Vi Bilägares forum

Dags för bilbyte.

Dags för bilbyte.

Spanar just nu ganska förutsättningslöst. Vill ha en relativt stor bil, med gott om plats för fyra fullvuxna. Komforten är viktig eftersom långa semesterresor på kontinenten finns på agendan. 4WD är ett plus men inte ett måste, måste kunna ha en dragkrok. Inte ny men något eller några år begagnad med max 7-8000 mil på mätaren, pris runt 300k.

Bilar som jag tittar litet extra på är bl.a. Mercedes E klass, ML och GLK. VW Touareg, Porsche Cayenne, Lexus RX och GS, Audi A6 eller Q5. Finns det någon annan som jag missat?

Uppdaterat: 2012-10-15 21:47
Wer später bremst fährt länger schnell

Kommentarer

Ja Bmw 5 serien är också aktuell. Dock inte X3 eller X5.

Uppdaterat: 2012-10-15 21:55
Wer später bremst fährt länger schnell

Javisst, titta vad man kan få under 100000:-
http://www.blocket.se/orebro/Volkswagen_Phaeton_4_2_Lang_4_motion_42052344.htm?ca=8&w=1&last=1
Eller om man villlägga på lite mer
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=VW+phaeton&cg=1020&w=3&st=s&ps=20&pe=31&mys=&mye=&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=&cxdw=&ca=8&l=0&md=th

Uppdaterat: 2012-10-16 08:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Insignia finns ju med 4WD, väldigt komfortabel och balanserat uppträdande på vägen, men det krävs att man står ut med den instängda grottkänslan och du tycker kanske att den är för liten.
Samma sak gäller väl V70, den är ju i minsta laget för komfortabla långfärder med tre passagerare.

Jag antar att det inte är en SUV som du är ute efter för då finns det ju en hel del att välja mellan.

Uppdaterat: 2012-10-16 09:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varför inte en Jaguar XJ8 eller till och med XJR? Sportbilsprestanda men ändå härlig komfort (japp, luftfjädring..)
Alu-kaross, lätt och snabb: 0-100 på 5 sek.
Finns även med en trevlig V6-diesel för den som vill åka verkligt snålt.

Uppdaterat: 2012-10-16 09:11
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Visst är dom fina, men de blir lite dyra och urvalet är ju inte så stort
http://www.blocket.se/lund/Jaguar_XJ_R_Kompressor__lagmil_42216646.htm?ca=8&w=3&last=1
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=jaguar+xj8&cg=1020&w=3&st=s&ps=20&pe=32&mys=&mye=&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=&cxdw=&ca=8&l=0&md=th

Men det går ju att handla utanför Sverige

Uppdaterat: 2012-10-16 09:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Firmor tenderar att ligga högt, och Joes garage är experter på just Jaguar.
Som med alla lyxbiilar så dyker det upp prisvärda alternativ privat:
http://www.blocket.se/malmo/Jaguar_XJ_Super_V8___400_hk_kort_model_42665335.htm?ca=8&w=3

Otroligt mycket bil för pengarna! Och den är känd inom Jaguarkretsar, är inte skum på något sätt.
Att den är kort innebär inte att den är trång, snarare är det så att den långa är lååång i baksätet.
Ett annat alternativ:
http://www.blocket.se/ostergotland/Jaguar_XJ_R_42087947.htm?ca=8&w=3&last=1

Allmänt tips:
Är alltid smart att kontakta respektive märkesklubbar och höra om någon känner till en speciell bil, och/eller ev. svagheter på modellen.

Uppdaterat: 2012-10-16 10:37
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Varför inte stödja svensk bilindustri så här i kristider...
http://www.bytbil.com/bilar/volvo/s80/pvapakrg/d0QBUDIAAY8cv8oWwu7IX9qHDRiLgnEXATpgQABwAA__!

http://www.bytbil.com/bilar/volvo/xc70/3vypfcag/d0QBUDIAAY8cv74UyGpf24cNGIuCck-BOcQAAHAA!

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Jag tror inte att det var den typen av bil som efterfrågades.

Annars håller jag med, har man en sådan klarar man det mesta och den är, hur underligt det ån kan verka, komfortabel vid långkörning.
Och snål!

Uppdaterat: 2012-10-16 14:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för alla synpunkter. Phaeton är klart intressant, konstigt att jag inte tänkt på den förut? Kan en "vanlig" VAG firma serva den? Kostar det mycket Jes?

Jaguar och alla andra mer eller mindre "udda" märken går bort då det inte finns någon som kan serva dem där jag bor.

Lancruisern är nog en härlig allaround bil men nej, vill nog ha mer av ett "landsvägslok" än "terrängbil".

Har fått ett tips av en bekant att skaffa en beg S 500, skall visst hålla i "evighet" och rostar "aldrig"?

Skall besöka min lokala handlare i veckan han har viss några förslag. Vi får se...

Uppdaterat: 2012-10-16 14:42
Wer später bremst fährt länger schnell

Ja, ingen av de föreslagna bilarna är ju billig att äga, det är liksom inte syftet med lyxbilar..

Men, nog kan de ofta vara billigare att äga än vad "Svensson" tror.
Jag får ofta höra kommentarer om min Jaguar, att den krånglar väl mycket, har dyra delar, drar mycket bensin och har dyra delar.
De blir ofta snopna när jag säger att den har inte krånglat hittills, att den kan servas på vilken verkstad som helst, att delarna ofta är billiga (t.ex. bromsklossar fram: 330 kr), och att försäkringen är lägre än på bruksbilen...
OK, bensinen kostar lite mer, men med den prestandan kan man leva med ett snitt på 1,25...

Phaeton är en oerhört kompetent bil, rent av billig och absolut prisvärd i förhållande till andra i klassen. Kanske för att det står VW på den...

När det gäller Mercedes och rost, så har de gått från en 1 till en 4 under åren. Så, jag tror knappast att rosten är ett stort problem.

Kolla runt och jämför många olika alternativ, det är bara du/ni som kan avgöra vad ni ska köpa! Lycka till!
:-)

Uppdaterat: 2012-10-16 16:07
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

En beggad S-klass avråder jag i från trots att jag tidigare var frälst i de bilarna.
Vi har servat/reparerar några S-klasse genom åren och mycket kan bli väldigt dyrt med dessa bilar (speciellt elfel) och kvalitén är inte alls vad den ger sken av i längden. Dessutom har även de vi tagit hand om visat att de rostar betydligt mer än vad man kan förvänta av en så dyr bil.
Risken är nog nästan lika stor med lika dyra fel på VW Phaeton men den klarar sig troligen klart bättre från rost än S-klass i alla fall.
Service+repkostnaderna är dyrare för både Phaeton och S-klass än tex Lexus GS eller LS.
Att långtidskvalitén och problemfrihet är bättre hos Lexus behöver jag kanske inte nämna?
Jag skulle nog satsa på GS450H!

Köper man bilen genom Lexus/Toyota så får man normalt med dess "Kvalitétsgaranti" som extra trygghet som gäller för det mesta nästan som en förlängd nybilsgaranti helt kostnadsfritt om något mot förmodan skulle inträffa, på tex denna bil:http://www.blocket.se/goteborg/Lexus_GS_450h_Comfort_Navigation__RANTEKAMPAN_42776476.htm?ca=5&w=3 så har du tex garanti på bilen i 7500mil eller 4 år frammåt vilket inte konkurrenterna vågar lämna men det där kanske du vet om?

Uppdaterat: 2012-10-16 22:24

Om man som trådskaparen skriver ska göra långresor på kontinenten med bilen så kanske inte förra modellen av GS är så lämplig. Bagageutrymmet är, vad jag förstår, sämre än en golf och baksätet är inte fällbart.

Uppdaterat: 2012-10-17 09:47

Varför inte en ny Superb?
Den är ju rymlig och för de pengarna går det ju att få en hel del extra.

Uppdaterat: 2012-10-17 10:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skodaägare. Superben är en fin bil på många sätt, ett tag var jag faktiskt inne på en Scout, provkörde ett par ggr tom. Men det föll på att jag inte tyckte komforten (främst bullret) var topp och att motorn var lite för klen.

Nu kommer europaresorna mest att ske som ensam resenär, familjen flyger t.o.r. det blir enklast så. Då blir skuffstorleken inte speciellt avgörande.

Just nu lutar det väldigt åt GS450h som jag testat några gånger. Skall titta på en i veckan och är priset det rätta så slår jag till....

Uppdaterat: 2012-10-17 12:35
Wer später bremst fährt länger schnell

jalfa:
Kikade på ett TV-test med A6 3.0, 530, E-klass 350 och GS 450h
Lexusen kom sist, mycket beroende på litet bagage och klen maxlast, vilket inte spelar någon roll i din sits.
Men den fick plus för tystnaden, alltid trevligt.
Minus för betydligt dyrare milkostnad än de andra, den ska också servas oftare.

Uppdaterat: 2012-10-17 14:36
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn: jag tror jag sett eller läst om den der testen. Sant är ju att GS har en förtvivlat liten lastkapacitet. Alla bilarna är ju ytterst kompetenta, ingen tvekan om det och det skulle bara fattas annat med den prislappen. Det som talar för GS just nu är att det exemplar jag tittat på är absolut maxutrustad, inklusive dragkrok vilken fö kostar över 20 000 att montera - hör och häpna!. Det stämmer att den servas oftare, förmodligen beroende på hybridsystemet (var 1500 mil eller varje år).

Milkostnaden är ju väldigt beroende på inköpspris och värdeminskning - det slipper jag här då jag räknar med ett väldigt attraktivt pris på denna 2 år gamla bil. Men hittar jag en E-klass för samma pris och med liknande utrustning så...eller en A6 Allroad.

Uppdaterat: 2012-10-17 15:43
Wer später bremst fährt länger schnell

Ja, en bil som är 2-3 år gammal är ofta nere på halva nypriset, och då får man mycket bil för pengarna! :-)

Bilen är "nästan ny" men inte så gammal att den är sliten.

Oavsett vilken bil du väljer, så vore det roligt om du vill skapa en tråd här och berätta om hur bilen funkar. :-)

Uppdaterat: 2012-10-17 16:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Var och tittade på två st GLK idag. Kommer att provköra en av dem i morgon. De har ju fått strålande bra kritik.

Uppdaterat: 2012-10-17 19:48
Wer später bremst fährt länger schnell

Att Lexus-modellerna ska servas var 1500mil har ingenting med hybridsystemet att göra, det är i stort sett helt underhållsfritt, det har att göra med att bilen ska fungera i längden och tex 3000mils intervaller är inte motorns bäste vän direkt om man nu inte åker detta på några månader utan några kallstarter vilket de flesta faktiskt inte gör.

Vi servade tex en Yaris Verso-02:a i dag som servades sist för hela 7,5 år sedan! (i April-05!) eller 3000mil av kortkörningar.
Den motorn såg inte rolig ut innuti av det man såg, visst fungerar motorn fortfarande även av det men i längden funkar det inte att köra så och jag blir inte förvånad om tex kamkedjan kommer att säga upp sig på den motorn eller liknande i framtiden som knappast kommer att hålla några 30 000mil som andra vi servar var 1500mil eller en gång per år har gjort.

Knepigt det där Hultarn, enligt AMS hade Lexus GS 450h lägsta milkostnaden, högsta komfortbetyget och slutade på en delad andraplats trots de dåliga betygen för bagageutrummet: http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/061302.pdf

Uppdaterat: 2012-10-17 21:13

Hanzzon: ja, det är lite intressant att de får så olika resultat. Dock är skillnaderna inte så stora, och hade Lexus haft en normal skuff och lastförmåga hade den placerat sig högre i TV's test.
Att Lexus fick hög milkostnad beror på prisraset de första åren, men som jag sa innan, köper man en 2-3 år gammal bil så slipper man det värsta raset.

7,5 år utan service? Märkligt att folk liksom glömmer en sån sak. Jag frågade för några år sen en kvinnlig bekant om när hon senast servade sin Fiesta, och hon kunde inte dra sig till minnes när det senast skedde!
Jag kollade och det visade att hon kört 7.000 mil sen sist!
"Nja, den har varit lite tjurig att starta på vintern ibland..."
Behöver jag tillägga att jag "stal" hennes bil och servade den?

Uppdaterat: 2012-10-18 08:06
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

"Skodaägare. Superben är en fin bil på många sätt, ett tag var jag faktiskt inne på en Scout, provkörde ett par ggr tom. Men det föll på att jag inte tyckte komforten (främst bullret) var topp och att motorn var lite för klen. "

För att jag inte ska framstå som skodafanatiker så var det faktiskt saabnisse som föreslog Superb :-) Med tanke på de bilar du nämnde i ditt första inlägg så var jag ganska säker på att en Superb inte var något alternativ. Och bullret är ganska framträdande det kan jag hålla med om. Dock beror det nog en del på Pirelli däcken som Skoda envisas med. Mina föräldrar har en MB E 350 CGI med samma typ av däck (Pirelli Cinturato P7). Och jag tycker faktiskt att bullret i deras bil är likartat (frekvenserna) även om själva ljudnivån är lägre.

Uppdaterat: 2012-10-18 10:52

Skodaägare:
Du har en bra poäng där. Jag tror att många bilar är onödigt bullriga och okomfortabla just på grund av att man, på bränslesnålhetens altare, offrat komforten till förmån för ett par cl besparing.

Tyvärr har man ju inte möjlighet att prova flera olika däck/fabrikat innan man bestämmer sig.

Hårda "ecodäck" är inte bara stötiga och bullriga, de ger ofta sämre fäste, främst i regn.

Även om de knappast är lika urdåliga som vissa asiatiska skitdäck. Hur kan de ens vara tillåtna?

Uppdaterat: 2012-10-18 11:22
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Läste just ett däcktest i dag Hultarn där Nankang (kinesiskt) lågbudget kom sist tillsammans med regumerade AGI (som är Svenskt) i samma prisklass.
Då rekomenderar jag klart hällre tex koreanska Marshal/Kumho som är prisvärda men klart bättre däck för pengarna enligt mina erfarenheter då jag själv kört på dom, även kunderna som köper dessa på jobbet är nöjda.

Michelin X-ice north2 som jag själv just beställt till min Prius3 är ju dyrare däck och dessa var även med i testet och kom på 3-4:e plats totalt av ca 10 testade men det skiljde inte många totalpoäng mellan de 4 bästa, Nokia som vi också säljer på jobbet (som är ännu dyrare) kom ännu bättre till men då jag läste betygen var jag glad att jag inte valde det, det fick tex bara en etta i betyg för ljudnivån medans Michelin fick en femma, jag skulle inte gilla ett däck som bullrar för mycket oavsett hur bra grepp det har...
Vidare hade Michelin lägre rullmotstånd och jag vill inte heller ha ett däck som rullar onödigt tungt. Michelin hade inga svagheter alls utan höll jämnhög nivå i princip alla grenar, så "bäst i test" behöver inte betyda att det är det bästa däcket för alla vilket känndes skönt då jag redan på förhand trodde att tex Michelin gick tystare än Nokia, och att dom var billigare var ju inte heller en nackdel... :)
Sorry för lite urspårning av tråden! =)

Uppdaterat: 2012-10-19 00:38

Nu kan jag inte så mycket om bilar, men jag har själv precis köpt ny bil. En bil som jag gärna hade köpt (om jag haft råd) är en Subaru Legazy eller Forester. Verkar vara en bra bil rakt igenom. Fyrhjulsdriften kommer ju på köpet. Dessutom hamnar ju Sabaru i topp i dom flesta tester m.m. Har vär toppat Autoindex ett par år i rad nu.

Kanske något?

Uppdaterat: 2012-10-20 09:26

jaha det blev en likadan som tidigare fast några år nyare och med betydligt mindre mil. En RX 400h executive. Förnuftet vann över känslan...

Uppdaterat: 2012-11-09 22:53
Wer später bremst fährt länger schnell

jalfa: som jag sa tidigare:
Oavsett vilken bil du väljer, så vore det roligt om du vill skapa en tråd här och berätta om hur bilen funkar. :-)

Uppdaterat: 2012-11-12 13:13
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jalfa: Hur hög var bensinförbrukningen på din tidigare RX? Jag har en vanlig RX med fyrhjulsdrift den drar ca: 1,1 milen när man kör någon kilometer hit och dit hemma. På landsväg 0,9-1,0 liter milen och vid 90 km/h 0,72 liter per mil.

Uppdaterat: 2012-11-12 15:56
Elbil2

Förra RXén drog väl cirka 0.9 blandad körning. Man kan snålkörra kring 0.8 men det drar lätt iväg över 1.0 om man gasar litet och det händer ju ibland. Den har ju totalt över 500 hästar (även om alla el och bensinhästar inte samverkar fullt ut) och väger 2,1 - 2,2 ton med steglös automat och 4 wd. Det som fällde avgörandet var komforten (tyst och bekväm), byggkvalitén (aldrig några problem) och dess "all-around" egenskaper (utrustningsnivå, utrymme och vinteregenskaper. Hade jag bott i lägenhet och/eller i södra Sverige kanske jag valt en sedanmodell (kanske en GS eller E-klass...)

Uppdaterat: 2012-11-12 20:52
Wer später bremst fährt länger schnell

Skillnaden melan den förra RX 400h gen 1 (2005) och denna gen 2 som kom 2008 är liten annan grill, kromade handtag, modernare GPS och " iinfotaiment", elinfällbara speglar, blåa ljuspaneneler vid instegen och annorlunda yttre emblem. Det är vad jag kan se...om det finns inre skillnader i motor, drivlina batterier etc vet jag inte riktigt.

Uppdaterat: 2012-11-12 21:09
Wer später bremst fährt länger schnell

Här lite av vad som skiljer sig åt hos bilarna.
http://www.cleanmpg.com/forums/showthread.php?t=6723
Men visst skiljer det i förbrukning mellan hybriden och den utan hybriddrift.
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=23013&id=25043
RX 400 h driver bara på framhjulen, men vid fullgas och vid slirning hos framhjulen går eldriften av bakhjulen in . Den vanliga RX 350 så går inte fyrhjulsdriften att koppla ur utan är i ingrepp hela tiden.

Uppdaterat: 2012-11-12 22:43
Elbil2