Vi Bilägares forum

Bilval och pendla med diesel

Bilval och pendla med diesel

Har gått i köpetankar en längre tid och kommer köpa kombi till sommaren för runt 100k. Har tidigare i forumet frågat om vilken bil som var bäst. Saab 9-5, Saab 9-3, Avensis och V70 var då mina kandidater. Har nu slängt in Passat Variant som en god joker som jag inte tänkt på. Finalisterna är nu Passat och Saab 9-5 men efter senaste tiden med reservdelsbrist lutar det mer och mer åt VW Passat Variant 06-

Ev kommer bilen att användas som pendelbil och jag har nu frågan gällande detta med pendling. Kommer köra c:a 3000 mil per år (allt som allt) och undrar nu om jag ska satsa på en Passat diesel istället för en törstigare FSI eller 1,8T??

Kommer ni på någon annan krocksäker, driftsäker, bränslesnål och komfortabel familjebil för runt 100k är jag mer än tacksam:)

Uppdaterat: 2012-03-09 21:09

Kommentarer

crister_1, Tror du inte vi i så fall bara få se de sämsta Toyotorna eller tex andra Asiater om det nu är så?
Poliserna har väl för övrigt mestadels bara in folk till stationerna som begår brott, vi servar ju även massor av bilar och har således inte enbart in dessa för reparationer så man kan lätt se hur många av de vi servar av olika modeller som vi faktiskt hittar mycket problem på eller hur många av dessa som kommer in med problem.

Uppdaterat: 2012-03-16 20:58

Inte är det väl någon som tar Hanzzons rapporteringar från "verkligheten" på allvar?

Uppdaterat: 2012-03-17 09:25

Har ingen större erfarenhet av C5, men en polare köpte en ny med V6a, den äldre modellen, hans komentarer var "Otroligt härlig bil att åka i, tråkig att köra, men jag säljer den samma dag som garantin går ut"
En annan polares farsa har en nyare, han sa " hela bilen är ett stort fel, men farsan har åkt citra hela livet, så det är helt normalt för honom"

Uppdaterat: 2012-03-17 21:58

Volvo V70 bensin 140 eller 170 hk, alltså utan turbo, dvs t o m 2005 års modell med mindre än 10000mil på nacken och utan dragkrok vore mitt val. De minskade drivmedelskostnaderna med diesel uppvägs mer än väl av mindre bekymmer och lägre underhållskostnader samt lägre fordonsskatt! Kan vara svårt att hitta välskötta exemplar med så få mil. Ej dragkrok för att undanröja risken för kopplingshaveri och andra drivlinefel som kan uppkomma vid användning som hästtransportdragare!
Och, V70 kan repareras och servas av de mest förekommande och mest rutinerade verkstäderna vilket ger låga kostnader och korta stilleståndstider.

Uppdaterat: 2012-03-18 16:57

Vi hade en sådan tidigare.
En fruktansvärt trist motor som motvilligt lät sig varvas.
Kraftlös under 4000 varv och ganska högljudd på motorväg.
Nix, den är inte kul.
Bättre att satsa på turbodiesel som har rejält med kraft.
Och det var ju diesel tråden handlar om!

Uppdaterat: 2012-03-19 08:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hanzzon: först ger du sken av att ha en massa kunskap om C5, sedan visar det sig att det mesta är hörsägen, det är andra som berättat, det är inlägg från forum.

Och ändå vågar du dig att påstå vad som kommer att hända i framtiden... "värre brukar det tyvärr bli när dom blir mer begagnade och lika gamla som "förra modellen". " föga trovärdigt.

När jag refererar till de Citroenmekar jag pratat med, så menar det förstås inte att nyare bilar är bättre än de äldre, (det vore konstigt annars) utan att de är bättre vid samma ålder än de i äldre generationer var när de var i motsvarande ålder.

Du påstår också elfel med mera, är vanligt på Citroen, men Dekra säger att de blivit bättre än medelbilen (och Toyota) i och med fas 3. (fas1 och 2 var sämre)
Jag vet inte hur många Citroen som passerar i er verkstad, men jag är tämligen övertygad om att Dekra har haft fler hos sig.. ;-)

Uppdaterat: 2012-03-19 08:50
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn, utan att försöka låta skrytig så tror jag att jag har mer erfarenhet av nyare Cittror än dig per år, jag har även direktkontakt med två olika Citroén-mekaniker och jag kan läsa olika obeoende statistik, men jag har säkert fel eftersom du lyckats hittat en enda Tysk rapport där de är bättre än Toyota...
Har du förresten missat den största tyska undersökningen om felfria bilar från TÜV där är tvärtom C5 knepigt nog är med bland de sämsta men de har ju bara statistik från 7,7 miljoner bilar så den är säkert lika felaktig som mina erfarenheter: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20111209/lista-har-ar-tysklands-palitligaste-bilar/?page=1

C5 har andra fina egenskaper som fjädringen men jag anser att du tyvärr är ute på hal is när du antyder att den skulle ha bättre/samma kvalitét som Toyota.

Uppdaterat: 2012-03-19 09:36

Här är alltså en undersökning från TÜV och en annan från Dekra med helt olika åsikter.
Jag tycker att det är helt meningslöst att tjata om vilken bil som är bäst av Avensis och Citroën C5, det är ju helt olika bilar.
Den som har blivit bortskämd med komforten i C5 nöjer sig säkert inte med Avensis.
Avensis har säkert andra kvaliteter, men helt ärligt, den passar inte mig.

Som jag skrivit tidigare har en av mina söner nyss bytt bil.
Han åkte 9-5 tidigare, en 2009 diesel helt utan fel vid 7000 mil och han var väldigt nöjd med den.

Nu har han provat ett större antal bilar i samma klass, han spolade både C5 och Avensis och fastnade för Outlander med stora dieseln och automat.
Det ska bli intressant att få ta del av hans erfarenheter, än så länge har den bara gått tio mil.

Uppdaterat: 2012-03-19 09:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hanzzon: du påstår att du har mer erfarenhet av nyare Cittror, men har hittills inte skrivit något svar på våra frågor om C5 fas3. Istället påstår du att de har en massa fel, men utan att tala om vilka.
Jag skrev ju att C5 var sämre än Toyota (Avensis som inte ligger i topp i din länk heller), när det gäller fas1 och 2, däremot inte fas 3. Den är inte med i din undersökning, som är äldre än den som jag hänvisar till.

Jag är inte ute på hal is, Dekras statistik baseras på 15 miljoner tester, så de vet nog ganska bra vad de talar om.

Uppdaterat: 2012-03-19 10:00
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Avensis ligger inte bra till i statistiken alls generellt utan presterar någonstans mittemellan, de som kört den 10000 mil av de tyska tidningarna fick även de fel i normal mängd, varken bättre eller sämre.

Uppdaterat: 2012-03-19 18:15

Hultarn, För det första så har jag påpekat att C5 blivit betydligt bättre än den första generationen som hade massor av kvalitétsproblem, hoppas vi kan enas där.
Min kompis som jobbar på Citroén/Mitsubishi samanfattade C5 kort och gott "dom har blivit mycket bättre vilket inte var svårt och närmast ett måste, men bra blir dom nog aldrig som det verkar" det var åtminstonde hans uppfattning gällande kvalitén.
De tre år gamla bilarna i Tuv-statistiken från 2011 gällde alltså 2008 årsmodell och därmed både C5 fas2 och fas3 som du båda rekomenderade där dom alltså hamnade i botten men det är möjligt att om det enbart gällt fas3 så hade man kanske hamnat lite bättre till bland 3 år gamla bilar (hur mycket fel det nu hunnit bli på 3 år) om pengarna hade räckt till en sådan.
Vad gäller exemplet jag varit med om på värmespjäll-axlarna som går av på C5 så gäller detta åtminstonde fas2, sedan vet jag inte om även fas 3 delar Peugeot 407:s värmesystem, i så fall gäller det även den.
Men allt detta behöver vi ju inte fundera så mycket mer om nu överhuvudtaget eftersom han tydligen riktat in sig på Passat även om jag trots allt tror att han fått mer bil för pengarna i just en nyare C5 då inte heller Passat är särskillt felfri enligt mina erfarenheter och kanske tom sämre än C5 fas3 så jag förstår fullt ut ditt tänk där med mycket bil för pengarna i nyare C5 ska du veta. =)

Junkers, Det stämmer att Avensis generellt ligger lite sämre till än tex Prius i olika kvalitétsundersökningar men Avensis hamnar ändå ofta bra till, speciellt långtidskvalitén ju äldre bilarna blir då dom bara blir bättre jämfört med många konkurrenter, man ligger ju tex med i toppen bland 10 åringarna i TUV-statistiken på en fin 4:e-plats, likaså i bilprovninges statistik (bla den senaste bland 3 åringar, 2009 bland både 3 & 5 åringar, samt äldre bilar 8-10 år under flera år i rad) så ligger Avensis med på flera topplistor bland de bästa bilarna.

Uppdaterat: 2012-03-19 20:10

crister_1, Jag tror du missförstod mig om du hetsar upp dig över det jag skrev så jag känner att vi borde reda ut detta.
Ett objektivt svar är att det är klart minst problem med de Asiatiska bilarna generellt (med vissa undantag dock) och Toyota i synnerhet.
Det jag menade om att vi inte enbart får in och ser just "problembilar" var att vi ju servar mängder av bilar varje år av olika bilmärken, och vi upptäcker även massor av problem varje år vid vanliga servicar som ägarna ofta inte själva haft vetskap om (och tex innan bilen besiktigas) som vi därmed ofta får åtgärda. Vidare ser vi ju hur ofta av de bilar vi servar som kommer in för diverse andra problem under åren och detta går lätt att följa upp i verkstadsdatorerna vad man gjort åt varje bil.
Vi ser således hur många av de bilar vi har in och servar som råkar ut för diverse problem och det är väldigt sällan man hittar detta på Toyotorna man servar om man nu ska hålla sig till sanningen.
Hoppas du förstår hur jag menar nu och inte börjar skriva fula ord för detta?

Uppdaterat: 2012-03-19 20:41

Måste säga att en C5 av 2012 års modell är väldigt mkt bil för pengarna... tycker inte den är så dyr och då är det ju även en stor bil! Vill man ha en ny bil för inte så mkt pengar så skulle jag LÄTT kunna köpa en ny C5:a

Uppdaterat: 2012-03-19 20:46
Pär

Så sant men här gällde det dock vilken som var den bästa begagnade bilen för trådskaparen och således ingen årsmodell 2012. :)

Uppdaterat: 2012-03-19 20:57

Även en beggad C5 är väldigt mkt bil för pengarna...

Uppdaterat: 2012-03-19 21:09
Pär

Det är lungt och jag hoppas du förstår vad jag menar vilket troligen är av liknande uppfattning din "hovmekaniker" trots att han varit Saab-fantast.
Själv var jag faktiskt Merca-fantast innan jag såg skillnaderna kvalitétsmässigt mellan olika bilar och insåg att Mercedes inte längre höll högst verklig kvalitét vilket jag envist trodde tills jag själv jobbat med olika bilar ett tag. Det hör nog till att vara skeptisk som Svensk.. ;)

Uppdaterat: 2012-03-20 00:09

Hanzzon: skillnaden mellan TuV och Dekra är att den första sträcker sig till juni 2008, och då hade C5 fas 3 just kommit ut (i maj), så det lär inte vara så många som var med på testet.
Dekra (som sträcker sig till december) å andra sidan har en separat flik för fas 3, och då blir ju skillnaden mer påtaglig och rättvisande.
Visst har du rätt i att det inte borde vara så mycket fel på 3 år gamla bilar, och då kan man ju fundera på varför Avensis ligger på rött när det gäller elfel. Det hävdas ju att japanska bilar är bättre än europeer.

Men, som sagt, vi får hoppas att trådskaparen tar en rejäl provtur och verkligen känner efter att han blir nöjd med bilen han valt. Passat är ju populär, och det finns en anledning till det. Jag tycker till och med att de ser lite trevliga ut, men att de förstörde det på den uppdaterade som säljs nu. Dock trivs jag personligen inte med dem, tycker de är för småstötiga. Men, det är min åsikt.. :-)

Uppdaterat: 2012-03-20 08:46
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...