Vi Bilägares forum

Är det meningen att bilar ska skrotas efter 15 år alternativt 25,000 mil?

Är det meningen att bilar ska skrotas efter 15 år alternativt 25,000 mil?

Anser ni det vara rimligt?

Tycker det är bättre att diskussionen fortsätter här på forumet istället för på en helt annan artikel på huvudsidan som inte har med det här att göra. För att svara på en grej Leifer skrev så:

Koppling- På min Volvo 740 Glt 16v 88b har den hållt 24 000 mil / 22 år utan byte eller någonting..Hmm?
Bromsok- Håller om man underhåller dom rätt
Ac/acc - Sant, det håller inte så länge, håller i runt 15 år, kostar dock bara några tusen att byta ut.
Lyktor - Det kollar besiktningen om dom är dugliga eller inte. Borde väll vara okej att gå efter deras krav?

I slutänden handlar det om det är en bra motor, rostskydd och konstruktion. Krav, som även nya bilar säkert kan uppnå också
(vet man ju ej säkert föränn om 10-15 år).

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Var den trimmad när du köpte den? O.o

Uppdaterat: 2010-02-02 01:46

Låter som att du kanske behöver reseta din lilla "dator" till automatlådan. Brukar anpassa sig efter hur du kör och den kan behöva resetas precis som en vanlig dator behöver formateras. Dom blir slöa med tiden annars. Många bilar med automatlåda brukar annars också ha tex ett Eco läge och ett sportläge.

Reseta datorn gör du enkelt, plocka bort minuskabeln på batteriet och vänta, tror inte man behöver vänta sålänge men vänta en timme låt säga och sätt sen tillbaka kabeln.

[Edited on 2010-02-02]

Uppdaterat: 2010-02-02 16:43

Leifer: Nja, men automatlådan har ju en sorts inlärning som lär sig om hur just du kör, ett minne kan man säga. Det kan hjälpa att återställa minnet då den med tiden precis som en vanlig dator blir segare. Detta enligt en lärare jag har haft.

Uppdaterat: 2010-02-02 18:25

Det är nog riktigt att automatlådan växlar bättre än de flesta bilförare växlar manuellt.
Men jag hade en jobbarkompis med en Golf typ I som bytte koppling vid 30000 mil (och kamrem för första gången) trots att han enbart använde kopplingen vid start.
Växellådan höll fast han bröt eller rykte i växlarna.

Samma sak med en bekant dam som körde 17000 mil med en Jetta, ofta flera mil på trean med femtusen varv på varvmätaren!
Hon använde inte heller kopplingen vid växling.

Måste vara bra lådor på VW!

Uppdaterat: 2010-05-09 14:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kul det där som gick att läsa tidigare i tråden om att Mitsubishi var tillverkade för 15.000 mil.
Min Sigma har gått 36.000 mil och visar inga tecken alls att ge upp i det närmaste, bilen gick sina första 25.000 mil/10 år i Tyskland, så den är inte ens rostig, förutom en blämma runt antenhålet.
Jag åker sällan i den, och blir lika imponerad varje gång hur friktionsfritt allt funkar i den trots åldern/milen.

Leif: en bekant till mig har en sån Volvo som du, den har gått lätt trimmad sen 20.000 mil, runt 35.000mil gav både automaten och motrorn upp.

Uppdaterat: 2010-05-25 20:05

Rikard
Läs vad jag skrev tidigare en gång till:
"Jag minns ett uttalande för flera år sedan från en chef på Mitshubishi som angav att konstruktionslivslängden var satt till 15000 mil på deras bilar, ett uttalande som han senare måste dementera eftersom många satte likhetstecken mellan konstruktionslivslängd och faktisk livslängd."

Uppdaterat: 2010-05-25 20:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leif: Det blir nog din bil som vinner, du pysslar ju om dina bilar som ett barn, jag bryr mig inte alls om Sigman, det finns tex ingen som helst dokumentation när kamremen är bytt, och jag känner inget behov av att lägga 5000:- på ett byte, då bilen inte har nått värde alls.
Jag lägger nån timmes svetsande på avgassytemet före varje besiktning (det var dåligt redan när jag köpte bilen för 5 år sedan) tittar över bromsarna när däcken är borta vår/höst
Motorn drar lite olja 2-3 liter per 1000 mil, det får duga som oljebyte, tror den fått ny olja en gång och nytt filter 2 ggr under dom 5 år/6000 mil jag åkt med den.
Jag lägger omvårdnaden på mina BMW, dom behöver daglig omsorg för att fungera.

Uppdaterat: 2010-05-27 22:07

Ett av företagen jag jobbar ihop med har tre 945or som alla gått mellan 35-40000 mil, de går aldrig genom besiktningen med blankt papper.
Men de är verkligen inte välskötta!
Man sitter inte gärna i någon av dem utan skyddskläder.

Uppdaterat: 2010-09-04 19:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre