Vi Bilägares forum

100 viktigaste bilarna

100 viktigaste bilarna

Det blir ju lite tvetydigt.
Att välja de 100 viktigaste bilarna är naturligtvis omöjligt, men om vi nöjer oss med de fem viktigaste vore det roligt att se vilka uppfattningar som finns.

Jag väljer att dela upp det i två helt skilda delar.
A. De bilar som betytt mest för folk i allmänhet.
B. Bilar som varit mest betydande konstruktions/innovationsmässigt.

Min uppfattning är:
A
1. T-Ford 1908, ingen bil har varken förr eller senare betytt så mycket.
Det var ingen ur konstruktionteknik sett perfekt produkt, långt därifrån, men produktionsmässigt var den det mest perfekta som kanske någonsin producerats.
2. Austin Seven, bilen som på 1920-talet i England betydde lika mycket som T-forden och som licenstillverkades både i Frankrike och Tyskland.
3. DKW. som även den hjälpte till att få Europa på hjul.
4. VW typ 1, som även om det var en variant av Ledwinkas Tatra ändå också var en bil som blev en succe.
5. Alec Issigonis geniala Morris Mini, kanske den mest betydelsefulla bilen i modern tid. Den har ju fått stå modell för praktiskt taget alla moderna framhjulsdrivna bilar än idag.

B.
Här är det svårare.
1 Lohner, Porsches geniala hybridbil från 1900 som utan elektronik klarade det som Chevrolet Volt/Ampera gör idag, kanske inte lika elegant och komfortabelt, men det var 110 år sedan.
2.Doble, ångbilen som accade 0-160 på en minut från helt kall.
3. Peugeot, som redan på 1910-talet hade fyrventilsteknik tack vare Ettore Bugatti.
4. Tucker 1946, min absoluta favorit ett tekniskt mycket vackert bygge, årtionden före vad amerikanerna begrep sig på.
5. Citroen DS, givetvis går det inte att gå förbi denna bils geniala gas/hydrauliska fjädring, som än idag är i särklass.

Kom igen, det var mina förslag!

Uppdaterat: 2011-08-24 20:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

1: Volvo 140. För sin tid otrolig säker, hållbar o s v. Utvecklades sedan till Volvos bästa bil, 240.

2: Toyota Prius: Tidig elbil som fungerar fint. Tekniskt avancerad som få men fungerar år efter år...

3: Ford t ex Sierra: En bil som dricker mer olja än bensin. Obehaglig doft för de som ligger bakom men skönt att ha den 4-cylindriga motorns fördelar samtidigt som man slipper att tänka på oljebyten. Bara att fylla på!

4: Mazda MX-5: Varför en massa effekt, törstig motor och läskig för ovana att köra och dyr att köpa och äga när en sportbil kan vara lika kul ändå!

5: Dacia: "Bygg din bil själv." Lyx finns om man vill men du blir inte ens påtingad servostyrning om du inte vill. Vad ska man med det till om man inte bor i Stockholm tänker nog en del.

Uppdaterat: 2011-08-24 21:00

@Jes, du har ju helt rätt, alla har ju sina egna värderingar här, jag försökte göra en enligt min uppfattning, objektiv bedömning.

När det gäller minibussar är det kanske just VW typ 2 som man tänker på först, men man får ju inte glömma att det byggdes åtskilliga busskarosser redan på Ford T och TT-chassier.
Då kallades de Omnibussar men idag är det ju mer att se som minibussar, speciellt de som byggdes på T-chassiet.

Renault 16 var ju kul och jag hade en något mindre konkurrentbil, Simca 1100 som ett tag var Frankrikes mest tillverkade bil.
När Saab presenterade sin 99a 1969 frågade jag varför de inte hade byggt den som halvkombi.
"Vi försökte, men lyckades inte lösa tätningsproblemen"!
Det dröjde tio år, 1979 kom ju 99 CC och det märkliga är att många förknippar just Saab med halvkombi!

Men jag tycker inte att Saab och ännu mindre Volvo hör hemma bland de fem främsta i någon av de grupper som jag tog nig friheten att ställa upp.

Uppdaterat: 2011-08-26 17:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På säkerhetsområdet måste man nog nämna Mercedes som pionjärer med mycket säkerhetstänkande och uppfinningar, Merca var väl bla först med en säkerhetskaross runt de åkande, säkerhetsdörrlås samt många andra säkerhetsdetaljer som krockkuddar samt världens första serietillverkade bil med ABS/ESP m.m.
Dock verkar tyvärr Merca levt kvar i sina gamla meriter och haft gammaldags tänk med tex. huvuddelen av sina krocktester mot stenhårda betongblock väldigt länge vilket inte gjorde bilarna särskillt säkra vid de flesta verkliga olyckor...
Även Volvo har ju biddragit med mycket där med trepunktsbältet som det allra största samt delvis kanske även Saab som tydligen var före Volvo i några hundra bilar redan 1956 men det var en simplare version och inget standardmonterat vilket Volvo kom med först i världen som standard 1959 (även om uppfinnaren Nils Bohlin tidigare hade jobbat på Saabs Flygplansavdelning ska väl tilläggas Saabnisse ;) ) och det har förmodligen räddat fler liv än alla andra viktiga säkerhetsutrustningar.

Uppdaterat: 2011-09-16 00:41

Oldsmobil Toronado har krockkudde redan 1973, Mercedes först 1981 och som standard i alla Mercedesmodeller 1992. Chrysler fick krockkudde som standard redan 1988.
Här några några årtal för säkerhetshöjande insattser.
http://www.aa1car.com/library/timeline.htm
Här om Mercedes alla säkerhetsförbättringar genom åren.
http://www.car-addicts.com/videos/mercedesbenz-125th-anniversary-automobile-world

Uppdaterat: 2011-09-16 09:31
Elbil2

Hanzzon, Preston Tucker var långt före Mercedes med säkerhetskaross och många andra säkerhetshöjande detaljer, bl.a. säkerhetsbälte som man antagligen var först med.
Redan 1948 tillverkades den första Tucker ´48 Sedan.
Det finns en hel del att läsa om denna intressanta bil här:
http://en.wikipedia.org/wiki/1948_Tucker_Sedan

Jag var själv på ett bilmuseum i Sacramento och kröp under en för att studera den märkliga fjädringen och drivlinan.

Uppdaterat: 2011-09-16 11:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Okey tack, det hade jag faktiskt ingen aning om, men kan den verkligen kallas serietillverkad? Mercedes själva har då påstått att man var först med detta menmen det är ju Mercedes det. :)
Oavsett så har Merca faktiskt kommit med många andra säkerhetsdetaljer som genom åren införts i princip alla bilar och gjort mycket för säkerheten vi så småningom fått i våra bilar.

Jag var faktiskt till Toyota i samband med jag kollade in nya Hyundai i40 för ett tag sedan och där stod flera riktigt otäcka olycksbilar som varit med om rejäla smällar, bla en exakt lika Prius som jag själv har som hade krockat med en timmerbil som fick hela framhjulet bortslitet och blev skrot även den så hon som körde priusen ska nog vara glad som överlevde och kom undan med nackont och splitterskador vilket jag inte tror 3-4st av de bilar som stod där klarat sig med om det varit 15år äldre bilar där dessa förmodligen hade varit tragiska dödsolyckor inkusive Priusens olycka i så fall så det är ju en väldigt possitiv utveckling...

Uppdaterat: 2011-09-16 12:42

Jovisst var den serietillverkad även om man bara hann producera 51 st innan man lade ner.
Hela historien om Preston Tucker är väldigt intressant och är filmad:

Tucker - en man och hans dröm (org. titel Tucker: A Man and His Dream) är en amerikansk film från 1988 i regi av Francis Ford Coppola samt producerad av filmbolaget Lucasfilm.

Se den, det är den värd.
Den visar bl.a. den amerikanska skräcken för det som är annorlunda!

Uppdaterat: 2011-09-16 13:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den roligaste och mest underhållande bil jag har kört, var den svansmotorförsedda Skoda 130 - Rapid med fyrledad bakaxel, vilken fanns på åttiotalet. Med denna Skoda erhålls den optimala "farten ut ur kurvan", därför att det finns det rätta trycket på de drivna bakhjulen. Denna Skoda vann femton raka RAC-rallyn. Det var en fördel med Rapidens tvärgående motor, jämfört med Porsches längsgående dito, eftersom den inte hade någon vinkelväxel med sämre verkningsgrad. Jag tycker det är synd att inte Skoda fortsatte att vidareutveckla denna modell. Till exempel kunde de placerat den tvärgående motorn vågrätt, vilket då både medverkat till en lägre tyngdpunkt, och att det funnits plats för ett bagageutrymme. Men 130:an kunde även tillverkats i fyrhjulsdrivna versioner. För att undvika "bakvagnskast" med den tvåhjulsdrivna modellen, finns det nuförtiden antispinn- och sladdsystem.

Uppdaterat: 2011-09-17 12:22

volvos säkerhetsarbete ha betydd mkt för alla märken. dessutom otrolig kvalitet mm. att vollvo inte bär med äro katastrof!!!!!!!!!!!!

Uppdaterat: 2011-09-20 00:57

Ursäkta, men den kommentaren om Volvo hör knappast hemma i den här tråden om de 100 viktigaste bilarna.

Uppdaterat: 2011-09-20 16:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den vackra Citroën Traction Avant tillverkad 1934-1957 mest känd som Citroën B11. Framhjulsdrift, självbärande kaross, hydrauliska bromsar, toppventiler och kuggstångsstyrning är några av moderniteterna. Någon som vet om den hade radialdäck som standard? Några av de sista B15 hade också gashydraulisk fjädring.
Jag är ingen Citroën fantast har inte ens ägd någon, men det är intressant med biltillverkare som är innovativa.

Uppdaterat: 2011-10-03 19:48

Ja, Tucker var utan tvekan långt före sin tid, på många sätt. Inte undra på att "The big three" gjorde vad de kunde för att ödelägga produktionen av Tucker!

T-Ford är självklart med på min lista, som den första massproducerade bilen. Inte för att bilen i sig var så märkvärdig, men den gav valuta för pengarna, och höll faktiskt bra.

Citroens traction avant måste vara med, tekniskt långt före. Låg och vägsäker.
2 CV bör också läggas till, enkel, slitstark och bra på vägen.
ID/DS får inte glömmas, de hade mycket nytt och bra.

Mini är självklar, finns nog ingen annan bil som bidragit så mycket till dagens bilar!

Saab har väl inget förutom turbon att bidra med, Volvo ska vara med för att de vågade tala om att deras bil var krocksäker, krockar var ju olämpligt att ens nämna på USA-marknaden...

VW bubblan får ett tröstpris för att de lyckades sälja en bil som var omodern redan som ny...

Uppdaterat: 2011-10-19 18:01
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Jes_ skrev:

Bubblan satte efterkrigseuropa på hjul hultarn. Absolut inte ett tröstpris ... Jag undrar om någon annan modell har sålts i lika många ex?Konstruktionen som sådan var ju en nästan omöjlig kompromiss ... men grundtanken lever kvar än den dag idag ... Porsche 911.Så bubblan förtjänar mer än ett tröstpris ...

Bland annat VW Golf och Toyota Corolla har tillverkats i fler exemplat än bubblan. Å andra sidan har Golfen och Corollan bytts ut helt ett antal gånger, bara namnet är gemensamt. Bubblan modifierades ganska kraftigt ibland, men grundform och axelavstånd var oförändrat under hela dess levnad. Det är en definitionsfråga vilken bil som är den mest tillverkade.

Uppdaterat: 2011-10-23 19:54

Tyvärr, Citroen "Traction Avant" bidrog knappast med något nytt även om den förenade redan befintliga konstruktioner på ett utmärkt sätt.
Toppventiler var ju inget nytt, det har ju t,ex. Chevrolet alltid haft, hydrauliska bromsar satt t.ex på Chrysler redan 1928, framhjulsdrift var också något som använts långt tidigare.
Och nej, den var inte försedd med radialdäck.

Den Citroen som verkligen är kvalificerad är DS från 1955.

Att framhäva Volvo för att de vågade tala om krocksäkerhet är inget som ger dem någon placering här, det gjorde nämnda Tucker redan 1947 och även Kaiser/Fraser samtidigt.

Helt riktigt platsar inte heller Saab här, de hittade inte på turboladdningen som många tycks tro, men de var först med att civilisera den så att den blev användbar i en bruksbil, men det räcker inte för att kvala in bland de prominenta.

Uppdaterat: 2011-10-23 22:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har för mig att Citroën Traction Avant var den första serietillverkade bilen med självbärande kaross, men patentet var amerikanskt.
Vad var nytt när det gäller Morris Mini?
Och vilken bil var först med kuggstångsstyrning?

Uppdaterat: 2011-10-26 22:19

Ford (/Simca) Vedette, första bilen med MacPherson-fjäderben.

Uppdaterat: 2011-10-27 09:41

Lancia Lambda 1923: Först med självbärande kaross. Hade individuell framhjulsupphängning och först att använda moderna hydrauliska stötdämpare. V4 med för tiden hög effekt och kombinerat med låg vikt och fyrhjulsbromsar var bilen både snabb och vägsäker och mycket före sin tid.

En av de absolut viktigaste bilarna tekniskt sett.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Blårök skrev:

Har för mig att Citroën Traction Avant var den första serietillverkade bilen med självbärande kaross, men patentet var amerikanskt.
Vad var nytt när det gäller Morris Mini?
Och vilken bil var först med kuggstångsstyrning?

Morris Minor hade kuggstångstyrning när den kom 1948, men det kan mycket väl ha funnits innan.

Mini hade väl inget i sig som den var först med, tvärställd motor hade väl de första SAAB:arna (tvåcylindriga?)? Minin kan ju ha varit först med en tvärställd fyra, växellådan satt under motorn för att få plats.

Uppdaterat: 2011-10-27 10:33

Lancia Lambda hade en annan intressant sak: den "raka v-motorn", dvs väldigt liten vinkel mellan cylinderraderna. Något som VW-koncernen "uppfann" på 90-talet och gjorde väldigt stor affär av. (VR6 och VR5)
Lancia använda denna motortyp ända in på 60-talet.

Citroën Traction Avant var inte först med nämnda saker, det finns alltid nån annan som var före med enstaka detaljer, men.. den var ju en helhet som inte funnits innan. Låg tyngdpunkt, självbärande kaross, goda vägegenskaper och framhjulsdrift i kombination.

Uppdaterat: 2011-10-27 10:52
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Citroën Traction Avant hade många av de konstruktioner som är självklara på dagens bilar vilket inte gäller efterföljarens gas/hydrauliska fjädring.
Det verkar som om Citroën Traction Avant inte var först med något utom möjligtvis barnsjukdomar.

Uppdaterat: 2011-10-27 11:26

Fast faktum är att Traction Avant faktiskt hade gashydraulisk fjädring på slutet, dock enbart bak.

Så du tror inte att andra tillverkare hade barnsjukdomar? Märklig kommentar.

Uppdaterat: 2011-10-27 12:58
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja Citroen hade gasfjädringen bak 1954, men enbart på B15.
Och visst, Citroen B7-B15 hör visst hemma bland de 100 viktigaste bilarna, men den hamnar en bit från toppen.

Som jag skrev i början av den här tråden:
"Jag väljer att dela upp det i två helt skilda delar.
A. De bilar som betytt mest för folk i allmänhet.
B. Bilar som varit mest betydande konstruktions/innovationsmässigt."

Uppdaterat: 2011-10-27 14:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag får nog hålla med signaturen "jes" om vi ska vara nationalistiska. Det utvecklingsarbete som lilla SAAB gjorde unde senare hälften av 70-talet måste vara unikt. Att utveckla en turbo för standardbilatr var helt enastående, inte minst idag när alla tillverkare verkar för "downsizing". Att jag senare efter ha haft 2 st SAAB insåg att kvaliteten inte riktigt hängde med är en annan sak.
Men det är pionjärerna som räknas; Citroen med DS 19, Alec Issigonis med Mini, Ferdinand Porsche med VW, Citroen igen med 2CV, Än igen Citroen med SM, NSU med RX80, Jensen med FF, Volvo med Lamda, Audi 80 med negativ styrradie (1972),
Hur många som helst..
Det är teknikerna med visioner om skapar de, kanske inte bästa, men i alla fall de intressantante bilarna

Uppdaterat: 2011-10-27 16:05

Ja, där har du ett par riktigt intressanta bilar som jag glömt:
Ro80 - vilken bil! Hade de bara haft ekonomi som räckt till att utveckla wankelmotorn, så... Ro80 var ju långt före sin tid, med en kilformad strömlinjeformad kaross, och flera andra saker. Jämför man med Audi 100 som kom i mitten på 80-talet så ser man...
De tog även fram K70 som fick nya enblem (då VW köpte NSU) tre veckor innan premiären. Nu var den förstås inte utan barnsjukdomar, men ändå.. det var VW:s första steg till frontmotorbil. Och det var en bra design.
VW var ju lika korkat envisa som Henry Ford när det gäller att anse sig ha rätt, och ingen kan väl glädjas åt en 411 idag?
Då var NSU långt före. Bra jobbat av en liten firma!

Jensen FF med 4-hjulsdrift och ABS, härlig bil!

När vi ändå pratar dyra drömbilar... måste jag väl få slänga in Miura...?
Vilken design...... och mittmotor. V12 på tvären.350 hk och 1300 kg. Var väl första supersportbilen med tvärställd mittmotor? (och hade växellådan i oljetråget som Mini! )

Uppdaterat: 2011-10-27 17:36
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Jes_ skrev:

Volvo med tvåkrets-bromssystem kan tilläggas ... Var inte Volvo först med säkerhetsbälten också? Vilka modeller vet jag inte ... men gissar på PV 444Viktiga prylar .. som är med än idag :o)

Var inte Saab först med (diagonal) 2krets? Och Volvo med 3-hjuls 2 krets?
Bilbälten var standard redan på Tucker 1947, men Volvo var först med 3-punktsbälten.

Uppdaterat: 2011-10-27 17:43
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det märks ju att ni äldre har bra koll på hur det låg till på forntiden i denna tråd... ;)
Men en sak som Hultarn nämner har även jag en del erfarenheter om, Vw:s VR5 och VR6 motorer som du säger att man gjorde en stor affär av på 90-talet!
-Det enda den affären innehöll var ju tyvärr bara en massa skräp!
Maken till dåliga motorer har väl sällan skådats i modern tid med otaliga kvalitétsproblem och idiotlösningar som att montera en kamkedja i "fel" ände av motorn, en kedja som dessutom havererade stup i kvarten vilket innebar att växellådan först måste lyftas ur bilen för att ens ha en chans att komma åt kamredjan för att bara nämna ett problem...
-Inte undra på att man talar betydligt tystare om dessa motorer i dag än då på 90-talet. =)

Och visst kan det stämma att Volvo var först med 3 hjulsbroms i sitt tvåkretssystem? Lite väl dramatiskt och onödigt dyrt kanske med dubbla bromsslangar till båda framhjulen och det är väl därför detta tagits bort för inte ens Volvo har väl kvar detta...

Uppdaterat: 2011-10-29 02:07

Kom på att det fattas en bil på listan, japp det blir ännu en Citroen:
Xantia Activa!

Har man kört en sån, blir bilkörningen aldrig sig lik igen! Känslan av att bilen inte vill kränga är skön, men samtidigt är bilen inte jobbigt stötig vid lugn körning. Inte undra på att den var snabbast i älgtestet...

Hanzzon: visst är det så att många unika och vettiga lösningar förvunnit med åren. T.ex. Saabs sidobackljus, en mycket bra grej. Hur många bilar har bra backljus ens bak idag? Designavdelningen styr för mycket.

Uppdaterat: 2011-10-29 09:39
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag tycker ännu en gång att vi ska hålla oss till det tråden började med:

A. De bilar som betytt mest för folk i allmänhet.
B. Bilar som varit mest betydande konstruktions/innovationsmässigt.

Många av de här senast föreslagna platsar säkert in bland de hundra, men knappast någon hamnar bland de tio främsta i någon grupp.

Uppdaterat: 2011-10-29 22:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Var har jag ens nämnt Toyota i denna tråd Jes?
Jag pratade faktiskt om Volvos 3-hjulsbromssystem samt Vw:s VR-motorer som väl inte ens du kan ha missat att de haft kvalitétsproblem och inte direkt hör till VW:s mer lyckade motorer, där ligger tex 1,8 turbo betydligt bättre till på nästan alla sett än deras VR motorer.

Uppdaterat: 2011-10-30 01:16

Jes, här måste jag hålla med dig.
Om vi går tillbaka till början av den här tråden och koncentrerar oss på de fem viktigaste bilarna i varje grupp så kommer det inte att gå att få in en enda japansk bil, men givetvis inte heller någon svensk.
De flesta betydelsefulla innovationer gjordes ju långt innan man började tillverka bilar i Japan och även om man i Sverige låg långt före gjorde man knappast några banbrytande konstruktioner, det var mest efterapningar av främst amerikanska bilar.
Bortsett från elektroniken som ju betytt enormt mycket för utvecklingen så gjordes nog det mesta långt före 1940.

Uppdaterat: 2011-10-30 09:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ber om ursäkt för att jag diskutterade Volvos egenhändiga 3-hjulsbroms samt Vw:s VR motorer med er stora grabbar Saabnisse, ska komma i håg att jag hälst inte ska upprepa detta utan försöka hålla mig till mitt Toyota-prat då ni trots ju klagar på just det...

Vad gäller en av de klart viktigaste bilarna i modern tid i bilindustrin så kan man väl ändå inte förneka att Toyota Prius satte i gång en hel miljörörelse där konkurrent efter konkurrent presenterat diverse miljöbilar för att pressa sina utsläpp efter Prius som lett till att de genomsnittliga utsläppen sänkts radikalt mycket de senaste åren, då du menar att inga Japaner finns med på denna lista som varit betydelsefulla för bilarnas utveckling om jag förstod ditt resonemang rätt.
Sen kan man tycka vad man vill om den första massproducerade hybridbilen men det är svårt att ärligt säga att den inte haft stor betydelse för bilindustrin där snart sagt alla märken snart ska komma med en egen serietillverkad hybrid.
Nu trampar jag tyvärr in i Toyota igen men knappast någon bil har väl blivit en mer kännd miljöikon som lett till att andra konkurrenter så snart man erkännde dess succé kastade sig in i samarbeten med varandra för att kunna komma ikapp och snart utveckla en egen hybriddrivlina där ju många ännu inte ens hunnit få fram sin första massproducerade modell snart 15 år efter Prius.
Japanerna kommer allt mer med ny teknik i dag som faktiskt andra tar efter men du har helt rätt i att så inte varit fallet åtminstonde fram till 70-80-talet då den största utveckligen skedde i USA och Europa.

Vad gällde säkerhetsteknik som varit väl så viktig för utveckligen av våra bilar så påstod jag tidigare att Mercedes och även Volvo haft betydelse där men tydligen stämmde inte Mercas påstådda världspatent som haft stor betydelse för bilindustrin så bra i alla lösningar som ni säger andra varit före med, dock satte Mercedes säkerheten ganska bra på kartan liksom Volvo och Volvo var väl ändå först med att införa 3-punktsbältet i massproduktion (vilket innebär åtminstonde några tusen bilar) vilket varit enormt viktigt för vår säkerhet.

Uppdaterat: 2011-10-30 22:40

Ja, Hanzzon men om du läser mitt första inlägg så fanns faktiskt föregångaren till Prius, eller kanske Volt/Ampera redan som en Porschekonstruktion för 110 år sedan.
Givetvis inte med elektronik, men väl fungerande och i serieproduktion.

Uppdaterat: 2011-10-30 22:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så du menar seriöst att den förändrade och förde bilvärlden framåt mer än Prius i en konstruktion och hybridsystem som inte kan liknas i annat än att den hade en bensin samt en elmotor?

Uppdaterat: 2011-10-30 23:14

Ja, absolut.
Lohner-Porsche var avsevärt mer revolutionerande för sin tid än Prius var när den kom!

Uppdaterat: 2011-10-31 11:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag är lite sen på Banan, men jag snubblade på tråden för en tid sedan, och har först nu haft tid att "tänka" :o)

Jag har inte tagit med bilar som, av någon anledning inte gett avtryck i bilvärlden - förutom hos en och annan med "specialintresse" :o)

Betytt mest för vanligt folk

1 T-Ford Bil tillgänglig för vanligt folk

2 VW Typ 1 Bil tillgänglig för vanligt folk efter Kriget

3 Mini 1963 Liten bil till lågt pris

4 Chevrolet 1957 Får representera amerikansk komfort och "lågt" pris.
Amerikanarna var långt före - de flesta- Europeer under -50-60.

5 Prius Satte hybridbilar på kartan

Innovativa

1 T-Ford Produktionsanpassning och pris/prestanda

2 Gudinnan 1955 Citroen ID/DS 19 Gashydraulfjädring
Tyvärr kunde dom inte använda den 6:a som var tänkt-
bilen gick rakt fram - enbart.

3 Mini 1963 Innovativ packning och chassi

4 Oldsmobile Toronado 1966 375 bhp/ FWD; negativ styrradie, teleskopisk ratt,
AC/power windows

5 Jensen Interceptor FF 1966 AWD, mekanisk ABS.

Uppdaterat: 2011-11-04 11:33