Vi Bilägares forum

Trådlöst nätverk i bilen

Trådlöst nätverk i bilen

Jag gillar att hitta användarvänliga lösningar när det gäller nätverk, datorer och liknande. När jag nu är helt färdig med mitt digitala hem så har turen kommit till den digitala bilen. Istället för att köpa en dedikerad navigator så har jag använt min iPhone och kört Navigon-appen. Det har funkat mycket bra men ibland har jag tyckt att den lilla skärmen blivit ett problem.

Så nu tänkte jag köra med min iPad istället. Problemet är att den saknar 3g och det har inte funkat speciellt bra med internetdelning via min iPhone, dels blir uppkopplingen seg och dels tar den upp den bluetooth-koppling som jag använda för att koppla iPaden till bilstereon.

Så nu ska jag skapa ett trådlöst nätverk i bilen så att man kan koppla datorer, surfplattor och mobiler via wifi istället. Valet föll till slut på en Huawei e589.

Denna går på batteri i 6 tim men min tanke är att montera den i skuffen och koppla den till mitt 12v-uttag där bak. Sen kopplar jag iPaden till 4g-modemet via wifi och sen till bilstereon via bluetooth. Hänger brorsonen med på semesterresorna kopplar han sin dator till mitt rullande nätverk och kan kolla på film via Netflix eller liknande.

Har också installerat Plingm i iPaden och kopplat den till mobilnumret som jag har i iPhonen. Så iPaden blir även en telefon som jag kan styra via bilstereon.

Vad tror ni om lösningen och har ni gjort något liknande själva?

Uppdaterat: 2012-12-09 18:50

Kommentarer

Jag har även beställt ett fäste till iPaden från www.brodit.se

Jag har fäste till iPhonen från dom sedan tidigare så det är bara själva fästet till iPaden man behöver.

Hatar nämligen när man sätter fast grejer i rutan med sugkoppar och sladdar som hänger ner över instrumentpanelen.

Uppdaterat: 2012-12-09 18:08

Personligen brukar jag bara ta med min bärbara dator som jag laddar med en 12V-240V omvandlare från ett av cigguttagen och så kopplar jag bara in min Sony mobil till datorn så har jag internet och det mesta jag kan behöva, går det inte göra så med en Ipad? Annars förstod jag inte riktigt skillnaden med att trixa som du skulle?

Uppdaterat: 2012-12-09 19:21

Grejen är ju att ska jag koppla mobilen till plattan så upptar jag en bluetooth-plats och då kan jag inte koppla plattan till bilstereon via bluetooth, dessutom är det en långsam uppkoppling när man använder mobilen som router via bluetooth. Detta hade väl gått att lösa om jag istället kopplade plattan med kabel till usb-uttaget men jag hatar verkligen alla sladdar och skit i bilen.

Vitsen nu är att bilen får ett trådlöst nätverk och då slipper jag dels en massa kablar och skit och dessutom kan flera passagerare i bilen koppla upp sig på nätet via wifi.

Dessutom är det ju inte direkt snyggt att ha en laptop mitt i instrumentpanelen om jag ska använda den som navigator.

Uppdaterat: 2012-12-09 19:43

Fan, nu har jag läst på lite mer och projektet växer. Men det har sina fördelar också att få tänka om ibland. Anledningen till att min iPad inte funkar så bra till navigering är tydligen för att wifi-versionen saknar gps-mottagare. Då får man förlita sig på internetuppkopplingen för att det ska funka genom att navigationsprogrammet lokaliserar mac-adressen. Problemet med detta är att lokaliseringen inte sker fortlöpande utan bara var 60e sekund. Därför blir navigeringen lite hackig.

Så nu blir det en ny lösning med 4g-router och en bluetooth-mottagare i skuffen, inga problem för det är små prylar som jag kan dölja på ett snyggt sätt och strömförsörjningen löser jag via 12v-uttaget där bak.

Sedan får jag koppla ipaden till 4g via wifi, till gps-mottagaren via bluetooth och till bilstereon via usb. Nackdelen är att jag då får en kabel till iPaden så det blir inte helt trådlöst, vilket var mitt önskemål.

Fördelen är att jag fortfarande kan ha iPhonen kopplad till bilstereon för att ringa och ta emot samtal. Då slipper jag köra Plingm i iPaden för att få denna funktion. Dessutom får jag en mycket bättre gps-mottagning.

Så inget ont som inte har något gott med sig. :)

Uppdaterat: 2012-12-09 20:53

Men du har väl 3g-versionen antar jag? Även om du inte har något internet till iPad 3g så funkar gps:en.

Jag ska ta det här projektet stegvis där första steget är trådlöst nätverk i bilen. Sedan får jag komplettera med de funktioner jag vill ha senare.

Uppdaterat: 2012-12-09 21:25

Jag använder ju inte mitt permanent utan bara om jag skulle behöva i bilen och då funkar det fint Jes då jag råkar ha en sådan omvandlare liggandes.
Men som permanent-lösning kan man ju göra mycket roligt om man känner så. :)

Uppdaterat: 2012-12-09 21:34

Det käcka med en surfplatta är ju att den är användbar till så mycket. Även om jag gör en permanent lösning med trådlöst nätverk i bilen så är det ju bara att plocka med sig surfplattan när man går ur bilen. Och när man sen sätter sig i bilen igen så kopplas man upp till nätverket automatiskt. Jag tycker det är mycket smidigare än att dra med sig omvandlare och koppla ihop mobiler.

Tänkte ha plattan som navigator, lyssna på spotify, lyssna på internetradio, passagerarna kan titta på film och tv o.s.v

Uppdaterat: 2012-12-09 21:42

Jupp, det var det jag menade Jes. Oavsett om du har simkort i eller inte så är det en 3g-version. Och i den versionen finns det en gps-mottagare som funkar oavsett simkort eller inte. Men i wifi-versionen finns det ingen gps-mottagare. Platstjänsterna i wifi-versionen funkar genom triangulering av macadressen. Denna metod innebär glesare uppdateringar, en gång per minut. Som jämförelse så uppdaterar gps-signalen i 3g-versionen en gång per sekund. I den dedikerade gps-mottagaren jag kollat på uppdateras gps-signalen 10 gånger per sekund. Internet behöver jag för trafikinformationen m.m

Uppdaterat: 2012-12-09 22:10

Gammalt skit vet jag inte, det är den nya iPad mini. Men ett slarvigt köp av mig var det. Det är min 3e surfplatta, hade en iPad 2 med 3g(där funkade gps), sen en Samsung Galaxy 7.0(Samsung snålar inte utan har gps-mottagare även i wifi-versionen) och nu en iPad mini. Jävligt korkat av mig att inte kolla extra noga med gps:en.

Men å andra sidan älskar jag olika digitala projekt, är inne på min 3e runda av olika prylar i hemmet.

Jag kommer utnyttja 3 olika anslutningar på iPaden, wifi till 4g-modemet, bluetooth till gps-mottagaren och usb-kabel till bilstereon.

Uppdaterat: 2012-12-09 22:33

Jag är oxå inne på att skaffa nått till firmabilen, det finns pogram där man kan ha seriviceordrar, och kunden kan skriva på direkt på skärmen, skulle vara skönt o slippa alla papper.

Jag äger dock inga i-produkter, och tänker inte göra det heller, var o kollade lite på plattor, och då är frågan om man ska ha Android el Win 8, jag är inte låst då jag även ska köpa en ny telefon.
Hade tillfälligt en SGII som telefon, den var väl bra på det mesta om man ville leka, men just som telefon var den väldigt omständig jämfört med min Nokia.

Lite sugen på nya Nokia 920 med induktiv laddning, en hållare i bilen med laddning vore ju grymt och slippa den där förbannade spiralkabeln. Den har ju Win 8, men vet inte om jag är så förtjust i startskärmen med sina fyrkanter, det liknar legoklossar tycker jag, nått för barn.
Därav jag aldrig gillat i-prylarna, jag vill själv bestämma hur och vad jag ska ha på skärmen, eller hur den ska se ut.

Uppdaterat: 2012-12-09 23:25

Ska du inte ha åtminstonde en vatten och damtålig mobil om du ska ha den i arbetet eller har jag helt fel där? Personligen hade jag valt det i dag om jag skulle köpa mobil och där tror jag Sony ligger bra till då dessa även ser ut som vanliga moderna mobiler men kanske även Samsung och Nokia har lika fina vatten och damtäta lurar ute nu?

Uppdaterat: 2012-12-09 23:37

Rikard, just till företag så är det väl bäst att köpa en Win 8. Är det något som Microsoft är bra på så är det ju företagslösningar. Om du köper dig en Surface så har du surfplatta med tangentbord i fodralet. Kan tänka mig att en sån lösning kan funka som navigator, du kan synka outlook, ha dina dokument i molnet och samtidigt ha dina program för jobbet med dig hela tiden.

Har själv alla mina dokument på Dropbox och det är jävligt smidigt att kunna visa uppgifter, dokument eller vad det nu kan vara direkt på mötet med kunden istället för att skriva ner det och lova återkomma med uppgiften/dokumentet och sedan glömma det.

Bara en sån sak som att synka Outlook till mobil/surfplatta är helt suveränt. Säg att du får ett mejl om ett möte eller jobb, då drar du bara mejlet till kalendern i Outlook så ligger det där som en påminnelse. När du sedan är på mötet så har du mejlet i mobilen/surfplattan genom Outlook.

Jag fattar inte hur jag lyckades jobba innan jag skaffade alla mina prylar :)

Uppdaterat: 2012-12-09 23:44

Tack Rustan, bra förklaring, jag är själv en smula okunnig i ämnet.

Damm och vattentätt har jag aldrig varit i behov av, förutom en gång då jag missade hållaren i bilen och telefonen hamnade i kaffekoppen. Nu har jag inte kopphållaren rakt under telefonhållaren, så det problemet är borta.
I motsats till dom flesta andra hantverkare har jag inte telefonen i samma ficka som verktyg och skrúvar, så dom är fina.

Uppdaterat: 2012-12-10 00:19

Okej, nu har jag beställt alla prylarna jag behöver ha.

Det blev en Huawei 4g-modem, denna monterar jag bak i skuffen och driver via 12 voltsuttaget där bak.
En Garmin GLO GPS-mottagare, http://www.dustinhome.se/product/5010654611/garmin-glo/ , denna monteras också bak i skuffen och drivs via samma 12 voltsuttag. Blev tvungen att köpa en ciggkontakt med dubbla usb-uttag för att få till detta.

Det blev lite större och dyrare projekt än jag tänkt mig( 900 spänn för en GPS-mottagare + drygt 500 för Navigon-appen), men jävligt smidigt att ha ett snabbt bredband i bilen och en grym gps-mottagning.

Det ska bli kul att få ihop detta under veckan.

Sen ska det bli sköna bilsemestrar framöver!

Uppdaterat: 2012-12-10 00:36

Ja den där GPSen verkar grym, jag hade tidigare en 5hz till telefonen när man körde på bana, man körde inte fortare för det, men loggen blev bättre, med 10hz måste det bli grym presicion.

Uppdaterat: 2012-12-10 07:51

Kul projekt. Skriv litet om hur det blev...gärna ett foto eller två. Funderar själv litet på samma sak.

Uppdaterat: 2012-12-10 09:11
Wer später bremst fährt länger schnell

Det ska jag göra jalfa!

Uppdaterat: 2012-12-10 09:51

Nu har jag monterat fästet från Brodit och det blev riktigt bra. Det finns flera varianter att välja på beroende på var man vill placera surfplattan, t.ex på mittutblåsen ovanför mittkonsolen. Jag ville ha min lite lägre så att jag kan dölja eventuella kablar och slippa reflektioner i vindrutan. Jag är riktigt nöjd med placeringen. Imorgon kommer 4g-routern som ska placeras i skuffen.

Uppdaterat: 2012-12-10 17:43

Det var till att ha örnögon. Jag får fixa mattorna innan nästa bild ;)

Uppdaterat: 2012-12-10 18:48

Helvete, zoomade in mattorna men dom var givetvis fläckfria :(

Uppdaterat: 2012-12-10 21:28

Nu har jag fått alla grejerna utom sim-kortet till 4g-modemet. Testade GPS-mottagren lite på hemvägen och oj vilken skillnad det blev jämfört med iPhonens GPS. Det flöt på mycket bättre eftersom GPS:en uppdaterar hela 10 ggr per sekund.

En annan fördel är att batteritiden i iPaden blir otroligt mycket bättre, bluetooth drar mycket mindre ström än GPS:en.

Ska lägga upp bilder på alla prylarna ikväll.

Uppdaterat: 2012-12-11 13:03

Jag har ett nätlöst trådverk i min bil.
Men visst skulle det vara bra att kunna lyssna på Spotify-låtarna i min nalle via bilradion. Får väl undersöka detta någon gång när jag gitter.

Uppdaterat: 2012-12-11 13:08
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

På Prius fanns AUX att koppla mobilen till stereon standard även i min förra -06:a liksom i den nyare vi har nu och det är ju som ni säger kanon att lyssna på valfri musik via Spotify i bilen vilket även vi gör! =)
I dom nya Toyota-modellerna (inkl Prius) kan man ju streema musik och annat trådlöst samt få GPS i färgskärmen även i efterhand om man vill, vet dock inte om det även går att få internetuppkoppling (skulle vara kul att veta) men din bil börjar verkligen bli fullbordad nu Rustan! =)
Personligen nöjer jag mig dock med min bärbara dator eller mobilen de få tillfällen jag vill ha internet i bilen än så länge men det kanske ändrar sig i framtiden det med och detta låter som ett roligt projekt! :)

Uppdaterat: 2012-12-11 13:40

Jag har möjlighet att koppla iPhone/iPad till bilstereon via antingen bluetooth, usb eller aux. Bluetooth använder för att koppla iPaden till gps-mottagaren. Återstår då aux eller usb, jag kör via usb för då funkar styrningen av låtar via rattkontrollerna plus att låtinfo kommer upp i displayen. Med aux är det bara ljud och dåmfår jag byta låt på iPaden.

Uppdaterat: 2012-12-11 15:19

I förra Prius-06:an som var extrautrustad kunde jag faktiskt även röststyra GPS, blåtand/Mobil, samt Stereo och musik inkl CD-växlare men det börjar nästan gå till överdrift då och GPS:en använde jag i princip aldrig så det gör inte så mycket att den nya är snikutrustad och inte har GPS samt röststyrningen även om det var en lite cool utrustning... =)
-Så nu kan du alltså surfa för fullt då Rustan, funkar det bra?

Uppdaterat: 2012-12-11 15:33

Sitter med frugan på Memira just nu(hon vill se mig lite bättre av någon märklig anledning) så jag har inte hunnit testa allt än. Testade gps:en förut och det var en ruskig skillnad.

Men jag älskar sån där utrustning som du beskriver Hanzzon, man är ju tekniknörd.

Uppdaterat: 2012-12-11 16:19

Oj hoppas att allt går bra för henne då!
Japp tekniknörd är man ju så visst hade det varit riktigt kul med en fullutrustad Prius med all sin teknik i stället men den är rätt välutrustad redan från början då den nya har ny utrustning som den förra inte hade som HUD-up-displayen i vindrutan och annat så jag är nöjd med det ett tag till iaf, och om inte annat så kanske man får börja extrautrusta den själv som du börjat gjort så får man något roligt att pyssla med också om man vill... :)

Uppdaterat: 2012-12-11 16:37

Här är alla grejer som ska installeras, la till en tändare för att visa storleken.
Från vänster är det följande prylar:
1. GPS-Mottagare Garmin GLO, ansluts till iPaden via Bluetooth.
2. BIC tändare, ansluts till ciggen via armrörelse
3. Huawei 4G-modem, ansluts till iPaden via WiFi.
4. iPad mini, ansluts till bilstereon via usb.

Dessutom har jag en iPhone som ansluts till bilstereon via bluetooth. Alla funktioner till iPad och iPhone sköts via ratten.

Uppdaterat: 2012-12-11 18:35

Nu en fråga, cigguttaget i bagaget har konstant ström, alltså även när tändningen är avslagen, vågar man låta 4g-modemet och gps-mottagaren sitta i hela tiden eller drar detta ur batteriet? Har för mig att uttaget stängs av om batterinivån blir så låg att den inte orkar dra runt startmotorn, men jag är osäker på detta.

Drar ett uttag fortfarande ström även prylarna är fulladdade? Och slutligen, drar prylarnas laddning så mycket ström att det tömmer batteriet på ett dygn?

Uppdaterat: 2012-12-11 22:31

Nu har jag monterat alla grejerna i bilen och allt funkar fint som snus!
Först tänkte jag fästa grejerna med kardborreband på filten på väggarna i skuffen men sedan kom jag på en bättre ide. Jag la ner prylarna i ett fodral som jag haft till en liten extern hårddisk och sedan drog jag ut kablarna ur fodralet. Sedan stoppade jag in paketet bakom luckan för bakljusen och lät bara kablarna sticka ut.

Uppdaterat: 2012-12-12 12:19

Jag fick skapa ett nytt konto för att kunna ladda upp bilderna. Det verkar som att man inte kan ladda upp bilder efter att man fyllt sin kvot på 1mb.

Uppdaterat: 2012-12-12 12:23

Rustan Werling:
Vi tittar på problemet. Självklart ska man inte behöva göra skapa flera konton...

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Uppdaterat: 2012-12-12 15:04

Rustan - nu har jag inte läst hela tråden men varför kör du inte Wlan mellan din telefon och plattan (WiFi Hotspot)? Wlan-delning på min Android-telefon fungerar alldeles utmärkt och det borde det väl göra även med en Iphone...eller ? Måste du verkligen använda Bluetooth för internet-delning ? Det känns lite onödigt komplicerat och dyrt att ha ett ytterligare 3G-abonnemang för att köra internet i bilen.. Men som sagt - jag har inte läst igenom allt i tråden så jag kan ha missat nåt...:)

Uppdaterat: 2012-12-14 12:32

Om jag bara ser till ekonomin och bortser från de praktiska och tekniska fördelarna med min lösning så ser det ut som följande:

Jag har nu Telia mobil flex mellan till mobilen och har då fri surf upp till 3 gb i månaden, detta kostar 399 i månaden. Jag bör utöka detta till fri surf 10 gb i månaden om jag ska ha surfmängd som räcker även till iPaden och detta kostar då 599 i månaden.

Istället fick jag nu 4g-modemet och 10 gb i i månaden för 199 spänn.

Jag tjänar alltså 1 kr i månaden på denna lösningen.

Uppdaterat: 2012-12-15 09:41

Om jag bara ser till det praktiska och tekniska så min lösning otroligt mycket smidigare. Jag behöver inte gå in i inställningar och parkoppla grejer med varandra utan allt ansluts automatiskt när jag sätter mig i bilen. Hade jag kopplat iPhonen till iPaden hade jag behövt koppla ihop och ifrån fleramgånger om dagen. Dessutom funkar iPhonen riktigt sunkigt som modem, det blir väldigt segt att gå den vägen.

Sedan behöver jag ha bluetooth-kopplingen mellan bilen och iPhonen och internetdelningen går via bluetooth

Uppdaterat: 2012-12-15 09:43

Hej,
Med mobil surfpunkt så kopplar min platta eller PC upp sig automatiskt bara surfpunkten är aktiv. Så en viss point har du i att din lösning är enklare men det jag måste göra är att aktivera mobil surfpunkt i min mobil - sen löser sig det övriga automatiskt. Men jag förstår om du upplever din lösning som enkel och då är ju alla nöjda. Det enda som bygger på Bluetooth är ju kommunikationen mellan bilens ljudsystem och telefonen för samtal och/eller musikspelning via telefonen - i alla fall när man kör Android. Datakommunikationen sker ju den vanliga vägen via Wlan/WiFi och telefonens mobila surfpunkt (routerfunktionen alltså).
Jag körde ett tag med ett USB-modem tillsammans med Telia mobilt bredband för att koppla upp min jobb-PC. Men till min stora förvåning så fungerade lösningen med mobil surfpunkt via Android-telefonen klart bättre eftersom USB-modemlösningen kopplade ner lite då och då. Motsvarande kunde även hända när jag i en nyare PC körde det inbyggda modemet för mobilt bredband. Den enda nackdelen jag hittills märkt är att telefonen drar klart mera ström när den också är Wlan-router. Numera sitter kortet till mitt mobila bredband i min Samsung surfplatta och den byter helt sömlöst mellan Wlan och mobilt bredband beroende på var man är - jag är nästan lite imponerad av att det fungerar så bra. Men när abonnemanget för det mobila bredbandet går ut så blir det nog lösningen med mobil surfpunkt via telefonen för min del även för surfplattan.
Men denna tråd är ändå intressant för att se hur andra löst behovet.

Uppdaterat: 2012-12-15 17:10

Jo, det funkar lite annorlunda med android. Med iPhone sköter du internetdelningen genom att parkoppla enheterna via bluetooth, och då kan jag inte koppla mobilen till stereon.

Sen skulle jag ju behöva aktivera och avaktivera inställningen beroende på om jag satt i bilen eller om jag t.ex satt hemma i soffan, då vill jag ju koppla iPaden till mitt trådlösa nätverk hemma.

Nu kopplas ipaden automatiskt till nätverket oavsett var jag befinner mig och dessutom drar både iPhonen och iPaden mycket mindre ström.

Dessutom kan upp till 10 olika enheter koppla upp sig på nätverket samtidigt, det hade inte gått om jag kört med internetdelning med iPhone.

Jag tycker det är smidigare, bekvämare, ger snabbare uppkoppling och dessutom har det inte kostat mig någonting jämfört med om jag hade utökat mitt befintliga mobilabbonemang.

Testade räckvidden på mitt nätverk utanför jobbet och blev riktigt överraskad när jag kunde surfa och streama utan problem med min iPad när bilen stod parkerad utanför jobbet. Hade nog 15-20 meter och flera väggar emellan modemet och iPaden.

Uppdaterat: 2012-12-15 17:33

Rustan - lite småskumt att du inte kan dela internet via WiFi - även om du inte behöver det med din lösning. Jag har ingen erfarenhet av Apples produkter men en snabb sökning på Internet gav mig att det borde gå att dela även via WiFi och inte bara via Bluetooth även med iPhone. Nu är det ju inget reellt problem för dig men jag blev lite nyfiken då du nämnde att du måste använda Bluetooth....

Uppdaterat: 2012-12-15 17:46

Det beror på att du inte frågat vilken iPhone jag har ;)

Har en 3gs och det är först från 4an som det funkar via wifi

http://support.apple.com/kb/HT3574?viewlocale=sv_SE

Uppdaterat: 2012-12-15 18:27

Ajdå - se vilka misstag man kan göra...:)

Uppdaterat: 2012-12-15 18:40

Kan det vara så att min lösning redan är hopplöst omodern?

http://www.expressen.se/noje/spotify-ericsson-och-volvo-gor-unik-produkt/

Uppdaterat: 2012-12-16 20:44

Nu är Volvos lösning klar. Det lustiga är att de har fokuserat på exakt de appar och funktioner som jag använder mig av i bilen, Spotify, Tune in Radio, Navigering och väderrapporter.

Artikel med presentationsvideo finns här.

http://www.idg.se/2.1085/1.486001/roststyrd-spotify-i-volvos-android-bil

Uppdaterat: 2013-01-10 18:54

Just check to it if a number of connections have been made as it also happens due to that. Regards!

Uppdaterat: 2019-08-23 14:15