En ny chansning.

1000 inlägg 0 nya

Nä, BMW har separata backar för handbromsen, så det skräpet slipper man.
Oken på E90 bak, är samma som E30 hade fram !! Handbromsbackarna är lika stora, men bara hälften så breda, det krävs känsla när man justerar för att få bilen o stå still med handbromsen.
E39, tex min tidigare 530ia hade också dom backarna, bilprovningen såg mellan fingrarna när man besiktade, dom viste att den modellen hade klen handbroms trots att det var nya prylar, och godkände ett värde upp till 20% under det godkända.

Suck, vad jag saknar ”riktiga bilar” när du beskriver din BMW:)

Är det en 325i du kör Rikard?

Jo, den sista BMWn med 6 cylindrar utan turbo som inte går sönder hela tiden. Funderar på att leta upp en fin lågmilare (om det finns nån) och behålla resten av livet, alltså en E9X 05-07.
Efterföljande motor har massor av dyra problem.

Härlig bil. Jag hade en 330i, älskade den bilen. Saknar den än idag. Menar du att 325 håller ihop bättre än 330?

Nä, det blev problem när man bytte motorfamilj, det gäller även 330.

Tja visst skulle jag betala 350 000 för den Calibran, om jag hade plats för den, men det har jag inte, där jag bor för tillfället är det förbjudet att ha fler bilar än vad jag redan har.
Man får i varje fall väsentliga bekymmer på halsen.

Jag skulle gissa att den här bilen kommer att säljas till Tyskland, eller Finland eller Ryssland, där finns det köpare som betalar det.

Rött är inte en favoritfärg, inte vitt eller silver heller och det är de vanligaste färgerna på Calibra.
Metallic mörkblå eller blågröna nyanser eller svart passar bäst.

Vad så gott som ingen vet är att motorn i den bilen är en av de bästa motorer som någonsin gjorts, den briljerar på alla områden, kraft, prestanda, förbrukning och rena avgaser.
Allt enligt Teknikens Värld som mätt det.

Leif "Loket" Olsson Bingolotto hade en svart Calibra Turbo, han hade en sommarstuga inte så långt härifrån och mötte honom på vägen en gång.
Hovets dåvarande presschef Elisabeth Tarras-Wahlberg hade också en Calibra.

Det här är mer min stil, detta är en specialversion "Cliff Edition" uppmärksammande att Calibra vann ITC mästerskapet 1997.

Rikard wrote:
Jo, den sista BMWn med 6 cylindrar utan turbo som inte går sönder hela tiden. Funderar på att leta upp en fin lågmilare (om det finns nån) och behålla resten av livet, alltså en E9X 05-07.
Efterföljande motor har massor av dyra problem.

Jo, stora sugmotorer ska man nog hålla liv i och vårda, eftersom de inte någonsin lär återkomma. Lyckligtvis har mina föräldrars E 350 med 3.5 liters V6:a bara gått 4800 mil på snart 10 år, så den kommer nog finnas kvar i många år till :-).

Ja, Calibran var just en bil för Loket o Bettan.
Och ja, motorn blev bättre o bättre med tiden. OHC motorn var allt annat än bra när den kom, men blev riktigt bra i sitt sista utförande med 2 liters volym.
Nått den var helt ensam om, var justeringen av kamremen, där man vred den excentriska vattenpumpen för att spänna den, vilket resulterade i att pumpen började läcka, och man fick göra om allt igen.
I senare kamremssatser ingick ny packning till pumpen.

Skodaägare wrote:
Lyckligtvis har mina föräldrars E 350 med 3.5 liters V6:a bara gått 4800 mil på snart 10 år, så den kommer nog finnas kvar i många år till :-).

Nu vill jag inte vara en glädjedödare men..:)
https://teknikensvarld.se/mercedes-tickande-bomb-121869/

En del chansningar är bättre än andra.
En kompis sambo köpte en lätt beg Mazda 323F Sport för 15 år sen, den besiktades här om veckan.
Då bilen nu på sitt 20e år inte är den vackraste på gatan, var förhoppningen att bilprovningen skulle hitta nått större fel, och att det blev en anledning att köpa en ny bil. Men hon kom hem och såg lite sorgsen ut, och sa med en suck "den gick igenom igen utan anmärkning"

Rikard wrote:
En del chansningar är bättre än andra.
En kompis sambo köpte en lätt beg Mazda 323F Sport för 15 år sen, den besiktades här om veckan.
Då bilen nu på sitt 20e år inte är den vackraste på gatan, var förhoppningen att bilprovningen skulle hitta nått större fel, och att det blev en anledning att köpa en ny bil. Men hon kom hem och såg lite sorgsen ut, och sa med en suck "den gick igenom igen utan anmärkning"

Ha, ha! Med den inställningen borde dom passa på att sälja den nu när den är nybesiktad och få nån krona att köpa nåt nytt för. ;)

De flesta här verkar gilla bränsleförbrukning, och efter senaste resan drygt 130 mil sa färddatorn 0,78. Uträknat på de 2 tankningarna blev det 0.744.
Resan upp till Jämtland var rask, fint väglag hela vägen, hem gick det sakta, de första 35 milen tog 5 timmar pga kraftigt snöfall och senare ösregn, eller rättare sagt, pga folk som inte borde ha tagit ut bilen i det vädret, snittfarten enligt färddatorn blev 89,7 km/h över hela resan.

Gammal kärlek rostar.
Fanns inget förra sommaren när jag polerade o vaxade bilen.

Gamla bilar däremot, rostar alltid. Om det inte råkar vara en Delorian :)

Hade dotterns Mazda 626 i garaget i kväll, ena frambromsen kärvade lite.
"Måste vi köpa nytt ok frågade dottern innan" Nä, kom ut så plockar vi isär det och skrapar rent kanten vid tätningen, det är standard.
Sagt o gjort. Svärsonen undrade om det var hyfsat nya ok på bilen, Nä var för undrar du det ?? frågade jag. "Dom ser inte särskilt gamla ut, högst några år, och kolven ser ju ny ut" Nä, detta är Japansk kvalité, då ser oken inte värre än så här ut efter 20 år, det är bara att skrapa rent spåret för tätningen så går dom i 20 år till.

Sanningen ögonblick.

Ja jag minns den tiden man behövde besikta bilen, var inte alltid roligt.
Att höra att man inte får köra innan man har fixat något skapar stress när man har ont om tid i vardagen och verkligen behöver bilen.

Men och andra sidan tänker jag då på rätt gamla billiga begagnade bilar jag hade. Det var som att be om att få problem.

- Peugeot 308 SW GT -2019

BMWn är bara 15 år och gått 30" mil, så det var inga problem.
Värre var det för en stackars tjej med sin Clio som inför besiktningen betalat stora pengar för att byta bromsar. Både skivor o klossar var bytt, men inget mer jobb var nerlagt, framhjulen låg på så besiktningsmannen inte ens, trots att han tog i, kunde rubba hjulen.
"Fan vad trött jag blir, träffar på sånt här dagligen, varför gör verkstäderna inte sitt jobb"

Då bilen behagade att gå igenom utan större knorr, blev det belöning när vi kom hem, i form av polering o vaxning.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.