En ny chansning.

1000 inlägg 0 nya

Ja lämnar man en BMW på verkstad blir det dyrt, och som på alla andra verkstäder blir man blåst.

Ja jag har aldrig förstått mig på de som servar först för att de är så väldigt rädda för en anmärkning hos BP!
Det är ju avsevärt billigare att göra tvärtom!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har du larm om felaktig ABS-funktion?
Funkar ABS-bromsningen?
Om inte larm och om det funkar är det konstigt om de tycker det behöver bytas.

Bromsskivor bytte jag aldrig på min Mazda som gick, ja vad var det - 13.000 mil?
Klossar bytte jag bara bak då det var typ 0 mm kvar på ena sidan då de legat emot (ihopkärvat bromsok). Rörde aldrig fram och de såg bra ut.

X,
Att skivorna håller länge och att bromsok kärvar hör ihop.
En av mina vänner köper alltid bromsbelägg från Biltema eller liknande till sin hustrus bil för att de ska slitas snabbt. Då är det större chans att oken klarar sig från att rosta ihop. Hon bromsar för lite.

Alla bilar tvingas köra med etanolblandad bensin i Sverige. Det är väl nåt förvirrat miljötänk som bara studerar ingående bränslets ursprung och inte eventuella följder. Jag vet inte hur mycket etanol som krävs för att tvätta systemen från avlagringar som tätar.

På Mazda är det tyvärr tämligen känt med just bakbromsarna. Särskilt i kombination med löjligt översaltad motorväg dagligen till och från jobb.
Hade problem bak även på förra mazdan.

Fram har dock aldrig varit problem.

saabnisse wrote:
Ja jag har aldrig förstått mig på de som servar först för att de är så väldigt rädda för en anmärkning hos BP!
Det är ju avsevärt billigare att göra tvärtom!

Helt rätt!! Nisse.
Det har varit min filosofi i alla år och det har gett små kostnader.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Mina problem med bromsar dom senaste 25 åren har varit: Saab 900 -84 byte av bromsklossar fram vid ca 28000 mil, Opel Vectra -87 byte av en bromscylinder bak vid ca 31000 mil, Citroen C2 -06 gnisslande och kärvande frambromsar vid ca 3200 mil (bytte bort den utan åtgärd). Jag har kanske haft tur...?

Väl använda bromsar funkar länge, men var i landet man bor spelar oxå in.
Här där jag bor saltas det nästan dagligen i 4-5 månader, och det är inte optimalt för bromsar.

Min erfarenhet är Opel Omega byte klossar och skivor bak. Fram klossar på 20000 mil.
Opel Astra Byte klossar Ok och skivor. Fram klossar. 21000 mil
Opel Vectra Byte klossar Ok och skivor. Fram bara klossar. 19000 mil
Opel Insignia Byte klossar runt om 13000 mil

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Har berättat tidigare om en Peugeot där verkstaden ville byta skivor o klossar vid 6000 mil, jag avböjde. Bytte klossarna vid 12" och skivorna vid 16".
Trummorna bak rörde jag aldrig, lämnade bilen vid 26.600 mil.
Bilen var tung med all utrustning, ca 2,3 ton, och skivorna små som på en småbil.

Lite pyssel med bilarna i kväll.
BMWn fick ny olja, den ska rymma 6,7 liter, men det rann bara ur 5,2. Hällde i lika mycket och mätaren visar att det är fullt. Hatar när det inte finns nån sticka att kolla på. Väl under bilen såg man ingenting, hela underredet är klätt med plast, dock en lite lucka till oljepluggen.
Zafiran skulle få nytt bränslefilter, som alla nyare bilar är det snabbkopplingar, men rösten gjorde att de inte gick att lossa, dessutom var det en annan modell än tex Volvos som är enkla att lossa.
Bröt bort kopplingarna, sågade av dom, gjorde stödhylsor till slangarna, tyckte på gummislang. Nu öppnade jag kartongen till nya filtret, och nog fan låg det nya insatser till kopplingarna där i, så jag hade jobbat i onödan.
Limmade även fast det ena spegelglaset som föll av när jag stängde dörren. Förra året ramlade det andra ur när en bil körde på spegeln, men då fick vi köpa nytt glas och känna på Opels sviniga reservdelspriser.

Trots Long Life Service är det fortfarande efter 29.000 mil skapligt rent under oljelocket på BMWn.

La ni gamla vinterdäcken på en annons för 1.500:- (5-6 mm mönster) och fick svar.
"hämtar direkt för 1000:-"
Jag gav fan i att ens svara, får jag inte 1.500:- kör jag dom hellre till sopstationen än göda de som ska ha saker gratis.

Fina fälgar! Sålde du dom? 1500 kr lät billigt.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Styggavargen wrote:
Skivorna efter 8000 mil, de borde hålla minst 15000 mil eller mer. Verkstaden bluffar hultarn. Bromsklossarna är möjligt att de måste byta. Jag har inte bytt bromsklossar på min Octavia som kört 7500 mil, fast jag kör mest landsväg och motorväg.

Beror helt och hållet på hur bilen körs, villen typ av trafik, vikt på bil, växellåda osv. Att säga att dom borde hålla det dubbla när du inte vet fakta är ganska taget ur luften, eller håller du inte med?
Hustruns bil fick nya skivor vid 6000 mil. Det är ju lite skillnad på att åka på E6'an 50 mil än att köra 50 mil i stadstrafik.

Minimats1 wrote:
Fina fälgar! Sålde du dom? 1500 kr lät billigt.

Nä, dom ligger kvar. Ja 1.500 är billigt, det är därför jag vill ha 1.500 och inget annat.

Synd att jag inte kör BMW. Annars hade jag köpt dom direkt oavsett däck.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Klart man ska testa att pruta. 1000kr är bra mycket bättre än att åka till tippen.

Jag tror priset är för lågt. Ett lågt pris får folk att tro det är dålig kvalitet. Ett högre pris kan ibland göra saker mer lättsålda, plus att man då har prutmån.;-) Folk vill ju gärna pruta... Jag har ofta sålt prylar snabbare med denna metod än dom som haft samma vara till lägre pris.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.