Vi Bilägares forum

Toyota C-HR

Toyota C-HR

Tänkte det kunde vara kul att starta en tråd för dom som är seriöst intresserade av C-HR.

Börjar dyka upp lite fler detaljer, som denna;

http://blog.toyota.co.uk/toyota-c-hr-design-details-fall-love

Tror ni det svarta taket är standard oavsett karossfärg?

Överhuvudtaget spännande att följa Toyota nu framöver då man ju kommer förnya sina modeller ordentligt (med nya plattformen TNGA) och för att det ju också verkligen behövs en modernisering. Även större fokus på design är intressant att följa och C-HR tycker jag personligen ser lovande ut, klart bättre på alla sätt än nya Prius som jag ser som ett första försök som gick mindre bra.

Läste förresten en rapport där man bland annat tog upp problemet med saftey sense och att ett problem har varit dålig placering av sensorer, nåt som man ska göra bättre i och med nya plattformen TNGA. Då har man tänkt på sånt från början. Och C-HR är just byggd med TNGA.

Sen om man får hoppas på nånting så är det att Vi bilägare hinner få med C-HR i långteststallet, förstås då med hybriddrivlinan.

Uppdaterat: 2016-08-11 11:58

Kommentarer

Värdeminskningen i kronor räknat är ju nästan jämt högre för dyrare bilar så det är ju svårt att säga emot. Men allt är ju trots allt inte "kronor och ören" för alla bilköpare - vem skulle i så fall köpa t ex en Volvo XC90...
Har f ö aldrig haft startproblem på vintern i "modern tid" (=efter 60-talet - ungefär).

Uppdaterat: 2016-08-14 12:19

Ja - jag gissade - precis som du Shogun ! Men du kan inte heller bevisa motsatsen - om bilarna f ö är likvärdiga och t ex klarar att dra rimligt tunga släp. Det beror nämligen på körmönster för den individuelle köparen så det går inte att göra en generell kalkyl. Kalkylering har jag sysslat med en stor del av mitt arbetsliv så ämnet är inte helt främmande. Sen har jag (tjatat) om att allt trots allt inte bara är kronor och ören - och det är väl dina egna bilköp också ett bevis på men inget fel i det. Var och en prioriterar själv hur man vill lägga pengarna. Och givetvis har bilar med högre inköpspris generellt också större värdeminskning så man måste jämföra äpplen med äpplen. Tycker dock att vi börjar närma oss vägs ände i just denna del av diskussionen.

Uppdaterat: 2016-08-14 12:25

Ett problem med PHEV är att dom dock går mycket utan att laddas. Ibland pga slarv eller att ägaren inte orkar. Eller att det saknas laddmöjligheter eller att man tycker det kostar för mycket. Hela konceptet bygger också på att man har laddmöjlighet hemma, vilket inte alla har. HEV funkar för alla och man behöver inte tanka så ofta då bilarna är grymt snåla. För C-HR HSD kan man väl anta att den kommer ligga på drygt 0,40 liter per mil med bra däck även i staden.

Uppdaterat: 2016-08-14 12:34

Shogun - svårt att fatta eller ? Alltså - dyrare totalkostnad - än vad ? Och nu skall vi inte jämföra äpplen med päron. Och jag äger heller ingen PHEV-bil så jag har inget att försvara - det enda jag sagt är att de nödvändigtvis inte måste bli dyrare utan KAN vara ekonomiska med passande körmönster och när man jämför med ungefär motsvarande bilar som uppfyller köparens kriterier. Sen har jag personligen inte heller bara talat om privatköpare - det är nåt du dragit in. Men strunt i det - utan alla ekonomiska parametrar och körmönster på bordet så går det helt enkelt inte att göra en exakt kalkyl - vilket jag nu försökt säga många gånger men det verkar svårt att förstå.
Sen förutsätter jag att köper man en relativt dyr PHEV-bil så vill man också utnyttja dom optimalt och "tanka el" så snart man har möjlighet. I annat fall så blir dom ju bara ett dyrare alternativ till en bensindriven (mestadels) bil. Förstår inte alla negativa kommentarer runt dessa bilar som inte är de idealiska fordonen men i alla fall under en övergångstid skulle fungera bra för många. Problemet för främst privatköpare (som Shogun tycks måna om) är givetvis prisbilden på anskaffningen men under gynnsamma omständigheter kan man "tjäna in" mycket på lägre driftkostnad. Men hur mycket beror på den enskilde bilägaren och hans kör- och ladd-mönster.

Uppdaterat: 2016-08-14 12:49

Vet ni anledningen varför awd ej erbjuds tillsammans med hybridversionen av CHR? Min högst ovetenskapliga personliga tes är iallafall att bilen blir för liten å (för tung) för att ha tillräckligt med utrymme å kapacitet å driva baken också.. Eller väntar dem lite?

Uppdaterat: 2016-08-14 12:55

Jag som åker elbil och ofta laddar på stan märker att de flesta ladduttag är befolkade av hybrider så ganska många laddar dem när de shoppar eller är på restaurang.

0,40 går att göra utan hybridisering. Ska man ha en bil som kan lastas faller tyvärr japanska bort.

Uppdaterat: 2016-08-14 13:54

ksoderlund, antar att efterfrågan inte kommer vara så stor då 4wd-systemet i HSD inte är så effektivt och dessutom ökar förbrukningen lite, dessutom förstås högre pris.

L.Mäkinen. Vilken bil drar 0,40 menar du utan hybridisering? Och som jag skrev tidigare, HEV handlar alls inte bara om lägre förbrukning utan fördelarna är fler än så.

Uppdaterat: 2016-08-14 14:47

Med det körmönster jag har så hade en laddhybrid rullat ca 50% på el. Om vi tar det som utgångspunkt och räknar.
750 mil per år kostar 2:- per mil medan resten kostar säg 0,55x13=7,15
Besparing per år 750 x 5,15 ca 3800:-
På tre år ca 11500:-
Kapitalkostnad 3% 3000:- per år
Kvar 2500:- på tre år.

Nej det går aldrig att räkna hem.

Men det är egentligen samma med alla bilar, rent kostnadsmässigt har bränslekostnaden ganska liten betydelse, värdeminskning är den stora minusposten för bilägande.
För ett så billigt bilägande som möjligt så ska du köpa en bil med lång garanti, högt andrahandsvärde och låg kostnad för service.
Bränsleförbrukningen är inte alls lika viktig för kostnaderna (skatt kan dock ha betydelse).

Uppdaterat: 2016-08-14 15:21

Finns dock några skäl att ha en snål bil och en stor sak är frihetskänslan, även om den må vara mest mental. På sikt kan ju bensinpriserna gå upp så det kan ju få praktisk betydelse för kostnad och andrahandsvärde.

Det andra är rent praktiskt, man slipper tanka så ofta, låt vara att det också hänger ihop med hur stor tank man har (för HEV).

En tredje är miljöaspekten med att släppa ut mindre skit.

Sen vad gäller HEV så menar jag att det finns några fördelar till. En förstås fordonsskatten som är låg. Men sen har man också driftssäkerheten som folk tyvärr dock verkar tro är tvärtom, sämre än konventionell bil, så det är en uppförsbacke ur pedagogisk synvinkel.

På detta det körmässigt fördelaktiga. Förstås automat. Men också att bilen går mer mjukt och ryckfritt än motsvarande konventionell. Och snabb i starten med elmotorn. Förbrukningen hålls nere rejält i stadskörning och kökörning med tekniken. Dom flesta bilägare bor och verkar i större städer, trenden ökande.

Har märkt också att man kör med avslappnat med HEV. Blir som en nytt sätt att köra bil. Mindre stressande i stadskörning än konventionell teknik.

Ytterligare en sak jag märkt med en HEV är att man slipper tjafsa om bensinpengar när man skjutsar nån bekant eller så. Och eftersom dom som inte har bil inte fattar att bensinpengar bara är en del av kostnaden så känns det bäst att bjuda på alltihop istället för att dom ska tro att dom "betalar" när dom skjuter till bensinpengar.

Uppdaterat: 2016-08-14 15:48

Mazda CX3 är ett ekonomiskt bilval med de kriterier jag räknade upp, ta till dig det Shogun!

Uppdaterat: 2016-08-14 15:52

Men det jag vänder mig emot Shogun, även om det säkert kan vara svårt eller t o m omöjligt för de flesta att räkna ihop en PHEV rent ekonomiskt, är att det faktiskt inte finns en HEV-bil att jämföra med t ex en Passat GTE - inkl möjligheten att dra släp. Så ditt exempel är klart hypotetiskt utan verklig bakgrund. Och då är det omöjligt att göra en seriös kalkyl . Sen är det som sagt den enskilde ägarens körmönster som till slut avgör lösningarnas ekonomi. Då kan man lika gärna säga att det är mycket dyrare att äga en Lexus när man kan köra mycket billigare med en Aygo.... Som sagt - jämför äpplen med äpplen och sen får man olika kalkyler beroende på ägarens körmönster och även "bilbytes-mönster".
Sen har vi t ex ägare i glesbygden där det till stor del saknas mackar - hans liv kan förenklas och förbilligas genom att kunna tanka för en stor del av sin körning vid husknuten.
Junkers - ditt exempel vet jag inte vilka bilar du utgick ifrån och dessutom utgick den ifrån dig själv. Det är helt OK att göra en "personlig" kalkyl men att likställa den som gällande för alla är inte OK.
Och slutligen (igen) - det jag sagt är att en PHEV KAN vara ett ekonomiskt val för nån individ - tänk att detta KAN vållat sånt rabalder i Värmland... Jag har definitivt aldrig påstått att en PHEV är bäst totalekonomiskt för alla ägare.

Uppdaterat: 2016-08-14 17:16
L. Mäkinen skrev:

Jag som åker elbil och ofta laddar på stan märker att de flesta ladduttag är befolkade av hybrider så ganska många laddar dem när de shoppar eller är på restaurang.
0,40 går att göra utan hybridisering. Ska man ha en bil som kan lastas faller tyvärr japanska bort.

Rav4 Hybrid klarar 410-460 kg ungefär det samma som en icke hybrid från VW, så förstår inte hur du tänker här?

Uppdaterat: 2016-08-14 18:25

Nu går det att läsa lite mer om C-HR men tyvärr inte på den svenska sidan ännu, har faktiskt börjat gilla den efter ett par videos där den ser riktigt fräsch ut.... Får se om det blir ett byte, hybriden får dra 750kg vilket funkar för mitt EU-släp medans 1,2l Turbo har dragvikt 1300Kg, man kan tydligen få den även med 4wd men har inte hittat någon dragvikt på just det utförandet

Lägger in lite nytt här :)

https://nl.toyota.be/modellen/c-hr/index.json#

https://www.toyota.dk/new-cars/c-hr/index.json

Video med vit bil, hoppas inte att den klädseln är aktuell för Sverige

https://www.youtube.com/watch?v=RhjozdDcCtk

Svart bil, min favorit klippet på italienska

https://www.youtube.com/watch?v=NsNEP7ImURk

Uppdaterat: 2016-09-16 16:33

Länken till konfiguration försvann :) Dansk sida

https://www.toyota.dk/new-cars/c-hr/index.json

Uppdaterat: 2016-09-16 16:34

Simon, tur att man inte bor i Danmark, riktigt saftiga priser du hade där på den länken!

Uppdaterat: 2016-09-16 16:54
Vidstige skrev:

Simon, tur att man inte bor i Danmark, riktigt saftiga priser du hade där på den länken!

Ja och om man jämför med svenska priser så är det lite märkligt, småbilar skiljer inte så mycket och andra modeller är det stor skillnad på, vet inte varför?

Uppdaterat: 2016-09-16 18:21

Jag är inte helt såld på designen. Lite när mkt Nissan Juke... Lexus UX känns mer rätt i designen då.

Uppdaterat: 2016-09-18 16:26
Simon no1 skrev:

Nu går det att läsa lite mer om C-HR men tyvärr inte på den svenska sidan ännu, har faktiskt börjat gilla den efter ett par videos där den ser riktigt fräsch ut.... Får se om det blir ett byte, hybriden får dra 750kg vilket funkar för mitt EU-släp medans 1,2l Turbo har dragvikt 1300Kg, man kan tydligen få den även med 4wd men har inte hittat någon dragvikt på just det utförandet
Lägger in lite nytt här :)

Svart bil, min favorit klippet på italienska

Hittar webbadress är: http://www.autowereld.com/nieuwe-autos/prijzen-specificaties/toyota/c-hr-119436
1,2T manuell får dra 1300 kg.
1,2T CVT får dra 1100 kg.
1,8 Hybrid får dra 725 kg.
Med 2 alternativ framhjulsdrift eller AWD med samma ovan dragvikt.

Uppdaterat: 2016-09-18 17:03
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag tror den kommer att sälja som smör nere i Europa! Viktig modell.

Uppdaterat: 2016-09-18 18:34

Om jag förstått det rätt så ska man visa upp en färdig C-HR på Parismässan nu i oktober. Och massor av nya detaljer kommer då avslöjas. Spännande!

Tror som ksoderlund att det kan bli en megahit, särskilt nu när flera börjar bli misstänksamma mot diesel efter dieselgate.

Uppdaterat: 2016-09-18 19:22

Hade ju varit trevligt om Toyota vågade ta ut svängarna lite extra vad det gäller färgval :)

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-09-19 14:40

Den gröna är väl ganska vågad, påminner om pistageglass!

Uppdaterat: 2016-09-19 22:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Shogun skrev:

Snygg Simon när du modifierat den som du vill ha den med "Avensis fälgarna"......snygg i vitt förövrigt.

Tack, ja ju mer jag har studerat den här bilen dessto snyggare tycker jag faktiskt att den är, brutal, sportig och nyskapande på en och samma gång, så jag skulle helt klart kunnat tänka mig en C-HR, uppmärksamt av dig att du såg att det var mina fälgar på Avensisen :)

Uppdaterat: 2016-09-21 12:50

Simon och Shogun, vilken tror ni blir coolast designmässigt, C-HR eller Lexus UX?

Uppdaterat: 2016-09-21 14:48
Vidstige skrev:

Simon och Shogun, vilken tror ni blir coolast designmässigt, C-HR eller Lexus UX?

Konceptbilen UX var ingen vacker skapelse men det återstår att se om det var en bild för att luras eller om den faktiskt ser ut så när den visas, sen skiljer sig ju kocept från produktionsklar så vi får väl se vad det blir av den, när det gäller C_HR så har jag gillat den framifrån och från sidan men haft svårt för bakpartiet, det känns dock som bilderna inte har gjort bilen rättvisa och nu har jag sett bilen ur så många vinklar att jag faktsiskt börjat gilla även bakpartiet....

Uppdaterat: 2016-09-21 17:23

Bakpartiet är svårare, japp.
Fronten är grymt snygg.

Uppdaterat: 2016-09-21 17:59

Framförallt börjar inredningen se bättre ut också, en uppryckning på infotainment skulle dock behövas.

Uppdaterat: 2016-09-21 20:39

För mig känns inredningen och speciellt knapparna lite för mycket Hyundai..

Uppdaterat: 2016-09-21 21:25

Jovars men det är långt bättre än nuvarande modeller.

Uppdaterat: 2016-09-21 21:35

http://www.lexus-int.com/motorshow/2016-paris-motor-show/?contents=ux

Kusinen interiör visas, om än som concept!

Uppdaterat: 2016-09-22 18:49

Top Gear är försiktigt positiva till nya C-HR, när hände det senast när det gäller en vanlig Toyota (undantaget specialaren GT86)?

Mycket plus för interiörkvalitet också.

http://www.topgear.com/car-news/paris-motor-show/production-ready-toyota-c-hr

Första riktiga testkörningarna att se fram emot om ca en månad.

Jag gillar förresten att hybriden har en riktig automatväxelspak vad det verkar. Alltså klassiska P N D R. Ger en bättre känsla.

Uppdaterat: 2016-10-01 11:50
Vidstige skrev:

Jag gillar förresten att hybriden har en riktig automatväxelspak vad det verkar. Alltså klassiska P N D R. Ger en bättre känsla.

Det blir (i rak följd) till och med P R N D B. Det är ju en hybrid trots allt. :-)
https://www.youtube.com/watch?v=cCkPyqQIZ3E

Uppdaterat: 2016-10-01 15:19
Power to the people
Grosser skrev:

Vidstige wrote:
Jag gillar förresten att hybriden har en riktig automatväxelspak vad det verkar. Alltså klassiska P N D R. Ger en bättre känsla.
Det blir (i rak följd) till och med P R N D B. Det är ju en hybrid trots allt. :-)

Jag gillar C-HR design både exteriör och interiör :-)
Det kanske att Vidstige förvirrad stavar fel som P N D R.
Rätt Grosser menar P R N D B.

https://ukautoforums.wordpress.com/2016/06/28/toyota-c-hr-pictures/#jp-carousel-181

Uppdaterat: 2016-10-01 15:35
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ja R hamnade fel, ska förstås vara PRND.
Bra att Grosser rättade men man behöver inte överdriva, verkar sjukt.

Uppdaterat: 2016-10-01 16:06
Vidstige skrev:

Ja R hamnade fel, ska förstås vara PRND.

Hahaha. Du menar PRND men du glömde sista B så är det P R N D B!

Uppdaterat: 2016-10-01 16:22
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag pratade om klassisk ordning på automater.
I detta fall finns också ett B vilket Grosser påtalade riktigt, på andra kan det handla om lägre växlar istället.
Det börjar dock på PRND i alla fallen.
Frågan utredd eller behöver du mera förtydligande för att förstå?

Uppdaterat: 2016-10-01 16:29

Bakluckan ser ut att bli en mardröm att hålla ren på vintern, väldigt många plastbitar som sitter på varandra i lager vars kanter kommer samla smuts.

Men den är faktiskt ännu snyggare i videon, jag tror det kommer att bli en storsäljare med rätt pris!

Uppdaterat: 2016-10-01 17:13

Peters inlägg försvann så jag tar bort mitt svar.

Uppdaterat: 2016-10-02 15:35

Enda som är lite mer negativt för min del verkar vara att baksätet är klart sämre än Prius.
Bagaget verkar dock vara nära Prius gen3 vad man sett hittills, så kanske bättre än väntat.
Storleksmässigt är väl detta att jämföra med Golf-klass (halvkombi) vad gäller innerutrymmen.

Shogun, denna text gillar väl du kan man gissa.
C-HR var planerad för ett dieselalternativ men det har man nu tagit bort.
Även nästa generation Auris tycks tappa dieselalternativet.
http://www.leftlanenews.com/toyota-drops-diesel-engine-from-c-hr-could-phase-them-out-across-lineup-92968.html

Uppdaterat: 2016-10-02 15:49
Shogun skrev:

Skulle tänka mig att byta bort Cx-3an för denna C-HR. Men även kommande Lexus Ux kan vara intressant om de inte är för små både C-HR och Ux. Cx-3 är i minsta laget nu när jag levt med den ett år. Lexus Nx kan vara ännu mera passande.....

Cx-3 är mindre suv men finns lite större är Cx-5, kanske du tänker skaffa?
Jag tycker C-HR bästa val än UX är grymt vulgär futuristisk.
Det avgör du :-)

Uppdaterat: 2016-10-02 20:28
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Det jag inte kan förstå är varför en automat alls behöver en växelspak? Gäller självklart inte bara C-HR utan alla moderna automater. Gillar Mercas lösning med en rattspak, men i princip skulle det för mig lika gärna kunna vara ett vred på panelen.

Uppdaterat: 2016-10-03 08:47
*Robban

Hur svårt kan det vara...
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-10-03 09:06

Såg denna lösning när jag provsatt en C4 Cactus för ett par år sen...

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-10-03 09:30

Ja, jag kan tycka det är konstigt att inte Prius/Auris joystick följer med över till C-HR. Den är ju mer futuristisk...

Första Priusen hade rattkrycka i "sann" amerikansk anda.

Uppdaterat: 2016-10-03 10:07
Power to the people

Jag tror folk i allmänhet föredrar den konventionella spaken, finns ingen möjlighet till missförstånd eller misstag då. Bra också på t.ex. hyrbilar.

Här en bild på C-HR hybrid.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-10-03 10:55

Att blockera vissa funktioner under olika driftbetingelser är ju idag en enkel sak så det borde inte hindra lösningar a'la Citroens på Cactusen. Sen kan det givetvis vara så att många är beroende av en spak mitt i bilen...:)

Uppdaterat: 2016-10-03 10:57

Jag hör till de som vill pensionera mittkonsolen, återgå till rattspak eller knappar på brädan och få bredare stolar och ett slätt golv!

Uppdaterat: 2016-10-03 11:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, kan i alla fall hålla med dig att med det märkliga att mittkonsolerna blir allt större. Är ju nästan en klaustrofobisk känsla numera när sätet verkar inklämt i kupén.

Uppdaterat: 2016-10-03 11:58

Jag gillar saabnisses idé och skulle gärna se bilar med denna lösning!

Uppdaterat: 2016-10-03 12:29