Vi Bilägares forum

Älska eller hata Toyota!

Älska eller hata Toyota!

En tråd om Toyotas fördelar och nackdelar. GO NUTS!!

Uppdaterat: 2015-09-16 16:34

Kommentarer

Simon, jag körde nyligen Nissan Pulsar med CVT och 1,2t-motorn (som väl är samma i Renault). Den är också steglös i automatläget så fungerar nog rätt likadant som Toyotas CVT. Jag upplevde ett stort lyft med turbon, i att man får bra vrid från låga varv. Om man kombinerar det med hyggligt lätt gasfot så får man en mycket trevlig kombination.

Så CVT, liksom andra lådor, ska bedömas ihop med motorn.

Har man t.ex. en liten sugmotor som är klen på låga varv, så ser jag inte att det blir så mycket roligare med andra automatlådor. Snarare då är väl CVT ändå den automat som bäst hanterar klena motorer trots allt.

Uppdaterat: 2016-09-08 17:06
Simon no1 skrev:

Man kan ju undra varför HT ligger och kör på 6000 varv, gaspedalen är som på vanliga bilar det man reglerar varvtalet med och inte en strömbrytare med på/av. Det tyder mer på att du inte vet hur man kör en bil med CVT

En Toyota CVT ligger på 6000v vid fullt gaspådrag. Man kan ju undra hur du gör när du gasar fullt?
Låsas du bara?

En sak är säker jag kommer aldrig köpa en bil med CVT..

Uppdaterat: 2016-09-08 19:46

HT19, vilket varv ligger andra automatlådor på vid fullgas?

Uppdaterat: 2016-09-08 19:58

En CVT med en stark motor är ju fantastisk.
Gasar man fullt med andra bilar så ligger man även då på 5000 varv och uppåt så problemet är snarare för klen motor som gör att man får ligga på höga varv för länge.

Uppdaterat: 2016-09-08 20:40

Vidstige och Simon, kan ni inte dela med er av er kunskap till oss oinvigda. Jag har också kört några bilar med CVT lådor, ingen trevlig bekantskap. Om det nu är så enkelt att man bara skall "lära" sig hur man gör, så tar i alla fall jag tacksamt emot lite tips från de som kan.

Uppdaterat: 2016-09-08 21:51

En kompis fru har en A6 med den nu nerlagda CVTn, den har gått 18000 mil. Den är tyst och bekväm och det har aldrig varit några fel på drivlinan.
Det är inget för de som ska rejsa, CVT ska man ha för att det är komfortabelt.

Uppdaterat: 2016-09-08 21:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Att det ska vara så svårt, en CVT har oändligt antal växlar!
Allt fler växlar kommer i vanliga automatlådor, det leder till att dem blir allt mer lika en CVT.
För max acceleration finns endast ett enda korrekt varvtal, med en CVT kan motorn hållas konstant på det varvtalet.
För mest ekonomisk körning så kan varvtalet variera efter omständigheterna, efterso CVT har obegränsat antal växlar så hur bra det blir beror bara på programmering.

Att en liten motor låter mer när du vill uppnå en viss acceleration är helt naturligt eftersom den effekt som krävs ligger på mycket högre varvtal än på en kraftigare motor, det är alltså relaterat till motoreffekten mer än drivlinan.
En 9-växlad konventinell automat med en bil som har 99hk och är ganska tung kommer också att ligga på höga varvtal under ganska lång tid eftersom det tar lång tid att accelerera.

Snart är väl konventionella automater byggda med 20 växlar och då börjar dem likna en CVT med samma egenskaper.

Uppdaterat: 2016-09-08 22:33
Optimus skrev:

Vidstige och Simon, kan ni inte dela med er av er kunskap till oss oinvigda. Jag har också kört några bilar med CVT lådor, ingen trevlig bekantskap. Om det nu är så enkelt att man bara skall "lära" sig hur man gör, så tar i alla fall jag tacksamt emot lite tips från de som kan.

Gärna och det har vi gjort flera gånger innan, men inte så lätt att hitta här i trådarna, jag har ägt tre bilar med CVT och om jag sammanfattar min körning under dessa år så har jag kanske haft fullvarv på motorn 20 gånger totalt, i normal körning och under acceleration går jag sällan över 3500 varv och någon enstaka gång upp till 4500 varv, trampar man för hårt på gasen så blir effekten att växellådan växlar ner och man rusar motorn, man har ju gett direktivet att motorn ska gå på fullgas

Så om man istället gasar upp till cirka 3500 varv så accar bilen ungefär lika snabbt men man slipper det höga varvtalet, vill man köra sportigare utan höga varv så växlar man bara lådan manuellt och då uppträder lådan med fasta växlingslägen. Svårare än så är det inte!

Uppdaterat: 2016-09-09 00:25

Junkers:
Då kanske de även tål lite högre belastning över tid, typ dra tyngre släp, vilket idag verkar vara CVT:s största svaghet.

Skulle nog inte må dåligt av att ha som automatlådor, ett tydligt hack längst ner på gaspedalen så man undviker att oavsiktligt gå upp på för höga varv/kick-down när man ska öka farten på t.ex motorväg.

Uppdaterat: 2016-09-09 09:01
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Men vad sägs om oljebyte i CVT. Jag tycker att det borde bli ganska stora påfrestningar på oljan, det är ju väldigt många rörliga delar i de flesta mekaniska variatorlådor.
Undantag är ju den som sitter i Prius och de remdrivna variatorerna typ DAF och de flesta nyare mopeder och snöscooters..

Uppdaterat: 2016-09-09 09:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Även mycket värmeutvecklig verkar det som, förra bossen fick rådet att inte köra för tungt efter sin RAV4 eftersom växellådsoljan kunde börja koka...

Uppdaterat: 2016-09-09 09:04
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Optimus, det handlar om gasteknik som jag ser det. Du kan få lådan att växla upp genom att lätta på gasen då och då när du accelerar. Men det handlar också om motorns vrid från låga varv för att kunna hålla nere varvtalet och ändå accelera hyfsat snabbt.

Om du bara trycker ner gaspedalen ganska hårt så kommer lådan tendera att ligga kvar på låg växel för att maximera motorns effekt samtidigt som motorvarvet kommer vara konstant högt. Gillar man inte det så måste man alltså ge lådan chans att växla upp genom att lätta på gasen lite och sen gasa lite hårdare igen. Genom att hålla ner varvtalet kan man då också spara soppa.

Uppdaterat: 2016-09-09 09:04
Lason1 skrev:

Även mycket värmeutvecklig verkar det som, förra bossen fick rådet att inte köra för tungt efter sin RAV4 eftersom växellådsoljan kunde börja koka...

Om det stämmer måste ju lådan höja bränsleförbrukningen rejält!
Men det stämmer inte med de siffror som anges för bränsleförbrukning.

Uppdaterat: 2016-09-09 09:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Simon o Vidstige, tack för tipsen. Jag skall testa vid nästa provkörning. Letar efter min nästa bil, skall bli hybrid så långt har jag bestämt. De flesta hybrider har som sagt CVT i någon form.

Uppdaterat: 2016-09-09 16:24

Optimus testa att köra 0-100 och känn hur en cvt låter :-0

Uppdaterat: 2016-09-09 18:04

HT19, jag skall testa med den tekniken som Simon1 och Vidstige har beskrivit. Jag skall inte bara trampa plattan i botten, som verkar vara misstaget man gör.

Uppdaterat: 2016-09-09 19:28

Fast i fallet Yaris så är det nog en klen och oinspirerande motor som är grundproblemet och inte CVT-lådan i sig. Tyvärr lika oinspirerande med HSD-drivlinan - en av de segaste bilar jag kört under senare år.

Uppdaterat: 2016-09-09 19:54
Optimus skrev:

HT19, jag skall testa med den tekniken som Simon1 och Vidstige har beskrivit. Jag skall inte bara trampa plattan i botten, som verkar vara misstaget man gör.

Man brukar få den acceleration man beställer via gaspedalen. Men på en CVT är den normalt inte linjär, så det kan nog löna sig att gasa mindre.

Jag har haft 2 bilar med CVT och tyckte de var kanon - då. Idag? Nä, inte ens med turbo.

Uppdaterat: 2016-09-09 20:02
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Min bil en Toyota Auris, Hybrid med E-CVT och jag har ingen problem omkörning med ECO - läge och full gas, då min rygg trycker bakåt känns bilen är så snabbt fart fantastisk :-O

Uppdaterat: 2016-09-09 20:23
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Skämtare där, det händer absolut ingenting med en auris hybrid, Avensisen var en raket i jämförelse.
Nu talar jag om omkörningförmåga, jag avstår ofta.
0-50 är Auris hybrid snabb.

Uppdaterat: 2016-09-09 22:16
GF skrev:

Min bil en Toyota Auris, Hybrid med E-CVT och jag har ingen problem omkörning med ECO - läge och full gas, då min rygg trycker bakåt känns bilen är så snabbt fart fantastisk :-O

Gap Skratt.

Uppdaterat: 2016-09-09 22:22
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Gap Skratt.

Ja, man får kramp i magen :)

Uppdaterat: 2016-09-09 22:53

Min avensis med cvt först med vanliga cvt-läget och senare i videon med virtuella växlar läget:
https://youtu.be/hSdGbTSdaxQ
OBS titta på hela videon!

Sedan min avensis igen med en mer sansad acceleration, hur ofta maxar du?
https://youtu.be/Ne1VdYmUKkY

Uppdaterat: 2016-09-10 07:55

Menar att det är segdragning och omkörningsacceleration som är 70 -110 km/h har ingen problem med min Auris Hybrid var så snabb se ovan inlägg #646.
Skillnad att min fd Volvo 245 GL, årsmodell -92 med 116 hk var så sakta.

Uppdaterat: 2016-09-10 10:54
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

junkers, bra video som Vi bilägare borde se i artikeln där dom skriver att Avensis är farligt slö.

http://www.vibilagare.se/test/langtest/sommartest-toyota-avensis

Uppdaterat: 2016-09-10 11:14

Jag misstänker att de menar när de har maxlastat den och visst det märks.

Uppdaterat: 2016-09-10 11:39

Dagens event
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-09-10 11:40

Min bil är Toyota Auris TS Hybrid. Idag, har jag testat plant väg med segdragning och omkörningsacceleration på 70 -110 km/h är 6.73 sek.

Uppdaterat: 2016-09-12 16:51
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Från vi bilägares test av Auris hybrid kombi:

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-09-12 18:14

Vi bilägare missar dock att HSD är extra snabb första metrarna. Supersmidigt i stadskörning tillsammans med automatlådan. Exempelvis när man ska köra in i en rondell, bilen svarar direkt.

Uppdaterat: 2016-09-12 18:20
junkers skrev:

Från vi bilägares test av Auris hybrid kombi:

Tester med ViBilägare och vilken årsmodell på Auris HSD?

Uppdaterat: 2016-09-12 19:37
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Nummer 13 2013 vilket är senaste testen vad jag vet. Inget speciellt motormässigt har hänt sedan dess.

Uppdaterat: 2016-09-12 19:53

Här är senaste modellen och det ser ut att vara exakt samma resultat.
De har även fått exakt samma verkliga förbrukning som jag, 0,56.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-09-12 19:59

Lättare att läsa...
Märk väl att de kör med 16" så det hade säkert varit 0,65 med 17". De har även snabbare avsnitt i sin testning.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-09-12 20:02

jo kombin är troligen törstigare och tröttare än halvkombin. Har kört halvkombi i stadskörning och tycker den är riktigt pigg, piggare än prius.

Uppdaterat: 2016-09-12 20:10

Jag testa 2 ggr på 70 - 110 km/h för första 6,73 sek och nästa kör 3 km lite vänster svängt på annan väg blev 7.48 sek med båda samma plant väg på grund av olika vind. Snart 9 månader körning och genomsnitt är 4,5 L/100 km.

Uppdaterat: 2016-09-12 21:20
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Med tanke på de två tidningarnas mätutrustning så är nog 7,7s rätt nära sanningen.
Båda två mätte 0-100 som 11,7.

Uppdaterat: 2016-09-12 22:02

Tester i Österikke där Auris med test förbrukning är 4,7 L/100 km.
http://www.allesauto.at/test-toyota-auris-touring-sports-hybrid-lounge/

Uppdaterat: 2016-09-12 22:05
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Senaste tanken har min hittills dragit 6,5 för övrigt.

Har en lånebil just nu också, en Ford Fiesta som rullat 360 mil bensinare okänt antal hästar, men inte många.
Rullade 10 mil på 0,46 enligt förddatorn.

Uppdaterat: 2016-09-12 22:18
junkers skrev:

Senaste tanken har min hittills dragit 6,5 för övrigt.
Har en lånebil just nu också, en Ford Fiesta som rullat 360 mil bensinare okänt antal hästar, men inte många.
Rullade 10 mil på 0,46 enligt förddatorn.

Ojoj, mycket för din bil drar än mig med samma bil på olika däck som 16 och 17" och körde på motorväg. Fd, min Fiesta är 100 hk med Powershift -14 drar genomsnitt 5,51 L/100 km på 22 månader gammal körning och sålde den.

Uppdaterat: 2016-09-12 22:35
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Anledningen till att min drar mycket nu är korta resor där den använder bensinmotorn på morgonen för att göra värme. Dubbla förbrukningen mot samma resa när det är 20 eller mer ute.

Uppdaterat: 2016-09-12 23:05

M a o så är HSD-drivlinan "ojämnare" i förbrukning jämfört med förbränningsmotorer som alltid snurrar - om än med lite högre förbrukning vintertid.
Har bara kört HSD sommartid så den relativt låga förbrukningen på t ex den Auris HSD som jag körde kanske inte är riktigt representativ trots allt.

Uppdaterat: 2016-09-13 09:53
Pi skrev:

M a o så är HSD-drivlinan "ojämnare" i förbrukning jämfört med förbränningsmotorer som alltid snurrar - om än med lite högre förbrukning vintertid.
Har bara kört HSD sommartid så den relativt låga förbrukningen på t ex den Auris HSD som jag körde kanske inte är riktigt representativ trots allt.

Vi bilägare körde den ju under ett år och då inte bara vardagskörning utan även med takbox och många tester, förbrukning under 3 500 mil stannade på 0,52 så nog går den snålt även med vinterkörning, sen hänger som sagt det mesta på körstil

Uppdaterat: 2016-09-13 11:07

Simon - fast det är ju faktiskt i närheten av min "långa" förbrukning på min Golf SV 1,2TSI - den ligger f n på 0,56 l/mil. Och jag kör en hel del med en mindre släpvagn efter också vilket inte var fallet för ViB. Sen är jag fullt medveten om att det är närmast omöjligt att jämföra bränsleförbrukningar men min förra Golf Variant TDI drog i stort sett lika mycket som denna bensinare i min typ av körning - så visst har det gått framåt med bränsleförbrukningen även för bensinare.

Uppdaterat: 2016-09-13 11:13

Pi, i stadskörning så glänser HSD jämfört med 1,2 TSI.
Även korta körningar så drar HSD mindre.

Uppdaterat: 2016-09-13 11:33

Golfen är nog snålare på motorväg och törstigare i stan. Det jämnar ut sig.

Uppdaterat: 2016-09-13 11:36

Min Auris TS HSD. Vinterkörning var extremt kallt ute var ca 15 - 22 grader var snitt 5,0 - 5,1 L/100 km. Sommarkörning var extremt varmt ute var ca 25 - 30 grader var snitt 4,1 - 4,2 L/100 km. Med både vinter och sommar i verkliga tank än färddator. Varje starter på morgonen till jobbet och eftermiddag från jobbet. Hastighet var 70 och 80 km/h på 3 mil för turresa totalt 6 mil om dag mellan jobbet och hemmet.

Uppdaterat: 2016-09-13 11:38
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

junkers, beror på vad man kör.
För dom flesta är det inte motorvägen som är problemet, man kör förhållandevis få mil där.
Så det jämnar inte ut sig, HSD är klart snålare för dom flesta.

Ska man sen jämföra mot Golf halvkombi så är det Auris halvkombi som gäller.

Uppdaterat: 2016-09-13 11:40

Så tycker du, håller inte med...

Uppdaterat: 2016-09-13 11:52
Pi skrev:

Simon - fast det är ju faktiskt i närheten av min "långa" förbrukning på min Golf SV 1,2TSI - den ligger f n på 0,56 l/mil. Och jag kör en hel del med en mindre släpvagn efter också vilket inte var fallet för ViB. Sen är jag fullt medveten om att det är närmast omöjligt att jämföra bränsleförbrukningar men min förra Golf Variant TDI drog i stort sett lika mycket som denna bensinare i min typ av körning - så visst har det gått framåt med bränsleförbrukningen även för bensinare.

Helt okej förbrukning men är man i stan så är det stor skillnad på utsläpp och det är ändå ganska viktigt, tyvärr har jag ju själv ingen hybrid men skulle gärna köra Rav4 hybrid vid nästa bilbyte, då får man både dra husvagnen och får ner utsläppen rejält

Uppdaterat: 2016-09-13 11:58