Vi Bilägares forum

Toyota Rav4 Hybrid

Toyota Rav4 Hybrid

Snart får man möjligheten att testa Rav4 med Lexus Hybriddrivlina och måste erkänna att jag är riktigt nyfiken, 1650 kg i dragvikt och bättre prestandard än i min Avensis och troligen även lägre förbrukning, det jag har stört mig på i mina 2 tidigare Rav4:or är baksätets bältesinfästning för mittplatsen och jag tror inte detta har ändrats. Frågan är nu hur mycket tystare den nya Rav4:an är....

Får se hur detta slutar :)

Uppdaterat: 2015-12-15 14:04

Kommentarer

junkers, kan kanske skilja men samtidigt, ska man ta sig upp för t.ex. åre björnens backe så kommer man med fart och då lär det funka... :)

Uppdaterat: 2016-07-09 11:57

Jodå men det sägs att det inte ger någon effekt alls och tar man av sig antiToyotaglasögonen så ser man ju i filmen att det ger effekt.

Uppdaterat: 2016-07-10 20:42

Ja men den står hejdlöst mycket längre upp i backen än den med tvåhjulsdrift så objektivt sett så ger systemet effekt.

Uppdaterat: 2016-07-10 21:22

Inte om man säger att det saknar effekt mot den tvåhjulsdrivna RAV4:an vilket man har gjort.

Uppdaterat: 2016-07-10 21:29

Teknikens Värld. Nr 18. 4 aug 2016.
SUV-TEST
Fyrhjulsfokus med Toyota RAV4, kraftöverföring.
Sidledes: Mycket dålig.
Mellan Axlar: Mycket dålig.
Jag är chock för Toyota som inte kan för modell 2,5 HSD med 4 hjulsdrift som klarar inte bra drivning utom bäst är enbart 2,0 bensin klarar bäst drivning.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-08-14 18:37
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

[Redigerad:ck's inlägg blev raderat av just de anledningar som du skrev. Han samlar på sig han med...\\Deeds]

Men det finns en video länkat i denna tråd tidigare som visar att 4wd absolut inte är helt värdelöst utan faktiskt gör en hel del nytta. Att sen TV inte fattar alls vad bilen handlar om får stå för dom. Med eldriven bakhjulsdrift så får du mycket bättre hållbarhet på sikt och lägre förbrukning. Du slipper även kardantunneln så mer plats i bilen. Bilen är dessutom främst tänkt för mycket stadskörning, det är där den funkar bäst utsläppsmässigt, förbrukningsmässigt, framkomlighetsmässigt och körmässigt. Det är alltså främst en stadsbil och den funkar bättre än diesel för korta körningar. Men överhuvudtaget är HSD skottsäker så vill man ha en evighetsmaskin i det segmentet och slippa massa rep så finns inget bättre garanterat. Så det beror på vad man prioriterar och ska ha bilen till.

I övrigt har vi konstaterat att TVs Sverigecykel inte är en bra test av förbrukning. Slog även riktigt fel senast när Honda CR-V drog 0,5 under testkörningen och klart mer under Sverigecykeln. Så rullande landsväg dom har är inget bra test.

Man kommer också till frågan om man ska jämföra diesel med bensin rakt av, jag tycker inte riktigt det. I fallet RAV4 så är den riktigt snål och smidigt att köra i staden, ryckfri drivlina. Svårslaget där.

Uppdaterat: 2016-08-14 21:34

Teknikens Värld. Nr 23. 23 okt 2014.
SUV-TEST
Fyrhjulsfokus med Toyota RAV4, 2,2 D-4D, kraftöverföring.
Sidledes: Mycket dålig.
Mellan Axlar: Mycket bra.
Det är skillnad att RAV4 HSD är sämst och 2,2D-4D är bäst när det gäller för drivning mellan axlar.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-08-14 21:15
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Har tidigare haft en Camry V6 som gått fantastiskt bra. Trodde inte jag skulle hitta någon som gick lika tyst o mjukt, men RAV4 hybrid lyckas faktiskt. När jag kört 60 mil blandad körning skedde tankning och då låg bensinförbrukningen på 0,57! Förstår inte hur de som testar kört.

Uppdaterat: 2016-08-21 18:50

Bild borttagen.

Så har mina föräldrar gått över till den "gröna" sidan. Hejdå Diesel.

Uppdaterat: 2016-09-11 23:51

När skall ni lära er att det är helt omöjligt att jämföra förbrukningen även för likadana bilar men med olika förare och körmönster...

Uppdaterat: 2016-09-12 09:37

Toyota Rav4 HSD testades i nr 22 av Teknikens Värld mot Kia Niro Hybrid, Merc GLC350e och Mitsubishi Outlander PHEV.

Den intresserade kan läsa själv men omdömena var inte direkt smickrande (kommer sist i testet, Kia vann)

Under tekniska fakta kan man bl.a. läsa att den varvar 3350 rpm vid 110 km/h. Stämmer det?

Uppdaterat: 2016-12-03 11:31