Vi Bilägares forum

Lexus undermåliga fyrhjulsdrift

Lexus undermåliga fyrhjulsdrift

I senaste numret av Tekniken Värld, nr 8/2016, testas en rad mindre SUV;ar. Bland annat Lexus Hybrid NX300 testas. Enligt Lexus själva är bilen fyrhjulsdriven.

Men när tidningen skall göra jämförande körprov, där även AWD-funktionen prövas, så kommer Lexus-bilen knappt upp på de rullar som används för att simulera löst underlag. Än mindre kommer den av dem. Lexus påstådda fyrhjulsdrift är alltså tvåhjulsdrift, vilket bekräftas av tidningens egna reportrars "fältprov" likaså.

Teknikens Värld avråder därför spekulanter som önskar fyrhjulsdrift från att köpa hybriden.

Nu är frågan; hur väl fungerar egentligen Lexus fyrhjulsdrift i hybridversion? Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

MVH AL

Uppdaterat: 2016-03-19 16:24
Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

Kommentarer

Audi, samma teknik i alla HSD med e-four. Jag kan tycka det är allvarligare på Lexus då det inte riktigt känns som premium med sån drivning. Samtidigt har diskussionerna i alla fall för mig klargjort varför det är konstruerat på det sättet.

Uppdaterat: 2016-04-20 20:05

Audi - troligen i denna tråd - http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/toyota-rav4-hybrid
Vill nämligen minnas att även jag skrivit nåt relaterat till ViB-testen.

Uppdaterat: 2016-04-20 20:12

Audi.. Hur gick det för Kia och Hyundai?

Jag har "tyvärr" beställt en 2wd Tucson men är fortfarande intresserad ;)

Uppdaterat: 2016-04-20 20:26

Vad gäller 4WD, så var Kia och Hyundai likvärdiga = MVG. Samma som Nissan. Toyota kom sist med besked;-)

Testet vanns av av Kia, med Hyundai som tvåa.

Uppdaterat: 2016-04-20 20:45
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Tack.. Ja jag kan hålla med.. Jag grämer mig lite men det va pengarna som styrde. Tillvalet 4wd innebar en massa andra tillval som gjorde att det drog iväg. Jag betalade cirka 280 för min med diesel och automat. Hade jag valt 4wd med diesel och automat så hade priset varit 70.000:- dyrare.. Jag hade helt enkelt inte råd med såpass. Dock så har jag bilen i max 3 år så det blir snart ett byte igen ;)

Uppdaterat: 2016-04-20 22:12
MVH AL skrev:

Du förstår väl att det inte är fel på fyrhjuls... Ja menar tvåhjuls;,,, hmm, ett(?), ja what ever... bilen går ju framåt på något sätt ( på torr asfalt och plan mark).
Det är givetvis fel på testmetoden och om inte den så är det fel på testförarna, eller vad som helst.
För det kan väl inte vara så att det är ett dåligt system? Nej knappast. Det är ju en Toyotaprodukt och därmed en ofelbar evighetsmaskin;).
MVH AL

Vadå, har du statistiskt säkerställt material som bevisar din utsaga?

Eller menar du att du helt plötsligt godkänner ett test gjort av ett gäng glada biljournalister i en biltidning som bevis?

Du har två källor du godkänner, ingenting annat.
Norsk skrotningsstatistik och bilprovningen.

Det här med att vara konsekvent är svårt...

Uppdaterat: 2016-04-20 23:23
MVH AL skrev:

I fallet vad några jönsar sagt om sin eventuella bil på ett forum så är repeterbarheten noll och obefintlig. Och därmed är deras påstådda utsagor om deras påstådda bilar totalt ointressanta för frågeställningen ( skillnader i tillförlitlighet mellan olika bilmärken).
MVH AL

Det där var nog årets projektion so far...

Alla andra här hänvisar till relevant material som AMS begtester, vilket är nåt helt annat än jönsig norsk skrotningsstatistik.

Uppdaterat: 2016-04-20 23:51

Om man ska tro försäljaren så kommer den 2wd med automat, som enbart säljs i begränsad upplaga, att vara "het" på begagnatmarknaden. Många vill ha automat men inte nödvändigtvis 4wd. Så vi kan bara hoppas ;)

Leverans är framflyttad till 18 juli!!.. Man får ju ont i magen av att vänta..

Uppdaterat: 2016-04-21 07:05

Ja, fick reda på att det va produktion i slutet av maj så det är bara att vänta.

Färgen var det enda som jag inte fick bestämma.. Min sambo hade redan bestämt att nästa bil skulle bli svart.
Till detta hör att de senaste 5 bilarna har varit vita. Jag hade helst tagit en gråaktig för att slippa tvätta så ofta :P
Men den blev iallafall Phantom Black Pearl.

Uppdaterat: 2016-04-21 07:31

Ja Shogun - Mazda missade försäljningen av en CX3 till mig just p g a den långa leveranstiden. Men det blev egentligen rätt bra ändå för då blev det en lite rymligare bil istället..:.)

Uppdaterat: 2016-04-21 12:02

Vilken är den mest mjukgående dieseln? Är det en rak sexa i typ Sintercast?

Uppdaterat: 2016-06-27 09:18
MVH AL skrev:

Så var det dags igen. Ett nytt test av Lexus hybrid i Teknikens Värld. Fortfarande svidande kritik mot drivlinan. Obefintlig AWD och hög förbrukning (0,78 l/mil och upp mot 0,91 l/mil på vanlig väg)
Lexus behöver en diesel. Det är uppenbart.
MVH AL

Skadeglädjen är stor ser jag, men det är nog mer viktigt vad som kommer ut ur avgasröret än just förbrukning, även om jag är övertygad om att det går utan problem att köra betydligt snålare beroende på körsstil så är det ändå helt okej siffror för en stor och tung bil, exempelvis drar BMW X3 xDrive20d 0,78 samma siffror som Mazda CX-5 2,2D 150 hk AWD, tittar vi på Volvo XC60 D4 AWD så drar den 0,74 så det verkar vara helt normala siffror i klassen

Så förklara varför de skulle behöva en diesel?

Källa: http://teknikensvarld.se/sa-mycket-drar-bilen-i-verkligheten-180315/

Uppdaterat: 2016-06-27 12:02

Simon: De bilarna du nämner där har bara sin förbränningsmotor. En Lexus Hybrid har, så vitt jag förstått, även en elmotor. Eller är det en gimmick?

Men håller med, förbrukning som en normal familjebil på 90-talet är helt okej 2016... (0,91 är oacceptabelt i en Hybridbil, oavsett vart den kommer ifrån)

Uppdaterat: 2016-06-27 12:23
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Lason1 skrev:

Simon: De bilarna du nämner där har bara sin förbränningsmotor. En Lexus Hybrid har, så vitt jag förstått, även en elmotor. Eller är det en gimmick?
Men håller med, förbrukning som en normal familjebil på 90-talet är helt okej 2016... (0,91 är oacceptabelt i en Hybridbil, oavsett vart den kommer ifrån)

Nu drog den ju inte 0,91 :) svårt att hålla koll på alla siffror, den blir dessutom betydligt billigare då den slipper den höga dieselskatten gör den billigare i drift. sen som sagt är inte det viktigaste vad den drar utan vad den släpper ut i miljön

Uppdaterat: 2016-06-27 12:33

Själv ser jag fram emot lite när Lexus får gen4 av HSD i sina bilar. Då kommer förbrukningen vara lägre, elmotorn jobba ordentligt även över 70 km/h och körbarheten bättre. Gissningsvis blir Lexus CT200h först ut, kanske redan 2017.

Uppdaterat: 2016-06-27 12:52
Simon no1 skrev:

Skadeglädjen är stor ser jag, men det är nog mer viktigt vad som kommer ut ur avgasröret än just förbrukning, /

Som bensen, propen, eten och diverse andra kolväten?

Uppdaterat: 2016-06-27 18:26

Utseendet är ju det absolut bästa med bilen, tur det finns något för alla!

Uppdaterat: 2016-06-27 20:45

Äh, att det behövs en diesel har ju att göra med skatter. Diesel har lägre skatt på bränslet. Vem f-n skulle föredra en diesel om det inte handlade om det, sluta hyckla alla.

junkers, skulle du hellre ha en dieseldriven Mustang? (frågan är retorisk)

Uppdaterat: 2016-06-27 21:26

Diesel är för jordbruksredskap och tunga transporter!

Uppdaterat: 2016-06-27 21:28
Vidstige skrev:

Äh, att det behövs en diesel har ju att göra med skatter. Diesel har lägre skatt på bränslet. Vem f-n skulle föredra en diesel om det inte handlade om det, sluta hyckla alla.
junkers, skulle du hellre ha en dieseldriven Mustang? (frågan är retorisk)

No way, en Mustang ska gå på bensin.
Men V90 som är beställd är diesel.

Uppdaterat: 2016-06-27 22:47

I Frankrike insåg man detta redan i slutet 2014, rubriken är rätt talande

"Diesel ett misstag som ska fasas ut”

http://www.aftonbladet.se/bil/article19953894.ab

Uppdaterat: 2016-06-27 23:46

Men om en Lexus bensin-hybrid har liknande förbrukning som en Europa-diesel-suv så är det väl bra, då har man lyckats få en bensinare att dra som en diesel!
Brorsan har en RAV4 diesel och den är ett skämt, går som en traktor och drar typ 0,8 fast han kör rätt snällt, nej nya RAV4 hybrid skulle jag välja alla dagar i veckan! (Fast jag skulle inte välja RAV4 eller Lexus oavsett motor...)

Uppdaterat: 2016-06-28 07:52
*Robban

Robban, med gen4 av HSD kommer skillnaden vara ännu mindre mellan bensin och diesel.
Bensinmotor har då en terminsk verkningsgrad på 40%.

Uppdaterat: 2016-06-28 09:27

"0,78 l/mil och upp mot 0,91 l/mil på vanlig väg" Märkligt att dom lyckats få så hög förbrukning... Jag testade nyligen en ny Rav4 2.0 aut och på en ca 4-mila tur på mestadels landsväg (mest 90 och kortare sträckor 70) och lite stadskörning tog den 0,73 enligt färddatorn. Då gjorde jag även ett par acc-tester och ett par omkörningar, men körde i övrigt så jag följde trafikrytmen, dvs något över skyltad hastighet. Märkligt om man lyckas få en hybrid att dra mer än en ren bensinare... Hur kör man då? (Detta sagt med reservation för att jag inte vet hur pass exakt denna färddator var...)

Tidigare har jag även testat Rav4 hybrid, som är "kusin" med Lexus hybriden och efter några acc-tester stod färddatorn på 1,11. Nollade åter datorn där jag vände och körde eco-driving tillbaka, utan att överdriva. När jag kom tillbaka till firman stod färddatorn på 0,46. Så förutsatt att färddatorn inte är allt för missvisande borde man kunna köra hybriden snålare än 0,78-0,91, om man lämnar blydojorna hemma. ;-)

Uppdaterat: 2016-06-28 16:48

Den dag då Lexus hybrider kommer med riktig automatlåda, riktig fyrhjulsdrift och helst som kombi så ska jag seriöst överväga en.

Uppdaterat: 2016-06-28 18:07

Att ha hybriddrift i en SUV tror jag inte är så effektivt. I en SUV passar nog dieselmotorer bättre, vilket dom tester Al hänvisar till visar. Speciellt om man kör lite hårdare, som jag upplever att biltidningarna gör under sina tester. Personligen gillade jag 2.0 bensin bättre i Rav4 än hybriddriften. Lexus/Toyotas hybriddrivlina passar nog bäst i vanliga bilar, med lägre vikt och luftmotstånd. Personligen önskar jag att Toyota överförde Rav4:ans hybriddrivlina, med elmotor på bakaxeln, till Prius, Auris och Avensis kombi, så man fick dra släp/husvagn även med dessa hybrider. Alltså främst för dragmöjligheten. Men en bättre fungerande 4WD skulle ju inte heller skada, när man nu har möjligheten.

Apropå Swembas inlägg så skulle jag inte ha något emot en Lexus IS kombi med hybriddrift, som fick dra husvagn och gärna med 4WD. ;-)

Uppdaterat: 2016-06-28 18:59
MVH AL skrev:

Det som gör Lexus överförbrukning lite extra anmärkningsvärd är att NX300H utger sig för att vara miljöbil. En miljöbil som drar mer än icke-miljöbilar i praktiken alltså. 5,1 upp till 9,1 är en ganska stor avvikelse. Men det kan ju vara en tillfällighet, vad vet jag.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20141126/branslebluff-pa-hog-niva-lexus-drar-62-procent-mer
I övrigt kvarstår mina tidigare invändningar.
MVH AL

"Hade testet inkluderat stads- och tätortskörning i större utsträckning hade utfallet med stor säkerhet sett annorlunda ut"

suck...

Viktigt att "bevisa" saker som inte har med verkligheten att göra tydligen.

Uppdaterat: 2016-06-28 19:39
Rutger Jönåker skrev:

Att ha hybriddrift i en SUV tror jag inte är så effektivt. I en SUV passar nog dieselmotorer bättre, vilket dom tester Al hänvisar till visar.

Hybrid - diesel, då kanske? Bästa av två världar ;-)

Uppdaterat: 2016-06-28 19:41

Har Lexus återkallat fusk fyrhjulsdriften ännu?

Uppdaterat: 2016-06-28 20:45
MVH AL skrev:

Vidstige wrote:MVH AL wrote:Det som gör Lexus överförbrukning lite extra anmärkningsvärd är att NX300H utger sig för att vara miljöbil. En miljöbil som drar mer än icke-miljöbilar i praktiken alltså. 5,1 upp till 9,1 är en ganska stor avvikelse. Men det kan ju vara en tillfällighet, vad vet jag.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20141126/branslebluff-pa-hog-niva-lexus-drar-62-procent-mer
I övrigt kvarstår mina tidigare invändningar.
MVH AL
"Hade testet inkluderat stads- och tätortskörning i större utsträckning hade utfallet med stor säkerhet sett annorlunda ut"
suck...
Viktigt att "bevisa" saker som inte har med verkligheten att göra tydligen.
Det var bara en ytterligare länk Vidstige, som just bekräftar den osedvanligt höga "överförbrukningen".
Att hybriden gör sig bra i stadstrafik är något jag skriver under på. Men det är inte en så stor del av trafikarbetet som sker där att det revolutionerar förbrukningssiffrorna.
Kollar man i Teknikens Världs senaste test, där BMW X3, MB GLC, Jaguar F-Pace, Lexus NX300H och Volvo XC60 (med den gamla drivlinan) testas så bedöms Lexus få högst kostnad av samtliga för drivmedel. Enligt Teknikens Värld får Lexus 27% högre kostnad för drivmedel än Mercedes och 15% mer än Volvo, trots den sistnämndas uråldriga motorkonfiguration. Det är ett dåligt betyg för en "miljöbil"....
MVH AL

Jag nog är det märkligt att det är just teknikens värld som inte lyckas köra bilen som man borde kunna vid det här laget, hybridtekniken är ju inte ny precis? Vet inte vad man ska tro, själv åkte jag NX på 0,62 när jag var ute och testade den och då var det all typ av körning så jag är övertygad om att man kan köra den ännu snålare om man är försiktigare med gasen

Uppdaterat: 2016-06-28 22:01

AL, vi har pratat om det tidigare tror jag. Teknikens världs testcykel med rullande landsväg. Och förbrukning när man testkör bilar. Man ska ta deras uppgifter med en nypa salt och särskilt fel verkar det blir just med hybridtekniken av några skäl. Med det inte sagt att det inte kan bli bättre och jag har flera gånger nu flaggat för att gen4 av HSD är klart snålare, då hjälper dessutom elmotorerna till bättre vid farter över 70 km/h vad jag har sett.

Uppdaterat: 2016-06-28 22:22

Varför måste någonting som faktiskt inte fungerar försvaras? Om det nu krävs ett speciellt körsätt eller en speciell miljö för att komma ner till de låga siffrorna så bör ju Toyota erbjuda en utbildning.

Kanske är det en skrivbordsprodukt till stor del? Jag gillar tekniken och tanken, men verkar vara väldigt svårt att få det att fungera riktigt, riktigt bra.

Både diktatur och planekonomi är också bra, men bara på papperet...

Uppdaterat: 2016-06-29 00:49
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Lason1, hybridtekniken fungerar bra i praktiken. Flera här kan vittna om det. Det fungerar även om man inte förstår tekniken men blir extra bra om man gör det. Främst handlar det om lugn körstil, att man bromsar lagom och gasar lagom, då blir den snål. Så fort du börjar bromsa för hårt eller gasa för hårt så tar du effektivt bort effekten av hybridtekniken.

Vi bilägares långtester vittnar om att det fungerar också, Prius gen2 landade på 0,54 i snitt per mil. Det är bra siffror.

Däremot när en tidning är ut å testkör, trycker på lite på gasen, testar bromsarna ordentligt, kör sportigt, då drar förbrukningen iväg. En bensinmotor tenderar också att överförbruka mer än diesel när man gasar på. Detta är även nåt som drabbar små överladdade bensinmotorer som ju det pratas mycket om nu med downsizing.

Uppdaterat: 2016-06-29 09:20

Men Vidstige - kör man lika lugnt och försiktigt med en konventionell bil (eller elbil) som man skall göra med en hybrid för att nå en låg förbrukning så kan man också uppnå bra förbrukningssiffror även med dessa. Dock talas det inte lika mycket om detta och det borde ju också påverka förbrukningen enl Teknikens Världs testcykel så att den ensidigt skulle vara ofördelaktig för hybrid-drivlinor köper jag inte riktigt.

Uppdaterat: 2016-06-29 09:52

Pi, min poäng var att hybriden straffas mer, gör större skillnad på körstil, än konventionell teknik. Sen i stadskörning med konventionell teknik så kan du inte kompensera bort problemet med energiförlust vid inbromsning även om det kan finnas en del att tjäna genom att motorbromsa framför att använda dom vanliga bromsarna.

Uppdaterat: 2016-06-29 10:27

I detta fall tror jag att orsaken är CVT, om man accelererar för kraftigt vilket är vanligt så motsvarar det att ligga och illvarva på för låg växel, för att en CVT ska kunna fungera optimalt så krävs det en viss vana, något som en del verkar vara helt utan i tester, jag har nu kört CVT i 5 år och det är ytters få gånger som min bil ens varvar över 3500 varv, till och med husvagn efter, men har man inte tekniken så går det självklart att rusa motorn och få en hög förbrukning

Uppdaterat: 2016-06-29 20:50

Alltså borde det erbjudas utbildning till "Dig som vill få ut maximalt av din smarta drivlina".
T.om ViB behöver den, 0,54 är inte de utlovade 0,43 som den Prius II du nämde. Fast helt okej ändå ska tilläggas.

Men är de inte felkonstruerade? Det som tar mest bränsle är ju acceleration, och då går motorn. När bilen är på rull behövs inte mycket effekt för att hålla farten, det hade varit bättre att låta elmotorn sköta all acceleration, sen bara låta bensinmotorn hålla farten. Finns ingen anledning att bensinmotorn ska gå när an trampar på från ett rödljus, men det gör den om man inte smyger iväg. Elmotorn har max vrid från 0, så den är bättre lämpad för det...

Uppdaterat: 2016-07-02 10:48
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Lason, för att elmotorn ska kunna gå så krävs att batteriet är laddat.

Men detta är förbättrat i gen4 av HSD, det är då också ännu mindre energiförluster vid bromsning.
När jag provkörde Prius gen4 nyligen så var också upplevelsen att den är ännu lättare att köra och köra rätt med.
Den är alltså klart snålare samtidigt som den är trevligare att köra.
Elmotorn är starkare och hjälper även till vid högre farter än tidigare.
Man har även förenklat delar av hybridsystemet vilket då även innebär billigare produktion.

Så mitt intryck är att Lexus skulle behöva den nya generationen HSD för att få igång försäljningen ordentligt.

Att lösa problemet med fyrhjulsdriften är svårare, kanske krävs ett nytänk där, att t.ex. bensinmotorn även kan driva bak.

Uppdaterat: 2016-07-02 11:15

Eller en elmotor som faktiskt orkar flytta bilen helt själv, det räcker.

Uppdaterat: 2016-07-02 11:23
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Swemba skrev:

Rutger Jönåker wrote:Att ha hybriddrift i en SUV tror jag inte är så effektivt. I en SUV passar nog dieselmotorer bättre, vilket dom tester Al hänvisar till visar.
Hybrid - diesel, då kanske? Bästa av två världar ;-)

Hmm, ja, kanske... I en SUV kanske det är en bra lösning. Fast det är ju en dyr lösning och en diesel som startar brukar ju rista lite oskönt, men kan man lösa det problemet så varför inte.

Jag tror som Lason att en kraftigare elmotor är lösningen för att få den att driva på alla fyra. Annars är det så enkelt så att en omprogrammering av mjukvaran är vad som behövs, eftersom den inte ens försöker driva idag. (Såvida det inte enbart är dessa rullar med i princip noll i friktion som ställer till det...?) Att låta bensinmotorn driva även bak är naturligtvis en lösning, men då ökar vikten eftersom man måste komplettera med kardan till bakhjulen... Beror på hur mycket den väger då i förhållande till elmotorn bak, som man kanske kan skrota då... Kanske bättre att enbart ha en stor elmotor fram, som tillsammans med bensinmotorn driver alla fyra hjulen... Samtidigt kan man väl tycka att Toyota/Lexus borde ha testat och provat ut den bästa lösningen från början...

Uppdaterat: 2016-07-02 13:45

Ny programvara och dubbelt så stort batteri borde räcke.
Elmotorerna ä kraftiga nog i dessa bilar.

Uppdaterat: 2016-07-02 14:42

Problemet är att ett större batteri inte hjälper direkt då systemet är slutet.
Dvs det är ingen laddhybrid.

Uppdaterat: 2016-07-02 14:48

Det vet jag, det finns ändå fördelar med större batteri.

Uppdaterat: 2016-07-02 23:46