Vi Bilägares forum

Toyotas laddhybriders dåliga teknik.

Toyotas laddhybriders dåliga teknik.

Visst är det beklämmande att Toyota med deras låååånga erfarenhet att hybridteknik släpper ut bilar med så undermålig teknik att när det är kallt(temp?) så måste bensinmotorn starta när man trycker på defrostfunktionen. Eller för den delen vill ha lite värme i bilen.
Dessa bilar borde ej få kallas supermiljöbilar.
Skandal!
Konstigt att detta ej framkommit förut.

Uppdaterat: 2016-05-06 08:19

Kommentarer

Finns ingen bil med bättre värme än Volvo 740, sådeså! Min pappa är starkast!

Uppdaterat: 2016-05-06 09:51
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Peter E skrev:

Visst är det beklämmande att Toyota med deras låååånga erfarenhet att hybridteknik släpper ut bilar med så undermålig teknik att när det är kallt(temp?) så måste bensinmotorn starta när man trycker på defrostfunktionen. Eller för den delen vill ha lite värme i bilen.
Dessa bilar borde ej få kallas supermiljöbilar.
Skandal!
Konstigt att detta ej framkommit förut.

Peter E, du la inte mycket möda på att läsa min tråd ser jag, det var en länk till Auto Motorsports chefredaktör Alrik artikel om hur dåligt informerade kunderna blivit, att sedan själva bilen inte ens är en Laddhybrid så fort det blir minusgrader och att den inte använder el alls under -10 och dessutom inte ens startar under -2 men det verkar du tycka är helt okej 2016?

Det märks att du inte har några höga krav, men det klart är man VW ägare så svider det väl extra hårt när det kommer kritik om det egna märket

Den Toyota du däremot hänvisar till har inga sådana begränsningar utan funkar året om även i kallaste kyla, så dessa två bilar är inte ens jämförbara, medans Passaten driver bilen framåt i kyla med Bensinmotorn så kör Toyota på el och andvänder endast en obelastad bensinmotor under korta stunder för att värma kupén, riktigt smart och sparar på utsläppen, att du håller sandlådenivå är ju tydligt när du påstår att detta inte framkommit innan, det står att läsa och har gjort i alla år på Toyotas hemsida så det är ingen hemlighet alls, så tvärtemot vad du påstår så är informationen om Toyotas hybrid mycket tydlig, här är lite av all info de har:

http://tims.elanders.com/webbroschyr/dokument/prp_fos_web.pdf
https://www.toyota.se/hybrid/vad-ar-hybrid.json
https://www.toyota.se/hybrid/fordelar-med-hybrid.json
https://www.toyota.se/hybrid/myter-om-hybrid.json

Så ägna nu lite tid på att läsa på så slipper du göra flera korkade inlägg ;)

Uppdaterat: 2016-05-06 10:46

Skulle inte heller rekommendera Prius plugin, om man inte vet exakt vad man köper.

Däremot den vanliga Prius, och den funkar klockrent i kyla.
Värmen kommer snabbt dessutom och är mycket bra.

Så Peter E, släpp sargen och köp dig en icke laddbar Toyota HSD så blir du lycklig. :)

Uppdaterat: 2016-05-06 10:52

Jag vet mycket väl att det var från AMS du hittade det om GTE simon no2.
Att Toyota alltså kör sin bensinmotor korta stunder för att värma kupen låter inte riktigt smart. Kallstarter släpper ut mångfalt mer avgaser än en varm motor.
Att Toyota påstår att det är bäst är väl inte så konstigt.
Det vore dumt av de att påstå nåt annat. ;-)
Jag håller helt med om att GTE.ns(VW) lösning av *problemet* inte är bra.
Men förmodligen så finns det tekniska skäl till det med.
Precis som att Toyota kör kallstarter då o då.

Uppdaterat: 2016-05-06 10:54

Vidstige: Det kan jag inte då jag har behov av att kunna dra kärra+ lite annat som en Toyota hybrid ej kan leverera. ;-)

Uppdaterat: 2016-05-06 10:56

Peter E, det där stämmer inte, du kan dra en hel del med nya Prius eller RAV4 t.ex.

Goda nyheter va? :)

Uppdaterat: 2016-05-06 11:06

*Håller för ögonen och öronen* ;-)

Uppdaterat: 2016-05-06 11:13

Är som jag sagt tidigare ytterst tveksam till att Prius Plugin går att köra på uteslutande batteridrift när det är typ 10-15 minusgrader eller lägre - oavsett om förbränningsmotorn behövs för värme eller kyla. Hur fungera den under högsommaren - behövs förbränningsmotorn även då för att AC skall fungera ? Sen är ju den elektriska räckvidden synnerligen blygsam på den Prius Plugin som sålts hittills så med tanke på att räckvidden blir avsevärt kortare vid minusgrader så är det nog ändå bara en teoretisk diskussion.

Uppdaterat: 2016-05-06 11:15

Maxhastigheten för en Plug-in Prius på el är 86 km/h.
På vintern såväl som på sommaren.
Vill du köra fortare, typ om du mot förmodan skulle hamna på en 90-, 100-, 110-, 120- eller 130-väg så startar bensinmotorn.
En VW GTE kan du däremot, vid vissa temperaturer, köra på enbart el i upp till 130 km/h.

Uppdaterat: 2016-05-06 11:25

Min passat får dra 2000 kg :-)

Uppdaterat: 2016-05-06 11:26
Peter E skrev:

Vidstige: Det kan jag inte då jag har behov av att kunna dra kärra+ lite annat som en Toyota hybrid ej kan leverera. ;-)

Det är ju tråkigt om 1650 kg i dragvikt inte räcker till :(

Uppdaterat: 2016-05-06 11:27

Så en Prius Plug-in kan vara en supermiljöbil endast i farter under 87 km/h. Med reservation för kall väderlek då bensinmotorn startas då o då för kupevärmens skull.
En VW GTE kan vara en supermiljöbil i farter upp till 130 km/h om viss yttertemp ej underskrids.

Uppdaterat: 2016-05-06 11:29
Peter E skrev:

Min passat får dra 2000 kg :-)

Passat GTE får bara dra 1600 kg. Min pappa är fortfarande starkast ;)

Uppdaterat: 2016-05-06 11:30
Peter E skrev:

Maxhastigheten för en Plug-in Prius på el är 86 km/h.
På vintern såväl som på sommaren.
Vill du köra fortare, typ om du mot förmodan skulle hamna på en 90-, 100-, 110-, 120- eller 130-väg så startar bensinmotorn.
En VW GTE kan du däremot, vid vissa temperaturer, köra på enbart el i upp till 130 km/h.

Tror nya Prius plugin som kommer troligen nästa år, byggd på samma vanliga Prius som redan presenterats klarar upp till 120 nånstans.
Dock är bagaget klart sämre på den tyvärr.

Så nuvarande Prius plugin passar bäst för stadskörningar helt klart, den klarar dessutom bara max ett par mil.

Fördelen med Prius plugin kontra GTE är dock att den är klart snålare än GTE när batteriet väl är urladdat.
GTE snittar i bästa fall på 0,6 medan du med Prius ligger på 0,5. Så minst en deciliter mindre per mil med Prius.
Kommer vara ännu större skillnad med nya Prius plugin så det kommer bli lite jobbigt för GTE... :)

Uppdaterat: 2016-05-06 11:30

Vidstige: Precis som med Toyota Plug-in kommer ju ej nuvarande generation GTE finnas kvar så länge till. Det kommer nya modeller och generationer även från VW. Bättre och effektivare batterier, motorer, mm mm.
Jag hade hoppats på en Golf kombi med laddhybrid, men just nu verkar den inte vara på g.
Men den som lever får se :-)

Tobo: Jag har ingen GTE.

Uppdaterat: 2016-05-06 11:40

Peter E, för dom som gillar laddhybrider är det ju bra nu att VW blandat sig in i leken och konkurrensen ökar. Inte minst borde vi se en positiv prisutvecklingen pga det.

Själv tycker jag dock inte tekniken är mogen och som man gjort i nya prius plugin, där mycket av bagageutrymmet försvunnit pga batterier, är ett misstag som bara inte får ske i en nyutvecklad bil. Early adopters får ta smällarna för plugin-tekniken. Jag tror den är mogen i bästa fall först om 5-10 år oavsett märke. Men för att den ska mogna så krävs ju att försäljningen kommer igång så att biltillverkarna har nåt att jobba med, nåt att förbättra.

Sen är frågan mycket hur batterier kommer utvecklas och det påverkar ju laddhybrider i allra högsta grad. Mindre, lättare och effektivare batterier kommer behövas. Och förstås att dom kommer ner i pris.

Man kan tycka också att laddhybrider borde lösa värmen vintertid på ett bättre sätt, så att räckvidden inte försämras så mycket. Och i alla fall 5 mil vintertid borde man ju kunna förvänta sig men så är inte fallet idag.

Vad jag tycker är positivt med GTE, även om man inte laddar den hela tiden, är att man får bromskraftsåtervinning. Men borde inte VW kunna komma med en modell som gör det utan att det är en laddhybrid med massa tunga batterier? Dvs liknande det som Toyota har idag med vanliga HSD.

Och varför inte då komma med det till diesel? Dvs en dieselhybrid. Det skulle kunna bli en monsterhit för VW!

Uppdaterat: 2016-05-06 11:56
Peter E skrev:

Så en Prius Plug-in kan vara en supermiljöbil endast i farter under 87 km/h. Med reservation för kall väderlek då bensinmotorn startas då o då för kupevärmens skull.
En VW GTE kan vara en supermiljöbil i farter upp till 130 km/h om viss yttertemp ej underskrids.

Peter E, jag trodde nog att du skulle läsa på lite innan du gav dig tillbaka in i tråden, men icke sa nicke :) Det framkommer tydligt att elmotorn även går in i högre hastigheter, formuleringen är dock lite olycklig och det borde ha stått att bilen drivs av enbart el upp till 86 km/t hastigheter över 86km/t så använder den förbränningsmotorn och/eller elmotorn. Så här står det i broschyren:

Maxhastigheten med eldrift är 86 km/tim. Tekniken kan dock under vissa omständigheter
automatiskt välja enbart eldrift i ännu högre hastigheter.

Att motorn kan startas ger snabbare värme i kyla och sen stängs den av, hade man valt enbart elektrisk värme så hade man förbrukat av batteriet och tvingats köra bilen på bensinmotorn betydligt tidigare vilket gett mer utsläpp

Uppdaterat: 2016-05-06 12:54
Peter E skrev:

Tobo: Jag har ingen GTE.

Ok ,jag trodde det var dragvikt för Passat laddhybrid som du menade.

I sådana fall får min pappas Landcruiser dra 3500 kg ;)

Uppdaterat: 2016-05-06 13:34

Prius nya plug-in går att köra upp till 135 kmh på bara el, och för den som inte vet så blir det ingen kallstart för var gång bensinmotorn startas i en Prius då motorn svalnar mycket långsamt och katalysatorerna knappt svalnar alls vilket man ser i filmerna där alla upptänkliga mätvärden ses i filmrutan.
Att plug-in bilar inte använder batteriet för uppvärmning beror på att man inte har så många hundra kg batterier som rena elbilar har ,men dessa elbilar likt Leaf kan få en halverad körsträcka vid kall väderlek på grund av att man bara har el som möjlighet att få värme i bilen. Nya Priusen har en ytterst snål värme/AC pump vilken kan köras som AC när bilen går bara på el vilket inte alla plug-in bilar klarar av utan att starta bensinmotorn. Att dieselmotor skulle bli vanliga i en laddhybrid tror jag inte då dieselmotorn med sitt stora luftöverskott knappt klarar att hålla kupen varm när dieselmotorn går hela tiden hur skulle det då gå med värmen i kupen när dieselmotorn skulle bara gå tidvis så som i en hybrid eller laddhybridbil.

Uppdaterat: 2016-05-06 16:17
Elbil2

Har i dag mätt elektromagnetiskt fält i en Yaris Hybrid och det var fullt acceptabelt i framsätet.
Baksätets fotutrymme och upp till sittdynan var maximalt hög nivå, men i jämförelse med en vanlig Golf var resultatet överallt utom i baksätet dramatiskt mycket bättre, Golfen ger maxvärden över hela golvet upp till midjehöjd som om det låg en enorm elcentral under mattan.

Uppdaterat: 2016-05-06 17:15

"Maxhastigheten med eldrift är 86 km/tim. Tekniken kan dock under vissa omständigheter
automatiskt välja enbart eldrift i ännu högre hastigheter."

Vissa omständigheter? Nedförsbacke? Medvind?
Förmodligen så väljs eldrift om du släpper gasen vid farter över 86 km/h(bensinmotorn stängs av)
Fast å andra sidan är väl den modellen historia snart.
Nu kan ju även Toyota komma upp i ordentlig fart på bara el :-)

Att välja el eller bensin till uppvärmingen är nog mer räkneexempel.
Jag kan ju tex säga att jag tar bilen till jobbet en dag i höstrusket.
Jag har 1,5 mil till jobbet.
Jag kör GTE och vill ha 22 grader i kupen.
Då startar inte bensinmotorn i GTE.n.

I en Prius plug-in så skulle den(bensinmotorn) behöva göra det...eller har jag läst fel? :-)

Är det däremot vinter(under -10), samma körsträcka och samma temp i kupen.
Då går GTE.n alltid med bensinmotorn.
Priusen inte?
Räcker det med korta stunder för bensinmotorn då?

Uppdaterat: 2016-05-06 17:17

Peter E, tror du har helt rätt, man måste nog ha nya Prius Plugin för att kunna köra som du önskar. Den som väntar på nåt gott... ;)

Uppdaterat: 2016-05-06 19:19

" Tråden skapades för att provocera enbart för att Peters kära VW blev offer för en artikel i AMS."

Skitsnack Deeds. Tråden skapades för att jag ej ville blanda in Toyotas hybrider i den andra tråden angående GTE.(VW)
Dessutom utvecklades denna tråd till att bli/är ganska informativ, i alla fall delvis.
Så kom inte och förstör den med att påstå att den var provokativ.

Uppdaterat: 2016-05-06 20:31
Peter E skrev:

Skitsnack Deeds. Tråden skapades för att jag ej ville blanda in Toyotas hybrider i den andra tråden angående GTE.(VW)
Dessutom utvecklades denna tråd till att bli/är ganska informativ, i alla fall delvis.
Så kom inte och förstör den med att påstå att den var provokativ.

If you say so.. Men som du skriver, tråden lever, är informativ och hittills är den rumsren.
Rensar bort allt off-topic om 2 minuter

*Edit: Tråden rensad *

Uppdaterat: 2016-05-06 20:41

Bra Deeds!

Uppdaterat: 2016-05-06 20:40
Peter E skrev:

Bra Deeds!

Även en blind höna... ;-)
Personligen kan jag för lite om hybrider för att faktiskt kunna blanda mig i "on topic"

Uppdaterat: 2016-05-06 20:44

Det kan(för lite) nog jag med, men en gör så gott en kan.

Uppdaterat: 2016-05-06 20:45

c k, vad var poängen med ditt inlägg och varför är inte Peter E på dig och kritiserar dig. Dvs lever som han lär...

Uppdaterat: 2016-05-06 20:46

Med risk för att bli avstängd: Deeds har nog fallit lite som moderator i mina ögon även om det inte är katastrofalt... VAG-fantast som jag ANTAGLIGEN anses vara... Man behöver inte kommentera allt men ibland så måste man bara.

Uppdaterat: 2016-05-06 20:53

Ooops... vad hände just?

Uppdaterat: 2016-05-06 20:55

vidstige: Det finns en del som jag ej kommenterar eller svarar på.
Ignorerar dem helt enkelt.
Enklast så.

Uppdaterat: 2016-05-06 20:56
L West skrev:

Ooops... vad hände just?

Att vara moderator är inte lätt. Det är att balansera på en mycket tunn linje. Man har regler att upprätthålla samtidigt som man inte vill stöta sig för mycket med medlemmar. Jag har full förståelse för att folk inte gillar mig eller mitt sätt att moderera. När det gäller att stävja de trådar som ballar ur så måste man försöka stoppa det innan det ballar ur, alltså plocka bort inlägg som skrivs för att elda igång. Detta är alltså för oss moderatorer att avgöra även om inläggets författare kanske inte hade den avsikten.
Man kan inte vara alla till lags...

Det skall lite mer till än så för att bli avstängd L West. ViB har som sagt stängt av 2 personer totalt. Dom är mycket tålmodiga :-)

Uppdaterat: 2016-05-06 21:05

Jag vill inte byta med dig Deeds :-)
Ber om ursäkt ifall jag betett mig dumt(har jag säkert gjort)
Ditt jobb är inte lätt.........men jag hoppas du valt det själv :-)

Uppdaterat: 2016-05-06 21:30
c k skrev:

Här i Sollentuna är tomgångskörning förbjudet och på andra orter får man köra runt en minut på tomgång och den buske som heter toyota prius måste enligt Simon köras med obelastad motor lite nu och då för att värme, ac, defroster mm ska fungera. Dessa eviga kallstarter borde vara dels vara miljövidriga och dels olagliga eftersom dessa varar titt som tätt mer än en minut.
Slutsats: Förbjud / lagför dessa ägare av toyota prius och framförallt köp inte denna buske till bil, det finns faktiskt andra riktigt klimatsmarta bilmärken och miljövänligabränslen!

C k, jag hade inte räknat med att du skulle förstå att en motor bara gör en kallstart, men så är det, sen är den varm precis som på en vanlig bil men med skillnaden att den inte är igång mer än en kort stund :)

Uppdaterat: 2016-05-07 00:18

Ursäkta Simon att jag lägger mig i, jag har ingen åsikt i det här ämnet, men din sista kommentar förbryllade mig något:
"C k, jag hade inte räknat med att du skulle förstå att en motor bara gör en kallstart, men så är det, sen är den varm precis som på en vanlig bil men med skillnaden att den inte är igång mer än en kort stund :)"
Om jag jämför med mina gamla flintabilar så måste de gå ett bra tag, kanske fem till femton minuter, innan de når arbetstemperatur vid kallstart.
Hur får en Prius upp arbetstemperatur efter en kort stund? Och hur lång tidsrymd är en stund?

Uppdaterat: 2016-05-07 08:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

(Lite mer OT) Jovisst Deeds, det är inget avundsvärt jobb du har. Och egentligen kunde du faktiskt vara lite hårdare tycker jag. Om nån blir sur för att hens kommentar raderas so what?

Uppdaterat: 2016-05-07 09:46
N-iklas skrev:

Har i dag mätt elektromagnetiskt fält i en Yaris Hybrid och det var fullt acceptabelt i framsätet.
Baksätets fotutrymme och upp till sittdynan var maximalt hög nivå, men i jämförelse med en vanlig Golf var resultatet överallt utom i baksätet dramatiskt mycket bättre, Golfen ger maxvärden över hela golvet upp till midjehöjd som om det låg en enorm elcentral under mattan.

Det låter som att det intebara är avgasvärden som VW fuskar med,förhöjd cancerrisk som lokförarna.

Uppdaterat: 2016-05-07 10:19
saabnisse skrev:

Ursäkta Simon att jag lägger mig i, jag har ingen åsikt i det här ämnet, men din sista kommentar förbryllade mig något:
"C k, jag hade inte räknat med att du skulle förstå att en motor bara gör en kallstart, men så är det, sen är den varm precis som på en vanlig bil men med skillnaden att den inte är igång mer än en kort stund :)"
Om jag jämför med mina gamla flintabilar så måste de gå ett bra tag, kanske fem till femton minuter, innan de når arbetstemperatur vid kallstart.
Hur får en Prius upp arbetstemperatur efter en kort stund? Och hur lång tidsrymd är en stund?

Hej Saabnisse du behöver inte be om ursäkt :) Toyota har ett system sedan många år tillbaks som gör att man får upp temperaturen snabbt har dock inte sökt efter tider men systemet består av en behållare fylld med vatten som omsluter avgasrören närmast motorn (värmeväxlare) denna är kopplad till motorns kylsystem och avgaserna värmer snabbt vattnet vid grenröret vilket sedan i sin tur värmer upp motorns kylvatten. Därmed kommer motorn snabbare upp i rätt arbetstemperatur med lägre förbrukning och CO2-utsläpp som följd. Detta system har suttit på hybriderna i många år och på min Auris hybrid körde man bara några hundra meter så var värmen igång.

Uppdaterat: 2016-05-07 12:08

Oj, låter som att jag missat något igen, eller inte förmodligen, tycker ni är bra på att rensa i trådarna och gör ett bra jobb. Det är lätt att bli irriterad på vissa inlägg/skribenter och det är lätt att göra fel, men ibland är man förvånad att en del får hållas när syftet bara är att kalla andra för diverse tillmälen

Uppdaterat: 2016-05-07 18:29

Även jag är avundsjuk på plug-in Prius som körs i -5 grader i tjugo minuter där bensinmotorn startar några gånger för att hålla kupen varm och självklart hjälper bensinmotorn till att driva bilen när den går ,och inte hinner den heller svalna mer än några få grader när den inte är igång. Inte ens katalysatorerna hinner svalna då de svalnar fortare med bilen på tomgång än när motorn är avstängd.
http://youtu.be/zloIb_LvIBQ
Transportmiljöverket i USA skriver att Plug-in Priusen är den energieffektivaste plug-in bilen på marknaden i dag, så den är nog ett bra val av laddhybrid.

Uppdaterat: 2016-05-08 00:48
Elbil2
Q7 skrev:

Helt OT. Men det måste vara första gången en moderator modererar sej själv :)
.
Toyota är enda fabrikat äv dignitet som valt att Inte satsa på framtiden. All utveckling där grundas på förbränningsmotorer.
Skamligt tycker jag .. och helt klart värd att konsumentbojkottas.

Q7, Det märks att du är dåligt insatt, Toyota var först i världen med att serietillverka hybridbilar och det gjorde de redan 1997 snart 20 år sedan, man säljer redan nu bränslecellsbilar, så du får nog omvärdera och börja bojkotta alla andra tillverkare ;)

Uppdaterat: 2016-05-08 14:49

Ok, Simon, verkar vara ett system som vore värt att ta efter även på konventionella bilar, men äventyrar det inte katalysatorns effekt?
Någonstans måste ju värmen tillföras och går bensinmotorn endast korta perioder verkar det märkligt om det kan räcka till.

Uppdaterat: 2016-05-08 14:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Ok, Simon, verkar vara ett system som vore värt att ta efter även på konventionella bilar, men äventyrar det inte katalysatorns effekt?
Någonstans måste ju värmen tillföras och går bensinmotorn endast korta perioder verkar det märkligt om det kan räcka till.

Det är en bra fråga, jag antar att de har bra koll på hur systemet funkar gentemot katalysatorn och jag antar att det inte är ett problem

Uppdaterat: 2016-05-08 16:13

Här i filmen kan man läsa av båda katalysatorerna nere till höger och eftersom Priusen är en laddhybrid så går inte bensinmotorn många stunder vilket man kan se på bensinförbrukningen. Verkar inte vara någon större fara med avsvalnade katalysatorer ser man på temperaturen. Den vanliga hybridens bensinmotor går självklart oftare än plugin bilens vilket gör att katalysatorerna hålls om möjligt ännu varmare. Största problemet med att hålla katalysatorn varm får bilar där bensinmotorn går obelastad på tomgång som i vanliga bensinbilar som står i stillastående bilköer, då kyls katalysatorn.
http://youtu.be/h9XpbqQegdM

Uppdaterat: 2016-05-08 16:24
Elbil2

PREVIA, är katalysatorn värmeisolerad?

Uppdaterat: 2016-05-08 20:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

[Redigerad: Att åter posta inlägg som tidigare raderats är inte tillåtet. Borde inte vara så svårt att räkna ut//Deeds]

Uppdaterat: 2016-05-09 10:09
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

saabnisse: Jag vet inte om de är isolerade, det ser ut som värmeskyddet även finns på undersidan av katalysatorerna på bilden.
http://www.andysautosport.com/products/magnaflow__23007.html

Uppdaterat: 2016-05-09 08:59
Elbil2

Ja det kan ju eventuellt ligga en isolerskiva innanför slitageplåten. Det måste det nog göra om man ska behålla värmen.

Uppdaterat: 2016-05-09 09:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre