Vi Bilägares forum

Tesla rusar på börsen – trots dystra siffror

Tesla rusar på börsen – trots dystra siffror

Lovar ny, billigare modell nästa år.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: Igår 10:11

Kommentarer

Tesla ligger åtminstone fem år före alla konkurrenter mätt i teknisk utveckling.

Vi / frun hade också planer på att byta sin ID3 mot en Tesla Modell 3 men det föll tyvärr på att hon gillar VW ID3:ans (nästan) helt problemfria ägande under nästan 30 000 mils körning. Har bytt elmotorn till laddluckan och lilla 12V batteriet där batteriet byttes på en återkallelse för ca ett år sedan.

Nästa bil blir däremot troligen en Tesla. Min bror kör enormt många mil per år som stafettläkare och kör därför Tesla och är mycket nöjd med Teslan.

Fruns nya silver VW ID3 levereras förresten om några veckor.

Uppdaterat: Igår 16:39

Varför skall du påtvinga frun en Tesla?
Är väl bättre du i så fall byter bort Volvon om Teslan nu är så överlägset bra?

Uppdaterat: Igår 13:48

Det är definitivt inte jag som väljer bil åt frun men hade jag fått välja är (troligen) en Tesla modell 3 ett ännu bättre val än ID3:an eftersom Teslan är en ännu mer tekniskt sofistikerad bil.

Att byta bort Volvo XC60:n som bara rullat drygt 1600 mil sedan i november-23 vore ett ekonomiskt idiotbeslut förutom att det är en härlig långfärdsvagn.

Uppdaterat: Igår 16:02
Swenssons skrev:

Det är definitivt inte jag som väljer bil åt frun men hade jag fått välja är (troligen) en Tesla modell 3 ett ännu bättre val än ID3:an eftersom Teslan är en ännu mer tekniskt sofistikerad bil.
Att byta bort Volvo XC60:n som bara rullat drygt 1600 mil sedan i november-23 vore ett ekonomiskt idiotbeslut förutom att det är en härlig långfärdsvagn.

Men den ligger ju minst femår efter i tekniks utveckling, då spelar väl inte några några kronor i värdeminskning och sämre komfort någon roll?

Uppdaterat: Igår 16:42

Jooooo,
krasst ekonomiskt spelar det faktiskt roll. Att byta bil efter bara några månader är ekonomisk ruin / dumhet som jag inte vill pina mig med. Skulle gissa att en ny bil i min prisklass fallit ca 50 000 kr -ish sedan i november och 1 600 mil.

M e n Tesla är definitivt ännu överlägsen alla andra bilar på marknaden och ett klokt val om man kan leva med att begränsa sig till publika laddstolpar på långresor dvs i viss mån inte kunna göra spontana avstickare efter resan utan att veta var laddstationerna finns.

Med denna tes föredrar jag en laddhybrid på långresor framför en helt eldriven bil. Till saken hör att vi lyckligtvis har (råd) att äga båda sorterna i familjen.

Uppdaterat: Igår 19:03

Men vad motiverar du att:

M e n Tesla är definitivt ännu överlägsen alla andra bilar på marknaden

Skulle vara intressant att höra dina motiv.
Jag klarar inte av att finna dom.

Uppdaterat: Igår 19:45

Överlägsen?

Uppdaterat: Igår 20:26

Vad nu Tesla Modell 3´s påstådda överlägsenhet har med artikeln att göra förstår jag inte.
Jag ser inte heller någon som helst överlägsenhet i en ny Tesla modell 3 mot en begagnad Opel Mokka med dieselsnurra från 2014 🤠

Uppdaterat: Igår 21:03
Zyn skrev:

Vad nu Tesla Modell 3´s påstådda överlägsenhet har med artikeln att göra förstår jag inte.
Jag ser inte heller någon som helst överlägsenhet i en ny Tesla modell 3 mot en begagnad Opel Mokka med dieselsnurra från 2014 🤠

Nää, Opeln har ju blinkersspak.

Uppdaterat: Igår 21:43

I och med att elektriska bilar har en större mängd programvara som ersatt mekaniska system för reglering av i princip det mesta i bilen, motorer, klimatanläggningar med mera. När Mercedes och BMW införde bus system var det en smärre revolution i bilindustrin, vilket reducerade mängden kablar och gjorde bilarna lättare bla. Det Tesla gjort är att man tagit digitalisering, batteristyrning och reglering till ännu en ny nivå genom kraftfulla datorer med hög beräkningskapacitet. Datorkraft är billigt, flexibelt och ersätter mekanik samt ger en driftsäkerhet och funktionalitet som inte mekanik kan åstadkomma. Facits räknemaskiner är ett bra exempel för ett tekniksprång. Att en Opel Mokka upplevs som bra betyder snarare att den motsvarar ägaren aktuella krav på en bil. En Volvo 240 är säkert perfekt i någon annan persons ögon.

Uppdaterat: Igår 21:58

Jämfört med MEB plattformen använder Tesla kraftelektronik baserat på kiselkarbid istället för IGBT:er. Kiselkarbiden kan styras bättre med lägre förlusteffekter i form av tex värmeutveckling. Batterimanagement hur mycket batteriet ska kylas, värmas, hur lång tid före laddning, återföring till kupeuppvärmning mm. IGBT:er är en äldre beprövad teknik men med långsammare reglerloop.

Uppdaterat: Igår 22:08

Den nya mindre Tesla kommer nog inte att heta Model 2. Enda anledningen till att Model 3 heter Model 3 är att Tesla inte fick använda Model E som namn. Lösningen blev bokstavsserien S3XY i stället för önskade SEXY.
Så vad tror ni blir den femte bokstaven?

Uppdaterat: Igår 22:13

Jag gissar på P
SP3EXY 😉

Uppdaterat: Igår 22:24

Mr:
+100, humor är aldrig fel.

Uppdaterat: Igår 23:17

"När Mercedes och BMW införde bus system var det en smärre revolution i bilindustrin, vilket reducerade mängden kablar och gjorde bilarna lättare bla."

OCH känsligare...
Uppstår det ett störande fel i det systemet så "flippar hela bilen ur"... istället för ett litet begränsat fel på en enda detalj.

Avancerad teknik har alltid baksida av att vara mycket känsligare och sårbarare - VILKET förvisso inte hindrar att om man investerar stora kostnader och gör ett briljant jobb, så kan det ändå fungera felfritt, problemet är väl att det inte alltid ser så ut...

Uppdaterat: Idag 12:00

"Avancerad teknik har alltid baksida av att vara mycket känsligare och sårbarare"
Beror på vad man menar med avancerad teknik. Ibland kan äldre teknik vara samma sak som avancerad teknik.
Vilken håller bäst och är dyrast att reparera, en miniräknare från Casio eller en räknemaskin från Facit.

Uppdaterat: Idag 12:25