Vi Bilägares forum

Är inte elbilar onödigt starka?

Är inte elbilar onödigt starka?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: Igår 5:00

Kommentarer

Grejen är väl att man i en elbil kan få sportbilsprestanda på köpet. En elmotor har på grund av sin konstruktion väldigt högt vridmoment från start, batteriet har inga som helst problem att ge ifrån sig hög effekt. Vill man göra en elbil lika "trög" som en genomsnittlig fossilbil så får man i princip strypa den med mjukvara.
I en elbil finns alltså inget direkt samband mellan hög effekt och hög förbrukning så länge man inte kör som en galning.

Uppdaterat: Igår 8:11

"Det är en rimlig fundering. Men det är ju som med fossilt drivna bilar. Priset beror inte bara på dessa saker."

Undanflykt... naturligtvis är en effektstark elmotor dyrare än en med låg effekt, så ser det ut praktiskt taget överallt annars i samhället, och har gjort så i all tid, det är bara biltillverkare som fuskar genom att inte ta betalt av strategiska och politiska orsaker som sprider ut en annan bild.

"Och det finns ju för all del bensin- och dieseldrivna bilar som har snabb acceleration och hög toppfart."

Men om du utelämnar extrema superbilar med 700 - 1000 hk och tar mer normala vardagsbilar med omkring 300 hk, så levererar inte dessa 100 % av sitt vridmoment och sin effekt direkt från stillastående...

Det är mycket enklare att låta bli att använda en effekt som du faktiskt måste "hämta" först... än en som du redan har...
I bensinbilen måste du faktiskt plocka upp revolvern och osäkra den, i elbilen är den redan klar för skott, du behöver bara trycka av....

"Däremot har elbilar oftast en avsevärt lägre topphastighet, fast fortfarande väl över maximalt tillåtna hastighet."

Toppfaten har inget med eldriften tekniskt att gör, de kan naturligtvis klara 270 de också om man vill... det är en eftergift för att luftmotståndet tömmer batteriet, inte ens Tesla kan trolla bort det.

"Man vill ju gärna tro att lägre effekt automatiskt betyder längre räckvidd. Men bilden kompliceras av faktorer som batteristorlek, aerodynamik och drivlinans effektivitet."

Att kompensera för tekniska nackdelar med ett mycket större batteri så att räckvidden inte påverkas av vikt, effekt och luftmotstånd är fusk, det ändrar inte alls på grundläggande tekniska nackdelar.

Likadant är det med att kompensera för nackdelarna med hjälp av aerodynamik och drivlinans effektivitet, det ändrar ingenting i den grundläggande tekniken, tvärtom, om man vänder på resonemanget och lägger in alla dessa "kompensationer" i en bil utan grundläggande tekniska nackdelar så skulle man få fram en superbil med makalös räckvidd och låg förbrukning, nu finns det ingen sådan eftersom man slösar bort denna teoretiska vinst man kunde ha fått genom, att göra bilen större, tyngre och snabbare istället.

SÅ att man sedan fräckt kan hävda att stora, tunga och effektstarka bilar absolut inte är något problem...
DET är inget annat än ett psykologiskt trick...
S.k. "Desinformation" som ju är så populär att använda numera för att driva en politisk agenda.

"I testet av Nissan Ariya, Tesla Model Y och Volvo XC40 var bilen med högst effekt och minst batterikapacitet den med lägst förbrukning: Tesla Model Y. Den hade också lägst tjänstevikt, högst toppfart och snabbast acceleration.

I testet av BMW i4, Hyundai Ioniq 6, Nio ET5 och Polestar 2 var däremot bilen med lägst antal hästkrafter, minst batteri och lägst tjänstevikt den snålaste: Hyundai Ioniq 6. Den var också långsammast från noll till 100, "bara" 7,4 sekunder.

Bara i det ena testet var vinnaren billigast – Tesla Model Y.

Slutsatsen är att pris absolut hänger samman med batteriets kapacitet men inte självklart med bilens prestanda."

HA... ATT DU KAN... köra snålt med en effektstark elbil förändrar ingenting... du behöver ju endast låta bli att använda effekten, enkelt...
då drar den inte mer ström än en svag motor, det är så elmotorer fungerar.
MEN du har hela tiden effekten direkt där... om du skulle slarva med självdisciplinen...

Att de gånger då man ger efter och trycker på lite "här och där" sedan inte märks på grund av att tillverkaren använt ett batteri av "kompensationer" för att dölja ditt slöseri så det inte ska märkas speciellt, ändrar inget...

Uppdaterat: Igår 8:26

Hög effekt drar mer energi och äter däck när kraften utnyttjas. NMC batteriet kan man dra mer effekt från än LFP, de klarar högre belastning. Men LFP är koboltfria och billigare.

Uppdaterat: Igår 8:33

Folk tänker nog att även om de närmare 90%+ av tiden inte behöver kraften så är det lika bra att köpa en bil med kraft till när man behöver den. Det är ju inte direkt så att man måste accelerera snabbt och slita däck och spendera mer el bara för att det är möjligt att göra det.

Uppdaterat: Igår 9:14
- Peugeot e-208 GT 2022

Mer kraft fördyrar bilen. Hjulupphängningar och andra komponenter i chassiet behöver förstärkas för att klara av den extra belastning som den extra kraften innebär när den kraften utnyttjas, vilket ökar kostnaden. Även om den inte utnyttjas så behöver bilen klara av det när den kraften utnyttjas. Jag ser ärligt talat ingen poäng att klara 0-100 på 2, 3, 4 eller 5 sek. Tycker 0 - 100 kring 10 sek är mer än tillräckligt.
Det viktiga är egentligen inte 0-100 utan omköringsacceleration, så 0 - 100 är ett meningslöst värde men det är det värde som tillverkarna anger. Det är ju bara ett "dragracing-värde" för alla dragracers vid rödljusen.
Var en tysk publikation nyligen som räknat ut hur mycket kraft som egentligen behövs för att göra säkra omkörningar. Och kom fram till att många elbilar har alldeles för mycket kraft, i förhållande till vad som behövs.
Jag ska leta fram den rapporten igen. Men den visade verkligen det poänglösa med den kraft som många elbilar har idag.

Uppdaterat: Igår 9:38

Håller med om att 0-100 är onödigt, som du säger Raphael så är det ju omkörningar som är det viktiga och att det kan göras säkert, gärna på kortare sträckor också vilket kräver lite av bilen.

Uppdaterat: Igår 9:55
- Peugeot e-208 GT 2022

Nu har jag hittat den igen. Det är ADAC som bedömt 60 - 100 km/h, handlar både om omkörningar och påfarter. En säker accelerationstid i det intervallet är mellan 5,5 sekunder och 8 sekunder. Inom den tiden hinner fordonet färdas cirka 122 meter (vid 5,5 sekunder) till 178 meter (vid 8 sekunder). Utifrån detta rekommenderar de effekter för olika vikter på elbilar.

1500 kg: 88 kw/120 ps.
1750 kg: 103 kw/140 ps.
2000 kg: 118 kw/160 ps.
2250 kg: 132 kw/180 ps.
2500 kg: 147 kw/200 ps.

Källa: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/autokatalog/autotest/schnellste-beschleunigung-auto/

Av detta förstår vi att många elbilar idag har onödigt mycket effekt/kraft. Mycket mer än vad som behövs för säker och trygg omkörning.

Uppdaterat: Igår 9:58

Beror på vad man har att jobba med. På en slingrig landsväg där det går trögt för att någon längst fram vill köra 60 när det är 80 och alla ligger jättetätt efter varandra så kan det vara svårt att övernhuvudtaget köra om, så när tillfälle ges på en raksträcka så¨gäller det att man har mycket kraft för att ta sig om kanske flera bilar.

Ett problem där är också att de som accelererar långsamt men tar sin chans när de får möjligheten, effektivt blockerar andra som är bakom som också vill köra om, men hinner inte för att den framför "fiser förbi" i omkörningen.

Uppdaterat: Igår 10:03
- Peugeot e-208 GT 2022

Att accelera 60 - 80 går givetvis snabbare än 60 - 100 och jag ser inget hos ADAC som säger att man behöver mer för 60-80 än 60 - 100. Kraften i de flesta elbilar (Dacia Spring undantaget) räcker mer än väl till, för 60 - 100 och rent logiskt även för 60 - 80 som går snabbare än 60 - 100 även fast ADAC inte redovisar siffror för 60 - 80, men det är rimligt att anta att den accelerationen går snabbare.

Uppdaterat: Igår 10:13

Du kanske missförstår mig. Ju snabbare acceleration du har i bilen, desto snabbare kan du göra en omkörning. Så har man en rapp elbil med 200+ hästkrafter så kanske man kan ta sig förbi den där kön, men har man en Dacia Spring så får man snällt sitta kvar där så länge som krävs.

Uppdaterat: Igår 10:22
- Peugeot e-208 GT 2022

Men om nu effektsvagare bilar skulle vara billigare, enligt Raphaels tes.
Hur kommer det sig då att Stellantis bilar med 100kW inte har ett lågt pris som motsvarar denna låga effekt?

Uppdaterat: Igår 10:27
bejje skrev:

Du kanske missförstår mig. Ju snabbare acceleration du har i bilen, desto snabbare kan du göra en omkörning. Så har man en rapp elbil med 200+ hästkrafter så kanske man kan ta sig förbi den där kön, men har man en Dacia Spring så får man snällt sitta kvar där så länge som krävs.

Jag har aldrig upplevt att den snabbheten behövs. Jag kör mycket på 80 vägar, finns fullt av dem där jag bor. Och även fullt av EPA/A-traktorer. Min bil har 140 hk och är helt klart övermotoriserad. Aldrig någonsin har jag upplevt att jag behöver den kraften. Jag tycker inte "plattan i botten" vid omkörningar, för det behövs inte för att köra om en EPA/A-traktor. Det räcker med halvvägs. Kommer snabbt förbi ändå.
Aldrig upplevt behovet av den kraft som finns i min bil, och följaktligen inte heller upplevt behovet av mer.

Uppdaterat: Igår 10:34
Mr Snoid skrev:

Men om nu effektsvagare bilar skulle vara billigare, enligt Raphaels tes.
Hur kommer det sig då att Stellantis bilar med 100kW inte har ett lågt pris som motsvarar denna låga effekt?

De har inget pris alls eftersom de har ersatts med 115 kW, även om det finns kvar några 100 kW i lager i Sverige - gäller framförallt C4 där Sverige inte fått 115 kW versionen men det är den som gäller i övriga Europa. Men om vi tar 115 kW så har de ett konkurrenskraftigt pris för 50-54 kWh batteri där flera konkurrenter har runt 40 kW. Och det större batteriet äter upp det lägre priset som ges av den lägre effekten, för batteriet kostar mer. Nu är det få av dessa 40 kWh bilar som tas in till Sverige, men de finns ute i Europa. På Europa-marknaden har Stellantis konkurrenskraftiga priser.
När det gäller den svenska marknaden, så har KW Bruun valt att ta in de dyraste och mest välutrustade versionerna vilket ger en annan prisbild.
Utrustning kostar också.

Uppdaterat: Igår 10:41

Du kanske har haft tur Raphael. Jag har många gånger på 80-väg fastnat i köer för att någon längst fram kör för långsamt. Då kör folk tätt så det blir nästan omöjligt att köra om när det är slingriga vägar.
När väl chansen kommer så behöver man köra förbi flera bilar eftersom det inte alltid går att trycka sig in mellan bilarna om inte flera andra kör om också, men då är man fast ändå ett tag till, för att de kör om för långsamt.

Uppdaterat: Igår 10:42
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Du kanske har haft tur Raphael. Jag har många gånger på 80-väg fastnat i köer för att någon längst fram kör för långsamt. Då kör folk tätt så det blir nästan omöjligt att köra om när det är slingriga vägar.
När väl chansen kommer så behöver man köra förbi flera bilar eftersom det inte alltid går att trycka sig in mellan bilarna om inte flera andra kör om också, men då är man fast ändå ett tag till, för att de kör om för långsamt.

Det är inte ovanligt där jag bor att det bildas köbildning bakom en EPA/A-traktor och sen när det finns fri sikt och är mötesfritt, så kör man om - i följd. Att köra om flera bilar på en gång verkar helt trafikfarligt, skulle jag aldrig göra. Den längst bak i kön som stressar förbi, kommer ett möte och slänger sig in framför närmaste bil i mitten av kön så den får tvärnita - jag avskyr sådant beteende. Har tvingats tvärnita själv för sådant. Jag tar starkt avstånd från sådant beteende. Hände mig i vintras en som gjorde så när det var halt, och den bilen höll på att köra av vägen efter att gjort omkörningen av flera bilar. Sladd och retursladd. Inget som jag skulle uppmuntra. Var en BMW också.
Min upplevelse av körbeteenden i den svenska trafikmiljön är: Ju fler hästkrafter - desto trafikfarligare beteende. Finns givetvis undantag.
Men det är uppenbart att de med massa hästkrafter vill utnyttja dem i tid och otid, på sätt som sällan är trafiksäkra.
Så utifrån ett trafiksäkerhetsperspektiv skulle jag argumentera för färre hästkrafter.

Uppdaterat: Igår 10:54

Jag föredrar att inte heller köra om flera bilar, men ibland är det någon segpropp längst fram följt av en eller två andra segproppar som inte har för avsikt att köra om den första, så då är valet att stanna där och hoppas de ska köra av om inte allt för länge eller att köra om mer än en bil när sikten är god.

Uppdaterat: Igår 11:09
- Peugeot e-208 GT 2022

Här kan jag hålla med Niklas. Största fördelen är att effekten kommer snabbt i en elbil och därför är det inte helt avgörande hur stark motorn är. En fossilbil behöver ju normalt växla ner för en omkörning och det tar tid. Elbilen får upp farten betydligt snabbare.

Enyaq är inte särskilt snabb jämfört med Tesla och andra modeller men jag har inte upplevt någon situation där det saknats kraft.

Uppdaterat: Igår 11:24

För min egen elbil som bara har 136 hk, så är den otroligt snabb i stadstrafik och fungerar bra på landsväg, men den tappar kraft på 100-väg och uppåt. Klart mycket bättre kraft i högre hastighet än vad t.ex. Renault Zoe med 136 hk har, men ändå inte riktigt nog.

Ser gärna att min nästa bil har lite mer kraft i motorvägshastighet. Om det betyder annan motortyp eller mer hk vet jag inte.

Uppdaterat: Igår 11:42
- Peugeot e-208 GT 2022

"För 58 000 kronor extra kan Tesla Model 3-köparna nu välja Performance-versionen med snabbare acceleration. Men räckvidden blir betydligt kortare."... !?

Uppdaterat: Igår 11:50
N-iklas skrev:

"För 58 000 kronor extra kan Tesla Model 3-köparna nu välja Performance-versionen med snabbare acceleration. Men räckvidden blir betydligt kortare."... !?

Kan bero på andra däck, högre tyngd osv. Inte effekt i sig, utan andra orsaker.
Kanske finns det justeringar i karossen för mer downforce (som inte gör bilen "halare", utan är mer för att styra luftströmmen för att hålla bilen kvar på vägen). Omöjligt att veta egentligen innan fler detaljer släppts.

Uppdaterat: Igår 12:06

Nu var det väl accelerationen... som skulle öka, inte toppfarten...
Då är behovet av antal modifieringar inte så stort.

Uppdaterat: Igår 14:09

"Onödigt" beror på betraktaren. Till och med jag tycker att Lucid Air Sapphire med sina 1234 hk är i överkant. Den klarar 0-402 meter på under 9 sekunder vilket jag ser som "grisfort".

Uppdaterat: Igår 14:31

Om man behöver tvärnita för en omkörande bil som behöver avbryta omkörningen, ligger man för nära bilen framför och har dålig koll bakåt.
Ett trafikfarligt beteende som skapar många olyckor.

Uppdaterat: Igår 17:08
Rikard skrev:

Om man behöver tvärnita för en omkörande bil som behöver avbryta omkörningen, ligger man för nära bilen framför och har dålig koll bakåt.
Ett trafikfarligt beteende som skapar många olyckor.

Den som har ett trafikfarligt beteende är den som gör en omkörning av flera bilar och slänger sig in i avståndet mellan bilar utan att göra någon signal först om att hen ska in, och så tvärnitar för att hen kom för nära bilen framför och då måste bakomvarande bilar tvärnita eftersom bilen som slängde sig in gjorde det.
Men det är intressant att du vill lägga skulden på bilarna i kön istället för på bilen som gjorde den trafikfarliga omkörningen och som plötsligt slänger sig in i ett mellanrum utan att ens signalera innan att hen tänker göra det. Det finns något som heter blinkers. Man blinkar först och så anpassar man hastigheten. Man slänger sig inte bara in och tvärnitar.

Uppdaterat: Igår 17:21

Du är enligt trafikförordningen skyldig att underlätta för annan trafik, oavsett vad den andra trafikanten gör, kör för fort, kör om eller vad det nu kan vara.
Vid en misslyckad omkörning ska du som omkörd underlätta så ingen olycka uppstår.
Har du rätt avstånd till bilen framför betyder det i praktiken att du oftast inte behöver göra mer än att kanske släppa gasen.
Minst 70% av bilisterna håller för kort avstånd på landsväg, nära 100% i tätort/stad, så du är inte ensam.

Uppdaterat: Igår 18:54
Rikard skrev:

Du är enligt trafikförordningen skyldig att underlätta för annan trafik, oavsett vad den andra trafikanten gör, kör för fort, kör om eller vad det nu kan vara.
Vid en misslyckad omkörning ska du som omkörd underlätta så ingen olycka uppstår.
Har du rätt avstånd till bilen framför betyder det i praktiken att du oftast inte behöver göra mer än att kanske släppa gasen.
Minst 70% av bilisterna håller för kort avstånd på landsväg, nära 100% i tätort/stad, så du är inte ensam.

Absurt att anklaga mig för att hålla för kort avstånd. Jag har en mätare i bilen som markerar avstånd och jag ser alltid till att hålla mig minst inom den gröna zonen. Så nej, jag har aldrig för kort avstånd. Jag hade mer än tillräckligt avstånd till framförvarande bil, antagligen därför som den bil som slängde sig in gjorde det just där för det var enda platsen i kön där det fanns ett avstånd där han kunde slänga sig in eftersom de andra i kön höll för kort avstånd.
Självfallet gör jag det jag kan för att underlätta för fordonet framför. Men när fordonet som kastar sig in framför tvärnitar så räcker det inte med att jag släpper gasen. Då måste jag också bromsa.
Han körde väldigt fort och plötsligt utan signalering kraftigt vrider på ratten och slänger in sin bil framför mig och tvärnitar. Det hela gick väldigt fort.
Självfallet bromsade jag. Släppa på gasen var inte tillrådigt i den situationen.
Det är roligt att du vill tala om trafikförordningen för mig. Jag som alltid följer lagar och regler. Jag som aldrig blivit fast för fortkörning, eftersom jag aldrig kör för fort. Jag som alltid sätter en heder i att följa lagar och regler i trafiken, och en del har varit kritisk mot mig för att de tycker jag överdriver. Jag som inte går över gatan när det är rött även om det inte finns några bilar. För regler finns och ska följas. Jag som alltid använder blinkers, även när det inte finns någon trafik i närheten. Jag som alltid stannar vid stoppskyltar även fast det är tomt på trafik på vägen jag ska köra ut på.

Uppdaterat: Igår 19:31

En som kör in och tvärnitar, är ju inte en normal omkörning, det måste handla om nått annat.
Hur som, bra med prestanda så man kan ta hela kön och slipper tränga sig in i luckor som inte finns.

Uppdaterat: Igår 21:00
Rikard skrev:

En som kör in och tvärnitar, är ju inte en normal omkörning, det måste handla om nått annat.
Hur som, bra med prestanda så man kan ta hela kön och slipper tränga sig in i luckor som inte finns.

Exakt, då tar man sats och kör om då man ser att det hinns med innan möte. Ett par tre lastbilar på raken är inga problem med lite effekt i motorerna. Men omöjligt med vår I20 på 84 hk. Men den är trevlig på sitt och kräver lite mer planering för att köra om med.

Uppdaterat: Igår 21:50
Mr Snoid skrev:

Rikard skrev:
En som kör in och tvärnitar, är ju inte en normal omkörning, det måste handla om nått annat.
Hur som, bra med prestanda så man kan ta hela kön och slipper tränga sig in i luckor som inte finns.

Exakt, då tar man sats och kör om då man ser att det hinns med innan möte. Ett par tre lastbilar på raken är inga problem med lite effekt i motorerna. Men omöjligt med vår I20 på 84 hk. Men den är trevlig på sitt och kräver lite mer planering för att köra om med.

Exakt, det är därför man behöver en stark motor, så att man kan göra omkörningar som annars vore omöjliga.
Vill man sitta och puttra långt bak i kön när någon långt fram kör allt för långsamt eller vill man komma fram snabbare?

Bryr man sig inte om tid så för all del, kör en bil med 84 hk och sitt och häng i 60 km/h i flera mil, men betyder tid någon så kan man lösa det problemet genom att ha en motorstark bil och allra helst en elbil och sticka om på kort sträcka snabbt som attan. Visst, man bryter mot hastighetsgränsen, men gör det under en kort tid för att komma förbi, sen kan man köra 80 eller 100 km/h om man nu vill det och det är vad skyltarna säger.

Uppdaterat: Igår 22:05
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Mr Snoid skrev:
Rikard skrev:
En som kör in och tvärnitar, är ju inte en normal omkörning, det måste handla om nått annat.
Hur som, bra med prestanda så man kan ta hela kön och slipper tränga sig in i luckor som inte finns.
Exakt, då tar man sats och kör om då man ser att det hinns med innan möte. Ett par tre lastbilar på raken är inga problem med lite effekt i motorerna. Men omöjligt med vår I20 på 84 hk. Men den är trevlig på sitt och kräver lite mer planering för att köra om med.

Exakt, det är därför man behöver en stark motor, så att man kan göra omkörningar som annars vore omöjliga.
Vill man sitta och puttra långt bak i kön när någon långt fram kör allt för långsamt eller vill man komma fram snabbare?
Bryr man sig inte om tid så för all del, kör en bil med 84 hk och sitt och häng i 60 km/h i flera mil, men betyder tid någon så kan man lösa det problemet genom att ha en motorstark bil och allra helst en elbil och sticka om på kort sträcka snabbt som attan. Visst, man bryter mot hastighetsgränsen, men gör det under en kort tid för att komma förbi, sen kan man köra 80 eller 100 km/h om man nu vill det och det är vad skyltarna säger.

Det går fint att köra om även med 84hk sugmotor.
Man lägger i trean och trycker pedalen dikt an mot golvet och håller den där tills man passet omkörningsobjektet. Den gör 120km/tim på trean så det funkar.
Med elbilen så gasar man på, kul att trycka pedalen i botten även på den, men släpper när man är uppe i jämnhöjd med bakdelen på lastbilen och rullar förbi, den ökar från 80-120 bara genom att köra i kapp lastbilen.

Uppdaterat: Igår 22:15

Ni som kört elbilar ett tag och sen gått tillbaka till bensin eller diesel. Hur tänker ni? Går det ens att gå tillbaka? Känns det inte otroligt segt och jobbigt?

Jag kommer inte gå tillbaka i alla fall. Kan hellre ta en billig Ec3 eller vad en heter om ekonomin tryter.

Uppdaterat: Igår 22:53
- Peugeot e-208 GT 2022
Rikard skrev:

En som kör in och tvärnitar, är ju inte en normal omkörning, det måste handla om nått annat.
Hur som, bra med prestanda så man kan ta hela kön och slipper tränga sig in i luckor som inte finns.

Det var kö bakom en A-traktor och bilen längst bak i kön ville om så fort som möjligt och brassade på. Vid ett backkrön och kurva med dold sikt kommer en mötande. Han slänger sig in framför mig och tvärnitar.

Det var en förare med bil som hade bra prestanda som ville ta hela kön. Precis det beteende som ni hyllar.

Men bra, då vet jag vilka ni är.

Uppdaterat: Idag 7:28
bejje skrev:

Mr Snoid
Exakt, det är därför man behöver en stark motor, så att man kan göra omkörningar som annars vore omöjliga.

Som sagt, jag har 140 i min och har aldrig upplevt att jag behövt trycka plattan i botten för att köra om en A-traktor. Jag hänvisar till ADACs genomgång för vad som behövs för säkra och trygga omkörningar. Mer behövs inte. Ligga i 100 eller på en liten 80 väg är definitivt inte trafiksäkert. Tur det finns fartkameror som kan plocka dessa som tror sig behöva många hästkrafter.

Nej, man kör inte om en kö. Men ni som kör om köer tränger er väl före i kön på ICA också för ni inte har tålamod att vänta tills det är er tur.

Det hela är väldigt enkel. Köns ordning gäller. Den som ligger först bakom en A-traktor, husvagn osv. kör om först. Sen kör alla om i tur och ordning.

Köns ordning gäller.
Det handlar om trafiksäkerhet.
Och hastighetsgränsen gäller.
Hastighetsgränser finns av en anledning. Det är inte ett fritt val. Det är ett lagbrott att köra för fort.

Uppdaterat: Idag 7:44

Man kan inte vänta på att alla som är mellan en själv och ett långsamt fordon ska göra en omkörning. De kanske har en dieselbil från 60-talet och behöver en raksträcka på sju km för att komma upp i fart. Den som ligger närmst bakom kanske tycker att det är skönt att köra i 40 och struntar i att köra om. Då har man sänkt hastigheten för hela vägen om man inte kan köra om.

Det är skillnad på att passera stationära hinder som en bilolycka eller en butikskassa och att köra om andra fordon.
Ska man vänta på att cyklister i klunga passerar varandra också?

Uppdaterat: Idag 11:03