Vi Bilägares forum

Tesla klart billigast att serva – Volvo betydligt dyrare

Tesla klart billigast att serva – Volvo betydligt dyrare

Land Rover-ägare betalar klart mest för bilservice enligt en amerikansk undersökning. Tesla är billigast.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-23 11:47

Kommentarer

Undrar vad de där amerikanska bilägarna skulle få betala för att serva sina bilar i Sverige? Bara fraktkostnaden skulle bli betydande 🤣

Uppdaterat: 2024-04-23 11:51

Ytterst tveksam till ifall denna är giltig för Europas del.
Sedan har undersökningen tittat på service OCH reparationskostnader men det framgår inte i artikeln.

Uppdaterat: 2024-04-23 12:03

Detta är givetvis relevant statistik för alla svenska bilägare som vill ta färjan över till USA med sin bil och serva den där. Nu tror jag inte att det är så många. Men om vi nu ska presentera service-kostnader för olika länder, varför bara USA? Varför inte ta med Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Danmark, Norge, Nederländerna, Belgien, Italien, Spanien osv osv osv... Ta hela Europa. Och ta med Baltikum. Estland, Lettland och Litauen.

Jag tror att det är mer sannolikt att svenska bilägare åker till något land i Europa för att serva bilen, om det skulle visa sig vara betydligt billigare än i Sverige, än att man tar färjan över till USA. Men skulle det vara betydligt billigare i t.ex. Litauen så kan det vara värt ta färjan dit. Den färjeresan är billigare än att ta bilen till USA.

Uppdaterat: 2024-04-23 12:12

Will IF Metall now force Tesla to increase their service prices so they don’t undercut manufacturers that have kollectivavtal?

Uppdaterat: Igår 18:48
Dogman

Vilket skulle bevisas, vsb.

Uppdaterat: 2024-04-23 20:31

LO-facken med Metall i spetsen är protektionistiska och arbetar emot omställningen till elektriskt, sorgligt.

Uppdaterat: 2024-04-23 20:34
Dogman skrev:

Will IF Metall now force Tesla to increase their service prices so they don’t undercut manufacturers that have kollectivavtal?

Jag tror knappast att IF Metall kommer att kräva kollektivavtal på den amerikanska marknaden, som servicepriserna är hämtade ifrån. De har nämligen inga medlemmar organiserade i USA. Och de följer sina medlemmars önskemål. Men det är klart, om IF Metall had medlemmar i USA som jobbade på Tesla, då skulle absolut IF Metall kräva kollektivavtal i USA om deras medlemmar där önskade det.

Uppdaterat: 2024-04-23 20:35
J.L skrev:

LO-facken med Metall i spetsen är protektionistiska och arbetar emot omställningen till elektriskt, sorgligt.

Nej, finns ingen "protektionism" i att kräva kollektivavtal av Tesla. Och innebär heller inte att man jobbar emot omställningen till elektriskt. Andra som saluför elbilar och laddnätverk på den svenska marknaden, har kollektivavtal. Kollektivavtal är alltså inget hinder för omställningen till elbilar. Kollektivavtal är fullständigt kompatibla med elbilar.
Det finns alltså ingen motsättning mellan elbilar och kollektivavtal.
Det är fullt möjligt med både och.

Uppdaterat: 2024-04-23 20:37

Är det så svårt att förstå, lag måste man följa, kollektivavtal är en frivillig överenskommelse mellan arbetsmarknadens parter, som dessutom beslutas av en majoritet på arbetsplatsen. Det LO visar prov på är en slags "beskyddarverksamhet", som ska tvinga på ett företag kollektivavtal till varje pris och detta gagnar inte fackföreningsrörelsen utan förstärker den fackfientliga sidan. Hade detta hänt på 70-talet så fanns ett annat folkligt stöd och krav för aktioner av detta slag. Åter till artikelns innehåll som visar hur bilägare "mjölkas" på oskäliga servicekostnader för icke förbättrande inspektioner.

Uppdaterat: Igår 6:15

Korkat. Kollektivavtal har inget med serviceintervall eller servicekostnader att göra.

Uppdaterat: Igår 11:39
J.L skrev:

Det LO visar prov på är en slags "beskyddarverksamhet", som ska tvinga på ett företag kollektivavtal till varje pris och detta gagnar inte fackföreningsrörelsen utan förstärker den fackfientliga sidan.

Du accepterar alltså fortfarande inte att det är fackmedlemmarna på Tesla som bad om ett kollektivavtal och när de inte fick det så bad de sitt förbund att agera. Fackförbundet kan inte agera utan medlemmars önskemål, det är medlemmarna som står. Och det finns goda grunder till att fackets medlemmar vill ha kollektivavtal. Vi har redan gått igenom detta flera gånger och du vägrar fortfarande acceptera det.

Citat:

Åter till artikelns innehåll som visar hur bilägare "mjölkas" på oskäliga servicekostnader för icke förbättrande inspektioner.

Inget av det står i artikeln. Det är en hänvisning till Consumer Reports sammanställning av service- och reparationskostnader. Ser inte alls att den visar att bilägare "mjölkas" pga. "icke förbättrande inspektioner".
Står ingenstans i artikeln något om "icke förbättrande inspektioner".

Uppdaterat: Igår 18:15
Axa skrev:

Korkat. Kollektivavtal har inget med serviceintervall eller servicekostnader att göra.

Fast det har med servicekostnader att göra. Utan kollektivavtal kan företag ha lägre löner för den personal som utför servicen.

Uppdaterat: Igår 18:16
J.L skrev:

Är det så svårt att förstå, lag måste man följa, kollektivavtal är en frivillig överenskommelse mellan arbetsmarknadens parter, som dessutom beslutas av en majoritet på arbetsplatsen. Det LO visar prov på är en slags "beskyddarverksamhet", som ska tvinga på ett företag kollektivavtal till varje pris och detta gagnar inte fackföreningsrörelsen utan förstärker den fackfientliga sidan. Hade detta hänt på 70-talet så fanns ett annat folkligt stöd och krav för aktioner av detta slag. Åter till artikelns innehåll som visar hur bilägare "mjölkas" på oskäliga servicekostnader för icke förbättrande inspektioner.

Du verkar då inte ha läst artikeln.
Det är USA där man inte har kollektivavtal så hur skulle svenska kollektivavtal påverka kostnaden för service i USA? Står heller inget om några inspektioner.

Uppdaterat: Igår 18:32
Raphael skrev:

Axa skrev:
Korkat. Kollektivavtal har inget med serviceintervall eller servicekostnader att göra.

Fast det har med servicekostnader att göra. Utan kollektivavtal kan företag ha lägre löner för den personal som utför servicen.

Inte bara lägre löner ..Inga kostnader för pensionsavtal eller försäkringar mm. Samt att man kan avskeda godtyckligt utan juridiska kostnader .. mm

Uppdaterat: Igår 21:15

Lagen om anställningsskydd omfattar alla. Lönerna är bra hos Teslas servicetekniker, samt alla har rätt att sluta och börja hos någon annan bilverkstad om villkoren är så dåliga. Slutsatsen är att kollektivet på forumet tycker det är bra men höga servicekostnader samt att under garantitiden i princip råder monopol på servicen.

Uppdaterat: Igår 21:23
J.L skrev:

Lagen om anställningsskydd omfattar alla. Lönerna är bra hos Teslas servicetekniker, samt alla har rätt att sluta och börja hos någon annan bilverkstad om villkoren är så dåliga. Slutsatsen är att kollektivet på forumet tycker det är bra men höga servicekostnader samt att under garantitiden i princip råder monopol på servicen.

LAS I all ära J.L men vem företräder serviceteknikern mot Elon Musk?

Uppdaterat: Igår 21:39

Gör dig inte dum Zyn, TM Sweden har svensk ledning som sköter verksamheten i Sverige.

Uppdaterat: Igår 21:44

Stämmer nog i Skandinavien också. Min Model 3 kostade 3900:- i service under de 6500 mil och 4 år jag ägde den. Kostnaden var beroende på en hjulinställning som jag bokade utom garanti på grund av snedslitna däck. Hade möjligtvis gått att få på garanti...

Uppdaterat: Igår 22:31

Skall bli intressant hur Teslas volymmodeller 3 och Y kommer stå sig i besiktningsstatistik och reparationer då dom börjar komma lite till åren.

Uppdaterat: Igår 22:41
J.L skrev:

Lagen om anställningsskydd omfattar alla. Lönerna är bra hos Teslas servicetekniker, samt alla har rätt att sluta och börja hos någon annan bilverkstad om villkoren är så dåliga. Slutsatsen är att kollektivet på forumet tycker det är bra men höga servicekostnader samt att under garantitiden i princip råder monopol på servicen.

1. Lönerna är lägre än kollektivavtalet och med sämre förmåner. Dessutom vittnar anställda om att de inte fått en löneuppräkning för 2024 vilket de skulle ha fått om de hade kollektivavtal.
2. Nej, det är inte bara för anställda att sluta och börja på en annan bilverkstad.

Tesla stämmer dem som inom 6 månader börjar hos en konkurrent.
Säger man upp sig får man ingen A-kassa på tre månader. Dessutom har man ingen rätt att neka erbjudande om jobb och man är skyldig att söka jobb.

Detta innebär alltså att de som slutar och får erbjudande från en annan bilverkstad inte har rätt att neka enligt de lagar och regler som gäller.
Samtidigt som de blir stämda av Tesla.

Tesla förstår inte Sverige och vad som gäller här. Och därmed har Tesla ingen plats i Sverige.

Uppdaterat: Idag 8:21
J.L skrev:

Gör dig inte dum Zyn, TM Sweden har svensk ledning som sköter verksamheten i Sverige.

Eftersom Elon Musk inte har något inflytande på Tesla Sverige så kam givetvis Tesla Sverige teckna kollektivavtal. Elon Musk får säga vad han vill, men han styr inte över Tesla Sverige. Han är inte deras chef.

Uppdaterat: Idag 8:23