Vi Bilägares forum

Provkörning: Peugeot 3008 (2024)

Provkörning: Peugeot 3008 (2024)

Det är knappast barnfamiljen som stått modell när Peugeot utvecklade nya 3008. Design och lyxkänsla har prioriterats. Vi provkör den enklaste modellen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-22 12:10

Kommentarer

Det är ju givetvis elversionen som är den mest intressanta, och den kommer som fyrhjulsdrift för den som vill.
Intressant med 3008 är att det finns två bottenplattor till den. En el-bottenplatta och en hybrid-bottenplata. Olika "underställ" men samma kaross ovanpå. El-bottenplatta är alltså helt framtagen för elbilar och saknar kardantunnel osv. Så den ger bättre utrymmen.
Lägsta utförandet är Allure och nästa steg är GT.
Instegsutförandet Active erbjuds inte på 3008, iaf inte till en början. Allure är välutrustad. GT ger lite exklusivare stolar, klädsel och mer design etc. Men Allure har det man behöver.

Uppdaterat: 2024-04-22 12:16

En snygg bil! Både Peugeot och Sitt och träng har riktigt aptitliga designspråk, så även DS.

Om eländet sedan bara hade hållit ihop skulle jag kunnat tänka mig att köpa en. Men efter alla erfarenheter med bilar som trängs på verkstaden och havererade växellådor, elektronik och trasiga bussningar står jag över. Statistiken bekräftar tyvärr sedan min bild.

Men åter: trevliga att se på.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-22 13:16
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ska man knappa på den där blaffan till skärm, eller är den bara information på den, och man knappar på den mindre panelen ??
Jag förstår inte hur man ska nå den övre skärmen, den vekar sitta långt bakom ratten.

Uppdaterat: 2024-04-22 13:35

Ingen av mina Peugeot eller Citroën har haft havererade växellådor, elektronik eller trasiga bussningar. Tvärtom har de fungerat väldigt bra.

Uppdaterat: 2024-04-22 15:13

Instämmer i att Peugeot gör snygga bilar, åtminstone exteriört. Dock har jag lite svårt för interiören.

Uppdaterat: 2024-04-22 16:53

Tycker också att 3008 är snygg och den gamla modellen som min dotter har var trevlig att köra, men skulle aldrig komma på tanken att köpa denna låtsas elbil med bensinmotor + en fånigt liten elmotor + batteri. Nää då skulle det bli elbilen till den merkostnad det skulle bli , i så fall.

Uppdaterat: 2024-04-22 17:06
Christer skrev:

Tycker också att 3008 är snygg och den gamla modellen som min dotter har var trevlig att köra, men skulle aldrig komma på tanken att köpa denna låtsas elbil med bensinmotor + en fånigt liten elmotor + batteri. Nää då skulle det bli elbilen till den merkostnad det skulle bli , i så fall.

Och självklart den fyrhjulsdrivna med ordentligt med effekt.

Uppdaterat: 2024-04-22 17:12
Raphael skrev:

Ingen av mina Peugeot eller Citroën har haft havererade växellådor, elektronik eller trasiga bussningar. Tvärtom har de fungerat väldigt bra.

Så klart inte ;-)

Men jag har redogjort för eländet i en egen tråd (som Raphael höll sig borta från)

Där fanns bilder och allt med, så alla kunde beskåda underverket ifråga.

Det hela slutade med att jag hävde köpet på den vagnen, en C4 Grand Picasso. Det skedde när växellådan sa upp sig efter 3000 mil.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-22 17:26
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Raphael skrev:

Ingen av mina Peugeot eller Citroën har haft havererade växellådor, elektronik eller trasiga bussningar. Tvärtom har de fungerat väldigt bra.

Ingen 407:a med andra ord? För den kom det en kampanj på lagom när framvagnen började glappa, och då bytte nästan allt i framvagnen, utan kostnad. iofs.

Uppdaterat: 2024-04-22 19:45

Det är bara läsa beg testen av 3008 här på ViB och avgöra om man törs sig på ett sånt äventyr.

Uppdaterat: 2024-04-22 21:21
EasyMan skrev:

Ingen 407:a med andra ord? För den kom det en kampanj på lagom när framvagnen började glappa, och då bytte nästan allt i framvagnen, utan kostnad. iofs.

Tack för din fråga.
Min första Citroën var en AX 14 GT Edition Limitée i vitt. Den fungerade alldeles utmärkt och var en behaglig, kul och trevlig bil att köra. 80 hk och det räckte mer än väl.

Sen hade jag en Peugeot 309 XS 19 med en väldigt bra Blaupunkt Grenada stereo med separat förstärkare till Jensen 6x9” i hatthyllan. Jag hade extrautrustat den med ratten från 405 MI 16 då jag tyckte originalratten var lite tråkig. Den hade väldigt sköna stolar och fin värme. Var inget fel på den heller.

Men så föll det sig så att det var dags att skaffa hund. Och då ville jag ha en kombi. Så det blev en Citroën Xsara 18 Break SX. En fantastisk bil.

Tyvärr råkade jag ut för en trafikolycka efter några år en vinter. Alla airbags osv fungerade som de ska. Men bilen var för skadad för att reparera.

Enligt AL så skrotades min bil för att min bil havererade. Men AL har fel. Min Xsara havererade inte alls, tvärtom så fungerade den utmärkt. Så AL har ljugit om min bil när han har påstått att den skrotats pga. haveri. Den skrotades pga. en trafikolycka. Men enligt ALs statistik skrotades min bil för att den havererade i förtid. Jag vet varför min bil skrotades, det var inte alls pga. något haveri, och därför kan jag också säga att AL har fel.

Försäkringsbolaget löste in bilen och jag bytte till en Renault Laguna med 18 motor. Också en mycket bra bil. Av misstag råkade jag stoppa i en CD i stereon fast det redan fanns en i. Killen på verkstaden sa ”Det är ju ingen CD växlare detta”.
Men det var inte bilens fel.

Efter den blev det en Renault Mégane 16 Break som jag också var mycket nöjd med. Fick alltid beröm hos besiktningen.

Och sen var det dags för en Citroën C3 Picasso HDI som jag hade i 11 år utan problem.

Ingen av mina bilar har havererat. Ingen har varit rostig. Ingen har haft annat än byte av vanliga slitdelar som bromsskivor, bromsbelägg, torkarblad, glödlampor, kamremsbyten och liknande.

Ger man kärlek till en bil så ger bilen kärlek tillbaks. Om bilen inte känner sig älskad så kommer den att reagera på det.

Min mors första Peugeot var en Peugeot 205 14 XS 1987. Efter den hade hon 309, 306 Break, Citroën ZX 18 SX Break, 307 Break Röd med 16 motor. Hon tyckte den var för svag med 110 hk. (Min mors första bil var en Ford Mustang…).
Så hon bytte till en 307 SW 2.0 som hade närmare 140 hk.
Sen tyckte hon att hon ville betala mindre i bränslekostnad så hon bytte till en 307 SW 16 HDI, dvs en diesel. Och den var generation 2, den ansiktslyfta 307:an.
Sista Peugeot för henne var 308 SW 16 HDI.
Hon tog inte med den i graven. Den går fortfarande och lever i högönsklig välmåga.

Så min mor havererade och skrotades, men inte hennes Peugeot. Faktum är att alla de Peugeot som funnits i min familj, och ja även de Citroën som funnits, har fungerat väldigt bra. Min mor var mycket nöjd med dem.

Designen, körkänslan, praktiska, bra komfort, bra prestanda, låga ägandekostnader.

Ett problemfritt och tryggt bilägande.

Uppdaterat: 2024-04-22 22:31

Tror tyvärr att AL har mest rätt om franska/italienska bilar där Ford och Opel tidigare kvalade in i samma träsk. Man ska koma ihåg att bilarnas målgrupp till viss del styr sitt bilval utifrån ett lägre inköpspris och "skiter" i status.

Uppdaterat: Igår 6:13

Nu är det ju inte AL som producerat siffrorna utan den norska statistikmyndigheten. Raphael anklagar alltså norska motsvarigheten till den svenska statistiska centralbyrån för att ljuga. Det måste vara en av de mer fanatiska påståendena hittills på detta forum - helt i stil med den desinformation som pågår i stor skala borta i Ryssland.

Men vi tar det igen, snittåldern vid skrot i Norge är (år)

Peugeot 16,7
Renault 16,9
Citroën 16,5
Volvo 19,8
Opel 19,0
MB 20,1

Vi kan också studera åldersfördelningen och då är det enligt följande;(mer än 20 år gamla)

Peugeot 4,4%
Renault 5,6%
Citroën 6,4%
Volvo 13%
MB 15%
Opel 16%.

Lägger vi ihop intervallet 16-20 år och mer än 20 år blir det istället:

Citroën 11%
Renault 14%
Peugeot 18%
Volvo 28%
MB 31%
Opel 34%

De franska bilarna håller helt enkelt inte ihop lika länge som alternativen från Tyskland, Japan eller Sverige. Det syns tydligt i siffrorna även om Raphael gör vad han kan för att förneka detta simpla faktum.

Och själv har jag också haft en hel del franska bilar. Komfortabla och vackra att de på. Men bedrövligt dålig tillförlitlighet med allt från växellådor, glapp i länkarmar, trasiga c-lås, startmotorer som byttes på löpande band, dörrar som fastnade så att verkstaden fick såga upp dem till en hel radda med elfel. Driftsäkerheten och den långsiktiga slitstyrkan är alltså inte i paritet med alternativen på marknaden (förutom AC -aggregat som jag aldrig behövt byta på en fransk bil)

MVH AL

Uppdaterat: Igår 7:52
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Snygg? Den ser bara ut som en grå kloss. Tilltalar mig inte alls

Uppdaterat: Igår 7:32
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
A.L skrev:

Nu är det ju inte AL som producerat siffrorna utan den norska statistikmyndigheten.

Jag pratar inte om de norska siffrorna, för min bil är inte med där. Du har redovisat siffror också från Sverige, har du glömt det?

Citat:

Raphael anklagar alltså norska motsvarigheten till den svenska statistiska centralbyrån för att ljuga.

Nej, det är din tolkning av siffrorna jag kritiserar. Den norska myndigheten påstår inte att bilar havererat. Och inte heller svenska myndigheter. Det är du som påstår det.

Citat:

De franska bilarna håller helt enkelt inte ihop lika länge som alternativen från Tyskland, Japan eller Sverige. Det syns tydligt i siffrorna.

Det är här problemet ligger. Din tolkning av siffrorna.

Siffrorna påstår inte att någon bil har havererat, det är du som gör det.

En bil som varit med om en trafikolycka och skrotas, kommer med i siffrorna.
Du gav tidigare skrotningssiffror från Sverige och påstod att de visar att vilka bilar som havererar tidigare.

Min bil som skrotades pga. trafikolycka, hamnar i skrotningsstatistiken.

Enligt dig så havererade min bil. Den skrotades pga. att den havererade. För du sätter ett likhetstecken mellan skrotning och haveri.

Men min bil havererade inte. Den fungerade alldeles utmärkt tills den skrotades. Den skrotades inte pga. haveri, utan pga. trafikolycka.

Jag vet ju varför min bil skrotades, eftersom det var min bil. Du kallar mig fanatiker och anklagar mig för ”rysk desinformation” för att jag säger att min bil skrotades pga. trafikolycka och inte pga. haveri.

Du har ingen aning om varför min bil skrotades. Men jag vet varför, för det är min bil. Det är *fakta* att min bil skrotades pga. trafikolycka. Inte pga. den skulle ha havererat.

Jag vet det för det är min bil. Jag vet vad som hände med den. Och du vet det inte.

Uppdaterat: Igår 8:06

AL, siffror om skrotning är ingen evidens för haverier, hållbarhet eller driftsäkerhet. *Att* en bil skrotats är ingen förklaring och innehåller inte information om *varför* en bil skrotats.
Du läser in saker i siffrorna som inte finns.

Det finns flera skäl till varför bilar skrotas. Enligt dig finns det bara ett skäl. Men det stämmer inte, det finns flera olika anledningar till att bilar skrotas. Inte bara en enda anledning.

- Bilar som är med i trafikolyckor skrotas. Försäkringsbolag löser in bilar. Om reparationen som behövs överstiger värdet på bilen, så skrotas den och finns med i skrotningsstatistiken.

Inte pga. haveri, utan pga. trafikolycka.

Franska bilar har lägre andrahandsvärde än svenska och tyska bilar m.m. Det gäller både i Norge och i Sverige.

Det innebär att de är värda mindre än andra. Läs nu det jag skrev om att bilar där reparationen efter en trafikolycka överstiger värdet på bilen, så skrotas bilen. Eftersom franska bilar är värda mindre så kommer reparationskostnaderna överskrida värdet på bilen i fler fall än med svenska och tyska bilar, vilket gör att de skrotas.

Inte pga. haveri, utan pga. trafikolycka där reparationen skulle kosta mer än bilens värde.

- Lågt andrahandsvärde leder även till att de köps av personer med mindre pengar. Personer med dålig ekonomi underhåller sina bilar sämre än de med god ekonomi.

En bil som inte får underhåll, kommer gå sönder. Detta är ägarens fel. Inte bilens fel.

- Eftersom det säljs färre franska bilar i både Norge och Sverige än tyska och svenska så är det sämre tillgång på billiga ”piratdelar”. De finns utomlands där franska bilar är mer populära. Men i ett land där det finns färre franska bilar finns inte samma marknad för att lagerhålla billigare ”piratdelar”. Då återstår originaldelar som är dyrare.

Vi har redan konstaterat att bilar med lågt andrahandsvärde ofta köps av personer med dålig ekonomi. De saknar pengar för underhåll och service. Och är man hänvisad till originaldelar som är dyrare än ”piratdelar” så finns inte ekonomin hos dessa att hålla dem rullande.

Inte ens Volvo går och går utan service och underhåll. Prova att köpa en ny Volvo, och sen gör du aldrig service på den. Den kommer inte hålla i 30 000 mil.

Märken som det finns många exemplar av, ja där finns det flera som håller extrabilar som reservdelsbilar. De skrotas inte men används av ägarna som bilar att plocka reservdelar från när de servar och reparerar sina bilar. Detta är vanligt med svenska bilar men även med tyska bilar.

Så de hamnar inte heller i skrotningsstatistiken.

Personer med dålig ekonomi överger sina bilar. Övergivna bilar har Polisen och kommunen rätt att beslagta och skrota. Det görs ingen bedömning av bilens driftsäkerhet och funktion. En övergiven bil som stått länge på en plats, så länge att den blir felparkerad, tas om hand av Polisen och kommunen. Om ägaren inte kommer och löser ut bilen, för att t.ex. ägaren har för dålig ekonomi - så skrotas bilen.

Uppdaterat: Igår 8:32

Sammanfattning:
- Skrotningsstatistik säger bara *att* bilar skrotats. Inte *varför*.

Därför går det inte att utläsa ur ALs siffror att de skrotats pga. haveri osv.
Det finns inte i de siffror som AL hänvisar till.

Så ALs påståenden om siffrorna, ALs tolkning av siffrorna, är felaktig.

Och min bil som skrotades pga. trafikolycka, finns med i skrotningsstatistik. Som AL tolkar som att min bil havererat och hade dålig hållbarhet.

Fakta är att den fungerade alldeles utmärkt. Det var inget fel på den, tills jag var med om en trafikolycka.

En trafikolycka som har gett mig en lättare ryggskada, men utan bilens säkerhetssystem med airbags osv hade det givetvis blivit värre. Det var en Xsara -99. En fantastisk bil. Fungerade ypperligt.

AL påstår saker om siffrorna som inte kan utläsas av siffrorna. Och han anklagar mig för ”rysk desinformation”.

Som sagt, det finns flera anledningar till att bilar skrotas och det är en mycket mer komplex bild än det AL hävdar och påstår.

Uppdaterat: Igår 8:40
A.L skrev:

De franska bilarna håller helt enkelt inte ihop lika länge som alternativen från Tyskland, Japan eller Sverige. Det syns tydligt i siffrorna även om Raphael gör vad han kan för att förneka detta simpla faktum.

I dina siffror finns inte *varför* bilar skrotas, bara *att*. Du läser in i siffrorna något som siffrorna inte säger.

Citat:

Men bedrövligt dålig tillförlitlighet med allt från växellådor, glapp i länkarmar, trasiga c-lås, startmotorer som byttes på löpande band, dörrar som fastnade så att verkstaden fick såga upp dem till en hel radda med elfel. Driftsäkerheten och den långsiktiga slitstyrkan är alltså inte i paritet med alternativen på marknaden.

Ingen av mina franska bilar eller de som funnits i min familj har uppvisat något av de problem du haft.

Älskar man sin bil så ger de kärlek tillbaks. I min familj har vi älskat våra franska bilar och de har gett kärlek tillbaks genom tillförlitlighet, driftsäkerhet, låga driftskostnader och varit alla väldigt välfungerande.

Därför har vi haft flera stycken och vi fortsätter ha dem för de fungerar så bra. Inte någon har havererat.

Inte ens min Xsara som skrotades pga. trafikolycka hade havererat även fast du hävdar att den skrotades pga. haveri.

Uppdaterat: Igår 8:46
A.L skrev:

Men vi tar det igen, snittåldern vid skrot i Norge är (år)
Peugeot 16,7
Renault 16,9
Citroën 16,5
Volvo 19,8
Opel 19,0
MB 20,1
Vi kan också studera åldersfördelningen och då är det enligt följande;(mer än 20 år gamla)
Peugeot 4,4%
Renault 5,6%
Citroën 6,4%
Volvo 13%
MB 15%
Opel 16%.
Lägger vi ihop intervallet 16-20 år och mer än 20 år blir det istället:
Citroën 11%
Renault 14%
Peugeot 18%
Volvo 28%
MB 31%
Opel 34%
De franska bilarna håller helt enkelt inte ihop lika länge som alternativen från Tyskland, Japan eller Sverige. Det syns tydligt i siffrorna även om Raphael gör vad han kan för att förneka detta simpla faktum.

Hur många procent skrotades pga. trafikolycka? Kan du ge mig procenten för det för
Peugeot
Renault
Citroën
Volvo
Opel
MB
?

Kan du även ge mig genomsnittsinkomsten hos ägarna för de märkena, genomsnittsinkomsten vid nyköp är inte intressant så låt oss ta genomsnittsinkomsten för ägare av dessa märken för bilar som är äldre än 10 år.
Och så jämför vi för dessa märken som är i trafik med de som skrotades.
Låt oss dela upp per år.
15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 25 år.
Gör en graf över genomsnittsinkomsten så vi kan utläsa när den sjunker och därmed ser vi också skillnader mellan märkena.

Detta ska ju finnas i dina procent-siffror, och du kan givetvis inte påstå att det är pga. haveri som bilarna har skrotats om du inte har dessa siffror.

Så självfallet har du dessa siffror redan. Det är bara för dig att redovisa dem.

Både för Norge och Sverige givetvis.

Uppdaterat: Igår 9:00

Tänk att varenda jävla tråd där en fransk bil omnämns skall besudlas med dessa långa essäer.
Kan inte AL och Raphael fortsätta den oändliga historien i därför avsedd tråd.

Uppdaterat: Igår 9:09

Det är knappast fakta Raphael det du skriver om din bil. Det är ett påstående som ingen av oss kan verifiera.

Svenska siffror är sedan en av dina klassiska skenmanövrar. Jag har aldrig hänvisar till svenska data, om det nu inte är din länk till Blocket du tänker på. Men även där år vi stöd för fördelningen i populationen - som bekräftar de norska siffrorna.

Men det är ju positivt att Raphael nu kan bekräfta att bilarna i Norge skrotas tidigare. Det är nämligen vad som visas. Att samtliga franska bilar av någon outgrundlig anledning skulle vara inblandade i trafikolyckor efter 16,1 år samtidigt som då övriga alternativ inte är det är givetvis ett nonsenspåstående av sällan skådat slag. Faktiskt i klass med en annan skribent som hävdade att Toyota hade specialplåt.

Fakta som vem som helst själv kan gå in och läsa är att franska bilarna skrotas ut tidigare och dessutom har betydligt mindre andelar kvar i drift efter 20 år än alternativen.

Det är fakta.

MVH AL

Uppdaterat: Igår 9:12
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Mr Snoid skrev:

Tänk att varenda jävla tråd där en fransk bil omnämns skall besudlas med dessa långa essäer.
Kan inte AL och Raphael fortsätta den oändliga historien i därför avsedd tråd.

Skrivklåda, hette det förr...

Uppdaterat: Igår 9:18
Mr Snoid skrev:

Tänk att varenda jävla tråd där en fransk bil omnämns skall besudlas med dessa långa essäer.
Kan inte AL och Raphael fortsätta den oändliga historien i därför avsedd tråd.

+100

Snälla. Skapa tråden "AL och Raphaels Franska bilar" och fortsätt där.

Uppdaterat: Igår 9:25
gmogmo skrev:

Mr Snoid skrev:
Tänk att varenda jävla tråd där en fransk bil omnämns skall besudlas med dessa långa essäer.
Kan inte AL och Raphael fortsätta den oändliga historien i därför avsedd tråd.

+100
Snälla. Skapa tråden "AL och Raphaels Franska bilar" och fortsätt där.

Finns redan, men dom håller sig inte till den.
A.L tycker det är kul att ”retas” och Raphael går omedelbart i försvar.

https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/munhuggningstraden-mellan-al-och-raphael

Uppdaterat: Igår 9:35
A.L skrev:

Det är knappast fakta Raphael det du skriver om din bil. Det är ett påstående som ingen av oss kan verifiera.

Jag vet att min bil skrotades pga. trafikolycka. Så det är fakta.
Och jag har papper på det. Från försäkringsbolaget, verkstad osv. Jag har evidens för att det var en trafikolycka och jag har Försäkringsbolaget och verkstadens bedömning.
Jag har även papper på min sjukskrivning pga. ryggskadan för den olyckan.
Jag har läkarintyg.

Om du ger mig dina personliga uppgifter - ditt namn, din mejl och ditt telefonnummer och din adress, så kan jag ge dig kopior på materialet så kan du bekräfta att det jag skriver är fakta.

Citat:

Svenska siffror är sedan en av dina klassiska skenmanövrar. Jag har aldrig hänvisar till svenska data, om det nu inte är din länk till Blocket du tänker på. Men även där år vi stöd för fördelningen i populationen - som bekräftar de norska siffrorna.

Du själv räknade på siffror på Blocket och det är svenska siffror, svenska data.
Eller trodde du att det var norska Blocket vi pratade om?
Eller menar du att när du räknade på Blocket så var det norska blocket du räknade på och inte svenska Blocket?
Men du skrev aldrig att det var norska Blocket du räknade på.

Citat:

Men det är ju positivt att Raphael nu kan bekräfta att bilarna i Norge skrotas tidigare. Det är nämligen vad som visas. Att samtliga franska bilar av någon outgrundlig anledning skulle vara inblandade i trafikolyckor efter 16,1 år samtidigt som då övriga alternativ inte är det är givetvis ett nonsenspåstående av sällan skådat slag. Faktiskt i klass med en annan skribent som hävdade att Toyota hade specialplåt.

Jag påstod inte att samtliga var inblandade i trafikolyckor.
Jag säger att trafikolyckor finns med i dina siffror.
Däremot påstår du att de skrotas pga. haveri.
För att göra ett sådant påstående så måste du ha siffror över de som skrotas pga. haveri.
Du måste ha siffror på de som skrotats pga. trafikolyckor.
Du måste ha siffror på inkomstnivåer för att se vilka som skrotats pga. verkligt haveri pga. låg inbyggd tillförlitlighet eller pga. bristande service/underhåll pga. ägare med dålig ekonomi.
Utan de siffrorna så kan du inte påstå att de skrotas pga. haveri och att dina siffror är evidens för låg hållbarhet och tillförlitlighet.

Citat:

Fakta som vem som helst själv kan gå in och läsa är att franska bilarna skrotas ut tidigare och dessutom har betydligt mindre andelar kvar i drift efter 20 år än alternativen.

Nu har du justerat ditt påstående. Tidigare skrev du att de skrotades pga. haveri.
Nu säger du bara att de skrotas tidigare.
Det är iaf ett framsteg. Då erkänner du alltså att dina siffror inte talar om *varför* bilar skrotas.
Och då kan du ju sluta med att hävda att de skrotas pga. haveri och att siffrorna skulle bevisa att franska bilar håller ihop sämre och har lägre tillförlitlighet.
För inget av sådana påståenden finns i siffrorna du hänvisar till.

Dina siffror säger bara *att*, inte *varför*.
Observera - jag har aldrig kritiserat siffrorna.
Det är dina påstående om siffrorna jag kritiserar, att du hävdar saker om dem som inte finns i siffrorna.
Dina siffror är egentligen meningslösa, för de bevisar inte det du framför att franska bilar havererar och håller sämre. För inget av det är vad dina siffror säger.

Uppdaterat: Igår 9:44

Men vad har denna återkommande debatt med provkörning av nya 3008 att göra?
Är väl först om mer
Är först om femton år den kan tänkas bli skrot.
Förövrigt vet ingen när en ny Volvo kommer bli skrot.
Fullkomligt ointressant.

Uppdaterat: Igår 9:46

Snoid
Nåja. Volvo räknas väl som skrot redan vid köp. Precis som franska bilar. 😉

Uppdaterat: Igår 10:31

Raphael: att du väljer att lägga ord i min mun och sedan bygger hela din argumentation på att projicera dina egna termer på mig kan jag inte ta ansvar för. Det är en del av din ryskinspirerade retorik.

Jag har nämligen inte skrivit något om orsakerna till att de franska bilarna hamnar på skroten och att de inte överlever lika länge som alternativen på marknaden. Kopplingen mellan orsaken och siffrorna är Raphaels egen - även om han i sedvanlig ordning använder sina härskartekniker för att lägga dem på andra. Det enda jag redogjort för här är att mina franska bilar haft växellådor som havererade. Det verifierades med bildbevis även om Raphael aldrig ville delta i den tråden😅.

Om vi däremot skall göra ett antagande i tråden så är det förstås högst rimligt att de franska bilarna hamnar på skroten på grund av att de är så trasiga att de inte går att reparera för en rimlig summa.

Raphaels svammel om trafikolyckor är irrelevant. Ty franska bilar är inte överrepresenterade bland olyckorna vilket skulle vara fallet om Raphaels påstående skulle stämma.
Olyckor uppkommer av helt andra orsaker Raphael. Jag råder dig att släppa det påståendet. 😆

Inkomsterna hos ägarna är ungefär desamma i de fall vi pratar äldre fordon. Så inte heller den bortförklaringen håller. Däremot har ju de franska plåthögarna en lägre värde vid 16 år än vad en Volvo eller Toyota har då marknaden förstås känner till att den är på väg att gå till skroten.

Vad vi ser i siffrorna är fortfarande att franska bilar skrotas tidigare än andra - även dem som inte är lika dyra - och är i stort sett borta efter 20-25år. Ja det handlar om intervall och fördelningen är Gaussisk. Så det går enkelt att räkna ut andelarna om Raphael är intresserad av den frågan utöver de är som jag redan redovisat via den norska statistikbyrån.

Anekdoter om din påstådda bil är därtill ointressant information. Det finns ju redan uttryckt i data från Norge.

Motsvarande andel hos Volvo, Mercedes och Opel är däremot en faktor tre eller fyra gånger så stor - och troligen med betydligt högre miltal vilket är den springande punkten här och som Raphael gör allt för att slippa konfrontera.

Men vi tar det igen, snittåldern vid skrot i Norge är (år)

Peugeot 16,7
Renault 16,9
Citroën 16,5
Volvo 19,8
Opel 19,0
MB 20,1

Vi kan också studera åldersfördelningen och då är det enligt följande;(mer än 20 år gamla)

Peugeot 4,4%
Renault 5,6%
Citroën 6,4%
Volvo 13%
MB 15%
Opel 16%.

Lägger vi ihop intervallet 16-20 år och mer än 20 år blir det istället:

Citroën 11%
Renault 14%
Peugeot 18%
Volvo 28%
MB 31%
Opel 34%

Om Raphael önskar så kan vi räkna det som antal fordon också, med samma resultat.

MVH AL

Uppdaterat: Igår 10:41
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Mr Snoid skrev:

Men vad har denna återkommande debatt med provkörning av nya 3008 att göra?
Är väl först om mer
Är först om femton år den kan tänkas bli skrot.
Förövrigt vet ingen när en ny Volvo kommer bli skrot.
Fullkomligt ointressant.

Jo det är en trend som är bra att känna till när man köper bilen.

Om man exempelvis köper den för att köra den till noll så är det viktig information att slitstyrkan inte är i paritet med andra alternativ.

Det är också högst relevant för kostnaden på bilen - som blir högre per mil då den inte klarar sina mil lika bra som alternativen.

Osv:

Skriver man av en produkt på 16 år istället för 21 så blir årskostnaden högre. Det är viktig information till alla köpare.

MVH AL

Uppdaterat: Igår 10:52
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Sedan klipper jag in direkt från Wikipedia

”Fanatism (av latin fanaticus "inspirerad", "besatt", "förryckt") är en allmän, pejorativ benämning på religiösa, politiska eller personliga riktningar som driver sin sak utan någon hänsyn till rationella argument. Fanatikern är skeptikerns (extrema) motpol.”

Och jag är oftast fanatikerns motpol oavsett vi pratar politik, religion eller bilar.

Därav att vi inte kommer överens i trådarna (jmfr med övriga märkesfanatiker eller politiska tokstollar)

MVH AL

Uppdaterat: Igår 10:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Mr Snoid skrev:
Men vad har denna återkommande debatt med provkörning av nya 3008 att göra?
Är väl först om mer
Är först om femton år den kan tänkas bli skrot.
Förövrigt vet ingen när en ny Volvo kommer bli skrot.
Fullkomligt ointressant.

Jo det är en trend som är bra att känna till när man köper bilen.
Om man exempelvis köper den för att köra den till noll så är det viktig information att slitstyrkan inte är i paritet med andra alternativ.
Det är också högst relevant för kostnaden på bilen - som blir högre per mil då den inte klarar sina mil lika bra som alternativen.
Osv:
Skriver man av en produkt på 16 år istället för 21 så blir årskostnaden högre. Det är viktig information till alla köpare.
MVH AL

Tja, det är väl så klart allmänt känt att de franska och italienska bilarna har bristande hållbarhet och behov för verkstadsbesök.
Sonen har en 508, framhjulslagret slut innan 8.000mil, ledning i kylsystemet sprack.
Kollega fick byta växellåda i sin gran Picasso, var en sådan där ”tobotlåda”
Men han trivdes bra med bilen i övrigt.
Peugeot har haft mycket problem med sina laddhybrider (info från verkstaden) mm.
Så man köper så klart bilen med vetskap om detta , svårt att undgå denna info.
Och Raphael är det bortkastat att föröka diskutera detta med

Uppdaterat: Igår 11:05

Så även hos er kraschade lådan alltså. Jo den var inte särskilt hållbar. Slog i den direkt när vi fick bilen som ny och trots att man försökte laga den så gav den till slut upp helt och fick bärgas vid 3000 mil.

Den bilen kom aldrig tillbaka till oss efter det utan blev ersatt med en BMW istället som höll betydligt bättre.

MVH AL

Uppdaterat: Igår 11:18
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL anklagar mig för att fabulera. 
Men låt oss titta på några uttalanden från AL.





Citat:


Vill man själv se hur tidigt de franska bilarna havererar kontra konkurrenterna så har norska statistikbyrån heltäckande underlag som visar genomsnittlig skrotningsålder hos olika bilmärken.





Citat:


Franska bilar havererar tidigare än andra och Renault är värst.






Här ser vi de uttalanden från AL som han förnekar att han skrivit och som han hävdar att jag har lagt i hans mun, att jag skulle ha hittat på detta som han själv har skrivit. Han ger alltså orsaken till skrotning: haverier.
Och sen förnekar han att han har skrivit så.

AL:s siffror från norska statistikbyrån är ingen evidens för att franska bilar havererar eftersom *varför* bilar skrotas inte går att utläsa om siffrorna. Och kan vi inte utläsa *varför* så kan vi inte heller utläsa vilka som eventuellt har havererat och hur många det är. Vi kan inte utläsa trafikolyckor, vi kan inte utläsa andra orsaker till skrotning heller.

Som sagt: Min bil havererade inte, det skedde en trafikolycka. Men AL tolkar det som ”haveri”.
Och när jag säger att min bil var med om en trafikolycka så kallar AL det för ”desinformation” och att det ”inte är fakta”.
Jag har erbjudit mig att skicka fakta om min bil så kan han verifiera att den var med om en trafikolycka.
Han har valt att inte tacka ja till detta.



Fler saker:

Citat:


Så det blir i slutändan dyrare med den franska rosthögen eftersom den måste skrotas efter 20 000 mil samtidigt som de bättre alternativen rullar det dubbla.




AL:s siffror säger inte varför bilar skrotas, alltså kan man inte säga att de ”måste skrotas”. Det går inte att göra en sådan bedömning av de siffror som AL presenterar.





Citat:


Men om vi nu tittar på Blocket så bekräftar den källan att de franska skrammelhögarna inge håller ihop lika bra som alternativen från Tyskland, Sverige eller Japan.






Nej, siffror från Blocket över hur många bilar i trafik över vissa miltal säger inte något om hållbarhet. Ej heller skrotningsstatistik säger något om hållbarhet. 



Citat:


Gör vi sedan samma analys med Peugeot är det bara 0,8% som ligger över 30 000 mil och 9,2% som ligger 20-35 000 mil.Motsvarande siffror. För Renault är 6,6% mellan 20-35000 mil och 0,46% över 30 000 mil.
Så även hos Blocket finner vi stöd för att Renault har dålig slitstyrka - också med franska mått mät






Fast slitstyrka kan inte utläsas av de siffrorna.





Citat:


Om vi sedan gör motsvarande test hos andra biltillverkare så ser vi att de håller längre. De hamnar inte (i genomsnitt - den lär man sig i åk 3 så det förstår du snart också) på skroten efter 15 år som de franska plåthögarna utan lever vidare i ett antal år ytterligare.





Fast siffrorna AL presenterar är ingen evidens för ”håller längre”. Dvs hållbarhet är inget som siffrorna speglar. 


Uppdaterat: Igår 12:07

Suck. Ska man läsa dessa långa utlägg på mobilen behöver man skaffa en sådan där med väldigt avlång skärm…

Uppdaterat: Igår 11:22

Kan inte moderator eller redaktionen flytta agenterna X och Y med sitt krigande till https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/munhuggningstraden-mellan-al-och-raphael?

Detta eviga spammande från dem förstör forumet.

Uppdaterat: Igår 11:27

AL:s siffror säger alltså bara genomsnittlig skrotningsålder för bilar. Att bilar skrotas. Inte varför.
Slitstyrka, haverier, hållbarhet och allt annat AL skriver om med hänvisning till Norska statistikbyråns siffror (och även i en del fall Blocket, sen om det var norska eller svenska Blocket är inte helt klarlagt eftersom AL säger att han inte gett några svenska siffror så vi får väl säga att det var norska Blocket då som han räknade på) - går inte att utläsa av de siffrorna. Det går inte att fastställa att franska bilar "havererar tidigare" (citat från AL) än andra utifrån de siffror som AL presenterat, eftersom vi inte har siffror på de exakta orsakerna för varför bilarna som skrotats har skrotats. Och oavsett hur många gånger AL presenterar samma siffror över skrotningsstatistik så innehåller de fortfarande inte orsaker till skrotning. Vi vet bara *att*, inte *varför*.
För att ta reda på varför, behövs ett annat underlag. Det blir en mer komplex analys. Något underlag för en sådan analys har inte presenterats.

Och bara för att jag konstaterar detta enkla, som jag tycker borde vara självklart, blir jag anklagad för "rysk desinformation", "härskartekniker" och fanatism. Det är inte rimligt, inte rimligt alls.

Uppdaterat: Igår 13:24

Talar vi nya Peugeot 3008 så bygger det på en helt ny plattform.
Och det provkörda exemplaret med 1,2 motorn är en ny motor. Inte samma som den tidigare 1,2 motorn. Bl.a har den nya motorn kamkedja istället för kamrem och den använder en annan cykel för motorstyrningen.
Den har även en ny växellåda, speciellt framtagen för hybriddrivlinor i samarbete med ett nederländskt företag.

Och elversionen har ingen växellåda alls och en ny elmotor utvecklad i samarbete med Nidec och produceras av ett bolag som samägs av Stellantis och Nidec.

Elversionen kommer till Sverige till sommaren (rullar ut från fabriken nu och flera återförsäljare och kunder i övriga Europa har fått sina bilar, jag har sett bilder från nya ägare - från olika länder - Frankrike, Nederländerna, Belgien...), men den provkörda hybridversionen kommer först till hösten.

Uppdaterat: Igår 12:56

Raphael fortsätter med sin förnekelsekampanj. Denna gång har han klippt ihop olika inlägg från allehanda trådar för att få ihop sina påståenden. Ingenstans I denna tråd har jag gjort något annat än att hänvisat till siffrorna. Det enda haveri jag ö.h.t berört är det som drabbade den C4 Grand Picasso som mitt företag leasade. Den fick hämtas med bärgningsbil efter 3000 mil. Om den sedan skrotades låter jag däremot vara osagt.

Ja Raphael: att tillskriva folk uppfattningar de aldrig uttryckt räknas som härskartekniker. Ett förfarande som upprepas i stort sett i alla de trådar där du förekommer. Det kommer jag också framöver att kritisera.

Siffrorna talar sitt tydliga språk dock. Franska bilar överlever bevisligen inte lika länge som alternativen. Det är ett empiriskt väl belagt faktum.

Raphael vill sedan ge sig in på varför. En bortförklaring är då att varenda fransk bil helt plötsligt blir livsfarlig och krockar bort sig efter 16-17 år i den norska trafiken. En annan ide är att ägarna tydligen tröttnar och självmant skrotar fullt fungerande bilar. Båda dessa skenmanövrar är dock inte speciellt sannolika.

Utan det rör sig förstås om att den franska långsiktiga kvalitetsnivån brister så att bilarna skrotas. Att bilarna skrotas på grund av att de är trasiga torde vara ett axiom i sammanhanget.

Men vad tycker Raphael själv?

Är det vettigt att behöva skicka bilen till skrot i förtid? Eller att enbart var tjugonde fransk bil lever efter 20 år där alternativen har var sjätte eller sjunde kvar?

Heltäckande data som sagt Raphael, hur ont den än gör så är det enkla siffror vem som helst själva kan utläsa.

MVH AL

Uppdaterat: Igår 13:37
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Vi tar siffrorna igen som Raphael inte vill konfrontera.

snittåldern vid skrot i Norge är (år)

Peugeot 16,7
Renault 16,9
Citroën 16,5
Volvo 19,8
Opel 19,0
MB 20,1

Vi kan också studera åldersfördelningen och då är det enligt följande;(mer än 20 år gamla)

Peugeot 4,4%
Renault 5,6%
Citroën 6,4%
Volvo 13%
MB 15%
Opel 16%.

Lägger vi ihop intervallet 16-20 år och mer än 20 år blir det istället:

Citroën 11%
Renault 14%
Peugeot 18%
Volvo 28%
MB 31%
Opel 34%

Slutsats:

Franska bilar skrotas tidigare än andra
Franska bilar klarar i mycket ringa grad att överleva längre än 20 år. Ålder mer än 25 år är mycket sällsynt.

Franska bilar utgör ett ekonomiskt och miljömässigt slöseri kontra de tyska och svenska alternativen.

Och det är trist att man även lagt beslag på Opel som har en mycket god tillförlitlighet i det långa loppet.

Slutsats; utifrån ett samhällsekonomiskt perspektiv utgör de franska tillverkarna ett slöseri.

MVH AL

Uppdaterat: Igår 13:55
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Åkte 2 dagar i en AX GT som lånebil när min bil var på verkstad.
Om man benämner det som en utmärkt bil har man troligtvis inte provat nån av konkurrenterna....för AX GT var sämst i klassen (finns test från den tiden som bekräftar det)
Tror vi har problemet här, Raphael har helt enkelt inte provat nått annat och tror fortfarande att AX var en utmärkt bil.
Jag la just denna AX på minnet, för det är en av de sämre bilarna jag kört, den hade gått 2000 mil men känndes som den gått minst 20.000 mil.

Uppdaterat: Igår 14:27
A.L skrev:

Citat:

Vill man själv se hur tidigt de franska bilarna havererar kontra konkurrenterna så har norska statistikbyrån heltäckande underlag som visar genomsnittlig skrotningsålder hos olika bilmärken.

Citat:

Franska bilar havererar tidigare än andra och Renault är värst.


Du hänvisar till norska statistikbyråns statistik över skrotningssiffror för att hävda att franska bilar havererar tidigare än andra. Sen hävdar du plötsligt att det har du inte alls gjort och att jag hittat på det. Att jag skulle fabulerat och tillskrivit dig uppfattningar som du inte har. Men jag hänvisar bara till det du själv skrivit.

Men ok, då menar du att du har tagit tillbaks ditt påstående om haverier, dålig tillförlitlighet osv osv. för du själv ser att det inte är något man kan utläsa ur dina siffror.

Citat:

bortförklaring är då att varenda fransk bil helt plötsligt blir livsfarlig och krockar bort sig efter 16-17 år i den norska trafiken. En annan ide är att ägarna tydligen tröttnar och självmant skrotar fullt fungerande bilar.

Det är inte vad jag skrev. Jag har inte påstått att franska bilar blir livsfarliga. Där tillskriver du mig något som jag inte alls har skrivit, dvs du gör löpande mot mig det du hävdar att jag gör mot dig (fast jag inte alls gör mot dig).
Det jag säger är att dina siffror finns bara statistik över skrotning, inget annat.
Det går inte att utläsa varför bilarna skrotas av dina siffror på skrotningsstatistik. I dina siffror ingår alla som skrotats, oavsett skäl. Det finns flera anledningar till att bilar skrotas. Jag har listat flera sådana.

Du har uppenbart inte förstått mitt resonemang alls, då rekommenderar jag dig att backa i tråden och läsa mitt svar och mitt resonemang igen. Det handlar om lågt andrahandsvärde för franska bilar som gör att reparationskostnader efter en krock överstiger andrahandsvärdet så att försäkringsbolaget vill lösa in dem.
En bil med högre andrahandsvärde är mer värt att reparera efter en trafikolycka.

Jag har inte specificerat att det handlade om just krockar, jag skrev trafikolyckor.
Men gå tillbaks i tråden så ser du mitt resonemang. Nu påstår du saker om mitt resonemang som jag inte har skrivit.

Det krävs djupare underlag för dina påståenden och inget sådant underlag har du presenterat. Istället kommer du med en massa anklagelser riktade mot mig och min person.

Citat:

Franska bilar utgör ett ekonomiskt och miljömässigt slöseri kontra de tyska och svenska alternativen.

För att dra sådana slutsatser behöver man en omfattande och grundlig analys för varför bilar skrotas.
Det har du inte presenterat, du har bara presenterat siffror på *att*.

Uppdaterat: Igår 16:10
Rikard skrev:

Åkte 2 dagar i en AX GT som lånebil när min bil var på verkstad.
Om man benämner det som en utmärkt bil har man troligtvis inte provat nån av konkurrenterna....för AX GT var sämst i klassen (finns test från den tiden som bekräftar det)
Tror vi har problemet här, Raphael har helt enkelt inte provat nått annat och tror fortfarande att AX var en utmärkt bil.
Jag la just denna AX på minnet, för det är en av de sämre bilarna jag kört, den hade gått 2000 mil men känndes som den gått minst 20.000 mil.

Min AX GT var en specialversion kallad Edition Limitée, det var ingen vanlig GT. Den fanns bara 1990 i ett fåtal numrerade exemplar, 138 st om jag minns rätt. När jag bytte den till en Peugeot 309 så hade min AX gått över 10 000 mil utan några som helst problem. Den fungerade alldeles utmärkt. Inga som helst fel.

Jag har kört mängder av bilar.
Och jag tyckte mycket om min lilla AX. Tillräckligt rymlig, lätt att parkera, bra fart, väldigt snål, skön fjädring, stabil på vägen. Fungerade utmärkt sommar som vinter. Som första bil för en yngling som nyligen tagit körkort var det en alldeles utmärkt bil. Betydligt roligare än konkurrenterna. Den jag köpte hade gått knappt 4 000 mil.
Den var fin och fräsch. Så jag körde den i nära nära 7 000 mil. Dvs mer än i två dagar. Det gick alldeles utmärkt. Jag satt väldigt bra i stolarna.

Men jag fick aldrig tag i Citroën-termosen som var specialgjord för att passa i dörrarna. Då hade jag behövt hämta den i Frankrike, togs inte i in av generalagenten.

Jag provade många småbilar innan jag köpte min AX. Nissan, Renault, Toyota. och ja min mors Peugeot 205 hade jag ju också kört givetvis (men jag ville ju inte ta över hennes bil, jag ville ha en egen). Fiat Uno. Ford Fiesta osv. osv. AX GT hade utseendet, designen, komforten, farten, förbrukningen, storleken jag ville ha. Dessutom hade den taklucka också. Det var trevligt.

Och jag fick den till ett bra pris. Jag betalade samma pris för min AX GT som en Renault 5 snikversion som erbjöds av en annan handlare. Valet för mig var självklart. Renault 5:an hade inte ens sportstolar, ingen varvräknare (jag tyckte sådant var roligt på den tiden). Hade en tråkig färg och en tråkig inredning. Och inte heller en taklucka. Och priset var samma. Inget svårt val.

Uppdaterat: Igår 15:55

Raphael, ge dig nu.
Franska bilar är rätt dåliga. Finns massa statistik på det. Inkl rostskydd och säkerhet. Ok vissa modeller är bättre men snittet är lågt.
Bott 5år i frankrike och vägrade tjänstebil till HR-avdelningens missnöje.
Var flera svanskar på firman, vi körde Saab 9-5/Volvo V50 turbo (jag o hustrun) och andra Saab.<
De kör som idioter så krocksäkerhet är viktigt vilket min gravida hustru drabbades av då hon blev påkörd i sidan på förarsidan i en korsning av en galen fransos som körde i bussfilen MOT körriktningen. Flångans ny V50 (någon månad) skyddade perfekt.
Jag var rätt glad att hon satte i en modern Volvo!
Den var något bananformad men airbagsen i tak och stol skyddade klockrent.

Uppdaterat: Igår 18:31
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Raphael, ge dig nu.
Franska bilar är rätt dåliga. Finns massa statistik på det. Inkl rostskydd och säkerhet..

Inget av det kan du utläsa ur skrotningsstatistik.
Jag var som sagt med om en trafikolycka i min franska Xsara.
Tack vare airbags och modern säkerhet så blev jag skyddad och det vart inga större blemisser, annat än överansträngda muskler i nedre ländryggen. Franska bilar ligger väl till på den passiva säkerheten i Euro NCAP och flera modeller har fått 5 stjärnor. De började gå ner till 4 stjärnor när Euro NCAP höjde kraven på assistanssystem, som en nyligen ADAC-rapport visat inte fungerar särskilt bra och kineserna är sämst (men de har 5 stjärnor pga. dessa system som inte fungerar).

Jag är nu inne på min 7:e franska bil sen jag köpte min första för 30 år sedan. Ser absolut ingen anledning till att ha något annat.
Inom min familj har vi haft 9 franska bilar, förutom mina. Det ger erfarenhet av 16 franska bilar av olika modeller och fabrikat. Renault, Peugeot och Citroën. Alla har varit representerade.

Ingen av mina franska bilar och inte heller någon av min familjs franska bilar har haft problem med rostskydd eller tillförlitlighet. Inga anmärkningar från Bilprovningen om rost, bara beröm för att de sett fina ut undertill. Inga elektriska fel.

Uppdaterat: Igår 19:07

Så Mabos 16 franska bilar ger ett statistiskt underlag för att dessa bilar är pålitliga och all annan statistik är fel?

Uppdaterat: Igår 19:16

Den statistik som har presenterats är skrotningsstatistik.
Skrotningsstatistik säger inget om en bils pålitlighet.
Jag har inte sagt att skrotningsstatistiken är fel.
Det jag säger och sagt återkommande - det är att vi inte kan utläsa pålitlighet, hållbarhet, tillförlitlighet, livslängd, haverier osv utifrån genomsnittsålder när en bil skrotats. Till detta kan vi även tillägga att skrotningsstatistik inte heller säger något om hur säker eller osäker en bil är. För att kunna göra sådana analyser behöver man mer data än vad som finns i siffror för skrotning. Siffror över skrotning säger bara en sak: När bilar har skrotats. Men utan att förklara varför. Varför finns inte i sådana siffror. Varför kan man inte svara på enbart genom siffror på skrotning. Så varför är en okänd parameter.

Och varför skulle jag ha något annat än en fransk bil när jag har så positiva erfarenheter av dem? Varför ändra ett vinnande team? Ser jag ingen anledning till.

Om ni vill att jag ska kommentera annan statistik, så får ni presentera annan statistik. Men den statistik som har presenterats med angiven källa är skrotningsstatistik. Jag tycker det är lite fascinerande att ni kan få ut så mycket ur de siffrorna, fast skrotning bara talar om skrotning och inte något annat som ni hävdar.

Uppdaterat: Igår 19:43

Nej det har du helt rätt i. Finns många nöjda ägare av franskan bilar. Annars skulle det inte finnas några franska bilar.
Om sedan bilen är 16 eller 18 år när den skrotas är för mig helt egalt.
Men så klart viktigt om man skall göra en korrekt kalkyl på avskrivning om man ämnar äga bilen i så många år och tycker detta är viktigt.

Uppdaterat: Igår 19:44

Jag kan ta ett exempel med Citroën ZX. Det finns inte många kvar i Sverige, och ej heller i övriga världen. Men de ägare som har skött sin bil vittnar om att den var väldigt bra, driftsäker och tillförlitlig. Men det fanns absolut många som inte gjorde service och underhåll. Jag vet att Teknikens Värld skrivit några gånger om undersökningar som berättar hur ägarna tar hand om sin bil. Tvättar, gör service, ger bilen kärlek.
Många franska bilar hamnade lågt på ägarnas omsorg.
Och det är klart, ger man inte bilen kärlek ger bilen inte kärlek tillbaks.
Varför det är så - ja, min förklaring är att franska bilar har lågt andrahandsvärde och de som köper en begagnad har inte ekonomi för regelbunden service och underhåll.
Andrahandsvärde speglar nybilsförsäljningen. En bil som säljer mycket ny får högt andrahandsvärde. Och säljer en bil mindre bra ny så blir det mindre bra andrahandsvärde.
Franska bilar är inte populära som nybilar i Sverige, det har varit så i massor med år.
Jag har ingen riktigt bra förklaring på varför.
Men franska bilar har sin egen stil, sin egen yttre och inre design.
Sen har svenskarna traditionellt sett velat ha stora bilar, och fransmännen har fokuserat på små till mellanklass.
Jag minns ett billotteri, det var en kvinna som vann en Renault Mégane. Tror det var Bingolotto faktiskt. Men hon bad om att få den utbytt mot en VW Golf, för hon var "mer van" vid Golf.
Vanans makt är stor.
Jag kände en gång en säljare av exklusiva bilar, hans specialitet var Mercedes. Han var öppen med att Mercedes hade minst lika mycket fel och problem som andra bilar, och faktiskt även ibland ännu mer fel och problem. Men de gav prestige och status.
Franska bilar ger inte prestige och inte status, inte i Sverige.
Man köper dem för man gillar designen, körkänslan, praktikaliteten, finesserna, utförande.

Peugeot 307 var en storsäljare i Sverige. Kombin och SW.
Sen ville Peugeot göra en mer slimmad variant. Den var inte lika praktisk.
Snyggare ja, men försäljningen i Sverige sjönk.
Fransmännen har helt enkelt inte varit bra på att erbjuda modeller som passar många svenskars smak. Men varför skulle de göra bilar speciellt för Sverige? Sverige är en liten marknad.
Ute i Europa säljer franska bilar väldigt bra. Stadigt ligger de på topplistorna, framförallt de mindre. Så har det varit i många år.

Uppdaterat: Igår 20:08

Och det är väl så att jag inte har en "svensk" smak.
Jag är ingen "typisk svensk".
Jag är en udda person och väljer udda bilar, eller iaf bilar som i Sverige anses udda. Jag har aldrig varit intresserad av att följa med "strömmen".
Jag vill att en bil ska vara snygg - utanpå och inuti. Ha egna lösningar. Vara praktisk. Och inte för stor. Jag har aldrig gillat stora bilar. Den största bil jag hade var en Renault Laguna, och den var på gränsen till för stor.
Den var mjuk, skön, fin inredning i ljusgrön-grå plysch...
Men den var lite för stor faktiskt. Men jag fick ett bra pris på den.
Sen fick jag en möjlighet till en Mégane kombi. Den var mindre, nättare, och ändå väldigt praktisk. Jag slog till.
Jag ville redan då egentligen ha en Picasso men hittade ingen till rätt pris för mig.
Sen kom C3 Picasso ut. Jag blev kär.
Fantastisk design. Fantastiskt praktiskt. Rymde hur mycket som helst.
Jag kan faktiskt fortfarande sakna den. Den hade en enorm personlighet.
Men jag är nöjd med den jag har nu.
Så får vi se vad det blir nästa gång. Jag har inte bestämt mig än.
Men franskt kommer det bli.

Uppdaterat: Igår 20:14

Så för att prata om nya 3008.
Jag tror faktiskt att elversionen kan slå i Sverige.
Grått är inte bästa färgen, finns snyggare färger till den.
Men mer spännande blir C5 Aircross, med mjuk fjädring.
Ja, Peugeot "flyter" inte längre, inte sedan många år. Det är Citroën som gör det. Peugeot har en mer "europeisk stil". Handlar också om att särskilja Peugeot och Citroën. De ska inte kännas likadant, de har olika stil, olika karaktärer, olika målgrupper.
Och jag är mer Citroën än Peugeot. Därför har jag bara haft en Peugeot, men tre Citroën.
Men jag tycker 3008 är snygg. Ju mer jag tittar på den desto snyggare blir den. Och interiören är ju helt fantastisk.

Uppdaterat: Igår 20:19