Vi Bilägares forum

Hård kritik mot assistanssystemen i kinesiska bilar

Hård kritik mot assistanssystemen i kinesiska bilar

Kinesiska bilmodeller som börjat säljas i Europa håller generellt sett hög nivå, enligt tyska organisationen ADAC. Men assistanssystemen och pekskärmarna får bakläxa. ”De är mer angelägna om att ha ett system än att det ska fungera bra”, blir domen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: Idag 8:42

Kommentarer

Föga förvånande då det är väl det man generellt kritiserat i olika biltester av kinesiska modeller.

Uppdaterat: Idag 8:51

Gäller väl inte bara kinesiska bilar. Tycker dessa system fungerar ganska dåligt på majoriteten av bilarna. Allt från VW, Volvo till Mercedes och Tesla.
Inte riktigt fattat vad vi skall med detta till. Travel Assist, Pilot Assist och allt vad det heter. Vem använder detta till dagligt dags? Ingen.
Själv stänger jag av även lane assist då jag tycker den inte fungerar tillfredställande, piper och rycker i ratten.
Enda som är bra är väl adaptiv farthållare och döda vinkelvarnare samt matrix-ljus eller liknande. Men övriga, nej tack.
Det är i alla fall inget säljargument för mig.

Uppdaterat: Idag 9:05

Så klart du stänger av det då du har ett för dåligt system i din bil.

Uppdaterat: Idag 9:11

Det är klart att ingen har 100% välfungerande system, men enligt ADAC är kineserna sämst.
Detta belyser även min kritik mot Euro NCAP. Man är mer intresserad av att system finns, än att tekniken finns där för att det verkligen ska fungera. Som det är nu har inte den tekniska utvecklingen hängt med Euro NCAP:s krav och därmed blir förare bara irriterade och stänger av systemen.
Biltillverkare har systemen för de är krav för att få 5 stjärnor.
Men när förarna stänger av dem gör de ju ingen nytta. Och de stängs av för att de inte fungerar bra.

Men lane assist piper inte i min bil. Den kan durra i ratten lite, jag har satt den på låg nivå.
Lane assist har två lägen i min bil, förutom av. På är 1) Durr i ratten om sidolinjer kommer för nära eller öveskrids och 2) bilen styr. Läge 2 fungerar egentligen bara på bredare landsvägar och motorvägar som är rätt raka med låg vinkel på kurvorna. Är det kurviga småvägar så är systemet helt värdelöst. Och på flera av de vägar jag kör så blir det inte alls bra. Små, smala vägar med otydliga markeringar. På flera vägar saknas mittenmarkering dessutom, det är smala 70 vägar som när jag var barn var grusvägar men sen har asfalterats. Men mittlinje saknas.
Och på vintern med snötäckta vägar och i snörök/kraftigt snöfall och igentäppt radar osv, det fungerar inte alls.
Då får jag felmeddelande om att systemet kopplas ur pga. dålig sikt.

Uppdaterat: Idag 9:28

Vad är felet? Kinesen levererar EXAKT det dagens konsumenter kräver.

Dagens konsument skyr genuina värden som kvalitet, premium, funktion medan saker som kvalitets-känsla, premium-känsla är sådant som prioriteras. Dekaltrimmet har helt enkelt blivit viktigast, att bilen också fungerar är helt ointressant.

Hade kunden haft något som helst intresse i de genuina värdena, så hade bilmarknaden också levererat detta.

Uppdaterat: Idag 9:45
LeifX skrev:

Vad är felet? Kinesen levererar EXAKT det dagens konsumenter kräver.

Nej, kineserna leverar inte det som konsumenterna kräver.
De assistenssystem som kineserna har, efterfrågas inte av konsumenterna.
De efterfrågas av Euro NCAP.
Euro NCAP och konsumenter är inte riktigt samma sak.

Uppdaterat: Idag 9:47
Raphael skrev:

Nej, kineserna leverar inte det som konsumenterna kräver.
De assistenssystem som kineserna har, efterfrågas inte av konsumenterna.
De efterfrågas av Euro NCAP.
Euro NCAP och konsumenter är inte riktigt samma sak.

Euro NCAP och moderna konsumenten har en samsyn här -bägge vill ha saker som finns, att de också fungerar är fullständigt ointressant. Som vilket dekaltrim som helst...

Uppdaterat: Idag 9:59
LeifX skrev:

Euro NCAP och moderna konsumenten har en samsyn här -bägge vill ha saker som finns, att de också fungerar är fullständigt ointressant. Som vilket dekaltrim som helst...

Håller inte riktigt med om det.
Euro NCAP har inte frågat konsumenterna om vad de vill ha.
De har satt krav utifrån hur de ser på säkerhet och vad som behövs.
Utan att ta hänsyn till att den tekniska utvecklingen inte är mogen för det som Euro NCAP kräver för 5 stjärnor.
Sen är det absolut så att det finns variation mellan tillverkarna hur dessa system fungerar, men ingen är ofelbar.
Även om kineserna är sämst, så har ingen ett perfekt system.
Det är mer "olika grader i h*lv*t*t" s a s.

Nu har ju kineserna inte gjort ett stort avtryck på marknaden.
MG säljer Ok, egentligen inte på sina egenskaper utan pga. ett relativt lågt pris eller egentligen ett lågt privatleasingerbjudande.
Konsumenter vill ha lågt pris. Övriga egenskaper är - för en del konsumenter - mindre viktiga.

Uppdaterat: Idag 10:22

Leif
Kanske är en av anledningarna till att kinesiska modeller säljer så dåligt i Europa? Konsumenterna pallar helt enkelt inte med undermåliga assistanssystem.

Uppdaterat: Idag 10:30
Axa skrev:

Leif
Kanske är en av anledningarna till att kinesiska modeller säljer så dåligt i Europa? Konsumenterna pallar helt enkelt inte med undermåliga assistanssystem.

Tror att få konsumenter vet om det, förutom de som redan har en kinesisk bil. Det är inte något som slagits på jättestort i media. Men kanske det kommer bli mer uppmärksamhet nu efter ADAC:s analys.

Uppdaterat: Idag 10:40
Axa skrev:

Leif
Kanske är en av anledningarna till att kinesiska modeller säljer så dåligt i Europa? Konsumenterna pallar helt enkelt inte med undermåliga assistanssystem.

Njae, europeiske konsumenten är van vid att oprövade, okända kinesiska varumärken, med okänd reservdelstillgång och tveksam kundservice också har ett pris som motsvarar detta.

En kinesisk Konka-TV (känt varumärke i Kina) hos t ex Elgiganten skall antingen kosta "halva priset" eller så säljs den inte alls. Att ta LG/Samsung-pris, eller ens BangOlufsen-pris är på förhand dömt att misslyckas.

Uppdaterat: Idag 10:44
Mr Snoid skrev:

Så klart du stänger av det då du har ett för dåligt system i din bil.

Precis så, men enligt tyckare så har min bil ett av de bättre systemen.

Uppdaterat: Idag 11:11
lsoderlund skrev:

Mr Snoid skrev:
Så klart du stänger av det då du har ett för dåligt system i din bil.

Precis så, men enligt tyckare så har min bil ett av de bättre systemen.

Är väl upp till användaren att avgöra. Själv kör jag alltid med styrassistenten (LFA) , bilen blir så mycket bättre då. Bara filhållning , LFK, är däremot värdelöst. Med pip (som jag förvisso stängt av) men kraftiga ryck i ratten.

Uppdaterat: Idag 11:15

Leif och Raphael
Har ni inte uppmärksammat de dåliga försäljningssiffrorna? För övrigt så finns det flera testare där ute som recenserar assistanssystem.

Uppdaterat: Idag 11:25
Axa skrev:

Leif och Raphael
Har ni inte uppmärksammat de dåliga försäljningssiffrorna? För övrigt så finns det flera testare där ute som recenserar assistanssystem.

Assistanssystem tycks vara rent outvecklat skräp, oavsett bilmärke. Jag har inget emot att vara beta-testare, men då skall det ske med öppna kort och full funktionalitet (dvs möjlighet att avinstallera om man tröttnar, och självklart välja bort om man inte vill delta i beta-testet).

Uppdaterat: Idag 11:33
Axa skrev:

Har ni inte uppmärksammat de dåliga försäljningssiffrorna? För övrigt så finns det flera testare där ute som recenserar assistanssystem.

Jag är fullt medveten om de kinesiska bilarnas dåliga försäljningssiffror, men jag kopplar inte de siffrorna specifikt till dåliga assistanssystem. Utan jag ser andra förklaringar.
Tror att i tider av ekonomisk oro och osäkerhet så väljer man mer kända och etablerade varumärken. För det känns tryggare så.

Och ja, det har förekommit kritik mot kinesiska bilars assistanssystem i biltester, men det finns många konsumenter som inte läser biltester. Så jag skulle säga att det är mer kunskap som finns hos "bilnördar" än en allmänt spridd kunskap hos vanliga konsumenter.

Uppdaterat: Idag 12:03

Leif
Har du ens en bil med assistanssystem?

Uppdaterat: Idag 12:04

Raphael
Nja, jag tror att just hur bilen fungerar, inbegripet assistanssystem, är en av flera faktorer inför bilköp. Jag skulle tro att de flesta köpare i Europa provkör det man tänker sig köpa och en provtur avslöja snabbt huruvida assistanssystemen fungerar eller är enerverande.

Uppdaterat: Idag 12:06
Axa skrev:

Raphael
Nja, jag tror att just hur bilen fungerar, inbegripet assistanssystem, är en av flera faktorer inför bilköp. Jag skulle tro att de flesta köpare i Europa provkör det man tänker sig köpa och en provtur avslöja snabbt huruvida assistanssystemen fungerar eller är enerverande.

På bra vägar och i bra väder så fungerar assistanssystemen helt ok, det är vid dåliga väderförhållanden och bristfälliga vägar som de största bristerna framträder. Sen tror jag inte att man provkör särskilt långt, man tar några svängar inom närmaste kvarteret i närheten av bilsäljaren. Det är för kort sträcka för att göra en kvalitativ bedömning av assistanssystem.

Sen blir det allt vanligare att privatleasa en bil utan provkörning. Man hakar på ett billigt erbjudande. Och kineserna fick ut en del bilar pga. låg kostnad för privatleasing. Nu har priserna höjts och kineserna tappar.
Nu håller man i pengarna mer och ska man ta en sådan kostnad, så menar jag att det är mer sannolikt man väljer ett kändare varumärke, att det känns tryggare i en tid av ekonomisk oro och krisande omvärldsfaktorer osv.

Uppdaterat: Idag 12:42
Raphael skrev:

Axa skrev:
Raphael
Nja, jag tror att just hur bilen fungerar, inbegripet assistanssystem, är en av flera faktorer inför bilköp. Jag skulle tro att de flesta köpare i Europa provkör det man tänker sig köpa och en provtur avslöja snabbt huruvida assistanssystemen fungerar eller är enerverande.

På bra vägar och i bra väder så fungerar assistanssystemen helt ok, det är vid dåliga väderförhållanden och bristfälliga vägar som de största bristerna framträder. Sen tror jag inte att man provkör särskilt långt, man tar några svängar inom närmaste kvarteret i närheten av bilsäljaren. Det är för kort sträcka för att göra en kvalitativ bedömning av assistanssystem.
Sen blir det allt vanligare att privatleasa en bil utan provkörning. Man hakar på ett billigt erbjudande. Och kineserna fick ut en del bilar pga. låg kostnad för privatleasing. Nu har priserna höjts och kineserna tappar.
Nu håller man i pengarna mer och ska man ta en sådan kostnad, så menar jag att det är mer sannolikt man väljer ett kändare varumärke, att det känns tryggare i en tid av ekonomisk oro och krisande omvärldsfaktorer osv.

Leasing har ju inte blvit aktuellt för merparten av folket för att räntorna trissat upp priset. Kontrakten är även svåra att bryta inom kontraktstiden. Varpå det många har svårt att överskåda 3 år fram i framtiden. Vidare är ju milbegränsningen ett stort aber för många.

Själv skulle jag lätt kunna köpa en kinesiskt byggd bil, detta oavsett om den heter Polestar eller MG. Bara man vet vad man köper. En nybegagnad ID.3 håller jag lika högt som en nybegagnad MG4. Ingen av dem är väl speciellt spännande eller rolig, men tror inte jag skulle uppleva några större problem med dem när jag åker till och från jobbet.

Personligen tror jag kinesiskt byggda bilarna fungerar överlag rätt bra. Jag har i stort bara hört gott av de som har bilar tillverkade i Kina. Då BYD, MG primärt, där många är tillräckligt nöjda för att göra om köpet. Men att tro att en MG ZS är likvärdig en Q3 eller XC40 kommer nog bli besvikna och överraskade på olika punkter.

Uppdaterat: Idag 13:11

Allt fler erbjuder kortare kontrakt än 3 år för privatleasing.
När klimatbonusen togs bort steg priserna rejält. Leasingfirmorna använde klimatbonusen för att sänka kostnaden för privatleasing. Så handlar inte enbart om räntan.

Uppdaterat: Idag 13:33
LeifX skrev:

Assistanssystem tycks vara rent outvecklat skräp, oavsett bilmärke. Jag har inget emot att vara beta-testare, men då skall det ske med öppna kort och full funktionalitet (dvs möjlighet att avinstallera om man tröttnar, och självklart välja bort om man inte vill delta i beta-testet).

Så kan man tycka, men de har kommit eftersom Euro NCAP ställer krav på det för bilen. För att uppnå 5 stjärnor behövs de. Sen har EU-krav på en del också (t.ex. avläsning hastighetsskyltar och varning för överskriden hastighet, är ett EU-krav, för typgodkännande).

Här har lagstiftningen och kraven kommit fortfare än tekniken har hunnit med. Det visar att det inte är så enkelt och lätt att utveckla välfungerande sådana här system. De som har ställt kraven och gjort lagar, har haft en övertro på teknikens möjligheter. I framtiden kommer de bli bättre, men vi är inte där än.

Handlar egentligen inte om ovilja hos biltillverkarna, utan helt enkelt att det är mer komplicerat och svårare att få till bra än Euro NCAP m.fl. tänkt på.

Uppdaterat: Idag 14:42