Vi Bilägares forum

Ny prissänkning: Tesla Model 3 blir billigare

Ny prissänkning: Tesla Model 3 blir billigare

Tesla sänker priset på uppdaterade Model 3 för att öka försäljningen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-22 10:47

Kommentarer

Tesla sänker till sillen, och höjer till kräftorna...

Uppdaterat: 2024-04-22 10:59

Mmm, och Teslas aktie har rasat 40% i år. Tesla har förlorat sitt "momentum". Egentligen inte förvånande. Det finns idag ett betydligt större utbud av elbilar på marknaden, utan att marknaden egentligen ökat i samma takt som utbudet ökat. Så här handlar det om att ta andelar av varandra.
Men alla prissänkningar och pris-jojo skapar osäkerhet hos kunderna. En kund som köper en bil idag, vet inte om bilen kommer ha ett lägre pris nästa vecka... För att inte tala om påverkan på andrahandsvärden.
Det börjar likna hemdator-kriget i början av 80-talet, eller PC-kriget i början av 90-talet. Instabil marknad.

Uppdaterat: 2024-04-22 11:02

Vad bra att fler får möjlighet att köpa en mycket bra elbil, som är effektivast på elektronerna.

Uppdaterat: 2024-04-22 21:01
J.L skrev:

Vad bra att fler får möjlighet att köpa en mycket bra elbil, som är effektivast på elektronerna.

Ja om du nöjer dig med SR versionen. Finns även en sydkorean som är lika snål på elektronerna.

Uppdaterat: 2024-04-22 21:40
J.L skrev:

Vad bra att fler får möjlighet att köpa en mycket bra elbil, som är effektivast på elektronerna.

Bra och bra. Det går ju inte ens att få in en hundbur i bagageutrymmet på ett bra sätt.

Uppdaterat: 2024-04-22 21:59

Djurvän som jag är, har jag inte hunden i en bur i skuffen.

Uppdaterat: 2024-04-22 22:19

Mr Snoid, Sykoreanen är snål men inte lika snål, tyvärr.

Uppdaterat: Igår 6:07

Nåja. Spanade in TeslaBjörns 1000 km test av ID7. Lika förbrukning som Y LR och laddade snabbare. Så nog finns det andra än Tesla som kan leverera snåla drivlinor och snabba laddningar.

Uppdaterat: Igår 8:34
Axa skrev:

Nåja. Spanade in TeslaBjörns 1000 km test av ID7. Lika förbrukning som Y LR och laddade snabbare. Så nog finns det andra än Tesla som kan leverera snåla drivlinor och snabba laddningar.

Jepp, samma med Ioniq6
Men svårt för en Fanboy att erkänna att konkurrensen hårdnat, vilket även syns i försäljningssiffrorna och bantningen av personal.

Uppdaterat: Igår 9:07

Snoid
Ja, Teslas försprång har krympt rejält i vissa avseenden. Att Tesla är nervösa märks om inte annat på deras schizofrena prisdumpningar.

Uppdaterat: Igår 9:29

Snart är väl Teslas eget väl utbyggda nätverk av laddstationer deras enda fördel. Likaså den enkla debiteringen av laddning. Men konkurrenterna lär komma ifatt där också...

Uppdaterat: Igår 9:36

40-talisten ä, det är många som redan är där.
Enda dom nu konkurrerar med är pris, syns även på den ständiga fluktuationen.

Uppdaterat: Igår 9:49
Mr Snoid skrev:

40-talisten ä, det är många som redan är där.
Enda dom nu konkurrerar med är pris, syns även på den ständiga fluktuationen.

Just nu fluktuerar väl priset på bilar? Elbilar mest nedåt och brännbilar uppåt. Ofta kostar de ungefär lika mycket...
Jag menar pegan som testades härom dagen kostar från 430 000 och Toyotan med det hopplösa namnet från 470 000.

Uppdaterat: Igår 11:44
gmogmo skrev:

Just nu fluktuerar väl priset på bilar? Elbilar mest nedåt och brännbilar uppåt. Ofta kostar de ungefär lika mycket...
Jag menar pegan som testades härom dagen kostar från 430 000 och Toyotan med det hopplösa namnet från 470 000.

Pegan var en hybrid, inte en renodlad bensinbil. Det pris som angavs i artikeln var Vi Bilägares gissning utifrån vad bilen kostar i Tyskland. Svenskt pris vet vi inte än.
Med tanke på att priserna rör sig hela tiden så är det nog bra att vänta i det längsta med att kommunicera pris. Ingen mening att ge ett pris på en bil som fortfarande inte rullat ut till svenska återförsäljare än.
För det kan komma att ändras sen ändå...

Uppdaterat: Igår 13:04
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Nåja. Spanade in TeslaBjörns 1000 km test av ID7. Lika förbrukning som Y LR och laddade snabbare. Så nog finns det andra än Tesla som kan leverera snåla drivlinor och snabba laddningar.

Jepp, samma med Ioniq6
Men svårt för en Fanboy att erkänna att konkurrensen hårdnat, vilket även syns i försäljningssiffrorna och bantningen av personal.

Vem driver utvecklingen och vem följer. Visst är Ioniq 6 effektiv och nästan lika snabb som modell 3 i Nylands test med liknande batterikapacitet. Att jämföra med modell Y som har större frontarea och högre luftmotstånd därav, blir ju inte jämförbart samt en annan bilklass. Personligen föredrar jag hala bilar med klös i :-)

Uppdaterat: Igår 20:29

Fast även ID7 var ju lika effektiv som Y i Björns test. Och laddade snabbare än både Y och Ioniq 6.
Visst kan man gilla Tesla ändå men det försprång de hade för fem år sedan är idag obefintligt vill jag mena.

Uppdaterat: Igår 20:50
J.L skrev:

Mr Snoid skrev:
Axa skrev:
Nåja. Spanade in TeslaBjörns 1000 km test av ID7. Lika förbrukning som Y LR och laddade snabbare. Så nog finns det andra än Tesla som kan leverera snåla drivlinor och snabba laddningar.
Jepp, samma med Ioniq6
Men svårt för en Fanboy att erkänna att konkurrensen hårdnat, vilket även syns i försäljningssiffrorna och bantningen av personal.

Vem driver utvecklingen och vem följer. Visst är Ioniq 6 effektiv och nästan lika snabb som modell 3 i Nylands test med liknande batterikapacitet. Att jämföra med modell Y som har större frontarea och högre luftmotstånd därav, blir ju inte jämförbart samt en annan bilklass. Personligen föredrar jag hala bilar med klös i :-)

Jag jämför inte alls. Konstaterar bara att det finns minst lika bra bilar av andra fabrikat.
Och har bestämt för mig att Ioniq5 N är snabbare än Y Performance, om den nu är viktigt 😉
Vill bara påpeka att Tesla på intet vis längre kan anses som ett unikum

Uppdaterat: Idag 21:46
Mr Snoid skrev:

J.L skrev:
Mr Snoid skrev:
Axa skrev:
Nåja. Spanade in TeslaBjörns 1000 km test av ID7. Lika förbrukning som Y LR och laddade snabbare. Så nog finns det andra än Tesla som kan leverera snåla drivlinor och snabba laddningar.
Jepp, samma med Ioniq6
Men svårt för en Fanboy att erkänna att konkurrensen hårdnat, vilket även syns i försäljningssiffrorna och bantningen av personal.
Vem driver utvecklingen och vem följer. Visst är Ioniq 6 effektiv och nästan lika snabb som modell 3 i Nylands test med liknande batterikapacitet. Att jämföra med modell Y som har större frontarea och högre luftmotstånd därav, blir ju inte jämförbart samt en annan bilklass. Personligen föredrar jag hala bilar med klös i :-)

Jag jämför inte alls. Konstaterar bara att det finns minst lika bra bilar av andra fabrikat.
Och har bestämt för mig att Ioniq5 N är snabbare än Y Performance, om den nu är viktigt 😉
Vill bara påpeka att Tesla på intet vis längre kan anses som ett unikum

Teslas unikum är fortfarande att de fattar mjukvara och elektronik. Jämför inställningen kring nedläggningen av 2G och 3G mellan t ex Volvo, Renault
och Tesla.

Uppdaterat: Igår 23:02