Fördelen med att göra hjulbytet själv är att du samtidigt kan passa på att inspektera hjulhus, bromsar och däck. Dessutom sparar du pengar. Men det finns flera punkter du behöver ha koll på innan du sätter igång.
Fördelen med att göra hjulbytet själv är att du samtidigt kan passa på att inspektera hjulhus, bromsar och däck. Dessutom sparar du pengar. Men det finns flera punkter du behöver ha koll på innan du sätter igång.
Kommentarer
Jag håller med Volvo och VW, hjulbultar ska INTE fettas in,vman kan istället spraya rostlösning på bultar och bulthål
Insmorda bultar blir för hårt dragna när dom dras med moment
Undrar om det har gjorts vetenskapliga undersökningar hur hjulbultar ska behandlas, eller om det bara är egna tyckanden och åsikter? Eller också spelar det ingen roll, hjulbultarna sitter fast om de är rätt åtdragna...
Nej men kanske på hjulskruvar 🤣
Det är ju det absolut viktigaste…
Ja, skruvar finns det också, trä-och metall- skruv i olika valörer, bultar har gängor, metriska eller tum
till fordon används bultar eller muttrar, vanligast är 14 mm bult
Bultar har inga gängor, har diskuterats många gånger 😅
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bult
Det man i dagligt tal kallar bult är bara en tjock skriv med sexkantskalle.
Själv kallar jag en sådan tjock skruv för bult. Men vissa purister påpekar återkommande att det är skruv eller mutter som håller fast hjulen.
Använde man bultar så skulle dom lossna efter ett par meter 🤣
Bultar eller skruvar... på min bil häktar jag fälghålen över gängade stänger, och drar fast hjulen med muttrar. Vad ska denna fästanordning ha för benämning?
Måste väl bra pinnbult 😂
Mr Snoid, pinnbult har ju inga gängor, varför inte kalla den för pinnskruv som det ju är?
Det tycker du ju själv!
Och så är det mycket enklare att byta hjul när det är pinnskruvar och muttrar.
En eloge till de biltillverkare som använder sig av dessa.
För övrigt spelar det ingen roll om man använder koppar-eller aluminiumpasta som antikärvmedel på aluminiumfälgar.
De metallpartiklar som ingår i pastan blir så väl inkapslade vid åtdraget förband att det inte finns någon risk för galvanisk korrosion.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.