Vi Bilägares forum

BYD Atto 3 prissänks – blir 58 000 kr billigare

BYD Atto 3 prissänks – blir 58 000 kr billigare

Uppstickaren BYD har sänkt priset med 58 000 kronor på elbilen Atto 3.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-16 15:09

Kommentarer

Jag noterar att Swenssons inte svarat på min fråga om driftkostnaden på hans frus iD3. Glömde du bort nätkostnaden eller bortser du från den?

Uppdaterat: 2024-04-21 19:00
Togga

Vad kostar en helförsäkring till en Audi S4 eller BMW M3

Uppdaterat: 2024-04-22 06:13
Raphael skrev:

Mr Snoid skrev:
Jo men du påstår att elbilar med hög effekt är väldigt dyra att försäkra.
Så 7200kr/år för en helförsäkring med max 2500mil och MER är inte speciellt dyrt, 3700kr för halvföräkring är helt ok.

Jag tycker att 7 200 kr/år är dyrt. Och klart mer än vad jag betalar.

I vilken stad bor du?
I villa med bilen i låst garage?

Uppdaterat: 2024-04-22 06:19
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

I vilken stad bor du?
I villa med bilen i låst garage?

Jag bor i mitten av Södermanland. Har inget garage. Har en carport. Ingen port till carporten. Det brukar inte carports ha, för då blir det ett garage.

Uppdaterat: 2024-04-22 07:36
Togga skrev:

Jag noterar att Swenssons inte svarat på min fråga om driftkostnaden på hans frus iD3. Glömde du bort nätkostnaden eller bortser du från den?

Nätkostnaden är inte en kostnad speciellt för elbilen. Det är ju en kostnad man har oavsett om man har elbil eller inte. Även om man har en bensin/dieselbil så betalar man nätkostnad.

Nätavgiften består av två delar:
- En fast avgift för abonnemanget som är kopplad till storleken på din huvudsäkring.
- En rörlig avgift för elöverföring per använd kilowattimme (kWh).

Den fasta avgiften betalas även av dig med en bensin/dieselbil. Så den kan vi ju inte räkna med, vill du räkna med den ska du lägga din nätavgift på bensin/dieselpriset också.

Kvar finns den rörliga delen.
Elbilens ström är inte specificerad på fakturan, den bakas ihop med tvättmaskinen, diskmaskinen och husets värmepump samt eventuell varmvattenberedare, om det inte redan ingår i värmepumpen. Så det man får göra är en manuell beräkning och uppskattning.

Men samtidigt kan man styra kostnaden till viss del själv, det kan du inte med bensin/diesel.

Olika taxor olika tider på dagen, billigast att ladda är på natten. Har man t.ex. solpaneler så producerar man sin egen el vilket också sänker elkostnaden.
Att producera sin egen bensin/diesel är lite mer komplicerat.

Uppdaterat: 2024-04-22 08:07

Nu är vi långt från prissänkta kinesbilar i tråden...

Uppdaterat: 2024-04-22 08:27
Raphael skrev:

Togga skrev:
Jag noterar att Swenssons inte svarat på min fråga om driftkostnaden på hans frus iD3. Glömde du bort nätkostnaden eller bortser du från den?

Nätkostnaden är inte en kostnad speciellt för elbilen. Det är ju en kostnad man har oavsett om man har elbil eller inte. Även om man har en bensin/dieselbil så betalar man nätkostnad.
Nätavgiften består av två delar:
- En fast avgift för abonnemanget som är kopplad till storleken på din huvudsäkring.
- En rörlig avgift för elöverföring per använd kilowattimme (kWh).
Den fasta avgiften betalas även av dig med en bensin/dieselbil. Så den kan vi ju inte räkna med, vill du räkna med den ska du lägga din nätavgift på bensin/dieselpriset också.
Kvar finns den rörliga delen.
Elbilens ström är inte specificerad på fakturan, den bakas ihop med tvättmaskinen, diskmaskinen och husets värmepump samt eventuell varmvattenberedare, om det inte redan ingår i värmepumpen. Så det man får göra är en manuell beräkning och uppskattning.
Men samtidigt kan man styra kostnaden till viss del själv, det kan du inte med bensin/diesel.
Olika taxor olika tider på dagen, billigast att ladda är på natten. Har man t.ex. solpaneler så producerar man sin egen el vilket också sänker elkostnaden.
Att producera sin egen bensin/diesel är lite mer komplicerat.

Nu vet jag ju inte hur du har din elräkning. Men i mitt fall har jag ett abonnemang från ett bolag som jag själv valt, men nätavgifterna kan jag inte välja (styrs av där jag bor)
Förbrukningen är naturligvis rörlig men det är också nätavgiften till viss del.
Dels en fast grundavgift sedan en rörlig del som baseras på förbrukningen. Så visst påverkar nätavgiftens storlek om jag laddar min elbil hemma?
Den fasta delen av nätavgiften har inget att göra med om bensin/diesel. Däremot kanske man måste säkra upp (dyrare fast del) om man installerar en laddbox. Kostnader som kanske ”glöms bort” i kalkylen.

Uppdaterat: 2024-04-22 09:41
Togga
Togga skrev:

Nu vet jag ju inte hur du har din elräkning. Men i mitt fall har jag ett abonnemang från ett bolag som jag själv valt, men nätavgifterna kan jag inte välja (styrs av där jag bor)
Förbrukningen är naturligvis rörlig men det är också nätavgiften till viss del.
Dels en fast grundavgift sedan en rörlig del som baseras på förbrukningen.

Nu skrev jag ju att det finns en fast del och så en rörlig del i nätavgiften, så det har jag ju redan skrivit.

Citat:

Den fasta delen av nätavgiften har inget att göra med om bensin/diesel. Däremot kanske man måste säkra upp (dyrare fast del) om man installerar en laddbox. Kostnader som kanske ”glöms bort” i kalkylen.

Det beror på. De flesta laddboxar vill ha en huvudsäkring på 16A och det har många hus redan så ingen uppsäkring behövs.
Sen måste man inte installera en laddbox, visst finns det fördelar med det, men det finns ett billigare alternativ: CEE uttag. Inget ovanligt i hus. 3-fas uttag används till spis och lite mer energikrävande hushållsutrustning.
Ger upp till 11 Kw ut på 16A huvudsäkring.
Finns kablar med CEE i ena änden och Typ 2 i andra änden för elbilar.
Billigare än en laddbox.
Men köper man en laddbox för fast installation av elektriser så finns det bidrag för det att få.
Och det förekommer att säljaren av elbilar erbjuder laddbox och installation, antingen som en del av priset på bilen (dvs ingår i priset, kostar inget extra) eller för ett lågt tillägg.

Förr bjöd handlarna på en stereo, nu bjuder de på en laddbox istället. :)

Uppdaterat: 2024-04-22 12:29

Togga
Jag har för mig att jag redovisat i forumet hur mycket det blir i den rörliga delen av nätavgift med elbil. Jag har 20A säkring och har inte behövt säkra upp pga laddbox. Och som Raphael skriver, den fasta nätavgiften gäller oavsett elbil eller inte.

Uppdaterat: 2024-04-22 12:55

Jag kan redovisa min elkostnad.
50 öre el
53,5 öre elskatt
15,7 öre elöverföring

Totalt alltså för den rörliga delen är 119,2 öre.

Alla andra kostnader är fasta oavsett om jag skulle ladda bil eller inte, har ej behövt säkra upp utan har lastbalansering.

En snål elbil kan jag köra för 1,50 milen på sommaren och den laddhybrid jag har nu drar 2kWh i snitt över året så den kostar ca 2,50 per mil

Uppdaterat: 2024-04-22 16:28
Raphael skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
I vilken stad bor du?
I villa med bilen i låst garage?
Mitt i obygden = billig försäkring. Inget konstigt

Jag bor i mitten av Södermanland. Har inget garage. Har en carport. Ingen port till carporten. Det brukar inte carports ha, för då blir det ett garage.

Uppdaterat: 2024-04-22 20:23
Gillar kurvor och rondeller

Min "rörliga" elkostnad (överföring, spotpris SE4, elskatt, moms mm) för 2023 var i snitt 1,70 kr/kWh (variationen över året var dock mellan 1,24 och 2,14 kr/kWh. För starten på 2024 ser det väldigt liknande ut.

Uppdaterat: Igår 17:12
Power to the people

Ursäkta blev fel i citeringen. Min text igår måndag 20:23 var:
"Mitt i obygden = billig försäkring. Inget konstigt"

Uppdaterat: Igår 18:01
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

"Mitt i obygden = billig försäkring. Inget konstigt"

Definition av obygd: obygd. avlägset, ofta kargt och svårtillgängligt område med ringa bebyggelse och låg befolkningstäthet. Exempel: "Där ute i obygden finns det nog ingen mobiltäckning."
https://sv.wiktionary.org/wiki/obygd

Utifrån den definitionen bor jag inte i obygden.
Avlägset - det beror på vad man jämför med. Det är en bit till världsmetropolerna Stockholm och Örebro. Men det är betydligt närmare till metropolerna Nyköping, Katrineholm, Eskilstuna osv.
Det är inte heller kargt. Finns skogar och jordbruksmark. Fullt av liv, Fina naturskyddsområden. Rik växtlighet.
Ringa bebyggelse - jag har faktiskt grannar. Finns hus omkring.
Och har full mobiltäckning. 4G.

Så nej, jag bor inte i "obygden". Inte ens mitt i obygden.

Uppdaterat: Igår 20:45