Vi Bilägares forum

Kraftig motvind för flera kinesiska märken i Sverige

Kraftig motvind för flera kinesiska märken i Sverige

Det fortsätter dyka upp nya bilmärken på den svenska marknaden – men flera av dem har det tufft. ”Det är ingen hemlighet att vi har det svårt på den svenska marknaden”, säger pr-chefen för ett av märkena.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-19 10:30

Kommentarer

Föga förvånande.

Uppdaterat: 2024-04-19 10:57

Köpa en bil av okänt märke för kanske en halv miljon, med nästan noll servicemöjligheter, reservdelar, garantiåtagande och andrahandsvärde. Frågan man ställer sig: Vem gör det?

Uppdaterat: 2024-04-19 10:59
40-talisten skrev:

Köpa en bil av okänt märke för kanske en halv miljon, med nästan noll servicemöjligheter, reservdelar, garantiåtagande och andrahandsvärde. Frågan man ställer sig: Vem gör det?

Jag har funderat lite på BYD, men inte ens med det märket som är vanligare än flera andra på listan, så finns det service i närheten av där jag bor.

Uppdaterat: 2024-04-19 11:07
- Peugeot e-208 GT 2022

Många av oss tänker nog precis som 40-talisten - i alla fall vi som köper bilar och inte hyr.

Uppdaterat: 2024-04-19 11:21

Jag tror att när privatköpare håller i pengarna så väljer de kända och etablerade varumärken för köp.
Förutom vid privatleasing, för med privatleasing så kan man chansa eftersom det är mer som en form av hyrbil.
Det är agenturen/ÅF som tar den största risken genom att privatleasare sen lämnar in bilar som det sannolikt inte finns efterfrågan på, på begagnatmarknaden... Men en del har börjat med privatleasing av begagnade bilar.

Uppdaterat: 2024-04-19 11:56

Raphael, jag jag har sett att Hedin bil försöker privatleasa ut begagnade bilar som visserligen inte gått långt, kanske 800-1000 mil, men för samma pris som en ny bil av samma modell.

Vem skulle välja den begagnade för samma leasingpris? Hur tänkte dom där?

Uppdaterat: 2024-04-19 13:28
- Peugeot e-208 GT 2022

Inte ens privatleasing funkar för de flesta eftersom du riskerar att få betala medan bilen står och väntar på reservdelar.
Som jag sagt tidigare det är en handfull märken som kommer att vara kvar här. Om Kina ville erövra skulle de satsat med 2-3 märken med massiv uppbackning av service och reservdelar.

Självklart rimliga priser också!

Uppdaterat: 2024-04-19 15:30

Marknadsmänniskorna har ju helt enkelt inte gjorts sitt jobb ordentligt. man kan faktiskt fråga sig hur de alla, i alla fall nästan alla, har kommit fram till att de prismässigt ska konkurrera med för Europa välkända bilmärken. Väldigt många av dem ska också som okänt märke konkurrera med Europeiska premium märken, till lika högt pris eller som i vissa fall högre pris. De är inte på samma planet som vi andra, lever i sin egen bubbla. Gör om, gör rätt.

Uppdaterat: 2024-04-19 18:29
Optimus skrev:

Marknadsmänniskorna har ju helt enkelt inte gjorts sitt jobb ordentligt. man kan faktiskt fråga sig hur de alla, i alla fall nästan alla, har kommit fram till att de prismässigt ska konkurrera med för Europa välkända bilmärken. Väldigt många av dem ska också som okänt märke konkurrera med Europeiska premium märken, till lika högt pris eller som i vissa fall högre pris. De är inte på samma planet som vi andra, lever i sin egen bubbla. Gör om, gör rätt.

Precis, om man får välja mellan halv okänd och oetablerad kinabil och ett känt Europeiskt märke med lång historik, många verkstäder etc och priset är samma så är det ett lätt val.

Alla dess nya märken, där vet man ju inte säkert vad man får.
Köper man en Mercedes, Audi, Volvo eller även billigare bilar som Peugot, Renault etc så vet man att man har lätt att få service, reparationer och hjälp.

Uppdaterat: 2024-04-19 18:50
- Peugeot e-208 GT 2022

Köpa grisen i säcken? Hur många vågar göra det?

Uppdaterat: 2024-04-20 11:07

En dam jag känner talade om att hon och hennes kille nyligen smackat en gris och mosat vissa frontdelar på bilen, dock inte värre än att den gick att köra.
Bilen, en MG ZS, skulle få delar tidigast om tre- sex månader!
Men en inhyrd snickare har haft sin V70 inlånad i tre månader i väntan på några delar, så det är inte bara fjärran ifrån komma kineser som det kan bli problem med.

Uppdaterat: 2024-04-20 12:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad är det för delar som inte skulle ha gått att få tag i till en Volvo V70 på tre månader? Det verkar helt osannolikt. I nödfall kan man säkert köpa bättre begagnade delar hos en bildemontering.

Uppdaterat: 2024-04-21 10:22

SKF, ingen aning, det är vad han påstod, han kanske inte ville ha beg.delar, men bilen är en vanlig standard så den borde inte kräva några speciella prylar.
Kanske en usel verkstad?
Men det är säkert inga kinadelar som saknas.

Uppdaterat: 2024-04-21 12:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tycker det är för väl att dom skjuter sig själva i foten med alla märken och att man väljer bort dessa produkter. Hoppas fler tar sitt förnuft till fånga och väljer bort kinesiska bilar. Låt oss hålla våra europeiska arbetare inom bilbranschens alla led fortsatt sysselsatta istället för att exportera våra pengar till dåligt betalda arbetare i en totalitär stat som söker herravälde genom ekonomiska medel. Köp europeiskt ( undantag Volvo så länge det är kina ägt och alla lågprisprodukter på Jula, Biltema mm)

Uppdaterat: 2024-04-21 17:06

Jag försvarar egentligen inte kinabilarna, men deras inträde, tillsammans med Tesla, har gjort det uppenbart hur de europeiska tillverkarna lagt miljarder på att lobba mot utvecklingen, istället för att vara drivande som i den industriella revolutionen för 150 år sedan.

Uppdaterat: 2024-04-21 21:16
Masterplanner skrev:

Jag försvarar egentligen inte kinabilarna, men deras inträde, tillsammans med Tesla, har gjort det uppenbart hur de europeiska tillverkarna lagt miljarder på att lobba mot utvecklingen, istället för att vara drivande som i den industriella revolutionen för 150 år sedan.

Huvudet på spiken !

Uppdaterat: Igår 6:05
Masterplanner skrev:

Jag försvarar egentligen inte kinabilarna, men deras inträde, tillsammans med Tesla, har gjort det uppenbart hur de europeiska tillverkarna lagt miljarder på att lobba mot utvecklingen, istället för att vara drivande som i den industriella revolutionen för 150 år sedan.

De europeiska tillverkarna har lagt miljarder på att utveckla nya elbilar. Alla stora europeiska tillverkare har flertalet elbilar på programmet och nya kommer ständigt.
Bara i år har Stellantis lanserat 6 nya elbilsmodeller, och fler kommer.
Men det är inte ”fair play” när Kinesiska staten har höga importtullar och löpande betalar kostnader och underskott för kinesiska biltillverkare. Vi talar inte om enstaka investeringslån som ska betalas tillbaka.

Uppdaterat: Igår 6:36