Vi Bilägares forum

Se resultatet: Bullerdämpande däck gör skillnad

Se resultatet: Bullerdämpande däck gör skillnad

Inget har kunnat tysta en högröstad bil. Men det finns en metod som kan lindra de värsta symptomen – bullerdämpande däck.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-11-09 15:10

Kommentarer

Jag är ingen akustiker, men en skillnad på 2,1 dB måste anses vara betydande och märkas, i o m att en höjning på 3 dB uppfattas som en dubblering av ljudet.

Uppdaterat: 2021-11-10 00:10
StefanH STHLM skrev:

Jag är ingen akustiker, men en skillnad på 2,1 dB måste anses vara betydande och märkas, i o m att en höjning på 3 dB uppfattas som en dubblering av ljudet.

2-3dB är vad krävs för att höra någon skillnad. 10dB uppfattar örat som en fördubbling av ljudvolymen.
Det är skillnad på uppmätt ljudtryck och uppfattat ljudtryck.

Uppdaterat: 2021-11-10 07:49
Mr.Wheeler skrev:

StefanH STHLM skrev:
Jag är ingen akustiker, men en skillnad på 2,1 dB måste anses vara betydande och märkas, i o m att en höjning på 3 dB uppfattas som en dubblering av ljudet.

2-3dB är vad krävs för att höra någon skillnad. 10dB uppfattar örat som en fördubbling av ljudvolymen.
Det är skillnad på uppmätt ljudtryck och uppfattat ljudtryck.

👍

Uppdaterat: 2024-04-21 10:50
Flygaralex

De kommer allt mer i däck för elbilar, t.ex. Falken e.Ziex.

Det finns däck som satsar på dämpa buller utan ”skumgummi” inuti, som t.ex. Yokohama Advan dB. De gör det genom mönsterutformning, men där är problemet att våtgreppet försämras.

Så genom att ha en ”matta” inuti däcket kan man både få bra grepp och lågt buller eftersom mönstret kan optimeras för bästa grepp när ”dämpmattan” tar hand om bullret.

Uppdaterat: 2024-04-21 14:32