Vi Bilägares forum

Elbilsandelen minskar i Europa – hybrider ökar

Elbilsandelen minskar i Europa – hybrider ökar

Hybridbilar med bensinmotor ökar kraftigt i Europa, samtidigt som allt färre bilköpare slår till på en elbil.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-19 07:20

Kommentarer

Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
Men varför i hela friden ta steget till elbil, genom ett surrogat som inte tillför speciellt mycket, för att minska bränsleförbrukningen. Det förstår inte jag. Det spelar väl ingen större roll om förbrukningen är nere på en dieselbils nivå. Det är väl NOLL man vill komma till i förbrukningen.

Men utifrån vad man läser i detta forum så är ju elbilar djävulens påfund. Kort räckvidd, på vintern hopplöst kort, krångligt att ladda och inget trevligt brumljud eller avgasknallar.
Och till råge på allt jättedyra och ger inte möjlighet till oplanerade resor.
Då kan så klart en hybrid eller laddhybrid vara en lösning.
Men noll lör ingen bil någonsin klara av att nå.
En elbil förbrukar runt 2kWh/mil eller ca 0,2l/mil översatt till dieselförbrukning.
En laddhybrid förbrukar både ström och bensin eller diesel.
Men gör en TCO kalkyl så kan du se själv vad som skulle passa dig, utifall kostand/mil är något du är intresserad av.
Men är krångligt då restvärdet är en allt för stor osäkerhet i kalkylen.
Men jag har räknat lite.
Hybrid ca 450kkr, laddhybrid 500kkr och elbil 550kkr ger ungefär samma milkostnad baserat på 2000mil/år.
Kör du mer kan man öka elbilens pris, mindre så talar det för en hybrid.
Har självklart tagit med malus i kalkylen samt reell förbrukning på en laddhybrid som både förbrukar el och bensin.

Å fan! Så lösningen är alltså en hybrid ifrån Toyota? Nu är helt plötsligt inte elbilen något positivt, när det gäller att försvara Toyotas hybrider, skrivet av en elbilsägare. Vad gäller TCO så betalar jag gladeligen 100 000 kronor mera för att slippa en låtsas hybrid ifrån Toyota, som tjuter som en stucken gris i lågfart. Det tjutet har jag inte hört ifrån någon annan eldriven bil, ännu så länge. Tack och lov.

Uppdaterat: 2024-04-20 03:05
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Christer skrev:
Men varför i hela friden ta steget till elbil, genom ett surrogat som inte tillför speciellt mycket, för att minska bränsleförbrukningen. Det förstår inte jag. Det spelar väl ingen större roll om förbrukningen är nere på en dieselbils nivå. Det är väl NOLL man vill komma till i förbrukningen.
Men utifrån vad man läser i detta forum så är ju elbilar djävulens påfund. Kort räckvidd, på vintern hopplöst kort, krångligt att ladda och inget trevligt brumljud eller avgasknallar.
Och till råge på allt jättedyra och ger inte möjlighet till oplanerade resor.
Då kan så klart en hybrid eller laddhybrid vara en lösning.
Men noll lör ingen bil någonsin klara av att nå.
En elbil förbrukar runt 2kWh/mil eller ca 0,2l/mil översatt till dieselförbrukning.
En laddhybrid förbrukar både ström och bensin eller diesel.
Men gör en TCO kalkyl så kan du se själv vad som skulle passa dig, utifall kostand/mil är något du är intresserad av.
Men är krångligt då restvärdet är en allt för stor osäkerhet i kalkylen.
Men jag har räknat lite.
Hybrid ca 450kkr, laddhybrid 500kkr och elbil 550kkr ger ungefär samma milkostnad baserat på 2000mil/år.
Kör du mer kan man öka elbilens pris, mindre så talar det för en hybrid.
Har självklart tagit med malus i kalkylen samt reell förbrukning på en laddhybrid som både förbrukar el och bensin.

Å fan! Så lösningen är alltså en hybrid ifrån Toyota? Nu är helt plötsligt inte elbilen något positivt, när det gäller att försvara Toyotas hybrider, skrivet av en elbilsägare. Vad gäller TCO så betalar jag gladeligen 100 000 kronor mera för att slippa en låtsas hybrid ifrån Toyota, som tjuter som en stucken gris i lågfart. Det tjutet har jag inte hört ifrån någon annan eldriven bil, ännu så länge. Tack och lov.

Inget försvar av Toyota, bara fakta. Men verkar vara ett känsligt ämne att skriva om Toyota.
Bara därför blir det extra roligt 😉
Vad jag själv skall köpa för någon bil nästa gång låter jag vara osagt.
Jag har ju världens bästa bil nu. Så måste hitta nått annat minst lika bra, mest troligt en exakt lika dan då bättre bilar av andra fabrikat inte går att hitta och tänker inte ens provköra 🤪🤣😂

Uppdaterat: 2024-04-20 08:05

MrSnoid skrev : "Inget försvar av Toyota, bara fakta. Men verkar vara ett känsligt ämne att skriva om Toyota.
Bara därför blir det extra roligt 😉"

Fakta och fakta. Njaa! Själv tycker jag det är lite roligt att kritisera Toyota , för att vissa tycker Toyota är Guds gåva till mänskligheten.

Uppdaterat: 2024-04-20 08:34
Christer skrev:

MrSnoid skrev : "Inget försvar av Toyota, bara fakta. Men verkar vara ett känsligt ämne att skriva om Toyota.
Bara därför blir det extra roligt 😉"
Fakta och fakta. Njaa! Själv tycker jag det är lite roligt att kritisera Toyota , för att vissa tycker Toyota är Guds gåva till mänskligheten.

Jag trodde det var Volvo som var den gudagåvan, eller kanske Tesla eller om det var Skoda Octavia.
Men det verkar finnas en viss faktaresistens i detta forum.

Uppdaterat: 2024-04-20 08:48

Bensin o diesel är från frälsaren kommet, grattis Ryssland, Saudi, Iran, Nigeria med flera positiva krafter. Med el blir det fel säger SD med fler.

Uppdaterat: 2024-04-20 09:17
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
MrSnoid skrev : "Inget försvar av Toyota, bara fakta. Men verkar vara ett känsligt ämne att skriva om Toyota.
Bara därför blir det extra roligt 😉"
Fakta och fakta. Njaa! Själv tycker jag det är lite roligt att kritisera Toyota , för att vissa tycker Toyota är Guds gåva till mänskligheten.

Jag trodde det var Volvo som var den gudagåvan, eller kanske Tesla eller om det var Skoda Octavia.
Men det verkar finnas en viss faktaresistens i detta forum.

Sedan Shogun försvann från forumet, så är det väl ingen här som kallar Toyota för Guds gåva till mänskligheten. Min egen Toyota -11 har varit helt felfri, men det är det väl andra bilar som också är. Osäkert om det blir någon mer bil i livet, men då kan det lika gärna bli ett annat märke.

Uppdaterat: 2024-04-20 09:26

Det som nämns som hybrider här i debatten är väl s k full-hybrider a'la Toyota men det som benämns hybrider i försäljnings-statistiken misstänker jag till stor del är s k mildhybrider och skillnaden dessa emellan är ju rätt väsentlig. Mildhybrider lär inte ge speciellt mycket lägre förbrukning än en konventionell bensinmotor så det finns nog all anledning att skilja dessa olika hybrider åt.

Uppdaterat: 2024-04-20 10:16

MB C-klass hybrid går 10mil på el och är kraftfull, kör lätt 140 km/t långa sträckor. Bästa hybriden jag kört.
Bara den som funkar helt som en elbil.
Vilka andra ska jag testa som fixar det?
Volvos nyare?

Uppdaterat: 2024-04-20 10:56
Gillar kurvor och rondeller
Pi skrev:

Det som nämns som hybrider här i debatten är väl s k full-hybrider a'la Toyota men det som benämns hybrider i försäljnings-statistiken misstänker jag till stor del är s k mildhybrider och skillnaden dessa emellan är ju rätt väsentlig. Mildhybrider lär inte ge speciellt mycket lägre förbrukning än en konventionell bensinmotor så det finns nog all anledning att skilja dessa olika hybrider åt.

Nej jag tror faktiskt inte mildhybrider går under hybridklassningen.
Det är bara nått hittepå från bilbranchen. De går under bensinbilar då du knappt kan köpa en bil utan nån form av 48V mildhybrid system. Är väl bara de absolut billigaste modellerna som inte har det.

Uppdaterat: 2024-04-20 11:54

Mc - VAG's nya laddhybrider kanske - dom har också ett stort batteri. Men har man inte väldigt specifika behov av en laddhybrid så känns väl en elbil som ett naturligare val i de prisklasserna.

Uppdaterat: 2024-04-20 11:55

Guran - då får du nog visa att så är fallet. De har nog i alla fall tidigare klassats i "hybrid-fållan" efter vad jag förstått. Och ladd-hybrider är ju en egen klass. Är "hybrider" = full-hybrider så måste ju Toyota vara väldigt dominerande i den klassen och med tanke på de totala försäljnings-volymerna av "hybrider" så är jag en aning tveksam. Visst finns det flera tillverkare men knappast med så stora volymer inom EU.

Uppdaterat: 2024-04-20 12:00
motorcykelentusiasten skrev:

MB C-klass hybrid går 10mil på el och är kraftfull, kör lätt 140 km/t långa sträckor. Bästa hybriden jag kört.
Bara den som funkar helt som en elbil.
Vilka andra ska jag testa som fixar det?
Volvos nyare?

Finns ingen som slår MB:s laddhybrider.
Men oavsett om du aldrig kommer köpa någon kan du ju testa Lexus RX 450h

Uppdaterat: 2024-04-20 12:00
Pi skrev:

Guran - då får du nog visa att så är fallet. De har nog i alla fall tidigare klassats i "hybrid-fållan" efter vad jag förstått. Och ladd-hybrider är ju en egen klass. Är "hybrider" = full-hybrider så måste ju Toyota vara väldigt dominerande i den klassen och med tanke på de totala försäljnings-volymerna av "hybrider" så är jag en aning tveksam. Visst finns det flera tillverkare men knappast med så stora volymer inom EU.

Du kan väl kolla Toyotas försäljningsökning. Är väl det bilmärke som ökat sin försäljning mest i Europa i år.
Och leta upp nån bensinbil som inte har mildhybrid.
Finns förövrigt fler än Toyota som har ”fullhybrider” bla
Hyundai och Honda som jag kommer på på rak arm.

Uppdaterat: 2024-04-20 12:03

Jodå, det finns flera än de du nämner också men att ha sådana i sortimentet innebär inte att man säljer sådana i stor volym. T ex lär ju Honda inte vara nån storsäljare inom EU i det motorsegmentet. Hybridbilar står för 29 % av försäljningen inom EU - tror du att Toyota, Kia och Hyundai mäktar detta om än med ett och annat tillskott ifrån några andra märken ?

Uppdaterat: 2024-04-20 12:11
Pi skrev:

Jodå, det finns flera än de du nämner också men att ha sådana i sortimentet innebär inte att man säljer sådana i stor volym. T ex lär ju Honda inte vara nån storsäljare inom EU i det motorsegmentet. Hybridbilar står för 29 % av försäljningen inom EU - tror du att Toyota, Kia och Hyundai mäktar detta om än med ett och annat tillskott ifrån några andra märken ?

Pi, om du kollar i denna länken, under fliken definitioner så kan du läsa att mildhybrider, är som jag sagt, inkluderade i klassen bensinbilar
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/fordon/manad/fordon-nyregistreringar-2024-03.xlsx

Följande står att läsa ”Bensin - Fordon som endast har bensin som drivmedel. Inkluderar även så kallade mildhybrider (se nedan).”

Uppdaterat: 2024-04-20 12:31

Toyota är opersonlig utstrålning men nöjdast problemfri. Honda är bättre personlig utstrålning men sämre tunn lackskikt och rostproblem. Det är ingen för mig både Honda och Toyota. För mig är Alfa Romeo, Fiat, Ford, Lancia, Mazda, Mini och Skoda.

Uppdaterat: 2024-04-20 13:07
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Men GF, nog har Yaris GR, GR 86 och Supra GR ganska personlig utstrålning.
Men visst Toyota har varit slätstrukna och tråkiga.
Verkar mer som du inte sett de nya Toyotamodellerna.

Uppdaterat: 2024-04-20 13:11
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
MB C-klass hybrid går 10mil på el och är kraftfull, kör lätt 140 km/t långa sträckor. Bästa hybriden jag kört.
Bara den som funkar helt som en elbil.
Vilka andra ska jag testa som fixar det?
Volvos nyare?

Finns ingen som slår MB:s laddhybrider.
Men oavsett om du aldrig kommer köpa någon kan du ju testa Lexus RX 450h

Den går väl bara 5mil?
I princip oanvändbart i praktiken.
10 mil som MB har, tar de flesta till/från arbetet

Uppdaterat: 2024-04-20 16:42
Gillar kurvor och rondeller
Pi skrev:

Mc - VAG's nya laddhybrider kanske - dom har också ett stort batteri. Men har man inte väldigt specifika behov av en laddhybrid så känns väl en elbil som ett naturligare val i de prisklasserna.

Vilka av VW-bilarna kommer längst på el?

Uppdaterat: 2024-04-20 16:50
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
MB C-klass hybrid går 10mil på el och är kraftfull, kör lätt 140 km/t långa sträckor. Bästa hybriden jag kört.
Bara den som funkar helt som en elbil.
Vilka andra ska jag testa som fixar det?
Volvos nyare?
Finns ingen som slår MB:s laddhybrider.
Men oavsett om du aldrig kommer köpa någon kan du ju testa Lexus RX 450h

Den går väl bara 5mil?
I princip oanvändbart i praktiken.
10 mil som MB har, tar de flesta till/från arbetet

18,1 kWh batteri, så den går närmare 10 mil vid stadskörning och ca 7 mil landsväg.
Samma drivlina som NX450h
Och den fungerar verkligen som en elbil med rejäl kraft i de två elmotorerna.
Så den är absolut användbar, men provkör i stället för att ha förutfattade meningar.
Längst på el hos VAG kommer nya Passat laddhybrid, ser faktiskt helt ok ut för att vara en Passat. Den skall ha en elektrisk räckvidd på upp till 13 mil WLTP.

Uppdaterat: 2024-04-20 17:17

Vi har förvisso en vanlig Prius, inte laddhybrid. Men av senaste modellen som togs in till Sverige från 2016. Enligt ODO har den över 16.000 mil nu, körts på 0,38 l/m. Vilket har gällt hela tiden! Bör bli ca 0,39 l/m, då den verkar visa ca 0,01 lägre än verkligheten i snitt (Räknar alltid vid varje tankning) Men det är långresorna uppåt/nedåt i landet på motorväg som drar upp det! Då är vi förvisso alltid hela familjen + packning. Men till tex Sundsvall brukar vi ligga på ca 0,45-0,47 l/m, då det mest blir bensin körning när man momsar lite, plus alla gasen i botten omkörningar av husvagnar/lastbilar sista 5 milen 2+1 väg. Elmotorn ska vara med upp till 115 km/t, men då bara som stöttning. Endast el, är svårt att köra på över 80-85 om det inte går lätt nedför.

Kör man runt här i Stor Stockholm så ligger man mycket lägre på ca 0,28-0,35 ish, vår till höst! Mer vintertid, då bensinmotorn vill värma upp sig under fler km än annars.

Jag tycker det är ganska ok för en bil på 1,5 ton ändå. Vi har inga möjligheter att ladda hemma ännu, även om föreningen hadde det på G för upphandling innan inflation/räntor slog till. Ligger lite på is nu. Så varken laddhybrid, eller elbil är aktuellt innan vi kan ladda på hemmaplan.

Uppdaterat: 2024-04-21 13:40

Men så kan du inte skriva Rille, du vet väl att den där låtsaselbilsmotorn inte har nån inverkan på förbrukningen 😉

Uppdaterat: 2024-04-21 13:14
Mr Snoid skrev:

Men så kan du inte skriva Rille, du vet väl att den där låtsaselbilsmotorn inte har nån inverkan på förbrukningen 😉

Jag vet inte varför Prius har så mycket lägre WLTP värde än tex C-HR, med samma maskin i. Men mycket mindre däck, och luftmotstånd lär ju vara starkt bidragande. Vår Prius ska ligga på 0,37 enligt WLTP, och den ligger på 0,38 enl ODO över 16.000 mil. 0,39 bör det vara i verkligheten, då den ofta ligger något över färddatorn, dock inte alltid.

Kan tillägga att vi inte haft den sen helt ny. Den hade gått ca 1700 mil när vi köpte den, men det stod 0,38 l/m på ODO även då från föregående ägare. Så hen har väl haft ungefär samma körbeteende som oss?

Uppdaterat: 2024-04-21 13:27

Att man köper en hybrid istället för en elbil är väl ofta, som för mig och Rille, att man inte har möjlighet att ladda där man bor men ändå vill ha en så snål bil som möjligt, utifrån sina behov. Hur mycket en hybrid sedan drar beror mycket på hur och var man kör.
Själv har jag en Rav4 hybrid numer, som kan dra vår husvagn. Jag kör mestadels längs 60/70/80/90km/h vägar, kanske 20-25% stadstrafik och sällan motorväg. Vid denna typ av körning ligger jag runt 0,5 per mil vår sommar och höst, vintertid ökar det till 0,6-0,7 beroende på körsträcka - högre vid kortare körningar. Som lägst har jag kommit ner i 0,45. Som högst, en 7km körning vid -20, tog den 1,09! Jag kör som sagt sällan motorväg, men en bekant med likadan bil sa att då ökade förbrukningen rejält, upp mot 0,8. Men med aerodynamik som en ladugårdsvägg är det kanske inte så dåligt. 😉
Kör man mer stadskörning, eller genom byar med 40km/h, så går den mer på el = ännu snålare. Sammantaget tycker jag hybriden är ett bra alternativ för oss utan möjlighet att ladda hemma. Men kör man ofta längre sträckor, ofta motorväg och kanske ofta drar tunga släp så är fortfarande dieselbilen bäst. Kör man ungefär som mig men inte drar några släp så kanske en mindre hybrid duger, eller varför inte en bensinbil med mindre motor, typ som VW/Skodas 1.0TFSI, som är ungefär lika snål som en hybrid vad jag förstått. Hade jag möjlighet att ladda hemma och inte hade behov av att dra släp/husvagn så hade jag köpt en elbil. Det är min syn på denna diskussion. Vi har alla olika behov.

Uppdaterat: 2024-04-21 14:18

Jag kan instämma med Rutger i många delar, hur vi känner. Helt eldrivet, går dock bort för oss. Även om vi kunde ladda hemma, av ren preppingtanke. Jag vill kunna förflytta familjen långt och snabbt, vid ett plötsligt angrepp. Vi vet vart vi ska, men det kanske inte finns ström längre. Bensin är lätt att förvara i dunkar, bara man omsätter dom någon gång om året. Kriget är inte lika avlägset längre, gäller att tänka framåt! Med NATO minskade förmodligen risken något för Sverige, men alla fall. Jag tar inga risker alls! Vi ska kunna köra långt, om behovet finns. Kommer över 100 mil på vår 43 liters tank, två 20 litersdunkar till, ger oss över 200 mil. Vid totalkaos i trafiken, kanske man får halvera det till 100 mil. Men en elbil som i verkligheten klarade 40 mil, klarar bara 20 mil om ens det då. Förutsatt fulladdad vid start såklart. Preppingmässigt, borde man naturligtvis ha en bil med högre markfrigång, och 4WD. Det var ju en tanke man hade, tills räntorna drog i taket. Allat annat också för den delen...

Uppdaterat: 2024-04-21 17:59

Rille
Vi andra har civilförsvarsplikt…

Uppdaterat: 2024-04-21 18:05
Axa skrev:

Rille
Vi andra har civilförsvarsplikt…

Det har jag också, men innan politikerna gör sitt jobb. Och ser till att vi har ett försvar, som faktiskt kan försvara Sverige. Så tänker jag på min familj i första hand! Vi kommer inte lämna landet, om du nu fick för dig det? Bara lämna Stockholm långt bakom oss.

Uppdaterat: 2024-04-21 18:18

Ja Stockholm vill jag inte åka till ens i dag.

Uppdaterat: 2024-04-21 18:30

Rille
Ehm. Om man nu har civilförsvarsplikt så gör man sin plikt, inte flyr. Många har ju även tjänsteplikt och är krigsplacerade.

Uppdaterat: 2024-04-21 18:33
Mr Snoid skrev:

Ja Stockholm vill jag inte åka till ens i dag.

Men va fan, tunnelbanan ute på en endstation i ett getto, en sen kväll. Där vill väl alla hänga? Det finns förövrigt trygghetsvärdar på vissa av tågen, om dom vågar åka ända ut till slutstationerna vet jag inte!

Uppdaterat: 2024-04-21 18:45

Rille:
I Ukraina finns ingen säker plats, de ryska kryssningsmissilerna når överallt. Det blir samma sak för Sverige om Ryssland anfaller oss. Så det hjälper inte att du flyr från Stockholm. Stanna kvar och gör din civila eller militära medborgerliga plikt för ditt land. Då hjälper du också din familj bäst.

Uppdaterat: 2024-04-21 18:50