Vi Bilägares forum

Därför tvingas du serva elbilen – trots minimalt behov

Därför tvingas du serva elbilen – trots minimalt behov

Elbilar behöver varken byta olja, oljefilter eller kamrem. Ändå fortsätter tillverkarna att kräva regelbunden och ibland kostsam service för att garantin ska gälla. Efter fyra år kan servicen ha kostat över 15 000 kronor, visar vår genomgång.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-17 19:20

Kommentarer

Det som behöver kollas, kollar besiktningen. Med normala körsträckor behöver man inte in på nån service innan första besiktning.

Uppdaterat: 2024-04-20 23:27
Rikard skrev:

Det som behöver kollas, kollar besiktningen. Med normala körsträckor behöver man inte in på nån service innan första besiktning.

En ny bil ska besiktas senast tre år efter den månad som den togs i bruk. Bromsvätska ska bytas vartannat år. Frågor på det?

Uppdaterat: 2024-04-21 02:30
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Rikard skrev:
Det som behöver kollas, kollar besiktningen. Med normala körsträckor behöver man inte in på nån service innan första besiktning.

En ny bil ska besiktas senast tre år efter den månad som den togs i bruk. Bromsvätska ska bytas vartannat år. Frågor på det?

Jag frågar, varför ska bromsvätska ska bytas vartannat år? Det gjorde man inte förr...

Uppdaterat: 2024-04-21 07:06

Bromsvätska ska mätas på vilken fukthalt den har och bytas vid behov, det brukar vara 4-6 år.
Nått som bilprovningen borde ha med.

Uppdaterat: 2024-04-21 10:01
Corgie skrev:

J.L skrev:
Corgie skrev:
Om nu allt stämmer som J.L skriver skulle inte jag våga köpa en begagnad Tesla.
Förklara dig ?

Om du inte servat bilen skulle inte jag köpa den.

Ja hur långt är ett snöre ? Om någon märkesverkstad kollat på mönsterdjup, laddningsnivå i batteriet, om innerbelysningen fungerar, då är det ett tryggt begagnatköp. Välkommen till verkligheten. Om man behåller kvittona för kupefilter, bromsvätskebyte är det inte lika mycket värt som en stämpel i en servicebok, som går att förfalska för de oseriösa.

Uppdaterat: 2024-04-21 11:49

Finns väl inga stämplade serviceböcker i dag

Uppdaterat: 2024-04-21 11:55

Skulle nog snarare säga att vanliga papperskvitton är lättare att luras med än ett digitalt serviceprotokoll hos märkesverkstad.

Uppdaterat: 2024-04-21 12:03

Vill någon uppsåtligen luras går det att fuska med allt. Senaste bilen med servicekrav var en Passat GTE 2017 och den hade en servicebok samt någon form av servicelogg i bilen. Jobbigt när intervallservicen kom i otakt med oljeservicen blev många besök på verkstaden. Bra bil för övrigt men kändes stenålder efter första Teslan.

Uppdaterat: 2024-04-21 17:01