Vi Bilägares forum

BYD Atto 3 prissänks – blir 58 000 kr billigare

BYD Atto 3 prissänks – blir 58 000 kr billigare

Uppstickaren BYD har sänkt priset med 58 000 kronor på elbilen Atto 3.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-16 15:09

Kommentarer

Spelar ingen roll, denna bil är helt ointressant. Så några 474000kr kommer jag inte ta ut från banken och stoppa in i en denna bil, aldrig. Jag förstår verkligen att de bara lyckats prångla ut några få av denna bil på marknaden.

Uppdaterat: 2024-04-16 15:55

Hellre då Toyotan med det hopplösa namnet.

Uppdaterat: 2024-04-16 16:06

Atto säljs redan billigare än så här

Uppdaterat: 2024-04-16 16:10

Håller med. Helt ointressant.

Uppdaterat: 2024-04-16 16:59

De har helt enkelt många kvar i lagret. Kom ju nyligen in ett nytt fartyg till Europa fullt med BYD som de behöver bli av med.

Uppdaterat: 2024-04-16 17:08

Är marknaden mättad på folk som kan tänka sig att tolerera batterifordon måhända?

Uppdaterat: 2024-04-16 17:11

Hellre en Cupra Born till nästan samma pris. Men de lär prissänkas också...

Uppdaterat: 2024-04-16 17:13

Som min kompis sa, bilhandlare på mindre ort "Vad vi gör om 2 år när 50 BYD bilar kommer tillbaka från leasing....vet jag inte"

Uppdaterat: 2024-04-16 17:15
40-talisten skrev:

Hellre en Cupra Born till nästan samma pris. Men de lär prissänkas också...

Exakt, du kan ju köpa en ny bra utrustad iD3 för 460kkr.

Uppdaterat: 2024-04-16 17:19

De måste under MG4-priset för att kunna säljas i motsvarande antal. Om BYD Atto kan säljas för 300kkr eller något över, så kan det bli köprusch. Kanske...

Uppdaterat: 2024-04-16 17:28

Var in hos bilhandlaren idag och konstaterar att Born är riktigt fin.

Uppdaterat: 2024-04-16 17:43
Axa skrev:

Var in hos bilhandlaren idag och konstaterar att Born är riktigt fin.

Ja det är ju en Cupra. VAG:s klart mest lysande stjärna rörande design. Alla övriga är mest slätstrukna varianter som levereras i olika grå varianter 🤣

Uppdaterat: 2024-04-16 18:15

Cupra/ID.3 har för litet bagageutrymme för mig. Mindre än Mégane och kostar som Scenic som både har större bagageutrymme och mer utrymme i baksätet.

Uppdaterat: 2024-04-16 18:22
Mr Snoid skrev:

40-talisten skrev:
Hellre en Cupra Born till nästan samma pris. Men de lär prissänkas också...

Exakt, du kan ju köpa en ny bra utrustad iD3 för 460kkr.

En ”ny bra utrustad iD3 för 460kkr”. Saknar genomlastningslucka, möjlighet till takbågar och en löjlig dragkrok (endast för cyklar). Det är inte vad jag kallar ”bra utrustad”. Kan t ex inte åka till återvinningen med en liten kärra (trädgårdsavfall), inte heller få med några par skidor till backen. Skulle inte köpa en sån bil om den så kostade 46kkr. Inte särskild mångsidig milt uttryckt.

Uppdaterat: 2024-04-16 19:24
Togga
Togga skrev:

Mr Snoid skrev:
40-talisten skrev:
Hellre en Cupra Born till nästan samma pris. Men de lär prissänkas också...
Exakt, du kan ju köpa en ny bra utrustad iD3 för 460kkr.

En ”ny bra utrustad iD3 för 460kkr”. Saknar genomlastningslucka, möjlighet till takbågar och en löjlig dragkrok (endast för cyklar). Det är inte vad jag kallar ”bra utrustad”. Kan t ex inte åka till återvinningen med en liten kärra (trädgårdsavfall), inte heller få med några par skidor till backen. Skulle inte köpa en sån bil om den så kostade 46kkr. Inte särskild mångsidig milt uttryckt.

Nu var det självklart inte det jag syftade på. Det är snarare en egenhet med bilen.
Själv klarar jag mig utan allt det. Har varken genomlastningslucka eller dragkrok på min nuvarande bil. Heller inga lastbågar. Så utifrån mina behov är den bra utrustad. Massa grejer som tidigare var tillbehör är nu inbakade i priset.
Mina skidor åker inne i bilen, fäller ena halvan av ryggstödet och får plats med alla skidorna om så skulle var fallet. Tre par hade jag senast liggandes där för att kunna välja de som passade bäst för dagen och underlaget. Så för 46kkr skulle jag absolut köpa en iD3 😉

Uppdaterat: 2024-04-16 19:36

Togga
Ehm, jo ID3 går att få med genomlastningslucka.

Uppdaterat: 2024-04-16 19:39

Om några få veckor levereras fruns andra VW ID3 som är den i särklass mest problemfria bil vi har ägt. Prislappen ligger strax under 500K inkl metallic, soltak och lite till.

Elen kostrar strax över 1 kr /Kwh så driftkostnaden är försumbar.

Uppdaterat: 2024-04-16 21:19

Vem, vid sina sinnens fulla bruk, betalar 475.000 kr för en elbil, av ett oprövat varumärke, med tveksam reservdelstillgång osv osv osv, OCH som dessutom kostar Usd 16.650 i Kina... All rim & reson tycks saknas.

Att hyra (privatleasa) till en billig peng en kort tid må vara hänt, men att äga...

Uppdaterat: 2024-04-16 22:23
Mr Snoid skrev:

Togga skrev:
Mr Snoid skrev:
40-talisten skrev:
Hellre en Cupra Born till nästan samma pris. Men de lär prissänkas också...
Exakt, du kan ju köpa en ny bra utrustad iD3 för 460kkr.
En ”ny bra utrustad iD3 för 460kkr”. Saknar genomlastningslucka, möjlighet till takbågar och en löjlig dragkrok (endast för cyklar). Det är inte vad jag kallar ”bra utrustad”. Kan t ex inte åka till återvinningen med en liten kärra (trädgårdsavfall), inte heller få med några par skidor till backen. Skulle inte köpa en sån bil om den så kostade 46kkr. Inte särskild mångsidig milt uttryckt.

Nu var det självklart inte det jag syftade på. Det är snarare en egenhet med bilen.
Själv klarar jag mig utan allt det. Har varken genomlastningslucka eller dragkrok på min nuvarande bil. Heller inga lastbågar. Så utifrån mina behov är den bra utrustad. Massa grejer som tidigare var tillbehör är nu inbakade i priset.
Mina skidor åker inne i bilen, fäller ena halvan av ryggstödet och får plats med alla skidorna om så skulle var fallet. Tre par hade jag senast liggandes där för att kunna välja de som passade bäst för dagen och underlaget. Så för 46kkr skulle jag absolut köpa en iD3 😉

Självklart ska behoven styra valet av bil. Men många ”debattörer” verkar bara jämföra prislappar. Bil Y är 50kkr billigare än bil X. Och bil Z är dyrast.
Att gå direkt på bil Y kanske inte är det smartaste valet🤥
Det är ju inte elbolagens produkt (elen) det gäller. Där erbjuder alla samma sak.
Och visst går det att klämma in fyra par skidor, pjäxor, hjälmar och stavar i en iD3. Men ska ju också rymmas fyra personer (varav två långa tonåringar).
Trångt blir det, några längre resor kan det inte bli tal om😱

Uppdaterat: 2024-04-17 10:01
Togga

Alla har inte behov av att "klämma in" 4 personer tillsammans med full "skidpackning", Togga. Så det förenklar ju lite för många.

Uppdaterat: 2024-04-17 10:30
Togga skrev:

Mr Snoid skrev:
Togga skrev:
Mr Snoid skrev:
40-talisten skrev:
Hellre en Cupra Born till nästan samma pris. Men de lär prissänkas också...
Exakt, du kan ju köpa en ny bra utrustad iD3 för 460kkr.
En ”ny bra utrustad iD3 för 460kkr”. Saknar genomlastningslucka, möjlighet till takbågar och en löjlig dragkrok (endast för cyklar). Det är inte vad jag kallar ”bra utrustad”. Kan t ex inte åka till återvinningen med en liten kärra (trädgårdsavfall), inte heller få med några par skidor till backen. Skulle inte köpa en sån bil om den så kostade 46kkr. Inte särskild mångsidig milt uttryckt.
Nu var det självklart inte det jag syftade på. Det är snarare en egenhet med bilen.
Själv klarar jag mig utan allt det. Har varken genomlastningslucka eller dragkrok på min nuvarande bil. Heller inga lastbågar. Så utifrån mina behov är den bra utrustad. Massa grejer som tidigare var tillbehör är nu inbakade i priset.
Mina skidor åker inne i bilen, fäller ena halvan av ryggstödet och får plats med alla skidorna om så skulle var fallet. Tre par hade jag senast liggandes där för att kunna välja de som passade bäst för dagen och underlaget. Så för 46kkr skulle jag absolut köpa en iD3 😉

Självklart ska behoven styra valet av bil. Men många ”debattörer” verkar bara jämföra prislappar. Bil Y är 50kkr billigare än bil X. Och bil Z är dyrast.
Att gå direkt på bil Y kanske inte är det smartaste valet🤥
Det är ju inte elbolagens produkt (elen) det gäller. Där erbjuder alla samma sak.
Och visst går det att klämma in fyra par skidor, pjäxor, hjälmar och stavar i en iD3. Men ska ju också rymmas fyra personer (varav två långa tonåringar).
Trångt blir det, några längre resor kan det inte bli tal om😱

Ja då är det absolut inte rätt bil. Vi är två i familjen och bara jag som åker skidor och Ioniq 5 är stort 😉

Uppdaterat: 2024-04-17 10:46

Läser i TV att elbilar är hiskeligt dyra att försäkra. Den lägre driftkostnaden (el contra bensin/diesel) blir uppäten i ett nafs. Inte underligt att elbilarnas priser sjunker…
Har nån någon kommentar?

Uppdaterat: 2024-04-18 20:10
Togga

3723 kr/år, MER och <2500mil/år för en elektrisk Hyundai på >300hk
Vet inte om det är så hiskeligt.
Får se vad helförsäkring kan tänkas kosta. Men det är så klart inte så kul att skriva om elbilar som inte är så dyra att försäkra 😉

Uppdaterat: 2024-04-18 20:15

Togga
Stämmer inte för alla elbilar. Tesla är dyra men det innebär inte att andra är det.

Uppdaterat: 2024-04-18 20:42
Swenssons skrev:

Om några få veckor levereras fruns andra VW ID3 som är den i särklass mest problemfria bil vi har ägt. Prislappen ligger strax under 500K inkl metallic, soltak och lite till.
Elen kostrar strax över 1 kr /Kwh så driftkostnaden är försumbar.

Är det inte så att nätavgifterna ska läggas till också? Då blir väl det minst 2 kr/KWh?

Uppdaterat: 2024-04-20 17:08
Togga
Togga skrev:

Läser i TV att elbilar är hiskeligt dyra att försäkra. Den lägre driftkostnaden (el contra bensin/diesel) blir uppäten i ett nafs. Inte underligt att elbilarnas priser sjunker…
Har nån någon kommentar?

Det beror på modell.
Det finns framförallt tre anledningar.
1. Många hästkrafter = hög försäkringspremie. Flera elbilar, men inte alla, har betydligt fler hästkrafter än fossilbilar. Tesla tillhör dem med väldigt många hästkrafter.
2. Kraftfulla motorer och maximalt vridmoment från start har visat sig vara en utmaning för ovana förare. Finns flera rapporter om olyckor med Tesla där föraren tryckt till på fartpedalen och sen inte kunnat hantera bilen.
3. Osäkerhet hos försäkringsbolagen om reparationskostnader, pga. ny teknik.

Så för att undvika höga försäkringskostnader väljer man rimligen en elbil som har mer rimliga fartresurser. En elbil med <= 200 hk har betydligt rimligare försäkringskostnader.
Så det beror helt på vilken elbil man väljer.

Uppdaterat: 2024-04-20 18:35

Och detta har du belägg för Raphael?
Om du läste mitt tidigare inlägg så betalar jag 3723kr/år för min >300hk starka elbil för halvförsäkring
Helförsäkring skulle kosta 7200kr/år.
Inte så blodigt.

Uppdaterat: 2024-04-20 18:47

Mr Snoid det kan bero på att du har en bil som har fem års garanti, det bör försäkringsbolagen också väga in eftersom maskinskadorna blir försumbara år 3-5.

Uppdaterat: 2024-04-20 19:25

Du betalar ändå mer än jag gör som har fossilbil, sen är det ju alltid relativt vad man tycker är mycket.
En till faktor, som jag inte nämnde var inköpspriset. Högre inköpspris driver även på försäkringskostnaden.

Till exempel kan en Tesla Model 3 kostar runt 1 500-2 600 kronor per månad att helförsäkra och runt 700-1 000 kronor att halvförsäkra. En mindre elbil som en Nissan Leaf kostar ca. 500-1 100 kronor per månad för helförsäkring och ungefär 250-500 kronor per månad för en halvförsäkring.

Generellt sett kan det vara dyrare att försäkra en elbil än en traditionell bil. Detta beror på de högre inköpspriserna, de potentiellt dyrare reparationerna och bristen på långsiktig data om elbilar, vilket kan leda till högre riskpremier.
https://www.carla.se/magasinet/kopguide/forsakring-av-elbil

Elbilar är generellt sett relativt dyra att försäkra. Vi har tagit fram försäkringspremier för de populäraste elbilarna och de har en sak gemensamt: De är inte billiga att försäkra. Men det är framför allt Tesla som sticker ut premiemässigt.
Att försäkra en begagnad Tesla Model 3 från 2020 kostar 25 000 kronor hos Folksam och 31 500 kronor per år med Teslas egen ”märkesförsäkring” hos Trygg-Hansa.
Ändå har vi räknat på en äldre försäkringstagare som är att betrakta som en lågriskkund. Om samma begagnade Tesla Model 3 ägs av en ung bilägare i Stockholm kostar försäkringen exakt 82 788 kronor per år på Teslas egen märkesförsäkring.
Teslas försäkringspremie är så hög att all ekonomisk fördel med eldrift är utraderad. En jämngammal Volvo V60 kostar hos Trygg-Hansa 35 000 kronor mindre per år att försäkra för samma kund. Det motsvarar prisskillnaden mellan att tanka bensin och ladda el för 4 000 mil per år.

Men de höga försäkringskostnaderna drabbar inte bara begagnade elbilar. Nya bilar halvförsäkras de första tre åren, och även en halvförsäkrad elbil kan kosta en rejäl slant. En halvförsäkring för en ny Tesla Model Y, landets mest sålda elbil, kostar 11 253 kronor hos Folksam för vår lågriskkund. Som en jämförelse tar Folksam 6 227 kronor för försäkringen för samma ägare för en bensindriven Volvo V60.

Dessutom kommer Tesla-ägaren att få en självriskchock om ägaren skulle behöva utnyttja vagnskadegarantin som Tesla skickar med. Tesla har nämligen valt att snåla på skyddet och har en självrisk på hela 13 750 kronor i vagnskadeförsäkringen. Den vanliga självrisken på en vagnskadeförsäkring är omkring 3 000 kronor. Den garanti som följer med nya bilar i tre år brukar ha högre självrisk, omkring 5 000 kronor, men Teslas extremt höga självrisk är unik.
Det betyder i praktiken att småskador på en Tesla många gånger får betalas ur egen plånbok. Så länge det stannar vid omlackering och en mindre reparation av ett plasthölje så lär reparationen kosta mindre än 13 750 kronor vilket betyder att skadan inte täcks av försäkringen.

begagnad Polestar 2 AWD är också besvärande kostsam att försäkra. För en drygt tre år gammal Polestar 2 AWD vill Folksam ha 19 759 kronor för en helförsäkring. Polestars egen rekommenderade ”märkesförsäkring” kostar 17 004 kronor för helförsäkring. Men vi hittar ett billigare alternativ, Dina Försäkringar tar 14 448 kronor för en helförsäkring av en begagnad Polestar 2 AWD.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/elbilar-dyra-att-forsakra-tesla-i-sarklass/

Där finns en lista med prisuppgifter från Folksam på ett urval olika modeller. Notera att de sökte pris för Byd Atto 3 men den gick inte att försäkra hos Folksam.

Men den listar bekräftar det jag säger. M3 har från 283 och MY 299hk. Och de tillhör de dyraste att försäkra.
Nissan Leaf, Kia Niro, MG4 - har alla färre hästkrafter. MG4 är billig i inköp. Men mellan de andra och M3 är det inte så stor skillnad.
Så det måste vara något annat än inköpspriset. Förklaringen hittar vi när vi jämför hästkrafter. M3 har flest!

Även ID4 är billigare att försäkra. Den har 170hk i instegsversion upp till ca 200hk i ”Pro performance”. Sen finns GTX med nära 300hk.
Men det bör vara instegsmodeller de jämför med.

En till faktor: som främst drabbar Tesla - Teslas produktionsteknik som innebär större delar och ger högre reparationskostnader.

Uppdaterat: 2024-04-20 19:38
V8-Power skrev:

Mr Snoid det kan bero på att du har en bil som har fem års garanti, det bör försäkringsbolagen också väga in eftersom maskinskadorna blir försumbara år 3-5.

Inte en aning, kollade bara vad det kommer kosta i slutet av december då jag behöver helförsäkring.
Men vad går på maskingarantin på en elbil?

Uppdaterat: 2024-04-20 20:11

Raphael, jag betalar 3400kr/år för helförsäkring +MER på fossilbilen.
Och vart du fått den låga självriskerna ifrån vet jag inte.
Kanske speciellt billigt för franska bilar. Men endera väljer du låg självrisk och högre premie på vagnskadan eller det omvända
Undrar när självriken på en nybils vagnskadegaranti var 5000kr?
Kan inte minnas jag haft en bil med så låg självrisk de sista 20 åren.
Men verkar som Renault har låga självrisker i sin personvagnsgaranti.

Uppdaterat: 2024-04-20 20:20
Mr Snoid skrev:

V8-Power skrev:
Mr Snoid det kan bero på att du har en bil som har fem års garanti, det bör försäkringsbolagen också väga in eftersom maskinskadorna blir försumbara år 3-5.

Inte en aning, kollade bara vad det kommer kosta i slutet av december då jag behöver helförsäkring.
Men vad går på maskingarantin på en elbil?

Maskinskada täcker det mesta precis som en fossilbil såklart men om märket har garanti i 5,7,8 eller 10 år så minskar ju försäkringsbolagets risk markant och en lägre premie kan sättas.
Det är inte ovanligt att elbilarnas motorer får problem med lager exempelvis.

Teslas höga premier beror ju på långsamma och dyra reparationer vid skador.

Uppdaterat: 2024-04-20 22:41

Några enstaka människor är rik som har så mycket hög lön för det har råd för Tesla är dyrast försäkring och massor dyr reparation därför risk byggkvalitet är sämre.

Uppdaterat: 2024-04-20 23:16
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kan kanske tilläggas att min Renault också har 5 års garanti…

Uppdaterat: Igår 6:41
Mr Snoid skrev:

Och vart du fått den låga självriskerna ifrån vet jag inte.
Kanske speciellt billigt för franska bilar. Men endera väljer du låg självrisk och högre premie på vagnskadan eller det omvända
Undrar när självriken på en nybils vagnskadegaranti var 5000kr?
Kan inte minnas jag haft en bil med så låg självrisk de sista 20 åren.

Jag har helförsäkring, min bil är äldre än 3 år. Självrisken vid vagnskada är 3000 kr. Renault försäkring. Valen är 3 000 kr eller 5 000 kr. Hade 3 000 kr på min förra också. Aldrig haft över 5 000 kr.

Totalt ligger jag på ca 5 000 kr/år. Dina 7200 kr per år låter mycket för mig.

Uppdaterat: 2024-04-21 09:30
Raphael skrev:

Mr Snoid skrev:
Och vart du fått den låga självriskerna ifrån vet jag inte.
Kanske speciellt billigt för franska bilar. Men endera väljer du låg självrisk och högre premie på vagnskadan eller det omvända
Undrar när självriken på en nybils vagnskadegaranti var 5000kr?
Kan inte minnas jag haft en bil med så låg självrisk de sista 20 åren.

Jag har helförsäkring, min bil är äldre än 3 år. Självrisken vid vagnskada är 3000 kr. Renault försäkring. Valen är 3 000 kr eller 5 000 kr. Hade 3 000 kr på min förra också. Aldrig haft över 5 000 kr.
Totalt ligger jag på ca 5 000 kr/år. Dina 7200 kr per år låter mycket för mig.

Jo men du påstår att elbilar med hög effekt är väldigt dyra att försäkra.
Så 7200kr/år för en helförsäkring med max 2500mil och MER är inte speciellt dyrt, 3700kr för halvföräkring är helt ok.
Billigare än diesel mercan jag hade tidigare.

Uppdaterat: 2024-04-21 09:33

Har din hög effekt?
325hk är inte särskilt högt i elbilsvärlden faktiskt, många ligger mellan 400-600hk.

Uppdaterat: 2024-04-21 10:03
V8-Power skrev:

Har din hög effekt?
325hk är inte särskilt högt i elbilsvärlden faktiskt, många ligger mellan 400-600hk.

Dubbelt så hög effekt som de flesta elbilar från Stellantis.
Och det är bara den elbilen jag ägt. Så ja den är hyfsat stark för att vara en simpel familjebil.

Uppdaterat: 2024-04-21 10:06

Försäkringspremien bygger på en riskanalys baserat på flera faktorer. Motoreffekt är en del. En annan del är ju ålder, kön och geografisk hemvistelse. Så det är ju inte helt enkelt att jämföra försäkring personer emellan. Dock kan man konstatera att för de flesta (alla?) blir Tesla betydligt dyrare.

Uppdaterat: 2024-04-21 10:39
Mr Snoid skrev:

V8-Power skrev:
Har din hög effekt?
325hk är inte särskilt högt i elbilsvärlden faktiskt, många ligger mellan 400-600hk.

Dubbelt så hög effekt som de flesta elbilar från Stellantis.
Och det är bara den elbilen jag ägt. Så ja den är hyfsat stark för att vara en simpel familjebil.

Stellantis har ju de i särklass svagaste elbilarna så den jämförelsen är sådär…

Halvförsäkring med MER kostar för övrigt 3300:- helår på min V8 med 451hk
Skatt 25600:- per år däremot…

Uppdaterat: 2024-04-21 10:50
V8-Power skrev:

Mr Snoid skrev:
V8-Power skrev:
Har din hög effekt?
325hk är inte särskilt högt i elbilsvärlden faktiskt, många ligger mellan 400-600hk.
Dubbelt så hög effekt som de flesta elbilar från Stellantis.
Och det är bara den elbilen jag ägt. Så ja den är hyfsat stark för att vara en simpel familjebil.

Stellantis har ju de i särklass svagaste elbilarna så den jämförelsen är sådär…
Halvförsäkring med MER kostar för övrigt 3300:- helår på min V8 med 451hk

Nu var det Raphael som tog upp frågan och påstod att man skall köpa en svag elbil annars blir det jättedyrt att försäkra. Och Han har en förkärlek för Stellantis bilar. Så därav jämförelsen.
Vad har du för elbil att kasta in som jämförelse? Den ”gamla” Mustangen har ju en bensinmotor.

Uppdaterat: 2024-04-21 10:53
Mr Snoid skrev:

Jo men du påstår att elbilar med hög effekt är väldigt dyra att försäkra.
Så 7200kr/år för en helförsäkring med max 2500mil och MER är inte speciellt dyrt, 3700kr för halvföräkring är helt ok.

Jag tycker att 7 200 kr/år är dyrt. Och klart mer än vad jag betalar.

Uppdaterat: 2024-04-21 14:35
Mr Snoid skrev:

Nu var det Raphael som tog upp frågan och påstod att man skall köpa en svag elbil annars blir det jättedyrt att försäkra. Och Han har en förkärlek för Stellantis bilar. Så därav jämförelsen.

Och du bekräftar det jag skriver. 7200 kr/år som du betalar kallar jag för dyrt.
Uppenbart har du mer pengar än jag har eftersom du inte tycket det är dyrt.

Jag förstår inte varför någon skulle vilja ha så mycket hästkrafter. Sliter ju bara däck och blir dyrt att försäkra. Plus använder man dem så försvinner räckvidden. Dragracing vid rödljusen är inget som jag har förstått tjusningen med.

Jag har en förkärlek för franska och italienska bilar. Måste inte vara Stellantis. Jag kör inte en Stellantis idag.

Uppdaterat: 2024-04-21 15:20
Raphael skrev:

Mr Snoid skrev:
Nu var det Raphael som tog upp frågan och påstod att man skall köpa en svag elbil annars blir det jättedyrt att försäkra. Och Han har en förkärlek för Stellantis bilar. Så därav jämförelsen.

Och du bekräftar det jag skriver. 7200 kr/år som du betalar kallar jag för dyrt.
Uppenbart har du mer pengar än jag har eftersom du inte tycket det är dyrt.
Jag förstår inte varför någon skulle vilja ha så mycket hästkrafter. Sliter ju bara däck och blir dyrt att försäkra. Plus använder man dem så försvinner räckvidden. Dragracing vid rödljusen är inget som jag har förstått tjusningen med.
Jag hat en förkärlek för franska och italienska bilar. Måste inte vara Stellantis. Jag kör inte en Stellantis idag.

Okej då, en Megane med 130hk skulle kosta mig 1700kr mindre per år att försäkra en försvinnande liten besparing i kostnaden för att äga en bil. Den skulle även slita mer däck då den bara är tvåhjulsdriven.
Använder du effekten så kör du på tok för fort.
Räckvidden påverkas marginellt om man ibland råkar trycka till på fartpedalen, t.ex vid en omkörning.
Om du läst det jag skrivit i Ioniq5 tråden så har vinterdäcken 6mm mönsterdjup efter 4500mil och sommardäcken 5,5-6mm efter knappt 3000mil. Totalt har jag kört 7350mil.
Så nej det är inte bara massa negativt med en starkare fyrhjulsdriven bil. Att däcken inte slits mer tror jag beror på att bilen alltid driver både fram och bak vid start. Över 30km/tim kopplas främre motorn ur. Om jag inte väljer ett körläge så den alltid är 4wd.
Och ja jag tjänar trolige mer pengar än dig. Men 1700kr är billigare än att gå till tandhygienisten😉

Uppdaterat: 2024-04-21 14:58

Snoid, varför köpa en tokstark bil om man inte använder den effekten? Verkar ju helt meningslöst.
Det är ju pengar i sjön. Och använder man effekten så slits däcken och räckvidden försvinner.
”Använder du effekten så kör du på tok för fort” - så effekten finns för att den inte ska användas?
Som sagt, verkar för mig bara meningslöst.

Uppdaterat: 2024-04-21 15:22

Jepp Raphael, så är det.
Men du vet väl att en starkare motor eller två kan regenerera betydligt högre effekt än en ensam svagare motor.
Effekten är väldigt trevligt att ha när man t.ex kör om en lastbil.
Så självklart används effekten men för den skull så försvinner inte räckvidden.
Hur många mil har du kört med din elbil Raphael, funderar då du verkar ha väldigt bra koll på hur det är och hur motoreffekt mm påverkar energiförbrukning, däckslitage och räckvidd.

Uppdaterat: 2024-04-21 15:37
Mr Snoid skrev:

Jepp
Effekten är väldigt trevligt att ha när man t.ex kör om en lastbil.
Så självklart används effekten men för den skull så försvinner inte räckvidden.

Och därmed kör du själv för fort. Som du har skrivit själv:

Citat:

Använder du effekten så kör du på tok för fort

Så du kör på tok för fort när du använder effekten.
Jag förstår inte varför man måste ha +300 hk för att köra om en lastbil. Min första bil hade 80hk och det var inget problem att köra om lastbilar. Handlar bara om planering.

Du är givetvis fri att anse att om du använder alla dina +300 hk så går det inte åt mer energi än om du använder 100 hk istället.

Du får alltså lika lång räckvidd på motorvägen som när du kör i stan.
Jag har kört elbilar, har lånat flera elbilar av olika märken. Alla har gett mer räckvidd i stan och lägre räckvidd på motorväg.
För mer kraft används på motorvägen.

Det är min erfarenhet.
Men om din erfarenhet är att du får samma förbrukning och räckvidd oavsett om du kör motorväg eller i stan, att det inte spelar någon roll för förbrukningen hur mycket eller lite du trycker på fartpedalen, ja då säger jag inte emot. Då är det din erfarenhet med den elbil du har att du har en konstant förbrukning oavsett fart och hastighet.

Då har vi helt olika upplevelser helt enkelt.

Uppdaterat: 2024-04-21 16:11

Självklart ökar förbrukningen då du kör fortare.
Varför driver du över huvud taget en sådan diskussion.
Men maxeffekten i sig ger inte att förbrukningen ökar.
Men högre sammanlagd effekt ger inte per automatik det markant ökade däckslitaget eller kortare räckvidden du påstår.
Vad sliter mest, 70kW i startögonblicket fördelat på en eller två axlar. För det är framförallt stadskörning med mycket start/stop som sliter däck.
Vill man ha 4wd på en elbil så får du per automatik högre effekt.

Uppdaterat: 2024-04-21 16:18
Mr Snoid skrev:

Självklart ökar förbrukningen då du kör fortare.
Men maxeffekten i sig ger inte att förbrukningen ökar.
Men högre sammanlagd effekt ger inte per automatik det markant ökade däckslitaget eller kortare räckvidden du påstår.

Jag har aldrig hävdat att det sker per automatik. Jag hävdar att det sker när effekten används. Jag påstod inte att det sker när man inte använder effekten.

Och min frågeställning är: varför ha effekten om man inte använder den? Det verkar ju helt meningslöst. Särskilt när det även ger dyrare försäkring.

När det gäller mer effekt med flera motorer: Hur mycket effekt beror ju på hur de är konstruerade. Det finns ingen universell lag som säger att systemeffekten måste bli +300 hk bara för att det finns en motor fram och en bak. Jag ser det som fullt möjligt att göra en fyrhjulsdriven bil med två motorer som har under 200 hk.

Uppdaterat: 2024-04-21 16:33

Min bil har 217 bak och 88 fram.
Toyota BZ4X awd har 109hk fram och bak.
Så ja det är fullt möjligt och den bilen har fullt tillräcklig prestanda.

Uppdaterat: 2024-04-21 17:27