Vi Bilägares forum

Därför tvingas du serva elbilen – trots minimalt behov

Därför tvingas du serva elbilen – trots minimalt behov

Elbilar behöver varken byta olja, oljefilter eller kamrem. Ändå fortsätter tillverkarna att kräva regelbunden och ibland kostsam service för att garantin ska gälla. Efter fyra år kan servicen ha kostat över 15 000 kronor, visar vår genomgång.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-17 19:20

Kommentarer

Finns en enkel förklaring. Bilfirmorna behöver eftermarknadsaffären för att överleva och tjäna pengar, det bygger det gamla systemet på. Tesla har även vänt upp och ner på detta genom att det inte finns något servicekrav för att garantier ska gälla. Det betyder inte att tex bilen är underhållsfri men man kan välja att byta kupéfilter själv eller smörja upp bromsklotsarna vid behov. De gamla hästhandlarna som är så älskvärda i vissa personers ögon är inget annat än pengasuktande "ormar".

Uppdaterat: 2024-04-17 20:10

Om man har serviceavtal med Enyaq kostar det 100 kr i månaden. Första servicen efter två är betyder 2400 kr. Efter fyra år 4800 kr.

Fick serviceprotokollet. Det är lite mer jobb än att tuta och kolla rutan.

Uppdaterat: 2024-04-17 20:19
J.L skrev:

Finns en enkel förklaring. Bilfirmorna behöver eftermarknadsaffären för att överleva och tjäna pengar, det bygger det gamla systemet på. Tesla har även vänt upp och ner på detta genom att det inte finns något servicekrav för att garantier ska gälla. Det betyder inte att tex bilen är underhållsfri men man kan välja att byta kupéfilter själv eller smörja upp bromsklotsarna vid behov. De gamla hästhandlarna som är så älskvärda i vissa personers ögon är inget annat än pengasuktande "ormar".

Ja halleluja för vår frälsare Elon, eller var det bara så att han hade gott om pengar? Krugerrand från Sydafrikanska rubiner vill jag minnas. Tesla är jag helt säker på grundades av ett par andra personer.
Skall oavsett bli intressant att följa utvecklingen av företaget. Vem vet kanske jag rattar runt en Tesla modell A vid nästa byte…

Uppdaterat: 2024-04-17 20:26

Ingen elbilsägare verkar kunna motivera varför deras bilar behöver service, medan Tesla inte gör det...

Uppdaterat: 2024-04-17 20:50

40
Det är på Enyaq en hel del kontrollpunkter på drivlina. Visst en hel del är okulärbesiktning men då slipper man otrevliga överraskningar. I långa loppet kanske en Enyaq har färre verkstadsbesök än en Tesla.

Jag låter hellre en verkstadskille krypa runt under bilen än att jag gör det. Så ja, helt klart värt 100 kr i månaden.

Uppdaterat: 2024-04-17 20:56
Axa skrev:

40
Det är på Enyaq en hel del kontrollpunkter på drivlina. Visst en hel del är okulärbesiktning men då slipper man otrevliga överraskningar. I långa loppet kanske en Enyaq har färre verkstadsbesök än en Tesla.
Jag låter hellre en verkstadskille krypa runt under bilen än att jag gör det. Så ja, helt klart värt 100 kr i månaden.

Du är för rolig Axa! Men betala du i tron om att du slipper att din Skoda går sönder genom att titta på batteriet och mönsterdjupet på däcken. Har klarat mig från verkstadsbesök i ca 10 000 mil, mycket skönt att slippa irritera sig på en dyr serviceräkning med minimalt mervärde. Har absolut inga problem med att fossilbilar behöver servicebyten på oljor med mera.

Uppdaterat: 2024-04-17 21:24
40-talisten skrev:

Ingen elbilsägare verkar kunna motivera varför deras bilar behöver service, medan Tesla inte gör det...

Min bil skall i alla fall in för byte av kylvätskan i batteriet, diverse kontroller och säkert bromsvätska mm.
Så service är i alla fall ett krav för Hyundais femåriga garanti utan begränsning i körlängd. Helt ok enligt mig. Vem vet vad som kan gå sönder och kosta pengar? Jag tänker då inte testa det, bilen lär bli utbytt innan garantin går ut.

Uppdaterat: 2024-04-17 21:26

Kylarvätskan i ett elbilsbatteri lever oerhört snällt jämfört med en fossilbils. Bromsvätskebyte vore intressant att veta det faktiska behovet av i och med att bromsarna inte använd i samma omfattning, vilket minskar flukturationerna på temperaturen på bromsvätskan.

Uppdaterat: 2024-04-17 21:31

JL
Du verkar ha svårt med läsförståelse. Det är en fler kontrollpunkter än batteri och mönsterdjup. Jag vet ju ännu inte huruvida det kommer löna sig i längden. Teslabilar verkar ju stå en hel del på verkstad. Med ordentlig service kanske det skulle kunna förebyggas.

Uppdaterat: 2024-04-17 21:37

Märkligt att de inte har underhåll av bromsarna, det borde vara med för den summan pengar, särskilt på en elbil.
Men, de tänker nog, underhålls inte bromsarna, får vi tjäna pengar på att byta de i förtid.
Jag känner en far och son, de driver en liten privat Volvoverkstad.
"Byta kylarväska ?? det var det dummaste jag hört, den byter man när vattenpumpen ger upp"

Uppdaterat: 2024-04-17 22:09
Axa skrev:

JL
Du verkar ha svårt med läsförståelse. Det är en fler kontrollpunkter än batteri och mönsterdjup. Jag vet ju ännu inte huruvida det kommer löna sig i längden. Teslabilar verkar ju stå en hel del på verkstad. Med ordentlig service kanske det skulle kunna förebyggas.

Måhända att jag har det men trots det tycker jag att det är lurendrejeri att betala för något som inte tillför något på en elbil. Att Tesla-bilar går sönder som bilar gör är ju knappast ett argument för att betala dyrt för en placeboservice. Jag har i vart fall kört oerhört problemfritt med mina modell 3:or.

Uppdaterat: 2024-04-18 06:12

Vi har 5 Teslor på firman, de har sammanlagt gått runt 50 000 mil nu. De har kostat 0 kronor i service och reparationer, de har inte varit helt felfria men nästan, dock har det som strulat gått på garanti och inte kostan oss en krona, inte ens behövt köra dem till verkstad då servicekille kommer till vårt företag.
Hade dessa behövt in på service var 3000:e mil för runt 3000 kr/tillfälle hade detta kostat oss 48 000 kr samt tidsbortfallet med att köra dem till service etc.
Jag säger inte att Tesla gör rätt och alla andra fel, men jag kan säga att vi har sparat rätt mycket tid och pengar på deras upplägg på dessa bilar kontra de andra märken vi har som ska in och servas.

Uppdaterat: 2024-04-18 09:46

Alltså rotera däcken. Menar de att de snurrar, eller byte fram och bak?

Det senare kanske behövs i Spanien, men i länder med sommar och vinterdäck gör man väl det vid byte ändå ?

Uppdaterat: 2024-04-18 07:47

Tesla hade inga verkstäder, varför sätta upp ett gammalt förlegat system på bilar som har minimalt servicebehov?

Uppdaterat: 2024-04-18 08:12

Ännu en väckarklocka för naiva elbilsköpare.

Uppdaterat: 2024-04-18 13:30
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Ännu en väckarklocka för naiva elbilsköpare.

Tja, som du kan läsa ovan så kan en hel del personer spara otroligt mycket pengar på att köpa elbil istället för fossilbil. Så ja, det kan ju vara en positiv väckarklocka att inse hur bra man kan ha det om man vågar se utanför sin fyrkant....

Uppdaterat: 2024-04-18 14:11

Hur lätt är det inte att locka fram dig?! =)

Spara pengar?

Uppdaterat: 2024-04-18 14:16
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Kanske finns en anledning till att det istället är dyrare att försäkra en Tesla? Så det kanske blir jämt skägg ifråga om utgifterna.

Uppdaterat: 2024-04-18 14:25
J.L skrev:

Finns en enkel förklaring. Bilfirmorna behöver eftermarknadsaffären för att överleva och tjäna pengar, det bygger det gamla systemet på. Tesla har även vänt upp och ner på detta genom att det inte finns något servicekrav för att garantier ska gälla. Det betyder inte att tex bilen är underhållsfri men man kan välja att byta kupéfilter själv eller smörja upp bromsklotsarna vid behov. De gamla hästhandlarna som är så älskvärda i vissa personers ögon är inget annat än pengasuktande "ormar".

Tyvärr innebär det att väldigt många TROR att Tesla är underhållsfri. Vilket garanterat kommer att ställa till det ännu mer på andrahandsmarknaden. Alla bilar kräver ett visst mått av service, som du själv skriver.

Uppdaterat: 2024-04-18 16:25
40-talisten skrev:

Ingen elbilsägare verkar kunna motivera varför deras bilar behöver service, medan Tesla inte gör det...

Och där har vi personen som TROR att Tesla inte kräver service. Mycket av jobbet hos Grufman kanske skulle kunna skjutas ännu längre fram om bromsar skötts. Kanske de inte hade blivit stående längs vägen med trasiga bärarmar, för verkstaden hade kunnat påpeka att du behöver byta.

Uppdaterat: 2024-04-18 16:29
Axa skrev:

40
Det är på Enyaq en hel del kontrollpunkter på drivlina. Visst en hel del är okulärbesiktning men då slipper man otrevliga överraskningar. I långa loppet kanske en Enyaq har färre verkstadsbesök än en Tesla.
Jag låter hellre en verkstadskille krypa runt under bilen än att jag gör det. Så ja, helt klart värt 100 kr i månaden.

Håller med dig! Jag betalar typ 200 kr/mån på min EQE, så ca 7200 kr för 3 servicetillfällen. Helt klart skönt att slippa krypa runt och smörja bromsar.

Uppdaterat: 2024-04-18 16:31
J.L skrev:

Kylarvätskan i ett elbilsbatteri lever oerhört snällt jämfört med en fossilbils. Bromsvätskebyte vore intressant att veta det faktiska behovet av i och med att bromsarna inte använd i samma omfattning, vilket minskar flukturationerna på temperaturen på bromsvätskan.

Då kanske det kommer som en överraskning för dig att den byts pga fuktkvot, så kan hålla med om att den kanske skulle mätas istället för att bytas. För hög fuktkvot kommer att innebära att bromsvätskan kommer att koka vid hög belastning och då blir man utan bromsar. Alla miljöer arbetar för att utjämna fuktigheten mellan sig.

Uppdaterat: 2024-04-18 16:36
Gaston skrev:

Vi har 5 Teslor på firman, de har sammanlagt gått runt 50 000 mil nu. De har kostat 0 kronor i service och reparationer, de har inte varit helt felfria men nästan, dock har det som strulat gått på garanti och inte kostan oss en krona, inte ens behövt köra dem till verkstad då servicekille kommer till vårt företag.
Hade dessa behövt in på service var 3000:e mil för runt 3000 kr/tillfälle hade detta kostat oss 48 000 kr samt tidsbortfallet med att köra dem till service etc.
Jag säger inte att Tesla gör rätt och alla andra fel, men jag kan säga att vi har sparat rätt mycket tid och pengar på deras upplägg på dessa bilar kontra de andra märken vi har som ska in och servas.

Du skulle få svårt att övertala mig om att det är ett bra bilköp på begagnatmarknaden.

Uppdaterat: 2024-04-18 16:37
Gaston skrev:

Vi har 5 Teslor på firman, de har sammanlagt gått runt 50 000 mil nu. De har kostat 0 kronor i service och reparationer, de har inte varit helt felfria men nästan, dock har det som strulat gått på garanti och inte kostan oss en krona, inte ens behövt köra dem till verkstad då servicekille kommer till vårt företag.
Hade dessa behövt in på service var 3000:e mil för runt 3000 kr/tillfälle hade detta kostat oss 48 000 kr samt tidsbortfallet med att köra dem till service etc.
Jag säger inte att Tesla gör rätt och alla andra fel, men jag kan säga att vi har sparat rätt mycket tid och pengar på deras upplägg på dessa bilar kontra de andra märken vi har som ska in och servas.

Jag skulle nog påstå att ni misshandlar era bilar då. Även fast det inte är ett måste, så rekommendera Tesla att byta kuefilter och bromsvätskan. Kan ju vara trevlig mer frisk luft i bilen, och att slippa fukt i oken så att kolvarna rostar.

Uppdaterat: 2024-04-19 05:10
EasyMan skrev:

Gaston skrev:
Vi har 5 Teslor på firman, de har sammanlagt gått runt 50 000 mil nu. De har kostat 0 kronor i service och reparationer, de har inte varit helt felfria men nästan, dock har det som strulat gått på garanti och inte kostan oss en krona, inte ens behövt köra dem till verkstad då servicekille kommer till vårt företag.
Hade dessa behövt in på service var 3000:e mil för runt 3000 kr/tillfälle hade detta kostat oss 48 000 kr samt tidsbortfallet med att köra dem till service etc.
Jag säger inte att Tesla gör rätt och alla andra fel, men jag kan säga att vi har sparat rätt mycket tid och pengar på deras upplägg på dessa bilar kontra de andra märken vi har som ska in och servas.

Du skulle få svårt att övertala mig om att det är ett bra bilköp på begagnatmarknaden.

Har du sett serviceprotokollet till ID4 ? Ingen service utan okulära kontroller mätning av däcksmönsterdjup. Om man vill ha service av sina bromsar är det tillägg, vilket det alltid varit på tex Volvo & VW. Om man tror att fakeservicen skulle påverka bilens hållbarhet och värde på sikt får man tänka ett varv till. Vad förbättrar det bilen genom att ladda upp högvoltsbatteriet om kunden vill och laddning behövs ? Lika lite som när serviceverkstäderna fyllde på spolarvätskan till folks förtret.

Uppdaterat: 2024-04-19 06:09

JL
Men det är väl ingen skillnad mot service av fossilbil? Det är som tidigare, upptäcks några skador eller behov av reparation så fick man förbaskat betala för det.
Men jag ser hellre att det kontrolleras än att det inte gör det.

Uppdaterat: 2024-04-19 08:38

Axa, du vet väl att nu när Tesla inte har krav på service så är det naturligtvis den absolut bästa lösningen.
Det syns om inte annat i besiktningsstatistiken från Tyskland.
Man är ju ledande även där 🤣

Uppdaterat: 2024-04-19 08:46

Snoid
Så kan det vara. 😀
Å andra sidan har många av de nya elbilarna, inklusive de vi kör, inte ens gjort första besiktningen. Det återstår att se ifall det på lång sikt kommer vara lönande med service. Iofs kanske det finns statistisk på de tidiga elbilarna, Leaf och i3?

Uppdaterat: 2024-04-19 09:06

Service är ett grundkrav för att jag skall ha fem års nybilsgaranti på min bil.
Så det kommer inte på fråga att låta bli att serva bilen.
Jag ser det som en försäkringspremie. Tveksam till att jag skulle vilja ha en elbil utan garantier.

Uppdaterat: 2024-04-19 09:09

För nya bilar så har man väl numera ofta tecknat service-avtal för de 3 första åren så kostnaden, oavsett drivmedel, är ju inte speciellt överväldigande. I alla fall inte inom VAG-världen.

Uppdaterat: 2024-04-19 09:19

Den store fördelen med Tesla är valfriheten. Vill man göra service själv - OK. Vill man låta Tesla göra service är det OK. Viktigt är ju ändå att man som bilägare följer rekommendationer (Tesla) eller krav (alla andra).
Själv gör jag bromsservice varje vår vid byte till sommarhjul och passar samtidigt på att smörja andra delar som verkstäder annars tar betalt för. Att kontrollera att belysning, signalhorn o.s.v. fungerar är väl en självklarhet. Minns kravet från körkortsprovet att göra yttre och inre säkerhetskontroll. Hur många gör det?

Uppdaterat: 2024-04-19 10:47

Eftersom Tesla inte har några krav på service för att garantin ska gälla, så lär det vara en hel del ägare som tror att bilen aldrig någonsin behöver service. Vi lär i framtiden få se många vanvårdade Teslor på begagnatmarknaden...

Uppdaterat: 2024-04-19 11:04

Hur kommer bilhandeln att agera med inbyten av Teslor utan servicehistorik ? Idag är det ju nästan det första man frågar om vid ett inbyte - alltså en servicebok med alla "stämplar". Och jag som köpare av en beg bil vill ju också veta hur bilen skötts - eller inte alls skötts.

Uppdaterat: 2024-04-19 11:20

Men tänk lite nu. En bil som servas kan ju vanvårdas också, finns inget i servicen som betygssätter ägaren på hur välstädad/tvättad bilen är eller om bilen är hårt körd. Faran med en elbil är väl snarare att batteriet står helt urladdad en längre tid eller snabbladdats till 100 % men det syns på ett batterikapacitetstest om degeneringen är onormalt hög. Bromsarna blir ju en besiktningsfråga om de inte servas, vilket kan göras var som helst med kunskapen kring detta. En fossilmotor kan ju faktiskt rasa om inte den servats, vilket innebär en reparationskostnad på +100 000 kr, därav anledningen till att servicen måste skötas och andrahandsvärdet påverkas.

Uppdaterat: 2024-04-19 13:57

JL
Så du menar att en elbil inte kan ”rasa”? För Grufman verkar ha en hel del att göra.

Uppdaterat: 2024-04-19 14:52

ALLT kan rasa men man kan nog också räkna med mera "otur" om man köper en beg bil helt utan service-historik.

Uppdaterat: 2024-04-19 16:56

J.L:
Så om kupéfiltret är bytt vartannat år, och bromsvätskan har bytts "vid behov," då kan man tryggt köpa en begagnad Tesla oavsett körda mil och årsmodell?

Uppdaterat: 2024-04-19 17:36
40-talisten skrev:

J.L:
Så om kupéfiltret är bytt vartannat år, och bromsvätskan har bytts "vid behov," då kan man tryggt köpa en begagnad Tesla oavsett körda mil och årsmodell?

Bara du slår till 😉
Nej en Toyota elbil borde du köpa, nu har den fått ett pris som motsvarar prestandan. Läste i FB grupp där det skrevs att dom som köpt bil känner sig lurade på,Toyotas värde varar, då man nu sänkt priset med närmare 100kkr.

Uppdaterat: 2024-04-19 17:58
Mr Snoid skrev:

40-talisten skrev:
J.L:
Så om kupéfiltret är bytt vartannat år, och bromsvätskan har bytts "vid behov," då kan man tryggt köpa en begagnad Tesla oavsett körda mil och årsmodell?

Bara du slår till 😉
Nej en Toyota elbil borde du köpa, nu har den fått ett pris som motsvarar prestandan. Läste i FB grupp där det skrevs att dom som köpt bil känner sig lurade på,Toyotas värde varar, då man nu sänkt priset med närmare 100kkr.

Elbilarna börjar snart komma ner i sina rätta värden...

Uppdaterat: 2024-04-19 18:23

Axa
ny
JL
Så du menar att en elbil inte kan ”rasa”? För Grufman verkar ha en hel del att göra.
40-talisten
ny
J.L:
Så om kupéfiltret är bytt vartannat år, och bromsvätskan har bytts "vid behov," då kan man tryggt köpa en begagnad Tesla oavsett körda mil och årsmodell?
Gör ni er dumma på riktigt eller vad har bilskojarna lurat i er ?
Gör man inte en riktig undersökning av den tänkta begagnade bilen kan man få problem, undersökningsplikt köplagen "Om köparen inte uppfyller sin undersökningsplikt vid bilköp, riskerar hen att fastna med en bil som har dolda fel eller brister. Dessa problem kan leda till dyra reparationer och onödiga kostnader för köparen.".

Om en elmotor "rasar" på grund av utebliven service, beror det på servicen eller kan det vara något annat ? Om en bensin/dieselmotor rasar på grund av utebliven service, gissa vad det kan bero på?

Uppdaterat: 2024-04-19 20:25

JL
Det finns en massa olika delar på en elbil som kan ”rasa”, inte bara motorn.

Uppdaterat: 2024-04-19 20:40

Axa, titta igenom ditt serviceprotokoll och bedöm det du betalar dyrt för kan förhindra, att tex att bildskärmens bakgrundsbelysning lägger av, en LED lampa i din strålkastare, batteriet degenereras fortare, som vissa ID bilar råkat ut för eller,12 voltsbatteriet lägger av KIA/Hyundai.

Uppdaterat: 2024-04-20 09:10

JL
Jag tänkte mest på chassidelar som läckande dämpare, skadade damasker, glappiga bussningar, böjda länkarmar, etc.

Det är ju samma kontrollpunkter på en fossilbil men där tillkommer bla byte av olja och tändstift.

Som jag påpekat innan. I långa loppet ser jag hellre att någon professionell kontrollerar regelbundet att allt är i sin ordning än att jag själv kryper runt eller inte alls.

Uppdaterat: 2024-04-20 11:02

Det är så dumt, det här. En elbil behöver service, den också. Bromsvätskan ska/måste bytas vartannat år. Kupéfiltret ska bytas med jämna mellanrum. Batteripacket behöver översyn, det finns garanterat luftfilter för kylning/ventilation även där. All övrig service som görs på en fossilbil - motor och växellåda undantagna - ska göras också på en elbil. Och som lök på laxen: Elbilen är så mycket dyrare att köpa, så även om det krävs mindre service, så äts den ekonomiska besparingen upp med råge av högre kapitalförluster. Gaston vet inte vad han pratar om.

Köp ALDRIG en begagnad elbil som inte har en dokumenterad servicehistoria, vilket särskilt verkar gälla Tesla. Ingen service = livsfarliga bromsar! Som exempel. Ta inte i dem ens med tång!

Uppdaterat: 2024-04-20 12:43
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Axa skrev:

JL
Jag tänkte mest på chassidelar som läckande dämpare, skadade damasker, glappiga bussningar, böjda länkarmar, etc.
Det är ju samma kontrollpunkter på en fossilbil men där tillkommer bla byte av olja och tändstift.
Som jag påpekat innan. I långa loppet ser jag hellre att någon professionell kontrollerar regelbundet att allt är i sin ordning än att jag själv kryper runt eller inte alls.

När den typen av fel börjar dyka upp som defekta damasker, glappa bussningar, läckande stötdämpare har bilen hamnat på höga miltal eller ålder. Är det inte ett konstruktions-/tillverkningsfel håller hjulupphängningarna på de flesta bilar långt utanför vad som brukar servas på märkesverkstäderna. Grundfrågan gäller om elbilen ska servas på märkesverkstad för att garantin ska gälla eller inte. Enda anledningen är att hålla liv i verkstäderna med "hittepåservicepunkter" och betala ett antal tusenlappar för detta, den gubben går jag i vart fall inte på.

SnookerPros gissningar är inte värt att bemöta.

Uppdaterat: 2024-04-20 14:02

Om nu allt stämmer som J.L skriver skulle inte jag våga köpa en begagnad Tesla.

Uppdaterat: 2024-04-20 14:22

JL
Fast oavsett garantifrågan, skulle man som andrahandsköpare köpa en fossilbil med säg 5000 mil där någon hemmasnickrare kört hemmaservice med enbart oljebyte och filterbyten, och gjort övriga ”kontroller”?
Inte jag iallafall.

Uppdaterat: 2024-04-20 14:50
Corgie skrev:

Om nu allt stämmer som J.L skriver skulle inte jag våga köpa en begagnad Tesla.

Förklara dig ?

Uppdaterat: 2024-04-20 16:07
J.L skrev:

Corgie skrev:
Om nu allt stämmer som J.L skriver skulle inte jag våga köpa en begagnad Tesla.

Förklara dig ?

Om du inte servat bilen skulle inte jag köpa den.

Uppdaterat: 2024-04-20 16:52
Corgie skrev:

J.L skrev:
Corgie skrev:
Om nu allt stämmer som J.L skriver skulle inte jag våga köpa en begagnad Tesla.
Förklara dig ?

Om du inte servat bilen skulle inte jag köpa den.

Men det finns väl inget serviceschema för Tesla utöver byte av kupéfilter och bromsvätska? Hur ska Tesla vara servad för att man vågar köpa en begagnad? Vad ska man kräva i servicehistorik?

Uppdaterat: 2024-04-20 17:06