Vi Bilägares forum

Elbilsandelen minskar i Europa – hybrider ökar

Elbilsandelen minskar i Europa – hybrider ökar

Hybridbilar med bensinmotor ökar kraftigt i Europa, samtidigt som allt färre bilköpare slår till på en elbil.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: Igår 7:20

Kommentarer

Tror det kommer bli skakigt när köparna upptäcker att hybrider har höga service- och reparationskostnader, jämfört med en icke-hybrid. På grund av både förbränningsmotor och elmotor att serva. Detta har ViB haft flera artiklar om tidigare.

Uppdaterat: Igår 7:36

Nästa år måste alla tillverkare ha sänkt medel CO2 på bilflottan med 15%. Än så länge är det bara Volvo och Tesla som klarar detta. Det är inte helt svårgissat att elbilspriserna kommer gå ner kraftigt 2025 och att man i år tar ut så mycket som möjligt från tekniken som kommer att minska.

Uppdaterat: Igår 7:50
Raphael skrev:

Tror det kommer bli skakigt när köparna upptäcker att hybrider har höga service- och reparationskostnader, jämfört med en icke-hybrid. På grund av både förbränningsmotor och elmotor att serva. Detta har ViB haft flera artiklar om tidigare.

💯 % 👍

Uppdaterat: Igår 8:51
Flygaralex

Full respekt for människors olika ekonomiska situationer, men såååå naivt att just köpa dessa ”hybrider”!
Billigare i inköp men så mycket dyrare att köra/innehav, en dålig ”avbetalning” helt enkelt!

Uppdaterat: Igår 8:54
Flygaralex

Är väl inte svårare än att ta reda på servicekostnaden och lägga in den i sin kalkyl.
Så ser inte varför det skulle bli en ”skakig” upptäckt.
Man köper en bil för flera hundra tusen men bemödar sig inte kolla upp vad t.ex ett serviceavtal kostar.
Det är betydligt enklare än att läsa alla braskande rubriker.

Uppdaterat: Idag 9:06
Raphael skrev:

Tror det kommer bli skakigt när köparna upptäcker att hybrider har höga service- och reparationskostnader, jämfört med en icke-hybrid. På grund av både förbränningsmotor och elmotor att serva. Detta har ViB haft flera artiklar om tidigare.

Dom artiklarna har vad jag vet uteslutande handlat om laddhybrider. I en Toyota HSD servas inte elmotorn.

Uppdaterat: Igår 9:09

Nja,
i åtminstone Volvos fall är servicekostnaden minimalt högre för en laddhybrid jmf med motsvarande bensinbil tex Volvo XC60 Recharge jmf med äldre T5, T6 utan hybrid.

Att man sedan inte behöver planera sina resor utifrån var laddstolparna ligger ger mig / oss ökad frihet att göra spontana avstickare utefter resmålet.

I Volvo XC60 Recharge fallet som jag numera kör tycker jag att det är ok att komma 6,5 / vinter - drygt 8 mil / sommar på el, kör max 100 km/h. Det gör att jag klarar i princip all vardagskörning på el. Allra bäst vore såklart om bilen skulle klara dubbla sträckan på el likt nya VW Passat.

Elbilen är allra billigast att serva men har vissa begränsningar varför vi har både en elbil och en laddhybrid Volvo XC60 Recharge / VW ID3.

Uppdaterat: Igår 9:12

Låter helt vansinnigt att dessa mild-hybrider ökar.
Vi har en Toyota RAV4 Hybrid på jobbet och med en förbrukning på 0,7L/mil så funderar man på vad elmotor och batteri tillför (mer än vikt och service-kostnad). Har haft vanliga icke-hybrider med lägre förbrukning.

Uppdaterat: Igår 9:12

Tar vi Toyota som exempel så har dom väl minimalt med problem med sin hybrid-lösning - säkert mindre än t ex Renault har med sina ICE-motorer för att svara på Raphaels inlägg.
Sen är säkert s k mild-hybrider inräknade i denna försäljnings-statistik och det är ju i praktiken inte mycket till hybrider. Det bör ju vara s k full-hybrider a'la Toyota för att det skall ge nån effekt på bränsleförbrukningen.
Beträffande servicekostnader så är det väl främst ladd-hybrider som drabbats av högre sådana.

Uppdaterat: Igår 9:16
Mythbuster skrev:

Nästa år måste alla tillverkare ha sänkt medel CO2 på bilflottan med 15%. Än så länge är det bara Volvo och Tesla som klarar detta. Det är inte helt svårgissat att elbilspriserna kommer gå ner kraftigt 2025 och att man i år tar ut så mycket som möjligt från tekniken som kommer att minska.

Volvo fixar det väl på papperet men inte i realiteten. Deras plugin-drivlinor är extremt törstiga när det är tomt i batteriet.

Uppdaterat: Igår 10:19
LC4ever skrev:

Låter helt vansinnigt att dessa mild-hybrider ökar.
Vi har en Toyota RAV4 Hybrid på jobbet och med en förbrukning på 0,7L/mil så funderar man på vad elmotor och batteri tillför (mer än vikt och service-kostnad). Har haft vanliga icke-hybrider med lägre förbrukning.

+100

Uppdaterat: Igår 10:23
LC4ever skrev:

Låter helt vansinnigt att dessa mild-hybrider ökar.
Vi har en Toyota RAV4 Hybrid på jobbet och med en förbrukning på 0,7L/mil så funderar man på vad elmotor och batteri tillför (mer än vikt och service-kostnad). Har haft vanliga icke-hybrider med lägre förbrukning.

Den tillför en förbrukning i nivå med en dieselmotor.
Samt ingen trafikant ökad förbrukning vid stadskörning.
Så framförallt slipper du slamret från en dieseldriven traktormotor 🤣
Förövrigt har inte Toyota några mildhybrider.

Uppdaterat: Igår 10:38

Hybrid, laddhybrid, mildhybrid; begreppsförvirrningen är stor även på detta forum...

Uppdaterat: Igår 10:43
lsoderlund skrev:

Mythbuster skrev:
Nästa år måste alla tillverkare ha sänkt medel CO2 på bilflottan med 15%. Än så länge är det bara Volvo och Tesla som klarar detta. Det är inte helt svårgissat att elbilspriserna kommer gå ner kraftigt 2025 och att man i år tar ut så mycket som möjligt från tekniken som kommer att minska.

Volvo fixar det väl på papperet men inte i realiteten. Deras plugin-drivlinor är extremt törstiga när det är tomt i batteriet.

+100

Uppdaterat: Igår 11:15
Mr Snoid skrev:

LC4ever skrev:
Låter helt vansinnigt att dessa mild-hybrider ökar.
Vi har en Toyota RAV4 Hybrid på jobbet och med en förbrukning på 0,7L/mil så funderar man på vad elmotor och batteri tillför (mer än vikt och service-kostnad). Har haft vanliga icke-hybrider med lägre förbrukning.

Den tillför en förbrukning i nivå med en dieselmotor.
Samt ingen trafikant ökad förbrukning vid stadskörning.
Så framförallt slipper du slamret från en dieseldriven traktormotor 🤣
Förövrigt har inte Toyota några mildhybrider.

Vilka dieselbilar har slamrande traktormotorer? De jag åkt i, BMW, Mercedes, Volvo m fl har varit, tysta, starka och ytterst kultiverade…

Uppdaterat: Igår 12:12
Togga

Sedan MrSnoid slutade köra dieselmerca så slamrar alla dieslar som gamla traktormotorer, Togga.

Uppdaterat: Igår 12:15
Togga skrev:

Mr Snoid skrev:
LC4ever skrev:
Låter helt vansinnigt att dessa mild-hybrider ökar.
Vi har en Toyota RAV4 Hybrid på jobbet och med en förbrukning på 0,7L/mil så funderar man på vad elmotor och batteri tillför (mer än vikt och service-kostnad). Har haft vanliga icke-hybrider med lägre förbrukning.
Den tillför en förbrukning i nivå med en dieselmotor.
Samt ingen trafikant ökad förbrukning vid stadskörning.
Så framförallt slipper du slamret från en dieseldriven traktormotor 🤣
Förövrigt har inte Toyota några mildhybrider.

Vilka dieselbilar har slamrande traktormotorer? De jag åkt i, BMW, Mercedes, Volvo m fl har varit, tysta, starka och ytterst kultiverade…

Tja, nog hör man ett markant slammer från dieselmotorn i lägre farter.
Har självklart ägt, MB, Audi, BMW, SAAB och Mazda med dieselmotorer. Så har närmare 100.000mils erfarenhet av att köra bil med dieselmotor.
Mest kultiverad av alla dessa var Audin med V6:a
Så visst en sexcylindrig diesel är hyfsat kultiverad.
Startar du en Toyota hybrid så är det tyst och bilen rullar iväg under tystnad. Förvisso bara en liten stund, men bensinmotorn gör inte mycket väsen av sig om man är försiktig på gasen 😉

Uppdaterat: Igår 12:29
Christer skrev:

Sedan MrSnoid slutade köra dieselmerca så slamrar alla dieslar som gamla traktormotorer, Togga.

Ja jag körde min X1:a, 1,8D Den står i farsans garage och jag har den som dragbil.
Så ja den slamrar jämfört med en toyotahybrid, men elbilen är överlägsen allt.
Man märker det först när man vant sig vid tystnaden.

Uppdaterat: Igår 12:26
Christer skrev:

Sedan MrSnoid slutade köra dieselmerca så slamrar alla dieslar som gamla traktormotorer, Togga.

Jo men så är det ju. Man upplever det inte lika mycket inuti bilen längre men kommer det en bil rullande på gatan låter det inte trevligt med dieselmotorn. Tänk när en rak sexa kom rullande förr, en ren njutning.

Uppdaterat: Igår 12:44

Ja jo jahaaaa,
det finns plötsligt flera här som har erfarenhet av Volvos törstiga laddhybrider då batteriet är tomt.

Såhär är det IRL.
Jag köpte en Volvo XC60 Recharge -24:a i Bright Duskmetallic med Dark edition detaljer samt Ultimatepaketet mm i november och har snart kört 1600 mil.

Jag kör sällan över 110 km/h snarare strax därunder och vid tomt batteri dvs körning på vanligtvis +25 mil drar den strax över 0,65 liter per mil på hela den sträckan.

Som mest har den dragit 0,74 liter vid tomt batteri som förövrigt ligger på 18,8 KWh.

Snittförbrukning under dessa 1 600 mil är 0,32 liter, i skärmen ser man nämligen bl.a hur mycket bilen förbrukat sedan den hämtades ut från Volvohandlaren. I trippmätarens färddator ser man dessutom ”alla möjliga” övriga bränsleförbrukningsuppgifter.

Jag laddar bilen i princip varje kväll då jag tyvärr inte har laddmöjlighet på jobbet. Det sitter förresten 20 tumsdäck med Michelins Crossclimatedäck på den.

Så ä r det med Volvos ”törstiga” laddhybrider från en som faktiskt kör den varje dag och är mycket nöjd med bilvalet!

Uppdaterat: Igår 14:11
Swenssons skrev:

Ja jo jahaaaa,
det finns plötsligt flera här som har erfarenhet av Volvos törstiga laddhybrider då batteriet är tomt.
Såhär är det IRL.
Jag köpte en Volvo XC60 Recharge -24:a i november och har snart kört 1600 mil.
Jag kör sällan över 110 km/h snarare strax därunder och vid tomt batteri dvs körning på vanligtvis +25 mil drar den strax över 0,65 liter per mil på hela den sträckan.
Som mest har den dragit 0,74 liter vid tomt batteri.
Snittförbrukning under dessa 1 600 mil är 0,32 liter. Jag laddar bilen i princip varje kväll då jag tyvärr inte har laddmöjlighet på jobbet.
Så är det med Volvos ”törstiga” laddhybrider från en som faktiskt kör den varje dag!

Exakt så är det 👍
På samma vis som alla som inte kör elbil vet hur komplicerat det är med laddning och hur kort man kommer på vintern 😉

Uppdaterat: Igår 13:24

Mr:
Sant!

Uppdaterat: Igår 14:05

MrSnoid skrev : "Startar du en Toyota hybrid så är det tyst och bilen rullar iväg under tystnad. Förvisso bara en liten stund, men bensinmotorn gör inte mycket väsen av sig om man är försiktig på gasen 😉"

Då har du aldrig stått utanför en Toyota hybrid som åker iväg med ett tjutande ljud när den går på enbart elmotorn. Ljudet liknar det ljud, som det kan låta om en sten kommit mellan bromsskiva och bromssköld. Minst lika störigt, som en dieselmotor, som enbart låter trevligt, tycker jag.

Uppdaterat: Igår 15:14

Christer:
Precis så är, toyotas hybrider gnisslar och låter hemskt illa vid såväl tomgång men framförallt då de kör iväg. Det ilar och gnisslar så in i bengen!

Jag körde en Volvo XC60 B5 AWD inscription -20 innan min nuvarande XC60 laddhybrid-24 och jag tyckte om det trygga motorljudet från Volvon som dessutom var så väl isolerat att jag knappt hörde det. Visst, lite grann men absolut inte så att det störde.

Uppdaterat: Igår 15:29

Vi hade som tjänstebil laddhybriden av V60, numera en Sorento laddhybrid. Kan inte påstå att V60 var särskilt tyst när motorn puttrade igång. Dock värre med Sorenton som för övrigt har löjligt kort räckvidd med batteriet.
Har även kört BMW 2 Tourer som jag upplevde trevligast att nämnda alternativ där motorljud inte var särskilt märkbart.

Uppdaterat: Igår 15:40
Christer skrev:

MrSnoid skrev : "Startar du en Toyota hybrid så är det tyst och bilen rullar iväg under tystnad. Förvisso bara en liten stund, men bensinmotorn gör inte mycket väsen av sig om man är försiktig på gasen 😉"
Då har du aldrig stått utanför en Toyota hybrid som åker iväg med ett tjutande ljud när den går på enbart elmotorn. Ljudet liknar det ljud, som det kan låta om en sten kommit mellan bromsskiva och bromssköld. Minst lika störigt, som en dieselmotor, som enbart låter trevligt, tycker jag.

Så klart den tjuter, den måste det. Är samma VES-ljud som på elbilarna.
Men oj så mycket trevligare än skramlet från en dieselfyra 🤪
Swenssons T8 black med extra allt lär också göra nån form av tjutande ljud då den kör på ström, ja tänk den kanske låter exakt som en Toyotabuske 🤣

Uppdaterat: Igår 16:25

Jag tycker till och med om dieselmotorljudet som bl.a Volvo har men allra härligast är faktiskt Mercedes trygga, rytmiska dieselmotorer från -70 / -80 talet.

På ett generellt plan föredrar jag dieselmotorersljud framför bensinmotorers och riktigt illa så att det verkligen skär sig i öronen är toyotas hybridgnissel.

Fruns ID3 och andra elmotorer låter inte alls så fruktansvärt såsom just toyota gör och vad det kan bero på vet jag inte.

Mr:
Volvos elhybrider låter faktiskt knappt inget alls då de går på elmotorn. Har provlyssnat just på detta vid flertal tillfällen bl.a då någon i familjen susar iväg i min XC60.

Enda gången den låter är när den laddas vilket antagligen beror på att nån fläkt edy kyler? batteriet eftersom det låter främst när det är varmt ute och laddsladden sitter i.

Uppdaterat: Igår 16:37

Swensson, det beror inte på elmotorn. Det borde du väl veta om. Det beror enkom på vilket ljud som dom lagt in i VES att bilen skall spela upp i hastigheter upp till 30km/tim. Detta för att varna blinda fotgängare så dom inte kliver ut framför den framsmygande Toyotan 😉
Eller iD3 eller var det var månde för bil som kan köras enkom på el.
Min låter som ett rymdskepp i stjärnornas krig.
Porsche Taycan som en V8 motor med rejäl ljuddämpning, eller vad det nu skall föreställa
Men du kan väl ändra i din laddhybrid så den låter som en gammal D5 Volvodiesel, den slamrar på fint. Då kan du mysa runt i bilen och njuta gamla tiders skrammel 😂

Uppdaterat: Igår 16:38

Swensson. Så här skriver Volvo själva om de ljud bilen gör. Märk att den skall låta som en backande lastbil 😉

Ljuden i verkligheten
Ljudet som kommer att tonsätta – eller korrekt uttryckt ljudsätta – nya XC40 Recharge och Volvo Cars övriga elbilar och laddhybrider spelas upp i det knäpptysta ljudlabbet. Det låter lite som en avlägsen båt eller bil. Det är ett neutralt ljud, nästan lite rofyllt när det sakta tilltar i styrka.
För en mer rättmätig upplevelse lämnar vi ljudlabbet och får höra ljudet ute på en liten testslinga. En laddhybrid-Volvo kör förbi på eldrift i låg fart och nu smälter det artificiella brusljudet ihop med däckljudet från den våta vägbanan.
Bilen stannar och börjar backa. Då spelas ett nytt pulserande ljud upp. Fredrik och Pontus har efter många olika tester valt just den typen av ljud – för att det är så välkänt för ett backande fordon. Det ska påminna om en backande lastbil men konkret matcha Volvos i övrigt premium-mässiga ljudbild. Det är en diskret och mjukt rytmisk ton, fjärran från de gälla pipen från backande lastbilar.

Uppdaterat: Igår 16:41

Mr:
Hade ingen aaaaning om att man kan ställa in ljud i bilen mer än när jag sätter på B&W systemet.

Uppdaterat: Igår 16:42
Swenssons skrev:

Mr:
Hade ingen aaaaning om att man kan ställa in ljud i bilen mer än när jag sätter på B&W systemet.

Det tror inte jag heller, men du kan väl spela upp lite dieselljud i den eminenta stereon 😉
Den borde kunna återge ljudet med perfektion

Uppdaterat: Igår 16:43

Kanske det.

Uppdaterat: Igår 16:45

Nya elbilsägare, hyllar sina bilars förträfflighet, jämfört med sina tidigare ”fossilbilars” uselhet nästan som nyfrälsta som fått en uppenbarelse. ”Elbilen - Guds gåva till mänskligheten”. Sannerligen😇

Uppdaterat: Igår 17:28
Togga
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
MrSnoid skrev : "Startar du en Toyota hybrid så är det tyst och bilen rullar iväg under tystnad. Förvisso bara en liten stund, men bensinmotorn gör inte mycket väsen av sig om man är försiktig på gasen 😉"
Då har du aldrig stått utanför en Toyota hybrid som åker iväg med ett tjutande ljud när den går på enbart elmotorn. Ljudet liknar det ljud, som det kan låta om en sten kommit mellan bromsskiva och bromssköld. Minst lika störigt, som en dieselmotor, som enbart låter trevligt, tycker jag.

Så klart den tjuter, den måste det. Är samma VES-ljud som på elbilarna.
Men oj så mycket trevligare än skramlet från en dieselfyra 🤪
Swenssons T8 black med extra allt lär också göra nån form av tjutande ljud då den kör på ström, ja tänk den kanske låter exakt som en Toyotabuske 🤣

Det du skriver nu är lite skillnad vad du påstod i början om Toyota :"Startar du en Toyota hybrid så är det tyst och bilen rullar iväg under tystnad"! Så var det med den tystnaden.
Nää jag påstår nog fortfarande att Toyotas bidrag med sina hybrider är ett stort "skämt" och bidrar väldigt lite till minskning av bensinförbrukningen och minskning av CO2 och miljöpåverkan. Det är smartare att gå till en elbil direkt.

Uppdaterat: Igår 17:39
Togga skrev:

Nya elbilsägare, hyllar sina bilars förträfflighet, jämfört med sina tidigare ”fossilbilars” uselhet nästan som nyfrälsta som fått en uppenbarelse. ”Elbilen - Guds gåva till mänskligheten”. Sannerligen😇

Nej då, inte alls. Men trevligt att köra. Tyst , direkt vridmoment och billig energipåfyllning.
Sedan har dom så klart sina tillkortakommanden. Tappar rejält i räckvidd vintertid, så man bör veta sina behov. Tar 15-30 minuter att fylla på energi för ytterligare 30 mil när man är på långresa, så där bör man även tänka över sina behov.
Björnstarka och kan dra ett gigantiskt släp om man så önskar, men till bekostnad av att man kommer väldigt kort sträcka. Så skall du släpa en stor husvagn många mil så är det väl ett sämre val.
Men dom kan göra avgaspruttar och imitera en växellåda om man så önskar.
Men skulle aldrig gå tillbaks till en dieselbil igen.
För du vet väl att majoriteten av alla som kör elbil har kört ICE-bil innan. Så erfarenheter finns självklart att luta sig på.
Men omdebatterade verkar det som de som nappat på att köpa en elbil år fullkomliga noviser som inte förstår storheten med en dieselbil som går 120mil på en tank och tankas på fem minuter.

Uppdaterat: Igår 17:49
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Christer skrev:
MrSnoid skrev : "Startar du en Toyota hybrid så är det tyst och bilen rullar iväg under tystnad. Förvisso bara en liten stund, men bensinmotorn gör inte mycket väsen av sig om man är försiktig på gasen 😉"
Då har du aldrig stått utanför en Toyota hybrid som åker iväg med ett tjutande ljud när den går på enbart elmotorn. Ljudet liknar det ljud, som det kan låta om en sten kommit mellan bromsskiva och bromssköld. Minst lika störigt, som en dieselmotor, som enbart låter trevligt, tycker jag.
Så klart den tjuter, den måste det. Är samma VES-ljud som på elbilarna.
Men oj så mycket trevligare än skramlet från en dieselfyra 🤪
Swenssons T8 black med extra allt lär också göra nån form av tjutande ljud då den kör på ström, ja tänk den kanske låter exakt som en Toyotabuske 🤣

Det du skriver nu är lite skillnad vad du påstod i början om Toyota :"Startar du en Toyota hybrid så är det tyst och bilen rullar iväg under tystnad"! Så var det med den tystnaden.
Nää jag påstår nog fortfarande att Toyotas bidrag med sina hybrider är ett stort "skämt" och bidrar väldigt lite till minskning av bensinförbrukningen och minskning av CO2 och miljöpåverkan. Det är smartare att gå till en elbil direkt.

Du påstår med en dåres envishet att en ”fullhybrid” inte sänker bensinförbrukningen. Men visa då en motsvarande bensinbil med samma förbrukning som t.ex en RAV4 av senaste modell. Eller en Lexus ES för den skull.
Jag vågar påstå att förbrukningen sänks till samma nivå som motsvarande bil med dieselmotor.
Men provkör en ny Toyota eller Lexus så får du lyssna om du hör nått vinande ljud inne i bilen. För det är väl det som är viktigast. En bil med slamrande dieselmotor behöver inte göra sig påmind med något vinande ljud. Volvo har förresten ljud som skall påminna om däcksbuller på sina elbilar och laddhybrider.

Uppdaterat: Igår 17:54

Vi bilägares forum har ju fört hånfullt... utrotningskrig... mot hybrider i många år, att man knappast skulle applådera nyheten, att de säljer mer och att kunderna "där ute" inte håller med vi bilägares forum, var väl ingen direkt överraskning...

Uppdaterat: Igår 18:07
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
Mr Snoid skrev:
Christer skrev:
MrSnoid skrev : "Startar du en Toyota hybrid så är det tyst och bilen rullar iväg under tystnad. Förvisso bara en liten stund, men bensinmotorn gör inte mycket väsen av sig om man är försiktig på gasen 😉"
Då har du aldrig stått utanför en Toyota hybrid som åker iväg med ett tjutande ljud när den går på enbart elmotorn. Ljudet liknar det ljud, som det kan låta om en sten kommit mellan bromsskiva och bromssköld. Minst lika störigt, som en dieselmotor, som enbart låter trevligt, tycker jag.
Så klart den tjuter, den måste det. Är samma VES-ljud som på elbilarna.
Men oj så mycket trevligare än skramlet från en dieselfyra 🤪
Swenssons T8 black med extra allt lär också göra nån form av tjutande ljud då den kör på ström, ja tänk den kanske låter exakt som en Toyotabuske 🤣
Det du skriver nu är lite skillnad vad du påstod i början om Toyota :"Startar du en Toyota hybrid så är det tyst och bilen rullar iväg under tystnad"! Så var det med den tystnaden.
Nää jag påstår nog fortfarande att Toyotas bidrag med sina hybrider är ett stort "skämt" och bidrar väldigt lite till minskning av bensinförbrukningen och minskning av CO2 och miljöpåverkan. Det är smartare att gå till en elbil direkt.

Du påstår med en dåres envishet att en ”fullhybrid” inte sänker bensinförbrukningen. Men visa då en motsvarande bensinbil med samma förbrukning som t.ex en RAV4 av senaste modell. Eller en Lexus ES för den skull.
Jag vågar påstå att förbrukningen sänks till samma nivå som motsvarande bil med dieselmotor.
Men provkör en ny Toyota eller Lexus så får du lyssna om du hör nått vinande ljud inne i bilen. För det är väl det som är viktigast. En bil med slamrande dieselmotor behöver inte göra sig påmind med något vinande ljud. Volvo har förresten ljud som skall påminna om däcksbuller på sina elbilar och laddhybrider.

Är man fast i Dieselträsket så klart man inte gillar eller sätter sig in i vad en elhybrid presterar!

Uppdaterat: Igår 19:26
Corgie skrev:

Mr Snoid skrev:
Christer skrev:
Mr Snoid skrev:
Christer skrev:
MrSnoid skrev : "Startar du en Toyota hybrid så är det tyst och bilen rullar iväg under tystnad. Förvisso bara en liten stund, men bensinmotorn gör inte mycket väsen av sig om man är försiktig på gasen 😉"
Då har du aldrig stått utanför en Toyota hybrid som åker iväg med ett tjutande ljud när den går på enbart elmotorn. Ljudet liknar det ljud, som det kan låta om en sten kommit mellan bromsskiva och bromssköld. Minst lika störigt, som en dieselmotor, som enbart låter trevligt, tycker jag.
Så klart den tjuter, den måste det. Är samma VES-ljud som på elbilarna.
Men oj så mycket trevligare än skramlet från en dieselfyra 🤪
Swenssons T8 black med extra allt lär också göra nån form av tjutande ljud då den kör på ström, ja tänk den kanske låter exakt som en Toyotabuske 🤣
Det du skriver nu är lite skillnad vad du påstod i början om Toyota :"Startar du en Toyota hybrid så är det tyst och bilen rullar iväg under tystnad"! Så var det med den tystnaden.
Nää jag påstår nog fortfarande att Toyotas bidrag med sina hybrider är ett stort "skämt" och bidrar väldigt lite till minskning av bensinförbrukningen och minskning av CO2 och miljöpåverkan. Det är smartare att gå till en elbil direkt.
Du påstår med en dåres envishet att en ”fullhybrid” inte sänker bensinförbrukningen. Men visa då en motsvarande bensinbil med samma förbrukning som t.ex en RAV4 av senaste modell. Eller en Lexus ES för den skull.
Jag vågar påstå att förbrukningen sänks till samma nivå som motsvarande bil med dieselmotor.
Men provkör en ny Toyota eller Lexus så får du lyssna om du hör nått vinande ljud inne i bilen. För det är väl det som är viktigast. En bil med slamrande dieselmotor behöver inte göra sig påmind med något vinande ljud. Volvo har förresten ljud som skall påminna om däcksbuller på sina elbilar och laddhybrider.

Är man fast i Dieselträsket så klart man inte gillar eller sätter sig in i vad en elhybrid presterar!

Ja det är lite trångsynt. Själv har jag kört diesel i många år. Äger ingen Toyota men har, efter att provkört rejält, sett att förbrukningen är på nivå, om inte lägre, än de motsvarande dieselbilar jag haft. Från att ha varit ganska tråkiga och börjat varva motorn rejält vid minsta gaspådrag så finns nu betydligt mer kraft från elmotorn och det lever runt lite då man trycker ”gasen i botten”
Så mest förutfattade meningar, baserat på bristande insikt i senaste hybridernas styrka, vill jag påstå.
Skulle inte haft samma åsikt om jag inte testat de nyare modellerna. Var först från fjärde generationens hybrid som dom blev bra. Nyaste femte generationen är faktiskt riktigt bra, betydligt mer kraft i elmotorn och större hybridbatteri.
Det är i alla fall min ståndpunkt efter att ha provkört. Om jag kommer till att köpa en är nått helt annat. En diesel kommer det i alla fall inte bli som ersättare för elbilen. Mest troligt en ny eller nästan ny elbil.

Uppdaterat: Igår 19:48

Men varför i hela friden ta steget till elbil, genom ett surrogat som inte tillför speciellt mycket, för att minska bränsleförbrukningen. Det förstår inte jag. Det spelar väl ingen större roll om förbrukningen är nere på en dieselbils nivå. Det är väl NOLL man vill komma till i förbrukningen.

Uppdaterat: Igår 19:59
Christer skrev:

Men varför i hela friden ta steget till elbil, genom ett surrogat som inte tillför speciellt mycket, för att minska bränsleförbrukningen. Det förstår inte jag. Det spelar väl ingen större roll om förbrukningen är nere på en dieselbils nivå. Det är väl NOLL man vill komma till i förbrukningen.

Men utifrån vad man läser i detta forum så är ju elbilar djävulens påfund. Kort räckvidd, på vintern hopplöst kort, krångligt att ladda och inget trevligt brumljud eller avgasknallar.
Och till råge på allt jättedyra och ger inte möjlighet till oplanerade resor.
Då kan så klart en hybrid eller laddhybrid vara en lösning.
Men noll lör ingen bil någonsin klara av att nå.
En elbil förbrukar runt 2kWh/mil eller ca 0,2l/mil översatt till dieselförbrukning.
En laddhybrid förbrukar både ström och bensin eller diesel.
Men gör en TCO kalkyl så kan du se själv vad som skulle passa dig, utifall kostand/mil är något du är intresserad av.
Men är krångligt då restvärdet är en allt för stor osäkerhet i kalkylen.
Men jag har räknat lite.
Hybrid ca 450kkr, laddhybrid 500kkr och elbil 550kkr ger ungefär samma milkostnad baserat på 2000mil/år.
Kör du mer kan man öka elbilens pris, mindre så talar det för en hybrid.
Har självklart tagit med malus i kalkylen samt reell förbrukning på en laddhybrid som både förbrukar el och bensin.

Uppdaterat: Igår 20:12

Dieselträsket existerar inte eftersom dieselmotorerna har ökat i popularitet igen, det är snarare så att bensinmotorn borde skrotas till förmån för klimatet.

Dieselmotorerna är betydligt mer klimatsmarta än motsvarande bensinhäck m a p co2 utsläpp.

Uppdaterat: Igår 20:15
Swenssons skrev:

Dieselträsket existerar inte eftersom dieselmotorerna har ökat i popularitet igen, det är snarare så att bensinmotorn borde skrotas till förmån för klimatet.
Dieselmotorerna är betydligt mer klimatsmarta än motsvarande bensinhäck m a p co2 utsläpp.

Varför det, är väl ungefär det samma. Lika eländigt båda två. Eller kanske en fis i rymden. Inte länge sedan E85 var frälsaren…
Tankade förvisso det i dieselbilen en gång 🤣

Uppdaterat: Igår 20:24

Förbrukningen blir aldrig noll. Jag har en laddhybrid för att den oftast används hemmavid, men ett antal gånger per år besöks en plats där det inte finns möjlighet att ladda bilen.

Uppdaterat: Igår 20:28
Christer skrev:

Men varför i hela friden ta steget till elbil, genom ett surrogat som inte tillför speciellt mycket, för att minska bränsleförbrukningen. Det förstår inte jag. Det spelar väl ingen större roll om förbrukningen är nere på en dieselbils nivå. Det är väl NOLL man vill komma till i förbrukningen.

Absolut men innan alla har råd med elbil=0 -utsläpp så är ju elhybriden ett mycket bättre alternativ till dieselbilens farliga utsläpp i stadsmiljön

Uppdaterat: Igår 20:32

Dieselmotorerna har lägre förbrukning dvs högre verkningsgrad än bensinmotorn vilket gör är diesel är ett mer klimatsmart bränsle än bensin.

Uppdaterat: Igår 20:37
Swenssons skrev:

Dieselmotorerna har lägre förbrukning dvs högre verkningsgrad än bensinmotorn vilket gör är diesel är ett mer klimatsmart bränsle än bensin.

Men nu har vi konstaterat att en bensinhybrid har ungefär samma förbrukning och verkningsgrad som en diesel. Bensin innehåller ca 10% mindre energi, dvs kolväten, och bildar därav mindre koldioxid. Även NoX och partikelutsläppen är lägre från bensinmotorn.
Så du kan inte jämför förbrukning i l/mil diesel/bensin.
Varför tror du annars att de flesta biltillverkarna nu överger att utveckla dieselmotorn då kraven ökar med Euro7 ?

Uppdaterat: Igår 20:48
Mr Snoid skrev:

Swenssons skrev:
Dieselmotorerna har lägre förbrukning dvs högre verkningsgrad än bensinmotorn vilket gör är diesel är ett mer klimatsmart bränsle än bensin.

Men nu har vi konstaterat att en bensinhybrid har ungefär samma förbrukning och verkningsgrad som en diesel. Bensin innehåller ca 10% mindre energi, dvs kolväten, och bildar därav mindre koldioxid. Även NoX och partikelutsläppen är lägre från bensinmotorn.
Så du kan inte jämför förbrukning i l/mil diesel/bensin.
Varför tror du annars att de flesta biltillverkarna nu överger att utveckla dieselmotorn då kraven ökar med Euro7 ?

+100

Uppdaterat: Igår 20:53

Diesel ger mer partiklar i luften än bensin och det gör att istäcket vid polerna reflekterar ljus sämre. Det ger en höjning av temperaturen på planeten. Om det är tillräckligt för att matcha den lilla skillnaden mellan dem vid användning vet jag inte.

Uppdaterat: Igår 20:56

Vad jag har hört är det kontraproduktivt att ö h t införa partikelfilter eftersom det gör att de partiklar som släpps ut är ännu mindre dvs kan färdas ännu längre såväl i avstånd som ännu längre ned i våra organ.

Samme sagesperson från känt universitet menar att partikelfiltren borde plockas bort helt och hållet och att man tvärt om borde se till att partiklarna blir så stora och tunga som möjligt så att de helst droppar ned vid avgasröret och hamnar på marken dvs inte sprider sig i lufthavet.

På så vis skulle solinstrålningens påverkan minska uppvärmningen av klotet.

Rätt eller fel? Jag vet inte men tanken är inte helt ologisk men troligen väldigt kontroversiell eftersom hen tänker tvärtemot den etablerade kåren.

Uppdaterat: Idag 21:51