Men testerna på elbilar på t.ex Youtube handlar till stor del fortfarande om räckvidd. Christoffer på Elbilsmagasinet testar elbilar med långkörningar i Sverige, och där handlar nästan allt om laddning, räckvidd, elpriser och upplevelser av trasiga laddstationer.
Ännu har jag inte sett en test av ICE-bil, där upplevelsen att köra till macken och tanka bilen har stått i förgrunden...
Men testerna på elbilar på t.ex Youtube handlar till stor del fortfarande om räckvidd. Christoffer på Elbilsmagasinet testar elbilar med långkörningar i Sverige, och där handlar nästan allt om laddning, räckvidd, elpriser och upplevelser av trasiga laddstationer.
Ännu har jag inte sett en test av ICE-bil, där upplevelsen att köra till macken och tanka bilen har stått i förgrunden...
För det är ju den vanligaste frågan, hur lång räckvidden är.
Likadant i olika FB-grupper om elbilar. Inlägg handlar till 50% om räckvidd ("hur mycket drar din xc40") och den andra hälft handlar om problem/strul (oftast med mjukvaran).
Om jag har en elbil som snittar på runt 2kWh/mil det är ju i runda slängar 0,2-0,22lit/mil i en fossilbil. Hade jag en fossilbil som klarade det hade jag varit glad. Nej, istället hystar man in inlägg efter inlägg om att många åker omkring med elbilar som drar för mycket. Visst, det kommer säkert att sjunka i förbrukningssiffror allt eftersom batterierna blir bättre och biltillverkarna "lär" sig att utveckla effektivare elmotorer.
Optimus, du får inte glömma alla bilderna från snabbladdning där man stolt visar att bilen laddar med den effekt som specificerats, eller för den skull lägre pga att kriterierna för maxeffekt inte är uppfyllda.
Lika intressant som att visa hur litrarna tickar fram på bensinpumpen.
Kommentarer
Jag tror att det dröjer några dagar innan man får leverans om man beställer nu.
De nyaste elbilarna börjar ju redan få hyggligt lång räckvidd.
Men testerna på elbilar på t.ex Youtube handlar till stor del fortfarande om räckvidd. Christoffer på Elbilsmagasinet testar elbilar med långkörningar i Sverige, och där handlar nästan allt om laddning, räckvidd, elpriser och upplevelser av trasiga laddstationer.
Ännu har jag inte sett en test av ICE-bil, där upplevelsen att köra till macken och tanka bilen har stått i förgrunden...
Du vet väl att sådana reportage skapar flöde i kanalen. Att se allt som funkar blir ju som att se på färg som torkar.
För det är ju den vanligaste frågan, hur lång räckvidden är.
"Vida överstiger" ??
Audi 100 cc 1,8 med 80 liters tanken kom 130 mil om man var lätt på foten.
Likadant i olika FB-grupper om elbilar. Inlägg handlar till 50% om räckvidd ("hur mycket drar din xc40") och den andra hälft handlar om problem/strul (oftast med mjukvaran).
Om jag har en elbil som snittar på runt 2kWh/mil det är ju i runda slängar 0,2-0,22lit/mil i en fossilbil. Hade jag en fossilbil som klarade det hade jag varit glad. Nej, istället hystar man in inlägg efter inlägg om att många åker omkring med elbilar som drar för mycket. Visst, det kommer säkert att sjunka i förbrukningssiffror allt eftersom batterierna blir bättre och biltillverkarna "lär" sig att utveckla effektivare elmotorer.
Optimus, du får inte glömma alla bilderna från snabbladdning där man stolt visar att bilen laddar med den effekt som specificerats, eller för den skull lägre pga att kriterierna för maxeffekt inte är uppfyllda.
Lika intressant som att visa hur litrarna tickar fram på bensinpumpen.
Mycket ses ännu som exotiskt och nytt på elbilarna...
Är det flera oberoende som testat 100-milbilen?
Man ska vara lite skeptisk till egna leverantörens tester...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.