Vi Bilägares forum

Renault Zoe läggs ned – ersätts av nya Renault 5

Renault Zoe läggs ned – ersätts av nya Renault 5

En av elbilspionjärerna är på väg att försvinna från marknaden. Renault Zoe ska läggas ned och ersättas av nya elbilen Renault 5.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-20 06:40

Kommentarer

Förnuftets seger över fåfängan är bättre Renault 4 snyggare överallt än 5 ser fult överallt design och baklampor.
Kommande tillverkar 4 an tillbaka senare.

Uppdaterat: 2024-03-20 07:07
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Zoë har gjort sitt jobb som pionjär väl, men har behövt en ersättare ett bra tag.

Och lanseringen med Renault Z.E. Electric life tillhör fortfarande historiens bästa reklamfilmer.

Uppdaterat: 2024-03-20 08:36

ZOE har "tagit slut" i fler omgångar...
-- när man valde ett för Sverige unikt högt pris genom att lägga klimatbonusen ovanpå eu-prisnivån
-- när man fick för sig att det skulle gå att "göra premium", enbart med en rejäl prishöjning. Dagens 459k är sannolikt enbart tänkt som en försäljningsbroms, och inget annat.

Uppdaterat: 2024-03-20 09:10
LeifX skrev:

ZOE har "tagit slut" i fler omgångar...
-- när man valde ett för Sverige unikt högt pris genom att lägga klimatbonusen ovanpå eu-prisnivån
-- när man fick för sig att det skulle gå att "göra premium", enbart med en rejäl prishöjning. Dagens 459k är sannolikt enbart tänkt som en försäljningsbroms, och inget annat.

Fast på Blocket kan man hitta i princip nya exemplar (mindre än 20 mil på mätaren!) från 259 000 kr och uppåt.

Uppdaterat: 2024-03-20 09:34
gmogmo skrev:

LeifX skrev:
ZOE har "tagit slut" i fler omgångar...
-- när man valde ett för Sverige unikt högt pris genom att lägga klimatbonusen ovanpå eu-prisnivån
-- när man fick för sig att det skulle gå att "göra premium", enbart med en rejäl prishöjning. Dagens 459k är sannolikt enbart tänkt som en försäljningsbroms, och inget annat.

Fast på Blocket kan man hitta i princip nya exemplar (mindre än 20 mil på mätaren!) från 259 000 kr och uppåt.

Ja, det visar nog mer det korrekta priset på en ZOE, dvs vad den borde kostat och vad marknaden är villig att betala.

Att sätta ett överpris på 459k visar snarast på en totalt säljbromsande agenda hos Renault. Samtidigt får man ju beklaga den som får ta smällen av värdeminskningen -den är inte nådig, även om bilen rullat lite längre än i ditt exempel.

Uppdaterat: 2024-03-20 11:52

Ett skrälle ersätts med ett annat.

Vad spelar det för roll? Samtliga skramlar ju sönder innan de uppnått 20 000 mil i alla fall.

Köp något som håller ihop i det långa loppet. Det tjänar både ekonomin och miljön på.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-20 11:57
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Vi har några faceliftade Zoe på jobbet, de fungerar överlag bra. Nästan inga fel bortsett från de modelltypiska krängningshämmarna fram som går innan 10.000 mil.
Zoe är inte en bil som fungerar som primär bil i Sverige. Men som andrabil är den ypperlig, smidig, billig att äga (med privatägt batteri) och med senaste faceliften även en rejäl räckvidd. De på jobbet klämmer ur 30 mil vintertid, och 38 sommartid, det får man ändå anse som bra, för en bil i den storleken.
Dock är ju nypriset horribelt högt, som begagnad är den ett kap, framförallt R90 modellen som går att få för under 140.000 med friköpt batteri. Perfekt som andrabil. Dock börjar ju Peugeot 2008, MG ZS och Peugeot 208 samt Opels Corsa-E och Mokka-E närma sig i pris rejält, och de får nog anses vara mer attraktiva karameller än Zoe.

Uppdaterat: 2024-03-20 14:46

Jag förstår inte var AL har fått det ifrån att Renault gör bilar som skramlar loss i bitar. Jag har haft flera Renault och ingen har tappat karossdetaljer på vägbanan, ingen har fallit ihop i bitar. Verkar som AL har tittat för mycket på gamla filmer med Oliver Hardy och Stan Laurel där ratten lossar. Eller dokumentärfilmen ”Plankan” om engelsk bilbyggarkonst.
Eller är det inspektör Clouseaus äventyr med sin Citroën 2CV där dörrar och ratt föll av, som AL har inspirerats av?
Det var absolut så på 70-talet att franska bilar hade så låg byggkvalitet att de tappade dörrar, lyktor, baklucka och däck på vägbanan när man körde.
Och alla vet absolut att när man vred på ratten i en fransk bil så lossnade ratten och man fick den i handen.
Detta visade Bilprovningens statistik att franska bilar tappade rattar och dörrarna föll av när de besiktigades.
Men detta var på 70-talet.
Jag har faktiskt aldrig hört talats om en Zoë där ratten lossnat och dörrarna har ramlat av.
Och jag tror faktiskt att inte heller nya R5 kommer tappa dörrar, motorhuv och baklucka när den har gått 20 000 mil.
Hur många tappade Renault-dörrar har AL egentligen sett ligga och skräpa på de svenska vägarna?
Nog måste väl detta ändå anses vara ett rätt ovanligt problem nu för tiden även om 70-talets vägnät var fullt av lossnande bildelar från Renault-bilar. Det låg rattar, dörrar, motorhuvar och bakluckor i varenda kurva.

Däremot har ju en norsk Tesla ägare fått betala 30 000 kr för att lösa problemet med skrammel i bilen.

Uppdaterat: 2024-03-22 07:52

Har bestämt för mig att Tesla har tappat ratten….

Uppdaterat: 2024-03-22 08:25

AL:s krubb-bitande om franska hästtäcken, har samma relevans som vår suv-hatare, och han med bilpriserna i Kina...

Uppdaterat: 2024-03-22 08:40

Nej dörrarna ramlar inte loss Raphael. Det sitter ju fast så att verkstaden får såga loss dem istället😅. Och det var en Clio av nyare årsmodell.

Att skrammelhögarna håller sämre finns det heltäckande data över. De ger upp tidigare än alternativen från Tyskland, Japan och Sverige. Heltäckande data som sagt (om du förstår vad det betyder och innebär)

Man kan också - såvida man inte skolkat från matematiklektionerna- härleda hur snabbt felfrekvensen växer hos de franska plåthögarna kontra konkurrenterna - lutningen blir där olika.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-22 10:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Att skrammelhögarna håller sämre finns det heltäckande data över. De ger upp tidigare än alternativen från Tyskland, Japan och Sverige. Heltäckande data som sagt (om du förstår vad det betyder och innebär)

Sorry A.L.
Utan källa är det bara svammel och löst tyckande. Och skippa den nedlåtande tonen. Läs forumreglerna!

Uppdaterat: 2024-03-22 11:20

Källorna har vi diskuterat tidigare vid ett hiskeligt antal tillfällen.

Om du missat dem är jag den första att beklaga. Det är ju inte alla som snappar upp fakta i allt ordbajsande som vi ägnar oss åt här.

Se SSB som redovisar skrotningsdata samt besiktningsdata från Sverige och Tyskland för mer djupgående förståelse.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-22 12:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Källorna har vi diskuterat tidigare vid ett hiskeligt antal tillfällen.
Om du missat dem är jag den första att beklaga. Det är ju inte alla som snappar upp fakta i allt ordbajsande som vi ägnar oss åt här.
Se SSB som redovisar skrotningsdata samt besiktningsdata från Sverige och Tyskland för mer djupgående förståelse.
MVH AL

Vilka är SSB? Var finns deras statistik över detta?
Om du menar SCB, så hittar jag ingen sådan statistik där, även om kanske går att begära ut data från dem för det.

Uppdaterat: 2024-03-22 13:28

SSB är den norska statistikmyndigheten. Där redovisas mängder av data- till och med fördelningen över densamma.

SCB är den svenska och där har man mig veterligen inte koll på utskrotningen.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-22 14:34
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja, de hade intressant statistik. Renault har onekligen en intressant kurva, där i princip alla skrotas mellan 16 och 20 års ålder, medan konkurrenterna har en betydligt flackare topp som också toppar vid 16-20, men med väldigt höga skrotningstal från 12-15 års ålder.
Slutsatsen av detta är väl närmast att om man är ute efter en billig sommar/vinterbil så ska man köpa en 12-15 år gammal Renault. Minimal risk för en billig peng!

Uppdaterat: 2024-03-22 15:01

Mer intressant är att de franska plåtburkarna inte har mer än några procent i livet efter 20 år på de norska vägarna att jämföra med exempelvis Volvo och Mercedes som både ligger på mellan 10 och 15%.

Synd också att plåtburkarna numera slagit klorna i Opel som i norsk miljö tycks kunna hållas igång under lång tid, cirka 15% är över 20 år gamla.

Slutsats: En fransk plåtburk klarar inte av att prestera i det långa loppet utan måste bytas ut tidigare än om köparna istället köer en bil med bättre tillförlitlighet (och slitstyrka - det är sannolikt att både Volvo och MB rullar betydligt längre sträckor). Dessutom är Volvo och MB säkrare.

Så den franska mentaliteten att bygga skräp som måste bytas ut tidigare (med högre miljömässiga påverkan) är tydlig hos den norska statistikmyndigheten.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-23 12:20
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det kommer även ett Alpine-derivat av Renault 5. Kan nog bli spännande!

https://alltomelbil.se/da-premiarvisas-alpine-290-sportigare-an-renault-5

Uppdaterat: 2024-04-03 07:22
Power to the people

Har haft många Renault, t.o.m. En R5 "Stålmusen". Slitvargar med begränsad komfort vad gäller småbilarna. Hoppas de inte sparar in på komforten i 5 Electric utan använder Zoes stolar och inte Clios kyrkbänkar.

Uppdaterat: 2024-04-18 09:06
50-talisten