Vi Bilägares forum

Därför tvingas du serva elbilen – trots minimalt behov

Därför tvingas du serva elbilen – trots minimalt behov

Elbilar behöver varken byta olja, oljefilter eller kamrem. Ändå fortsätter tillverkarna att kräva regelbunden och ibland kostsam service för att garantin ska gälla. Efter fyra år kan servicen ha kostat över 15 000 kronor, visar vår genomgång.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-17 19:20

Kommentarer

Finns en enkel förklaring. Bilfirmorna behöver eftermarknadsaffären för att överleva och tjäna pengar, det bygger det gamla systemet på. Tesla har även vänt upp och ner på detta genom att det inte finns något servicekrav för att garantier ska gälla. Det betyder inte att tex bilen är underhållsfri men man kan välja att byta kupéfilter själv eller smörja upp bromsklotsarna vid behov. De gamla hästhandlarna som är så älskvärda i vissa personers ögon är inget annat än pengasuktande "ormar".

Uppdaterat: 2024-04-17 20:10

Om man har serviceavtal med Enyaq kostar det 100 kr i månaden. Första servicen efter två är betyder 2400 kr. Efter fyra år 4800 kr.

Fick serviceprotokollet. Det är lite mer jobb än att tuta och kolla rutan.

Uppdaterat: 2024-04-17 20:19
J.L skrev:

Finns en enkel förklaring. Bilfirmorna behöver eftermarknadsaffären för att överleva och tjäna pengar, det bygger det gamla systemet på. Tesla har även vänt upp och ner på detta genom att det inte finns något servicekrav för att garantier ska gälla. Det betyder inte att tex bilen är underhållsfri men man kan välja att byta kupéfilter själv eller smörja upp bromsklotsarna vid behov. De gamla hästhandlarna som är så älskvärda i vissa personers ögon är inget annat än pengasuktande "ormar".

Ja halleluja för vår frälsare Elon, eller var det bara så att han hade gott om pengar? Krugerrand från Sydafrikanska rubiner vill jag minnas. Tesla är jag helt säker på grundades av ett par andra personer.
Skall oavsett bli intressant att följa utvecklingen av företaget. Vem vet kanske jag rattar runt en Tesla modell A vid nästa byte…

Uppdaterat: 2024-04-17 20:26

Ingen elbilsägare verkar kunna motivera varför deras bilar behöver service, medan Tesla inte gör det...

Uppdaterat: 2024-04-17 20:50

40
Det är på Enyaq en hel del kontrollpunkter på drivlina. Visst en hel del är okulärbesiktning men då slipper man otrevliga överraskningar. I långa loppet kanske en Enyaq har färre verkstadsbesök än en Tesla.

Jag låter hellre en verkstadskille krypa runt under bilen än att jag gör det. Så ja, helt klart värt 100 kr i månaden.

Uppdaterat: 2024-04-17 20:56
Axa skrev:

40
Det är på Enyaq en hel del kontrollpunkter på drivlina. Visst en hel del är okulärbesiktning men då slipper man otrevliga överraskningar. I långa loppet kanske en Enyaq har färre verkstadsbesök än en Tesla.
Jag låter hellre en verkstadskille krypa runt under bilen än att jag gör det. Så ja, helt klart värt 100 kr i månaden.

Du är för rolig Axa! Men betala du i tron om att du slipper att din Skoda går sönder genom att titta på batteriet och mönsterdjupet på däcken. Har klarat mig från verkstadsbesök i ca 10 000 mil, mycket skönt att slippa irritera sig på en dyr serviceräkning med minimalt mervärde. Har absolut inga problem med att fossilbilar behöver servicebyten på oljor med mera.

Uppdaterat: 2024-04-17 21:24
40-talisten skrev:

Ingen elbilsägare verkar kunna motivera varför deras bilar behöver service, medan Tesla inte gör det...

Min bil skall i alla fall in för byte av kylvätskan i batteriet, diverse kontroller och säkert bromsvätska mm.
Så service är i alla fall ett krav för Hyundais femåriga garanti utan begränsning i körlängd. Helt ok enligt mig. Vem vet vad som kan gå sönder och kosta pengar? Jag tänker då inte testa det, bilen lär bli utbytt innan garantin går ut.

Uppdaterat: 2024-04-17 21:26

Kylarvätskan i ett elbilsbatteri lever oerhört snällt jämfört med en fossilbils. Bromsvätskebyte vore intressant att veta det faktiska behovet av i och med att bromsarna inte använd i samma omfattning, vilket minskar flukturationerna på temperaturen på bromsvätskan.

Uppdaterat: 2024-04-17 21:31

JL
Du verkar ha svårt med läsförståelse. Det är en fler kontrollpunkter än batteri och mönsterdjup. Jag vet ju ännu inte huruvida det kommer löna sig i längden. Teslabilar verkar ju stå en hel del på verkstad. Med ordentlig service kanske det skulle kunna förebyggas.

Uppdaterat: 2024-04-17 21:37

Märkligt att de inte har underhåll av bromsarna, det borde vara med för den summan pengar, särskilt på en elbil.
Men, de tänker nog, underhålls inte bromsarna, får vi tjäna pengar på att byta de i förtid.
Jag känner en far och son, de driver en liten privat Volvoverkstad.
"Byta kylarväska ?? det var det dummaste jag hört, den byter man när vattenpumpen ger upp"

Uppdaterat: 2024-04-17 22:09
Axa skrev:

JL
Du verkar ha svårt med läsförståelse. Det är en fler kontrollpunkter än batteri och mönsterdjup. Jag vet ju ännu inte huruvida det kommer löna sig i längden. Teslabilar verkar ju stå en hel del på verkstad. Med ordentlig service kanske det skulle kunna förebyggas.

Måhända att jag har det men trots det tycker jag att det är lurendrejeri att betala för något som inte tillför något på en elbil. Att Tesla-bilar går sönder som bilar gör är ju knappast ett argument för att betala dyrt för en placeboservice. Jag har i vart fall kört oerhört problemfritt med mina modell 3:or.

Uppdaterat: Igår 6:12

Vi har 5 Teslor på firman, de har sammanlagt gått runt 50 000 mil nu. De har kostat 0 kronor i service och reparationer, de har inte varit helt felfria men nästan, dock har det som strulat gått på garanti och inte kostan oss en krona, inte ens behövt köra dem till verkstad då servicekille kommer till vårt företag.
Hade dessa behövt in på service var 3000:e mil för runt 3000 kr/tillfälle hade detta kostat oss 48 000 kr samt tidsbortfallet med att köra dem till service etc.
Jag säger inte att Tesla gör rätt och alla andra fel, men jag kan säga att vi har sparat rätt mycket tid och pengar på deras upplägg på dessa bilar kontra de andra märken vi har som ska in och servas.

Uppdaterat: Igår 9:46

Alltså rotera däcken. Menar de att de snurrar, eller byte fram och bak?

Det senare kanske behövs i Spanien, men i länder med sommar och vinterdäck gör man väl det vid byte ändå ?

Uppdaterat: Igår 7:47

Tesla hade inga verkstäder, varför sätta upp ett gammalt förlegat system på bilar som har minimalt servicebehov?

Uppdaterat: Igår 8:12

Ännu en väckarklocka för naiva elbilsköpare.

Uppdaterat: Igår 13:30
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Ännu en väckarklocka för naiva elbilsköpare.

Tja, som du kan läsa ovan så kan en hel del personer spara otroligt mycket pengar på att köpa elbil istället för fossilbil. Så ja, det kan ju vara en positiv väckarklocka att inse hur bra man kan ha det om man vågar se utanför sin fyrkant....

Uppdaterat: Igår 14:11

Hur lätt är det inte att locka fram dig?! =)

Spara pengar?

Uppdaterat: Igår 14:16
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Kanske finns en anledning till att det istället är dyrare att försäkra en Tesla? Så det kanske blir jämt skägg ifråga om utgifterna.

Uppdaterat: Igår 14:25
J.L skrev:

Finns en enkel förklaring. Bilfirmorna behöver eftermarknadsaffären för att överleva och tjäna pengar, det bygger det gamla systemet på. Tesla har även vänt upp och ner på detta genom att det inte finns något servicekrav för att garantier ska gälla. Det betyder inte att tex bilen är underhållsfri men man kan välja att byta kupéfilter själv eller smörja upp bromsklotsarna vid behov. De gamla hästhandlarna som är så älskvärda i vissa personers ögon är inget annat än pengasuktande "ormar".

Tyvärr innebär det att väldigt många TROR att Tesla är underhållsfri. Vilket garanterat kommer att ställa till det ännu mer på andrahandsmarknaden. Alla bilar kräver ett visst mått av service, som du själv skriver.

Uppdaterat: Igår 16:25
40-talisten skrev:

Ingen elbilsägare verkar kunna motivera varför deras bilar behöver service, medan Tesla inte gör det...

Och där har vi personen som TROR att Tesla inte kräver service. Mycket av jobbet hos Grufman kanske skulle kunna skjutas ännu längre fram om bromsar skötts. Kanske de inte hade blivit stående längs vägen med trasiga bärarmar, för verkstaden hade kunnat påpeka att du behöver byta.

Uppdaterat: Igår 16:29
Axa skrev:

40
Det är på Enyaq en hel del kontrollpunkter på drivlina. Visst en hel del är okulärbesiktning men då slipper man otrevliga överraskningar. I långa loppet kanske en Enyaq har färre verkstadsbesök än en Tesla.
Jag låter hellre en verkstadskille krypa runt under bilen än att jag gör det. Så ja, helt klart värt 100 kr i månaden.

Håller med dig! Jag betalar typ 200 kr/mån på min EQE, så ca 7200 kr för 3 servicetillfällen. Helt klart skönt att slippa krypa runt och smörja bromsar.

Uppdaterat: Igår 16:31
J.L skrev:

Kylarvätskan i ett elbilsbatteri lever oerhört snällt jämfört med en fossilbils. Bromsvätskebyte vore intressant att veta det faktiska behovet av i och med att bromsarna inte använd i samma omfattning, vilket minskar flukturationerna på temperaturen på bromsvätskan.

Då kanske det kommer som en överraskning för dig att den byts pga fuktkvot, så kan hålla med om att den kanske skulle mätas istället för att bytas. För hög fuktkvot kommer att innebära att bromsvätskan kommer att koka vid hög belastning och då blir man utan bromsar. Alla miljöer arbetar för att utjämna fuktigheten mellan sig.

Uppdaterat: Igår 16:36
Gaston skrev:

Vi har 5 Teslor på firman, de har sammanlagt gått runt 50 000 mil nu. De har kostat 0 kronor i service och reparationer, de har inte varit helt felfria men nästan, dock har det som strulat gått på garanti och inte kostan oss en krona, inte ens behövt köra dem till verkstad då servicekille kommer till vårt företag.
Hade dessa behövt in på service var 3000:e mil för runt 3000 kr/tillfälle hade detta kostat oss 48 000 kr samt tidsbortfallet med att köra dem till service etc.
Jag säger inte att Tesla gör rätt och alla andra fel, men jag kan säga att vi har sparat rätt mycket tid och pengar på deras upplägg på dessa bilar kontra de andra märken vi har som ska in och servas.

Du skulle få svårt att övertala mig om att det är ett bra bilköp på begagnatmarknaden.

Uppdaterat: Igår 16:37