Vi Bilägares forum

Provkörning: Lexus LBX (2024)

Provkörning: Lexus LBX (2024)

Med sin hittills minsta modell vill Lexus locka kunder i storstan på jakt efter en liten suv med lyxkänsla. Under skalet ruvar delar från Toyota Yaris Cross men jämfört med den har prisnivån skruvats upp rejält.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-17 15:10

Kommentarer

Riskaka? Haha. Japansk riskaka heter mochi och är typ en dessert eller snacks. Jag kan ärligt säga att trots att jag älskar mochi så ser jag inte riktigt liknelsen med bakpartiet på den här bilen. :)
Mochi är som en klibbig ”kaka” som kan ätas som den är men som ofta utgör grunden i andra rätter. Den kan kokas, grillas osv. Och har olika former.
Vanligast är industriell mochi, att göra den för hand är en tidsödande process men visst det finns fortfarande de som gör på traditionellt vis.
Men om man nu vill lasta in flera lådor med mochi så hade det underlättat med en nedre bagagehylla.
Nu blir det väldig hög kant mellan de fällda baksätesryggarna och golvet i bagageutrymmet.
Förvisso har en del andra bilar samma problem. Fast i fallet med t.ex. Scenic E-Tech så finns en sådan hylla som tillbehör (man kan tycka att det ska vara en standard, men finns iaf att köpa till den för den som har behovet).
Kommer det som tillbehör till Lexus?

Uppdaterat: 2024-04-17 16:52

Men gällande priset - fullutrustad med alla paket kostar den väl typ 470 000 kr. Och då kan man lika gärna välja en elbil istället. Teknikens Värld har provkört bilen och tycker den bullrar och låter, och ratten har för kort skjutmån. Inte riktigt egenskaper som jag associerar med premium och lyx.

Uppdaterat: 2024-04-17 17:08

För att vara en liten bil så bullrar å låter den inte så farligt. Tyst i klassen! Jag har faktiskt provkört den för att bilda mig en egen uppfattning och inte lita på gnälliga motorjournalister.
Men den är inte bygd för långbenta då stolen har för kort skjutmån. Ratten kändes som på de flesta andra bilar. Lite för kort skjutmån även på den. Men det är jag van vid.

Uppdaterat: 2024-04-17 17:27

Raphael:
+100!

Personligen skulle jag never ever köpa denna hemskt feldesignade lexus / toyota.

Ser helt enkelt ut som en riktigt illa sminkad gris / toyotahäck!

Uppdaterat: 2024-04-17 17:26
Swenssons skrev:

Raphael:
+100!
Personligen skulle jag never ever köpa denna hemskt feldesignade lexus / toyota.
Ser helt enkelt ut som en riktigt illa sminkad gris / toyotahäck!

Och där kom Häck/Buske Ticset 🤣😂
Jag tycker du skall prova grisen 😉

Uppdaterat: 2024-04-17 17:28

Teknikens Värld hade en person på 1,80m som klagade på att ratten hamnade för långt bort, medan däremot en person på 1,55m inte hade något problem.
Och så rullade bilen ojämnt, som att hjulen var för stora på bilen. Märks inte i låg fart i stan men på motorväg.
För prisnivån kan man vänta sig bättre.

Uppdaterat: 2024-04-17 17:44
Raphael skrev:

Teknikens Värld hade en person på 1,80m som klagade på att ratten hamnade för långt bort, medan däremot en person på 1,55m inte hade något problem.
Och så rullade bilen ojämnt, som att hjulen var för stora på bilen. Märks inte i låg fart i stan men på motorväg.
För prisnivån kan man vänta sig bättre.

Åk och provkör en vetja. Ta inte den med de största däcken.
Lite roligare att höra vad du själv tycker än vad journalister skriver, vilket man förövrigt kan ta reda på.
Eller så blir det Swensson som dömer ut alla Toyota och Lexus bara genom att läsa bilens fabrikat 🤣😂
Jag gillade bilen, snygg bekväm och för bilklassen ombonad kupé. Bekväma säten med mjuk stoppning. Ingen raket men drivlinan (130hk) räckte väl till och skall köras som alla andra Toyota/Lexus hybrider.

Uppdaterat: 2024-04-17 18:09

Kollade nån utländsk YT-provkörning och inte heller den herren var speciellt imponerad av ljudnivån men allt sånt är ju högst personligt.

Uppdaterat: 2024-04-17 18:09
Pi skrev:

Kollade nån utländsk YT-provkörning och inte heller den herren var speciellt imponerad av ljudnivån men allt sånt är ju högst personligt.

Exakt och vad man jämför med.
Men den är dock onödigt dyr.
Jag jämför med frugans I20, som är en bil i samma storleksklass.
Då tre sig LBX som en lyxbil med fantastisk komfort.

Uppdaterat: 2024-04-17 18:13

Ja, den är som sagt "onödigt" dyr. Sen är tydligen ratten lite olika mellan de enklare och dyrare versionerna och nån utländsk testare föredrag ratten i den billigare versionen för den hade riktiga, mekaniska knappar vilket det tydligen inte var i de dyrare versionerna. Annars kan jag hålla med om att det är en bil som är rätt lagom för oss 2-personers hushåll. Med lite rimligare prissättning skulle det kunnat vara ett alternativ. Tycker dock att Toyotas motsvarighet inte är speciellt lockande och relativt vad man får så känns även den "över-prisad" - i alla fall om man vill ha lite mera utrustning än det mest basala.

Uppdaterat: 2024-04-17 18:19
Pi skrev:

Ja, den är som sagt "onödigt" dyr. Sen är tydligen ratten lite olika mellan de enklare och dyrare versionerna och nån utländsk testare föredrag ratten i den billigare versionen för den hade riktiga, mekaniska knappar vilket det tydligen inte var i de dyrare versionerna. Annars kan jag hålla med om att det är en bil som är rätt lagom för oss 2-personers hushåll. Med lite rimligare prissättning skulle det kunnat vara ett alternativ. Tycker dock att Toyotas motsvarighet inte är speciellt lockande och relativt vad man får så känns även den "över-prisad" - i alla fall om man vill ha lite mera utrustning än det mest basala.

Rekommenderar äv dig att faktiskt testa bilen själv.
Den jag testade var en Emotion. 370kkr onödigt dyrt men lär dyka upp billigare demobilar om Max ett halvår. Skulle vara fullt tillräcklig för frugan och mig, men det faller platt då jag är för lång för bilen. Takhöjd mer än ok, bara stolsskenorna som är för korta.

Uppdaterat: 2024-04-17 18:25

Innan man har nån roligare färg på bilen och även har vinterhjul och dragkrok så kommer den säkert att med råge passera 400 KSEK vilket är lite fläskigt för en såpass liten bil.

Uppdaterat: 2024-04-17 18:31

Well, jämfört med en i20 finns det många bilar som känns som lyxbilar... ;) Även i småbilsklassen. :) :) :)

Uppdaterat: 2024-04-17 18:42
Raphael skrev:

Well, jämfört med en i20 finns det många bilar som känns som lyxbilar... ;) Även i småbilsklassen. :) :) :)

Ja men nyaste I20 är inte så eländig. Och har även ett överkomligt pris.
Frugans sex år gamla av förra generationen är helt befriad från pling, plong, ryckningar i ratt mm.
Köpte den för knappt 130kkr. Kan sälja den för 20.000kr mindre nu efter sex år. Helt ok billigt bilägande, skatt på 380kr på det och billig försäkring samt dryga halvlitern i förbrukning. Blir nog att behålla den framför en tre gånger så dyr Lexus.

Uppdaterat: 2024-04-17 20:37

Mr:
+100

Uppdaterat: 2024-04-17 20:34
Swenssons skrev:

Mr:
+100

Exakt Swensson. Köper hellre en I20N för 100kkr mindre pengar än Lexusen. Ingen komfort men en ”busbil” som troligen passar en till åren kommen gubbe som mig 😉

Uppdaterat: 2024-04-17 20:40

Ser ut som vilken Kines som helst, finns inget Lexus över den alls.
Hur vida den har Lexuskvalite får framtiden visa.

Uppdaterat: 2024-04-17 23:41

Tja, jag kan ju ärligt säga att jag hellre köper äkta japanska riskakor för +400 000 kr än denna Lexus.
Och då får jag riskakor som räcker minst hela livet ut. :)

Uppdaterat: 2024-04-18 09:18

Jag kan köpa vilket bilmärke som helst, bara det INTE ÄR FRANSKT! Jag vill inte ha något som kan associeras med äckliga grodlår och vidriga sniglar. Vad tycker du, Raphael, var det ett trevligt sätt att uttrycka sig på? Du och den där Swenssons har lite att jobba på!

Jag vidhåller: Det absolut bästa köpet av en bil i den här klassen är Toyota Yaris Cross. Man får förbluffande mycket hybridbil för strax över 320 000 kronor. Det är verkligen inte värt merpriset för Lexus LBX. I övrigt är Toyota det tryggaste märket för en bilköpare. Kvaliteten må ha dalat något under senare år, men de tar ansvar för det som de säljer. Man blir väl behandlad som kund från början till slut - till skillnad från de dryga asen på Mercedes, BMW och Volvo.

Uppdaterat: 2024-04-18 13:26
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

SnookerPro, har du ätit grodlår eller sniglar, eller är det enbart förutfattade meningar som styr ditt påstående?
Själv tycker jag båda är utsökta delikatesser när de är rätt tillagade, men numera avstår jag från grodlåren med avseende på det vidriga sätt de anskaffas.

När det gäller franska bilar har jag haft sex st och kan uttala mig utan förutfattade meningar.

Men nu gäller tråden Lexus LBX och som mr Snoid föreslår är det nog säkrast att testa den själv innan man gör kategoriska uttalanden

Uppdaterat: 2024-04-18 14:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saab: Du förstod väl att jag ville trycka till Raphael efter hur han ironiserade om Toyota och riskakor?

Uppdaterat: 2024-04-18 14:17
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Med tanke på att Raphael har koll på japanska riskakor så förstår jag gliringen mot artikelförfattaren. Men det kanske var svenska Friggs riskakor som avsågs?

Uppdaterat: 2024-04-18 14:21
SnookerPro skrev:

saab: Du förstod väl att jag ville trycka till Raphael efter hur han ironiserade om Toyota och riskakor?

Det står i artikeln: "Bakifrån är formgivningen inspirerad av en japansk riskaka vet pressmaterialet att berätta.".
Jag skrev redan i mitt första inlägg att jag älskar japanska riskakor, som heter mochi. Det är en delikatess som används i desserter och i olika maträtter. Som sagt, jag har verkligen inget emot japanska riskakor - tvärtom, jag älskar japanska maträtter och desserter. Jag lagar själv japanskinspirerad mat hemma.

Friggs riskakor är något helt annat. Den japanska riskakan - mochi - görs av särskilt klibbligt ris, mosas i en stor mortel och tillsätts vatten och även ibland socker. Av detta får man en produkt. Som kan ätas som den är, eller som ingrediens i en dessert eller annan maträtt. Vanligt ha mochi i japansk bönsoppa (gjord på röda bönor).

Däremot ser jag inte likheten mellan Lexus bakparti och mochi, som jag också har skrivit. Men mochi kan ha olika former. Den brukar säljas som en rektangulär bit, som är rätt hård, eller med flat botten och rund, som typ en liten bulle eller småfranska. Men kan kokas, stekas, grillas osv. Men finns olika varianter. Och kan ha olika former...

Varför blir du upprörd över att jag skulle köpa på mig mochi om jag hade +400 000 kr?
Jag älskar ju mochi. :) Jag skulle kunna äta det morgon, middag och kväll. :) Kanske inte bara mochi, men som en ingrediens i annat. Man kan göra mycket med mochi. :)

Uppdaterat: 2024-04-18 16:04
Axa skrev:

Med tanke på att Raphael har koll på japanska riskakor så förstår jag gliringen mot artikelförfattaren. Men det kanske var svenska Friggs riskakor som avsågs?

Jag har inte gett någon girling mot artikelförfattaren, artikelförfattaren bara redovisar det som står i Lexus pressmaterial. Som sagt, att pressmaterialet liknar bilens bakparti med mochi, eller har inspirerats av mochi... Ja, vad ska man säga.
Vad är liknelsen eller inspirationen? Är bakpartiet klibbigt? :)
Åt den som designade bakpartiet mochi under designfasen?
Många frågor väcks. :)

Uppdaterat: 2024-04-18 16:02

Toyota Yaris Cross börjar på 287kkr, och Lexus LBX 346kkr. Varför ska man alltid jämföra värstingvarianter med monsterhjul, AWD och extra ljudsystem? Saker som åtminstone jag utan saknad kan avstå från...

Enligt utsago ska Yaris Cross få en facelift till sommaren. Då ska ljudisoleringen bli bättre, efter kundernas klagomål. Svårt att motivera en LBX för 60 000 extra då...

Uppdaterat: 2024-04-18 14:55

Även en Yaris Cross anser jag vara överprisad. Allt i en bil är inte en hybrid-drivlina - det finns många andra saker som också skall passa.

Uppdaterat: 2024-04-18 15:18
40-talisten skrev:

Toyota Yaris Cross börjar på 287kkr, och Lexus LBX 346kkr. Varför ska man alltid jämföra värstingvarianter med monsterhjul, AWD och extra ljudsystem? Saker som åtminstone jag utan saknad kan avstå från...
Enligt utsago ska Yaris Cross få en facelift till sommaren. Då ska ljudisoleringen bli bättre, efter kundernas klagomål. Svårt att motivera en LBX för 60 000 extra då...

I Advance-paketet, som är ett tilläggspaket till alla utrustningsnivåer, så ingår aktiv bullerdämpning. (Den sänder ut ett ljud som släcker ut ljud, samma teknik som i brusreducerande hörlurar).
Med tanke på att testförare i flera publikationer (inte bara Teknikens Värld) klagat på ljudnivån i bilen, att den bullrar, så verkar ju detta paket närmast nödvändigt och då hamnar vi inte på 346 000 kr.

Uppdaterat: 2024-04-18 16:00

Snooker:
Är du en bitter toyotakramare eller har du ätit omogna citroner till frukost?

Uppdaterat: 2024-04-18 17:40
SnookerPro skrev:

saab: Du förstod väl att jag ville trycka till Raphael efter hur han ironiserade om Toyota och riskakor?

Snooker, Raphael ironisera ytterst sällan, däremot kan det komma nått skämt innemellan. Det ligger inte i hans personlighet att ironisera.
Men sniglar med vitlökssmör är gott.

Uppdaterat: 2024-04-18 18:28
40-talisten skrev:

Toyota Yaris Cross börjar på 287kkr, och Lexus LBX 346kkr. Varför ska man alltid jämföra värstingvarianter med monsterhjul, AWD och extra ljudsystem? Saker som åtminstone jag utan saknad kan avstå från...
Enligt utsago ska Yaris Cross få en facelift till sommaren. Då ska ljudisoleringen bli bättre, efter kundernas klagomål. Svårt att motivera en LBX för 60 000 extra då...

Exakt. Mycket gissande här. LBX känns riktigt ombonad i kupén. Nått helt annat än en Toyota. Och varför skulle Lexus göra avkall på sina kärnvärden bara för det är en liten bil?

Uppdaterat: 2024-04-18 18:30

Vad man än tycker om sniglar (jag äter inte sniglar, äter inga djur) så vet jag ingen fransk biltillverkare som säger att de har inspirerats av sniglar när de designat en bil. Jag undrar om Lexus kanske tänker på inte själva riskakan - mochi - utan mochi-figurer. I Japan finns det en stil som heter kawaii, och kawaii betyder "söt" eller "gullig" eller "mjuk". Inom japansk anime finns mochi-karaktärer eller mochi-figurer och det finns också i japansk design och illustration. Man kan även göra mochi-figurer av mochi. Dvs man dekorerar och formar mochin så den ser ut som en söt, mjuk, gullig liten figur. Ofta i färgglada pastellfärger. De finns även som mjukisdjur för barn.
I Japan finns det även emoijis som är mochi-figurer. Dvs istället för en rund gul cirkel med ögon och en mun som gör olika miner, så är det en vit mochi med ögon och mun. :)
Men även om jag tänker mochi-figurer så ser jag inte riktigt likheten med Lexus... :)

Den ursprungliga mochi-karaktären eller figuren är teru teru bōzu, det är en liten docka av tyg (inspirerad av mochi - den japanska riskakan) som japanska bönder hängde upp för att ge lycka och skydd. De började med detta under Edo-perioden (1603 - 1868, Tokunagawa-shogunatet). Idag hänger man upp den under halloween. I USA och i Sverige är det häxor, vålnader, zombies och ihåliga pumpor med stora tänder. I Japan är det en riskaka i form av en docka. :)

Men inte ens den ser jag i Lexus design...
Om Lexus LBTX ska vara en mochi, så behöver den vara mjukare och rundare i formgivningen samt ha roligare och gladare färger. Och det tycker jag inte att färgpaletten är riktigt. Ok den finns i gult och det finns en koppar-rosa/röd färg. Men i övrigt är det ju bara vitt, rött, silver, grått, en mörkblå...

Med detta sagt, nu blev jag sugen på Ichigo daifuku . :) Det är en mochi med en jordgubbe i som vilar på en bädd av bönpasta (gjord på röda bönor, som kokas, med socker osv... ).

Uppdaterat: 2024-04-18 21:12

Artikelförfattaren kanske misstog sig. Var troligen en Pokémon snarare än en riskaka. Kanske den sömnige Snorlax.

Uppdaterat: 2024-04-18 21:12
Mr Snoid skrev:

Artikelförfattaren kanske misstog sig. Var troligen en Pokémon snarare än en riskaka. Kanske den sömnige Snorlax.

Jag har nu roat mig med att söka upp pressmaterialet och läsa själv.
Det visar sig att det inte är någon generell mochi som Lexus inspirerats av, utan det är kagami-mochi.
Det är en ätbar mochi-skulptur och dekorativ dessert som man har på det japanska nyåret. Den består vanligtvis av två runda riskakor med utrundade sidor, som två bagels (utan hållet i mitten) gjord av riskaka. De är helt vita. Den undre är något större och den övre är något mindre. Och så en liten småcitrus-bit ovanpå. I vissa regioner är det tre riskakor på varandra. Ytterligare dekorationer kan vara sjögräs.

Lexus förklaring är (från newsroom.lexus.eu)
"When viewing the LBX from the rear, this balance of shapes is reflected in the car’s compact cabin positioned above a powerful underbody – another visual cue implying a low centre of gravity and stable handling."

Jag tycker det låter som att först gjorde de designen, och sen försökte de hitta en snygg förklaring till den. :)

Uppdaterat: 2024-04-18 21:42

Tycker faktiskt artikelförfattaren kunde skriva ut vilken mochi-dessert det är istället för ”en japansk riskaka”. Särskilt eftersom pressmaterialet gör det… Så hade jag sluppit fundera. :)
Det är inte ”en japansk riskaka”. Det är en särskild nyårsdessert gjord på riskaka.

Det är en dessert där de två rundlarna symboliserar årens gång, människans hjärta, solen och månen. Citrusfrukten ovanpå - daidai - symboliserar familj och släktled, övergången från generation till generation.

Nyåret är första soldagen i månens första månad. I Japan firar man inte nyårsafton, utan man firar nyårsdagen. Det är på nyårsdagen som gudarna stiger ner från solen och månen för att välsigna folks hem. (Enligt shinto-religionen).

Uppdaterat: 2024-04-18 22:09

Eller var det kanske Tamagotchi den inspirerades av.

Uppdaterat: 2024-04-18 22:50
Mr Snoid skrev:

Eller var det kanske Tamagotchi den inspirerades av.

Det står kagami-mochi i pressmaterialet. Den japanska nyårsdesserten.
Källa: newsroom.lexus.eu.

Uppdaterat: 2024-04-19 07:17
Swenssons skrev:

Snooker:
Är du en bitter toyotakramare eller har du ätit omogna citroner till frukost?

Jag har aldrig ägt en Toyota. Citronerna är slut, behöver köpas nya.

Min fru, däremot, har ägt Toyota några år, och genom henne har jag insett många fördelar med Toyota. Tryggaste bilmärket att äga, till exempel.

Uppdaterat: 2024-04-20 12:50
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker:
Har själv ägt en toyota avensis som köptes ny 2011 och såldes ca 4-5 år senare efter att jag tröttnade på skrället. Den var iaf inte ett tryggt köp så sedan dess blir det inga fler toyota för min / vår del.

Toyota i Rissne / Sundbyberg där den köptes, reparerades och servades kan jag verkligen inte rekommendera på något enda vis.

Uppdaterat: 2024-04-20 22:01
Swenssons skrev:

Snooker:
Har själv ägt en toyota avensis som köptes ny 2011 och såldes ca 4-5 år senare efter att jag tröttnade på skrället. Den var iaf inte ett tryggt köp så sedan dess blir det inga fler toyota för min / vår del.
Toyota i Rissne / Sundbyberg där den köptes, reparerades och servades kan jag verkligen inte rekommendera på något enda vis.

Visst, du hade kanske otur med "fel" exemplar och/eller "fel" återförsäljare och/eller "fel" omhändertagande i just det fallet - eller så var det så enkelt att kunden (du) var problemet. Men likt förbannat toppar Toyota/Lexus nästan alltid alla kundundersökningar. Svår ekvation, hörru. =)

Uppdaterat: 2024-04-21 01:37
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Jag är tveksam till om det är värt merkostnaden att köpa en dyr hybrid i denna storleksklass. Det finns ju bilar med mindre bensinmotor i samma storlek som drar ungefär lika lite till lägre pris.

Uppdaterat: 2024-04-22 13:22

Men då får du inte en Lexus.
Och är man ute efter lägsta pris så köper man absolut ingen Lexus.

Uppdaterat: 2024-04-22 14:04

Nä det är sant. Nu menade jag mer generellt och inte just denna Lexus. Det pratades om Toyota ovanför och det var mera dom jag tänkte på kontra billigare konkurrenter med enbart snål bensinmotor. Småbilar med hybridteknik kostar ju rätt mycket.

Uppdaterat: 2024-04-22 14:00
Rutger Jönåker skrev:

Nä det är sant. Nu menade jag mer generellt och inte just denna Lexus. Det pratades om Toyota ovanför och det var mera dom jag tänkte på kontra billigare konkurrenter med enbart snål bensinmotor. Småbilar med hybridteknik kostar ju rätt mycket.

Toyota tar bra betalt, Yaris Cross kostar från 286kkr.
Men en av de billigaste mindre bilarna är Hyundai I20, den kostar från ca 210kkr.
Så alla bilar har blivit betydligt dyrare även de mindre.

Uppdaterat: 2024-04-22 14:07
Rutger Jönåker skrev:

Jag är tveksam till om det är värt merkostnaden att köpa en dyr hybrid i denna storleksklass. Det finns ju bilar med mindre bensinmotor i samma storlek som drar ungefär lika lite till lägre pris.

+100 Lexus LBX Guds gåva till mänskligheten kan aldrig vara fel (ironi) till vilket pris som helst.

Uppdaterat: 2024-04-22 15:18
Christer skrev:

Rutger Jönåker skrev:
Jag är tveksam till om det är värt merkostnaden att köpa en dyr hybrid i denna storleksklass. Det finns ju bilar med mindre bensinmotor i samma storlek som drar ungefär lika lite till lägre pris.

+100 Lexus LBX Guds gåva till mänskligheten kan aldrig vara fel (ironi) till vilket pris som helst.

Ja du vet väl hur det är att ha en sådan gudagåvan 😉

Uppdaterat: 2024-04-22 16:24
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
Rutger Jönåker skrev:
Jag är tveksam till om det är värt merkostnaden att köpa en dyr hybrid i denna storleksklass. Det finns ju bilar med mindre bensinmotor i samma storlek som drar ungefär lika lite till lägre pris.
+100 Lexus LBX Guds gåva till mänskligheten kan aldrig vara fel (ironi) till vilket pris som helst.

Ja du vet väl hur det är att ha en sådan gudagåvan 😉

För Christer är allt mindre än hans XC60 bara skitbilar...

Uppdaterat: 2024-04-22 16:39

[quote=40-talisten] skrev : För Christer är allt mindre än hans XC60 bara skitbilar...[/quote

Ibland förstår jag Pi som vägrar tala om vilken modell och bilmärke han kör, när det används emot dig.

Uppdaterat: 2024-04-22 16:59
Christer][quote=40-talisten skrev:

skrev : För Christer är allt mindre än hans XC60 bara skitbilar...[/quote
Ibland förstår jag Pi som vägrar tala om vilken modell och bilmärke han kör, när det används emot dig.

Annars blir det väl ingen kul diskussion.
Själv funderar jag vidare på vad som skall ersätta min Koreanska kimchi.

Inte speciellt begeistrad i Falukorv så en Volvo blir det troligen inte 😉
Kanske sniglar och grodlår….
Men Pi har ju en Passat sedan.

Uppdaterat: 2024-04-22 17:08
Mr Snoid skrev:

Rutger Jönåker skrev:
Nä det är sant. Nu menade jag mer generellt och inte just denna Lexus. Det pratades om Toyota ovanför och det var mera dom jag tänkte på kontra billigare konkurrenter med enbart snål bensinmotor. Småbilar med hybridteknik kostar ju rätt mycket.

Toyota tar bra betalt, Yaris Cross kostar från 286kkr.
Men en av de billigaste mindre bilarna är Hyundai I20, den kostar från ca 210kkr.
Så alla bilar har blivit betydligt dyrare även de mindre.

Där har du ett exempel. Är Yaris Cross snålare än Hyundai i20, så att du kan köra in merkostnaden? Skillnad i servicekostnader, andrahandsvärde? Jag vet inte, men tankar jag umgås med inför frugans bilbyte. Toyota är visserligen driftsäkra och har bra garantier. Samtidigt har jag hört av en mekaniker på Toyota att OM något i hybriddrivlinan går sönder så blir det dyrt! Så det är nog klokt välja den dyra servicen hos Toyota så man har garantin. Men totalekonomiskt, är det bättre välja Hyundaien?

Uppdaterat: 2024-04-22 18:10

Så klart klarar du aldrig ”köra in”’ värdeminskning och kapitalkostnad.
Frugan har en I20, den köpte vi ny för sex år sedan, 130kkr inkl motor- och kupévärmare samt vinterdäck.
Kan sälja den i dag för drygt 100kkr. Trodde aldrig skulle bli en sådan prisstegring och ökning av begagnatpriserna.
Den tar 0,55l/mil, en Yaris hybrid skulle jag gissa på tar ca 2dl mindre per mil. Blir 4kr/mil. Skulle sänka driftkostnaden 2000kr/år med det lilla som körs med den bilen.
Kapitalkostnaderna för 100kkr är så klart helt beroende på placering.
Så nej man kan inte räkna på allt och bara söka det billigaste. Mer inspirerande att köpa något som är inom satta ramar och ger nån form av glädje, baserat på egna preferenser.
Men så klart, somliga gläds åt att det blir så billigt som möjligt.

Uppdaterat: 2024-04-22 19:08