Vi Bilägares forum

Är det vanligt med problem med kopplingen på Volvo?

Är det vanligt med problem med kopplingen på Volvo?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-16 05:00

Kommentarer

Alla kan ju ha otur med bilen, men min erfarenhet är att bilförare med frekventa kopplingsproblem, oavsett bilmärke, borde överväga att byta till ett fordon med automatlåda.

Uppdaterat: 2024-04-16 13:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ovanan att vila vänsterfoten på kopplingspedalen under färd, ger med tiden problem med kopplingen...

Uppdaterat: 2024-04-16 14:26

Kan det verkligen vara vanligt att vila vänsterfoten på kopplings-pedalen ?

Uppdaterat: 2024-04-16 14:51

Prata med din mekaniker vad han tror att det är för fel.
Oftast är det fel på den klumpen som sitter på förarstolen

Uppdaterat: 2024-04-16 15:05

Opel införde 2016 ett övervakningssystem för kopplingen, som varnar föraren i skärmen om kopplingen missbrukas på något sätt och om föraren inte reagerar reduceras motoreffekten.

Uppdaterat: 2024-04-16 17:52

Min far satt och tryckte lite på kopplingen hela tiden under körning, han trodde att det skulle spara bensin.

Uppdaterat: 2024-04-17 06:45
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Byter man koppling tre ggr på 13.000 mil så är det S.B.R, inget annat. Det kan inte vara materialfel på 4 kopplingssatser utan det är 100% handhavandefel. Föraren av denna bil bör överväga en automatväxlad bil.

Uppdaterat: 2024-04-17 09:26

På lilla motorn som nämns i artikeln är det inte kopplingen, utan dubbelmassesvänghjulet som ger upp, men hela kopplingen ink svänghjul byts. Det är ju en PSA motor och problemen finns hos Peugeot/Citroen oxå.
De små och mellanstora skåpbilarna är nog hårdast drabbade, bekant har en Jumpy som firmabil, 6-7000 mil håller svänghjulet, elektriker som åker runt på servicejobb i Stockholm.

Uppdaterat: 2024-04-17 11:39

Jag minns ett koplingsbyte som utfördes en torsdag och på måndag var bilen tillbaka på verkstaden med osande koppling långt utanför bilen
Bilen i frågan har INTE bytt koppling 3 gånger på 13.000 mil utan 2 gånger, körstil och förhållanden kan spela in
( som vanligt gör ingen förare något fel när han hamnar bakom ratten, då är han ofelbar)

Uppdaterat: 2024-04-17 15:43
Rolf
Rikard skrev:

På lilla motorn som nämns i artikeln är det inte kopplingen, utan dubbelmassesvänghjulet som ger upp, men hela kopplingen ink svänghjul byts. Det är ju en PSA motor och problemen finns hos Peugeot/Citroen oxå.
De små och mellanstora skåpbilarna är nog hårdast drabbade, bekant har en Jumpy som firmabil, 6-7000 mil håller svänghjulet, elektriker som åker runt på servicejobb i Stockholm.

D4 Lilla motorn?
Det är väl den gamla femcylindriga slitvargen på 181hk och 400Nm i D4 utförandet

Uppdaterat: 2024-04-17 16:21

En kollega hade en V70 som tappade spänsten i kopplingen återkommande. Jag minns inte miltalen, men den började slira vid mycket gaspådrag.

Uppdaterat: 2024-04-17 19:45
L. Mäkinen skrev:

En kollega hade en V70 som tappade spänsten i kopplingen återkommande. Jag minns inte miltalen, men den började slira vid mycket gaspådrag.

Kan vara så att kopplingen inte möter dieselmotorns vridmoment. Är väl mest automater som sålts med den vridmomentstarka dieselfemman.

Uppdaterat: 2024-04-17 20:28
Mr Snoid skrev:

Rikard skrev:
På lilla motorn som nämns i artikeln är det inte kopplingen, utan dubbelmassesvänghjulet som ger upp, men hela kopplingen ink svänghjul byts. Det är ju en PSA motor och problemen finns hos Peugeot/Citroen oxå.
De små och mellanstora skåpbilarna är nog hårdast drabbade, bekant har en Jumpy som firmabil, 6-7000 mil håller svänghjulet, elektriker som åker runt på servicejobb i Stockholm.

D4 Lilla motorn?
Det är väl den gamla femcylindriga slitvargen på 181hk och 400Nm i D4 utförandet

I artikeln skriver de att 1,6 motorn har mer problem än normalt, men inte D4 som det frågas om.

Uppdaterat: 2024-04-17 23:45

Jag köpte en Mazda 929 3,0 V6 för många år sen.
Handlaren berättade att han bytt tillbaka den efter bara några månader, bilen var köpt till en fru, men fru gillade inte att växla, så de hade bytt till en bil med automat.
2 veckor efter köpet fick jag byta koppling, den var helt utsliten. Handlaren stod för kopplingen, jag bytte den själv, enklare att byta än en 240.
Vridstark V6a och manuell är nog inte optimalt för fruar.

Uppdaterat: 2024-04-17 23:54

Hade problem på min 2009 där slavcylindern la av efter 10000 mil.

Uppdaterat: 2024-04-18 06:07