Vi Bilägares forum

Billigare att tanka – då blir dieselbilarna dyrare

Billigare att tanka – då blir dieselbilarna dyrare

Vid årsskiftet blev dieselbilar billigare att tanka. Nu har de också blivit dyrare att köpa begagnade, enligt nya siffror från Kvdbil.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-15 07:50

Kommentarer

Men nu stiger priset på råolja, och det kan stiga ännu mer beroende på hur kriget mellan Iran och Israel kommer att utveckla sig.
Men elpriset kommer högst troligt inte påverkas av den konflikten. Det påverkades av Rysslands anfall mot Ukraina pga. att Ryssland är - eller var - en stor leverantör av gas till Europa och flera europeiska länder producerar el genom gasturbiner.
Iran - Israel konflikten kommer ha större påverkan på råoljepriset än gaspriset.

Uppdaterat: 2024-04-15 08:10

Raphael, Oljepriset sjunker, vilket det gjort de senaste två veckorna. Går enkelt att söka historiska oljepriser, varpå den lögnen går att slå hål på direkt.

Israel - Iran kan enbart betyda sänkta oljepriser, för råolja är som bekant bortsett opium, Irans största export, vilket gör landet väldigt känsligt för oljepriset. Så att stoppa kranarna gynnar inte landet Iran, risken för att embargon är överhängande, så Iran väger nog varje steg man tar på guldvåg.

Uppdaterat: 2024-04-15 08:58
lsoderlund skrev:

Raphael, Oljepriset sjunker, vilket det gjort de senaste två veckorna. Går enkelt att söka historiska oljepriser, varpå den lögnen går att slå hål på direkt.
Israel - Iran kan enbart betyda sänkta oljepriser, för råolja är som bekant bortsett opium, Irans största export, vilket gör landet väldigt känsligt för oljepriset. Så att stoppa kranarna gynnar inte landet Iran, risken för att embargon är överhängande, så Iran väger nog varje steg man tar på guldvåg.

Priset på råolja speglar sig inte direkt på bensinpriset i Sverige eftersom priset eftersläpar i Sverige. Det gör det därför att råoljepriset påverkar råoljan man köper in, efter att den köpts in ska den transporteras till svenska raffinaderier som gör bensin och diesel av råoljan. Därför tar det ett tag innan förändringar av råoljepriset får utslag på svenska bränslepriser beroende på hur mycket råolja som finns i lager i Sverige.

Men att råoljepriset stiger, det är faktiskt ingen lögn.
Vad oljepriset har varit historiskt för två veckor sedan, är inte vad jag skriver om. Jag skriver om de senaste dagarnas utveckling. Råoljepriset hade gått upp i fredags när börsen stängdes, det är vad jag pratar om. Och det beror på stegringen av spänningen i Mellanöstern, inklusive stigande konfliktnivå Iran - Israel.

Israel - Iran konflikten är en del av påverkan, sen påverkar oroligheterna kring Röda havet oljepriset då det påverkar transporterna av råolja. Och oroligheterna kring Röda havet är kopplat också till spänningarna i regionen, de har ökat som en följd av konflikten Israel - Gaza då rebeller i Röda Havet attackerar fartyg som en protest mot Israel.
Det finns alltså många faktorer och parametrar i denna komplexa konflikt, som nu ytterligare har eskalerats genom Irans attacker på Israel.
Hur råoljepriset kommer påverkas framöver beror på hur situationen utvecklar sig, på vilken nivå Israel kommer svara Iran.
---
Oljepriset har stigit ordentligt under den senaste tiden, och nu varnar konsultföretaget Rapidan Energy för att priset kan komma att rusa framöver.
Det rapporterar CNBC.
Bara sedan årsskiftet har priset på Brentolja stigit med 17 procent.
Ett fat handlas nu för 90 dollar, det högsta priset sedan sommaren 2022.
Det bedöms i huvudsak vara de stora oroligheterna i Mellanöstern som bidrar till prisökningen, men även attackerna mot ryska oljeraffinaderier spelar in.
Konsultföretaget Rapidan Energy varnar nu för att oljepriset kan rusa till 100 dollar per fat, och under vissa omständigheter ännu högre än så. Det förklarar företagstoppen Bob McNally.
– Terminspriset på Brentolja kan stiga till 100 dollar per fat om Iran direkt angriper Israel, enligt Bob McNally, VD för Rapidan Energy och tidigare högt uppsatt energitjänsteman i Bushadministrationen, framhåller CNBC.
https://marcusoscarsson.se/just-nu-expert-varnar-for-tung-small-for-alla-som-tankar-bilen/#:~:text=–%20Terminspriset%20på%20Brentolja%20kan%20stiga,energitjänsteman%20i%20Bushadministrationen%2C%20framhåller%20CNBC.

Andra länkar av intresse:
https://www.di.se/ravaror/ukoilusd-4606814/#:~:text=Oljepriset%20tickar%20uppåt%20–%20Mellanösternoro%20tilltar,högre%20än%20vid%20svensk%20börsstängning.

Uppdaterat: 2024-04-15 10:04

+30 öre på bensinpriset och dieselpriset idag.

Uppdaterat: 2024-04-15 10:46
Pi skrev:

+30 öre på bensinpriset och dieselpriset idag.

Exakt, det brukar vara kommunicerande kärl mellan priset på råolja och priset vid pump.

Uppdaterat: 2024-04-15 10:55

Här får Raphael medhåll. Det som rapporterats i media senaste veckan är att det finns en risk att oljepriset stiger ifall Israel-Iran konflikten fortsätter eller eskalerar.

Uppdaterat: 2024-04-15 17:40

Vanliga begagnade snåla bensin bilar tar nog slut, kvar har vi en massa SUV:ar som ingen vill äga som begagnade med höga driftskostnader (speciellt om den går på bensin). Klart att diesel drivna begagnade bilar kommer gå upp i pris.

Uppdaterat: 2024-04-16 08:14

Köp en elbil :-) ...jag har inte ångrat mig än i alla fall.

Uppdaterat: 2024-04-16 08:15
Axa skrev:

Här får Raphael medhåll. Det som rapporterats i media senaste veckan är att det finns en risk att oljepriset stiger ifall Israel-Iran konflikten fortsätter eller eskalerar.

Ändå går priset på brentoljan ned?

Uppdaterat: 2024-04-17 09:23

lsoderlund
Ehm, tillfälligt? Och det finns annan olja i världen än nordsjöolja. Därtill har konflikten ”tagit paus” medan Israel funderar på nästa drag.

Uppdaterat: 2024-04-17 11:25

Tidigare hade jag / vi flera dieselbilar och tankade bara HVO100 / HVO i många - många år i alla dieselmotorer och ”blandtankade” extra andel E85 i bensinbilarna.

M e n då den nuvarande pajasregeringen avskaffade reduktionsplikten dvs Sveriges samlade utsläpp av co2 ökar okontrollerat med flera hundra miljoner ton ekvivalenter per år avtrubbas miljösamvetet.

Det gör att det inte längre känns särskilt motiverande att arbeta för ett bättre klimat så nu struntar jag i klimatet och tankar fossilt trots att det gör ont i hjärtegropen / samvetet.

Uppdaterat: 2024-04-17 21:11
Swenssons skrev:

Tidigare hade jag / vi flera dieselbilar och tankade bara HVO100 / HVO i många - många år i alla dieselmotorer och ”blandtankade” extra andel E85 i bensinbilarna.
M e n då den nuvarande pajasregeringen avskaffade reduktionsplikten dvs Sveriges samlade utsläpp av co2 ökar okontrollerat med flera hundra miljoner ton ekvivalenter per år avtrubbas miljösamvetet.
Det gör att det inte längre känns särskilt motiverande att arbeta för ett bättre klimat så nu struntar jag i klimatet och tankar fossilt trots att det gör ont i hjärtegropen / samvetet.

Men du har väl en Bensinbil, som du helt säkert inte får fylla på E85 i, med elassistans och en Elbil. I alla fall baserat på vad du redogjort för.
Så vad är problemet för din del ?
Om du nu skulle vara så ”duktig” som du insinuerar så borde även laddhybriden istället varit en elbil? Du skulle fått en eminent elbil med lång räckvidd för samma pengahög som den där RyssVolvon kostade dig.

Uppdaterat: 2024-04-17 21:19

Mr:
Javisst sedan i nov -23 kör jag en Volvo XC60 T8 Recharge samt, ibland, fruns fenomenala, särklass mest problemfria, VW ID3, som rullar ca 850 mil per månad sedan augusti-21 dvs knappt 30 000 mil.

Man kan blanda i E85 i alla bensinmotorer upp till ca 20 - 30% utan att det påverkar bilen negativt.

Men det har jag slutat med eftersom min klimatinsats är så försvinnande liten då hela Sverige pga denna idiotregerings avskaffande av reduktionsplikten.

Laddhybriden tycker jag är en utmärkt kombo då jag / man kan köra på el strax över 8,5 mil, ja det är sant, och som sämst strax över 6 mil på vintern.

Elbilens nackdel är att man på vintern bara kommer ca 30 mil mot sommarens nästan 45 mil givet att man inte kör snabbare än max 100 km/h, gäller båda bilarna.

Fördel med XC60 valfrihet att köra långt utan ladduppehåll / ångest utöver underbar komfort. Att slippa planera resor utifrån laddstolpars placering ger också i någon mening frihet på långresor. Det är viktigt för oss på semestern / långresor. För mig är det också viktigt att kunna skapa arbetstillfällen i Sverige varför jag gärna kör Volvo.

Fördel VW ID3, otroligt driftsäker och oerhört billig i drift. Det är viktigt för frun som kör drygt 37 mil per dag, ca 18 mil enkel resa från norra Stockholm till jobbet på Eskilstuna Universitet. Varje dag!

Uppdaterat: 2024-04-17 23:26