Vi Bilägares forum

Tesla skär ned – 14 000 får sparken

Tesla skär ned – 14 000 får sparken

Var tionde anställd blir av med jobbet, enligt ett läckt mail från vd:n.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-15 14:05

Kommentarer

"Växtverk" -inte så mycket underligare än så.

Mdl 3 & Y behöver nog en omfattande pris- och logistiköversyn för att hålla uppe volymerna, speciellt viktigt då Tesla inte har någon Mdl 2 (produktsegmentet) ännu.

Nya produkter har en marknadsresa som heter duga... från extremt dyrt till enstaka entusiaster till att så småningom bli var mans egendom. Att den här resan innehåller diverse snedskär, berg & raviner är fullt naturligt.

Uppdaterat: 2024-04-15 14:20

Teslas prissänkningar har inte motsvarats av en försäljningsökning. De drar ner på produktionen för deras tillväxt kommit av sig. Så personal blir övertalig.

Uppdaterat: 2024-04-15 15:07

För mig är det ett under att Teslas modeller erbjuds marknaden under så lång tid, utan några större modelluppdateringar. Mod 3 lanserades i början av 2016, bilen är alltså 8 år och inne på sitt 9:de. Den har nyligen fått lite uppgraderingar så Tesla räknar väl med att den ska "hålla" några år till. Vilken annan biltillverkare har en så gammal modell i sitt sortiment. För att inte tala om mod S, vilken är ännu äldre.
Jag har sagt det tidigare och säger det igen, ska Tesla som biltillverkare hålla samma försäljningstakt måste nya modeller erbjudas på marknaden och då menar jag nya volymmodeller som säljer i stora mängder. Det de har nu i sitt sortiment är föråldrat och inget annat. Men jag tror de har utmaning med ta fram nya modeller, de är egentligen en liten biltillverkare och har säkert problem med kassaflödet när nya modeller ska fram.

Uppdaterat: 2024-04-15 16:21

Tesla har löpande uppdaterat tekniken m.m i sina modeller även om de har behållit sitt utseende. Det har fungerat, men jag tror inte det kommer fungera i framtiden. För att det finns allt fler konkurrenter. Många som köper ny bil vill att det ska synas att det är en ny bil.

Uppdaterat: 2024-04-15 16:33

VW kör ju samma stil som Tesla.
Den nuvarande Golf 7/8 har tillverkats sedan 2012.

Uppdaterat: 2024-04-15 17:12

Golf 7 kom 2012 och det gjordes en ansiktslyftning 2016, sen avlöstes den av Golf 8 som kom 2019.
Sedan Golf lanserades så VW ändrat i designen. Om man jämför Golf 8 med Golf 1 så kan man inte riktigt se att det är samma bil.

Jag skulle säga att I till II var rätt stor skillnad. Golfen drogs ut på längden och blev mer aerodynamisk. Golf III var ännu större skillnad. Golf IV var väldigt lik III men inte identisk.
Så Golfen har utvecklats gradvis.

Uppdaterat: 2024-04-15 17:35

Helt logiskt. Vid kraftig tillväxt uppstår ineffektiveter och tenderar till att bli mer mötesorienterade och mindre värdeskapande. "Dökött" måste alltid hållas efter där svensk offentlig sektor är ett typexempel på ineffektiv organisation. De stackars operativa tuktas och stressas medans administration och chefsfunktioner frodas, Österåker är ett gott exempel på motsatsen med en välskött kommunal verksamhet. Att Tesla har mer tidlösa modeller än konkurrenterna visas grunddesignen. Bilarna är komplett uppdaterade under skalet och kan genom en konservativ hållning till exteriöra förändringar hålla värdet bättre över tid.

Uppdaterat: 2024-04-15 19:07

Tänk om klåfingriga bildesigners skulle få ”produktutveckla” ägg? En produkt som är perfekt från början. Skulle de bli bättre? 😱 Icke!

Uppdaterat: 2024-04-15 20:02
Togga
Raphael skrev:

Golf 7 kom 2012 och det gjordes en ansiktslyftning 2016, sen avlöstes den av Golf 8 som kom 2019.
Sedan Golf lanserades så VW ändrat i designen. Om man jämför Golf 8 med Golf 1 så kan man inte riktigt se att det är samma bil.
Jag skulle säga att I till II var rätt stor skillnad. Golfen drogs ut på längden och blev mer aerodynamisk. Golf III var ännu större skillnad. Golf IV var väldigt lik III men inte identisk.
Så Golfen har utvecklats gradvis.

Golf 5 & 6 är ju samma bil precis som golf 7 & 8, precis som Tesla model 3 original och highland. I alla tre fallen handlar det om i grunden samma bil. Samma kaross, dörrar, mm, men man har bytt ändrat lite fram och bak och i kupén, samt fixat isolering, stötdämpning mm.

Uppdaterat: 2024-04-15 22:42

Tesla gör som alla framgångsrika expansiva bolag, tar regelbundet bort "inte bra nog anställda" regelbundet, inga konstigheter.

Uppdaterat: 2024-04-15 23:14
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Tesla gör som alla framgångsrika expansiva bolag, tar regelbundet bort "inte bra nog anställda" regelbundet, inga konstigheter.

Om man sparkar anställda för att de ”inte är bra nog” så ersätter man med nya. Det är inte vad detta handlar om.
Här har leveranser och produktion sjunkit. Inte för att anställa ”inte är bra nog”.
Genom att produktion och leveranser sjunker så behövs det färre anställda.

Uppdaterat: 2024-04-16 13:21
gmogmo skrev:

I alla tre fallen handlar det om i grunden samma bil. Samma kaross, dörrar, mm, men man har bytt ändrat lite fram och bak och i kupén, samt fixat isolering, stötdämpning mm.

Med den definitionen är Alfetta, Giulietta (70-talets), Alfa 6, 90 och 75 precis samma bil eftersom de har samma dörrar, motorer, plattform/hjulupphängningar och växellådor, och A-stolpe… Ändrat lite fram och bak, inredning osv.

Uppdaterat: 2024-04-16 13:29
Raphael skrev:

gmogmo skrev:
I alla tre fallen handlar det om i grunden samma bil. Samma kaross, dörrar, mm, men man har bytt ändrat lite fram och bak och i kupén, samt fixat isolering, stötdämpning mm.

Med den definitionen är Alfetta, Giulietta (70-talets), Alfa 6, 90 och 75 precis samma bil eftersom de har samma dörrar, motorer, plattform/hjulupphängningar och växellådor, och A-stolpe… Ändrat lite fram och bak, inredning osv.

Ja, absolut. Mycket bra exempel på en biltillverkare som trollade med knäna precis som Saab 99/900/90 samt förstås Volvo 140/240.

Uppdaterat: 2024-04-16 22:32

Snillena på Metall kommenterade att om man sparkar folk i Sverige "ska man följa lagen". Först och främst expanderar Tesla i Sverige och för det andra är det oerhört lågt att insinuera att Tesla i Sverige inte följer lagen bara i syfte att skada. Att effektivisera verksamheten och anpassa kostnadsmassan ankommer på alla företag som drivs på kommersiella villkor.

Uppdaterat: 2024-04-17 06:14
Raphael skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Tesla gör som alla framgångsrika expansiva bolag, tar regelbundet bort "inte bra nog anställda" regelbundet, inga konstigheter.

Om man sparkar anställda för att de ”inte är bra nog” så ersätter man med nya. Det är inte vad detta handlar om.
Här har leveranser och produktion sjunkit. Inte för att anställa ”inte är bra nog”.
Genom att produktion och leveranser sjunker så behövs det färre anställda.

Har du erfarenhet av att leda hightech-bolag?
Att ständigt jobba med att effektivisera är en naturlig daglig grundbult.

Tesla har expanderat massivt varje år, derför naturligt att samtidigt ta bort de som inte visar sig platsa

https://www.macrotrends.net/stocks/charts/TSLA/tesla/number-of-employees#google_vignette

Uppdaterat: 2024-04-17 06:37
Gillar kurvor och rondeller

Tesla är väl i allra högsta grad också ett vanligt, tillverkande företag och sådana brukar anpassa verksamheten till efterfrågan på sina produkter så minskar efterfrågan så blir det nedskärningar - inget specifikt för Tesla.

Uppdaterat: 2024-04-17 08:07