Vi Bilägares forum

BYD fick 40 miljarder i statligt stöd

BYD fick 40 miljarder i statligt stöd

Kinas subventioner till inhemska biltillverkare granskas i ny rapport.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-15 06:40

Kommentarer

Precis, BYD - som andra kinesiska tillverkare - får löpande pengar av kinesiska staten.
Det finns de som säger att EU också ger stöd. Vissa EU länder ger lånegarantier eller kan bidra med delfinansiering av bygget av en fabrik. Men när fabriken är klar så får tillverkaren klara sig själv.
Det kan alltså inte alls jämföras med Kinesiska staten som löpande finansierar och betalar för utvecklingskostnader och driftskostnader samt finansierar underskott hos kinesiska biltillverkare.

Uppdaterat: 2024-04-15 08:05

"har gjort det möjligt för kinesiska företag att skala upp snabbt"
Det än nonsens... att kinesiska tillverkare är överlägsna, ta ifrån dem pengarna från kommunistpartiet - och se vad de åstadkommer DÅ...

Ingen konst att komma med både det ena och det andra när man FUSKAR...

Uppdaterat: 2024-04-15 08:16

Vadå fuskar. Det är helt i enlighet med statsskicket i Kina och i enlighet med deras mål att bli den nya stormakten i världen.
Så varför gaffla om detta?
Problemet är väl snarare de konservativa trögfotade gammelbilstillverkarna.

Uppdaterat: 2024-04-15 09:19

Är väl inget konstigt detta. Sverige har ju gjort samma sak med Volvo i decennier.
Nedsatta förmånsvärden på sina fordon, sluppit betala skatt i typ ett sekel, och erhållit bidrag i mängder. Nää Sverige är lika dåliga som Kina, och alla andra länder.

Uppdaterat: 2024-04-15 09:34

Vi byggde ju tillochmed om E6 till motorväg efter Volvos önskan.

Uppdaterat: 2024-04-15 10:18

Och 45:an för att stötta Saab.
Saxat från Ny Teknik 2009

”Den gamla krokiga väg 45 mellan Trollhättan och Göteborg rustas upp till en modern fyrfilig Europaväg. Allt för att hjälpa Saab att överleva. Och bygget fortsätter trots nedläggningsbeskedet för Saab.”

Kostade minst 10 milliarder det prospektet.
Förvisso välbehövligt men omprioriterat för att stötta en biltillverkare.

Uppdaterat: 2024-04-15 11:04

Ja för att inte tala om stödet till GM när de gick i konkurs, eller PSA när de havererade.

Subventioner av elbilar finns i mängder av länder, både direkta som indirekta.

Och skall vi dessutom dra in investeringsstöd, etableringsstöd och en rad andra förmåner så ter sig 40 miljarder som kaffepengar i sammanhanget.

Bara för att rädda GM krävde flera hundra miljarder. Chrysler skall vi inte prata om….Hyundai … Ojoj oj

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-15 12:23
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Investeringsstöd är ett mindre stöd för investering i materiella eller immateriella tillgångar.

Stödet till PSA var ett *lån* till låg ränta och återbetalningstid på 4 år. PSA var alltså återbetalningsskyldiga.

Banque publique d'investissement i Frankrike har en ägarandel om 6,2% i Stellantis och det är en investeringsbank.
De står inte för löpande kostnader och inte heller för att täcka några underskott. Men genom att Stellantis går med vinst så får de utdelning av Stellantis vinst.

Att bygga en väg är heller inte samma sak som att ge ett företag kontinuerligt pengar för löpande verksamhet, utvecklingskostnader och täcka underskott.

Inget av detta menar jag kan likställas med att BYD har fått (de har fått pengarna, inte lån, de behöver inte betala tillbaks dem) 40 miljarder kr för att täcka driftskostnader, utvecklingskostnader och underskott i verksamheten.
Och de andra kinesiska tillverkarna har fått samma upplägg. Cash utan återbetalningskrav. Som har getts och ges löpande.

40 miljarder är en ackumulerad summa, dvs en summa som ökar varje år. Det är stöd som getts sedan 2008 och avser 2008 - 2022.

Uppdaterat: 2024-04-15 13:13

Raphael, apropå statliga stöd till Volvo.
https://www.industrinyheter.se/20240410/41409/gront-ljus-statligt-miljardstod-till-volvo-cars

https://proletaren.se/artikel/volvo-fick-statligt-miljardstod-delar-ut-49-miljarder-till-agarna

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/statsstod-till-volvo-lastvagnar-i-umea_gr111520/

https://www.gp.se/ekonomi/volvo-cars-kassaklirr-far-miljonstod.483ab0b6-3ce5-424f-8d36-bfea4c634b83

Uppdaterat: 2024-04-15 13:25

Om vi ser till subventioner av bilindustrin så är det sedan länge en helt avgörande del för att företagen skall överleva.

Hos PSA tog franska staten fram pengarna då ingen annan ville ta risken. Renaults är vidare statsägt och Volkswagen ägs till delar av en tysk delstat.

Hyundai, GM och Chrysler har alla fått stora lån och skulder bekostade av offentliga medel. Opel likaså, fast det hängde ihop med GM.

Etableringsstödet till olika bilproducenterna är horribelt högt, generösa lånevillkor likaså.

Räknar vi dessutom in de negativa externa effekterna så hamnar vi på horribla summor.

Men det gäller ju så klart inte för de franska plåthögarna- som produceras och körs till stora samhällsekonomiska förluster - i alla fall för de som kan räkna😜😆…

Nej Raphael; Kina är inte ett dugg värre än någon annan.

Skillnaden är måhända att de inte hycklar.

Sedan trodde jag f.ö att det är helt i sin ordning med statsägd industri som drivs enligt femårsplaner? Har Raphael helt övergivit den ideologin?

Eller är det bara rätt när det inte drabbar de franska plåtschabraken negativt?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-15 16:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Fy h…e vad tjatigt det är med tjatet om plåt… hit och dit. Dags att lägga ner detta papegojsnack!

Uppdaterat: 2024-04-15 18:42

Där håller jag med dig helt, V8 !

Uppdaterat: 2024-04-15 19:42

Ja enklast är att inte läsa om det inte passar in på herrarnas preferenser.

Subventioner av bilindustrin är gigantisk, oavsett var i världen man fokuserar är alltså ämnet vi diskuterar.

Svårare är så är det inte.

Plåtschabrak!

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-15 20:21
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Har du fått skriftliga tics A.L?

Uppdaterat: 2024-04-15 20:27

Japp!

Plåtschabrak!

😆😆

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-15 21:26
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Men nåväl; subventioner av bilindustrin och transporter uppgår till mångmiljardbelopp varje år. Det är enorma summor.

Lite smulor till BYD är om något att sila mygg och svälja kameler och har egentligen ett helt annat geopolitiskt syfte.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-15 21:29
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Är det bara jag eller är det någon annan som ser framför sig en överviktig pompös överklasstratt med monokel som gapar ”plåtschabrak” om allt som inte är ett hästekipage av fiiinaste kvalitet?

Uppdaterat: 2024-04-15 21:32

Det får ändå anses tämligen anmärkningsvärt och beklämmande hur få av de senaste inläggen som berör ämnet för tråden och dess frågeställning.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-16 05:37
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Finns ju en skillnad i att ge direktstöd eller att ge förutsättningar för människor och industri, som i vägexemplen, E45, E6. Att ge direktstöd snedvrider konkurrensen och är osunt.

Uppdaterat: 2024-04-16 06:06

Den stora subventionen rör dock idioti som elbilsstöd samt att fordonen inte står för sina samhällsekonomiska marginalkostnader.

Räknar man ihop det så kan man addera två nollor till bakom de där 40 miljarder som man nu ojar sig över.

Vid en situation där exempelvis världens alla regeringar lyckas få till en fullständig internalisering av vägtrafikens externa kostnader (vilket få vid sidan av Sverige lyckas med) så kommer ett antal bolag att inte längre kunna drivas vidare eftersom resandet med bil kommer att sjunka.

Och då ryker en rad tillverkare som idag lever på att folk kan köra bil och skicka räkningen för sin konsumtion vidare till andra.

Och ja, Tesla är en sådan aktör, men även BYD och en rad till. Dock inte i närheten av de subventioner som fossilbilarna erhåller på global nivå.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-16 07:05
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”