Vi Bilägares forum

Hur är det med elmotorns hållbarhet?

Hur är det med elmotorns hållbarhet?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-10 05:00

Kommentarer

En asynkronmotor som har rätt dimensionering med avseende på kylning, överströmmar bör hålla 5 -10 gånger längre än en fossilmotor i en bil.

Uppdaterat: 2024-04-10 06:03

Jag förstår inte varför ViB bara räknar på 3 år. Är onekligen slöseri av tillgångar att ha en bil i bara 3 år och sedan byta.

Uppdaterat: 2024-04-10 08:11

God dag,Herr Naiv här...TCO är väl mest rättvisande siffran under hela livscykeln.
rep.kostnaderna blir astronomiska efter 10+år.
All teknik är stenålder å batteriet skrot,då spelar det mindre roll vad motorn kostar?
En vanlig kvalitetsbil kan man äga i 20 år,men då måste det vara en Toyota
De går aldrig sönder om underhållet sköts.
Det är alltid nördarna som köper obeprövad teknik och fipplar med laddning,4-5 ggr Sthm- Gbg t o r.
Medans jag kör på en tank galant!

Uppdaterat: 2024-04-10 08:26
Support Israel

Julius, det låter som du beskriver en elektrisk Toyota i din målande beskrivning av laddningsfipplandet.
Men du kanske inte vet att det finns andra fabrikat som klarar resan galant utan att ladda förrän du är framme i Göteborg och även laddar sig fullt under tiden du utför dina ärenden.
Eller du kanske mer tänker att du åker fram och tillbaka bara för nöjes skull ?

Uppdaterat: 2024-04-10 08:34

Sen finns det ju flera komponenter i en elbils drivlina än själva motorn och batteriet som också kan vara dyrbara - precis som i en ICE-bil. Viktiga komponenter som går sönder i en modern bil kan tyvärr generera stora kostnader - oavsett typ av bil. Och ju större integration av många funktioner i en enhet - vilket säkert är bra vid tillverkningen - desto dyrbarare när en sådan enhet fallerar.

Uppdaterat: 2024-04-10 09:34

Det byts motorer även på elbilar.
Bakmotorn på Tesla är känd med vatten i elektroniken och motorn på Zoe där dåliga lager är orsaken.
Ingen motor är bättre än sin sämsta komponent.

Uppdaterat: 2024-04-10 10:00

Rikard - helt rätt men man kan nog utöka till att "ingen drivlina är bättre än sin sämsta komponent". Oavsett ICE eller el.

Uppdaterat: 2024-04-10 10:11

Men herregud vilket dåligt svar av ViBilägare! Kan den som svarade räcka upp handen så vi får veta vem den är? Frågeställaren frågar specifikt om elmotorns livslängd (!!!), men får svar om batterilivslängd och gud vet allt.

Jag svarar å ViBilägares vägnar: Generellt håller en elmotor flera gånger längre än en bensin-/dieselmotor.

Uppdaterat: 2024-04-11 00:41
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker - är man inte så kunnig själv så kanske man formulerar frågan efter sin kunskapsnivå - d v s frågar om "elmotorn" trots att det finns många andra komponenter i en elbil som skiljer sig ifrån en ICE-bil och är dyrbara och som allt annat kan gå sönder. Det låter enkelt med en elbil men det finns mycket dyrbar teknik även i en sådan.

Uppdaterat: 2024-04-11 08:20

En elmotor har bara en rörlig huvudkomponent, nämligen rotorn. De enda delar som utsätts för mekaniskt slitage är rotorlagren (borstlös motor). Ok, motorn kan haverera av andra orsaker, t ex sprucket gods eller avbrott i ledningar, men sånt är ovanligt. Det torde alltså vara betydligt enklare att konstruera en driftsäker elmotor jämfört med en förbränningsmotor som har dussintals med rörliga delar. Sedan beror det på hur duktig konstruktören är förstås. Jag gissar, liksom andra i diskussionen, att det är elektroniken och framför allt batteriet som sätter begränsningen i livslängd för en elbil.

Uppdaterat: 2024-04-11 22:27

Vi har Teslan model S som gått 200.000 mil.
13 motorer och 4 batterier.
Jag byter en del elmotorer på jobbet, vanligast är kortslutning i nån lindning eller dåliga lager.
Elmotorer som går med konstant varv, tex en fläkt, av bra kvalitet kan gå en evighet.
Men när de styrs med frekvens slits de betydligt mera.

Uppdaterat: 2024-04-12 00:05

Det som ställer till det för elmotorn är värme som påverkar isolationsmaterialen. Fortfarande är elmotorn överlägsen diesel och bensinmotorer.

Uppdaterat: 2024-04-12 06:08

Verkar vara lager och vatteninläckage på de motorer som byts på Tesla S som är problemet.
Kylningen tror jag är löst bra på elbilsmotorer.

Uppdaterat: 2024-04-12 07:59
Pi skrev:

Snooker - är man inte så kunnig själv så kanske man formulerar frågan efter sin kunskapsnivå - d v s frågar om "elmotorn" trots att det finns många andra komponenter i en elbil som skiljer sig ifrån en ICE-bil och är dyrbara och som allt annat kan gå sönder. Det låter enkelt med en elbil men det finns mycket dyrbar teknik även i en sådan.

Frågeställaren var tydlig: "Det skrivs mycket om elbilarnas batterier och dess hållbarhet och kostnaderna för byte med mera, men jag har inte sett samma resonemang om bilarnas elmotorer. Hur är hållbarheten, livslängd, kostnader för byte av en elmotor i förhållande till en traditionell motor?"

Frågeställaren undrar specifikt om just elmotorns livslängd - men får svar om allt annat ...

Uppdaterat: 2024-04-12 13:10
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Guran - jag är ändå inte övertygad om att frågeställaren hade full pejl på allt som ingår i en elektrisk drivlina till en elbil. Det är lätt att tro att det bara är motortypen som skiljer den ifrån en ICE-bil men det är ju så mycket mera som också kan haverera. Och relaterar men till byte av en konventionell motor så anser jag att man bör ta med flera komponenter än själva elmotorn i den jämförelsen.

Uppdaterat: 2024-04-12 17:05

Vib borde naturligtvis svarat på frågan.
Rikard tycks ha en uppfattning .. Ca 15.000 mil håller elmotorn i en Tesla S.

Uppdaterat: 2024-04-12 17:14
Pi skrev:

Guran - jag är ändå inte övertygad om att frågeställaren hade full pejl på allt som ingår i en elektrisk drivlina till en elbil. Det är lätt att tro att det bara är motortypen som skiljer den ifrån en ICE-bil men det är ju så mycket mera som också kan haverera. Och relaterar men till byte av en konventionell motor så anser jag att man bör ta med flera komponenter än själva elmotorn i den jämförelsen.

Men nu är frågeställaren ytterst precis och frågar om motorn.
Vad menar du annars att vederbörande menar?

Uppdaterat: 2024-04-12 21:09

Att blanda in gamla konstruktioner som är ersatta sedan lång tid, Zyn, och påskina att det gäller nu är knappast seriöst.

Uppdaterat: 2024-04-13 12:18

Eftersom frågeställaren i sin formulering har separerat batteriet från elmotorn så får vi nog utgå från att frågeställaren har koll på delarna i en elbil.
Även en avgasmotor har styrelektronik, finns infotainmentsystem, klimatsystem osv.
Men en elbil har varken avgasrör, ljuddämpare, katalysator, partikelfilter, kamrem eller ens behöver oljebyte. Inte heller koppling eller en komplicerad automatlåda.

Uppdaterat: 2024-04-14 07:53

För att hålla sig till ursprungliga frågan: En el motor förväntas hålla många gånger längre än en förbränningsmotor; Det finns el motorer från 30 talet som kör fint den dag i dag. Det beror bl a på att el motoren icke har någon omvandling från. upp/ned rörelse till rotation ( kolv/ vevaxel)

Uppdaterat: 2024-04-18 18:52
Macintosh