Vi Bilägares forum

Fler bilder på nya Opel Frontera som elbil

Fler bilder på nya Opel Frontera som elbil

Opel har visat mer av den nya elbilsmodellen Frontera. Den kommer även som mildhybrid.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-09 09:01

Kommentarer

Citroen C1, Peugeot 107 och Toyota Aygo var väl ett typexempel på den allmänna definitionen av begreppet vi diskuterar.

Uppdaterat: 2024-04-11 22:42

Låt oss titta på det uttalande som startade diskussionen: ”Opel är bara badge engineering”.

Varken mr Snoid eller Pi reagerade på det. Så de håller alltså med.

Mokka har samma plattform som t.ex. Peugeot 2008, men har en helt annan kostym. Både interiört och exteriört så är de väldigt olika bilar. Mokka är även kortare än 2008 och har ett mindre bagageutrymme och är trängre i baksätet.

Båda är samma biltyp - mini SUV. Men väldigt olika utföranden. Dvs samma plattform men olika kostym.

Astra har även den en annan yttre och inre stil än t.ex. Peugeot 308. Samma förhållande där.

Grandland - helt annan yttre och inre stil än Peugeot 3008 och C5 Aircross. Grandland har även större bagageutrymme än 3008, om än inte lika stort som C5 Aircross.

Frontera är en stor kombi/crossover med 460 liter bagageutrymme. C3 är en kort mini-SUV med 310 l bagageutrymme.
Dessutom helt annan interiör m.m. N-icklas har tydligt pekat ut flera skillnader, och blev direkt kritiserad av mr Snoid för det.
Mr Snoid gillade inte att skillnader pekades ut.

Badge engineering enligt detta forum.

Så när jag överför denna definition av badge engineering till VAG, den definition av badge engineering som ni själva accepterat och inte ser problem med användas på Stellantis, så klagar ni på mig.

Det är onekligen intressant att ni vill ha olika definitioner av badge engineering.

Mr Snoid har talat om vilken definition av begreppet som ska gälla VAG. Så han vill alltså vi har en definition som gäller för VAG och en annan definition som gäller för Stellantis.

Uppdaterat: 2024-04-12 07:26
Pi skrev:

Citroen C1, Peugeot 107 och Toyota Aygo var väl ett typexempel på den allmänna definitionen av begreppet vi diskuterar.

Självfallet väljer du som VAG-apologet att ta upp en modell som innefattar ett par modeller från Stellantis.

Du hade kunnat välja VW ID.3 och Cupra born, men du gjorde självfallet inte det för de är VAG.

Uppdaterat: 2024-04-12 07:29
Raphael skrev:

Mr Snoid skrev:
Ja din autism förnekar sig inte Raphael.
Ok då, vi säger att du har rätt.

Det finns två alternativ:
1. Opel är badge engineering av Peugeot.
2, Opel är inte badge engineering av Peugeot.
Om ni hävdar nr 1 så gäller: Samma plattform, men olika kostym.
Då är Audi också badge engineering.
Går ni med på nr 2 så kör vi på den definition som gäller utanför forumet. Och då är varken Audi eller Opel badge engineering.
Jag vet mycket väl att ni vill ha en definition av badge engineering som gäller för Stellantis. Och en helt annan som gäller för Audi.
För det är så ni gör i detta forum.
Självfallet kan vi inte ha det så.
Så välj en definition och så räknar jag med att mr Snoid klagar på alla som inte följer den.
Vad mr Snoid har gjort nu är att han klagar på mig för att jag säger att badge engineering är samma plattform, men skillnader i kostym.
Samtidigt som mr Snoid inte klagade på Dana som utgick från samma definition, och som gjorde det innan jag gjorde det.
Detta visar att det mr Snoid ägnar sig åt är mobbning av mig.
Så ni kör en definition av badge engineering på Stellantis. Och ni kör en annan defintion av badge engineering på VAG gruppen.
Och när jag överför er definition till VAG - specifikt Audi - som ni använder på Stellantis, då klagar ni. En definition som ni hittat på, men inte jag. Då blir jag anklagad för att ”slira” och ”hitta på en egen definition”.
Det är hyckleri.
Ni använder två olika definitioner av samma begrepp beroende på vilken bilkoncern det handlar om. Jag gör det inte.
Och därför klagar ni på mig.
Det är både mobbning och hyckleri från er sida.
Mr Snoid refererar till min autism för att jag inte accepterar och förstår att man ska använda olika definitioner av badge engineering. För personer utan autism är det nämligen helt självklart och naturligt att badge engineering har en definition som gäller för Stellantis och en annan definition som gäller för VAG-gruppen.
Det är bara personer med autism som ser problemet med hur ni använder begreppet badge engineering. Och att ni ändrar definitionen av det beroende på vilken bilkoncern ni pratar om.
Ni ser inte problemet med att definiera samma begrepp olika beroende på bilkoncern.

Nu är det bara Kungen som tituleras Vi.
Men visst vill du det så går det också bra.
Men oavsett så har jag aldrig haft någon annan åsikt om innebörden av Badge engineering än den jag framfört.

Uppdaterat: 2024-04-12 07:46

Håller med Guran och till Raphael vill jag åter påpeka att hans långa romaner till svar bara innebär att få orkar läsa igenom dessa - speciellt som svaren ofta upprepas men i lite andra ordalag.

Uppdaterat: 2024-04-12 09:23

Tack och lov så kan man ju scrolla.

Uppdaterat: 2024-04-12 09:25

Ja det är som sagt synd om Opel som nu kommer att störtdyka i kvalitetesmätningar och hamna längst ner tillsammans med sina fransk kusiner

Aldrig för har väl Badge engineering varit mer tydligt.

Angående allt irrelevant ordbajs så är det bara att skumma förbi det och absolut inte bemöta alla sidospår som i sann rysk propagandastil läggs ut - eftersom de placeras där med just syftet att kvadda den konkreta debatten.

Opel blir tyvärr förstört av fransmännen. Så enkelt är det.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-12 10:05
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Mr Snoid skrev:

Nu är det bara Kungen som tituleras Vi.
Men visst vill du det så går det också bra.
Men oavsett så har jag aldrig haft någon annan åsikt om innebörden av Badge engineering än den jag framfört.

Men det är bara mig du vill läxa upp och tala om vad det innebär, även fast andra använder badge engineering enligt den definition jag lyft. Inte min definition utan en definition som används av andra.

Intressant att du reagerar på den definitionen av badge engineering först när den används om VAG av mig men inte när den används om Stellantis av andra.

Uppdaterat: 2024-04-13 17:47
A.L skrev:

Ja det är som sagt synd om Opel som nu kommer att störtdyka i kvalitetesmätningar och hamna längst ner tillsammans med sina fransk kusiner

Det finns många olika kvalitetsmätningar och snarare får Opel höjd kvalitet genom att vara en del av Stellantis.

Citat:

Aldrig för har väl Badge engineering varit mer tydligt.

Då utgår du från definitionen av badge engineering som samma plattform men olika kostym.

Men självfallet kommer inte mr Snoid kritisera sin vän A.L för det.

Citat:

Opel blir tyvärr förstört av fransmännen. Så enkelt är det.

Opel har räddats av fransmännen. Under GM gick Opel med förlust och stadigt sjunkande försäljning. Tråkig design och för kunderna oattraktiva bilar.
Om inte Stellantis tagit över så hade GM lagt ner Opel.
Under Stellantis ökar Opel sin försäljning, Opel har gjort det stadigt sedan Stellantis tog över och Opel genererar nu vinst.

Enkelt recept:
Dumpa olönsamma modeller, minska produktutbudet samt satsa på ett tydligare och skarpare designspråk för att lyfta Opels karaktär.

Uppdaterat: 2024-04-13 17:54
Raphael skrev:

Mr Snoid skrev:
Nu är det bara Kungen som tituleras Vi.
Men visst vill du det så går det också bra.
Men oavsett så har jag aldrig haft någon annan åsikt om innebörden av Badge engineering än den jag framfört.

Men det är bara mig du vill läxa upp och tala om vad det innebär, även fast andra använder badge engineering enligt den definition jag lyft. Inte min definition utan en definition som används av andra.
Intressant att du reagerar på den definitionen av badge engineering först när den används om VAG av mig men inte när den används om Stellantis av andra.

Då ber jag så ödmjukast om ursäkt i så fall.
Kan inte minnas den andra syndaren. Men du var så klart tvungen att göra en lång utläggning om varför.

Uppdaterat: 2024-04-13 18:13
Mr Snoid skrev:

Då ber jag så ödmjukast om ursäkt i så fall.
Kan inte minnas den andra syndaren. Men du var så klart tvungen att göra en lång utläggning om varför.

Den ”andra syndaren” skrev innan mig i tråden, som jag svarade på. Även A.L har kallat Opel för badge engineering bara för att det är samma plattform. I den här tråden.
Men det reagerade du givetvis inte på.

Uppdaterat: 2024-04-13 18:19
Raphael skrev:

Mr Snoid skrev:
Då ber jag så ödmjukast om ursäkt i så fall.
Kan inte minnas den andra syndaren. Men du var så klart tvungen att göra en lång utläggning om varför.

Den ”andra syndaren” skrev innan mig i tråden, som jag svarade på. Även A.L har kallat Opel för badge engineering bara för att det är samma plattform. I den här tråden.
Men det reagerade du givetvis inte på.

Nja. Opels och Peugeots senaste modeller har väldigt mycket gemensamt. Är bara ganska små grejer som skiljer. Instrumentpanel, stolar, lite knappar och några plastdetaljer.
Kanske lite mer än vad som vanligtvis kan kallas för badge engineering. Inte som jag exempflierade. Men betydligt mindre än VAG:s olika modeller.
Så Opel har blivit nästan en klon av Peugeot.
Sista riktiga Oplen var väl Insignia.

Uppdaterat: 2024-04-13 18:54
Mr Snoid skrev:

Nja. Opels och Peugeots senaste modeller har väldigt mycket gemensamt. Är bara ganska små grejer som skiljer. Instrumentpanel, stolar, lite knappar och några plastdetaljer.
Kanske lite mer än vad som vanligtvis kan kallas för badge engineering. Inte som jag exempflierade. Men betydligt mindre än VAG:s olika modeller.
Så Opel har blivit nästan en klon av Peugeot.
Sista riktiga Oplen var väl Insignia.

Då har du ändrat din definition av badge engineering. Därmed bekräftar du att det används en definition av det för Stellantis och en annan för VAG, precis det jag skrev.

Och det är därför du reagerar när jag använder er definition av badge engineering ni har på Stellantis, på VAG.

Badge engineering utanför detta forum är att det är exakt samma bil. Bara märket som bytt.

Opel använder samma plattform som Peugeot.
Grandland har en helt annan formgivning än Peugeot, helt annan kaross. Mjukare, rundare än 3008. Och faktiskt större utrymmen. Och helt egen inredning. Några knappar känns igen från Peugeot, så är det hos VAG med men om du jämför VWs och Skodas inredningar t.ex. så är de snarlika. Men Peugeot och Opel har helt olika stil. Peugeot har ju liten ratt och man ser ovanför skärmen för att se instrumenten.
Det ger även helt olika körställning. Ratten behöver vara lägre ner i Peugeot.

Tar vi Mokka vs 2008 så är de också väldigt olika exteriört och interiört. Mokka har kortare axelavstånd, och har sämre utrymmen. Den har helt egen kaross förutom egen interiör.

Sen har Opel annan chassisättning och justering och komponenter för styrning och fjädring för att ge en annan körupplevelse.

Och Frontera har inget Peugeot syskon. Och kommer inget Peugeot syskon. Närmast är C3.
Nu har den europeiska C3 Aircross inte presenterats än och exteriörbilderna som Opel släppt på Frontera visar inte hela bilen. Det är mycket vi inte vet om designen och om tekniken har inga tekniska detaljer släppt.

Antingen ska vi säga att 1. badge engineering är samma plattform, men skillnader i kaross osv.

Eller 2. Det är samma bil, i stort bara märket som skiljer. Detta innebär exakt samma kaross. Förutom design på lampor etc.

1. Då är Opel badge engineering.
2. Då är Opel inte badge engineering.

Nu kör ni olika definitioner beroende på om det är Stellantis eller VAG.
Jag tycker det är mycket märkligt.

Uppdaterat: 2024-04-13 19:41

Det återstår att se hur mycket Stellantis kvaddar Opel. Likheterna är lite för stora för att jag skall tro på Opel framåt.

Tittar vi på driftsäkerheten var Opel överlägsen allt som Stellantis någonsin producerat. Det gäller även felnivån.

Jag har dock inte kollat senare års statistik men håller en vacker slant på att den ligger relativt nära de franska skrammelhögarna som man delar teknik och komponenter med.

Men det går att räkna på om man nu är intresserad och förmår ett sådant resonemang.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-13 21:00
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Raphael skrev:

Mr Snoid skrev:
Nja. Opels och Peugeots senaste modeller har väldigt mycket gemensamt. Är bara ganska små grejer som skiljer. Instrumentpanel, stolar, lite knappar och några plastdetaljer.
Kanske lite mer än vad som vanligtvis kan kallas för badge engineering. Inte som jag exempflierade. Men betydligt mindre än VAG:s olika modeller.
Så Opel har blivit nästan en klon av Peugeot.
Sista riktiga Oplen var väl Insignia.

Då har du ändrat din definition av badge engineering. Därmed bekräftar du att det används en definition av det för Stellantis och en annan för VAG, precis det jag skrev.
Och det är därför du reagerar när jag använder er definition av badge engineering ni har på Stellantis, på VAG.
Badge engineering utanför detta forum är att det är exakt samma bil. Bara märket som bytt.
Opel använder samma plattform som Peugeot.
Grandland har en helt annan formgivning än Peugeot, helt annan kaross. Mjukare, rundare än 3008. Och faktiskt större utrymmen. Och helt egen inredning. Några knappar känns igen från Peugeot, så är det hos VAG med men om du jämför VWs och Skodas inredningar t.ex. så är de snarlika. Men Peugeot och Opel har helt olika stil. Peugeot har ju liten ratt och man ser ovanför skärmen för att se instrumenten.
Det ger även helt olika körställning. Ratten behöver vara lägre ner i Peugeot.
Tar vi Mokka vs 2008 så är de också väldigt olika exteriört och interiört. Mokka har kortare axelavstånd, och har sämre utrymmen. Den har helt egen kaross förutom egen interiör.
Sen har Opel annan chassisättning och justering och komponenter för styrning och fjädring för att ge en annan körupplevelse.
Och Frontera har inget Peugeot syskon. Och kommer inget Peugeot syskon. Närmast är C3.
Nu har den europeiska C3 Aircross inte presenterats än och exteriörbilderna som Opel släppt på Frontera visar inte hela bilen. Det är mycket vi inte vet om designen och om tekniken har inga tekniska detaljer släppt.
Antingen ska vi säga att 1. badge engineering är samma plattform, men skillnader i kaross osv.
Eller 2. Det är samma bil, i stort bara märket som skiljer. Detta innebär exakt samma kaross. Förutom design på lampor etc.
1. Då är Opel badge engineering.
2. Då är Opel inte badge engineering.
Nu kör ni olika definitioner beroende på om det är Stellantis eller VAG.
Jag tycker det är mycket märkligt.

Lägg ner Raphael, jag vet av erfarenhet att det inte på något vis går att föra en dialog/diskussion via skriven text då det alltid finns möjligheter att misstolka för någon med din funktionsnedsättning.
Men fortsätt gärna med dina utläggningar.

Uppdaterat: 2024-04-13 21:34

Mr Snoid, du hävdar att det bara är några knappar etc som skiljer mellan Opel och Peugeot. Jag försöker visa dig att det är betydligt större skillnader än så: körställning, styrning, chassi, axelavstånd, karossernas utforming, utrymmen osv. Och interiörerna skiljer sig mer åt mellan Opel och Peugeot än mellan flera märken i VAG-gruppen.
Så det är helt enkelt inte sant att VAG skulle skilja sig åt mer.
Om VAG inte är badge engineering enligt din definition, så kan inte Opel vara det heller.
Om Opel är badge engineering så har du olika definitioner för olika koncerner, för samma begrepp.
Det blir väldigt förvirrande.
Jag bara efterfrågar att man kör med samma begreppstandard oavsett koncern. Men det är tydligen för mycket begärt.

Uppdaterat: 2024-04-13 22:21

Men oj, blev det blev det en kamp mellan VAG och Stellantis och vem som återbruket mest inom koncernen?
Två bilkoncerner jag oavsett troligen inte kommer köpa nån bil från.
Kommer troligen fortsätta hålla mig till asiatisk bil. Eller vad det nu kan komma bli vid nästa byte.
Ser i alla fall vad jag inte skall ha utifrån en sådan fanatism det verkar skapa.
Och Bad Engineering, var det det du menade? Med tanke på att dom där Franska och Italienska bilarna tydligen fallerar långt tidigare än andra fabrikat.
Blev faktiskt tydligt avrådd från att köpa en Peugeot av bilhandlaren då fabrikatet var överrepresenterat på deras verkstad. Som sålde även Japanska och Korenska bilar som uppvisade en betydligt lägre frekvens på verkstadsbesöken.
Men nu handlar som sagt tråden om Opel Frontera. Och den har vi fått lära oss av N-iklas att den kommer bli en eminent bil 😉
Obs Raphael, detta kanske till vissa delar är sarkastiskt. Bara så du vet.

Uppdaterat: 2024-04-13 22:42