Vi Bilägares forum

Alfa Romeos nya elbil kan vara olaglig

Alfa Romeos nya elbil kan vara olaglig

En italiensk lag kan sätta stopp för nya Alfa Romeo Milano eftersom den inte byggs i Italien.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-12 09:53

Kommentarer

Ska inte heta Milano som byggt i Polen. Får samma design att byta ut Milano mot ny annan namn och hoppas produkter fortsätter.

Uppdaterat: 2024-04-12 10:24
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Snyggt med gamla loggan och texten i grillen.

Uppdaterat: 2024-04-12 10:27

De hittar säkert nåt ställe i Polen som heter Milano.....

Uppdaterat: 2024-04-12 11:45

Finns ett Milano i USA och Milanówek i Polen.
Så det funkar säkert.

Uppdaterat: 2024-04-12 12:19

Om Italien vill att bilen ska byggas i Italien får de skapa förutsättningar det. Den byggs i Polen för det blir för dyrt att bygga den i Italien.
Enligt den lag det hänvisas till så kan ingen Alfa, Fiat eller Lancia byggas utanför Italien.
Men då får Italien ge förutsättningar för det.
Jag ska säga till min lokala pizzeria att de bryter mot italiensk lag genom att tillverka italienskklingande produkter utanför Italien..,

Uppdaterat: 2024-04-12 12:20

115000 billigare som polskbyggd....det du Leifx

Uppdaterat: 2024-04-12 12:34

De får väl döpa om den till Alfa Romeo 121 i Italien. Det är trots allt bara där italiensk lag gäller.

Uppdaterat: 2024-04-12 13:03

De skulle kunna döpa den till Alfa Romeo Montreal. Det är tillräckligt hädiskt mot företagets historia.

Uppdaterat: 2024-04-12 18:24
gmogmo skrev:

De får väl döpa om den till Alfa Romeo 121 i Italien. Det är trots allt bara där italiensk lag gäller.

Det skulle knappast Mazda acceptera…

Uppdaterat: 2024-04-12 18:54

Tror inte en sekund på att den blir 115.000 kr dyrare att bygga i Italien. Ta bort en nolla så kommer man närmare verkligheten.

Uppdaterat: 2024-04-12 18:58
Mikael62 skrev:

Tror inte en sekund på att den blir 115.000 kr dyrare att bygga i Italien. Ta bort en nolla så kommer man närmare verkligheten.

10 000 euro dyrare bygga i Italien.
Polen är ett billigt land.
Industriarbetare i Polen tjänat mindre än i Italien och Polen har ett lägre kostnadsläge.
Polen precis som andra östatländer (Rumänien, Ungern, Slovakien… ) har ett lägre kostnadsläge och ger skattelättnader för industrier.
Men en stor och betydande faktor för skillnaden i tillverkningskostnad:
Polen har mycket lägre elpriser än Italien.
För en fabrik där det går åt enormt mycket el, är givetvis det viktigt.
Höga elpriser slår hårt mot den italienska industrin. Italien har tillsammans med Tyskland de högsta elpriserna i Europa.

Uppdaterat: 2024-04-12 19:12

Sen har säkert Polackerna högre arbetstempo än italienare.

Uppdaterat: 2024-04-12 19:29

Raphael. Kostnadsläget i Polen har ökat rejält de senaste åren.
Snittlönen i Polen var 2023 270.000kr medan Italien hade ca 345.000kr i snittlön.
Då företaget jag jobbar på har ett Polskt dotterbolag för att kunna ”outsourca” vissa tjänster så har vi märkt av det rejält ökade kostnadsläget.
Men du har säkert full koll på detta Raphael.

Uppdaterat: 2024-04-12 19:29
Peter E skrev:

Sen har säkert Polackerna högre arbetstempo än italienare.

Ja dom är jäkligt strävsamma. I alla fall de vi jobbar med, civilingenjörer inom väg och vatten samt inom järnväg.

Uppdaterat: 2024-04-12 19:31
Raphael skrev:

gmogmo skrev:
De får väl döpa om den till Alfa Romeo 121 i Italien. Det är trots allt bara där italiensk lag gäller.

Det skulle knappast Mazda acceptera…

Jag anspelade på Volvo Amazon som inte fick heta det på en massa marknader och istället således som Volvo 121 överallt utom i Sverige....

Uppdaterat: 2024-04-12 19:34

Gmogmo, minns jag rätt att det var Kreidler som hade en moped som hette Amazon?

Uppdaterat: 2024-04-12 19:49
L. Mäkinen skrev:

Gmogmo, minns jag rätt att det var Kreidler som hade en moped som hette Amazon?

Mycket möjligt.
Den delen av historien minns jag däremot inte.

Uppdaterat: 2024-04-12 20:44

Kreidler hade Kukadoramotor, det sa i alla fall min far🤣
Var förvisso på mitten av 70-talet.

Uppdaterat: 2024-04-12 20:52

https://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20160201/hur-manga-kreidler-amazone-saldes-i-sverige/

Uppdaterat: 2024-04-12 22:07
Mr Snoid skrev:

Raphael. Kostnadsläget i Polen har ökat rejält de senaste åren.
Snittlönen i Polen var 2023 270.000kr medan Italien hade ca 345.000kr i snittlön.
Då företaget jag jobbar på har ett Polskt dotterbolag för att kunna ”outsourca” vissa tjänster så har vi märkt av det rejält ökade kostnadsläget.
Men du har säkert full koll på detta Raphael.

Ja, jag vet det har ökat i Polen. Allt tog ett skutt uppåt när Ryssland invaderade Ukraina. Men Polen är fortfarande billigare och har lägre kostnadsläge än Italien.
Jag har rätt bra koll på Polen efter att ha haft en polsk kärlek, med familj och släkt kvar i Polen.

Uppdaterat: 2024-04-13 07:49
gmogmo skrev:

Raphael skrev:
gmogmo skrev:
De får väl döpa om den till Alfa Romeo 121 i Italien. Det är trots allt bara där italiensk lag gäller.
Det skulle knappast Mazda acceptera…

Jag anspelade på Volvo Amazon som inte fick heta det på en massa marknader och istället således som Volvo 121 överallt utom i Sverige....

Mazda 121 tillverkades mellan 1975 - 1998.
Sen fanns det en Mazda version av Ford Fiesta som tillverkades 1996 - 2002 och som hette Mazda 121 på en del marknader i Europa.
Det är en rätt intressant historia för första generationen var en sport coupé. Mazda Cosmo med vanlig motor istället för Wankel hette 121.
Sen fick Mazda plötsligt för sig att använda 121 på en småbil istället.

Uppdaterat: 2024-04-13 07:57

Fiat har ju fabriken i Miafori, där tillverkas ett par Maserati-modeller samt den elektriska versionen av Fiat 500. Men som vi vet är 500:an rätt dyr och den är en förlustaffär. Fiat tittar på hur de kan göra den billigare, det ska komma ut en ny med en billigare drivlina.
Men det är en toppmodern fabrik.

Alfa Stelvio och Giulia görs i Cassino som också gör Maserati Gracale.
Tonale görs i Pomigliano, som också gör Fiat Panda.

Man kan förstås fråga sig hur de kan göra Panda men inte Milano i Italien. Pandan är Fiats äldsta modell och har varit i produktion under lång tid. Den är inte så dyr att producera längre. Plus den är fortfarande en storsäljare, vilket inte Milano räknas bli.
Men faktum är att Pandan tillverkades i Polen och planen var att tillverka dagens modell i Polen.
Men genom ett avtal mellan Fiat och den italienska regeringen så blev det produktion i Italien.

Carlos Tavares CEO Stellantis har sökt italienska regeringen för att få till ett avtal som möjliggör produktion av volymmodeller och lite billigare modeller i Italien.
Men Italiens nya regering har varit kallsinnig.
Tavares har hotat med att stänga ner alla fabriker i Italien och flytta all produktion till Stellantis fabrik i Marocko. Blir det för dyrt i Italien så flyttar han.

Sista ordet lär inte vara sagt i den diskussionen, och industriministerns utspel ska nog ses som ett sätt att ”förhandla genom media”.

Uppdaterat: 2024-04-13 08:20

Säger inte detta allt ? Genom en totalt vrickad lagstiftning läggs hinder efter hinder ut för att " skydda" sin egen marknad med mediokra produkter. AL har rätt i sitt resonemang kring "plåtschabraken".

Uppdaterat: 2024-04-13 08:55

Att försöka skapa eller behålla arbetstillfällen genom protektionism funkar oftast bara ett litet tag. Ska myndigheter skapa konkurrenskraft får de arbeta med att företag får förutsättningar som fungerar på en global marknad.

Uppdaterat: 2024-04-13 10:20
J.L skrev:

Säger inte detta allt ? Genom en totalt vrickad lagstiftning läggs hinder efter hinder ut för att " skydda" sin egen marknad med mediokra produkter. AL har rätt i sitt resonemang kring "plåtschabraken".

Den lagstiftning som den italienska industriministern hänvisar till handlar om livsmedel.
T.ex att bara ostar tillverkade i Italien får i Italien säljas och marknadsföras som parmesan, gorgonzola, mozzarella, taleggio och provolone.

Intressant att du kallar italienska ostar för ”mediokra produkter”. De italienska ostarna är internationellt erkända som delikatesser.

Självfallet blir det fel om Tesla eller BYD tillverkar en kopia av en italiensk ost i Kina utifrån italienskt recept och säljer den som en italiensk ost i Italien under ett italienskt produktnamn.

Det finns redan italienska bilar som tillverkas utanför Italien och varit så under lång tid. Fabriken i Polen har tillverkat olika Fiat-modeller sedan 1992. Det finns även Fiat som tillverkas i Turkiet och i Serbien. Fabriken i Serbien byggs nu om för att tillverka nya Fiat Multipla som snart lanseras.

Att den italienska industriminstern lyfter fram denna lagstiftning bara för att han är besviken på att Milano kommer tillverkas i Polen, där Abarth och andra italienare redan tillverkas, är bara ett populistiskt utspel. Och ett rätt löjligt sådant.
Alfa Romeo gör bilar, inte italienska ostar.
Det är väldigt osannolikt att den lagstiftningen kan appliceras på bilar, det var inte syftet med lagen när den tillkom.

En bil är inte riktigt samma sak som en ost eller ett annat livsmedel som utvecklats under århundraden genom lokala traditioner och som måste vara på ett visst sätt.
Biltillverkare gör inte samma bil i flera århundraden.
Inte ens Alfa Romeo. De släpper nya modeller med ny design, teknik och utförande. De ändrar designen och ingredienserna i produkten löpande.

Vad är det som gör Alfa Romeo till en ”medioker produkt”? Oavsett om den tillverkas i Italien eller Polen så är det fortfarande samma produkt. Och att tillverka den i Polen minskar produktionskostnaderna. Utan att produkten blir sämre.

Uppdaterat: 2024-04-13 10:26

Men visst, om Tesla eller Byd vill konkurrera med italienska ostar får de gärna göra det - genom att ta fram egna ostar som inte är kopior av italienska, som inte görs med samma metoder som de italienska, och som inte har samma ingredienser och inte säljs under italienska ostnamn i Italien.

Uppdaterat: 2024-04-13 10:29
L. Mäkinen skrev:

Att försöka skapa eller behålla arbetstillfällen genom protektionism funkar oftast bara ett litet tag. Ska myndigheter skapa konkurrenskraft får de arbeta med att företag får förutsättningar som fungerar på en global marknad.

Italiens protektionism för sina ostar har inte hindrat de italienska ostarna att bli succéer internationellt. Visst kan man kalla det för protektionism, men det handlar ju om ärlighet mot kunden också.
Det vore att lura konsumenterna att sälja italienska ostar ”made in China”.
Kina får konkurrera med egna ostar istället för att göra kopior på italienska.
Det är syftet med den italienska lagstiftningen.
Och jag ser egentligen inget fel med det.
Kunden ska ju veta vad han köper.

Men bilar är något annat än ostar, man kan inte säga att Alfa Romeo har en särskild italiensk tillverkningsmetod för en italiensk bil som sedan århundraden tillverkats traditionellt med lokala ingredienser…

Och egentligen har ingen annan biltillverkare i världen det.

Så nej, industriministerns försök att applicera en lagstiftning som kom till för att värna italienska traditionella livsmedel, på en biltillverkare - det är löjlig populism. Men så är industriministern medlem i Italiens motsvarighet till Sverigedemokraterna: Fratelli d'Italia (Fdi).

Uppdaterat: 2024-04-13 10:39

För att ge en bakgrund till den italienska lag som industriministern hänvisar till:

Äkta italiensk parmesanost heter egentligen ”Parmigiano Reggiano” och får bara tillverkas i Parma, Modena, Bologna, Mantua och Reggio Emilia.
Det finns väldigt strikta kvalitetskrav och tillverkningskrav.

1. Mjölken får bara komma från kor i ovan nämnda regioner.
2. Korna får bara äta ett urval lokala grödor och får ej ges t.ex. fermenterade spannmål.
3. Osten måste lagras i minst 1 år, vanligtvis är det 2-3 år som gäller, men förekommer även ost som lagras i upp till 8 (ja åtta!) år.

Det finns många ostar som säljs som parmesan, t.o.m ”italiensk parmesan” utan att möta ovanstående krav. I t.ex. USA (och andra) görs det billiga kopior.

På grund av detta stora problem med billigare kopior som inte möter de tillverknings- och kvalitetskrav - och därmed även har en annan smak - än äkta italiensk parmesan, så tillkom den lagstiftning som industriministern refererar till.

Det är bara i Italien som det finns förutsättningarna för äkta italiensk ost. Italiens klimat och sammansättning av jordar, påverkar smaken och kvaliteten på mjölken som korna producerar.

Visst kan ni hävda att lagen bara är för att ”skydda undermåliga produkter” och ”hindra global konkurrens”.

Men faktum är att kopiorna på italienska ostar inte smakar som en äkta italiensk ost. Och de billiga (och sämre) kopiorna drar ner ryktet för äkta italienska ostar.

Därför tillkom lagen.
Den handlade inte om bilar. Syftet var aldrig bilar.

En Alfa Romeo tillverkad i Polen kommer inte ”smaka” annorlunda eller ha annan textur och sämre kvalitet än en Alfa Romeo tillverkad i Italien.

(Självfallet finns det ostar från andra länder än Italien som håller hög kvalitet, men de ska inte säljas som italienska ostar. Fransk camembert ska göras i Frankrike, Gruyère och Emmentaler i Schweiz och det är i Norge man gör norsk getost. Olika klimat och jordar som påverkar kvalitet och smak).

Men en Alfa Romeo måste inte göras i Italien för att smaka Alfa Romeo. Klimat och jordars sammansättning har ingen betydelse för hur en Alfa Romeo smakar.

Uppdaterat: 2024-04-13 11:26

Jag förstår att J.L och Mäkinen är emot den italienska lagen, för J.L ser det som att ”skydda undermåliga produkter” och Mäkinen anser att ”företag får förutsättningar att fungera på en global marknad”.

Att det finns billiga kopior som vill sälja sig som italienska ostar visar att detta inte handlar om ”skydda undermåliga produkter” - om nu de äkta italienska ostarna är så undermåliga, varför tror JL att det är så många som vill kopiera dem?
Och till Mäkinen: Jag anser att de som gör billiga kopior underminerar förutsättningarna på marknaden. Att ha lagstiftning som motverkar sämre och billiga kopior av originalprodukter, ger företag förutsättningar som fungerar på en global marknad.
Det blir snedvriden konkurrens när originalprodukter ska konkurrera med billiga kopior som säljs in som originalprodukterna istället för att de billiga kopiorna är ärliga med att de är just kopior.

Uppdaterat: 2024-04-13 11:44

Nu är det väl så att italienska ostar är något helt annat än en bilindustri som tillverkar produkter som inte når upp till internationell klass samt uppenbarligen med en ineffektivare konstruktion i och med att lönekostnaden blir en påverkande faktor vart produktionen hamnar.

Uppdaterat: 2024-04-13 12:16

Men om vi bortser nu från lagen om ostarna och en populistisk högerpolitiker som vill använda en lag om ostar på Alfa Romeo (vilket givetvis är helt löjligt och absurt att göra).

Ja det är dyrare att tillverka bilar i Italien jämfört med Polen. Det finns flera skäl till att löner, kostnadsläget och även elkostnader m.m är högre i Italien och Polen.

De europeiska ländernas samhällsekonomiska situation skiljer sig åt. Även inom EU finns det stora skillnader. EU innebär en gemensam marknad, men inte att löner, skattesystem, välfärdsförmåner, regler på arbetsmarknad osv. är identiskt.

Men, trots skillnaderna inom EU så finns det inget EU land där industriell produktion är lika billigt som i Kina.

Det handlar inte om att EU-produkter är undermåliga jämfört med kineserna, men det gör EU-produkter dyrare.

Kina har lägre löner och sämre arbetsförhållanden och sämre skydd för arbetarnas rättigheter jämfört med EU (även om detta varierar inom EU så har Kina sämre än alla EU-länder). I Kina jobbar man mer, har kortare semestrar och arbetsplatserna är farligare - sker fler olyckor. Och den som klagar och protesterar hamnar i fängelse.
Vi har exemplet med Ai Weiwei, en kinesisk konstnär och aktivist för arbetares rättigheter som har blivit internationellt berömd för hans konst som har lyft kinesiska arbetares tragiska situation och usla arbetsförhållanden. Han har arresterats av Kina och har nu reseförbud och är förbjuden att tala med medier och delta i internationella utställningar.

Jag tycker inte att EU ska sänka sig ner till Kinas nivå för att få ner produktionskostnaderna.

Istället anser jag att Kina bör förbättra sina arbetsförhållanden och ge industriarbetare bättre villkor. Det kommer givetvis göra de kinesiska bilarna dyrare.

Och tills Kina har gjort det så ska vi självfallet försvåra importen av kinesiska bilar.
Nu är kinesiska bilar inte superbilliga i Europa, de har högre priset här än de behöver ha - Kineserna har hög marginal pga. låga produktionskostnader.

Men köparna är inte medvetna om detta. Köparna vet inte om eller bryr sig inte om låga löner och usla förhållanden i kinesiska fabriker.

Tesla är ett till exempel: Tesla har låga löner och dåliga arbetsförhållanden i sina fabriker. De har det i Kina och de har det i USA. De som lyft problemen har fått sparken. USA har inte samma arbetsrätt och skydd av arbetarna som EU.

I Teslas fabrik i Tyskland är det något bättre, utan att vara helt bra. Tesla uppfyller minimikraven i Tyskland, men de är lågt satta. Allt fler Tesla-arbetare strömmar till tyska industrifacket och blir medlemmar pga. dåliga löner och arbetsförhållanden hos Tesla.
Dock har tyska facken inte samma långtgående möjligheter att pressa arbetsgivaren som i Sverige.
Men jag tror att Teslas produktion i Tyskland kommer bli allt dyrare så priserna på Tesla höjs (de har redan höjts, nya Y är väsentligt dyrare än tidigare och det handlar inte bara om ett större-dyrare batteri).

Kineserna bygger fabriker i Europa, vilket är bra. Då kommer de tillverka med bättre arbetsförhållanden och löner, och de kommer bli avsevärt dyrare än bilar producerade i Kina.

Jag vill även nämna ”japanska undret”. Även där dåliga arbetsförhållanden, långa arbetstider.
Som japaner inte vill ställa upp på längre.
I Japan fanns tidigare en kultur om jobb mån - fre sen ute med kollegor och chefen på aktiviteter på lördagen. Dvs lördag var inte en ledig, fri dag.
Dessutom ”after work” med chefen som det förväntas att medarbetarna deltar på.
Långa arbetsdagar.
Så i Japan växte det upp små hotell för de som jobbade sent missade tåget hem.
I Japan sover många på pendeltåget. Och är helt accepterat att somna under föreläsningar eller slumra till på ett möte.
För det visar att man har jobbat hårt.
Men nu är det allt färre japaner som ställer upp på det längre.

Kina är en diktatur, det är inte Japan.
I Kina dör arbetare för att européer köper Kina-bilar. Konsumenterna har blod på sina händer.

Oavsett om Milano tillverkas i Polen eller Italien så är det ändå bättre för arbetarna än i Kina.

Uppdaterat: 2024-04-13 12:46
J.L skrev:

Nu är det väl så att italienska ostar är något helt annat än en bilindustri som tillverkar produkter som inte når upp till internationell klass samt uppenbarligen med en ineffektivare konstruktion i och med att lönekostnaden blir en påverkande faktor vart produktionen hamnar.

Säg det till Italiens industriminister som hänvisar till lagen om ostar i sitt uttalande.

På vilket sätt når en Alfa Romeo inte upp till ”internationell klass”?
Att det är dyrt att producera i Italien innebär inte att produkterna är undermåliga. Italien har ett högre kostnadsläge än Polen, av flera olika skäl. Lönerna är högre, men även elkostnaderna och mycket annat.
Italien har ett högre kostnadsläge än Polen, det innebär att allt är dyrare i Italien. Elen, maten, hyror, skatter, avgifter till samhället osv.

Det beror på flera olika samhällsförhållanden och beror inte på en ineffektiv produktion och innebär inte att produkterna är undermåliga.

I den offentliga sektorn har Italien näst högst underskott inom EU, bara Grekland har större. Polen ligger under genomsnittet och Sverige ligger några steg under Polen. Detta enligt statistik från 2022.

Italien har hög arbetslöshet, bland de högsta i Europa (Polen har lägre arbetslöshet) och stora socioekonomiska klyftor mellan norra och södra Italien. Den italienska ekonomin har haft ett svårt läge under många år och det finns ett svagt politiskt ledarskap där inget land i EU har bytt regering lika ofta som Italien under efterkrigstiden. Det är i Italien vanligare med nyval och regeringsombildning än att en regering håller hela mandatperioden.

Detta innebär givetvis utmaningar för företag att verka i Italien.

Du ser inte det för du vill skylla på ”ineffektiv produktion” och ”undermåliga produkter”.

Trots utmaningarna i Italien så har Fiat/Alfa Romeo några av världens modernaste fabriker och gör produkter av internationell klass.

Men Italiens samhällsutmaningar som leder till ett högt kostnadsläge och dyrare produktion kan inte Fiat/Alfa göra så mycket åt.

Uppdaterat: 2024-04-13 13:04

Att Italien har en industriminister som tror att Alfa Romeo är en ost, är ett tydligt exempel på kaos i den italienska politiken och de utmaningar med det politiska ledarskapet som industrin i Italien har.
Och det är verkligen inget bevis på att Alfa Romeos produktion är ineffektiv och heller inget bevis på att Alfa Romeos produkter är undermåliga.

Uppdaterat: 2024-04-13 13:12

I Italien görs produkter av världsklass. Alfa Romeo, Maserati, Ferrari osv är internationellt erkända produkter.
Italiens modeindustri med Armani och Benetton.
Hi-fi industrin med Sonus Faber, Chario och Gold Note gör några av världens bästa hifi-produkter.
Listan kan göras lång.
Men kostnadsläget är högt.
Och arbetarna har bättre förhållanden, högre löner och bättre arbetsmiljö än Kina.
Och faktiskt även bättre än Polen.
Även välfärden är bättre (och dyrare) än Polen.
Men hög arbetslöshet innebär stora kostnader för staten och driver upp kostnadsläget i landet.
Italien använder även naturgas i hög utsträckning, inte bara för elproduktion.
När Ryssland invaderade Ukraina steg gaspriset rejält, eftersom gasen kom från Ryssland.
Detta har gjort att Italien har bland de högsta elpriserna i Europa och mycket högre än Polen.
Även om du inte har några anställda så skulle en helt robotiserad fabrik utan någon som helst personal och därmed inte några lönekostnader, innebära högre produktionskostnader i Italien jämfört med en motsvarande fabrik i Polen.

Så nej JL, handlar inte om ”ineffektiv produktion” och ”undermåliga produkter”.

Uppdaterat: 2024-04-13 13:25

JL
Nåja, Ferrari är definitivt internationellt känt och efterfrågat.

Uppdaterat: 2024-04-13 13:43
Raphael skrev:

För att ge en bakgrund till den italienska lag som industriministern hänvisar till:
Äkta italiensk parmesanost heter egentligen ”Parmigiano Reggiano” och får bara tillverkas i Parma, Modena, Bologna, Mantua och Reggio Emilia.
Det finns väldigt strikta kvalitetskrav och tillverkningskrav.
1. Mjölken får bara komma från kor i ovan nämnda regioner.
2. Korna får bara äta ett urval lokala grödor och får ej ges t.ex. fermenterade spannmål.
3. Osten måste lagras i minst 1 år, vanligtvis är det 2-3 år som gäller, men förekommer även ost som lagras i upp till 8 (ja åtta!) år.
Det finns många ostar som säljs som parmesan, t.o.m ”italiensk parmesan” utan att möta ovanstående krav. I t.ex. USA (och andra) görs det billiga kopior.
På grund av detta stora problem med billigare kopior som inte möter de tillverknings- och kvalitetskrav - och därmed även har en annan smak - än äkta italiensk parmesan, så tillkom den lagstiftning som industriministern refererar till.
Det är bara i Italien som det finns förutsättningarna för äkta italiensk ost. Italiens klimat och sammansättning av jordar, påverkar smaken och kvaliteten på mjölken som korna producerar.
Visst kan ni hävda att lagen bara är för att ”skydda undermåliga produkter” och ”hindra global konkurrens”.
Men faktum är att kopiorna på italienska ostar inte smakar som en äkta italiensk ost. Och de billiga (och sämre) kopiorna drar ner ryktet för äkta italienska ostar.
Därför tillkom lagen.
Den handlade inte om bilar. Syftet var aldrig bilar.
En Alfa Romeo tillverkad i Polen kommer inte ”smaka” annorlunda eller ha annan textur och sämre kvalitet än en Alfa Romeo tillverkad i Italien.
(Självfallet finns det ostar från andra länder än Italien som håller hög kvalitet, men de ska inte säljas som italienska ostar. Fransk camembert ska göras i Frankrike, Gruyère och Emmentaler i Schweiz och det är i Norge man gör norsk getost. Olika klimat och jordar som påverkar kvalitet och smak).
Men en Alfa Romeo måste inte göras i Italien för att smaka Alfa Romeo. Klimat och jordars sammansättning har ingen betydelse för hur en Alfa Romeo smakar.

Trodde att kvalitet fabrik lika som Italien och Polen men skillnad att polen är billigare tillverkare än Italien som gissning 115000 kr mer bilvärde.
Vet jag Rumänien är dålig byggkvalitet och sämre krocktester. Polen är bättre byggkvalitet och bra krocktester, om jag kanske har rätt?

Uppdaterat: 2024-04-13 13:46
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Raphael, Om en effektiv och producerbar bil måste tillverkas i Polen, hur förklarar du att Tesla lägger sin fabrik i ett av europas dyraste länder, Tyskland o Berlin? Kan ge dig svaret och det är en mycket smart konstruktion där lönekostnaden har mindre påverkan på tillverkningskostnaden, få mantimmar.

Uppdaterat: 2024-04-13 14:15
Axa skrev:

JL
Nåja, Ferrari är definitivt internationellt känt och efterfrågat.

Jaha, så du har inte hört talats om de andra då?
Jag har solglasögon från Armani. Mina bilglasögon.
Jag har byxor, tröja och kavaj från Benetton, känd för sina färger och reklam med en mångfald av personer med olika hudfärger ”United colours of Benetton”.
Och om du inte har lyssnat på Sonus Faber eller Chario högtalare, så gör de. De finns i Sverige.
Utsökt trähantverk, utsökt ljud. Egenutvecklade element.
Gold Note prisas världen över för sin hi-fi elektronik. Själv suktar jag efter en Gold Note Pianosa skivspelare med Gold Note Donatello MC pickup eller en Machiavelli. Men är över min budget…

Uppdaterat: 2024-04-13 14:17
J.L skrev:

Raphael, Om en effektiv och producerbar bil måste tillverkas i Polen, hur förklarar du att Tesla lägger sin fabrik i ett av europas dyraste länder, Tyskland o Berlin? Kan ge dig svaret och det är en mycket smart konstruktion där lönekostnaden har mindre påverkan på tillverkningskostnaden, få mantimmar.

Tråkigt att du kommenterar utan att läsa det jag skriver. Jag har aldrig hävdat att det endast är lönekostnaderna som skiljer. Jag har tagit upp att Italien har ett högre kostnadsläge än Polen.
Jag skrev även att en fabrik utan anställda (och därmed inga lönekostnader) får högre produktionskostnader i Italien jämfört med en motsvarande fabrik i Polen.
Och ändå tror du att det bara handlar om skillnaden i lönekostnader.
Jag har redan förklarat, inte mitt fel att du inte läser det jag skriver och frågar mig det jag redan gett svar på.

Tesla skulle utöka har planer på ny batterifabrik i Tyskland för att öka sin sammansättning av batterier i Tyskland, men har dragit ner på planerna då USA vill ge stöd till en sådan istället.
En förutsättning för Teslas bygge var att de hoppades få stöd från den federala regeringen i Tyskland om 45% av byggets kostnader, Tesla har ansökt om det men inte fått svar.
Varför har de ansökt om det och nu planerar bygga den i USA istället, om de nu har sån ”effektiv produktion” att de klarar sig utan. Det är ju bara att bygga, eller hur? Men nej, de flyttar bygget till där de får stöd istället…

Men för att ta den fabrik de byggde. Det finns flera anledningar. En viktig anledning för Tesla var att den marken redan var förberedd. BMW skulle byggt en fabrik där och hade fått godkännande, sen ändrar BMW sina planer.
Men genom processen med BMW så kunde tillståndsprocessen för bygget snabbas på. Mycket hade redan gjorts för BMW. Miljöstudier osv.

För Elon Musk var det viktigt att välja en plats där han fick upp bygget snabbt. Det var viktigare än annat.

Så trots lägre produktionskostnader i Polen och många andra länder än Tyskland så blev det Tyskland för han kunde få upp en fabrik snabbast där.

Hade han byggt någon annanstans i Europa hade det tagit för lång tid innan han kunde börja bygga, genom att det redan fanns ledig industrimark i Tyskland klar att bygga en bilfabrik på.

Ja han hade kunnat sälja Tesla billigare om han hade byggt i Polen, för han hade fått lägre produktionskostnader.

Detta bygge startade innan Rysslands attack mot Ukraina som drivit upp kostnaderna, som elkostnader m.m.

Fiat har haft en fabrik i Polen sedan 1992, de hade en redan. Och eftersom Polen bl.a. har lägre elkostnader än Italien (Italiens har rusat i höjden pga. beroendet av rysk gas) så var det ett enkelt beslut att bygga Milano i Polen istället för Italien.

Nu sitter Elon Musk fast med en fabrik med höga elkostnader i Tyskland som ger högre produktionskostnader än han räknat med. Och han har också höjt priserna på MY.

Men han kan ju inte bara flytta produktion till ett land i Europa där det är billigare, då måste han bygga en fabrik först och det tar tid… Så han får stå sitt kast.

Men att han ändrat planerna och bygger i USA istället nu säger en hel del…

The focus of Tesla's cell production is currently in the United States due to the framework created by the United States Inflation Reduction Act (IRA)," the spokesperson said in a statement.

Brandenburg's economy ministry said on Tuesday that Tesla was prioritising its battery production plans in the United States.

Uppdaterat: 2024-04-13 14:53
GF skrev:

Trodde att kvalitet fabrik lika som Italien och Polen men skillnad att polen är billigare tillverkare än Italien som gissning 115000 kr mer bilvärde.
Vet jag Rumänien är dålig byggkvalitet och sämre krocktester. Polen är bättre byggkvalitet och bra krocktester, om jag kanske har rätt?

Krocktester handlar om hur en bil är konstruerad, och beror inte på var den byggs. Antar du tänker på Dacia.
Dacia har valt att erbjuda enklare förarassistanssystem än de som krävs för 5 stjärnor i Euro NCAP, för att få ner priset då Dacia är ett lågprismärke.

I Rumänien byggs mycket bilrelaterat. Renault har en fabrik för drivlinor i Mioveni som tillverkar för Renault, Dacia, Nissan, Mitsubishi och Mercedes.

Uppdaterat: 2024-04-13 15:00
Axa skrev:

JL
Nåja, Ferrari är definitivt internationellt känt och efterfrågat.

Världens starkaste varumärke.

Uppdaterat: 2024-04-13 15:56

Sen ska vi inte glömma att genom det redan görs Stellantisbilar (Jeep och Fiat/Abarth) på den plattform som Milano är byggd på, så blir det mer kostnadseffektivt göra Milano där än i Italien. I Italien finns inte någon fabrik som bygger med den plattformen. Då måste man justera fabrikerna vilket för med sig en kostnad. Även om Milano använder flera egna komponenter och ändringar, blir det ändå billigare i Polen.
Så även om Polen hade haft samma kostnadsläge som Italien hade Polen blivit billigare.

Uppdaterat: 2024-04-13 16:32

Vad är det ni inte förstår?
Klart som korvspad att det blir dyrare att bygga ett enskilt märke i en till fabrik. Än att bygga alla de olika märkena som delar plattform i samma fabrik.
Märks att ni inte har en aning om produktion går till och hur man sparar pengar genom att samla det under ett tak.

Uppdaterat: 2024-04-13 16:41

STLA medium och large är en plattform som kommer byggas i Italien och Alfas fabriker (Cassino) håller på och anpassas för det nu. Giulia, Stelvio och en Maserati kommer byggas på de större STLA plattformarna.

Uppdaterat: 2024-04-13 17:03

Ännu en helt onödig elbil som inte kommer sälja. Den finns även som nån form av hybrid så om denna polska bil säljs lär det vara den. Tror Alfa att de kommer överleva denna fullständigt galna affärside? Go Woke Go Broke Alfa.

ELBILSRASET FORTSÄTTER
Elbilar fortsätter rasa på begagnade marknaden:
https://www.svd.se/a/y6eeVa/prisraset-for-elbilar-fortsatter

Uppdaterat: 2024-04-13 20:04

Raphael,
Jag förstår inte hur du fick det jag skrev till det du påstår.
Jag lever på att saker inte ska kopiera andras produkter.

Det jag menar är att om Italien vill ha producenter av fordon i landet får de se till att det finns arbetare som gör det till rätt kostnad och att energi och annan infrastruktur är rätt. Nu verkar det inte vara helt kört för dem eftersom det fortfarande finns produktion där.

När det gäller Ferrari har det inte varit produktkvalitet som fått varumärket värdefullt utan image med begränsad upplaga av de speciella bilarna. Såvitt jag vet är det lika mycket inkomster på krims-krams som på fordon.

Uppdaterat: 2024-04-13 20:27
L. Mäkinen skrev:

Jag förstår inte hur du fick det jag skrev till det du påstår.

Jag tolkade att du kommenterade och relaterade till ministerns uttalande som utgick från en lag som tillkom för att skydda italienska ostar från billiga kopior. Om jag har missförstått dig ber jag om ursäkt.

Citat:

Det jag menar är att om Italien vill ha producenter av fordon i landet får de se till att det finns arbetare som gör det till rätt kostnad och att energi och annan infrastruktur är rätt.

Då är vi överens om den punkten.

Citat:

Nu verkar det inte vara helt kört för dem eftersom det fortfarande finns produktion där.

Av mer exklusiva bilar som därmed inte är lika priskänsliga.
Förutom en Panda som kan tillverkas genom ett förmånligt avtal som regeringen gjorde 2011, men det gäller bara den modellen.

Uppdaterat: 2024-04-13 20:38
Mercadoktorn skrev:

Ännu en helt onödig elbil som inte kommer sälja. Den finns även som nån form av hybrid så om denna polska bil säljs lär det vara den. Tror Alfa att de kommer överleva denna fullständigt galna affärside? Go Woke Go Broke Alfa.
ELBILSRASET FORTSÄTTER
Elbilar fortsätter rasa på begagnade marknaden:

Efter 2035 är förbränningsbilar förbjudna att säljas som nya inom EU. Därför satsningen på elbilar för att möta regelverket.
Det finns även ett krav på låga utsläpp, och möter man inte det får tillverkarna böter. Detta finns redan nu.
Så Alfa är - precis som alla andra - tvungna att möta regelverket och därför gör de elbilar.
Det är deras enda chans att överleva i Europa.

Uppdaterat: 2024-04-13 22:45