Vi Bilägares forum

Premiär för Alfa Romeo Milano: Här är nya elbilen

Premiär för Alfa Romeo Milano: Här är nya elbilen

Alfa Romeo lanserar en ny elbil i samma klass som Volvo EX30. Den bygger på teknik från Jeep.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-11 10:12

Kommentarer

Precis! Men vissa här vägrar att acceptera de mycket enkla data som finns, utan svamlar istället om kvantfysik, räknar och läser fel och tillskriver folk uppfattningar som aldrig uttryckts.

Men vi konstaterar att Raphaels egen källa, Blocket, tycks stämma hyfsat in på de heltäckande siffror som också finns i Norge.

Renault håller kortare tid än andra - vilket gör den till ett miljömässigt och ekonomiskt sämre val än om man istället köper en Mercedes eller Volvo. I fallet Opel ligger de fint till i statistiken men det lär tyvärr ändras nu i takt med att fransmännen klistrar på Opel- märket på sina schabrak. Det blir ett typexempel på market for lemons för er som är ekonomiskt intresserade.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-12 09:05
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Precis! Men vissa här vägrar att acceptera de mycket enkla data som finns, utan svamlar istället om kvantfysik, räknar och läser fel och tillskriver folk uppfattningar som aldrig uttryckts.
Men vi konstaterar att Raphaels egen källa, Blocket, tycks stämma hyfsat in på de heltäckande siffror som också finns i Norge.
Renault håller kortare tid än andra - vilket gör den till ett miljömässigt och ekonomiskt sämre val än om man istället köper en Mercedes eller Volvo. I fallet Opel ligger de fint till i statistiken men det lär tyvärr ändras nu i takt med att fransmännen klistrar på Opel- märket på sina schabrak. Det blir ett typexempel på market for lemons för er som är ekonomiskt intresserade.
MVH AL

Men du kan inte dra alla fransmän över samma kam.
Citroén sticker ut med betydligt högre snittålder och ålder vid skrotning.

Uppdaterat: 2024-04-12 09:11

Vilket också kommer till uttryck hos Blocket.

Men snittåldern vid skrot i Norge är (år)

Peugeot 16,7
Renault 16,9
Citroën 16,5
Volvo 19,8
Opel 19,0
MB 20,1

Vi kan också studera åldersfördelningen och då är det enligt följande;(mer än 20 år gamla)

Peugeot 4,4%
Renault 5,6%
Citroën 6,4%
Volvo 13%
MB 15%
Opel 16%.

Lägger vi ihop intervallet 16-20 år och mer än 20 år blir det istället:

Citroën 11%
Renault 14%
Peugeot 18%
Volvo 28%
MB 31%
Opel 34%

Så jag hittar inget stöd i siffrorna för att Citroën skulle vara märkbart bättre än sina kusiner.

Däremot är det tydligt att tyska och svenska bilarna håller ihop betydligt bättre - och det är också sannolikt att i alla fall Volvo och Mercedes rullar längre sträckor än de franska plåtschabraken (som ju uppenbarligen mest står på verkstaden) så transport- och miljönyttan blir många gånger högre.

Men som vanligt är detta alldeles för konkret för Raphael att ta in så hon kommer fortsätta att blåneka samt komma med allehanda skenmanövrar för att slippa konfrontera verkligheten.

Eller så stoppar han som vanligt huvudet i sanden och flyr från tråden.🫣

Verkligheten stämmer ju inte överens med hans egen uppfattning.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-12 09:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Men att något har rullat längre betyder ju inte per automatik att det är något som håller ihop bättre. Finns det statistik på hur mycket ägare av Volvo lägger i reparationskostnad per mil kontra de med andra bilmärken?

Uppdaterat: 2024-04-12 10:03
Axa skrev:

Men att något har rullat längre betyder ju inte per automatik att det är något som håller ihop bättre. Finns det statistik på hur mycket ägare av Volvo lägger i reparationskostnad per mil kontra de med andra bilmärken?

Den relationen sköter marknaden själv om då få knappast lägger ut 30-40 000 kr på att reparera en bil som är värd 5000 kr.

Studier visar just att den vanligaste skrotningsorsaken är att reparationskostnaderna ligger över skrotningspremien och att värdet är såpass lågt att det inte lönar sig att reparera.

Då går bilen till skrot och eftersom jag vet att Axa gillar Volkswagen sker det i genomsnitt efter 18,2 år i den norska trafikmiljön.

En folkvagn håller alltså i genomsnitt 9% längre tid än en Peugeot.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-12 10:11
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Så med andra ord vet du inte ifall Volvoägare håller liv i sina skrot med dyrbara kostnader längre än vad andra gör med sina bilar.
En annan aspekt som kan påverka är tillgång på delar och kostnaderna för dessa.

Uppdaterat: 2024-04-12 10:39

Axa; nej det är ju fullt möjligt att den genomsnittliga Volvo-ägaren håller liv i sin bil trots att det inte är ekonomiskt motiverat.

Men jag håller det som tämligen osannolikt.

Reservdelar är också en faktor som påverkar så klart men där är nog knappast Volvo bättre än någon annan. Piratdelarna finns ju till alla märken.

Jag håller nog snarare en slant på att Opel, Volvo och Mercedes håller ihop under längre tid än övriga då de är mer slitstarka än medelbilen och i synnerhet kontra de franska plåthögarna.

Vill du så kan jag räkna lite mer ingående på saken, men då behöver jag sitta vid datorn.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-12 11:14
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Sen får vi väl inte glömma att detta är grundat på historiska data - hur dagens modeller kommer att klara sig är en helt annan fråga. Den har vi svaret på om typ 20 år.

Uppdaterat: 2024-04-12 11:18

Det kan ju vara så att det finns en skillnad i kvalitet men att blir oklart hur stor den faktisk är beroende på en hel del faktorer.
Och utöver det som Pi påpekat ska man heller inte glömma att den besiktningsstatistik ni tittar på avser nordiska länder som Sverige och Norge. Vinterårstider och saltning kan inverka i livslängden. Franska bilar kanske håller ihop betydligt bättre i…Frankrike och södra Europa.

Uppdaterat: 2024-04-12 11:24
Pi skrev:

Sen får vi väl inte glömma att detta är grundat på historiska data - hur dagens modeller kommer att klara sig är en helt annan fråga. Den har vi svaret på om typ 20 år.

Ja fast vi kan med ledning i nutida data ändå skapa en approximation - du vet trend och allt det där som vissa bara godkänner när det passar och samtidigt förfäktar det fullständigt när det går emot den egna uppfattningen😜😅

Nej Pi, det var inte dig jag syftade på

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-12 11:54
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Det kan ju vara så att det finns en skillnad i kvalitet men att blir oklart hur stor den faktisk är beroende på en hel del faktorer.
Och utöver det som Pi påpekat ska man heller inte glömma att den besiktningsstatistik ni tittar på avser nordiska länder som Sverige och Norge. Vinterårstider och saltning kan inverka i livslängden. Franska bilar kanske håller ihop betydligt bättre i…Frankrike och södra Europa.

Vi tittar inte på besiktningsstatistik. Siffrorna i denna tråd handlar om norska bilbeståndet och det är - tvärtemot mycket annat - heltäckande. Det betyder att det kort och gott är så som siffrorna visar medan när det gäller besiktning och även Blocket är en fråga om urval (d.v.s man skattar en parameter). Det senare kan ställa till det i tolkningen och om man inte bearbetar det på rätt sätt.

Men så är nu inte fallet i Norge. Där vet vi att Peugeots bilbestånd deprecieras i snabbare takt än Volvos, eller Opels och Volkswagen för den delen. Det är fakta.

Orsakerna är nog sedan flera, men att det skulle handla om en massa fanatiker som skruvar på sina bilar, eller att de finns fler piratdelar osv är knappast troligt. Tvärtom är det nog så enkelt att franska bilarna inte klarar miljön lika bra som konkurrenterna vilket är poängen med resonemanget.

Men det är riktigt att det speglar den miljö som råder i Norge i första hand. Vill man studera relationerna på andra platser får man söka i deras källor. Oftast blir resultatet enligt mina erfarenheter detsamma.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-12 12:05
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Precis. Du har plockat fram statistik som gäller Norge. Vilket var min poäng.

Uppdaterat: 2024-04-12 12:31

Ja det är norska data vi utgår från här.

En miljö som är väldigt lik Sverige och därför relevant för att visa på skillnader.

Salt är en faktor men det saltas i många länder så den invändningen tror jag inte heller är relevant.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-12 12:55
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Men AL, är det så du gör i din forskning? Drar slutsatser om hur det ser ut i annan del av världen baserat på data avgränsat till ett land?
”Är det så det ser ut i Australien så är det giltigt i Sverige…”

Uppdaterat: 2024-04-12 13:46

Man kan mycket väl använda data från andra länder ja. Det görs också regelmässigt också inom trafikforskningen.

I fallet Norge är det tillräckligt likt våra svenska förhållanden för att jag skall bedöma uppgifterna som tillförlitliga.

Men din synpunkt är inte fel om man exempelvis studerar andra saker, såsom beteenden. Men i fallet bilar är likheterna ändå såpass stora att det går att använda norska data för generella slutsatser som också är representativa för svenska förhållanden.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-12 13:53
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Jo och där kan jag hålla med om. Svenska och norska förhållanden är så pass lika. Men jag skulle nog vara försiktig med att uttala mig mer generellt än så, såtillvida det inte finns data som stöd.
Fransmännen kanske i hög utsträckning behåller sina Cittror i 30000 mil eller längre.

Uppdaterat: 2024-04-12 16:43

Det finns ju data som bekräftar en högre felnivå också från andra delar av världen.

Och eftersom jag själv bott i Frankrike och dessutom spenderar mycket tid i Paris och på den franska rivieran så kan jag säga att antalet franska schabrak med 30 000 mil på mätaren torde kunna räknas på ena handens fingrar.

Alltså precis som i Sverige😜

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-12 17:26
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

AL
Jo och där kan jag hålla med om. Svenska och norska förhållanden är så pass lika. Men jag skulle nog vara försiktig med att uttala mig mer generellt än så, såtillvida det inte finns data som stöd.
Fransmännen kanske i hög utsträckning behåller sina Cittror i 30000 mil eller längre.

Tveksam till att en Cittra håller 30.000mil ens i Frankrike.
Dom bygga helt enkelt inte med samma beräknade livslängd på komponenterna.
Men du kanske inte har haft någon kurs rörande beräkning av livslängd.
Det hade i alla fall jag på Teknis, och det var bara en eminent gymnasial utbildning på fyra år.

Uppdaterat: 2024-04-12 21:03

Snoid
Har själv läst fyraårig Teknisk men valde annan bana sen.
Livslängd på enskilda komponenter behöver inte betyda att man kan få lång livslängd på fordonet. Det är ju en anledning till att folk lappar och lagar. Så tillvida inte rosten slukar bilarna.

Uppdaterat: 2024-04-12 21:32
Peter E skrev:

Har du redan varit o klämt på interiören?

Nej, men materialen de valt t.ex Alcantra osv är dyra högkvalitativa material som ger en viss känsla.

Uppdaterat: 2024-04-13 08:53

AL,
Nej jag använde inte Blocket för att skatta populationens medelvärde.

Det var faktiskt du som skrev att franska bilar måste skrotas efter 20 000 mil. Detta var vad du själv skrivit.

Detta innebär att det inte kan finnas några franska bilar på marknaden som har gått över 20 000 mil, för de är skrotade. Detta är vad du hävdar, detta är innebörden i det du skrivit.

Jag använde Blocket som exempel för att visa dig att det visst finns franska bilar på marknaden som gått över 20 000 mil.

Att en bil både kan vara skrotad och i trafik samtidigt, det är ett kvantfysiskt fenomen.

Istället för att erkänna att du skrivit fel, så kör du med dina sedvanliga skenmanövrar.

Och så plötsligt började du tala om 30 000. Men även fast du ändrade till 30 000 finns det fortfarande franska bilar i trafik.

Så beter du dig löpande. Du ändrar förutsättningar och parametrar för diskussionen. Så gör du alltid för att du inte kan erkänna att du skrev fel.
Tillsammans med dina återkommande anklagelser om att jag inte kan räkna.
Det märks tydligt på att du känner dig pressad nu och fyller dina inlägg med personangrepp på mig. Så reagerar du alltid när du skrivit fel och inte kan erkänna det.

Men vilken matematik man än använder så kan inte ens din kvantfysiska matematik visa att franska bilar måste skrotas efter 20 000 mil.

Du hävdar att du inte skrivit det du har skrivit. Det visar att du inte är medveten om vad du skriver.

Nu vill du få det till att du egentligen menade ”som gått minst 20 000 mil”.
När man skriver ”minst” finns ingen övre gräns.
Men skriver man ”efter” eller ”över” ett numerärt värde så menar man i anslutning till det värde man skrev.

T.ex ”Jag kommer efter kl 8”, då kommer man inte vid kl 23.50, då kommer man innan kl 8.30.

Om du inte ville ha en övre gräns hade du skrivit ”minst 20 000 mil”.

Men alla bilar måste skrotas, det gäller även Volvo. Så ditt påstående är egentligen meningslöst.

Sen finns det två saker till som du förnekar:

1. Du förnekar att det i både Sverige och Norge har sålts mer svenska och tyska bilar. När det har sålts mer bilar så blir det givetvis ett större utbud, oavsett miltal.
2. Du förnekar den stora mängd begagnade bilar som exporteras.
Om en bil inte finns kvar på marknaden är din förklaring att den är skrotad. Du förnekar därmed att många bilar försvinner utomlands, exporteras till t.ex Östeuropeiska länder.
Exporten utomlands är vad många begagnatsäljare tjänar pengar på.
Har skrivit mycket om detta i medierna.

Uppdaterat: 2024-04-13 09:23
A.L skrev:

Siffrorna i denna tråd handlar om norska bilbeståndet

Ok, men om det var norska bilbeståndet du menade när du skrev ”efter 20 000 mil” varför skrev du inte det från början då eftersom siffrorna du angett i denna tråd handlar om det norska bilbeståndet?
Om du hade sagt det från början hade jag självfallet inte tagit upp svenska Blocket.
Här ser vi nu hur du löpande ändrar förutsättningarna.
Så du anger siffror. Sen efter några inlägg skriver du att det handlade om det norska bilbeståndet.

Det är alltså din förklaring till att det finns franska bilar på Blocket som gått minst 20 000 mil utan att vara skrotade.
För du menade det norska bilbeståndet.

Uppdaterat: 2024-04-13 09:30
A.L skrev:

Det finns ju data som bekräftar en högre felnivå också från andra delar av världen.
Och eftersom jag själv bott i Frankrike och dessutom spenderar mycket tid i Paris och på den franska rivieran så kan jag säga att antalet franska schabrak med 30 000 mil på mätaren torde kunna räknas på ena handens fingrar.
Alltså precis som i Sverige😜
MVH AL

Då förnekar du att den franska regeringen sedan många år har en mycket förmånlig skrotningspremie. Den franska regeringen vill att bilar skrotas tidigt och återvinns - detta ökar säkerheten på vägarna (moderna bilar är säkrare än äldre) och äldre bilar släpper ut mer avgaser.
Det finns stora ekonomiska incitament i Frankrike för att skrota bilar. Det är ekonomiskt fördelaktigt.

Men att den franska regeringen har en politik som ger ekonomiska incitament för att man skrotar sin bil, det tolkar du som data som visar hur ofta en bil går sönder.

Enligt AL så går en bil oftare sönder när den franska regeringen höjer de ekonomiska incitamententen för skrotning.
Om den franska regeringen skulle ta bort de ekonomiska incitamenten för skrotning skulle alltså franska bilar gå sönder mindre.

Helt enligt AL.

Uppdaterat: 2024-04-13 09:37

Jag tycker det är dags att återgå till Alfa Romeo Milano, det är vad tråden specifikt handlar om!

Uppdaterat: 2024-04-13 09:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En till trist sak med AL är att han anklagar mig för att ha lämnat diskussionen bara för att jag ibland är långsam på att svara.

AL accepterar alltså inte att jag faktiskt har ett liv. Jag har inte möjlighet att sitta dygnet runt för att diskutera med AL.

Jag vet att jag satt med AL en hel dag och en hel natt ända till småtimmarna när vi diskuterade säkerhetsnivån för Fiat 500 L. Det var ett undantagsfall.
Jag har faktiskt ett liv.
Ett liv som innebär att jag har andra saker att ta hand om än att ge AL uppmärksamhet varje timma. AL har uppenbart ett stort bekräftelsebehov som gör att han tror att han är den viktigaste personen i mitt liv.

Mem nej AL, vi har ingen sådan relation som innebär att du är viktigast i mitt liv. Även fast du gärna vill ha en sån relation med mig så vill jag vara tydlig med att du aldrig kan bli en sådan person för jag föredrar kvinnor.

Så jag ber dig nu acceptera det och sluta begära av mig att jag ska ge dig uppmärksamhet dygnet runt.

Jag har faktiskt ett liv utanför dig.
Det innebär inte att jag lämnat diskussionen.

Det var ju inte länge sedan som du skrev att du accepterar att det ibland tar längre tid för mig att svara.
Nu vet vi att du ljög när du skrev det för du har redan hunnit med att påstå i den här tråden att jag lämnat diskussionen.

Nej jag har inte lämnat, jag har bara haft annat för mig. Och jag har faktiskt rätt till att ha annat för mig än dig, för jag har faktiskt ett liv.

Uppdaterat: 2024-04-13 09:48

Raphael, läste du vad jag skrev i mitt förra inlägg?
Och till både dig och A.L, lägg ner ert käbbel, respektera att ni har olika åsikter.

Uppdaterat: 2024-04-13 10:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja ryska troll skall egentligen inte matas, men för att avrunda;

Det finns ett tydligt empiriskt stöd för att franska bilar skrotas ut och skramlar sönder i snabbare takt än konkurrenterna. Ett faktum som Raphael inte kan acceptera.

Allt från återkommande räknefel, oförmåga till att föra sannolikhetsteoretiska resonemang, fantasier och rena påhitt som vederbörande sedan gödslar tråden med förändrar inte detta faktum.

Med detta konstaterande avslutar jag denna tråd och lämnar vidare till övriga att diskutera Alfa-skrällets för- och nackdelar.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-13 13:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Den initiala känslan håller i sig efter att ha sett bilder med ordentlig belysning. Jag gillar den, precis som nästan allt Alfa någonsin har visat. Synd bara att den är felhjulsdriven.

Uppdaterat: 2024-04-13 16:00
saabnisse skrev:

Raphael, läste du vad jag skrev i mitt förra inlägg?
Och till både dig och A.L, lägg ner ert käbbel, respektera att ni har olika åsikter.

Eftersom jag skrev mitt inlägg samtidigt som du skrev ditt så kunde jag inte läsa ditt. Det fanns inte när jag skrev mitt. Det visades först när jag hade tryckt på skicka.

Jag undrar när du ska reagera på ALs återkommande personangrepp på mig. Det regelverk som finns är inte sanningsenligt. I stycket om att personangrepp inte är tillåtna borde det läggas till ”, förutom personangrepp från A.L på Raphael. De är fullt tillåtna i detta forum”.

För det är så du agerar. A.L får skriva hur mycket personangrepp till mig som helst, med moderatorns stöd.

Det pågår återkommande mobbning av mig i detta forum sedan flera år tillbaks från A.Ls sida, som påhejas av Mr Snoid.
Det är uppenbart fullt välkommet.
Jag anser att jag har rätt att försvara mig när jag blir personligt angripen med personangrepp.

A.L nöjer sig inte med att diskutera sakfrågor utan kallar mig för rysk troll, att jag inte har gått i skolan, att jag inte kan räkna, och en hel hög med andra återkommande nedsättande påståenden om min person och min enligt A.Ls brist på mentala kapacitet och förmåga. Detta fortsätter vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år.
Utan att något görs.

Uppdaterat: 2024-04-13 17:13
Apex skrev:

Den initiala känslan håller i sig efter att ha sett bilder med ordentlig belysning. Jag gillar den, precis som nästan allt Alfa någonsin har visat. Synd bara att den är felhjulsdriven.

Den finns med framhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Bakhjulsdriven blir den inte.
Visst finns det Alfa purister som kräver bakhjulsdrift men redan Alfasud var framhjulsdriven så Alfa har en lång tradition inom det.
Kommande elektriska Giulia blir bakhjulsdriven, enligt indikationer från Alfas CEO. Den kommer också fyrhjulsdriven.

Uppdaterat: 2024-04-13 16:59

Ja förutom dyskalkyli är vanföreställningar ett annat återkommande tema från Raphael.

Jag har allt sedan denna skriftväxling påbörjade redovisat både källor och beräkningsgrund för att de franska skrammelhögarna inte håller ihop. En källa ärRaphaels egen, den andra är från Norge.

Raphael ägnar sig istället åt rena påhitt och alla sidospår som han kan uppbringa, vilket är typexempel på härskartekniker.

Om nu Raphael inte vill ta i data med tång blir diskussionen nog bättre av att han undviker att fabulera ihop en massa historier som ingen uttryckt.

Det finns också i regelverket men tycks då inte gälla Raphael.

Här är siffrorna som Raphael inte vill kommentera - och vilka jag hänvisade till i mitt andra inlägg i denna tråd (för att åter påvisa Raphaels strategi av att fabulera)

snittåldern vid skrot i Norge är (år)

Peugeot 16,7
Renault 16,9
Citroën 16,5
Volvo 19,8
Opel 19,0
MB 20,1

Vi kan också studera åldersfördelningen och då är det enligt följande;(mer än 20 år gamla)

Peugeot 4,4%
Renault 5,6%
Citroën 6,4%
Volvo 13%
MB 15%
Opel 16%.

Lägger vi ihop intervallet 16-20 år och mer än 20 år blir det istället:

Citroën 11%
Renault 14%
Peugeot 18%
Volvo 28%
MB 31%
Opel 34%

Vill man kan man med hjälp av z-tablån visa åldersfördelningen också efter 25 år och där ser vi att franska rosthögar försvinner iväg snabbare än konkurrenterna. Långt mycket snabbare till och med.

De håller helt enkelt inte ihop, oavsett hur mycket rappakalja Raphael skriver inom området.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-13 18:00
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Är väl strunt samma. Vem vill ha en så gammal bil?
Inte jag i alla fall, så skulle kunna tänka mig leasa en Peugeot 408, men bär mig emot då KW Bruun är GA.
Så det kommer nog inte ske.

Uppdaterat: 2024-04-13 18:11
A.L skrev:

Ja förutom dyskalkyli är vanföreställningar ett annat återkommande tema från Raphael.

Detta är exempel på A.Ls personangrepp som moderatorn släpper igenom.

Dyskalki är en funktionsnedsättning.
Vanföreställning är ett psykotiskt tillstånd, och ingår i ett allvarligt sjukdomstillstånd.

Jag har varken dyskalki eller har en psykisk sjukdom. Det är personangrepp som används när man inte kan diskutera.

Dessutom får man inte ställa medicinska diagnoser på människor utan att vara legitimerad läkare. Och den legitimerade läkaren måste dessutom träffa sin patient för att få ställa diagnos.

A.Ls agerande bryter därmed mot svensk lagstiftning och hade jag hans personuppgifter hade jag gjort en polisanmälan.

Uppdaterat: 2024-04-13 18:11

Vad bra Raphael, nu är du så trängd att du helt ägnar dig åt att undvika diskussionen. Du bryter f.ö själv återkommande mot regelverket så det krasar friskt i glashuset.

Men snittåldern vid skrot i Norge är (år)

Peugeot 16,7
Renault 16,9
Citroën 16,5
Volvo 19,8
Opel 19,0
MB 20,1

Vi kan också studera åldersfördelningen och då är det enligt följande;(mer än 20 år gamla)

Peugeot 4,4%
Renault 5,6%
Citroën 6,4%
Volvo 13%
MB 15%
Opel 16%.

Lägger vi ihop intervallet 16-20 år och mer än 20 år blir det istället:

Citroën 11%
Renault 14%
Peugeot 18%
Volvo 28%
MB 31%
Opel 34%

Vill man kan man med hjälp av z-tablån visa åldersfördelningen också efter 25 år och där ser vi att franska rosthögar försvinner iväg snabbare än konkurrenterna. Långt mycket snabbare till och med.

De håller helt enkelt inte ihop, oavsett hur mycket rappakalja Raphael skriver inom området.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-13 18:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Vad bra Raphael, nu är du så trängd att du helt ägnar dig åt att undvika diskussionen

Moderatorn vill att Alfa Romeo Milano diskuteras i den här tråden. Jag väljer att följa det, förutom när jag uppmärksammar moderatorn på dina personangrepp.
Hur du väljer att tolka det är upp till dig.

Jag tycker Alfa Milano är en intressant modell i en lagom storlek. Designen har kritiserats i många Alfa-forum men jag ser flera drag från de Alfor som Zagato tidigare gjort. Det är intressant Alfas chefsdesigner har hämtat inspiration just från Zagato istället för Bertone eller Giugiaro som har gjort Alfa modeller som varit mer uppskattade hos Alfas kunder än Zagato. Det är ett modigt, rätt vågat val.
Och uppenbart kontroversiellt.

Bakljusen är dock mer Maserati.

Uppdaterat: 2024-04-13 18:39

Vad du tjatar A.L.
Det är över huvud taget inte lönt då du aldrig kommer ”vinna” en diskussion mot någon med Aspergers och Autism.
Så lika bra du lägger ner, men du kanske har samma funktionsnedsättning och därav dessa oändliga inlägg.
Om så inte är fallet så bör du läsa på lite hur en person med denna funktionsnedsättning ”fungerar”
Helt omöjligt att ”diskutera” via skriven text är min erfarenhet efter att ha haft anställda med samma funktionsnedsättning, eller enorma styrka via sin specialisering.

Uppdaterat: 2024-04-13 18:44

Vad bra Raphael; måhända att jag skall uppmärksamma moderatorn på alla dina påhopp likaså? Även om du är duktig på att städa upp efter dig så fabulerar du ihop så mycket trams att det definitivt strider mot forumreglerna.

Hela ditt bekymmer är att du inte kan erkänna att de fransk skrammelhögarna är sämre än alternativen. Det är precis där din sko klämmer vilket är högst tragikomiskt. Det är alltså bilar jag diskuterar - kom ihåg det till nästa urballade tråd.

Och när något är uppenbart så är det inget lagbrott min vän, såsom vad summan av 24+25+25 är exempelvis 😜

Men jag inser att vi inte kommer längre. Du klarar inte av att acceptera empirin utan väljer då istället att slänga ur dig en massa annan rappakalja om allt från kvantfysik till rena egna påhitt om diskussionens kontext och gud vet allt. Ett agerande som knappast är seriöst.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-13 19:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag konstaterar att varken A.L eller mr Snoid har något intresse av att diskutera Alfa Romeo Milano i den här tråden. Deras inlägg handlar om försök att diskutera franska bilar generellt utifrån skrotning, utan att på något vis koppla något av deras texter till Alfa Romeo Milano.
Dessutom är båda väldigt intresserade av att diskutera mig och min person. Även om deras intresse för min person är smickrande är det utan att koppla till Alfa Romeo Milano.
Medan jag har skrivit flera texter i den här tråden som handlar om just Alfa Romeo Milano.

Alfa Romeo Milano är ingen fransk bil. A.Ls uttalanden om när Renault kommer att haverera har inget med Milanon att göra.

Milano använder en modulär plattform från Stellantis som Alfa Romeos tekniker i Italien har justerat, ändrat och modifierat för att ge den körupplevelse som Alfa Romeos kunder förväntar sig.

Hur de har lyckats med detta kommer framtida tester att ge svar på.

Uppdaterat: 2024-04-13 19:03

Raphael blev helt plötsligt osedvanligt intresserad av trådens ämne.

Det var ju positivt, alla kan ju ändra sig.

Men jag kommer att klistra ner varenda framtida (relevant) tråd om de franska skrammelhögarnas dåliga tillförlitlighet, det lovar jag.

Och Raphael kommer blunda och hålla för öronen då också.

Men vi lägger väl in lite data om Fiat här då istället😆

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-13 19:14
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Vad bra Raphael; måhända att jag skall uppmärksamma moderatorn på alla dina påhopp likaså? Även om du är duktig på att städa upp efter dig så fabulerar du ihop så mycket trams att det definitivt strider mot forumreglerna.

Jag har inte kommit med personangrepp och har heller inte städat. Ingenstans har jag ställt medicinska diagnoser på dig, ifrågasatt din mentala kapacitet och hävdat att du är psykisk sjuk.

Vad som är ”trams” eller inte kan man ha olika uppfattningar om.

Citat:

Hela ditt bekymmer är att du inte kan erkänna att de fransk skrammelhögarna är sämre än alternativen. Det är precis där din sko klämmer vilket är högst tragikomiskt.

Vad som är bättre eller sämre är ingen universell sanning och handlar om subjektiva bedömningar.

Citat:

Det är alltså bilar jag diskuterar - kom ihåg det till nästa urballade tråd.

Nu är jag ingen bil, så dina återkommande personangrepp och ifrågasättande av min utbildning, mentala kapacitet och psykiska hälsa är inte att diskutera bilar.

Citat:

Och när något är uppenbart så är det inget lagbrott

Att ställa medicinska diagnoser utan att vara legitimerad läkare är att ett lagbrott. Att jag råkade skriva fel siffra är ingen evidens för en medicinsk diagnos. Som jag skrev, jag hade problem med mina läsglasögon och såg en annan siffra än det blev när jag skrev. Jag har linser och behöver läsglasögon på nära håll.
Idag har jag inte linser på utan glasögon och kan läsa obehindrat utan glasögon.

Nu har du tjatat om denna felskrivning i flera inlägg, hävdat att jag har dyskalki och har vanföreställningar, dvs du hävdar att jag är psykotisk och har en psykisk sjukdom.

Uppdaterat: 2024-04-13 19:23

Raphael:

Dyskalkyli utreds inte av läkare.

Dyskalkyli innebär att man har svårt med de fyra räknesätten, dit 24+25+25=75 räknas 😆. Bortförklaringar om glasögon är knappast trovärdigt då en förstaklassare kan lägga ihop de talen i huvudet. Och det är heller inte första gången du inte kan räkna - eller för den delen få ihop skolfysiken. Så mina slutsatser om dina brister i matematik kvarstår. Det syns ju även i denna tråd där Raphael inte förstår vad en gaussisk fördelning är för något. Raphael frågade sedan vilken kurs han skall läsa för att förstå det och jag har redan svarat på det - d.v.s att han måste lära sig de fyra räknesätten först😆

Sedan har Raphael ingen aning om huruvida jag är läkare eller inte - eller för den delen psykolog eller logoped som är de som normalt utreder svårigheten med att kunna använda de fyra räknesätten (från en säker källa som är överläkare)

Vanföreställningarna står i stort sett i varenda tråd, med allt från folks uppsåt, uppfattningar till slutsatser och påståenden. Om det sedan inte är vanföreställningar utan ett uppsåtligt beteende låter jag då vara osagt. Kanske du sitter och hittar på med berått mod? Det är i så fall definitivt en grund för avstängning från forumet.

I vilket fall kan jag åter konstatera att Raphael inte klarar av att bemöta de data som diskussionen handlade om. Och det är inte heller första gången som Raphael duckar det. Faktum är att hans ständiga sidospår och direkta påhitt är just en mätare på att han räds diskussionen och de data som presenterats honom, vilket är ett återkommande fenomen hos Raphaels inlägg.

Nu är detta sista inlägget från mig till Raphael i denna tråd.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-13 20:19
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ok, nu sätter vi punkt för alla påhopp och återgår till tråden.
Påståenden om forumets medlemmar och de eventuella avvikelser någon anses ha hör inte hemma i det här forumet och kommer att raderas!

Uppdaterat: 2024-04-13 20:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det finns bättre bilder på Alfas hemsida. Jag tycker faktiskt den är rätt snygg med lite mjukare och mer organiska linjer än flertalet konkurrenter, med ”skuldror” över bakpartiet.
Den växer på mig ju mer jag tittar, måste vara ett optiskt fenomen.
Jag skulle absolut kunna tänka mig en sådan. Det skulle vara en hommage till min far som hade 5 Alfor, två GTV, 1 Alfasud och en 33 QV TI.
En röd och så en silver GTV.
Alfasud TI var i en ljusgrön metallic.
Den första 33 var en Quadrifoglio i brunt.
Den andra var en Quadrifoglio Verde Tourismo Internazionale.
I silvermetallic med silverfärgade stötfångare.
Väldigt snygg inredning med säten i svart med silverprickar och en grön fyrklöver här och där.
Namnen var roligare förr.
Veloce? Vad är det för namn?
Jag vill ha en Quadrifoglio.
Men inget av paketen heter det.
Det är trista namn som Techno.
Bara fjädringen inte blir för stötig i versionen utan sportpaketet.
En Alfa ska fungera i vardagen.
Frågan är färgerna. Än så länge har den bara visats i rött och så en slags grönblå färg.
Hoppas på roligare färger.
Men lär bli svårt få tag i en. Antalet försäljningsställen i Sverige är ju rätt få.
Jag har typ 7 mil till närmaste Hedin som har Alfa/Fiat.

Uppdaterat: 2024-04-14 09:45

Här roliga färger finns som blå, röd och grön. Treskikt grön mer priset +8000 kr, tål hög kvalitet och produkter är endast grön färg.

Uppdaterat: 2024-04-14 10:58
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Fiat 600 har en del roliga färger, det vore kul om några av dem kom till Milano.

Uppdaterat: 2024-04-14 12:32