Vi Bilägares forum

Polestars försäljning störtdyker med 40 procent

Polestars försäljning störtdyker med 40 procent

Polestar sålde 40 procent färre bilar under första kvartalet 2024 jämfört med året innan.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-12 06:50

Kommentarer

Ingenlath satsade fel. Fattar inte varför någon skulle köpa en Polestar 3 eller 4! Den enda anledningen någon köpt en Polestar 2 är för att det är en Volvo.

Uppdaterat: 2024-04-12 07:03

Självfallet måste Ingenlath utlova en höjd försäljning, men om det kommer bli väldigt stor skillnad mellan prognos/löften och verkligt utfall - på ett negativt sätt - så kommer han behöva anmäla sig till Arbetsförmedlingen.

Uppdaterat: 2024-04-12 08:45

Polestar 2 var varken bekväm eller skön att åka i.. den var inte heller praktisk eller hade speciellt lång räckvidd. Finns det några rätt med Polestar 2 modellen??

Uppdaterat: 2024-04-12 10:26
hx30 skrev:

Polestar 2 var varken bekväm eller skön att åka i.. den var inte heller praktisk eller hade speciellt lång räckvidd. Finns det några rätt med Polestar 2 modellen??

Just du borde väl i alla fall tycka att det är bra att Polestar 2 inte är en SUV?

Uppdaterat: 2024-04-12 10:51

Kanske folk börjar inse att det inte är en Volvo?

Uppdaterat: 2024-04-12 11:29

En sak gillar jag med Polestar och det är kördynamiken.

Men sådant förstår ju inte alla sig på - inte ens här på en bildsida är det speciellt viktigt och bland bilköparna räcker det inte till för att skapa ett köpbegär.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-12 13:12
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Kördynamiken i Polestar är ju omvittnad bra. Problemet är paketeringen, 2 trång o instängd kokongliknande i förarsätet. Två modeller 3,4, som i princip är liknande i storlek och kundkrets till. Att man skjuter på bokslutet till sista april osar illa samt en katastrofal försäljning. Grattis VolvoCars till de 18 % aktieägare, som får den generösa utdelningen av Polestaraktier samt pynta in 20-30 miljarder åt kinesen. Polestar => Schack o snart matt också.

Uppdaterat: 2024-04-12 13:27

AL
Det är skillnad på att förstå sig på kördynamik och vara intresserad av att köpa bilar med förnämlig kördynamik. Ofta får man kompromissa bort det ena eller andra.
Vore jag intresserad av bil med god kördynamik så ligger inte en Polestar med på listan.

Uppdaterat: 2024-04-12 13:41
Axa skrev:

AL
Det är skillnad på att förstå sig på kördynamik och vara intresserad av att köpa bilar med förnämlig kördynamik. Ofta får man kompromissa bort det ena eller andra.
Vore jag intresserad av bil med god kördynamik så ligger inte en Polestar med på listan.

Då plockar du alltså bort den bil, som fått toppbetyg för just den egenskapen, från listan?
Känns inte alls trovärdigt om du nu är och skulle vara intresserad av kördynamik.
Skulle gissa på att en Polestar 2 med Öhlins dämpare ligger uppe i toppskiktet,
Men så klart, nu finns ju Ioniq 5 N att välja på. Det är ett betydligt roligare alternativ.

Uppdaterat: 2024-04-12 14:32

Jag tyckte att det var dumt att knoppa av Polstar från Volvo, kunde vara som tidigare att Polstar var Volvos mer högpresterande modeller.

Uppdaterat: 2024-04-12 14:46

Nej uppenbarligen tycker inte Axa att kördynamik är viktigt och det är ok med mig. Alla kan inte tycka lika.

Själv tycker jag det är viktigt men det är inte alltid jag prioriterar det högre än komforten som är det som jag tycker är avgörande.

Jämför jag de bilarna jag haft senast så är Tesla den bästa med avsikt på kördynamik medan Volvo och Volkswagen var bäst ute i komforten.

Och en Polestar är riktigt bra - väl i klass med de bästa på marknaden.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-12 14:54
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

SKF, övervägde ett köp.. men när man upptäcker hur opraktisk och trång bilen är invändigt och allt krut lagts på att bygga en "sportbil" blir man bara så trött och tycker den är skit. Nä, tyvärr.. här kunde de kunnat vara mer "lagom" och gjort en modell som riktats till den breda massan. Stort bagageutrymme, praktisk, lång räckvidd osv.. då hade det kunnat bli en bilmodell som sålt som smör i solsken. Idag är det designteamet som bestämmer.. och det blir varken praktiskt eller bra i vardagen.

Uppdaterat: 2024-04-12 15:31
A.L skrev:

Nej uppenbarligen tycker inte Axa att kördynamik är viktigt och det är ok med mig. Alla kan inte tycka lika.
Själv tycker jag det är viktigt men det är inte alltid jag prioriterar det högre än komforten som är det som jag tycker är avgörande.
Jämför jag de bilarna jag haft senast så är Tesla den bästa med avsikt på kördynamik medan Volvo och Volkswagen var bäst ute i komforten.
Och en Polestar är riktigt bra - väl i klass med de bästa på marknaden.
MVH AL

Kan du för en fåkunnig tala om vad du menar med kördynamik, rent konkret och vad som är motsatsen?

Uppdaterat: 2024-04-12 16:35

Snoid
Ja, Polestar går bort. Men om jag var ute efter att ha ”maxad” kördynamik ligger ju definitivt Ioniqen bättre till. Skulle även välja Tesla före Polestar. Det finns ju även andra elbilar med hygglig kördynamik och tillräckliga för mina behov som jag annars skulle välja. BMW tex.

Det verkar för AL handla om kukmätartävling med för de flesta av oss vuxna har vi helt enkelt mognat förbi det där.

Uppdaterat: 2024-04-12 16:38

P2 har hela tiden legat långt upp på min köplista. Jag hade definitivt valt en sådan när jag köpte elbil för 1 1/2 år sedan, om det inte hade varit deras dåliga paketering av extrautrustning. Jag ville inte betala 50.000kr extra för att få värmepump. Så smaken är som baken, delad.
Mig passar P2 perfekt, en himla skön bil att ratta helt enkelt. Jag gillar när jag känner vägen i ratten och bilen går dit jag styr. Finns alldeles för många bilar som har en diffus rattkänsla där man inte känner att man kör bil, känns inte som om det är jag som är föraren till bilen. Det är någon diffus känsla att bilen finns väl någonstans på asfalten men inte mer. Sådana bilar går bort.

Uppdaterat: 2024-04-12 16:46

Axa: ditt påstående speglar nog mer dig själv och ditt eget agerande i trådarna än mig.

Det jag menar med kördynamik är en vagn som inte rollar, som är kontrollerbar, som är klippstabil i fart och som svarar om man trycker på. Den skall dessutom vara bra i halka och kommunicera vad som händer på vägen.

Polestar fyrhjulsdrift är exempelvis fantastisk, så även Tesla i performance.

Volvo är däremot inte lika bra - medan Aydin äldre torsen var mycket trevligt

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-12 17:15
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Fast vill man optimera kördynamik så får man nog återgå till lättare ICE-bilar - det är i alla fall min misstanke.

Uppdaterat: 2024-04-12 17:29

Dynamisk, det ordet hittar man i varje bilreklam...

Uppdaterat: 2024-04-12 17:42

AL
Jag är inte särskilt förvånad över din juvenila fascination för ”kördynamik”.
Har man andra behov utöver kördynamik så hade jag valt annat än Polestar. Men det kanske är svårt för dig att tro att det finns folk som skulle välja annat.

Uppdaterat: 2024-04-12 18:44

Jag blev besviken på kördynamiken i Polestar 2. Den är lika ovillig att svänga som en Audi. Att bara åka på motorvägen funkar förstås, men försöker man öka farten i en kurva så rätas radien ut ordentligt.
Jag antar att Polestar anställt folk från Saab för att åstadkomma det.
Det var en fyrhjulsdriven utan Öhlins jag provade. Det känns lite retro att klättra runt i hjulhusen och justera fjädringen och jag är tveksam till funktionen till vardags.

Uppdaterat: 2024-04-12 18:44

Här håller jag inte med dig alls Mäkinen. Nu har jag förvisso kört den med Öhlins men instyrningen var bland de bättre jag kört och långt mycket rappare än en Audi. Fyrhjulsdrift har dock en tendens att påverka den faktorn som du är inne på, men hos Polestar tycker jag man löst det snyggt.

Men sedan sätter sig alla standardbilar över framhjulen när man svänger. Detta oavsett det står Porsche,Ferrari eller Polestar i fronten. Däcken du vet..

Ja Saab tyckte jag för övrigt också om. Men där fick man hjälpa den lite på traven - kontra Polestar.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-12 19:38
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Instyrning är en del av kurvan, men ökar man gaspådraget ska det svänga mer, inte mindre. Inte alls lika agil som en Giulia.

Uppdaterat: 2024-04-12 19:47

Ja det är en smaksak. Själv vill jag ha en neutral balans när jag trycker på.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-12 20:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Kördynamik är ett ganska svårdefinierat begrepp. Lättare då att prata om under-övererstyrning..
Den bästa bil jag överhuvudtaget har kört är den Chevrolet Corvair Corsa jag tidigare ägde.
Med sin fyrledade bakaxel och 50/50 viktfördelning hade den en väghållning som få av dagens bilar kommer i närheten av.OK, Min nuvarande Tesla MY Performance är OK. Men den gamla 65-Corvairen slår den inte! Utveckling???

Uppdaterat: 2024-04-13 22:54

Jag har gärna möjligheten att påverka krafterna med högerfoten. Det betyder alltså att ändra viktförskjutning och inte om att sladda med rykande bakdäck även om det också har sin charm.

Uppdaterat: 2024-04-13 23:01

Eftersom Polestar sjunker på marknaden så är kördynamik ingen faktor för de flesta kunder. Jag tror kunder idag vill ha en bil som fungerar i vardagen och för familjer.

Uppdaterat: 2024-04-13 23:10
Raphael skrev:

Eftersom Polestar sjunker på marknaden så är kördynamik ingen faktor för de flesta kunder. Jag tror kunder idag vill ha en bil som fungerar i vardagen och för familjer.

Massan vill som du påpekar ha en bil som fungerar. Nu vänder sig Polestar till en snävare kundkrets som vill ha bra köregenskaper men köparna tror de köper en lite häftigare Volvo. Missmatch mellan vad som erbjuds och vad upplevs.

Uppdaterat: 2024-04-14 08:58
J.L skrev:

Raphael skrev:
Eftersom Polestar sjunker på marknaden så är kördynamik ingen faktor för de flesta kunder. Jag tror kunder idag vill ha en bil som fungerar i vardagen och för familjer.

Massan vill som du påpekar ha en bil som fungerar. Nu vänder sig Polestar till en snävare kundkrets som vill ha bra köregenskaper men köparna tror de köper en lite häftigare Volvo. Missmatch mellan vad som erbjuds och vad upplevs.

Dom har väl köpt en XC40 i annan kostym?

Uppdaterat: 2024-04-14 09:20
Boxer skrev:

Kördynamik är ett ganska svårdefinierat begrepp. Lättare då att prata om under-övererstyrning..
Den bästa bil jag överhuvudtaget har kört är den Chevrolet Corvair Corsa jag tidigare ägde.
Med sin fyrledade bakaxel och 50/50 viktfördelning hade den en väghållning som få av dagens bilar kommer i närheten av.OK, Min nuvarande Tesla MY Performance är OK. Men den gamla 65-Corvairen slår den inte! Utveckling???

Chevrolet Corvair, det var den bil som Ralph Nader skrev om i boken "Unsafe At Any Speed." Dess 6-cylindriga luftkylda boxermotor med delad bakaxel, gjorde bilen extremt överstyrd och sladdbenägen. Många dödsolyckor vid avkörningar blev det i USA. Uppmärksamheten via Nadars bok och olyckorna gjorde att GM lade ner tillverkningen av Corvair.

Någon 50/50 viktfördelning lär det inte vara med den tunga motorn längst bak. Men du kanske gillar överstyrning, sladdning i kurvor, och kallar det väghållning?

Uppdaterat: 2024-04-14 10:25

Med tanke på att relativt tunga SUV:ar är så populära bland bilköparna så tror jag inte att det som tydligen kallas "kördynamik" ligger speciellt högt på prioriteringslistan bland dagens bilköpare. Vilket i o f s också är fullt rimligt för en familjebil. Dom flesta kör ju inte sin familjebil på tävlingsbanor utan i vanlig, hastighetsbegränsad trafik.

Uppdaterat: 2024-04-14 11:19
Pi skrev:

Med tanke på att relativt tunga SUV:ar är så populära bland bilköparna så tror jag inte att det som tydligen kallas "kördynamik" ligger speciellt högt på prioriteringslistan bland dagens bilköpare. Vilket i o f s också är fullt rimligt för en familjebil. Dom flesta kör ju inte sin familjebil på tävlingsbanor utan i vanlig, hastighetsbegränsad trafik.

Va? kör inte folk sina bilar på tävlingsbanor hela tiden? Nu blev jag förvånad.

Uppdaterat: 2024-04-15 07:41
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
40-talisten skrev:

Boxer skrev:
Kördynamik är ett ganska svårdefinierat begrepp. Lättare då att prata om under-övererstyrning..
Den bästa bil jag överhuvudtaget har kört är den Chevrolet Corvair Corsa jag tidigare ägde.
Med sin fyrledade bakaxel och 50/50 viktfördelning hade den en väghållning som få av dagens bilar kommer i närheten av.OK, Min nuvarande Tesla MY Performance är OK. Men den gamla 65-Corvairen slår den inte! Utveckling???

Chevrolet Corvair, det var den bil som Ralph Nader skrev om i boken "Unsafe At Any Speed." Dess 6-cylindriga luftkylda boxermotor med delad bakaxel, gjorde bilen extremt överstyrd och sladdbenägen. Många dödsolyckor vid avkörningar blev det i USA. Uppmärksamheten via Nadars bok och olyckorna gjorde att GM lade ner tillverkningen av Corvair.
Någon 50/50 viktfördelning lär det inte vara med den tunga motorn längst bak. Men du kanske gillar överstyrning, sladdning i kurvor, och kallar det väghållning?

Helt fel 40-talisten. Och Nader. När NHTSA jämförde ett antal amerikanska bilar under 60-talet visade det sig att Corvair av första generationen (med delad bakaxel) hade bättre egenskaper än alla andra bilar i undersökningen. Men de problem som ledde till en del olyckor med Corvair var att förarna inte följde tillverkarens specifikationer avseende däcklufttrycket, 0,8 bar fram och 1,8 bar bak. Med 2 bar i framhjulen blev bilen därför överstyrd vilket amerikanska bilförare inte var vana vid. Många europeiska bilar från den tiden hade delad bakaxel, Mercedes, VW, Renault, Porsche.... Från årsmodell -65 hade dessutom Corvair fyrledad bakaxel vilket gav de utmärkta egenskaper bilen hade. Och ja, viktfördelningen är 50/50 i stort sett oavsett last.

Uppdaterat: 2024-04-15 13:11

Fel och fel - det skrevs en hel del om denna "livsfarliga" bil och man kan gissa att det blev döds-stören för den modellen. Och att ha motorn bak och vanlig delad bakaxel (som VW på den tiden) var ju ingen direkt "hit" ur väghållnings-synpunkt. Blev väl lite bättre med den dubbel-ledade bakaxeln. Men i alla fall för VW fortfarande rätt ordentligt överstyrd.

Uppdaterat: 2024-04-15 15:12

Alla som körde Folkvagn på 60-talet kände till överstyrningen vid kurvtagning. Sidvindskänsligheten med motortyngden bak fick man på köpet... Porsche 356 hade samma bakaxelkonstruktion, och där blev det med den relativt starka motorn ännu mera "körglädje.

Tvivlar starkt på att Corvair med sin sin tunga boxersexa längst bak hade neutrala köregenskaper. Oavsett extrema skillnader i lufttryck för hjulparen...

Uppdaterat: 2024-04-15 15:26