Vi Bilägares forum

Premiär för Alfa Romeo Milano: Här är nya elbilen

Premiär för Alfa Romeo Milano: Här är nya elbilen

Alfa Romeo lanserar en ny elbil i samma klass som Volvo EX30. Den bygger på teknik från Jeep.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-11 10:12

Kommentarer

Nu var det många korrekturfel i den artikeln. :)
För det första, bilen heter alltså Milano. Inte Tonale, som det felaktigt står under bilden som visar upp bagageutrymmet.
Sen så är Volvo EX30:s bagageutrymme på 318 liter, intressant att Vi Bilägare hävdar att Milanos 400 liter är "lika mycket".
Milanos 400 liter är onekligen väldigt bra för storleken på bilen.
Det finns mycket att säga om Milano, ändå säger Vi Bilägare inte så mycket alls.
Chassiet har krängningshämmare fram och bak och för Alfa egna specifikationer på stötdämpare, fjädring och styrutväxling. Styrningen är mer direktstyrd än någon annan bil i klassen.
Veloce har sportfjädring ja - sänkt fjädring, större och bredare hjul, hårdare stötdämpare och kortare fjädringsväg. Men grundchassiet och styrning är samma som andra.
Interiören har flera intressanta detaljer, som Alfas traditionella fyrklöver som nu är sidoluftutsläppen.
Fysiska reglage för klimatsystem m.m.
En ny Alfa AI-assistent, integrerad ChatGTP.
Milano har även en plats för laddkabeln under framhuven vilket inte Jeep Avenger har.
Den har den senaste versionen av Stellantis mediasystem, där navigatorn räknar ut laddrutter efter bilens aktuella förbrukning.

Instegsversionen har 156 hk, det är ju för att få ner priset, men jag tror många kommer tycka att det är lite lågt. Nästa steg är 240 och det kanske många kommer tycka är för långt avstånd. Att det skulle behövas ett 200 hk alternativ.

Jag tycker det är en passande ersättare för Alfa MiTo, men kommer givetvis floppa i Sverige. Små Alfor har inte varit eftertraktade här på länge. På forum mullrar det av missnöje mot Milano, för den inte har en fyra med dubbla överliggande kamaxlar och manuell låda, att den inte är bakhjulsdriven, att den är en SUV... SUV och SUV, Milano är lägre än min mini-SUV Captur. :) Crossover möjligen, men gillar att kalla denna för en SUV... Jag har även sett den kallats för SUV-Coupé. Ja jösses, jag tycker den ser ut som en halvkombi. Visst, den är högre än en Peugeot 308 men lägre än Peugeot 307... Och inte kallades Peugeot 307 för SUV... Crossover kan jag gå med på. Men SUV, nej.

Uppdaterat: 2024-04-11 10:48

Ska det stå Tonale vid bagagerumsbilden?

Uppdaterat: 2024-04-11 11:03

Låt oss ta priserna då. Volvo EX30 (artikeln själv nämner EX30...) kostar 36 000 euro för instegsmodellen.
Alfa Milano kostar från 39 990 euro, drygt 40 000 euro för den elektriska. (Hybriden kostar ca 30 000 euro).
Det är en prisskillnad på 4 000 euro.
Då ska vi observera att:
- Volvon saknar värmepump. Alla versioner av Milano har värmepump som standard.
- Volvon har ett bari på 51 kWh (LFP), Milano har 54 kWh (NMC). LFP är lite tyngre och tar upp mer utrymme, men är billigare. NMC är lite mer effektivt och klarar högre strömuttag. (Tesla t.ex använder LFP bara på instegsmodeller, inte prestandaversioner).
- EX30 har en räckvidd på 33 mil och Milano 41 mil.
- EX30 har 272 hk och Milano har 240 hk i sin starkaste version, men 156 hk i den svagaste. I den starkaste har Milano diffbroms/Torsen-diff.
- Milano har 82 liter större bagageutrymme.
- Milano har fysiska knappar och reglage och en betydligt lyxigare inredning.

Svenska priser på Milano dröjer. Leveranserna börjar i September.

Uppdaterat: 2024-04-11 13:12
Raphael skrev:

Låt oss ta priserna då. Volvo EX30 (artikeln själv nämner EX30...) kostar 36 000 euro för instegsmodellen.
Alfa Milano kostar från 39 990 euro, drygt 40 000 euro för den elektriska. (Hybriden kostar ca 30 000 euro).
Det är en prisskillnad på 4 000 euro.
Då ska vi observera att:
- Volvon saknar värmepump. Alla versioner av Milano har värmepump som standard.
- Volvon har ett bari på 51 kWh (LFP), Milano har 54 kWh (NMC). LFP är lite tyngre och tar upp mer utrymme, men är billigare. NMC är lite mer effektivt och klarar högre strömuttag. (Tesla t.ex använder LFP bara på instegsmodeller, inte prestandaversioner).
- EX30 har en räckvidd på 33 mil och Milano 41 mil.
- EX30 har 272 hk och Milano har 240 hk i sin starkaste version, men 156 hk i den svagaste. I den starkaste har Milano diffbroms/Torsen-diff.
- Milano har 82 liter större bagageutrymme.
- Milano har fysiska knappar och reglage och en betydligt lyxigare inredning.
Svenska priser på Milano dröjer. Leveranserna börjar i September.

Vilken motor har den du jämför med EX30 som kostar €40 000? 156hk? Du får ju vara konsekvent i jämförelsen, inte skriva att den starkaste Milano har 240 hk samtidigt som du väljer den billigaste när du jämför priset.

Uppdaterat: 2024-04-11 13:36
Apex skrev:

Vilken motor har den du jämför med EX30 som kostar €40 000? 156hk? Du får ju vara konsekvent i jämförelsen, inte skriva att den starkaste Milano har 240 hk samtidigt som du väljer den billigaste när du jämför priset.

Jag tycker min jämförelse är tydlig. Vad i det med "från 39 990 euro" var det som du inte förstod?
Du vill alltså att jag förklarar för dig vad ett "från-pris" betyder. Ok, vi kan börja med att du förklarar för mig hur du tolkar det när det står "från" så att jag kan förstå vad du inte förstod i det jag skrev, så kan jag sen anpassa min förklaring utifrån hur du tolkar "från", så tror jag att min förklaring av begreppet blir tydligare om jag vet hur du tolkar det. Annars kanske jag bara förvirrar dig ytterligare om jag förklarar av det begreppet betyder, innan jag har din förförståelse av begreppet först.

Uppdaterat: 2024-04-11 13:45

Raphael: Att jämföra frånpriser från olika tillverkare är totalt ointressant. Redan i skolan lärde man sig uttrycket minsta gemensamma nämnare....
Ska du jämföra olika modeller får du ju ta "närmast möjliga" i form av effekt, storlek, utrustning etc.
Först då har man nån nytta av en jämförelse.
Samma idioti du kör med i varenda tråd du kladdar ner med hur fantastiskt prisvärda de franska bilarna är.
Ja, man kan köpa en fransk bil till lägre pris än vissa bättre bilar, MEN, man får oftast vad man betalar för....
Lägre laddhastigheter, lägre dragvikter, mindre utrustning, mindre utrymmen, mindre effekt/prestanda etc.
Anser man sånt helt ointressant, ja då kan man komma undan till en lägre peng initialt. Men vill man ha det lite mer och bättre så är de sällan så prisvärda som det först ser ut på pappret.

Uppdaterat: 2024-04-11 13:50
Raphael skrev:

Apex skrev:
Vilken motor har den du jämför med EX30 som kostar €40 000? 156hk? Du får ju vara konsekvent i jämförelsen, inte skriva att den starkaste Milano har 240 hk samtidigt som du väljer den billigaste när du jämför priset.

Jag tycker min jämförelse är tydlig. Vad i det med "från 39 990 euro" var det som du inte förstod?
Du vill alltså att jag förklarar för dig vad ett "från-pris" betyder. Ok, vi kan börja med att du förklarar för mig hur du tolkar det när det står "från" så att jag kan förstå vad du inte förstod i det jag skrev, så kan jag sen anpassa min förklaring utifrån hur du tolkar "från", så tror jag att min förklaring av begreppet blir tydligare om jag vet hur du tolkar det. Annars kanske jag bara förvirrar dig ytterligare om jag förklarar av det begreppet betyder, innan jag har din förförståelse av begreppet först.

Nej den är inte tydlig, den är jävligt rörig och erhört vinklad för att få Milano att framstå som bättre. Allt är som vanligt mao.

Uppdaterat: 2024-04-11 13:56
Gaston skrev:

Raphael: Att jämföra frånpriser från olika tillverkare är totalt ointressant. Redan i skolan lärde man sig uttrycket minsta gemensamma nämnare....
Ska du jämföra olika modeller får du ju ta "närmast möjliga" i form av effekt, storlek, utrustning etc.
Först då har man nån nytta av en jämförelse.
Samma idioti du kör med i varenda tråd du kladdar ner med hur fantastiskt prisvärda de franska bilarna är.
Ja, man kan köpa en fransk bil till lägre pris än vissa bättre bilar, MEN, man får oftast vad man betalar för....
Lägre laddhastigheter, lägre dragvikter, mindre utrustning, mindre utrymmen, mindre effekt/prestanda etc.
Anser man sånt helt ointressant, ja då kan man komma undan till en lägre peng initialt. Men vill man ha det lite mer och bättre så är de sällan så prisvärda som det först ser ut på pappret.

Dessutom måste de franska plåthögarna skrivas av i snabbare takt än en mer kvalitativ bil från Tyskland, Japan eller Sverige.

Så det blir i slutändan dyrare med den franska rosthögen eftersom den måste skrotas efter 20 000 mil samtidigt som de bättre alternativen rullar det dubbla.

Förlorarna på den franska lösningen är (förutom trafiks) både ekonomin som miljön.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-11 14:23
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Gaston skrev:

Raphael: Att jämföra frånpriser från olika tillverkare är totalt ointressant. Redan i skolan lärde man sig uttrycket minsta gemensamma nämnare....
Ska du jämföra olika modeller får du ju ta "närmast möjliga" i form av effekt, storlek, utrustning etc.
Först då har man nån nytta av en jämförelse.

Det var precis det jag gjorde, jag jämförde "närmast möjliga". Men det verkar som att du har en annan uppfattning om vad "närmast möjliga är" än vad jag har. Självfallet kan man ha olika uppfattningar om vad "närmast möjliga är", och självfallet är det ren idioti att min uppfattning om vad närmast möjliga är, skiljer sig från din. Men Gaston, din uppfattning är inte en industristandard som jag erkänner även om du anser at din standard är universell. I en perfekt värld skulle alla vara som Gaston. Jag föredrar att förhålla mig till det japanska begreppet "wasu sabi", att det finns en skönhet i det som inte är standardiserat och likriktat.

Volvo har två olika batteristorlekar, men samma motor.
Alfa har samma batteristorlek, men två olika motorer.
Hur förhåller man sig till det, vilket är "närmast"?

Skulle jag jämfört med Volvo EX30 Ultra istället som kostar 51 000 euro för det är den billigaste EX30 med värmepump? Alfa har värmepump i alla versioner.

Och vilken Milano ska jag jämföra den med?
Det som Alfa nu släpper, är versionen Speciale och det var det pris jag gav.
Det är för lanseringsversionen och något annat pris finns inte. Orderböckerna har öppnat för den.
Priser för övriga versioner får man vänta med tills hösten.

Uppdaterat: 2024-04-11 14:36
Apex skrev:

Nej den är inte tydlig, den är jävligt rörig och erhört vinklad för att få Milano att framstå som bättre. Allt är som vanligt mao.

Tack för dina svordomar. Du får gärna skriva fler svordomar, det är väldigt uppskattat med ett sådant språk.
Jag erkänner att jag jämför en Alfa med värmepump, med en Volvo som saknar värmepump.
Det var absolut ett misstag, jag ber om ursäkt för det, men jag ansåg det var den närmaste vi kunde komma i jämförelsen.
Jag skulle givetvis jämfört med Volvo EX30 Ultra istället som kostar 51 000 euro. Det hade varit en mer rättvis jämförelse, iaf gällande just värmepumpen. Men kanske inte andra avseenden.

Nu är det så att det finns inget annat pris på Milano än det jag gav. Det är bara det pris som är släppt för den elektriska varianten, det är lanseringsversionen Speciale. Det är för den orderböckerna har öppnat idag. Några andra priser finns inte. De kommer senare, till hösten. Då kan det bli både högre och lägre priser.

Uppdaterat: 2024-04-11 14:41
Raphael skrev:

Nu var det många korrekturfel i den artikeln. :)
För det första, bilen heter alltså Milano. Inte Tonale, som det felaktigt står under bilden som visar upp bagageutrymmet.
Sen så är Volvo EX30:s bagageutrymme på 318 liter, intressant att Vi Bilägare hävdar att Milanos 400 liter är "lika mycket".
Milanos 400 liter är onekligen väldigt bra för storleken på bilen.

Ja, du har rätt – jag kollade Volvo EX30:s bagagevolym i vårt test, men där visar det sig att vi hade fel siffra. Rätt siffra är 318 liter och artikeln är nu ändrad. Det är ju intressant att praktiska detaljer som stort bagagerummet och möjligheten att förvara laddkablar plötsligt är några av de detaljer som Alfa Romeo nu trycker nästan mest på i sitt pressmeddelande...

Uppdaterat: 2024-04-11 14:51
Digital redaktör, Vi Bilägare
A.L skrev:

Så det blir i slutändan dyrare med den franska rosthögen eftersom den måste skrotas efter 20 000 mil samtidigt som de bättre alternativen rullar det dubbla.
Förlorarna på den franska lösningen är (förutom trafiks) både ekonomin som miljön.

Tack för ditt faktabaserade och vetenskapligt grundade inlägg.
Men jag undrar vilka källor du har för ditt påstående.
Jag roade mig med att göra en enkel sökning på Blocket för franska bilar över 20 000 mil.
Enligt dig så finns det inte några sådana, eftersom de är rosthögar som skrotats.

Renault: 367 annonser.
Citroën: 340 annonser.
Peugeot: 475 annonser.
Totalt: 1 182 annonser

Nu är detta inte en heltäckande bild, detta ger ju bara de som är ute till försäljning. Inte de som folk kör omkring med utan att vilja sälja.
Men om AL:s påstående hade varit korrekt, så skulle det inte finnas några franska bilar som har gått över 20 000 mil. Eftersom man måste skrota dem, för de är alla rosthögar. De skulle inte ens existera.
Ändå existerar de.
Uppenbart håller ägarna inte med om att de måste skrotas.
Jag föreslår för AL att han gör 1 182 samtal, dvs ringer på var och en och säger till ägarna att de inte har förstått att de måste skrota sin bil för de har en fransk bil som gått över 20 000 mil.
Om AL inte har råd att betala för 1 182 samtal, så kan jag erbjuda mig att sponsra AL att ringa de samtalen. En förutsättning är att jag får en inspelning för jag vill gärna höra reaktionerna hos dem han ringer upp.
Det nöjet är jag beredd att betala för.

Jag vill även tilläga att jag körde min Picasso i över 18 000 mil och sen bytte jag in den. Jag skrotade den inte.
Såg inget behov att skrota den. AL hävdar att min bil var en rosthög, men det var den inte alls. Den var i fint skick utanpå och invändigt. Ingen rost. Gick igenom besiktningen utan anmärkning. Det var många mil kvar i den och faktum är att den rullar fortfarande och har nu gått över 20 000 mil, hos sin nye ägare. Senast jag kollade så kördes den omkring i Västerås-Enköpings trakten. Den är inte skrotad alls.
Jag hade utan tvekan kunnat köra många mil själv med den, men jag kände för ett byte efter att haft den i 11 år och ibland är det kul att förnya sig lite.

Så AL har uppenbart fel. Min Picasso var ingen skrotbil, den var ingen rosthög och den är fortfarande inte skrotad utan körs omkring i högönsklig välmåga. Den har långt kvar till pensionen.

Uppdaterat: 2024-04-11 15:20
Erik Söderholm skrev:

Ja, du har rätt – jag kollade Volvo EX30:s bagagevolym i vårt test, men där visar det sig att vi hade fel siffra. Rätt siffra är 318 liter och artikeln är nu ändrad. Det är ju intressant att praktiska detaljer som stort bagagerummet och möjligheten att förvara laddkablar plötsligt är några av de detaljer som Alfa Romeo nu trycker nästan mest på i sitt pressmeddelande...

Siffran 400 liter för Volvo EX30 är om man tar bort hatthyllan och lastar ända upp till taket.
Det blir väldigt fel i jämförelsen när andra biltillverkare anger siffran under hatthyllan...
Sen är det uppenbart att det inte räcker längre för en Alfa att upplevas sportig.
En Alfa behöver också fungera i vardagen.
Det har ju Alfa också lyft fram tidigare. Att de behöver göra mer praktiska, funktionella bilar, det har Alfa talat om i flera år - att de varit dåliga på det praktiska och att det inte räcker på den marknad som finns.

Men jag skulle inte säga att Alfa har varit så opratiska tidigare. Alfa 33 var ju en rätt rymlig halvkombi för sin tid som även fanns som kombi. 156 och 159 fanns också som kombi. Och Alfas 4-dörrars sedanmodeller har varit rymligare än BMW för samma pris. Jämför 70-talets Giulietta med BMW 318. I ett test av Teknikens Värld så berömdes Alfan för gott utrymme i baksäte och bra komfort (även om den fick kritik för litet bagageutrymme). Men Alfan vann komfort, utrymmen i kupén, förutom vägegenskaper och köregenskaper, jämfört med BMW:n.
Så de har inte varit helt opraktiska.
Men det är klart att kraven har ökat hos kunderna och det försöker Alfa adressera.

Uppdaterat: 2024-04-11 14:57

Eftersom Raphael inte förstår vad en normalfördelning är för något så förstod han heller inte innebörden i mitt föregående inlägg.

Men det finns data - om Raphael verkligen är intresserad av sådan och förstår hur han skall räkna på den (vilket han inte gjort i sitt senaste inlägg) - som stipulerar genomsnittlig skrotningsålder samt årliga körsträckor.

Vi har tidigare haft motsvarande data från Svenska bilprovningen (data jag åsyftar är från Norge) - men den tycks inte längre vara lika enkel att få tag på.

Men om vi tar samma metodik som Raphael - det han kallar för vetenskap 😅-så jämför vi(

Citroën har då 1,2% av samtliga fordon som klarat mer än 30 000 mil (i vårt stickprov) Breddar vi vår sökning till 20-35000 mil står de för 12%.

Volvo har i sin tur 6,7% som ligger över 30 000 mil och 24,4% i intervallet 20-35000 mil.

30 000 mil betyder att 6,7 ggr fler Citroen försvinner iväg i jämförelse med Volvo. Citroën 1,2% mot 6,7%. Motsvarande siffra i intervallet 20-35000 mil ger oss en faktor två.

Med hjälp av Blockets data kan vi alltså konstatera att Citroën i stort sett inte existerar alls efter 36000 mil (det går som sagt att räkna ut om man grundläggande statistik) Men det är enkelt att se också utan kunskaper om z-tablån. Volvo har mer än 6,7% av sina bilar kvar i kategorin +30 000 där Citroën knappt existerar längre. Flyttar vi oss ner så är situationen densamma.

Gör vi det ytterligare lite besvärligare för Raphael så krävs det (mellan tummen och pekfingret) någonstans runt 48-49000 mil innan Volvo ligger på 1,2%.

Då finns det i princip möjligen en enstaka Citroën kvar och uppenbarligen ingen som är till salu på blocket…

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-11 15:23
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L ingen idé du försöker föreläsa för Raphael om matematik.
Det är inte hans starka sida.

Uppdaterat: 2024-04-11 15:20
Mr Snoid skrev:

A.L ingen idé du försöker föreläsa för Raphael om matematik.
Det är inte hans starka sida.

Nej det vet vi sedan tidigare.

Men om vi nu tittar på Blocket så bekräftar den källan att de franska skrammelhögarna inge håller ihop lika bra som alternativen från Tyskland, Sverige eller Japan.

Det kan nog också Raphael förstå.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-11 15:25
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Eftersom Raphael inte förstår vad en normalfördelning är för något så förstod han heller inte innebörden i mitt föregående inlägg.

Du nämnde inte att din beräkning var en normalfördelning. Du skrev enkelt och klart: "Så det blir i slutändan dyrare med den franska rosthögen eftersom den måste skrotas efter 20 000 mil samtidigt som de bättre alternativen rullar det dubbla.".

Det var vad jag läste, för det var vad du skrev, och det var vad jag kommenterade.
Jag är ingen tankeläsare, jag utgick från det du skrev.

"Men om vi tar samma metodik som Raphael - det han kallar för vetenskap"

Nej, jag kallade det du skrev för vetenskap. Att ditt påstående "Så det blir i slutändan dyrare med den franska rosthögen eftersom den måste skrotas efter 20 000 mil samtidigt som de bättre alternativen rullar det dubbla." är vetenskap.

"Citroën har då 1,2% av samtliga fordon som klarat mer än 30 000 mil (i vårt stickprov) Breddar vi vår sökning till 20-35000 mil står de för 12%."

Nu pratar du plötsligt om 30 000 mil. Men du skrev "Så det blir i slutändan dyrare med den franska rosthögen eftersom den måste skrotas efter 20 000 mil".

Du har alltså plötsligt ändrat dig till 30 000 mil. Detta visar svårigheten med att diskutera med dig, för du ändrar löpande förutsättningarna och utgångspunkten i alla diskussioner samtidigt som du diskuterar.
Det är ett väldigt oetiskt sätt att diskutera på.

Men ok, du hittar 1,2% över 30 000 mil.
Är de skrotade? Uppenbart inte, annars skulle de inte finnas i trafik.

Låt oss titta på vad du skrev: "Så det blir i slutändan dyrare med den franska rosthögen eftersom den måste skrotas efter 20 000 mil".

Detta är precis det du har skrivit, inget annat. Det är vår utgångspunkt.
Du hävdar alltså att franska bilar måste skrotas över 20 000 mil. Då ska det alltså inte finnas några franska bilar som har gått över 20 000 mil, för de måste skrotas.

Det räcker faktiskt med att det finns 1 fransk bil (oavsett franskt märke) som har gått över 20 000 mil som fortfarande är i trafik, för att ditt påstående ska vara fel.

Det spelar alltså ingen som helst roll om det är 12%, 1,2% eller 20% eller vilken procent som helst så länge det inte är 0,000000000%. All förekomst av franska bilar som gått över 20 000 mil, som fortfarande är i trafik, är bevis på att ditt påstående var fel.

Citat:

Med hjälp av Blockets data kan vi alltså konstatera att Citroën i stort sett inte existerar alls efter 36000 mil (det går som sagt att räkna ut om man Förstår hur en z-tablå fungerar - vilket uppenbarligen Raphael inte förstår

Tack för att du så pedagogiskt illustrerar hur du ändrar förutsättningarna i diskussionen genom att ändra det påstående du gjort. Nu gäller uppenbart inte ditt påstående om "över 20 000 mil" längre. Nu erkänner du att det finns franska bilar som har gått över 36 000 mil. Kom ihåg "i stort sett inte alls" är fortfarande över 0,0%.

Jag måste säga att du har ett väldigt krångligt sätt att erkänna att ditt initiala påstående var fel och att du drar tillbaka ditt påstående om att franska bilar måste skrotas. Du erkänner ju t.o.m själv att det finns franska bilar kvar i trafik som har gått över 20 000 mil. Utan att ha blivit skrotade. Om de hade skrotats hade de inte funnits i trafik.

Tack för att du dragit tillbaks ditt påstående och att du erkänner att du har fel.
Du svarade inte på min fråga om du tänker ringa de på Blocket som säljer franska bilar som gått över 20 000 mil och säga åt dem att de måste skrota sina bilar. De har uppenbart inte förstått att de måste göra det.
Och jag vet ingen bättre än AL som kan förmedla den vetenskapliga faktan och universella lagen att man måste skrota en fransk bil när den passerat 20 000 mila strecket, till de som bryter mot vetenskapen och universums fysiska lagar genom att inte skrotat sina bilar än.
Det är givetvis ett brott i universums lagar som behöver en korrigering så vi får ordning på samhället igen.
Detta brott mot de fysiska lagarna kan självfallet inte tolereras.

Uppdaterat: 2024-04-11 15:36
Mr Snoid skrev:

A.L ingen idé du försöker föreläsa för Raphael om matematik.
Det är inte hans starka sida.

Mr Snoid, matematik är jag utmärkt på. Däremot är jag inte en tankeläsare. Jag utgår från det man skriver. Inte från det man inte skriver.

Uppdaterat: 2024-04-11 15:38

Gör vi sedan samma analys med Peugeot är det bara 0,8% som ligger över 30 000 mil och 9,2% som ligger 20-35 000 mil.

Motsvarande siffror. För Renault är 6,6% mellan 20-35000 mil och 0,46% över 30 000 mil.

Så även hos Blocket finner vi stöd för att Renault har dålig slitstyrka - också med franska mått mätt😆

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-11 15:48
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Javisst Raphael, Blocket visar att 93,4% av Renault inte ligger över 20 000 mil.

Resten är dina tolkningar. Jag kan inte rå för att du inte känner till grundläggande matematik.

Men den är bra att kunna - inte minst inom dina andra favoritämnen (klimatreligionen) där det kryllar av statistiska beräkningar.

Men om vi nu utgår från Raphaels valda källa så ser vi att 93,4% av Renaults bilar inte klarar 20 000 mil samtidigt som konkurrenterna rullar vidare - vissa mer än andra (givetvis)

Något både miljö, ekonomi och trafiksäkerhet tjänar på.

Den som köper en ny Renault bör alltså tänka på att avskrivningen per mil blir högre än om man köper en bättre bil från någon annan producent.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-11 15:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Men om vi nu tittar på Blocket så bekräftar den källan att de franska skrammelhögarna inge håller ihop lika bra som alternativen från Tyskland, Sverige eller Japan.
Det kan nog också Raphael förstå.

Fast det är inte vad vi diskuterar. Vi diskuterar följande påstående från dig:

Citat:

Så det blir i slutändan dyrare med den franska rosthögen eftersom den måste skrotas efter 20 000 mil

Hur en bil håller ihop, är en annan fråga än om en bil måste skrotas efter 20 000 mil. Vi har inte diskuterat hur en bil håller ihop. Det är en annan diskussion, den kan vi ta vid ett annat tillfälle. Nu diskuterar vi ditt påstående om att franska bilar måste skrotas efter 20 000 mil.

Och du har själv erkänt att det finns franska bilar ute i trafik som har gått längre än 20 000 mil.
Alltså är de inte skrotade.
Du hävdar att jag inte förstår matematik för att jag ser att det faktiskt finns franska bilar över 20 000 mil som fortfarande är i trafik. Faktum är att den Picasso jag hade fortfarande är i trafik och den har gått över 20 000 mil.

Me ok, visa för mig på ett matematiskt sätt att min Picasso faktiskt är skrotad, fast de är ute i trafik och fortfarande körs omkring. Lyckas du med det kommer jag erkänna att du är bättre på matematik.
Jag ser faktiskt fram emot hur du på matematiskt sätt nu kommer visa att bilar i trafik egentligen är skrotade. Det kanske är en ny variant på relativitetsteorin som AL har upptäckt och som är värd ett nobelpris? Då är det givetvis värt att uppmärksammas.

Uppdaterat: 2024-04-11 15:47
A.L skrev:

Javisst Raphael, Blocket visar att 93,4% av Renault inte ligger över 20 000 mil.

Vilket innebär att det finns 6,6% Renault på Blocket som inte har skrotats, fast du har hävdat att franska bilar måste skrotas över 20 000 mil. Alltså var ditt påstående fel.

Citat:

"Resten är dina tolkningar. Jag kan inte rå för att du inte känner till grundläggande matematik.

Enligt vilken grundläggande matematik är bilar i trafik skrotade?

Uppdaterat: 2024-04-11 15:50

Ja du Raphael - som jag skrev måste den skrotas efter 20 000 mil.

Nu har vi ju med din egen källa fått det bekräftat.

Resterande ordbajs kommer inte runt den faktan.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Normalfördelning

Och skall man vara riktigt petig så är fler Renault som skrotas FÖRE 20 000 mil än efter 😜, men den detaljen förbisåg du i ditt ordbajsande.

Blir det enklare att förstå om jag istället skriver mer än 90% av Renault klarar inte 20 000 mil och i stort sett samtliga existerar inte vid 30 000mil?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-11 15:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Ja du Raphael - som jag skrev måste den skrotas efter 20 000 mil.
Nu har vi ju med din egen källa fått det bekräftat.

Jag erkänner att mina kunskaper i grundläggande matematik är för dålig för att förstå hur skrotade bilar kan vara i trafik. Jag erkänner även att mina kunskaper i matematik är alldeles för dålig för att förstå hur min egen gamla Picasso kan vara i trafik fast den har gått över 20 000 mil och enligt grundläggande matematik redan är skrotad.

Uppdaterat: 2024-04-11 15:57

Tycker den ser snygg ut på de alldeles för mörka bilderna. Blir även 240-hästarn enbart framhjulsdriven?

Uppdaterat: 2024-04-11 16:01
A.L skrev:

Ja du Raphael - som jag skrev måste den skrotas efter 20 000 mil.

Ska jag tolka dig som att du menade generellt, att alla bilar måste skrotas efter 20 000 mil och även 30 000 mil och 45 000 mil och 100 000 mil är "efter 20 000 mil"? Då kan man ju lika gärna säga "Franska bilar måste skrotas efter 1 mil" eller hur? Eller varför inte "Franska bilar måste skrotas efter 1 meter"?

Jag tolkar givetvis att när du skriver "20 000 mil" att du menar att bilarna skrotas strax efter att ha passerat det strecket. Annars kan man ju lika gärna säga att "Franska bilar måste skrotas efter 1 meter" om du inte menar med din angivelse av mil att de skrotas precis efter att de passerat 20 000 mil.

Uppdaterat: 2024-04-11 16:01

Ja tydligen förstår du inte det uppenbara.

Dessutom var ju mitt påstående fel. Jag skrev efter men mer korrekt är ju före.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-11 16:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Apex skrev:

Tycker den ser snygg ut på de alldeles för mörka bilderna. Blir även 240-hästarn enbart framhjulsdriven?

240 hästarn har en torsen-differential. En mekanisk diffspärr. Ja framhjulsdriven.
Alfa kommer även göra en fyrhjulsdriven version, men i dagsläget finns inga uppgifter om att den kommer med 240 hästars motorn. Jag tror att mycket beror på hur marknaden tar emot bilen. Finns det ett stort kundintresse så finns lusten att utveckla fler versioner. Alfa har ju en klassisk modellbeteckning: Quadrifoglio Verde att använda för särskilda excesser, eller GTA.

Uppdaterat: 2024-04-11 16:05
A.L skrev:

Ja tydligen förstår du inte det uppenbara.

Jag förstår det du skriver, problemet är att du inte skriver det du menar. Och jag är ingen tankeläsare.

Citat:

Dessutom var ju mitt påstående fel. Jag skrev efter men mer korrekt är ju före.

Ok, franska bilar måste skrotas före 20 000 mil.
Men även det påståendet är ju fel eftersom det uppenbart finns bilar kvar i trafik som har gått längre än 20 000 mil som fortfarande är i trafik.

Jag erkänner att mina grundkunskaper i matematik är för dålig för att förstå hur skrotade bilar kan vara i trafik, och hur bilar är i trafik fast de egentligen är skrotade.
Jag erkänner att den matematiken fick jag inte lära mig i skolan.
Vilken kurs på universitetet ska jag gå för att lära mig matematiken bakom att bilar i trafik egentligen är skrotade?

Uppdaterat: 2024-04-11 16:09

Ja, jag förstår inte hur man kan framställa reklambilder som är så mörka att det närmast är en omöjlighet att se några som helst detaljer. Den reklambyrån får definitivt underkänt av mig. Eller är man rädd för att visa detaljerna ?

Uppdaterat: 2024-04-11 16:10
A.L skrev:

Ja tydligen förstår du inte det uppenbara.

Du menar alltså med "Måste skrotas efter 20 000 mil" inte att bilarna skrotas precis efter att ha passerat 20 000 mil, de kan lika gärna skrotas efter 50 000 mil eller 100 000 mil eller 1 000 000 mil.
Men alla bilar måste skrotas någon gång, så då kan man lika gärna säga "Alla bilar måste skrotas efter 20 000 mil".

När man uttrycker en så exakt milangivelse som du ändå gör, dvs 20 000 mil är ju ett specifikt tal, så brukar man mena något i nära anslutning till det när man säger "efter" eller "över". Annars blir det ju helt meningslöst.

Jag kan t.ex säga att "Min ålder är över 1 år". "Jag är äldre än 1 år".
Min hund är mer än 20 sekunder gammal.
Volvo EX30 har sålts i fler än 1 exemplar.

Det blir ju helt meningslöst.
Det vedertagna är att när man säger "över [numerärt tal]" / " efter [numerärt tal]" så menar man i nära anslutning till det talet.
Men det är tydligen inte så du menar. Du menar istället 35 000 eller 40 000...
Du uttrycker dig på ett icke-vedertaget sätt.

Jag erkänner att det är inte uppenbart för mig att du menar 35 000 mil när du säger "över 20 000 mil".
Över 20 000 mil är för mig 20 001 - 25 000 mil. Sen säger man "över 25 000 mil"" och menar då 25 0001 - 30 000 mil. Sen säger man "Över 30 000 mil" och menar 30 001 - 35 000 mil. Osv.

- Hur mycket sålde du för idag?
- Det var nog för över 1 000 kr.

Då menar man inte att man sålt för 1 miljon kr.

Men då vet jag, om jag ska boka ett möte med AL och han säger att han "kommer efter kl 08.00" så kan jag räkna med att han dyker upp först vid kl. 23.50 eftersom det är "efter kl 8" enligt AL:s sätt att uttrycka sig.
Men om man säger "efter kl 08.00" till mig tolkar jag det som att man kommer iaf innan kl 09.00... Inte senare än 08.30.

Uppdaterat: 2024-04-11 16:46
Pi skrev:

Ja, jag förstår inte hur man kan framställa reklambilder som är så mörka att det närmast är en omöjlighet att se några som helst detaljer. Den reklambyrån får definitivt underkänt av mig. Eller är man rädd för att visa detaljerna ?

Jag tycker inte att ViB har valt de bästa bilderna av de som Alfa skickat ut.
Men jag tror Alfa vill skapa en mystisk känsla. Man vill lyfta det blodröda. Den blodröda färgen symboliserar Alfa Romeos pulserande hjärta - hjärta står för passione. Jag såg online-eventet. Innan de körde fram bilen så var salen svart med röda strålar och bildskärmar med röda pulsslag som formades till draken i Alfa Romeos logga. Rätt snyggt. Men musiken de valde var fel... Inte Alfa alls. De borde rådfrågat Fiats CEO Olivier Francois om musiken, han kan det (han har jobbat som musikproducent och DJ, när han var yngre, han kan den biten).
Men visst, det ger onekligen känslan att vilja veta mer - eller hur? Och det är nog tanken...

Uppdaterat: 2024-04-11 16:28

Jag kollade bilderna hos TV och dom var minsann inte ett dugg bättre, tyvärr. Tycker enbart att det är en modenyck och ärligt sagt bara löjligt att göra på det sättet. Och inte gjorde det mig mera nyfiken heller...

Uppdaterat: 2024-04-11 16:45

Finns mycket bättre bilder och klipp på X.

Uppdaterat: 2024-04-11 16:47
A.L skrev:

Blir det enklare att förstå om jag istället skriver mer än 90% av Renault klarar inte 20 000 mil och i stort sett samtliga existerar inte vid 30 000mil?

Jag undrar hur du definierar "i stort sett samtliga" och även hur du definierar ordet "existerar".
Om vi tar Blocket igen men tittar på de som har gått minst 30 000 mil.
Renault: 24 st.
Citroën: 25 st.
Peugeot: 25 st.
Totalt: 75 st.

Enligt mig är detta för många för att passa in på "i stort sett samtliga existerar inte vid 30 000 mil".
Jag hävdar att eftersom alla dessa 75 st som har gått över 30 000 mil, bevisligen existerar idag - så är det mycket sannolikt att de existerade även vid 30 000 mil.
Du har uppenbart en annan uppfattning om det, vilket du givetvis kommer bevisa matematiskt enligt grundläggande matematik att även om de existerar över 30 000 mil så existerade de inte vid 30 000 mil.
Och detta är de som är ute till försäljning, det speglar givetvis inte hela bilbeståndet. Det finns givetvis fler än dessa i trafik. Detta är de som de som har dem är intresserade av att sälja. De som har sin trotjänare utan att vilja sälja, finns inte med. Det är ett mörkertal.
Men poängen är inte det exakta antalet. Poängen är att visa att de finns, de existerar, de lever fortfarande.
Trots ditt hävdande av motsatsen.

Jag erkänner att mina kunskaper i grundläggande matematik är för dålig för att förstå hur bilar kan existera efter 30 000 mil när de inte existerade vid 30 000 mil, jag förstår inte heller hur bilar i trafik kan vara skrotade.
AL säger att jag inte förstår detta för att mina kunskaper i matematik är för dålig, och jag håller med honom om det. Det beror helt på att jag under min skoltid inte fick den grundläggande matematik som visar att något både kan existera och inte existera samtidigt. Det är kvantfysik nämligen, och till skillnad från AL är jag inte kvantfysiker och jag förstår inte kvantfysikens grundläggande matematik. Kvantfysik har inte lärts ut på de utbildningar jag gått.
Men AL som är vår expert på kvantfysik kan givetvis förklara utifrån kvantfysikens grundläggande matematik hur en bil både kan existera och inte existera samtidigt.

Uppdaterat: 2024-04-11 17:12

Att Volvo-folk håller fast vid sina bilar och reparerar dessa i absurdum är inget ovanligt. Jag framhåller dock att en fransk bil och en Volvo är lika sunkig vid samma höga miltal.

Uppdaterat: 2024-04-11 17:04
Axa skrev:

Att Volvo-folk håller fast vid sina bilar och reparerar dessa i absurdum är inget ovanligt. Jag framhåller dock att en fransk bil och en Volvo är lika sunkig vid samma höga miltal.

Det beror helt på hur de sköts, huruvida en bil är sunkig eller inte.
Och det beror på ägarnas intresse och har egentligen inget med bilen i sig att göra.

Uppdaterat: 2024-04-11 17:13
Raphael skrev:

Jag undrar hur du definierar "i stort sett samtliga" och även hur du definierar ordet "existerar".
Om vi tar Blocket igen men tittar på de som har gått minst 30 000 mil.
Renault: 24 st.
Citroën: 25 st.
Peugeot: 25 st.
Totalt: 75 st.

Raphael undrade vilken kurs på universitetet som han behöver gå för att förstå sig på grundläggande statistik.
Jag skulle nog börja med att rekommendera årskurs ett matematik där man får lära sig addition. 24+25+25 blir nämligen inte 75 Rapahel, utan 74.😆

Det klart att om man nu inte ens får ihop en sådan enkel sak som redan våra sjuåringar får lära sig så blir det mycket svårt att förstå sig på andelar.

74 fordon motsvarar nämligen c:a 0,5% av det totala utbudet. Faktum är att det går nära på 181 bilar innan man ens springer på ett skrälle som nått de miltalen. I alla fall om vi nu skall se Blocket som ett representativt urval. Regler kring det får Raphael lära sig när han tagit sig igenom åk 1.😅

Om vi sedan gör motsvarande test hos andra biltillverkare så ser vi att de håller längre. De hamnar inte (i genomsnitt - den lär man sig i åk 3 så det förstår du snart också) på skroten efter 15 år som de franska plåthögarna utan lever vidare i ett antal år ytterligare.

Men det är intressant att Raphael är så noga med siffrorna. Med sådana krav antar jag att Raphael förfäktar hela IPCC och alla de skattningar som de ägnar sig åt.

Personligen är jag inte riktigt så fyrkantig- vad det betyder kommer sedan på mellanstadiet Raphael 😆😆😆

Kvarstår sedan att Renault inte lever lika länge som alternativen från Tyskland, Sverige eller Japan. Något som gör dem både dyra och miljömässigt sämre än konkurrenterna. Ett förhållande som Raphael inte vill kännas vid eller kommentera.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-11 17:29
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Att Volvo-folk håller fast vid sina bilar och reparerar dessa i absurdum är inget ovanligt. Jag framhåller dock att en fransk bil och en Volvo är lika sunkig vid samma höga miltal.

Vi har samma förhållande hos flertalet andra märken, både i Sverige som utomlands.

Franska bilar havererar tidigare än andra och Renault är värst. Volvo, Mercedes och Opel tillhör de bättre.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-11 17:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

R
Raphael undrade vilken kurs på universitetet som han behöver gå för att förstå sig på grundläggande statistik.

Nej, jag frågade om vilken kurs på universitet som jag behöver gå för att lära mig kvantfysikens grundläggande matematik. Jag har inte ställt någon frågan om grundläggande statistik. Jag pratade om kvantfysik. Den kvantfysik som visar att en bil både kan existera och inte existera samtidigt, som visar att en bil både kan vara skrotad och finnas i trafik samtidigt.

Men ok, jag erkänner. Jag har uppenbart begått ett misstag att tro att detta handlade om kvantfysik. Istället är det grundläggande statistik att något både kan och inte kan existera samtidigt. Ok AL; du får rätt om det. Då ber jag dig visa med grundläggande statistik som du fick lära dig i mellanstadiet hur en bil både kan vara skrotad och i trafik samtidigt.

Citat:

Jag skulle nog börja med att rekommendera årskurs ett matematik där man får lära sig addition. 24+25+25 blir nämligen inte 75 Rapahel, utan 74.😆
Det klart att om man nu inte ens får ihop en sådan enkel sak som redan våra sjuåringar får lära sig så blir det mycket svårt att förstå sig på andelar.

Tack för din vänlighet AL.
Nu är det så att ena glaset i mina läsglasögon har ramlat ur, det gör att jag inte riktigt såg vad jag skrev.
Jag räknade rätt, men skrev fel. Det var vänligt av dig att du raljerar över mitt synfel.
Min hund råkade ta mina läsglasögon idag och eftersom han inte är vuxen än så hände saker med dem. Jag har inte hunnit byta ut dem.

Citat:

74 fordon motsvarar nämligen c:a 0,5% av det totala utbudet.

Det totala utbudet av bilar som har gått minst 30 000 mil, är på Blocket 3 112 stycken.
74 av dessa är franska fordon, det motsvarar enligt mig 2,37%.
Enligt AL:s överlägsna matematik är det istället 0,5%.
Eftersom jag inte kan räkna och kan ingenting om matematik, så får han gärna visa mig hur han får att 74 av 3 112 är 0,5%.

Citat:

Faktum är att det går nära på 181 bilar innan man ens springer på ett skrälle som nått de miltalen.

Jag tycker inte att AL ska springa på bilar. Dels blir det skador på lacken, och eftersom jag värnar om AL så vill jag inte att han ska skada sig. Jag tycker det låter smärtsamt att springa på bilar. Så jag råder dig att AL inte fortsätta springa på bilar, jag säger det i all välmening och kärlek. Av omsorg om dig.

Citat:

I alla fall om vi nu skall se Blocket som ett representativt urval. Regler kring det får Raphael lära sig när han tagit sig igenom åk 1.😅

Jag har aldrig hävdat att Blocket är ett representativt urval.
Jag tog upp Blocket för att du hävdade att franska bilar måste skrotas efter 20 000 mil, vilket då betyder att det inte kan finnas några franska bilar i trafik som har gått över 20 000 mil.
Det räcker med att det finns en fransk bil som har gått mer än 20 000 mil och som fortfarande är i trafik, för att ditt påstående ska vara felaktigt.

Självfallet är inte Blocket ett representativt urval.
Det säger ju bara något om de bilar som finns på Blocket för försäljning, inte om alla de bilar som inte finns på Blocket. Det har jag redan varit öppen med.

Det finns även andra problem:
Franska bilar har sålts i betydligt mindre upplaga än Volvo och flera tyska bilar. Självfallet finns det fler Volvos som har gått minst 30 000 mil än t.ex. en Renault. Eftersom det har sålts fler Volvo så ökar även sannolikheten att det finns fler som har gått minst 30 000 mil.

Citat:

Men det är intressant att Raphael är så noga med siffrorna. Med sådana krav antar jag att Raphael förfäktar hela IPCC och alla de skattningar som de ägnar sig åt.

Jag är noga med språket och hur man uttrycker sig.
När du skriver "över" eller "efter" så menar du egentligen "minst", fast det inte var vad du skrev.
Dvs förstå skillnaden mellan att skriva "efter 20 000 mil" och "minst 20 000 mil".
Minst = den lägsta nivån. Finns ingen övre gräns.

Citat:

Personligen är jag inte riktigt så fyrkantig- vad det betyder kommer sedan på mellanstadiet Raphael 😆😆😆

Jag förstår att du fick lära dig vad begreppet "inte vara så fyrkantig" betydde när du gick mellanstadiet.
Men jag kunde redan innebörden i det begreppet när jag gick mellanstadiet.
Jag läste Dostojevskij och Yasunari Kawabate när jag var 7 år. Jag förstod dessutom innebörden i dessa klassiker. Vilka böcker läste du när du var 7 år gammal?

Citat:

Kvarstår sedan att Renault inte lever lika länge som alternativen från Tyskland, Sverige eller Japan.

Vilket inte är något du kan utläsa från Blocket. Och det har heller inte varit aktuellt för mig att diskutera vilka bilar som lever längst. Min poäng, som du uppenbart fortfarande inte har förstått, är att det finns franska bilar som har gått minst 20 000 mil, utan att vara skrotade. Det finns även franska bilar som har gått minst 30 000 mil utan att vara skrotade.

Följaktligen var ditt påstående felaktigt om att man måste skrota en fransk bil efter 20 000 mil.
Åtminstone så länge som man inte grundar sina beräkningar på kvantfysikens grundläggande matematik.
Eller förlåt - kvantfysikens statistik. Som visar att en bil både kan vara skrotad och i trafik samtidigt, både kan existera och inte existera samtidigt.

Jag tycker kvantfysikens matematik är väldigt spännande och AL får gärna undervisa mig i kvantfysikens matematik. Det är onekligen fascinerade att något kan existera och inte existera samtidigt.
Som AL har fått lära sig när han läste statistik så är tiden relativ inom statistik. Inom statistikens forskning så har man hittat att partiklar kan uppstå på en plats innan de har avfyrats från en annan plats.
AL som är så kunnig om denna matematik kanske kan förklara för mig mer om detta fenomen.

Uppdaterat: 2024-04-11 18:14
A.L skrev:

Franska bilar havererar tidigare än andra och Renault är värst.

1. Vad är din definition av "haverera"?
2. Du vet att jag har en Renault. Den har inte havererat än. När kommer min Renault att haverera?
Du ser min Renault på min profilbild. Exakt när kommer min Renault att haverera i tid?
Jag förstår att du kanske inte kan ge ett datum, men du borde väl kunna ge mig ett årtal iaf eller åtminstone vid ett miltal?

Och bara för skojs skull - När havererade min Picasso enligt dig?
Nu vet jag att den inte har havererat, men enligt dig har min Picasso havererat.
Så det skulle vara intressant att få reda på när min Picasso har havererat fast den inte har havererat.
Om jag har förstått den grundläggande matematik som används inom statistik, så är det samma matematik man använder inom statistik för att visa att något både existerar och inte existerar samtidigt. Något AL är expert på. Jag lär mig som sagt gärna mer om denna fascinerande matematik.

Uppdaterat: 2024-04-11 18:19

Det vi har lärt oss så långt är att det är mörka bilder på nya alfan, att det inte finns så många franska bilar som gått mer än 30000 mil och att två personer bara verkar vara överens om att de inte är överens. Och då är det inte ens fredag än.

Uppdaterat: 2024-04-11 18:36

Jag gillar den Milano fronten och bättre mitten registreringsskylt, tack vare sig fabrik design chef.
Hmm för dyrt 464.000 kr för mig skulle max 400.000 kr. Skulle vara dyrt och måste vara hög byggkvalitet och medel god andrahandsvärde, hoppas jag efter deras tester klar resultat.

Uppdaterat: 2024-04-11 19:28
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Peter E skrev:

Det vi har lärt oss så långt är att det är mörka bilder på nya alfan, att det inte finns så många franska bilar som gått mer än 30000 mil och att två personer bara verkar vara överens om att de inte är överens. Och då är det inte ens fredag än.

Inte helt korrekt. Två personer är inte överens om att dessa två personer inte är överens.
Samtidigt är dessa två personer inte överens om att dessa två personer är överens.
Det är ett kvantfysiskt fenomen att man inte är överens om att man inte är överens samtidigt som man inte är överens om man är överens.

Uppdaterat: 2024-04-11 20:22
GF skrev:

Jag gillar den Milano fronten och bättre mitten registreringsskylt, tack vare sig fabrik design chef.
Hmm för dyrt 464.000 kr för mig skulle max 400.000 kr. Skulle vara dyrt och måste vara hög byggkvalitet och medel god andrahandsvärde, hoppas jag efter deras tester klar resultat.

Svenska priser vet vi inte än. Jag har ingen aning om vilka versioner av Mito som kommer till Sverige. Inte säkert att just den som det finns pris på i Italien kommer hit.
I Italien är det bra andrahandsvärde på Alfa. I Sverige vill ingen ta i dem med tång.
Olika situationer på olika marknader.
Men interiören är fin med fina och dyra material.

Uppdaterat: 2024-04-11 20:24

Har du redan varit o klämt på interiören?

Uppdaterat: 2024-04-11 21:29
Raphael skrev:

GF skrev:
Jag gillar den Milano fronten och bättre mitten registreringsskylt, tack vare sig fabrik design chef.
Hmm för dyrt 464.000 kr för mig skulle max 400.000 kr. Skulle vara dyrt och måste vara hög byggkvalitet och medel god andrahandsvärde, hoppas jag efter deras tester klar resultat.

Svenska priser vet vi inte än. Jag har ingen aning om vilka versioner av Mito som kommer till Sverige. Inte säkert att just den som det finns pris på i Italien kommer hit.
I Italien är det bra andrahandsvärde på Alfa. I Sverige vill ingen ta i dem med tång.
Olika situationer på olika marknader.
Men interiören är fin med fina och dyra material.

Tack för berättelse och jag får se senare nyheter och tester.

Uppdaterat: 2024-04-12 07:08
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ja nu orkade jag inte läsa allt svammel och skenmanövrar denna gång Raphael men några saker fick jag med mig när jag skummade igenom din text.

1. Blocket som källa (Som Raphael själv använde)för att skatta populationens medelvärde. Ja det är sannolikt att där finns bias (finns alltid). Men underlaget är såpass omfattande att vi ändå kan uttala oss om ålder och miltal samt fördelningen av fordonsbeståndet ute i totalpopulationen. De numerära skillnaderna spelar mindre roll givet att vi betraktar underlaget som oberoende och slumpmässigt. Då har vi tillräckligt många observationer för parameterskattningen. Så nej, det spelar ingen roll att schabraken är färre än Volvo eller fler än Mercedes. Fördelningen kvarstår men kan ändå behöva korrigeras för nybilsbeståndet som finns. Detta kan jag göra när jag sitter vid datorn om Raphael är nyfiken - även om han också då blundar för resultatet.

2. Raphael skall nog inte ägna sig åt att räkna eller tolka data - då han också i sina senare inlägg räknar både snett och fel. Får man 24+25+25 till 75 så skall man nog undvika matematik, oavsett nivå och med eller utan glasögon. De flesta kan nämligen lägga ihop dessa tal med eller utan glasögon 😅

3. Kvantmekanik är inte relevant för diskussionen som sådan - även om den innehåller en hel del sannolikhetslära. Men det är inte kvantfysiken som är relevant här ~ utan den tillgrips av Raphael för att slippa bemöta att de franska plåthögarna inte håller ihop i längden.

4. Vill man själv se hur tidigt de franska bilarna havererar kontra konkurrenterna så har norska statistikbyrån heltäckande underlag som visar genomsnittlig skrotningsålder hos olika bilmärken.

Och de heltäckande siffrorna därifrån stämmer väldigt väl överens med Blockets data. Franska bilar skrotas tidigare än konkurrenterna. Och de är ytterst sällsynta i intervallet 20 år och äldre.

Samtidigt rullar Mercedes, Volvo, Opel och Mazda vidare.

Så den som köper ett skrälle från Renault (eller PSA) bör vara medveten om att milkostnaden, miljöbelastningen och värdefallet blir högre än om man istället väljer en bil från Tyskland, Japan eller Sverige som klarar fler mil och håller ihop i långa loppet. Ett förhållande som Raphael vägrar att acceptera

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-12 07:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Hör en tabell över genomsnittsåldern för några bilmärken jag markerat
Gäller hela beståndet i Norge
https://www.ssb.no/statbank/table/07847/tableViewLayout1/

Uppdaterat: 2024-04-12 08:40

Och en tabell över märke och åldersspann för när dom skrotas.
Bara för den suktande att göra sina egna val bland statistiken
https://www.ssb.no/statbank/table/07844/tableViewLayout1/

Uppdaterat: 2024-04-12 08:50