Vi Bilägares forum

Mindre batteri kan vara smartare än lång räckvidd

Mindre batteri kan vara smartare än lång räckvidd

Att välja en elbil med större och tyngre batteripaket är inte alltid det smartaste valet – inte ens för den som kör riktigt långt. Det visar en ny rapport från ICCT.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-11 19:30

Kommentarer

En aspekt de missar är att degraderingen av batteriet blir större med fler laddcykler. På ett då redan litet batteri blir degraderingen snabbt ganska kännbar. Så jag tror livslängden på en bil med litet batteri blir betydligt kortare om den inte används som en ren stadsbil, alla lite längre resor blir direkt plågsamma med räckvidd på kanske 10 mil med ett gammalt 28kWh batteri.

Uppdaterat: 2024-04-11 20:06
Mikael
Mikael K skrev:

En aspekt de missar är att degraderingen av batteriet blir större med fler laddcykler. På ett då redan litet batteri blir degraderingen snabbt ganska kännbar. Så jag tror livslängden på en bil med litet batteri blir betydligt kortare om den inte används som en ren stadsbil, alla lite längre resor blir direkt plågsamma med räckvidd på kanske 10 mil med ett gammalt 28kWh batteri.

Det beror på hur det mindre batteriet är konstruerat. Är det ett LFP-batteri så är det mycket mindre degradering än NMC, och vi ser en trend att mindre batterier är LFP - vilket inte är oklokt alls. De kostar mindre också.

Jag reagerar på detta med "betala med sin tid". Det finns en aspekt om detta som inte nämns i artikeln:
Att ett större batteri tar längre tid att ladda. Så även om stoppen blir fler med ett mindre batteri, så blir de kortare. Med större batteri blir det färre - men också längre stopp.
Så jag är inte övertygad om att den med ett mindre batteri betalar med sin tid.
Inte om den med större batteri utnyttjar det större batteriet till att åka längre sträckor, dvs mer behöver laddas när hen laddar. Det äter upp tidsvinsten med det större batteriet. I slutänden kan det bli så att det mindre batteriet faktiskt sparar tid.

Uppdaterat: 2024-04-11 20:30

Raphael,
Det tar inte längre tid att ladda ett stort batteri för samma sträcka som man får i ett litet batteri på samma tid, snarare tvärtom.

Uppdaterat: 2024-04-11 21:50

Det enda rätta är modulära batterier. Bilen har 4 batterifack, och sedan kan vem-som-helst fylla på/tömma batterifacken utifrån behovet. Batteripack köps/säljs begagnat eller nytt.

28 kWh-bilen kan lätt säljas vidare till den som har ett 58 kWh behov då denne bara slänger in ett till batteripack. Den som köper en 116 kWh-bil men klarar sig med 28 kränger iväg 3 battripack.

I och med att det finns en batteripacksmarknad så är det inget större bekymmer om ett pack pajar eller degraderar. Du köper ett fabriksrenoverat och lämnar ditt dåliga pack i inbyte.

Skall man iväg på en långsemester med bilen så hyr man pack för att max:a bilens räckvidd tillfälligt.

Självklart ökar man packets kapacitet vartefter mer energitäta battericeller dyker upp på marknaden.

Om EU är lite smarta standardiserar man batteripack så har man skapat en mer miljö/klimatvänlig lösning

Uppdaterat: 2024-04-11 22:50

-- En stadsbo som kör 2,2 mil per dag fem gånger i veckan.
-- En landsbygdsbo som kör 3,4 mil varje arbetsdag.

Snittbilen rullar 1100 mil/år, 3 mil/dag. inte svårt att se det verkliga behovet av laddning. Laddar man med låga 6A (inte speciellt brandfarligt för vägguttaget eller krävande för elanläggningen. Motorvärmarstolpar kan användas = vips finns 100.000-tals laddplatser) över natt så får man i 16 kWh, vilket är långt mycket mer än vad snittbilen behöver på några dagar.

Varför man optimerat laddningen för de få som ständigt och dagligen snittar på 120 mil med husvagnen på släp kan man undra över, när man istället borde optimera för laddning med låg strömstyrka, mer anpassat till snittbilen.

Uppdaterat: 2024-04-11 22:45
L. Mäkinen skrev:

Raphael,
Det tar inte längre tid att ladda ett stort batteri för samma sträcka som man får i ett litet batteri på samma tid, snarare tvärtom.

Jag tror inte att du förstod vad jag menade. Jag utgår inte från att man laddar för samma sträcka. Jag utgår från att den med större batteri åker längre, och därmed behöver ladda mer sträcka i batteriet.

Låt mig ge ett exempel eftersom det jag skrivet inte förstås.
Säg att person A och B ska åka samma sträcka, säg 200 mil.
Person A har ett litet batteri och person B har ett stort batteri.
Person A laddar 5 gånger och ca 33 mil per gång.
Person B laddar tre gånger och 50 mil per gång. Jag räknar med att batterierna är fulladdade vid start.

Att ladda ett batteri för 33 mil borde rimligen gå snabbare än att ladda ett batteri för 50 mil.
Att ladda det mindre batteriet tar 25 min.
Att ladda det större batteriet tar 45 min.
A: 5 x 25 = 125 minuter.
B: 3 x 45 = 135 minuter.

Uppdaterat: 2024-04-11 23:21
LeifX skrev:

Det enda rätta är modulära batterier. Bilen har 4 batterifack, och sedan kan vem-som-helst fylla på/tömma batterifacken utifrån behovet. Batteripack köps/säljs begagnat eller nytt.
28 kWh-bilen kan lätt säljas vidare till den som har ett 58 kWh behov då denne bara slänger in ett till batteripack. Den som köper en 116 kWh-bil men klarar sig med 28 kränger iväg 3 battripack.
I och med att det finns en batteripacksmarknad så är det inget större bekymmer om ett pack pajar eller degraderar. Du köper ett fabriksrenoverat och lämnar ditt dåliga pack i inbyte.
Skall man iväg på en långsemester med bilen så hyr man pack för att max:a bilens räckvidd tillfälligt.
Självklart ökar man packets kapacitet vartefter mer energitäta battericeller dyker upp på marknaden.
Om EU är lite smarta standardiserar man batteripack så har man skapat en mer miljö/klimatvänlig lösning

De fyra batterifacken tar upp utrymme i bilen. Det är inte utrymmeseffektivt att köra omkring med tomma batteripack. Då är det bättre att optimera bilen för ett batteripack för maximalt rumsutnyttjande. Och sen hänga på ett batteripack på dragkroken när du behöver mer. En släpvagn med batteripack. Annars blir bilen onödigt stor för att rymma dina batteripack.

Uppdaterat: 2024-04-11 23:28
Raphael skrev:

L. Mäkinen skrev:
Raphael,
Det tar inte längre tid att ladda ett stort batteri för samma sträcka som man får i ett litet batteri på samma tid, snarare tvärtom.

Jag tror inte att du förstod vad jag menade. Jag utgår inte från att man laddar för samma sträcka. Jag utgår från att den med större batteri åker längre, och därmed behöver ladda mer sträcka i batteriet.
Låt mig ge ett exempel eftersom det jag skrivet inte förstås.
Säg att person A och B ska åka samma sträcka, säg 200 mil.
Person A har ett litet batteri och person B har ett stort batteri.
Person A laddar 5 gånger och ca 33 mil per gång.
Person B laddar tre gånger och 50 mil per gång. Jag räknar med att batterierna är fulladdade vid start.
Att ladda ett batteri för 33 mil borde rimligen gå snabbare än att ladda ett batteri för 50 mil.
Att ladda det mindre batteriet tar 25 min.
Att ladda det större batteriet tar 45 min.
A: 5 x 25 = 125 minuter.
B: 3 x 45 = 135 minuter.

Ja förutsatt att dom laddar med samma effekt.
Men det gör dom inte, ett större batteri kan laddas med högre effekt än ett mindre.
Så i realiteten så laddar den med det större batteriet betydligt längre räckvidd per tidsenhet än den med det lilla batteriet.

Uppdaterat: 2024-04-11 23:36

Snittstockholmlaren är alltså minst landsbygdsbo....

Uppdaterat: 2024-04-12 09:03

Tror dock att denna batterihysteri som tex Volvo fler andra sysslar med är lite vansklig. Det kostar på resurser rejält. Tror däremot nya Laddhybriderna som går en ca 10 mil kommer slå stort och ta andelar från elbilsåkarna.

Personligen siktar jag på en nybeg elbil som andrabil (den man kommer köra lokalt) med en räckvidd om ca 20-25 mil, och sedan en stor stationsvagn som är dieseldriven för långresorna (lite äldre).
Har inte platsproblemet, eller för den delen behovet idag för enbart en bil.

Uppdaterat: 2024-04-12 09:06

Guran har helt rätt - med samma typ av battericeller så är maximala laddeffekten helt relaterad till batteri-kapaciteten så att ladda t ex ett 40 kWh batteri "fullt" tar ungefär lika lång tid som att ladda ett 80 kWh batteri fullt under förutsättning att bilen kan ta emot denna dubbla effekt och laddaren kan leverera. Sen kan olika batteri-kemier och olika kvalitet på de ingående cellerna innebära olika tålighet för hög laddeffekt. Liksom t ex hur väl bilen kan kyla och övervaka cellerna under laddningen. Sen påverkar bl a både ålder och antal cykler batteriets livslängd. Elbilar är inte så enkla som en del verkar tro.

Uppdaterat: 2024-04-12 09:13

Pi, sedan får man inte glömma att 800V teknologi är betydligt mer skonsamt för batteripaketet i fråga om att tillföra batteriet energi under en given tidsperiod. Faktiskt hälften så påfrestande då laddströmmen halveras med dubblerad spänning.

Uppdaterat: 2024-04-12 09:15

Tja - inte 100 % säker på din slutsats, Guran. Laddeffekten är densamma och den får man relatera till batterikapaciteten och batteripaketets totala spänning. Det kan vara positivt men inte säkert. Med samma batterikapacitet på ett 400 V resp 800 V-paket så innebär detta rimligen att du har "mindre" (kapacitetsmässigt) celler i 800 V-paketet vilket då också innebär att man måste minska maximala ladd-strömmen. Men jag kan vara lite morgontrött..:) Sen kanske inte ändringen är helt linjär och dessutom kan den högre spänningen/lägre strömmen vara enklare att hantera bl a m a p kylningen. Som sagt - elbilar är inte så enkla - det finns mycket att "skruva på" för att optimera. Sen finns det helt klart andra fördelar med högre spänning och lägre ström inte minst när det gäller dimensioneringen av en del ledningar.

Uppdaterat: 2024-04-12 09:56

Enyaq med större batteriet kom knappt 15% längre.. du eldar upp ca 10% pga ökad tyngd. Jag tog den med lilla batteriet för att jag tycker låg vikt är bättre.

Uppdaterat: 2024-04-12 10:27
hx30 skrev:

Enyaq med större batteriet kom knappt 15% längre.. du eldar upp ca 10% pga ökad tyngd. Jag tog den med lilla batteriet för att jag tycker låg vikt är bättre.

Jepp! Jag var nära att köpa en Enyaq iV50 -en mycket prisvärd, ca 350k, version med mindre batteri, klenare motor osv men fortfarande ovanför min kravspec. Tyvärr försvann den modellen med coronan och hann inte ens in på svenska marknaden. Märkligt nog har den inte återkommit, trots att tiderna borde övertygat (folk har mindre pengar över att köpa bil för)

Uppdaterat: 2024-04-12 16:23

Leif
Kan bero på att efterfrågan var för dålig samt att flera inom VAG jobbar för att ta fram en billig mindre elbil. Hur pass billig den blir återstår att se.

Uppdaterat: 2024-04-12 16:25
Axa skrev:

Leif
Kan bero på att efterfrågan var för dålig samt att flera inom VAG jobbar för att ta fram en billig mindre elbil. Hur pass billig den blir återstår att se.

Det hann aldrig uppstå någon efterfrågan eftersom iV50 inte ens hann listas på svenska marknaden, till sitt rätta pris dessutom (kostade bara några tusenlappar mer i Tyskland än MG ZS som då gjorde stor succé här i Sverige).

Ingen hos VAG jobbar på att ta fram en "billig" elbil. Mindre dyr, kanske, men ingen billig. VAG hade en gång e-Up som såldes för 220.000 kr (270.000 i Sverige, efter uppjustering pga bonus), den kan nog betraktas som "billig" i sammanhanget, men VAG vill inte sälja någon billig elbil och drog bort e-up från svenska marknaden.

Uppdaterat: 2024-04-12 17:30
LeifX skrev:

Det enda rätta är modulära batterier. Bilen har 4 batterifack, och sedan kan vem-som-helst fylla på/tömma batterifacken utifrån behovet. Batteripack köps/säljs begagnat eller nytt.
28 kWh-bilen kan lätt säljas vidare till den som har ett 58 kWh behov då denne bara slänger in ett till batteripack. Den som köper en 116 kWh-bil men klarar sig med 28 kränger iväg 3 battripack.
I och med att det finns en batteripacksmarknad så är det inget större bekymmer om ett pack pajar eller degraderar. Du köper ett fabriksrenoverat och lämnar ditt dåliga pack i inbyte.
Skall man iväg på en långsemester med bilen så hyr man pack för att max:a bilens räckvidd tillfälligt.
Självklart ökar man packets kapacitet vartefter mer energitäta battericeller dyker upp på marknaden.
Om EU är lite smarta standardiserar man batteripack så har man skapat en mer miljö/klimatvänlig lösning

Det här var intressant. Finns det någon information kring hur mycket batteripacken och arbetet med montage, eller slänga in, som du skriver kostar.

Uppdaterat: 2024-04-12 18:17
50-talisten

Leif
Har hängt lite brittiskt Enyaq forum. Det har tydligen sålts en en del IV60 i Storbritannien. Min uppfattning är att de flesta där har valt den med största batteriet och majoriteten av de som valt IV60 önskade att de valt största batteriet.

Uppdaterat: 2024-04-12 18:37
Axa skrev:

Leif
Har hängt lite brittiskt Enyaq forum. Det har tydligen sålts en en del IV60 i Storbritannien. Min uppfattning är att de flesta där har valt den med största batteriet och majoriteten av de som valt IV60 önskade att de valt största batteriet.

Enyaq hamnade mitt i coronan så det är svårt att säga något alls, speciellt som IV50 tidigt försvann. Komponentbrister gjorde (helt naturligt) att enbart de dyraste (större batterier) erbjöds.

Sedan vänder sig olika varianter av en bil till olika målgrupper. Förmånsbilisten lär välja "extra-allt" oavsett behovet. Budgetkunden har inget att köpa då IV50 inte fanns osv osv

Uppdaterat: 2024-04-12 19:04