Vi Bilägares forum

Fler bilder på nya Opel Frontera som elbil

Fler bilder på nya Opel Frontera som elbil

Opel har visat mer av den nya elbilsmodellen Frontera. Den kommer även som mildhybrid.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-09 09:01

Kommentarer

De fortsätter koka soppa på en spik och kör med samma lösningar med olika kostym.

Uppdaterat: 2024-04-09 11:29

Det är inte helt korrekt att säga att den bygger på C3 Aircross, nya Frontera bygger inte på den gamla C3 Aircross. Den bygger på den nya C3 Aircross som inte finns presenterad än (inte för Europa, den finns för Indien, men den europeiska versionen kommer skilja sig en hel del). Den nya C3 Aircross har bottenplattan från é-C3. Det är inte samma bottenplatta som den förra C3/C3 Aircross.
Det är inte konstigt att dela plattformar, det har ju VW-gruppen och andra gjort länge, det är inte rimligt att göra ny bottenplatta för varje modell. Det kostar för mycket.

Sen får vi se vilka drivlinor och batteri den får, det vet vi inte än. Vi vet vad ë-C3 har som har ny motor och nytt LFP-batteri, det återstår att se vad som hamnar under nya Frontera/C3 Aircross.
Man kan tänka sig att Frontera/Aircross får ett större LFP-batteri. Men det återstår att se.
Interiören är helt annorlunda ë-C3.

Uppdaterat: 2024-04-09 11:42

Jag tror Frontera blir dyrare än ë-C3 Aircross. Frontera har en stor färgskärm framför föraren, ë-C3 har en smal monokrom remsa.
Stellantis vill göra Citroën till ett märke som är billigare än Peugeot/Opel.

Uppdaterat: 2024-04-09 12:28

Jag tror Opel kommer vara borta om några år. Det är väl bara badge engineering nuförtiden. Hade bilen varit en riktig Opel och hade den haft någon form av terräng egenskaper så kanske det funkat. Nu är det som sagt bara badge engineering.

Uppdaterat: 2024-04-09 14:27
Dana skrev:

Jag tror Opel kommer vara borta om några år. Det är väl bara badge engineering nuförtiden. Hade bilen varit en riktig Opel och hade den haft någon form av terräng egenskaper så kanske det funkat. Nu är det som sagt bara badge engineering.

Opel har ökat sin försäljning 2023 jämfört med 2022, Opel går bra idag.
Visst är det badge engineering. På samma sätt som Audi - VW - Skoda - Seat - Cupra bara är badge engineering. Audi har inte försvunnit trots att Audi varit en badge engineering variant av Volkswagen ända sedan Audio 80 lanserades 1972. Det är 52 år av badge engineering. Audi har inte varit en riktig Audi på 52 år. Och Audi finns kvar på marknaden. Idag är Audi inget annat än en Skoda som säljs till ett högre pris.
VW Gruppen har lyckats bra på marknaden med att sälja samma bil under olika varumärken och med olika pris. Jag förstår inte varför Stellantis inte skulle kunna klara det.
Stellantis har gjort det sedan 90-talet i form av PSA där Citroën var en badge engineered Peugeot.
Och Fiat har också gjort det. Alfa 164 var inget annat än en badge engineered Fiat Croma.
Saab lyckades sälja många 9000 fast den inte var annat än en badge engineered Fiat Croma.
Alfa 155 var en badge engineered Fiat Tempra.
Och Saab 900 II och 9-3 var inget annat än en badge engineered Opel Vectra. Eller var det Opel Vectra som var en badge enginered Saab? Åsikterna går isär där.
Dessutom gjorde även Fiat en badge engineered Opel, i form av Croma II. Och Punto II var en badge engineered Opel Corsa. (Eller om det nu var Opel Corsa som var en badge engineered Fiat Punto).

Nya Frontera kommer även paketeras om som Fiat 600 Multipla, så det är "history revisited" när en Opel blir en Fiat, precis som det har skett tidigare i historien.

Uppdaterat: 2024-04-09 16:55

Badge engineering fungerar, det har fungerat för VW-gruppen sen 70-talet och det fungerar för Opel. Opel Corsa är den mest sålda småbilen på flera marknader i Europa.
Och Opel ökar sina marknadsandelar.
Astra dubblerade försäljningen 2023 jämfört med 2022, ja den som är en badge engineered Peugeot säljer bättre än den förra Astran som var en ”riktig Opel”. Även Peugeot Corsan säljer bättre än ”riktig Opel” Corsan.
Kunderna har redan visat att de hellre köper en Peugeot-Opel än en GM-Opel.
Så kurvorna pekar uppåt, försäljningen ökar trots påståendena i detta forum om ”det kommer inte att fungera”.
Marknaden har redan visat att det fungerar alldeles utmärkt och att det är vad kunderna vill ha.

Uppdaterat: 2024-04-09 17:17

Nåja - nog finns det modellserier ifrån Audi helt utan motsvarighet hos VW/Skoda/Cupra.

Uppdaterat: 2024-04-09 17:59
Pi skrev:

Nåja - nog finns det modellserier ifrån Audi helt utan motsvarighet hos VW/Skoda/Cupra.

Du menar badge engineering versionen av Porsche Trashcan? 😉

Uppdaterat: 2024-04-09 18:47

Om jag inte är felunderrättad så bör både Audi A4 och A6 sakna "tvillingar" i t ex VWs modellprogram. Men visst kan jag ha fel.

Uppdaterat: 2024-04-09 19:26
Pi skrev:

Om jag inte är felunderrättad så bör både Audi A4 och A6 sakna "tvillingar" i t ex VWs modellprogram. Men visst kan jag ha fel.

Nej då, det har du helt rätt i. Dom är byggda på en annan plattform och har längsmonterad motor.

Uppdaterat: 2024-04-09 20:15

Jag uppfattar det som att Stellantis använder färre varianter av batterier och motorer än Volkswagen. Har de något mer än 50 kWh?

Uppdaterat: 2024-04-09 20:20
L. Mäkinen skrev:

Jag uppfattar det som att Stellantis använder färre varianter av batterier och motorer än Volkswagen. Har de något mer än 50 kWh?

Ja, numera är batteripacket jättemycket större, det är på hela 54 kWh!

Uppdaterat: 2024-04-09 21:19
Pi skrev:

Nåja - nog finns det modellserier ifrån Audi helt utan motsvarighet hos VW/Skoda/Cupra.

I den här gruppen betyder badge engineering att man delar plattform. Om vi tar Stellantis:

Opel Frontera använder Smart Car Platform. SCP.
Det är samma platform som nya Citroën ë-C3. Kommer även att användas av Fiat för sin nya Multipla.
Men varken Peugeot, DS, Alfa Romeo, Maserati, Lancia, Chrysler, Dodge eller Jeep använder den plattformen och ingen av dem har aviserat att de ska använda den plattformen.

Uppdaterat: 2024-04-10 06:42
L. Mäkinen skrev:

Jag uppfattar det som att Stellantis använder färre varianter av batterier och motorer än Volkswagen. Har de något mer än 50 kWh?

Stellantis har flera olika batteripaket. För LFP har de idag 44 och 50 kWh i produktion, men de kommer släppa fler storlekar av LFP batterier.

För NMC så har de 24, 42, 50, 54, 77 och 92 samt 110 kWh. Och är på gång med fler varianter.

Gällande motorer så har Stellantis flera motorer. En de köper in från Continental (som har 136 hk) samt tre nya och egna motorer i en ny motorserie utvecklad i samarbete med japanska Nidec och som tillverkas i Stellantis egna fabriker.
Dessa motorer har flera olika styrkor, från 114 hk upp till 409 hk och flera mellan dessa.
Dessa motorer kan även kombineras i samma bil.

Sen har Fiat 500 electric en motor som ger 93 eller 118 hk, den motorn är GKN Automotive G400 IPMS.
Abarth-versionerna använder motor från Stellantis-Nidec.

FPT är Fiat Power Train Technologies och ingår i Stellantis. Sen finns FPT Industrial, de ägs av Exor, som är Agnellis bolag och Exor är delägare i Stellantis men FPT Industrial ingår inte i Stellantis. FPT Industrial tillverkar elmotorer som används av Maserati.

Uppdaterat: 2024-04-10 07:55
gmogmo skrev:

L. Mäkinen skrev:
Jag uppfattar det som att Stellantis använder färre varianter av batterier och motorer än Volkswagen. Har de något mer än 50 kWh?

Ja, numera är batteripacket jättemycket större, det är på hela 54 kWh!

Helt fel, se mitt svar till Mäkinen. Stellantis har batteripaket från 24 -110 kWh, och finns tillgängliga för olika modeller. (Går inte att pressa ner 110 kWh-batteri i en Fiat 500 t.ex.).

Uppdaterat: 2024-04-10 07:02

Batteriet på 110 kWh finns i Peugeot e-boxer och Citroën e-Space Tourer samt motsvarigheter från Opel och Fiat.

Det kommer även till Alfa Giulia och andra bilar på STLA Large plattformen, med något förändrad kemi och för 800 volt.
Maserati Grecale Foglore har ett 105 kWh batteri, som är en variant på detta.
Den använder tre 300 kW motorer från FPT Industrial.
Dessa motorer har FPT Industrial samutvecklat med Mareri Hōrudingusu Kabushiki kaisha, ett japanskt-italienskt-amerikanskt företag som har varumärket Marelli.
Komponenttillverkaren Magneti Marelli köptes upp av Calsonic Kansei Corporation från Fiat 2019, och nya namnet blev Mareri - på japanska マレリホールディングス株式会社. Eller på engelska Marelli Holding Co.

Uppdaterat: 2024-04-10 07:50

Exakt vilka motorer och batteripaket som Opel Frontera kommer ha, det har inte meddelats. Stellantis har ett rikt utbud att välja på. Men eftersom tanken är att den ska vara en lågkostnadsbil vars huvudkonkurrent är Dacia Jogger så är LFP-batteri troligt. Jag gissar på 50 kWh LFP batteriet (det är alltså inte NMC batteriet i första generationen Opel e-Corsa). Detta LFP-batteri finns idag i e-Berlingo.

Nya Opel Grandland får 77 och 92 kWh NMC batteriet och samma drivlina som Peugeot e-3008, och med STLA Medium plattformen. Peugeot har inte och kommer inte att lansera en motsvarighet till Opel Frontera och kommer inte använda SCP plattformen.

Uppdaterat: 2024-04-10 08:04
Raphael skrev:

gmogmo skrev:
L. Mäkinen skrev:
Jag uppfattar det som att Stellantis använder färre varianter av batterier och motorer än Volkswagen. Har de något mer än 50 kWh?
Ja, numera är batteripacket jättemycket större, det är på hela 54 kWh!

Helt fel, se mitt svar till Mäkinen. Stellantis har batteripaket från 24 -110 kWh, och finns tillgängliga för olika modeller. (Går inte att pressa ner 110 kWh-batteri i en Fiat 500 t.ex.).

Otroligt relevant att dra in transportbilarna... 🙄

Uppdaterat: 2024-04-10 08:14
gmogmo skrev:

Raphael skrev:
gmogmo skrev:
L. Mäkinen skrev:
Jag uppfattar det som att Stellantis använder färre varianter av batterier och motorer än Volkswagen. Har de något mer än 50 kWh?
Ja, numera är batteripacket jättemycket större, det är på hela 54 kWh!
Helt fel, se mitt svar till Mäkinen. Stellantis har batteripaket från 24 -110 kWh, och finns tillgängliga för olika modeller. (Går inte att pressa ner 110 kWh-batteri i en Fiat 500 t.ex.).

Otroligt relevant att dra in transportbilarna... 🙄

Mäkinen skrev ”Stellantis”.
Och då svarade jag med vilka batterier som Stellantis har idag. Transportbilarna är också Stellantis.
Så du gillade inte att jag tog med det 110 kWh batteri som transportbilarna har, jag skulle stannat vid 105 kWh som Maserati har eller 108 kWh som kommande Giulia har.
Jojo.

Du gillade heller inte att jag tog med de 77 och 92 kWh batterier som Peugeot e-3008 har för de motsäger dig om att Stellantis inte har något större batteri än 54 kWh.

För att inte göra dig upprörd ska jag nog inte nämna att Jeep Wagoneer lanseras nu till hösten och kommer erbjudas med två olika batterier 85 och 118 kWh.
Eller är det en transportbil menar du?

Då har jag inte ens nämnt truckarna på STLA Frame som kommer ha batterier på över 200 kWh…

Uppdaterat: 2024-04-10 08:35

Så i personbilar som finns på marknaden nu idag är det max 54 kWh som gäller om man inte vill ha en Maserati?
Vad som eventuellt kan komma i en senare framtid är inte så relevant eftersom bilen i tråden knappast får senaste tekniken.
e-3008 finns väl också enbart i stadiet att låsa kunder med?

Uppdaterat: 2024-04-10 08:38

Vi kan ju ange det så hår istället:
STLA Small upp till 82 kWh
STLA Medium upp till 104 kWh
STLA Large upp till 118kWh
STLA Frame över 200 kWh.

Uppdaterat: 2024-04-10 08:40
L. Mäkinen skrev:

Så i personbilar som finns på marknaden nu idag är det max 54 kWh som gäller om man inte vill ha en Maserati?
Vad som eventuellt kan komma i en senare framtid är inte så relevant eftersom bilen i tråden knappast får senaste tekniken.
e-3008 finns väl också enbart i stadiet att låsa kunder med?

Spännande att du anser att Peugeot e-3008 är ”eventuellt kan komma i en senare framtid”. Bilen tillverkas för fullt och även tillverkningen av batterierna till den är i full gång.
De svenska leveranserna börjar till sommaren och då kommer bilen finnas för provkörning i Sverige. Sverige får alltid vänta lite senare än andra marknader.
Den håller på att levereras till återförsäljare och kunder nu på Peugeots största marknader i Europa, helt enligt plan om att leveranserna skulle börja andra kvartalet 2024. Där är vi nu.
Och nej, den har inte ett 54 kWh batteri. Den har faktiskt större batteri.

Uppdaterat: 2024-04-10 08:50
L. Mäkinen skrev:

Så i personbilar som finns på marknaden nu idag är det max 54 kWh som gäller om man inte vill ha en Maserati?
Vad som eventuellt kan komma i en senare framtid är inte så relevant eftersom bilen i tråden knappast får senaste tekniken.

Nu är ju inte Opel Frontera lanserad än. Den kommer visas officiellt till hösten.
Tittar vi på ë-C3 så har den en helt ny Stellantis-Nidec motor, inte den gamla från Continental. Den har även ett helt nytt 44 LFP batteri.
Så trots att ë-C3 är en lågprismodell så har den redan den senaste tekniken.
Det andra LFP-batteriet som Stellantis har i produktion idag är 50 kWh LFP i ë-Berlingo 2024 års modell (den har inte levererats till Sverige än, den är helt ny).
Och Stellantis har aviserat att de kommer släppa fler LFP batterier men de har inte angett kWh på dem.
LFP batterierna sätts samman i Frankrike i samarbete med S-Volt. Stellantis har även avtal med CATL om LFP moduler.

Uppdaterat: 2024-04-10 09:00

Tittar jag på Peugeots svenska sida är e-3008 fortfarande i stadiet "intresseanmälan" så därför antog jag att den inte går att få händerna på. Kul att den är på gång!
Nu har jag nyss haft en Peugeot och det står en Grandland hemma så nån Peugeot eller Opel lär jag knappast köpa, men hittills har det jag sett varit samma grund med lätt variation.

Uppdaterat: 2024-04-10 09:16

Sen jag började köra elbil har jag sagt att en vanlig bil behöver ha 60 kWh ungefär för att ge drygt 30 mil i praktiken alla tider på året. Eftersom alla envisas med att göra bilar med samma frontarea som en friggebod behövs minst 10-15 kWh mer än så.

Uppdaterat: 2024-04-10 09:19
Raphael skrev:

På samma sätt som Audi - VW - Skoda - Seat - Cupra bara är badge engineering. Audi har inte försvunnit trots att Audi varit en badge engineering variant av Volkswagen ända sedan Audio 80 lanserades 1972. Det är 52 år av badge engineering. Audi har inte varit en riktig Audi på 52 år. Och Audi finns kvar på marknaden. Idag är Audi inget annat än en Skoda som säljs till ett högre pris.

Raphael - som redan konstaterats så finns det Audi-modeller idag som inte är "om-märkta" VAG-modeller av andra märken så dina påståenden är m a o felaktiga.

Uppdaterat: 2024-04-10 09:46
L. Mäkinen skrev:

Tittar jag på Peugeots svenska sida är e-3008 fortfarande i stadiet "intresseanmälan" så därför antog jag att den inte går att få händerna på. Kul att den är på gång!.

Ja, jag vet att det står så på Peugeots svenska sida. Jag vet inte varför de inte har öppnat orderböckerna än. De är öppna i övriga Europa och bilarna har börjat rulla ut från fabriken och lastas på för transport, för vidare leverans till återförsäljare och kunder i Europa.
Men den uppgift jag har från svenska Peugeot är att den första leveransen av e-3008 till Sverige kommer till sommaren - då ska bilen finnas för provkörning, då sker den officiella lanseringen/premiären i Sverige.
(jag har inga datum, inte ens månad, jag har bara "till sommaren", det borde betyda juni-juli, kan även betyda augusti). Jag antar att det kommer ta ett par veckor mellan leveransen till Sverige och innan den har hunnit transporteras till återförsäljarna. Först till ett lager, sen vidare transport och så ska de registreras så de går att provköra.
Det är inget ovanligt att Sverige får vänta några veckor längre än övriga Europa, Sverige är en liten marknad och de större marknaderna prioriteras först.
Gissningsvis kommer svenska Peugeot öppna orderböckerna i samband med premiären.

Jag kan poängtera att Frontera inte är nya Grandland. Grandland kommer visas senare. Frontera kommer ligga i prissegmentet lägre än Grandland.

Stellantis har ett antal plattformar och bilarna på dem har samma grund, precis som andra tillverkare.
Det innebär inte att bilarna är identiska bara för att de delar plattform.
Ford Explorer har ju samma plattform som ID.4, och flera andra VW-gruppen-modeller.

Uppdaterat: 2024-04-10 10:26
Pi skrev:

Raphael - som redan konstaterats så finns det Audi-modeller idag som inte är "om-märkta" VAG-modeller av andra märken så dina påståenden är m a o felaktiga.

Nej, mina påståenden är inte felaktiga.
Jag antar att du tänker på MLB-plattformen, "Modularer Längsbaukasten".
Det finns flera VAG-modeller som inte heter Audi, som görs på den plattformen.
Porsche Macan, Volkswagen Phideon (säljs inte i Europa), Volkswagen Touareg (från årsmodell 2018 och framåt), Lamborghini Urus, Porsche Cayenne, Bentley Bentayga.
De Audi som görs på plattformen är: A5, Q5, A4, A7, A6, Q8.

Så visst används den plattformen av andra märken och modeller inom VAG-gruppen, inte bara Audi.
Och i detta forum så betyder "badge engineering" att man använder samma plattform, men i övrigt kan ändra exteriör/interör design osv. Dvs "samma grund, men lite skillnader i form" eller "koka soppa på en spik, samma grund med olika kostym".

Eller var det någon annan plattform du tänkte på som bara har Audi-modeller och som inte använts av något annat märke inom VAG-gruppen? Jag är ledsen, men jag kan faktiskt inte hitta en sådan plattform.

Uppdaterat: 2024-04-10 10:22

Man kan göra rätt mycket med Stellantis plattformar, de är väldigt flexibla på det sättet (inte flexibla i betydelsen att de flexar och inte är vridstyva, jag menar flexibla i betydelsen anpassningsbar).
ë-C3 har ju Citroëns egen fjädring, (progresshive hydraulic cushions) den kommer inte Opel få.
Vi kan även räkna med att Opeln kommer ha en annan styrning / känsla i styrningen. En Citroën ska ha lätt styrning, Opeln kan vi räkna med kommer ha mer tyngd och känsla. Så det kommer bli en annan körupplevelse.
Snart lanseras Alfa Milano, den kommer ha press-premiär idag.
Alfas CEO har sagt att de har jobbat mycket med chassiet och kördynamiken och human-car-interface, med sitt eget utvecklingsteam i Italien. Han utlovar att Milano kommer kännas helt annorlunda och ha helt annan kördynamik än andra Stellantis-bilar gjorda på samma plattform. Han har sagt plattformen är flexibel och tillåter många ändringar och justeringar för att få den karaktär, och "handling" som man eftersträvar för sitt märke. Det kommer visa sig på testbanor när journalister får provköra och jämföra med andra på samma plattform. "The proof is in the pudding" som det sägs på svengelska, så vi får väl återkomma om det. Men det indikerar iaf att man kan skapa rätt olika karaktärer på samma grund.
Exakt hur Opel har gjort med Fronteran, det återstår att se. Men Opel ska ha en annan karaktär än Peugeot och Citroën, det är målsättningen för Opel. Mer autobahn-inriktad. Kanske inte så mycket autobahn i en Frontera, men vi får se när den har lanserats.

Uppdaterat: 2024-04-10 10:43

Raphael - men de modeller du nämner är knappast att betrakta som "badge engineering" till t ex Audi A4/A6 i den betydelse vi normalt lägger i ordet. Att använda en gemensam plattform har jag svårt att tolka som "badge engineering" . Men gäller det VAG så lär väl du ha din egna fria tolkning gissar jag.

Uppdaterat: 2024-04-10 11:12

Visst delar många bilar inom VAG plattform men det är ju en betydligt större skillnad mellan en A4 och en Urus än det är mellan Frontera och C3.

Uppdaterat: 2024-04-10 14:45
L. Mäkinen skrev:

Tittar jag på Peugeots svenska sida är e-3008 fortfarande i stadiet "intresseanmälan" så därför antog jag att den inte går att få händerna på. Kul att den är på gång!
Nu har jag nyss haft en Peugeot och det står en Grandland hemma så nån Peugeot eller Opel lär jag knappast köpa, men hittills har det jag sett varit samma grund med lätt variation.

Kostar från 439.900nok i Norge. Kan beställas på kampanj med 2,99% fast ränta i tre år.

Uppdaterat: 2024-04-10 14:48

Det är väl bilen i fråga man skulle skriva något om är tanken.

Priset är väl avgörande.
Lyckas besparingarna genom billigare utförande och billigare tillverkning sänka priset så blir det väl automatiskt intressant, eftersom en relativt stor bil till lägre pris är vad som efterfrågas.

Genom att inte ändra den mittre delen av karossen och använda billigare lösningar som 60-40 delat baksäte, tryckkänsliga knappar på ratten istället för mekaniska, med undantag för en mekanisk fyrlägesknapp i mitten, en vanlig takantenn, backkamera utan spolning, väldigt litet dimljus, enkelt tredje bromsljus och det syns ingen frontradar, om man inte använde en ny teknik där den är helt osynlig.

Eftersom Stellantis sagt att man i fortsättningen kommer att strunta i kraven från EuroNcap skulle man inte bli förvånad om man vågade komma med en bil utan radar.

Märks det att besparingar görs allmänt, med tillverkning i billigare land ser det ut som man försöker få ner priset.

Samtidigt är det också dyrare och mer påkostade detaljer, det finns till och med "Ambient lighting" i form av linjer i dörrarna.
Framsätet ser inte billigt ut alls, med de dyra stora skärmarna och belyst "tumm-panel" från Astra (som troligen ingen vet vad det är) och klimatpanelen ser också dyr ut och förefaller ha fyra vippknappar i polerad aluminium.

Dubbelt lastgolv som standard, 2 USB kontakter i baksätet istället för en, mobiltelefonfickor och liknande som anses normalt i nya bilar.

Att taket klarar 200 kg last är också en märklig detalj i en lågprisbil.
Fälgarna på bilden är 19 tum, inte heller det speciellt mycket lågpris.

Inredningen i framsätet är också till 80 % helt Opels egen, vilket ju inte var väntat då ju en sådan ökar tillverkningskostnaden.

Detta ser ut att vara en kompromiss där man blandat billiga och dyra detaljer och lösningar för att få fram en billigare bil som inte direkt och tydligt ser ut och känns billig eller lågpris.

Ett koncept som troligen, om den verkligen lyckas komma med ett pris som blir betraktat som "rimligt" förmodligen kommer att accepteras av kunderna, med tanke på den pris situation som råder på marknaden.

Alltså bättre än väntat, hade extremt låga förväntningar på denna så den överträffar vad jag väntat 300 %.

Att bensinversionen enbart kommer med den nya hybridmotorn med kamaxelkedja och inte den gamla PSA motorn med rem, lär väl sälja en del bara det, då det är en efterlängtad ändring ute i Europa.

Uppdaterat: 2024-04-10 21:03

Gamla Corsa är förövrigt överlägsen den nuvarande i baksäte och bagage med flera finesser och mer utrustning, och har starkare tak och vindruteram och motorn hade ju inget allvarligt tekniskt fel, så som varit fallet med PSA motorn i efterföljaren.

Uppdaterat: 2024-04-10 21:15

Fantastiskt vad mycket bra Opellösningar du lyckats hitta på några datorgenererade bilder. För nått annat finns väl inte att uttala sig om.
Jag tror mer att det är ditt önsketänkande om Opels överlägsenhet som ger sig till känna.

Uppdaterat: 2024-04-10 22:15

Det är väl snarare 38 år av expertis i ämnet som märks respektive din okunskap som gör att du inte kan se någonting som jag ser och därför inte kan tro att det är sannt.

Alldeles bortsett från bilar är fotografier, bilder och filmer en av de saker jag ägnar mig åt, bildanalyser är min specialitet, jag har 5 kameror och har tagit 20 000 fotografier.

Det är väldigt svårt att förstå hur någon kan tycka att min högst nedtonade och blygsamma beskrivning skulle kunna vara "önsketänkande" framstår det jag skrivit verkligen som något så fantastisk?

Det är en korrekt beskrivning av fakta och om nu någon tycker den är en "Överlägsen" "önskebil" så får den oväntade upplevelsen stå för den personen.

Jag har faktiskt utelämnat en del detaljer, de nya mer påkostade rattspakarna från nya 3008 och de nya stolarna med en ny typ av sittdynor, som faktiskt också är Opels egna t.ex. men syftet var inte att göra någon absolut detaljbeskrivning, bara peka på vad som tydligen är filosofin och tanken bakom det hela.

Inte bara en bil vilken som helst, utan ett försök att komma med något som marknaden efterfrågar.
Lägre pris, utan att för den delen, vara en enbart enkel lågprisgrej.

Uppdaterat: 2024-04-11 09:26
Pi skrev:

Raphael - men de modeller du nämner är knappast att betrakta som "badge engineering" till t ex Audi A4/A6 i den betydelse vi normalt lägger i ordet. Att använda en gemensam plattform har jag svårt att tolka som "badge engineering" . Men gäller det VAG så lär väl du ha din egna fria tolkning gissar jag.

Jag var tydlig med från början att definitionen var gemensam plattform, och du hävdade att jag hade fel. Nu har jag visat dig att Audi använder samma plattform som flera andra märken och modeller inom VAG-gruppen. Dvs - samma grund men lite olika kostym. Det är så begreppet "badge engineering" används i det här forumet.

Uppdaterat: 2024-04-11 12:06
Apex skrev:

Visst delar många bilar inom VAG plattform men det är ju en betydligt större skillnad mellan en A4 och en Urus än det är mellan Frontera och C3.

A4 och Uru har samma plattform och grund, men olika kostym. Precis som C3 och Frontera.

Uppdaterat: 2024-04-11 12:08

När det gäller Euro NCAP så har chefen för C3-utvecklingen sagt att EuroNCAP:s allt större fokus på elektroniska förarassistanssystem driver upp priset på bilarna. Och jag håller med om det. Jag tycker EuroNCAP har frångått grunden i säkerhet. Krockar man mot ett träd så hjälper inte adaptiv farthållare, ögonavläsning och automatisk styrning på motorväg. Jag skulle säga att det är mer komfortfunktioner än nödvändiga säkerhetsfunktioner.

Sen så har EuroNCAP inte två betyg - Godkänt och underkänt.
EuroNCAP har 5 betyg.
Men i media och hos en del kunder tror man att om en bil har 4 stjärnor istället för 5 så betyder det Underkänt och bilen är livsfarlig att krocka med. Att man skadas med i en bil med 4 stjärnor än om den har 5.

Jag tycker fortfarande det är löjligt att Dacia Jogger fick minusbetyg pga. att sista sätesraden (den är 7 sitsig) saknar bältespåminnare...

Uppdaterat: 2024-04-11 12:18
Raphael skrev:

Apex skrev:
Visst delar många bilar inom VAG plattform men det är ju en betydligt större skillnad mellan en A4 och en Urus än det är mellan Frontera och C3.

A4 och Uru har samma plattform och grund, men olika kostym. Precis som C3 och Frontera.

Lol nej, skiljer mycket mer än så. Dom delar pedalbox, några motor/transmissionsinfästningar och torpedvägg.

Uppdaterat: 2024-04-11 12:58
Apex skrev:

Raphael skrev:
Apex skrev:
Visst delar många bilar inom VAG plattform men det är ju en betydligt större skillnad mellan en A4 och en Urus än det är mellan Frontera och C3.
A4 och Uru har samma plattform och grund, men olika kostym. Precis som C3 och Frontera.

Lol nej, skiljer mycket mer än så. Dom delar pedalbox, några motor/transmissionsinfästningar och torpedvägg.

Resten är mer eller mindre unikt för Urus.

Uppdaterat: 2024-04-11 12:58
Apex skrev:

Lol nej, skiljer mycket mer än så. Dom delar pedalbox, några motor/transmissionsinfästningar och torpedvägg.

Apex, nej jag heter Raphael och inte Lol. Du får gärna adressera mig med Raphael.
Ja alltså en plattform innebär bl.a det du beskriver. Främre delen av plattformen är samma och låst, och där motorn har samma placering, montering och plattformen ger standardfästen och positionering och mått. De är låsta, för det sparar tillverkarna pengar på.
Sen finns det många parametrar som man kan justera i plattformar också, det gäller inte bara VAG utan det gäller Stellantisgruppens plattformar också. Men det är ändå samma plattform.

Vi kan jämföra Alfa Milano med Peugeot 208 t.ex. De har samma plattform.
Men Alfan har egen styrning, egen styrväxel, egna specifikationer på stötdämpare, fjädringsväg osv. Alfan har bredare spårvidd och längre axelavstånd. Dessutom har den dubbla krängningshämmare (en fram och en bak), det har inte 208:an. Alfan har även andra bromsar. Så det är rätt mycket man ändrat och justerat, även fast Alfan och 208:an har samma pedalfäste, motorinfästning och torpedvägg - som är låsta i plattformen.

Alfa Milano är en "badge engineered" 208, på samma sätt som Audi är en "badge engineered" Lamborghini/Bentley/Volkswagen (eller om det nu är tvärtom). Som vi har rett ut i forumet - Samma grund, men olika kostym.

Och på samma sätt som det är mellan C3 och Frontera.
Nu vet vi inte tekniska specifikationerna på Fronteran, vi vet inte vilket batteri och vilken motor den kommer ha. Vi vet inte fjädringen, stötdämpningen, styrväxel, vi vet inte ens dimensionerna. Opel har inte släppt några detaljerade tekniska specifikationer, mer än 460 liter bagage och att taket klarar 200 kg.
Och så ser vi att inredningen är helt annorlunda än i C3.

Men självfallet är Fronteran en "badge engineered" version av C3. Och det är Audi, Volkswagen, Porsche, Lamborghini också. För de använder samma plattform.

Uppdaterat: 2024-04-11 14:00
Raphael skrev:

När det gäller Euro NCAP så har chefen för C3-utvecklingen sagt att EuroNCAP:s allt större fokus på elektroniska förarassistanssystem driver upp priset på bilarna. Och jag håller med om det. Jag tycker EuroNCAP har frångått grunden i säkerhet. Krockar man mot ett träd så hjälper inte adaptiv farthållare, ögonavläsning och automatisk styrning på motorväg. Jag skulle säga att det är mer komfortfunktioner än nödvändiga säkerhetsfunktioner.
Sen så har EuroNCAP inte två betyg - Godkänt och underkänt.
EuroNCAP har 5 betyg.
Men i media och hos en del kunder tror man att om en bil har 4 stjärnor istället för 5 så betyder det Underkänt och bilen är livsfarlig att krocka med. Att man skadas med i en bil med 4 stjärnor än om den har 5.
Jag tycker fortfarande det är löjligt att Dacia Jogger fick minusbetyg pga. att sista sätesraden (den är 7 sitsig) saknar bältespåminnare...

1.Olyckspreventiva system har högre potential än starkare karosser. En del av dem slår dessutom bredare i verkligheten än detaljer i bilens inre säkerhet eller ett starkare fotvalv (som plåtschabraken exempelvis behöver).

2. Bältesanvändningen behöver vara 100% för att vi skall kunna halvera dödsolyckorna. Så bältespåminnare är ett av de bättre och mer kostnadseffektivare lösningarna som snabbt betalar sig - och detta också på den sista sätesraden.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-11 14:15
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Raphael, du har då hittat på en helt egen betydelse av ”badg engineering” som är långt utöver vad innebörden är.
Det handlar om att byta märke på bilen, inget annat.
T.ex Toyota RAV4 - Suzuki Across eller Toyota Yaris - Mazda 2
Identiska bilar med annat märke påklistrat och kanske nån liten ändring på nån ut eller invändig detalj.
Inte helt olika modeller på samma plattform som du hävdar.

Uppdaterat: 2024-04-11 14:48

+100, Guran ! Precis det jag tidigare nämnt men som Raphael glatt slirar förbi och skapar sin egen definition av - för att passa det han skriver.

Uppdaterat: 2024-04-11 15:56
Pi skrev:

+100, Guran ! Precis det jag tidigare nämnt men som Raphael glatt slirar förbi och skapar sin egen definition av - för att passa det han skriver.

Självklart, han jobbar ju som skribent mm.

Uppdaterat: 2024-04-11 17:22
A.L skrev:

1.Olyckspreventiva system har högre potential än starkare karosser. En del av dem slår dessutom bredare i verkligheten än detaljer i bilens inre säkerhet eller ett starkare fotvalv (som plåtschabraken exempelvis behöver).

För olyckor är det ingen fördel att karosser är starka. Karosser ska vara konstruerade så att de absorberar och fördelar krockkrafterna. Det kan faktiskt vara en nackdel med för stark kaross.

Citat:

Bältesanvändningen behöver vara 100% för att vi skall kunna halvera dödsolyckorna. Så bältespåminnare är ett av de bättre och mer kostnadseffektivare lösningarna som snabbt betalar sig - och detta också på den sista sätesraden.

Jag motsäger inte att bältesanvändning är viktig.
Men en bältespåminnare innebär inte automatiskt att människor använder bälte.
Avsaknaden av bältespåminnare innebär inte heller automatiskt att människor inte använder bälte.

Uppdaterat: 2024-04-11 18:28
Mr Snoid skrev:

Raphael, du har då hittat på en helt egen betydelse av ”badg engineering” som är långt utöver vad innebörden är.
Det handlar om att byta märke på bilen, inget annat.
T.ex Toyota RAV4 - Suzuki Across eller Toyota Yaris - Mazda 2
Identiska bilar med annat märke påklistrat och kanske nån liten ändring på nån ut eller invändig detalj.
Inte helt olika modeller på samma plattform som du hävdar.

Nej, nu refererar du till vad "badge engineering" betyder utanför detta forum.
I det här forumet råder en annan definition. Det är ingen definition jag har hittat på.
Det är en definition som jag har lärt mig och tagit intryck av efter deltagande i detta forum sedan flera år.
Jag har helt enkelt valt att anpassa mig och använda mig av detta forums terminologi på detta forums sätt.
För att jag vill passa in och använda samma språkbruk på samma sätt som används i detta forum.
Och nu kritiserar du mig för det. Jag tycker det är märkligt.

Jag har funnits i detta forum under flera år, och jag har märkt att Citroën kallas för "badge engineering" av Peugeot. Renault och Nissan kallas för samma bil. Nu är Opel "badge engineering" av Peugeot. Jag har sett de som hävdat att en Alfa "inte är en riktig Alfa" och "badge engineering" av Fiat.

Det är så begreppet används i detta forum.
Badge engineering = samma plattform, olika kostym.

Uppdaterat: 2024-04-11 18:33
Pi skrev:

+100, Guran ! Precis det jag tidigare nämnt men som Raphael glatt slirar förbi och skapar sin egen definition av - för att passa det han skriver.

Verkligen inte. Jag har inte skapat mig min egen definition. Jag vet mycket väl definitonen utanför detta forum.
Men i detta forum används en annan definition, som jag har lärt mig och tagit intryck av efter åratal av diskussioner.

I många har jag stångats med att förklara för människor i detta forum att Citroën och Peugeot inte är samma bil bara för att de delar plattform, att en Citroën inte är "badge engineering" av Peugeot. Det har inte lyckats.

Så ok, jag ger mig. Citroën och Peugeot är precis samma bil.
För de har samma plattform. Samma grund, men olika kostym. Det är så "badge engineering" betyder i detta forum. Det har jag lärt mig i detta forum.
Utanför detta forum är det på ett annat sätt, men i detta forum har jag valt att anpassa mig efter den terminologi och synsätt som gäller här.
Jag har inte hittat på den definitionen. Jag har lärt mig den i detta forum.

Uppdaterat: 2024-04-11 18:36

Ja din autism förnekar sig inte Raphael.
Ok då, vi säger att du har rätt.

Uppdaterat: 2024-04-11 19:56