Märkligt nog visas räckvidden för long range med fyrhjulsdrift med 20" hjul specade.
Väljer man 19" som är standard, så är räckvidden för denna 565 km, alltså bara en diff på 3,5 mil jämfört med den bakhjulsdrivna. Skillnaden är ju bara typ 30 000 dubliner i inköpskostnad och jag gissar att andrahandsvärdet blir snäppet bättre på fyrkrafs. I min bok är det ett lätt val.
Renault Scenic E-Tech ger 62 mil med 87 kWh batteri i den storleken och kostar 549 000 kr istället för 600 tkr... Det är fortfarande den bil i C-segmentet som ger längst räckvidd för pengarna. Scenic är ute på provkörningsturné, tyvärr har min närmaste återförsäljare den vid ett datum då jag inte kan.
Renault Scenic E-Tech ger 62 mil med 87 kWh batteri i den storleken och kostar 549 000 kr istället för 600 tkr... Det är fortfarande den bil i C-segmentet som ger längst räckvidd för pengarna. Scenic är ute på provkörningsturné, tyvärr har min närmaste återförsäljare den vid ett datum då jag inte kan.
Men vad kostar Renaulten med motsvarande utrustning som Teslan har som standard? Du får ju jämföra äppel med äppel och inte äppel och strutsar. :)
Jag är hyfsat säker på att Teslan är ganska mycket mer välutrustad som standard. Är väl även ganska mycket bättre prestanda/effekt med. Och rymligare med för pengarna än Scenicen. Och bättre laddhastighet....
Märkligt nog visas räckvidden för long range med fyrhjulsdrift med 20" hjul specade.
Väljer man 19" som är standard, så är räckvidden för denna 565 km, alltså bara en diff på 3,5 mil jämfört med den bakhjulsdrivna. Skillnaden är ju bara typ 30 000 dubliner i inköpskostnad och jag gissar att andrahandsvärdet blir snäppet bättre på fyrkrafs. I min bok är det ett lätt val.
Ja, Tesla är lite otydliga så. De visar räckvidden med tillvalsfälgarna, medans man först när man går ner på fälgvalet ser den längre räckvidden med standardfälgen.
Raphael skrev:
Renault Scenic E-Tech ger 62 mil med 87 kWh batteri i den storleken och kostar 549 000 kr istället för 600 tkr... Det är fortfarande den bil i C-segmentet som ger längst räckvidd för pengarna. Scenic är ute på provkörningsturné, tyvärr har min närmaste återförsäljare den vid ett datum då jag inte kan.
Men vad kostar Renaulten med motsvarande utrustning som Teslan har som standard? Du får ju jämföra äppel med äppel och inte äppel och strutsar. :)
Jag är hyfsat säker på att Teslan är ganska mycket mer välutrustad som standard.
Lägg på 40.000kr så får du med all utrustning som även Teslan har, om man anser sig behöva den.
Snoid: Nu uppdaterade jag ovan utan att se att du skrev först.....en del mer som skiljer.
Får du verkligen drag, panorama, skinnliknande klädsel, metallic, elstolar med minne etc för 40 000 extra på Renaulten? Jag har inte kollat in den så kanske är så...
Ja, Tesla är lite otydliga så. De visar räckvidden med tillvalsfälgarna, medans man först när man går ner på fälgvalet ser den längre räckvidden med standardfälgen.
Ja så är det, ännu mer skumt är att det är bara för long range awd som de visar räckvidden med tillvalsfälgarna. De övriga varianterna visas med standardfälg.
Snoid: Nu uppdaterade jag ovan utan att se att du skrev först.....en del mer som skiljer.
Får du verkligen drag, panorama, skinnliknande klädsel, metallic, elstolar med minne etc för 40 000 extra på Renaulten? Jag har inte kollat in den så kanske är så...
Vem vill ha panoramatak som i tid och otid spricker?
Är ju en följetong på Y FB gruppen om spruckna tak.
Och visst får du metallic på Tesla, förutsatt att du väljer vit. Annars kostar det fläsk att få en lite roligare färg.
Men du kan väl kolla på Iconic versionen och jämföra.
Skulle gissa på att priset blir liknande, en inte alls oäven familjebil. Sen tror jag inte att räckvidden blir över 60mil, för det är bilen allt för boxig. Jag gissar på 55 sommar och 45 vinter som resultat i Motors kommande test.
https://www.renault.se/-/media/project/hedin/navigo/renault/renaultsesite/pdf/prislistor/renault-scenic-e-tech-electric-prislista.pdf?rev=737b3d53d82949e58c00f740883d91a2
Men vem jämför ett skrälle från Renault med en Tesla? Det är ju som att äta rutten mat istället för en bättre köttbit.
Körde själv en nyare Clio igår. Cirka 110 mil blev det (hyrbil från Hertz). Maken till skrammelhög har jag nog sällan skådat. Bilen hade gått 375 mil så i princip ny. Fick plastknoppen till växelspaken i näven, mängder av plastdetaljer vibrerade i bilen, motorn lät och skakade som en diesel (trodde först det var en sådan) och stolarna var bland det mest obekväma jag suttit i. Har fortfarande ont i rygg och nacke efter denna mardrömsupplevelse till schabrak. Sidorutan på förarplats höll inte tätt utan det visslade som om den inte var fullt upphissad.
Och elektroniken fungerade givetvis inte heller. När jag skulle återlämna skrället så låste den själv in nycklarna i bilen (som tur var hade man en rutin för det hos Hertz) Enligt killen på Hertz händer det nämligen ofta med Clio.
Nej, Renault hr fortfarande inte blivit bättre än tidigare. Det är samma elände till skrälle som det alltid har varit.
Gaston skrev:
Snoid: Nu uppdaterade jag ovan utan att se att du skrev först.....en del mer som skiljer.
Får du verkligen drag, panorama, skinnliknande klädsel, metallic, elstolar med minne etc för 40 000 extra på Renaulten? Jag har inte kollat in den så kanske är så...
Vem vill ha panoramatak som i tid och otid spricker?
Är ju en följetong på Y FB gruppen om spruckna tak.
Och visst får du metallic på Tesla, förutsatt att du väljer vit. Annars kostar det fläsk att få en lite roligare färg.
Men du kan väl kolla på Iconic versionen och jämföra.
Skulle gissa på att priset blir liknande, en inte alls oäven familjebil. Sen tror jag inte att räckvidden blir över 60mil, för det är bilen allt för boxig. Jag gissar på 55 sommar och 45 vinter som resultat i Motors kommande test.
https://www.renault.se/-/media/project/hedin/navigo/renault/renaultsesite/pdf/prislistor/renault-scenic-e-tech-electric-prislista.pdf?rev=737b3d53d82949e58c00f740883d91a2
Jag skulle aldrig mer välja en bil utan panorama t.ex. Sambon har inte det på sin och det känns som att åka i en grotta nu när man vant sig efter att haft det på alla bilar under ett antal år....
Men nej, Renaulten är nog ingen helkass bil. Men Som Raphael gjorde och bara säga att den är mer fär pengarna än Teslan för den har ett par mils WLTP extra är att göra det lite enkelt...
Jämförelse mellan 2 tums hjul storlek gjordes på en Tesla modell 3, där hamnade förbrukningen på ca 15% högre med större hjulen. Så går man ned 1 tum i hjul storlek, borde man hamna någonstans runt 6-9% besparing.
Jämförelse mellan 2 tums hjul storlek gjordes på en Tesla modell 3, där hamnade förbrukningen på ca 15% högre med större hjulen. Så går man ned 1 tum i hjul storlek, borde man hamna någonstans runt 6-9% besparing.
Istället för att gissa kan man även gå in på hemsidan och titta på hur storleken påverkar. ;)
Nej det är inte samma modell men från samma tillverkare.
Scenic är för övrigt den modell som tidigare inte höll ihop i ett small overlap samt skramlade och gnekade hela vägen till skroten.
Åter en riktig skräpbil.
Att den nya skulle vara bättre än tidigare årgångar (så heter det alltid) är givetvis inte sant bara för att det upprepas varje gång med en dåres envishet.
AL
Även om det rör sig om samma tillverkare så kan modellerna skilja sig rätt mycket mellan modellerna. Det kan man se hos i princip samtliga tillverkare.
Inte för att försvara Renault men är inte nya Scenic ny och inte jämförbar med tidigare modellen?
Jo det är en ny modell. Precis som att förra Scenic var ny när den kom.
Och varje gång som det lanseras ett nytt skrälle så heter det (från fanatikerna) att den nya modellen har blivit bättre än tidigare.
Men så är det aldrig. Det är samma skräp oavsett när de är byggda. Problem, problem och åter problem.
Varför det helt plötsligt skulle bli ändring på denna trend återstår för Renault att förklara.
MVH AL
Du får prova nya Espace nästa gång, det verkar vara ett riktigt guldkorn ;)
https://www.vibilagare.se/test/biltester/nybilstest/test-honda-cr-v-renault-espace-och-toyota-rav4-2024
Gaston skrev:
Snoid: Nu uppdaterade jag ovan utan att se att du skrev först.....en del mer som skiljer.
Får du verkligen drag, panorama, skinnliknande klädsel, metallic, elstolar med minne etc för 40 000 extra på Renaulten? Jag har inte kollat in den så kanske är så...
Vem vill ha panoramatak som i tid och otid spricker?
Är ju en följetong på Y FB gruppen om spruckna tak.
Och visst får du metallic på Tesla, förutsatt att du väljer vit. Annars kostar det fläsk att få en lite roligare färg.
Men du kan väl kolla på Iconic versionen och jämföra.
Skulle gissa på att priset blir liknande, en inte alls oäven familjebil. Sen tror jag inte att räckvidden blir över 60mil, för det är bilen allt för boxig. Jag gissar på 55 sommar och 45 vinter som resultat i Motors kommande test.
https://www.renault.se/-/media/project/hedin/navigo/renault/renaultsesite/pdf/prislistor/renault-scenic-e-tech-electric-prislista.pdf?rev=737b3d53d82949e58c00f740883d91a2
Vågar påstå att glastaken håller mycket bra. Facebook o Flashback kanske inte är 100 tillförlitliga. Håller med Gaston om att det är väldigt mycket trevligare att köra bil med panoramatak samt i och med att det är fotokromatiskt är inte solsken ett problem.
AL:
Jag har förstått att du inte gillar franska bilar men på riktigt AL, jag har faktiskt svårt att tro på att en så pass ny bil har alla dessa fel som du beskriver. Isåfall skulle Hertz gå i KK utifall alla hyrbilar behöver en omfattande reparation efter så kort brukande.
Jag har tidigare bott i Frankrike 5år och åker tyvärr taxi i sverige då franska bilar plockar upp.
Samma skit då som nu.
Förstår att vissa uppskattar fransk design och instrumentering, det får de gärna göra. Jag avskyr rörigheten
Kommentarer
Är ju riktigt bra räckvidd för en så pass stor bil. Merkostnaden var ju inte jättestor heller. Kommer säkert bli volymbilen.
Märkligt nog visas räckvidden för long range med fyrhjulsdrift med 20" hjul specade.
Väljer man 19" som är standard, så är räckvidden för denna 565 km, alltså bara en diff på 3,5 mil jämfört med den bakhjulsdrivna. Skillnaden är ju bara typ 30 000 dubliner i inköpskostnad och jag gissar att andrahandsvärdet blir snäppet bättre på fyrkrafs. I min bok är det ett lätt val.
Renault Scenic E-Tech ger 62 mil med 87 kWh batteri i den storleken och kostar 549 000 kr istället för 600 tkr... Det är fortfarande den bil i C-segmentet som ger längst räckvidd för pengarna. Scenic är ute på provkörningsturné, tyvärr har min närmaste återförsäljare den vid ett datum då jag inte kan.
Men vad kostar Renaulten med motsvarande utrustning som Teslan har som standard? Du får ju jämföra äppel med äppel och inte äppel och strutsar. :)
Jag är hyfsat säker på att Teslan är ganska mycket mer välutrustad som standard. Är väl även ganska mycket bättre prestanda/effekt med. Och rymligare med för pengarna än Scenicen. Och bättre laddhastighet....
Ja, Tesla är lite otydliga så. De visar räckvidden med tillvalsfälgarna, medans man först när man går ner på fälgvalet ser den längre räckvidden med standardfälgen.
Lägg på 40.000kr så får du med all utrustning som även Teslan har, om man anser sig behöva den.
Snoid: Nu uppdaterade jag ovan utan att se att du skrev först.....en del mer som skiljer.
Får du verkligen drag, panorama, skinnliknande klädsel, metallic, elstolar med minne etc för 40 000 extra på Renaulten? Jag har inte kollat in den så kanske är så...
Ja så är det, ännu mer skumt är att det är bara för long range awd som de visar räckvidden med tillvalsfälgarna. De övriga varianterna visas med standardfälg.
Vem vill ha panoramatak som i tid och otid spricker?
Är ju en följetong på Y FB gruppen om spruckna tak.
Och visst får du metallic på Tesla, förutsatt att du väljer vit. Annars kostar det fläsk att få en lite roligare färg.
Men du kan väl kolla på Iconic versionen och jämföra.
Skulle gissa på att priset blir liknande, en inte alls oäven familjebil. Sen tror jag inte att räckvidden blir över 60mil, för det är bilen allt för boxig. Jag gissar på 55 sommar och 45 vinter som resultat i Motors kommande test.
https://www.renault.se/-/media/project/hedin/navigo/renault/renaultsesite/pdf/prislistor/renault-scenic-e-tech-electric-prislista.pdf?rev=737b3d53d82949e58c00f740883d91a2
Men vem jämför ett skrälle från Renault med en Tesla? Det är ju som att äta rutten mat istället för en bättre köttbit.
Körde själv en nyare Clio igår. Cirka 110 mil blev det (hyrbil från Hertz). Maken till skrammelhög har jag nog sällan skådat. Bilen hade gått 375 mil så i princip ny. Fick plastknoppen till växelspaken i näven, mängder av plastdetaljer vibrerade i bilen, motorn lät och skakade som en diesel (trodde först det var en sådan) och stolarna var bland det mest obekväma jag suttit i. Har fortfarande ont i rygg och nacke efter denna mardrömsupplevelse till schabrak. Sidorutan på förarplats höll inte tätt utan det visslade som om den inte var fullt upphissad.
Och elektroniken fungerade givetvis inte heller. När jag skulle återlämna skrället så låste den själv in nycklarna i bilen (som tur var hade man en rutin för det hos Hertz) Enligt killen på Hertz händer det nämligen ofta med Clio.
Nej, Renault hr fortfarande inte blivit bättre än tidigare. Det är samma elände till skrälle som det alltid har varit.
MVH AL
Du skulle ha lättat lädret lite mera när du skulle åka så långt A.L och inte valt en budgetbil...:)
Men Clio och Scenic är väl inte samma modell?
Spelar ingen roll för A.L, "samma skit i krukan som i locket." Men hur mycket av hans Clio-upplevelse som är sann, det vet vi inte...
Jag skulle aldrig mer välja en bil utan panorama t.ex. Sambon har inte det på sin och det känns som att åka i en grotta nu när man vant sig efter att haft det på alla bilar under ett antal år....
Men nej, Renaulten är nog ingen helkass bil. Men Som Raphael gjorde och bara säga att den är mer fär pengarna än Teslan för den har ett par mils WLTP extra är att göra det lite enkelt...
Jag har funderat på en Tesla och det finns kolfibertak att montera på dem så man slipper glas.
Jämförelse mellan 2 tums hjul storlek gjordes på en Tesla modell 3, där hamnade förbrukningen på ca 15% högre med större hjulen. Så går man ned 1 tum i hjul storlek, borde man hamna någonstans runt 6-9% besparing.
Istället för att gissa kan man även gå in på hemsidan och titta på hur storleken påverkar. ;)
Japp😀. Men det var vad som fanns på flygplatsen så jag tog det som var tillgängligt…
Men Renault är fortfarande samma skräp som på 80- och 90-talet.
Problem, problem och åter problem. Det är så man kan sammanfatta dem för att citera en f.d ingenjörskollega.
MVH AL
Nej det är inte samma modell men från samma tillverkare.
Scenic är för övrigt den modell som tidigare inte höll ihop i ett small overlap samt skramlade och gnekade hela vägen till skroten.
Åter en riktig skräpbil.
Att den nya skulle vara bättre än tidigare årgångar (så heter det alltid) är givetvis inte sant bara för att det upprepas varje gång med en dåres envishet.
MVH AL
AL
Även om det rör sig om samma tillverkare så kan modellerna skilja sig rätt mycket mellan modellerna. Det kan man se hos i princip samtliga tillverkare.
Inte för att försvara Renault men är inte nya Scenic ny och inte jämförbar med tidigare modellen?
Jo det är en ny modell. Precis som att förra Scenic var ny när den kom.
Och varje gång som det lanseras ett nytt skrälle så heter det (från fanatikerna) att den nya modellen har blivit bättre än tidigare.
Men så är det aldrig. Det är samma skräp oavsett när de är byggda. Problem, problem och åter problem.
Varför det helt plötsligt skulle bli ändring på denna trend återstår för Renault att förklara.
MVH AL
Du får prova nya Espace nästa gång, det verkar vara ett riktigt guldkorn ;)
https://www.vibilagare.se/test/biltester/nybilstest/test-honda-cr-v-renault-espace-och-toyota-rav4-2024
Vågar påstå att glastaken håller mycket bra. Facebook o Flashback kanske inte är 100 tillförlitliga. Håller med Gaston om att det är väldigt mycket trevligare att köra bil med panoramatak samt i och med att det är fotokromatiskt är inte solsken ett problem.
En mycket intressant modellvariant förövrigt.
AL:
Jag har förstått att du inte gillar franska bilar men på riktigt AL, jag har faktiskt svårt att tro på att en så pass ny bil har alla dessa fel som du beskriver. Isåfall skulle Hertz gå i KK utifall alla hyrbilar behöver en omfattande reparation efter så kort brukande.
Jag har tidigare bott i Frankrike 5år och åker tyvärr taxi i sverige då franska bilar plockar upp.
Samma skit då som nu.
Förstår att vissa uppskattar fransk design och instrumentering, det får de gärna göra. Jag avskyr rörigheten
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.