Trots motvind för elbilsförsäljningen och borttagen bonus vill inte Volkswagens koncernchef ”kasta in handduken”.
”Omställningen till elbilar tar längre tid än vi trodde”
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-09 11:30
Kommentarer
Ja, nu kanske. Men jag fick en Ioniq 5 First Edition för 470k efter miljöbonus. ID3 kostade i stort sett samma. Jag ville inte ha en barskrapad basversion, så det blev en del utrustning på den. Hyundai hade allting med som standard och den är ändå bättre utrustad. Dessutom är Ioniq billigare i försäkring. Lägre leasingränta är det också.
Ja Toyota har väl än så länge bara gjort en enda elbil och det är bilen med det konstiga namnet, BZ4X.
Nej då, RAV4 finns i elektrisk version RAV4 EV.
Bara du googlar.
Aha, se där, den kände jag inte till.
Toyota meddelade att batteriet skulle hålla bilens livslängd, så då blev den kort. Men det lilla hybrid batteriet är relativt lätt att byta. Så de bilarna har lång livslängd pga bensinmotorn.
Har försökt hitta dokumentation på Tesla Roadster som gått i många år men det är inte lätt, här görs mycket arbete med batterierna, upgrades och replacement.
För företagare och tjänstebilsförare spelar livslängden ingen roll. Men hur skall jag våga satsa mina sparpengar på ett projekt som kan bli ekonomiskt fiasko om tio år?
Vilken bil riskerar inte att bli ett ekonomiskt fiasko på 10 år?
+100
Men oavsett så skall du väl inte köpa en 14 år gammal elbil med den tidens batteriteknik och konditionering.
Blir som att basera ett vovoköp på hur bra en 244 fungerade.
Utvecklingens batteri har gått så fort så du kan inte dra några slutsater av det fåtal Roadster som gått i trafik. Se på Modell S i så fall, men vad är fel på att se på hur Leaf eller Zoe har åldrats, finns ett stort underlag och båda har trivial batterikonditionering.
Har man inte råd till en elbil för 500k har man givetvis inte råd till en fossilbil för 500k.
Vad är din poäng?
Mc
Både XC40 och 60 är bland toppsäljarna för privatpersoner.
Har haft många bilar tills de blir gamla och tio år och 15000 mil är bara en mognad. Har aldrig varit med om större reparationer så tidigt. Bara lite bromsar, styrstag och annat smått,
Leaf har jag läst om de hade i början plågsamt små batterier som bara räckte 10 mil efter några år. Så många ägare uppdaterade batteripaketet och ökade då på livslängden.
Vi har en Renaulthandlare runt hörnan och för fem år sedan rullade många Zoe här, förmodligen tjänstebilar. Nu syns det aldrig några och det är svårt att hitta uppgifter om livslängd och tillförlitlighet.
Ja Zoe har ju körts mycket som kommunbilar.Det var mer för några år sedan, nu ser man inte så många Zoe längre. Kanske för att de blivit för gamla och bytts ut mot andra märken och modeller.
Min sambo kör id3 på jobbet ibland. I vintras kom hon hem. Och sa VI KÖPER ALDRIG EN ID3`A. i vinter väglag var den helt hopplös att köra. Sladdade å slirade om vart annat. Knappar som inte lyser om natten måste vara gubbar som byggt den jävla bilen. Blev hennes kommentar.
Jag är en bil nörd, så det blev ut till en bilhandlare för en test körning i vinter väg lag av en id3`a. Kan nog inte mer än hålla med, beter sig mer som en folkabubblan än en än en trygg golf. Antispinnsystemet och antisladdsystem hinner inte med. Alls om man är lite för på med gas i statstrafik. Bakvagnen jassar lite väl mycket för en bil i som är byggd 40 senare. Golfen är ju rena rälsen i jämförelse. Sen om det beror på elmotorns höga vridmoment som snabbt kommer eller antispinnsystemet inte hinner med att bromsa det hela det.
Vet inget om antisladdsystemet i ID3, men visst är den i alla fall bakhjulsdriven? Vad är annars de bilar du och hon brukar köra? Är ju stor skillnad på att köra vintertid med fram eller bakhjulsdrivna.
Var det fram eller bak på gamla Golfar?
Jag tycker visserligen att du överdriver rejält. I vanlig körning är det inga som helst problem. Men ID3 är bakhjulsdriven, och det kan vara ett problem när man släpper gasen på isiga vägar, eftersom regenereringen inte använder ABS. Den bromsar alltså med bakhjulen och detta kan leda till sladd, precis som när man drar i handbromsen under färd. Min sambo upplevde samma sak när hon körde som vanligt i B-läge. Det blir dessutom dubbelt fel, bilen börjar sladda, man blir rädd och släpper gasen helt, vilket leder till att den bromsar och sladdar ännu mer. Det har VW inte löst så bra. Men å andra sidan beter sig min Ioniq5 precis på samma sätt. Så är det ju när man använder bakhjulen för att bromsa.
Lösningen är att stänga av regenereringen när det är halt. Efter första obehagliga sladden med ID3:an gjorde min sambo precis det, och därefter har hon aldrig upplevt några problem. Bilens antisladdsystem fungerar hur bra som helst.
Golf har alltid primärt varit framhjulsdriven, bejje. Sen fanns det ju modeller med 4wd också om än inte av de första generationerna.
Och Id.3 bakhjulsdriven men ofta har man läst att den ändå fungerat Ok i vinterväglag så lite förvånad är jag av Claes-Eriks kraftiga fördömande.
Ja i dessa spalter får man inte framföra negativa åsikter om VAG:s eminenta produkter.
Det blir omedelbart tillrättavisningar om att det troligen var fel på den bilen eller handhavandefel då man själv minsann aldrig upplevt nämnda problem 🤪
Men jag är ganska säker på att alla primärt bakhjulsdrivna elbilar sladdar mer eller mindre vid gaspådrag men framförallt vid regenerering, om man inte justerar den eller aktivt väljer ett ”vinterkörläge”
De flesta antispinnsystem har en funktion som snabbt ökar gaspådraget vid kraftig motorbroms för att undvika bakvagnssladd.
Det är i alla fall så på Bosch version (som finns i mängder av bilar) och Volvos DSTC.
Men är man orolig för att släppa av i vinterhalka så får man väl dra ner på motorbromsen. Det är ju lätt att ställa in.
Och Volkswagens bilar är perfekta och helt utan fel och brister- precis som Toyota, Franska skrammelhögarna,Tesla och Opel. Amen!
MVH AL
Ja, är det glashalt så kan bakhjulsdriven ID3, eller Enyaq, slira om man har kraftigaste regen. Det är inte svårare än att ställa in regen för sådant väglag.
Annars upplever jag systemet tryggt och säkert vid gaspådrag där antispinnsystemet är effektivt.
Samma gäller alla bakhjulsdrivna bilar, men min erfarenhet av dylika är att premiumbilar är klart bättre avseende stödsystem (även självstyrsystem a la "keep lane assist")
Väldig skillnad på min nu gamla E-klass från 2018 och en 2024 budgetbil. MB'n är mycket mer harmonisk och förutsägbar.
BMW i4 är tex klippstabil i halka, mycket bättre än min E-klass. Är imponerad av i4 överlag! Förutom komforten som upplevs bullrig.
Har inte kört EQE/EQS i så pass halt väglag.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.