Vi Bilägares forum

Bilägarna kör allt mindre – men elbilarna sticker ut

Bilägarna kör allt mindre – men elbilarna sticker ut

Körsträckan för laddbara bilar ökar kraftigt, enligt nya siffror från Trafikanalys.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-11 09:16

Kommentarer

Föga förvånande då förmånsbilarna i större utsträckning blir eldrivna.

Uppdaterat: 2024-04-11 09:23

Sen är det säkert en hel del "säsongs-bilar" typ "gammel-bilar" som drar ner snittet på främst de bensindrivna bilarna. Skulle vara intressant att veta snittet eller snarare median-körsträckan för de bilar som faktiskt rullar regelbundet året runt.

Uppdaterat: 2024-04-11 09:51

Våran bensinbil rullar knappt 500 mil/år. Den är varken gammal eller säsongsanvänd.
Finns nog ganska många mindre billigare bensinbilar som är ”bra att ha” som ger en lägre medelkörsträcka.

Uppdaterat: 2024-04-11 09:57

Det tror jag säkert, Guran. Men det finns nog också väldigt många "säsongs-bilar" i vårt land.

Uppdaterat: 2024-04-11 10:34

Vår andrabil, Ford Ka, finns knappt mindre, körs ca 300 mil per år. Den har högre fordonsskatt än elbilens ”symboliska” 360kr per år. Bortsett från det minimala koldioxidutsläppet från Ka:n, vilken bil, elbil med 2000 årsmil eller Ka:n, 300 årsmil, sliter mer på vägnätet?

Uppdaterat: 2024-04-11 10:46
Togga

Nu är väl personbilarnas slitage på vägarna kontra lastbilarnas att liknas vid att pissa i Nilen och hävda att det orsakade översvämningen.

Uppdaterat: 2024-04-11 11:02

Jag kör längre än genomsnittet trots att jag inte åker privatbil till vardags.
Min granne drar nog ner genomsnittet med sina 600 meter till jobbet (Jo, bilen används för att åka till jobbet, det är 300 meter att gå)

Uppdaterat: 2024-04-11 12:03

Haha.. Tyckte först att högra biten av bilden först såg ut som någon närbild av Gillette rakhyvel tills jag såg den lilla laddsymbolen till höger.
Så blir det när hjärnan får för sig fel skala på saker och ting. Troligen för att handtaget på handsken var lite suddig.

Uppdaterat: 2024-04-11 12:37

How long before EVs are the new ’miljöbov’, just like diesel cars?

Uppdaterat: 2024-04-11 18:19
Dogman

Det kanske är så uppenbart att ingen orkat kommentera det, men både den ekonomiska och den miljömässiga vinsten blir ju större på en elbil jämfört med fossilbil ju mer den körs. Därför är det högst naturligt att det är de bilar som rullar längst som blir elbilar i högre utsträckning.
Datakällan är väl bilprovningens noteringar på vägmätaren, så elbilarnas kraftiga ökning det senaste året finnas alltså inte med, eftersom de inte behövt sin första kontrollbesiktning än. Snart kommer det att bli ännu tydligare att det var länge sedan som elbilen var en marginell företeelse.

Uppdaterat: 2024-04-11 23:16
Rikard skrev:

Jag kör längre än genomsnittet trots att jag inte åker privatbil till vardags.
Min granne drar nog ner genomsnittet med sina 600 meter till jobbet (Jo, bilen används för att åka till jobbet, det är 300 meter att gå)

Jag/vi förutsätter att grannen har något slags funktionshinder…

😳

Uppdaterat: 2024-04-12 09:11
Flygaralex

Förstår inte riktigt varför vänstern klagar på miljöpolitiken. Den fungerar ju uppenbart. Folk har helt enkelt inte råd att köra förutom de välbeställda som ju såklart kör mer. Det är ju precis detta som vänstern vill. Välbeställda ska få fortsätta sina dyra vanor då de ju kan betala för sig. Medans de som redan kämpar med tillvaron tvingas till ett mycket begränsat liv. Vill vänstern verkligen gå så långt att de tvingar folk stanna hemma från jobbet och dö bort. Är det det de siktar på mån tro.

Uppdaterat: 2024-04-12 09:41

StarClass
Och på vilket sätt tycker du att högern har underlättat för trafikanter eller bilköpare?
Tänk efter nu innan du svarar eller ta reda på vilka budgetar som styrt senaste två decennierna.

Uppdaterat: 2024-04-12 09:49
StarClass skrev:

Förstår inte riktigt varför vänstern klagar på miljöpolitiken. Den fungerar ju uppenbart. Folk har helt enkelt inte råd att köra förutom de välbeställda som ju såklart kör mer. Det är ju precis detta som vänstern vill. Välbeställda ska få fortsätta sina dyra vanor då de ju kan betala för sig. Medans de som redan kämpar med tillvaron tvingas till ett mycket begränsat liv. Vill vänstern verkligen gå så långt att de tvingar folk stanna hemma från jobbet och dö bort. Är det det de siktar på mån tro.

Det där stämmer ju inte, och blir inte mer korrekt bara för att det tjatas om.
Utgifterna för bensin har ökat mycket långsammare än den disponibla inkomsten. Folk lägger mindre andel av sina pengar på bensin än för 20-30 år sedan. Dels för att reallöneökningarna har varit ganska goda, dels för att bilarna har blivit bränslesnålare och dels för att bensinpriserna i förhållande till inflationen inte alls har ökat så mycket som folk tror.

De som verkligen inte har råd åker inte bil, de åker kollektivt, och där har taxorna höjts mycket mer än inflationen i många län. Det är det man ska rikta kritiken mot, om man på riktigt bryr sig om de som har sämst ekonomi.

Uppdaterat: 2024-04-12 16:04