Vi Bilägares forum

”Tunt” förslag om miljömärkning av nya bilar blir verklighet

”Tunt” förslag om miljömärkning av nya bilar blir verklighet

Riksdagen har klubbat igenom en ny lag om att visa förbrukningen och utsläppen för nya bilar. Men siffrorna gäller bara under körning – inte under hela bilens livscykel.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-10 16:13

Kommentarer

Fullständigt meningslöst. Förbrukning och utsläpp enligt WLTP finns redan i annonser och i bilbroschyrer.
Men regeringen vill väl visa "handlingskraftighet" genom att lagstifta det som redan görs. :)
Alltid är det någon som går på det...

Uppdaterat: 2024-04-10 16:31

Är detta något som behövs? Man känner väl till förbrukningen på sitt fordon någorlunda innan man köper själva fordonet. Lite gissning kan man väl ha, men personligen så är jag bara intresserad av förbrukningen under färd. Inte under livscykel.

Bensin och Diesel = När bilen körs.
Elbil = Är den inte över 2kW/milen skiter jag i det.

Uppdaterat: 2024-04-10 16:31

https://www.spritmonitor.de/ så kan du få uppgifter på förbrukningen för andra människor med samma bilmodell och motor. WLTP är helt verklighetsfrånvänd standard, bilar som rullar på en dynamo utan luftmotstånd.. haha, snacka om att siffrorna inte stämmer. Inte undra på att utsläppen inte minskar, alla utgår ifrån siffror som står på papper istället för att se vad bilarna drar i verkligheten.

Uppdaterat: 2024-04-10 16:54

WLTP är inte alls en verklighetsfrånvänd standard. Det är ett test av 4 delmoment: Stadskörning, stadsnära körning, landsväg och motorväg.
WLTP blandad körning är genomsnittet av dessa fyra delmoment.
Jag har inget som helst problem att köra under WLTP förbrukningen. Jag körde på NEDC förbrukningen när den fanns.
Det beror helt på ens körmönster. Ju mer man avviker från WLTP i sin körstil, desto mer avviker ens förbrukning från WLTP.

För bensin/diesel gäller: Har man mer landsvägskörning och kring 70/80, är det lätt komma under WLTP. Om man däremot har mer stadskörning och/eller mer landsväg 100 och motorväg 120, så får man en högre förbrukning än WLTP.

För elbilar gäller:
Kör man mest i stan och stadsnära körning, dvs landsväg i lägre hastigheter så når man WLTP. Kör man nästan bara stadskörning får man lägre förbrukning än WLTP genomsnitt.

Om man däremot närmast uteslutande kör på landsvägar eller motorväg så får man högre förbrukning än WLTP.

WLTP kan omöjligt spegla alla personers olika körstilar och körförhållanden.

Laddhybrider är speciella. Testet görs med 50% laddning i batteriet. När batteriet är slut så får laddhybriden betydligt högre förbrukning, oavsett stad, landsväg eller motorväg.
Beror helt på hur mycket och hur ofta föraren av laddhybriden laddar.
Jag tycker laddhybrider är poänglöst. De är dessutom tyngre än en bensin/diesel, vilket ökar förbrukningen när batteriet är slut. Plus de har högre servicekostnader.

Uppdaterat: 2024-04-10 18:05

Fast laddhybriden övergår väl i regel till att bli en s k fullhybrid när batterinivån sjunkit så att den inte längre till fullo kan köra med batteridrift så med all säkerhet är den även i detta driftläge snålare på dropparna än en "vanlig" bensinare. Ja, hur fransoserna fungerar vet jag inte men t ex Kia/Hyundai lär fungera på det sättet efter vad jag sett skrivet.

Uppdaterat: 2024-04-10 18:49

Jag har laddhybrid nummer tre i hushållet och den har dragit 0,398 liter per mil sen vi skaffade den för 3747 mil sen. Hur mycket en 300 hk fyrhjulsdriven SUV hade dragit utan att vara laddar vet jag inte, men jag gissar att det hade varit mer.

Det är den laddhybrid jag haft som varit törstigast. De andra har nöjt sig med 0,25-0,30.

Uppdaterat: 2024-04-10 19:13

Laddbar är ett ord som skulle ha varit en del av förra inlägget.

Uppdaterat: 2024-04-10 19:14
L. Mäkinen skrev:

Jag har laddhybrid nummer tre i hushållet och den har dragit 0,398 liter per mil sen vi skaffade den för 3747 mil sen. Hur mycket en 300 hk fyrhjulsdriven SUV hade dragit utan att vara laddar vet jag inte, men jag gissar att det hade varit mer.
Det är den laddhybrid jag haft som varit törstigast. De andra har nöjt sig med 0,25-0,30.

Ni måste göra fel, en laddhybrid drar ju drygt 0,7 läste vi för nån vecka eller två sen.

Uppdaterat: 2024-04-10 19:56

Rikard,
Jag får påpeka det vid nästa service.

Uppdaterat: 2024-04-10 21:41