Vi Bilägares forum

Nedstängt mobilnät kan ge körförbud på besiktningen

Nedstängt mobilnät kan ge körförbud på besiktningen

När de gamla mobilnäten stängs ned kan bilens eCall-system sluta fungera. Det kan ge underkänt resultat och körförbud på besiktningen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-09 16:15

Kommentarer

Sånt paragrafrytteri. Hade det handlat om något annat som faktisk säkerhet så hade jag förstått, men kommer man ju fortsatt att godkänna alla äldre bilar som inte ens har ett eCall system, men de som har det, men som sen inte går att använda eftersom politiken stänger ner nätet, de ska inte få använda sina bilar?

Kanske de skulle lägga in ett undantag i reglerna för detta. Annars skulle man lika gärna underkänna varenda bil som inte ens har ett sånt system, just för att de inte har ett sånt system. Det låter lika rimligt som att först stänga ner det nät som systemet behöver och sen säga åt alla bilägare att ni får inte lägre köra era bilar.

Uppdaterat: 2024-04-09 16:47
- Peugeot e-208 GT 2022

Kommer inte hända!

I min 2018 använder bilen min mobiltelefon för funktionen, så borde de fortsatt.

Uppdaterat: 2024-04-09 17:12

På detta sätt så blir nog inte framtidens bilar speciellt långlivade. Så jag håller med bejje i denna fråga.

Uppdaterat: 2024-04-09 17:58
V8-Power skrev:

Kommer inte hända!
I min 2018 använder bilen min mobiltelefon för funktionen, så borde de fortsatt.

Det där låter väldigt konstigt. Vad har du för bil?

Uppdaterat: 2024-04-09 17:58
walle_x skrev:

V8-Power skrev:
Kommer inte hända!
I min 2018 använder bilen min mobiltelefon för funktionen, så borde de fortsatt.

Det där låter väldigt konstigt. Vad har du för bil?

En Ford, bilen saknar modem och uppkoppling, min mobil används istället av bilen.

Uppdaterat: 2024-04-09 18:38
V8-Power skrev:

En Ford, bilen saknar modem och uppkoppling, min mobil används istället av bilen.

Vad händer på besiktningen då om man inte har mobil med sig? Underkänt eftersom systemet då inte kan fungera?

Uppdaterat: 2024-04-09 18:42
- Peugeot e-208 GT 2022

Det verkar jättekonstigt att ett säkerhetssystem skulle förlita sig på att föraren kopplar upp sin telefon.

Uppdaterat: 2024-04-09 18:49

Det blir ju inte riktigt samma funktion men bättre än inget.

Aktivera nödsamtalsassistenten
ANM.: För att den här funktionen ska fungera måste din mobiltelefon ha Bluetooth och vara ansluten till SYNC3.
För att aktivera nödsamtalsassistenten i inställningarna väljer du:

Menykommando Åtgärd och beskrivning
Nödsamtalsassistenten Tryck på den här knappen för att öppna inställningarna för funktionen. Funktionen kan aktiveras och inaktiveras när du drar i rullisten.

Dra rullisten för att aktivera funktionen.
Du kan ange kontakter i telefonboken för nödsamtal.
Inställning av nödsamtalskontakter
Se till att telefonens telefonbok har hämtats till SYNC3.
På inställningsskärmen väljer du:

Menykommando Åtgärd och beskrivning
Nödsamtalsassistenten Tryck på den här knappen för att öppna inställningarna för funktionen.
Ange nödkontakter
Välj det här alternativet på skärmen.

Menykommando Åtgärd och beskrivning
Välj en kontakt Välj det här alternativet under .

Kontakterna i din telefonbok visas på skärmen. Välj den kontakt du vill ange som nödkontakt. Du kan ställa in Emergency contact 2 med samma metod. Två nödkontakter kan anges.
ANM.: När SYNC3 försöker ringa ett nödsamtal visas nödkontaktknappen på pekskärmen. Tryck på knappen för att ringa kontakten via din Bluetooth-anslutna telefon.
ANM.: Om bilen är utrustad med navigering visas en karta vid aktuell gatuadress på skärmen när nödsamtalsassistenten är aktiv.

Uppdaterat: 2024-04-09 18:50

Funktion från manualen:

ANM.: Alla mobiltelefoner fungerar på olika sätt. Även om nödsamtalsassistenten fungerar med de flesta mobiltelefoner kan vissa mobiltelefoner ha problem att använda funktionen.
Om en olycka utlöser systemet ringer det räddningstjänsten via en parkopplad ansluten mobiltelefon. Se din regionala Ford-webbplats för mer information.
ANM.: I en nödsituation kan nödsamtalsassistenten fungera som ett kommunikationshjälpmedel för att komma i kontakt med specifika räddningstjänstavdelningar för allmänhetens säkerhet. Nödsamtalsassistenten utför inte räddningsåtgärderna. Den lokala räddningstjänsten ser till att specifika räddningsåtgärder vidtas enligt den aktuella situationen.

VARNING!: Vänta inte på att nödsamtalsassistenten ska ringa nödsamtalet om du kan göra det själv. Ring till räddningstjänsten direkt för att undvika en lång väntetid. Om du inte hör nödsamtalsassistenten inom fem sekunder efter kollisionen kanske systemet eller mobiltelefonen har skadats eller slutat fungera.
VARNING! VARNING!: Lägg alltid telefonen på ett säkert ställe i bilen så att den inte blir en projektil eller skadas vid en olycka. Om du inte gör det kan det leda till allvarliga personskador eller skador på telefonen som gör att nödsamtalsassistenten inte fungerar som den ska.
VARNING! VARNING!: För att den här funktionen ska fungera måste din mobiltelefon ha Bluetooth aktiverat och vara kompatibel med systemet.

Innan ett samtal rings
Om du inte avbryter samtalet och SYNC lyckas ringa samtalet spelas ett inledande meddelande upp för räddningstjänstoperatören. Efter detta meddelande följer handsfree-kommunikation mellan personen/personerna i bilen och operatören.
Systemet ger dig en kort stund (ca 10 sekunder) för att avbryta samtalet. Om du inte avbryter samtalet försöker systemet ringa räddningstjänsten.
Systemet spelar upp ett meddelande för att du ska veta när det försöker ringa ett nödsamtal. Du kan avbryta samtalet genom att trycka på relevant knapp eller genom att trycka på knappen för att avsluta samtal på ratten.
Under ett samtal
Nödsamtalsassistenten utnyttjar i tillgängliga fall information från bilens GPS eller från mobilnät för att bedöma vilket språk som ska användas. Den informerar räddningstjänstoperatören om olyckan och spelar upp det inledande meddelandet. Här kan GPS-koordinaterna för din bil ingå.
Det språk som systemet använder för att kommunicera med passagerarna i bilen kan skilja sig från språket som används för att ge information till räddningstjänstoperatören.
När det inledande meddelandet har spelats upp öppnas röstlinjen så att du kan samtala med räddningstjänstoperatören via handsfree.
När samtalet har kopplats upp måste du vara beredd på att genast uppge namn, telefonnummer och var du befinner dig.

För att nödsamtalsassistenten ska fungera korrekt:
Systemet måste strömförsörjas och fungera korrekt när olyckan inträffar och när funktionen aktiveras och används.
Du måste aktivera funktionen före en olycka.
Du måste ha en mobiltelefon som är ansluten till systemet.
I vissa länder måste du ha ett giltigt och registrerat SIM-kort med samtalstid på för att kunna ringa och genomföra ett nödsamtal.
En ansluten mobiltelefon måste kunna ringa ett samtal utan att det avbryts vid tidpunkten för olyckan.
En ansluten mobiltelefon måste ha tillräcklig täckning, batteriladdning och signalstyrka.
Bilen måste ha ett laddat batteri.

Uppdaterat: 2024-04-09 19:00

Det är trångt i etern. Och för att frigöra utrymme för 5G och kommande 6G så stänger operatörerna ner 2G/3G.

Genom att fasa ut gamla nät frigörs frekvensutrymme för moderna och mer effektiva lösningar.
För att dra nytta av digitaliseringens möjligheter krävs moderna och säkra kommunikationsnät bl.a. genom utbyggnad av mobilnät baserade på 4G, 5G och andra trådlösa tekniker som Wifi, LoRaWAN, Sigfox och BLE.

Att successivt stänga ner gamla nät som har hög energiförbrukning och flytta användare och trafik till moderna och mer energieffektiva lösningar har flera fördelar och innebär kostnadsoptimering för operatörerna.

När allt fler konsumenter och företag använder mer moderna tekniker sjunker snabbt användningen och efterfrågan på äldre generationer nät som 2G och 3G. Det här sker även internationellt och tillverkarna har redan slutat att utveckla de gamla teknikerna. I förlängningen kommer det därför bli svårt att få tag i utrustning och reservdelar.

Uppdaterat: 2024-04-10 08:20

Raphael nu gav du en förklaring till varför 2G/3G stängs, men inte något om det artikeln handlar om.
Tycker du att det är vettigt att tvingas skrota helt fungerande bilar beroende på en varningslampa som upplyser om att mobilnätet är släckt?
Något som inte påverkar fordonets funktion på något sätt!

Uppdaterat: 2024-04-10 08:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vet inte hur många bilar detta berör i Sverige, men om det inte går att byta ut 2G/3G modulen i bilen, ska då lösningen vara att slänga bilen på skroten när den annars är fullt fungerande?
Känns som otroligt slöseri med resurser.

Uppdaterat: 2024-04-10 08:49
- Peugeot e-208 GT 2022

Har läst att motorbranschen i Sverige jobbar för att denna funktion inte skall kunna medföra underkänt vid besiktning om den inte längre fungerar och det verkar vara en rimlig lösning för i annat fall lär vi få skrota bilar i en helt annan omfattning än tidigare eftersom kommunikationstekniken utvecklas en hel del under de 115--20 år som många bilar annars lever. Så åter håller jag med bejje i denna fråga.

Uppdaterat: 2024-04-10 09:40
saabnisse skrev:

Raphael nu gav du en förklaring till varför 2G/3G stängs, men inte något om det artikeln handlar om.
Tycker du att det är vettigt att tvingas skrota helt fungerande bilar beroende på en varningslampa som upplyser om att mobilnätet är släckt?
Något som inte påverkar fordonets funktion på något sätt!

Jag ville vara tydlig med att nätet släcks pga. marknadens krav på ny och snabbare teknik.
Det är för trångt i etern när prylar blir allt mer uppkopplade. Så det finns en logik bakom.
När bilar med 2G och 3G lanserades, så fanns det inte konkreta planer på att släcka ner 2G/3G-nätet.
Biltillverkarna har i sina villkor för uppkopplade tjänster en frigivelse om att de inte tar ansvar för om dessa tjänster behöver släckas ner pga. av externa faktorer utanför deras kontroll, som nedsläckning av 2G/3G-nätet skulle innebära.
Detta gör att de inte har skyldighet att byta ut 2G/3G-moduler i sina bilar.
Det skulle därmed bli dyrt.

SOS Alarm/Call är en funktion i bilen. Det tillhör bilens funktion, detta innebär att när den funktionen inte fungerar längre så påverkar det bilens funktionalitet. Så självfallet kollar bilbesiktningen den funktionen, det ska de göra.
Sen har regelverket inte hängt med.
Att göra ett undantag för funktioner som är beroende av externa faktorer, som t.ex. 2G/3G-nätets existens, är fullt rimligt och det är även vad fordonsbranschen är i dialog med bilbesiktningen om.
Det är mycket troligt att det kommer en sådan lösning, Mobility Sweden har gått ut med att de har en bra dialog med Bilprovningen om detta.
De har även varit tydliga med i sitt pressutskick att det inte alls är säkert att bilar kommer få körförbud.
Det är alltså en spekulation. När man skriver "kan" eller "riskerar att", så är det spekulation. Det är inget man verkligen vet.
Det är ju inte något som Bilprovningen har behövt ta ställning till eftersom 2G/3G-nätet inte är nedsläckt än. Det håller på att släckas ner, och olika operatörer har olika tidsplaner för detta.
Men idag vet varken bilbranschen eller Bilprovningen om bilar kommer få körförbud för att funktioner beroende av 2G/3G inte kommer att fungera.
Det är en spekulativ artikel som Vi Bilägare har publicerat.
Jag tycker vi kan vänta tills Bilprovningen har tagit ställning i frågan.
Dialog pågår för en lösning.
Jag ser ingen anledning att man ska bekymra sig pga. spekulationer.
(Nu har jag visserligen inte 2G/3G i min bil, min bil har 4G, men ändå).

Uppdaterat: 2024-04-10 09:55

Är väl bara i Sverige som det funderas på en så trivial sak som detta.
Och troligen bara här som man eventuellt skulle få för sig att underkänna bilar pga SOS knapp som slutat funka.
Undrar om det är tillåtet att framföra en bil med denna funktion i områden utan täckning?
Kanske kommer upp nya förbudsskyltar 😂🤣

Uppdaterat: 2024-04-10 16:05

Den var bra, Guran..:)

Uppdaterat: 2024-04-10 16:16
Mr Snoid skrev:

Är väl bara i Sverige som det funderas på en så trivial sak som detta.
Och troligen bara här som man eventuellt skulle få för sig att underkänna bilar pga SOS knapp som slutat funka.
Undrar om det är tillåtet att framföra en bil med denna funktion i områden utan täckning?
Kanske kommer upp nya förbudsskyltar 😂🤣

Är det verkligen en trivial sak att 3G upphör? Man är inte längre uppkopplad mot internet och därmed inte längre får OTA uppdateringar på mjukvara och navigation. Bilens eget wifi upphör och SOS on call upphör. Tillgång till bilens bruksanvisning upphör om man får problem på resan t.ex. och vill ha information direkt.

Uppdaterat: 2024-04-10 16:22
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Är väl bara i Sverige som det funderas på en så trivial sak som detta.
Och troligen bara här som man eventuellt skulle få för sig att underkänna bilar pga SOS knapp som slutat funka.
Undrar om det är tillåtet att framföra en bil med denna funktion i områden utan täckning?
Kanske kommer upp nya förbudsskyltar 😂🤣

Är det verkligen en trivial sak att 3G upphör? Man är inte längre uppkopplad mot internet och därmed inte längre får OTA uppdateringar på mjukvara och navigation. Bilens eget wifi upphör och SOS on call upphör. Tillgång till bilens bruksanvisning upphör om man får problem på resan t.ex. och vill ha information direkt.

Ja om man är mest upptagen av dessa ting så må det vara så.
Men bilen fungerar oavsett och du får väl köpa dig en ny bil med 4G.
En bra anledning att göra dig av med den gamla Volvon 😜
Men du har väl en instruktionsbok i handskfacket? Eller Google i mobilen?

Uppdaterat: 2024-04-10 16:32
V8-Power skrev:

Det blir ju inte riktigt samma funktion men bättre än inget.
Aktivera nödsamtalsassistenten
ANM.: För att den här funktionen ska fungera måste din mobiltelefon ha Bluetooth och vara ansluten till SYNC3.
För att aktivera nödsamtalsassistenten i inställningarna väljer du:
Menykommando Åtgärd och beskrivning
Nödsamtalsassistenten Tryck på den här knappen för att öppna inställningarna för funktionen. Funktionen kan aktiveras och inaktiveras när du drar i rullisten.
Dra rullisten för att aktivera funktionen.
Du kan ange kontakter i telefonboken för nödsamtal.
Inställning av nödsamtalskontakter
Se till att telefonens telefonbok har hämtats till SYNC3.
På inställningsskärmen väljer du:
Menykommando Åtgärd och beskrivning
Nödsamtalsassistenten Tryck på den här knappen för att öppna inställningarna för funktionen.
Ange nödkontakter
Välj det här alternativet på skärmen.
Menykommando Åtgärd och beskrivning
Välj en kontakt Välj det här alternativet under .
Kontakterna i din telefonbok visas på skärmen. Välj den kontakt du vill ange som nödkontakt. Du kan ställa in Emergency contact 2 med samma metod. Två nödkontakter kan anges.
ANM.: När SYNC3 försöker ringa ett nödsamtal visas nödkontaktknappen på pekskärmen. Tryck på knappen för att ringa kontakten via din Bluetooth-anslutna telefon.
ANM.: Om bilen är utrustad med navigering visas en karta vid aktuell gatuadress på skärmen när nödsamtalsassistenten är aktiv.

Jag har nog samma, men har ärligt talat inte läst boken....för det finns ingen.

Uppdaterat: 2024-04-10 16:40

Finns på nätet

Uppdaterat: 2024-04-10 17:52
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
Är det verkligen en trivial sak att 3G upphör? Man är inte längre uppkopplad mot internet och därmed inte längre får OTA uppdateringar på mjukvara och navigation. Bilens eget wifi upphör och SOS on call upphör. Tillgång till bilens bruksanvisning upphör om man får problem på resan t.ex. och vill ha information direkt.

Ja om man är mest upptagen av dessa ting så må det vara så.
Men bilen fungerar oavsett och du får väl köpa dig en ny bil med 4G.
En bra anledning att göra dig av med den gamla Volvon 😜
Men du har väl en instruktionsbok i handskfacket? Eller Google i mobilen?

Ja det är ju lätt att göra sig rolig över andras bekymmer, när 3G försvinner och du inte förstår nyttan av att ha en uppkopplad bil, medans du själv har en modernare bil. Vadå instruktionsbok i handskfacket? Har jag inte haft sedan min Opeltid före 2017.
Göra mig av med Volvon, gör jag när habegäret motsvarar vad jag vill ha, till en rimlig kostnad och elbilarna blivit lite mognare.

Uppdaterat: 2024-04-10 19:45

En fin tjusig Volvo XC60 gör man inte av sig förrän man vill byta till en annan Volvo tex XC60. En mer komfortabel, praktisk och säker bil får man verkligen leta länge efter.

Men det förstår inte hen som inte äger en Volvo XC60!

Uppdaterat: 2024-04-12 08:35
Swenssons skrev:

En fin tjusig Volvo XC60 gör man inte av sig förrän man vill byta till en annan Volvo tex XC60. En mer komfortabel, praktisk och säker bil får man verkligen leta länge efter.
Men det förstår inte hen som inte äger en Volvo XC60!

Nja, då köper jag hellre en Tysk kvalitetsbil som MB GLC, utan allt för mycket kinesiskt ägande, då det tycks vara viktigt. Dom har även laddhybrid med riktigt bra räckvidd samt oljebrännare som kan köras på HVO100 när strömmen är slut.
Tickar in på alla dina krav Swensson, så obegripligt varför du inte köpte en sådan.

Uppdaterat: 2024-04-12 09:04
Mr Snoid skrev:

Swenssons skrev:
En fin tjusig Volvo XC60 gör man inte av sig förrän man vill byta till en annan Volvo tex XC60. En mer komfortabel, praktisk och säker bil får man verkligen leta länge efter.
Men det förstår inte hen som inte äger en Volvo XC60!

Nja, då köper jag hellre en Tysk kvalitetsbil som MB GLC, utan allt för mycket kinesiskt ägande, då det tycks vara viktigt. Dom har även laddhybrid med riktigt bra räckvidd samt oljebrännare som kan köras på HVO100 när strömmen är slut.
Tickar in på alla dina krav Swensson, så obegripligt varför du inte köpte en sådan.

Problemet är väl att Mercedes alltid varit överprisade om man vill ha lite bättre utrustade bilar. Alla kan ju inte få till ett sådant fynd som du hade, när du åkte Mercedes MrSnoid.

Uppdaterat: 2024-04-12 09:18

Nja drygt 20% kinesiskt ägande i Mercedes.

Uppdaterat: 2024-04-12 09:19
V8-Power skrev:

Nja drygt 20% kinesiskt ägande i Mercedes.

Ja så var det med det. Alltså kineserna sticker in sin näsa och sina långa fingrar i det mesta nu för tiden.

Uppdaterat: 2024-04-12 09:22
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Swenssons skrev:
En fin tjusig Volvo XC60 gör man inte av sig förrän man vill byta till en annan Volvo tex XC60. En mer komfortabel, praktisk och säker bil får man verkligen leta länge efter.
Men det förstår inte hen som inte äger en Volvo XC60!
Nja, då köper jag hellre en Tysk kvalitetsbil som MB GLC, utan allt för mycket kinesiskt ägande, då det tycks vara viktigt. Dom har även laddhybrid med riktigt bra räckvidd samt oljebrännare som kan köras på HVO100 när strömmen är slut.
Tickar in på alla dina krav Swensson, så obegripligt varför du inte köpte en sådan.

Problemet är väl att Mercedes alltid varit överprisade om man vill ha lite bättre utrustade bilar. Alla kan ju inte få till ett sådant fynd som du hade, när du åkte Mercedes MrSnoid.

Nja, dom är inte så mycket mer överprisade än vad Volvo är i dag.
Men visst den bilen jag köpte var ett fynd.

Uppdaterat: 2024-04-12 09:39

Nu återgår vi till tråden
"Nedstängt mobilnät kan ge körförbud på besiktningen"

Uppdaterat: 2024-04-12 10:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

MrSnoid skrev :"Nja, dom är inte så mycket mer överprisade än vad Volvo är i dag.
Men visst den bilen jag köpte var ett fynd."

Jo 2020 när jag letade bil så var Mercedes GLC m.m överprisade med samma utrustning som Volvo. Och jag är säker på att även Mercedes får problem med OTA om 3G släcks ned.

Uppdaterat: 2024-04-12 20:21
Christer skrev:

MrSnoid skrev :"Nja, dom är inte så mycket mer överprisade än vad Volvo är i dag.
Men visst den bilen jag köpte var ett fynd."
Jo 2020 när jag letade bil så var Mercedes GLC m.m överprisade med samma utrustning som Volvo. Och jag är säker på att även Mercedes får problem med OTA om 3G släcks ned.

Ja men det var fyra år sedan. Volvo har varit duktiga på att höja priset och vill minnas att du köpte din XC60 till helt ok pris.
Så som jag köpte nuvarande elektriska bil när priset var rätt.
Frågan är när det blir rätt igen, konstaterar efter att provkört annat att:
Elbil är jäkligt trevligt
Den där Hyundaien jag har är jäkligt trevlig och svårt att hitta en vettig ersättare till överkomligt pris.
Slutar väl med att den blir kvar och frugans I20 ersätts med nått nyare roligare till en överkomlig kostnad.
Riktigt kul att köra en bensinare med manuell låda. Men jisses så slö den är och hur totalt den saknar kördynamik.

Uppdaterat: 2024-04-12 20:50

Zeekr001 Har ju numera 10 års garanti och fri service i 10 år.
Utvecklad i Göteborg.

Ford Explorer kanske, billigare och bättre inredning än VW ID.4 som den bygger på.

Nä det finns inte mycket roligt till överkomligt pris jag skulle våga köpa idag.

BYD Han är ju ett prestandafynd för reapriset 549000:- som den sänkts till men ingen vågar köpa kinesiskt.

Renault Scenic ser trevligast ut av alla som har rimligt pris och inte är kinesisk.

Uppdaterat: 2024-04-12 21:06

Håll er till tråden!

Uppdaterat: 2024-04-13 10:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Mr Snoid skrev:

Är väl bara i Sverige som det funderas på en så trivial sak som detta.
Och troligen bara här som man eventuellt skulle få för sig att underkänna bilar pga SOS knapp som slutat funka.
Undrar om det är tillåtet att framföra en bil med denna funktion i områden utan täckning?
Kanske kommer upp nya förbudsskyltar 😂🤣

Det är inte riktigt sant att detta bara gäller Sverige.
Det finns en förordning om detta från EU som handlar om besiktning och krav på on-call tjänster som ska kollas vid besiktning. Transportstyrelsen menar att skrivningen är lite luddig om hur det ska tolkas. Transportstyrelsen är i dialog inom EU med sina kollegor för en lösning.
Jag är dock inte orolig.
Men i Sverige går nedsläckning av 2G/3G snabbare än i många andra länder så det är därför Transportstyrelsen trycker på lite.

Uppdaterat: 2024-04-13 17:41
Raphael skrev:

Det är trångt i etern. Och för att frigöra utrymme för 5G och kommande 6G så stänger operatörerna ner 2G/3G.
Genom att fasa ut gamla nät frigörs frekvensutrymme för moderna och mer effektiva lösningar.
För att dra nytta av digitaliseringens möjligheter krävs moderna och säkra kommunikationsnät bl.a. genom utbyggnad av mobilnät baserade på 4G, 5G och andra trådlösa tekniker som Wifi, LoRaWAN, Sigfox och BLE.
Att successivt stänga ner gamla nät som har hög energiförbrukning och flytta användare och trafik till moderna och mer energieffektiva lösningar har flera fördelar och innebär kostnadsoptimering för operatörerna.
När allt fler konsumenter och företag använder mer moderna tekniker sjunker snabbt användningen och efterfrågan på äldre generationer nät som 2G och 3G. Det här sker även internationellt och tillverkarna har redan slutat att utveckla de gamla teknikerna. I förlängningen kommer det därför bli svårt att få tag i utrustning och reservdelar.

Det mesta du skriver är ju rent struntprat. 2G och 3G drar otroligt lite frekvensutrymme jämfört med 4G och 5G. Av operatörernas totala förvärvade bandbredd utgör nödvändig bandbredd för att använda både 2G och 3G mindre än 5%. 2G kräver 2-2,5 MHz bandbredd, i bästa fall i frekvensbandet för 900 MHz. I det frekvensbandet har Telia från 2026 15 MHz och Net4Mobility 10 MHz FDD-spektrum. 3G kräver 5 MHz bandbredd i bästa fall i frekvensbandet för 2100 MHz. I det frekvensbandet har alla tre radionätsoperatörerna 20 MHz FDD-spektrum. Tre har 10 MHz FDD-spektrum i frekvensbandet för 900 MHz och använder redan 3G på 900 MHz där. De basstationer och radionät som operatörerna byter till klarar alla teknologier. De är inte svåra att få tag i som du påstår. Det som kan vara svårt att hitta är nya basstationer från de stora tillverkarna, som endast kan använda endera 2G eller 3G, eftersom deras 2G- och 3G-patent har gått ut,

Det behövs alltså bara ETT enda radionät för att driva samtliga 2G-5G.

WiFi använder över huvud taget inte frekvenser som används för mobil kommunikation, och trots att det funnits länge erbjuder inte ens Svenska kyrkan det i sina torn, som skulle ha bäst förutsättningar att erbjuda WiFi med någon samhällstäckning.

4G och 5G är långt ifrån alltid mer effektivt än 2G och 3G. För att 4G-tal/5G-tal (VoLTE/VoNR) skall vara noterbart frekvenseffektivare än t.ex. 3G-tal, så måste telefonen ha EVS-talkodare. Men det är det långt ifrån alla 4G- och 5G-telefoner som har. Dessutom går det inte att använda många 4G- och 5G-telefoner för tal även om de "har VoLTE/VoNR" eftersom 4G-tal och 5G-tal är operatörsspecifikt på ett helt annat sätt än 2G- och 3G-tal.

2G och 3G skickar USSD och SMS effektivt över MAP, medan 4G och 5G över 5GC skickar USSD och SMS över IMS. Enligt uppgift behövs 4756 B data för att skicka 5 B USSD över IMS. Enligt uppgift behövs 828-967 B data för att skicka 1-140 B SMS-data över IMS.

Värt att notera också är att 2G (GSM) använder modulation med konstant envelopp. Det gör att den radioeffekt som telefoner, basstationer m.m. kan använda är upp till 10 gånger högre än för t.ex. 4G och 5G, vilket gör att 2G är överlägset för att täcka stora ytor för tal, SMS och låghastighets-data (M2M).

Alla vet att bästa batteritiden fås med telefonen inställd på 2G. 3G ger bättre batteritid än både 4G och 5G. Strömförbrukningen blir högre om vi väljer 4G och 5G än 2G och 3G eftersom 4G och 5G kräver mer dataprocessande.

Vill vi hjälpa till och som tack för hjälpen (beroende på operatör) slippa den egna data som operatörerna tycker sig tvungna att skicka över 4G och 5G sedan de bytt till 5GC-nät, och spara både batteriström och datasaldo, så ställer vi in telefonen på att använda 2G (eller 3G) i första hand. Kan telefonen inte använda 4G-tal eller 5G-tal (enligt ovan), kopplar telefonsamtalen då på köpet också fram lite snabbare.

Värt att notera är att operatörer kan 2G- och 3G-spärra nyare iPhone-telefoner, så vill vi ha kvar möjligheten att välja 2G eller 3G gör vi bäst i att avstå från nyare iPhone-modeller (och andra telefoner som inte går att låsa till/föredra 2G eller 3G).

Därför kommer 2G eller 3G att finnas kvar under överskådlig tid.

Därmed kommer bilens eCall att fortsätta fungera.

Det finns alltså ingen som helst anledning att oroa sig för M Sveriges eller Mobility Swedens skrämselpropaganda, lika lite som Vi Bilägares påstående att vare sig 2G eller 3G skulle finnas kvar efter 2025. Det kan inte ens självaste Vi Bilägare veta.

Uppdaterat: 2024-04-23 16:41
Gustav E skrev:

Det mesta du skriver är ju rent struntprat.

Den text jag skrev var hämtad från nätoperatörerna för mobilnätet i Sverige samt från Post och Telestyrelsen. Men ok, du anser att informationen från nätoperatörerna och Post och Telestyrelsen är struntprat. Då vet vi att du tycker det.

Citat:

Därför kommer 2G eller 3G att finnas kvar under överskådlig tid.
Därmed kommer bilens eCall att fortsätta fungera.
Det finns alltså ingen som helst anledning att oroa sig för M Sveriges eller Mobility Swedens skrämselpropaganda, lika lite som Vi Bilägares påstående att vare sig 2G eller 3G skulle finnas kvar efter 2025. Det kan inte ens självaste Vi Bilägare veta.

Jag har själv fått information för när 2G/3G släcks ner i området där jag bor. Den informationen har getts av nätägarna i området. Det exakta tidsschemat ser givetvis olika ut i olika delar av landet, men det gemensamma målet för ägarna av stationerna är att nedsläckning ska vara fullt genomförd 2025.

Jag tror inte att de skulle gå ut med sådan här information om det inte vore sant. För om utrustning fungerar fast de sagt de släckt ner, då är det lätt säga att de gav ut felaktig information. Och då tappar kunderna förtroende för dem. Så det tror jag inte på att de skulle våga.

Uppdaterat: 2024-04-23 16:46