Vi Bilägares forum

Se upp med elbilstrenden: Riskfyllt med infällda dörrhandtag

Se upp med elbilstrenden: Riskfyllt med infällda dörrhandtag

Den nya trenden med infällda dörrhandtag som ska fällas ut automatiskt vid en olycka kan vara riskfylld, enligt tyska organisationen Adac.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-10 10:04

Kommentarer

Alltså, fattar inte vitsen med att fälla in handtagen.. gimmicks? För om det är pga luftmotståndet så borde de satsa på att göra karosserna mer strömlinjeformade, eller inte har så hög markfrigång.. det finns massor med stora saker att ta tag i för att säkerställa en låg förbrukning. Detta är på samma nivå som de där lättrullande friktionsdäcken där man sparar 0,5%... och låter 2 tum större hjul dra 15% mer energi. Snacka om att sila myggen och svälja kamelerna....

Uppdaterat: 2024-04-10 10:10

Helt enig, tycker att dessa infällbara handtag enbart är ett sätt att skapa repor i lacken, och massa problem vintertid då det fryser fast. Tacka vet jag gamla Saabars dörrhandtag, typ de som satt på gamla 900, snygga, bekväma, funktionella och framförallt håller för alltid.

Uppdaterat: 2024-04-10 10:24

Jag har kört elbilar med infällda handtag nu i 5 år och 30 000 mil och ser inte problemen du ser lsoderlund...
Vilken eller vilka elbilar med infällda handtag har du haft som du haft de problemen på?
Och varför skulle det bli repor i lacken för det?!

Uppdaterat: 2024-04-10 10:32

Infällda dörrhandtag är bara en gimmick för att signalera att här det minsann en elbil. Luftmotståndets reducering går nog inte att mäta. Komiskt att ha dessa dörrhandtag på suvar med vertikala fronter, som får plöja sig fram i lufthavet...

Uppdaterat: 2024-04-10 10:35

+100, 40-talisten !

Uppdaterat: 2024-04-10 11:07

Nja, det finns faktiskt även en del fossilbilar med infällda handtag så du är lite ute och cyklar där 40-talisten.
Men oavsett, visst är det mest en gimmick. Jag ser däremot inte problemet, om nåt bilmärke har infällda handtag och nån inte vill ha det, köp nåt annat, inte svårare än så. :)
Jag har så svårt för alla dessa som springer och klagar på något de inte ens själva är berörda av....orka liksom.....
Nej, det är inget måste med infällda handtag för mig. Tycker jag det är snyggt? Ja det tycker jag, har jag problem med dem? Nej....

Uppdaterat: 2024-04-10 11:22

Biltillverkarna gör allt för att spara pengar och plockar bort bl a strålkastarspolningen. Istället kostar de på dyra infällda dörrhandtag, som väl inte tillför något. Märkliga prioriteringar minst sagt.

Uppdaterat: 2024-04-10 11:39
Togga
Gaston skrev:

Nja, det finns faktiskt även en del fossilbilar med infällda handtag så du är lite ute och cyklar där 40-talisten.
Men oavsett, visst är det mest en gimmick. Jag ser däremot inte problemet, om nåt bilmärke har infällda handtag och nån inte vill ha det, köp nåt annat, inte svårare än så. :)
Jag har så svårt för alla dessa som springer och klagar på något de inte ens själva är berörda av....orka liksom.....
Nej, det är inget måste med infällda handtag för mig. Tycker jag det är snyggt? Ja det tycker jag, har jag problem med dem? Nej....

Gastons bilägande är alltid hunky dory , ljust och vackert i alla lägen, inga problem där. Vi som ibland har inte helt positiva synpunkter på stora eller små saker i bilägandet, är då för honom gnällspikar och gamla gubbar. Är det 47 år Gaston? Välkommen över på döhalvan snart till oss andra gubbar!

Uppdaterat: 2024-04-10 12:53
Gaston skrev:

Jag har kört elbilar med infällda handtag nu i 5 år och 30 000 mil och ser inte problemen du ser lsoderlund...
Vilken eller vilka elbilar med infällda handtag har du haft som du haft de problemen på?
Och varför skulle det bli repor i lacken för det?!

Tesla Model 3, de fryser rast vid när det är fuktigt och kallt om vart annat. Reporna uppstår främst från sådana som inte åker tesla m3 till vardags, och försöker öppna dörren. Ovana och barn verkar repa en hel del i försöken att få fram handtaget.

Finns även flera videos om handtagen på youtube.

Uppdaterat: 2024-04-10 13:57

lsoderlund: Jag har en Model Y som har samma typ av handtag som Model 3, de har inte frusit en enda gång för mig. Bor visserligen i södra delarna men varit på besök i norr med i ner mot minus 30 utan problem. Har dock aldrig tvättat den med högtryck innan det fryser så det pressats in vatten eller så.
Repor när man försöker få fram handtaget?! Man trycker med tummen på den stora delen bara så åker handtaget ut, inte svårare än så....ren logik skulle jag säga. Många ovana som åkt med mig, ska kika igen när jag tvättar bilen i helgen men vill påstå min är repfri.

Uppdaterat: 2024-04-10 15:28

40-talisten: Bara för man blir gammal behöver man inte bli gnällig, tjurig, bakåtsträvande och negativ. Det handlar helt om livsinställning och hur man vill framstå och vara som person. :)

Sen vad gäller att mitt bilägande bara skulle vara perfekt så har du helt fel, hade du läst och följt hade du märkt att det strular för mig med ibland. Fick byta ett hjullager nyss i enligt mig förtid. Dock tyckte jag Tesla skötte det snyggt som kom ut till mitt jobb och bytte det där medans jag jobbade vidare, hade Toyota t.ex. gjort det?

Uppdaterat: 2024-04-10 15:33

Helt galen trend med allt sådant skräp.

Stackars nästa generations begbils ägare när allt tingeltangel till ingen nytta börjar strula 🥺🥺

Uppdaterat: 2024-04-10 16:40
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag hade en ev6 som lånebil när E-Niron var inne på felsökning av oljud under huven.
Och ev6 har ju dessa handtag som viftar ut i tid och otid🥺.
Efter en förmiddag så är det en bil jag inte byte till.

Att en ny utvecklad bil inte har möjlighet till att justera höger armstöd och inte en lastkrok i bagaget är ju helt sjukt dåligt.
Men säljaren upplyste iaf att det finns en gt med 450hk för den intresserade barnfamiljen.

Jag min åsikt att det är en sjuk utveckling på många saker på nya bilar.
Kian tutar och blinkar och varnar ljudligt mer än lovligt och snart kan du nog inte släppa blicken från vindrutan utan att det tutar och varnar.🥺

Stackars nästa generations begbilsägare.
Det kan, eller kommer bli både jobbigt och dyrt.

Uppdaterat: 2024-04-10 16:56
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Är väl inget som går sönder på ett mekaniskt handtag som ligger plant med karossidan.
Som vanligt skall allt överdramatiseras, speciellt sådant man inte har någon egen erfarenhet av efter längre brukande. Så som elbilar eller infällda dörrhandtag🤪

Uppdaterat: 2024-04-10 17:47

Väldigt sant Snoid! 👍

Uppdaterat: 2024-04-10 17:50

Nej, man behöver inte överdriva men det förefaller som att infällda handtag åtminstone ökar risken för strul. Är infällda handtag eller inte en dealbreaker? Troligen inte.

Uppdaterat: 2024-04-10 18:04
Mr Snoid skrev:

Är väl inget som går sönder på ett mekaniskt handtag som ligger plant med karossidan.
Som vanligt skall allt överdramatiseras, speciellt sådant man inte har någon egen erfarenhet av efter längre brukande. Så som elbilar eller infällda dörrhandtag🤪

Jag tycker det är skevt att en bil har onödigt komplicerade dörrhandtag samtidigt som de tar bort blinkersspaken för att spara pengar.

Uppdaterat: 2024-04-10 18:43

Apex: Vad är onödigt komplicerat med Model 3 och Y:s dörrhandtag? Jag tror faktiskt inte att de kostar en krona mer i tillverkning än utanpåliggande dörrhandtag. De innehåller väl mer eller mindre exakt samma delar och teknik men har en annan utformning bara.

Uppdaterat: 2024-04-10 18:50

Det var nån kinesisk tillverkare som jag fick veta att den hade värme i handtagen så att de inte skulle frysa. Kan ha varit Zeekr.
Man ska inte komplicera saker i onödan. Bra ingenjörer gör teknik som är enkel att använda och hållbar.

Uppdaterat: 2024-04-10 19:03
Gaston skrev:

Nja, det finns faktiskt även en del fossilbilar med infällda handtag så du är lite ute och cyklar där 40-talisten.
Men oavsett, visst är det mest en gimmick. Jag ser däremot inte problemet, om nåt bilmärke har infällda handtag och nån inte vill ha det, köp nåt annat, inte svårare än så. :)
Jag har så svårt för alla dessa som springer och klagar på något de inte ens själva är berörda av....orka liksom.....
Nej, det är inget måste med infällda handtag för mig. Tycker jag det är snyggt? Ja det tycker jag, har jag problem med dem? Nej....

Så sant ! Nödöppning finns med en mekanisk spak i det inre dörrhandtaget. Är det nödläge går det att slå sönder även en laminerad sidoruta och rycka i den mekaniska öppningsmekanismen i dörren.

Uppdaterat: 2024-04-10 19:36
Apex skrev:

Mr Snoid skrev:
Är väl inget som går sönder på ett mekaniskt handtag som ligger plant med karossidan.
Som vanligt skall allt överdramatiseras, speciellt sådant man inte har någon egen erfarenhet av efter längre brukande. Så som elbilar eller infällda dörrhandtag🤪

Jag tycker det är skevt att en bil har onödigt komplicerade dörrhandtag samtidigt som de tar bort blinkersspaken för att spara pengar.

Min bil har blinkersspak och infällda dörrhandtag. Funkar ypperligt, barnbarnet och frugan har inte några som helst problem att förstå vart man trycker för att handtaget fälls ut och öppna dörren.

Uppdaterat: 2024-04-10 19:39

Varför inte vända på steken? Låt den opålitliga elmotorn dra in handtaget så länge den fungerar, men default är att en spänningslös motor släpper handtaget och låter det sticka ut. Inte någon 100%-ig lösning men antagligen inte sämre än den nuvarande. Lite poka-yoke tänk.

Uppdaterat: 2024-04-10 19:48
NH

Finns ingen motor i många av dessa infällda handtag.
Så skilj först på motoriserade handtag och handtag som bara är infällda. Volvo hade infällda handtag på 240, ingen som gnällde över det.

Uppdaterat: 2024-04-10 19:54

Vilken idiot som helst borde fatta att dörrhandtagen ALLTID ska garanteras vara greppbara i en nödsituation! Det här är rena idiotin.

Uppdaterat: 2024-04-10 23:29
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Gaston skrev:

Apex: Vad är onödigt komplicerat med Model 3 och Y:s dörrhandtag? Jag tror faktiskt inte att de kostar en krona mer i tillverkning än utanpåliggande dörrhandtag. De innehåller väl mer eller mindre exakt samma delar och teknik men har en annan utformning bara.

Jag syftade på Model S

Uppdaterat: 2024-04-11 00:28

För att klargöra, det är Model S som har elektriska dörrhandtag, de övriga mekaniska handtag.
Och ja, de kan frysa fast. Så därför har telefonappen en funktion som gör att dörren låser upp och öppnar dörren utan utan att man behöver använda handtaget. Dessutom har appen en upptiningsfunktion som avisar bilen. Omaket är att man måste komma ihåg att aktivera den INNAN man ska åka.

Uppdaterat: 2024-04-11 19:09

Här har vi förare som kört tiotusentals mil utan problem med dörrhandtag. Min Volvo började väl närma sig 5000 mil innan handtagen slutade fungera i minusgrader, och detnär nog ovanligt länge att döma av andra kommentarer jag fått. Så även gammaldags handtag strular.

Uppdaterat: 2024-04-11 20:45

Inga problem ..utom möjligen vid en akut räddningsaktion ..
Ett nytt handtag till Teslan kostar bara 10000 🤠
https://tesletter.com/how-much-does-it-cost-repair-model-s-door-handle/

Uppdaterat: 2024-04-11 21:03

Jag tycker det är snyggt med infällda handtag, har det själv sen drygt ett halvår.

Uppdaterat: 2024-04-12 07:50
Janne53

Tror det är mer risk för problem med elektromekaniska infällda än med enbart mekaniskt infällda.

Uppdaterat: 2024-04-12 10:07

Fast enklast att hantera är ju ett konventionellt, utanpåliggande. Och säkert också det minst problemutsatta på sikt. Och man har alltid ett handtag att ta tag i - även om isen slagit till runt handtaget...:)

Uppdaterat: 2024-04-12 10:24

Pi
Jag håller med. Föreställer mig dock att det är förknippat med mer problem med ett elektromekaniskt. Om det nu är infällda som diskuteras.

Uppdaterat: 2024-04-12 10:29

Tills sist är det väl ändå som så att vill man se problem så kan man hitta det i allt. Det märker vi ju inte minst hos vissa skribenter här. Allt handlar om mindset och vilken typ av människa man väljer att vara.

Uppdaterat: 2024-04-12 10:44
Gaston skrev:

Tills sist är det väl ändå som så att vill man se problem så kan man hitta det i allt. Det märker vi ju inte minst hos vissa skribenter här. Allt handlar om mindset och vilken typ av människa man väljer att vara.

Exakt så är det.
Har nu öppnat mina mekaniska infällda handtag under snart två och ett halvt års tid och tre vintrar.
Aldrig varit ett problem, hade heller aldrig varit ett problem om VAG haft dessa handtag 😉

Uppdaterat: 2024-04-12 10:50
Mr Snoid skrev:

Gaston skrev:
Tills sist är det väl ändå som så att vill man se problem så kan man hitta det i allt. Det märker vi ju inte minst hos vissa skribenter här. Allt handlar om mindset och vilken typ av människa man väljer att vara.

Exakt så är det.
Har nu öppnat mina mekaniska infällda handtag under snart två och ett halvt års tid och tre vintrar.
Aldrig varit ett problem, hade heller aldrig varit ett problem om VAG haft dessa handtag 😉

Hihi. Guran, om farthållarknappen skulle sitta i baksätet skulle du inte medge det som en nackdel misstänker jag 😉😊

Uppdaterat: 2024-04-12 11:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Mr Snoid skrev:
Gaston skrev:
Tills sist är det väl ändå som så att vill man se problem så kan man hitta det i allt. Det märker vi ju inte minst hos vissa skribenter här. Allt handlar om mindset och vilken typ av människa man väljer att vara.
Exakt så är det.
Har nu öppnat mina mekaniska infällda handtag under snart två och ett halvt års tid och tre vintrar.
Aldrig varit ett problem, hade heller aldrig varit ett problem om VAG haft dessa handtag 😉

Hihi. Guran, om farthållarknappen skulle sitta i baksätet skulle du inte medge det som en nackdel misstänker jag 😉😊

För mig är det då ingen nackdel. Men däremot kan det bli klurigt för förstagångspassagerare.
Och du vet väl att farthållarknappen flyttat till vänster sida på Ioniq 6 och facelift av Ioniq 5.
Men varför skulle jag medge något som inte är ett problem. Tydligen är jag betydlig mer öppen för förändringar än dig och bryr mig inte det minsta om handtag eller vart man reglerar farthållaren😉

Uppdaterat: 2024-04-12 11:18

Vänster sida är rätt sida.

Uppdaterat: 2024-04-12 11:28

Är det inte jobbigt att vara så inskränkt att reglage för farthållare Måste vara på vänster sida, dörrhandtag vara av en viss fason och bilen komma från samma fabrikant varenda gång ? 🤪

Uppdaterat: 2024-04-12 12:14
Mr Snoid skrev:

Är det inte jobbigt att vara så inskränkt att reglage för farthållare Måste vara på vänster sida, dörrhandtag vara av en viss fason och bilen komma från samma fabrikant varenda gång ? 🤪

Måste vara otroligt jobbigt leva med såna tvångstankar.... :)
Där måste jag ändå ge dig lite beröm, du till skillnad från många andra äldre uvar här på forumet verkar ändå ha en sund och öppen inställning till det nya. Våga testa och skapa dig egna åsikter innan du sågar eller ger tummen upp. Förstår verkligen inte hur man orkar vara så negativ, skeptisk och allmänt tvär till allt som inte är som det har varit i all evighet som en del härinne.

Uppdaterat: 2024-04-12 12:24

Snoid
Huruvida det är infällda eller utanpåliggande dörrhandtag spelar ingen roll för mig. Men jag skulle nog välja bort elektromekaniska infällda handtag.
Vad gäller farthållare så har jag haft bilar med reglage på både vänster och höger sida. Jag föredrar helt klart vänster sida. Vet dock inte ifall jag aktivt skulle välja utifrån det vid bilköp.

Uppdaterat: 2024-04-12 12:28

Gaston
Men tror ni att vi övriga endast kör en modell och har gjort det så hela livet? Eller att vi inte testat eller kör modeller i andra sammanhang?

Uppdaterat: 2024-04-12 12:30
Axa skrev:

Gaston
Men tror ni att vi övriga endast kör en modell och har gjort det så hela livet? Eller att vi inte testat eller kör modeller i andra sammanhang?

Syftade inte på dig i huvudsak i det inlägget, finns många här som är betydligt tvärare och mer inskränkta.
Du har ju gett dig över till den lite moderna sidan iaf i ditt bilval även om det blev en elbil jag inte kan med efter att kört den vi har på firman ett par gånger men det handlar ju mest om tycke och smak.
Men ja, att anse att en farthållare har en rätt eller fel sida anser jag lite trångsynt med. Jag har haft bilar med alla möjliga farthållarlösningar från knappar på höger eller vänster rattsida, till separat farthållarspak på vänster sida, (vilket jag själv anser vara värdelöst), till som nu scrollhjul på rattekern som justerar farten vilket jag tycker fungerar riktigt smidigt. Alla lösningar fungerar och man vänjer sig.....
Precis som folk kommer göra när fler och fler kommer med blinkers på ratten fast de skriker rätt ut nu. Och ja, jag tror faktiskt fler kommer följa efter.....

Uppdaterat: 2024-04-12 12:38

Gaston
Om du föredrar att torka dig med tidningspapper så får du gärna göra det. Jag vill inte torka mig med tidningspapper och vill inte vänja mig. Då köper jag vanligt toalettpapper.

Med andra ord. Olika människor föredrar olika saker. Visst kan man i många fall vänja sig men varför det om man föredrar A före B. Varför kan du inte helt enkelt bara vänja dig vid farthållarspak på vänster sida?!? (Det var en retorisk fråga)

Uppdaterat: 2024-04-12 13:51
Gaston skrev:

Precis som folk kommer göra när fler och fler kommer med blinkers på ratten fast de skriker rätt ut nu. Och ja, jag tror faktiskt fler kommer följa efter.....

Att fler gör det =/= en bra idé
Att människor vänjer sig =/= en bra idé.

Finns gott om korkade och idiotiska trender biltillverkare har hängt på genom åren. Att ta bort en genialisk lösning som blinkersspaken kan mycket väl bli en sån. Gör det inte mindre korkat och idiotiskt.

Uppdaterat: 2024-04-12 14:03

Jag har kört ”begangnade skrotbilar” sedan1980 och det tog ända till 2014 innanbjag köpte en flag ny bil.
Men före varje nybilsköp har jag provkört varenda tänkbar bil i den storleksklassen (och ekonomin) någon timme eller två som var aktuell det finns ju lösningar eller buller burkar man ganska omgående sorterar bort.
Så jag vet inte men vild and creysi eller bara sunt förnuft eller vad vet jag.

Jag kan leva med handtag som fäller ut men jag tror ändå att nästa generation som skall köpa bilen i tredje hand med 25-30 tusen mil kan få det jobbigare med att byta tingeltangel grejer och reparera.
Jaja. Det är vad jag tror och vad jag kommenterade😊

Uppdaterat: 2024-04-12 14:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Och på tal om farthållaren Guran.

För mig som alltid använder den är det helt galet fel att den sitter på höger sida.
Armen skall upp hela tiden typ som en tennis match.
Och extra jobbigt eftersom koreanerna inte har justerbart armstöd på höger sida. 🥺.

Uppdaterat: 2024-04-12 15:05
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Och på tal om farthållaren Guran.
För mig som alltid använder den är det helt galet fel att den sitter på höger sida.
Armen skall upp hela tiden typ som en tennis match.
Och extra jobbigt eftersom koreanerna inte har justerbart armstöd på höger sida. 🥺.

Så du håller inte händerna på ratten?
Eller har du väldigt korta armar eller bara en arm, den vänstra, eller har varit/är raggare där den speciella körställningen är extra viktig. Den med vänsterarmen vilandes på dörrsidan och högerarmen fri för andra sysslor, en cigg, klämma lite på passageraren eller vad det vara månde 😂
Men så klart med dom egenheterna får du helt sonika välja bil utifrån vart farthållaren är placerad.

Uppdaterat: 2024-04-12 15:32

[quote=Mr Snoid]mso 1000 skrev:
Och på tal om farthållaren Guran.
För mig som alltid använder den är det helt galet fel att den sitter på höger sida.
Armen skall upp hela tiden typ som en tennis match.
Och extra jobbigt eftersom koreanerna inte har justerbart armstöd på höger sida. 🥺.

Så du håller inte händerna på ratten?
Eller har du väldigt korta armar eller bara en arm, den vänstra, eller har varit/är raggare där den speciella körställningen är extra viktig. Den med vänsterarmen vilandes på dörrsidan och högerarmen fri för andra sysslor, en cigg, klämma lite på passageraren eller vad det vara månde 😂
Men så klart med dom egenheterna får du helt sonika välja bil utifrån vart farthållaren är placerad.[/quote

Och varför skall man hålla båda händerna på ratten vid normal landsvägskörning? Håller med mso1000 att höger hand vilar på mittarmstödet oftast och vänster armbåge på dörrsidan och vänster hand på ratten. Det kanske är du som har egenheter MrSnoid, har du tänkt på det?

Uppdaterat: 2024-04-12 16:29

Snoid
Du kör väl på allvar inte bil med händerna ständigt och fastklistrade ”kvart i tre”?

Uppdaterat: 2024-04-12 16:29

Kvart i tre och stirrig blick.
Vill minnas att gamla 88 åriga morfar körde så.

Till 90% så har man vänsterarmen på armstödet eller fönsterkarmen och högern vilande på armstödet.

Det är med den körstilen man förstår och uppskattar den lilla farthållarspaken som Audi, Skoda, Mb med fler använder och då går det bra att använda farthållare på alla vägar i komunen från 20km/h och uppåt. 😊

Uppdaterat: 2024-04-12 16:36
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html