Vi Bilägares forum

Xpeng G6 lanseras i Sverige – siktar på Tesla

Xpeng G6 lanseras i Sverige – siktar på Tesla

Tesla Model Y får en ny utmanare i form av Xpeng G6 som snart börjar säljas i Sverige.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-02 09:19

Kommentarer

Hur bra den kommer sälja beror på priset vs Tesla Model Y som just nu är den bäst säljande bilen i hela Europa inklusive Sverige. Om denna blir markant billigare säg 70 000 Sek så lär den sälja riktigt bra med den snabbladdningen och tekniken i bilen.

Uppdaterat: 2024-04-07 15:01
Elbilar

Måste starta på under 450000:- annars blir det ingen försäljning.

Uppdaterat: 2024-04-07 15:54

Personligen skulle jag inte betala ens en krona för skrället.

Uppdaterat: 2024-04-07 17:54

Jag gissar att priset bli från 499 kkr.

Uppdaterat: 2024-04-07 19:13
Swenssons skrev:

Personligen skulle jag inte betala ens en krona för skrället.

Ingen som tvingar dig Swensson.
Men troligen är det en riktigt bra elbil.

Uppdaterat: 2024-04-07 19:59

Jag hade kunnat tänka mig den till rätt leasingpris men köpa nej.

Uppdaterat: 2024-04-07 20:19

Kandidat till årets fulaste bil. Överraskande mtp att G9 och G7 är riktigt snygga.

Uppdaterat: 2024-04-07 21:33
Swenssons skrev:

Personligen skulle jag inte betala ens en krona för skrället.

Men du betalar gärna många kronor för ett bilfabrikant vars ägare gör lysande affärer i Ryssland?

https://carup.se/enorma-framgangar-i-ryssland-for-geely-och-zeekr/

Uppdaterat: 2024-04-08 09:59

540000:- för billigaste G6 verkar det som, dvs ännu en floppande kinesbil.

Uppdaterat: 2024-04-09 17:07
V8-Power skrev:

540000:- för billigaste G6 verkar det som, dvs ännu en floppande kinesbil.

Oj. Ännu mer än min gissning. Nej, då blir det flopp.

Uppdaterat: 2024-04-09 19:09

MG4 har blivit en stor succé pga av det låga priset. Varför vill inte andra kineser också ta fram lågprismodeller, och upprepa MG4:s framgång?

Uppdaterat: 2024-04-09 19:55

De vill väl tjäna pengar och inte bara ha marknadsandelar.

Uppdaterat: 2024-04-09 20:07

Jäkligt svårt att tjäna pengar på att sälja 0-5 bilar i månaden

Uppdaterat: 2024-04-09 20:13
V8-Power skrev:

Jäkligt svårt att tjäna pengar på att sälja 0-5 bilar i månaden

Nu säljer ju Xpeng mer än 0-5 bilar i månaden globalt.

Uppdaterat: 2024-04-09 23:41
40-talisten skrev:

MG4 har blivit en stor succé pga av det låga priset. Varför vill inte andra kineser också ta fram lågprismodeller, och upprepa MG4:s framgång?

Kineserna konkurrerar i alla marknadssegment med olika märken. Xpeng är inget lågpris budgetmärke och Kina har många konkurrenter inom lågbudget. Den marknaden är mättad.
Xpeng är redan framgångsrika i Kina. Xpeng levererade 141 601 bilar år 2023, en ökning med 17% från 2022.

Uppdaterat: 2024-04-09 23:47

För 540 000 kr väljer jag hellre Renault Scenic och får 62 mil istället för Xpeng som ger 43 mil.
Men ännu hellre väljer jag Scenic för 464 000 kr och får drygt den räckvidd Xpeng ger för 540 000 kr.
Även om Xpeng har 800 voltteknik så skulle jag inte vara beredd att betala 76 000 kr för det.

Uppdaterat: 2024-04-09 23:52

Apropå kinesiska elbilar så har jag noterat en markant ökning av dessa i Oslos trafik.
Xpeng, Nio och BYD är det framförallt. Många rullar som taxibilar men även privatägda.
Men man ser även dagligen Toyota Mirai och Hyundai Nexo.

Uppdaterat: 2024-04-10 08:29
Raphael skrev:

40-talisten skrev:
MG4 har blivit en stor succé pga av det låga priset. Varför vill inte andra kineser också ta fram lågprismodeller, och upprepa MG4:s framgång?

Kineserna konkurrerar i alla marknadssegment med olika märken. Xpeng är inget lågpris budgetmärke och Kina har många konkurrenter inom lågbudget. Den marknaden är mättad.
Xpeng är redan framgångsrika i Kina. Xpeng levererade 141 601 bilar år 2023, en ökning med 17% från 2022.

Varför exporterar de inte sina budgetmodeller hit? Konsumenterna efterfrågar billiga elbilar i Europa. Varför vill de inte upprepa MG4:s säljsuccé?

Uppdaterat: 2024-04-10 09:33
Raphael skrev:

V8-Power skrev:
Jäkligt svårt att tjäna pengar på att sälja 0-5 bilar i månaden

Nu säljer ju Xpeng mer än 0-5 bilar i månaden globalt.

Pratar självklart om Sverige

Uppdaterat: 2024-04-10 14:07

Ja, Raphael har börjat slira iväg lite... När vi talar om priset i Sverige så är det väl rätt naturligt att kommentaren också gäller just försäljningen i Sverige - när kritik kom emot prisnivån.

Uppdaterat: 2024-04-10 16:03
V8-Power skrev:

Raphael skrev:
V8-Power skrev:
Jäkligt svårt att tjäna pengar på att sälja 0-5 bilar i månaden
Nu säljer ju Xpeng mer än 0-5 bilar i månaden globalt.

Pratar självklart om Sverige

Varför är det självklart?
Du skrev inte att du menade Sverige först.
Du pratade om att det är svårt tjäna pengar för Xpeng.
Låt oss se vad Xpeng säger:

Cash and cash equivalents, restricted cash, short-term investments and time deposits were RMB45.70 billion (US$6.44 billion) as of December 31, 2023
Quarterly total revenues were RMB13.05 billion, a 53.0% increase quarter-over-quarter
Quarterly gross margin was 6.2%, an increase of 8.9 percentage points quarter-over-quarter
Full year vehicle deliveries reached 141,601, a 17.3% increase year-over-year
Full year revenues reached RMB30.68 billion
Full year gross margin was 1.5%, a decrease of 10.0 percentage points year-over-year

Intäkterna ökar, försäljningen ökar, marginalerna på produkterna ökar.

Uppdaterat: 2024-04-11 06:38
Pi skrev:

Ja, Raphael har börjat slira iväg lite... När vi talar om priset i Sverige så är det väl rätt naturligt att kommentaren också gäller just försäljningen i Sverige - när kritik kom emot prisnivån.

Det är givetvis inte alls självklart. Men grattis till dina klärvoyanta förmågor.

Uppdaterat: 2024-04-11 06:34
40-talisten skrev:

Varför exporterar de inte sina budgetmodeller hit? Konsumenterna efterfrågar billiga elbilar i Europa. Varför vill de inte upprepa MG4:s säljsuccé?

Nu exporteras budgetmodeller från Kina till Europa.
Förutom MG säljer BYD, Aiways, Maxus och JAC sina budgetbilar i Europa.
Om nu de europeiska kunderna efterfrågar billiga bilar från Kina, varför är det bara MG som lyckats nå någon försäljning?

BYD sålde bara 16 000 bilar i Europa under hela 2023. Och de konkurrerar head-to-head mot MG. BYD Dolphin mot MG.4.
BYD Atto mot MG ZS.
BYD Dolphin kostar från 359 tkr i Sverige och den är ingen succé.

Aiways, Maxus och JAC har floppat i Europa. Självfallet ville de göra succé i Europa, annars skulle de inte börjat sälja bilar här. Men det gick inte så bra.

Aiways U5 är samma storlek som Xpeng G6, och kostar från 460 tkr. Den har floppat på marknaden.

JAC e-JS4 är också i den storleken och reas ut för 399 tkr. Det går inte så bra det heller.

BYD Atto 3 är också i den storleken och kostar från 532 tkr (reas ut nu för 499 tkr). Och det går bättre för den än Aiways och JAC, trots att den är dyrare. Framförallt pga. låg privatleasing. Men den är ändå ingen storsäljare.

Den mest sålda Kina-bilen i Europa är MG.4. Framförallt har den lyckats bra i Storbritannien. Det kan handla en del om nostalgi. Kinesiska MG har ett utvecklingskontor i Storbritannien, även om tillverkningen sker i Kina. Och britter har en emotionell relation till märket MG, även fast de görs i Kina.

Det är som många brittiska hi-fi märken. Kontor i Storbritannien, men tillverkning i Kina. Britterna är vana vid sådant förfarande. De uppfattar MG som ett brittiskt varumärke med tillverkning i Kina.

Övriga Kina-märken har ingen sådan koppling. Det är för européer helt nya och okända varumärken, och därför har de även svårare att göra en inbrytning.

Strategin är att ta in premium-märken som kan sälja in Kina-bilar som åtråvärda pga. design, teknik, känsla och lyx. Och komma bort från att Kina uppfattas som billiga, enkla lågprisbilar. Det är en långsiktig strategi för att höja statusen och bygga varumärke, och därmed möjliggöra för att det säljs fler längre fram.

Det återstår att se hur de kommer lyckas. Jag är skeptisk.

Uppdaterat: 2024-04-11 07:49